Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af superbeszzz » 7. apr 2021, 12:10

Nu prøvede jeg lige hurtigt ABRP til Lasize. Det så fornuftigt ud på tiden som var lige under 17 timer inkl. ladestop. Vi har kørt på køreferie de seneste mange år. Når man diskuterer ladekø, vil jeg også sige, at jeg ofte har holdt lang tid i kø for at tanke særligt i Sydtyskland, Østrig og Norditalien.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af superbeszzz » 7. apr 2021, 12:16

superbeszzz skrev:
7. apr 2021, 12:10
Nu prøvede jeg lige hurtigt ABRP til Lasize. Det så fornuftigt ud på tiden som var lige under 17 timer inkl. ladestop. Vi har kørt på køreferie de seneste mange år. Når man diskuterer ladekø, vil jeg også sige, at jeg ofte har holdt lang tid i kø for at tanke særligt i Sydtyskland, Østrig og Norditalien.
Jeg snød selvfølgelig også og brugte ikke detailplanlægning. Det bør man selvfølgelig gøre. det har klart en betydende indflydelse på performance.
These users thanked the author superbeszzz for the post:
BrianDS
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 7. apr 2021, 12:55


superbeszzz skrev:
superbeszzz skrev:
7. apr 2021, 12:10
Nu prøvede jeg lige hurtigt ABRP til Lasize. Det så fornuftigt ud på tiden som var lige under 17 timer inkl. ladestop. Vi har kørt på køreferie de seneste mange år. Når man diskuterer ladekø, vil jeg også sige, at jeg ofte har holdt lang tid i kø for at tanke særligt i Sydtyskland, Østrig og Norditalien.
Jeg snød selvfølgelig også og brugte ikke detailplanlægning. Det bør man selvfølgelig gøre. det har klart en betydende indflydelse på performance.
Der er utroligt mange parametre der spiller ind, og svinkeærinder vil også spille ind (dem er jeg måske slem til Billede)

Jeg vil dog sige at jeg sjældent har holdt i direkte kø for at tanke når jeg har kørt sydpå, der har nok været en bil eller to nogle gange, men det er så det. Det giver ikke mange minutters ventetid, og fordi jeg tanker når der er rigeligt tilbage, så kan jeg tanke når der er plads og vi alligevel kører ind.
Elbilen kan man gøre lidt det samme, der er det bare bilen der bestemmer hvornår man holder ind i stedet Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 7. apr 2021, 13:11

Vi har været i Prag de sidste to år - med to børn. Her er ruteforslaget i en ellert. (ID.3 58KWh, fartgrænserne overholdt, 200 kilo vægt udover føreren). Jeg synes sq ikke det er galt, med de ladestop. Vi holdt helt sikkert flere og længere pauser end de 4 stop / halvanden time, sidst vi kørte, pgra. børnene.
Vedhæftede filer
ABRP.jpg
ABRP.jpg (76.81 KiB) Vist 532 gange
Senest rettet af GaSelle 7. apr 2021, 13:20, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author GaSelle for the post:
jansom

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 7. apr 2021, 13:16

BrianDS skrev:
6. apr 2021, 20:06
Jeg prøvede "A Better Routplanner" (ABRP) for at se hvad fx en ENYAQ 80 iV med 125 kW lader og varmepumpe skulle have for at køre til Italien og hjem igen på en tilsvarende route som den vi kørte for nogle år siden i en Octavia TDI.
..... Turen gik forbi Bolzano, Firenze, Lazise, Cavallino og hjemad + lidt køreture i områderne - turen estimeres til knap 3.841 km, ....Jeg justerede til at jeg gerne ville lade ved 20% fremfor 10%, ... vind, den satte jeg måske højt til 8 m/s
.... tage godt 50 timer, hvoraf de 12,5 timer går ved ladestanderen ...
Ansvarsfraskivelse: For ikke at blive beskyldt for dieselhad (igen ;) ), vil jeg godt starte med at sige at en diesel-/benzin-bil formentlig altid vil være hurtigere end de nuværende elbiler (og nemmere)!. Så er det på plads 8-) Personligt vil jeg dog hellere flyve og leje bil uanset....

Men de beregninger er alt for forsigtige/negative.
Modvind på 8 m/s? Det er dels en forholdvis kraftig gennemsnitsvind og modvind på hele turen, ud og hjem? (det er lige som dengang ens forældre gik i skole, med bare fødder, i 8 m sne og det var op ad bakke både ud og hjem ;) )
Så for en tur/retur vil det være mere rimeligt at regne med 0 vind (eller måske en minimal modvind, hvis man vil være meget forsigtig)

Derudover er der næppe ret mange (nogen?) erfarne elbilsbilister, der vil sigte efter at lade med min. 20% SOC (state of charge), snarere tværtimod, da ladehastigheden er højest ved lav SOC.
På en langtur ville jeg nok sigte efter ca. 5% ved laderen, hvis det er muligt (måske lidt mere ved første ladestop, indtil man lige havde vejret vind og vejr). Forskellen i energiforbrug pga. hastighed i en elbil er så stor, at kommer du i bekneb sætter du bare farten ned. Går du fra at køre 140 til måske 90 har du nok ca. halveret forbruget ( og dermed fordoblet rækkevidden). Kommer du til at køre langsommere pga. trafik, er det også en "fordel" da forbruget falder, så du går næppe "tør" i køen.

Man vil også gå efter ladning ved overnatning/længere ophold i byer etc. og langt de fleste steder er der ladere i omegnen. ABRP viser ikke nødvendigvis dem alle, på eks. Plugsurfing kan man se langt flere.
Er der ikke en "aut." oplader spørger man hotellet/campingpladsen etc. om de har et stik man kan låne. Det er langsom ladning, men over en hel nat/flere dage, betyder det at man kan starte den videre tur med fuldt batteri.

Er klar over at ovenstående overvejelser, sikkert forekommer meget besværlige og måske vil få nogen til at tænke at det gider man ikke etc. Men sådan er der fordele og ulemper ;) ....

Har lige leget med ABRP. Valgte afgang fra Herning til de samme byer, knap 3800 km totalt. 0 vind, 200kg last
Med 5% ved laderen, og opladning i de byer du nævner, får jeg ca. 42,5 timer/15 ladestop i en Enyaq.
Model 3 giver ved samme input: 37,5 timer/14 ladestop

Så det tager lidt ekstra tid. Men timer man opladning rigtigt, vil noget af tiden alligevel være gået med spisning/toiletbesøg etc.

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af superbeszzz » 7. apr 2021, 13:24

BrianDS skrev:
7. apr 2021, 12:55
superbeszzz skrev:
superbeszzz skrev:
7. apr 2021, 12:10
Nu prøvede jeg lige hurtigt ABRP til Lasize. Det så fornuftigt ud på tiden som var lige under 17 timer inkl. ladestop. Vi har kørt på køreferie de seneste mange år. Når man diskuterer ladekø, vil jeg også sige, at jeg ofte har holdt lang tid i kø for at tanke særligt i Sydtyskland, Østrig og Norditalien.
Jeg snød selvfølgelig også og brugte ikke detailplanlægning. Det bør man selvfølgelig gøre. det har klart en betydende indflydelse på performance.
Der er utroligt mange parametre der spiller ind, og svinkeærinder vil også spille ind (dem er jeg måske slem til Billede)

Jeg vil dog sige at jeg sjældent har holdt i direkte kø for at tanke når jeg har kørt sydpå, der har nok været en bil eller to nogle gange, men det er så det. Det giver ikke mange minutters ventetid, og fordi jeg tanker når der er rigeligt tilbage, så kan jeg tanke når der er plads og vi alligevel kører ind.
Elbilen kan man gøre lidt det samme, der er det bare bilen der bestemmer hvornår man holder ind i stedet Billede
Jeg har oplevet at holde i ganske lange køer for at komme ind på servicestationer. Det gider jeg simpelthen ikke, så vi kører altid om natten. Tidligere har vi kørt hjemmefra omkring 17.00 og været på destinationen omkring 09.00 næste morgen. Ingen trafik og køer. Det fungerer vildt godt for mig. Jeg elsker at køre om natten (når jeg skal på ferie).
These users thanked the author superbeszzz for the post:
BrianDS
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 7. apr 2021, 13:25

Apropos snak om biler og rækkevidde:
https://ekstrabladet.dk/biler/utilfreds ... de/8525619

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 394
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af nbryde » 7. apr 2021, 13:29

Det er netop én af de væsentligste anker ved ellert, at du skal tilpasse dig til bilen ifht. pauser og ikke omvendt - groft sagt.
Ved skiferien i 2020 i Østrig, kørte vi det meste af natten og tankede 2 gang a 10 min, pigerne sov, mens vi tankede Redbull og oktan 100.
Ideen om at jeg skal ligge på 110 km/t eller sågar 90 km/t gennem Tyskland for at undgå at skulle stoppe mere end 4 gange på samme tur a 25+ min er helt gak gak.
These users thanked the author nbryde for the post (total 2):
BrianDSjansom

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4410 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 7. apr 2021, 13:37

nbryde skrev:
7. apr 2021, 13:29
Det er netop én af de væsentligste anker ved ellert, at du skal tilpasse dig til bilen ifht. pauser og ikke omvendt - groft sagt.
Ved skiferien i 2020 i Østrig, kørte vi det meste af natten og tankede 2 gang a 10 min, pigerne sov, mens vi tankede Redbull og oktan 100.
Ideen om at jeg skal ligge på 110 km/t eller sågar 90 km/t gennem Tyskland for at undgå at skulle stoppe mere end 4 gange på samme tur a 25+ min er helt gak gak.
100 % enig.

Det er alt for store kompromis, på en ferietur. I hverdagen glæder jeg mig til at vi får en i3'er, både ift. økonomien og ift. at prøve det her elbils-halløj af.. Jeg frygter jo, at jeg aldrig kommer til at kigge med samme længsel som nu, efter en benzin-bil 😱
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Kevinff » 7. apr 2021, 13:40

Lige et sidespring men jeg synes godt nok jeg ser en hel del id3 og id4 her i området efterhånden. Kan være fordi det er nye modeller at man er mere opmærksom men alligevel.


Sent from my iPhone using Tapatalk

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af peter w » 7. apr 2021, 13:58

Lidt underligt, at der er så stort fokus på, at man skal bruge et par timer ekstra på at tanke den ene gang om året - måske to - hvor man drager sydpå. Og at man lader denne ene gang årligt være afgørende for om vil køre grønt og få en bedre kørekomfort.
Den tid bliver i øvrigt rigeligt opvejet af, at man sparer en del tid ved ikke at skulle på tankstationen, men kan tanke hjemme i carporten.
These users thanked the author peter w for the post (total 2):
Brian ScharlingNichlas83
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 7. apr 2021, 14:28

peter w skrev:
7. apr 2021, 13:58
Lidt underligt, at der er så stort fokus på, at man skal bruge et par timer ekstra på at tanke den ene gang om året - måske to - hvor man drager sydpå. Og at man lader denne ene gang årligt være afgørende for om vil køre grønt og få en bedre kørekomfort.
Den tid bliver i øvrigt rigeligt opvejet af, at man sparer en del tid ved ikke at skulle på tankstationen, men kan tanke hjemme i carporten.
Syntes allerede det er surt at køre fra Hovedstaden og så skal man allerede lade i Fredericia. Men vi er forskellige.
Så ser frem til længere rækkevidde, det dobbelte tak 😀
These users thanked the author AU-R8 for the post:
BrianDS

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af peter w » 7. apr 2021, 14:34

AU-R8 skrev:
7. apr 2021, 14:28
peter w skrev:
7. apr 2021, 13:58
Lidt underligt, at der er så stort fokus på, at man skal bruge et par timer ekstra på at tanke den ene gang om året - måske to - hvor man drager sydpå. Og at man lader denne ene gang årligt være afgørende for om vil køre grønt og få en bedre kørekomfort.
Den tid bliver i øvrigt rigeligt opvejet af, at man sparer en del tid ved ikke at skulle på tankstationen, men kan tanke hjemme i carporten.
Syntes allerede det er surt at køre fra Hovedstaden og så skal man allerede lade i Fredericia. Men vi er forskellige.
Så ser frem til længere rækkevidde, det dobbelte tak 😀
Vil være fedt med dobbelt rækkevidde.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 7. apr 2021, 15:14

nbryde skrev:
7. apr 2021, 13:29
Det er netop én af de væsentligste anker ved ellert, at du skal tilpasse dig til bilen ifht. pauser og ikke omvendt - groft sagt.
Ved skiferien i 2020 i Østrig, kørte vi det meste af natten og tankede 2 gang a 10 min, pigerne sov, mens vi tankede Redbull og oktan 100.
Ideen om at jeg skal ligge på 110 km/t eller sågar 90 km/t gennem Tyskland for at undgå at skulle stoppe mere end 4 gange på samme tur a 25+ min er helt gak gak.
Det er én måde at anskue det på. En anden er, at ferien starter, når man kører ud af indkørslen 🤷🏼
These users thanked the author GaSelle for the post:
Bnielsen

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 7. apr 2021, 15:15

AU-R8 skrev:
7. apr 2021, 14:28
peter w skrev:
7. apr 2021, 13:58
Lidt underligt, at der er så stort fokus på, at man skal bruge et par timer ekstra på at tanke den ene gang om året - måske to - hvor man drager sydpå. Og at man lader denne ene gang årligt være afgørende for om vil køre grønt og få en bedre kørekomfort.
Den tid bliver i øvrigt rigeligt opvejet af, at man sparer en del tid ved ikke at skulle på tankstationen, men kan tanke hjemme i carporten.
Syntes allerede det er surt at køre fra Hovedstaden og så skal man allerede lade i Fredericia. Men vi er forskellige.
Så ser frem til længere rækkevidde, det dobbelte tak 😀
Køb en færge med længere rækkevidde :) Jeg kunne godt køre Hovedstaden og hjem (trekantsområdet - syd) uden at lade trods ugunstige forhold (vild modvind).

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 394
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af nbryde » 7. apr 2021, 15:43

GaSelle skrev:
nbryde skrev:
7. apr 2021, 13:29
Det er netop én af de væsentligste anker ved ellert, at du skal tilpasse dig til bilen ifht. pauser og ikke omvendt - groft sagt.
Ved skiferien i 2020 i Østrig, kørte vi det meste af natten og tankede 2 gang a 10 min, pigerne sov, mens vi tankede Redbull og oktan 100.
Ideen om at jeg skal ligge på 110 km/t eller sågar 90 km/t gennem Tyskland for at undgå at skulle stoppe mere end 4 gange på samme tur a 25+ min er helt gak gak.
Det er én måde at anskue det på. En anden er, at ferien starter, når man kører ud af indkørslen Billede
Har du tænkt dig at snegle gennem Europa bag en lastbil som mange ellerter har for vane, så ville jeg nok overveje om en bus eller togtur ikke ville være et bedre alternativ..


Sent from my iPhone using Tapatalk

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 394
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af nbryde » 7. apr 2021, 15:48

peter w skrev:Lidt underligt, at der er så stort fokus på, at man skal bruge et par timer ekstra på at tanke den ene gang om året - måske to - hvor man drager sydpå. Og at man lader denne ene gang årligt være afgørende for om vil køre grønt og få en bedre kørekomfort.
Den tid bliver i øvrigt rigeligt opvejet af, at man sparer en del tid ved ikke at skulle på tankstationen, men kan tanke hjemme i carporten.
Kan ikke helt genkende du skulle få en bedre kørekomfort i en ellert, sådan har det ikke være i dem jeg har prøvet, det er dog primært også i3 og kortere ture. Det andet med at køre grønt, er ikke noget der har betydning for mit valg af bil eller fylder meget i overvejelserne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author nbryde for the post:
BrianDS

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 7. apr 2021, 16:16

nbryde skrev:
7. apr 2021, 15:43
GaSelle skrev:
nbryde skrev:
7. apr 2021, 13:29
Det er netop én af de væsentligste anker ved ellert, at du skal tilpasse dig til bilen ifht. pauser og ikke omvendt - groft sagt.
Ved skiferien i 2020 i Østrig, kørte vi det meste af natten og tankede 2 gang a 10 min, pigerne sov, mens vi tankede Redbull og oktan 100.
Ideen om at jeg skal ligge på 110 km/t eller sågar 90 km/t gennem Tyskland for at undgå at skulle stoppe mere end 4 gange på samme tur a 25+ min er helt gak gak.
Det er én måde at anskue det på. En anden er, at ferien starter, når man kører ud af indkørslen Billede
Har du tænkt dig at snegle gennem Europa bag en lastbil som mange ellerter har for vane, så ville jeg nok overveje om en bus eller togtur ikke ville være et bedre alternativ..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Næh, fartgrænserne + 5 plejer at gå fint. Men du missede pointen.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 7. apr 2021, 17:15


nbryde skrev:
peter w skrev:Lidt underligt, at der er så stort fokus på, at man skal bruge et par timer ekstra på at tanke den ene gang om året - måske to - hvor man drager sydpå. Og at man lader denne ene gang årligt være afgørende for om vil køre grønt og få en bedre kørekomfort.
Den tid bliver i øvrigt rigeligt opvejet af, at man sparer en del tid ved ikke at skulle på tankstationen, men kan tanke hjemme i carporten.
Kan ikke helt genkende du skulle få en bedre kørekomfort i en ellert, sådan har det ikke være i dem jeg har prøvet, det er dog primært også i3 og kortere ture. Det andet med at køre grønt, er ikke noget der har betydning for mit valg af bil eller fylder meget i overvejelserne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Enig, jeg havde en ID.3 i et døgn, det kunne ikke overbevise mig om hverken komfort eller nemhed var bedre. Jeg savnede den ikke da jeg steg ind i min Touran, måske endda tværtimod.

Men vi har forskellige overvejelser i bilkøb, så der er nok også forskellig opfattelse.

Tanke hjemme versus tankstation er heller ikke en fordel for mig, jeg har dog forberedt til ladeboks i min garage, ser det på ingen måde som en fordel, måske en mindre ulempe end hvis opladning skulle ske ude i byen, men ikke bedre end de få minutter på tankstationen Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 7. apr 2021, 17:41


Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
6. apr 2021, 20:06
Jeg prøvede "A Better Routplanner" (ABRP) for at se hvad fx en ENYAQ 80 iV med 125 kW lader og varmepumpe skulle have for at køre til Italien og hjem igen på en tilsvarende route som den vi kørte for nogle år siden i en Octavia TDI.
..... Turen gik forbi Bolzano, Firenze, Lazise, Cavallino og hjemad + lidt køreture i områderne - turen estimeres til knap 3.841 km, ....Jeg justerede til at jeg gerne ville lade ved 20% fremfor 10%, ... vind, den satte jeg måske højt til 8 m/s
.... tage godt 50 timer, hvoraf de 12,5 timer går ved ladestanderen ...
Ansvarsfraskivelse: For ikke at blive beskyldt for dieselhad (igen ;) ), vil jeg godt starte med at sige at en diesel-/benzin-bil formentlig altid vil være hurtigere end de nuværende elbiler (og nemmere)!. Så er det på plads 8-) Personligt vil jeg dog hellere flyve og leje bil uanset....

Men de beregninger er alt for forsigtige/negative.
Modvind på 8 m/s? Det er dels en forholdvis kraftig gennemsnitsvind og modvind på hele turen, ud og hjem? (det er lige som dengang ens forældre gik i skole, med bare fødder, i 8 m sne og det var op ad bakke både ud og hjem ;) )
Så for en tur/retur vil det være mere rimeligt at regne med 0 vind (eller måske en minimal modvind, hvis man vil være meget forsigtig)

Derudover er der næppe ret mange (nogen?) erfarne elbilsbilister, der vil sigte efter at lade med min. 20% SOC (state of charge), snarere tværtimod, da ladehastigheden er højest ved lav SOC.
På en langtur ville jeg nok sigte efter ca. 5% ved laderen, hvis det er muligt (måske lidt mere ved første ladestop, indtil man lige havde vejret vind og vejr). Forskellen i energiforbrug pga. hastighed i en elbil er så stor, at kommer du i bekneb sætter du bare farten ned. Går du fra at køre 140 til måske 90 har du nok ca. halveret forbruget ( og dermed fordoblet rækkevidden). Kommer du til at køre langsommere pga. trafik, er det også en "fordel" da forbruget falder, så du går næppe "tør" i køen.

Man vil også gå efter ladning ved overnatning/længere ophold i byer etc. og langt de fleste steder er der ladere i omegnen. ABRP viser ikke nødvendigvis dem alle, på eks. Plugsurfing kan man se langt flere.
Er der ikke en "aut." oplader spørger man hotellet/campingpladsen etc. om de har et stik man kan låne. Det er langsom ladning, men over en hel nat/flere dage, betyder det at man kan starte den videre tur med fuldt batteri.

Er klar over at ovenstående overvejelser, sikkert forekommer meget besværlige og måske vil få nogen til at tænke at det gider man ikke etc. Men sådan er der fordele og ulemper ;) ....

Har lige leget med ABRP. Valgte afgang fra Herning til de samme byer, knap 3800 km totalt. 0 vind, 200kg last
Med 5% ved laderen, og opladning i de byer du nævner, får jeg ca. 42,5 timer/15 ladestop i en Enyaq.
Model 3 giver ved samme input: 37,5 timer/14 ladestop

Så det tager lidt ekstra tid. Men timer man opladning rigtigt, vil noget af tiden alligevel være gået med spisning/toiletbesøg etc.
Prøv lige at læse #4399 også Billede

Jeg tror ikke på jeg nogensinde vil køre helt ned til 5% hvis ikke det er absolut nødvendigt - er rækkevidden på motorvejen 350 km, så er 5% kun 17,5 km (eller 25 km ved 500 km), kommer man så til en ladestander med kø, eller en defekt ladestander, hvad så?
På Autobahn er det i øvrigt ikke lovligt at løbe tør - jeg kunne ikke forestille mig det var anderledes for en elbil?

Turen ned igennem Europa er ikke helt at sammenligne med en tur imellem Midtjylland og Fleggaard Billede
Der er en risiko for at du bliver dirigeret ud på en anden vej, eller sidder i kø i flere timer, eller ... Mange uforudsete ting kan ske, og det er en del af turen, jeg har kørt en del gange med igennem Europa, både med mine forældre og efter jeg selv har fået bil, jeg har ikke lyst til at køre ned til mindre end at jeg kan nå næste tankstelle (der er ca 50 km imellem)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 7. apr 2021, 18:46

BrianDS skrev:
7. apr 2021, 17:41
Prøv lige at læse #4399 også Billede

Jeg tror ikke på jeg nogensinde vil køre helt ned til 5% hvis ikke det er absolut nødvendigt - er rækkevidden på motorvejen 350 km, så er 5% kun 17,5 km (eller 25 km ved 500 km), kommer man så til en ladestander med kø, eller en defekt ladestander, hvad så?
På Autobahn er det i øvrigt ikke lovligt at løbe tør - jeg kunne ikke forestille mig det var anderledes for en elbil?

Turen ned igennem Europa er ikke helt at sammenligne med en tur imellem Midtjylland og Fleggaard Billede
Der er en risiko for at du bliver dirigeret ud på en anden vej, eller sidder i kø i flere timer, eller ... Mange uforudsete ting kan ske, og det er en del af turen, jeg har kørt en del gange med igennem Europa, både med mine forældre og efter jeg selv har fået bil, jeg har ikke lyst til at køre ned til mindre end at jeg kan nå næste tankstelle (der er ca 50 km imellem)
Er det et indlægsnummer? Synes ikke jeg kan se numre nogen steder?

Jeg er med på at man, måske især med ny/ukendt teknik, gerne vil have lidt ekstra margen og selvfølgelig også et spørgsmål om temperament.
Personligt ville jeg ikke have et problem med at køre den lidt snært. Man kan checke status på de næste ladestationer online i bilen. I Tesla er det integreret i navi, ved ikke om andre kan det samme, men ellers kan "navigatøren" checke med tlf eller lign. Har hørt at Google Map app skulle kunne vise det også?

Personligt ville jeg ikke planlægge efter en større mængde hvis'er. Men igen smag og behag...

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Kevinff » 7. apr 2021, 18:52

Det sjovt så forskellige vi er. Jeg kunne ikke drømme om at køre 3-4-500 km i et stræk uden pause.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Kevinff for the post:
Nichlas83

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 394
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af nbryde » 7. apr 2021, 18:52

Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
7. apr 2021, 17:41
Prøv lige at læse #4399 også Billede

Jeg tror ikke på jeg nogensinde vil køre helt ned til 5% hvis ikke det er absolut nødvendigt - er rækkevidden på motorvejen 350 km, så er 5% kun 17,5 km (eller 25 km ved 500 km), kommer man så til en ladestander med kø, eller en defekt ladestander, hvad så?
På Autobahn er det i øvrigt ikke lovligt at løbe tør - jeg kunne ikke forestille mig det var anderledes for en elbil?

Turen ned igennem Europa er ikke helt at sammenligne med en tur imellem Midtjylland og Fleggaard Billede
Der er en risiko for at du bliver dirigeret ud på en anden vej, eller sidder i kø i flere timer, eller ... Mange uforudsete ting kan ske, og det er en del af turen, jeg har kørt en del gange med igennem Europa, både med mine forældre og efter jeg selv har fået bil, jeg har ikke lyst til at køre ned til mindre end at jeg kan nå næste tankstelle (der er ca 50 km imellem)
Er det et indlægsnummer? Synes ikke jeg kan se numre nogen steder?

Jeg er med på at man, måske især med ny/ukendt teknik, gerne vil have lidt ekstra margen og selvfølgelig også et spørgsmål om temperament.
Personligt ville jeg ikke have et problem med at køre den lidt snært. Man kan checke status på de næste ladestationer online i bilen. I Tesla er det integreret i navi, ved ikke om andre kan det samme, men ellers kan "navigatøren" checke med tlf eller lign. Har hørt at Google Map app skulle kunne vise det også?

Personligt ville jeg ikke planlægge efter en større mængde hvis'er. Men igen smag og behag...
Du er da i høj grad nød til at detailplanlægge din tur kontra en fossilbil hvor du “bare” peger den mod destinationen og træder på speederen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author nbryde for the post:
BrianDS

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 394
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af nbryde » 7. apr 2021, 18:54

Kevinff skrev:Det sjovt så forskellige vi er. Jeg kunne ikke drømme om at køre 3-4-500 km i et stræk uden pause.


Sent from my iPhone using Tapatalk
10-15 min pause på 500 km er da fint nok, kontra 3 stop a 25 min, det ville jeg blive træt af.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author nbryde for the post:
BrianDS

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 7. apr 2021, 19:32

Kører man med mindre børn, er 10-15 min. på 500km ikke nok. I hvert fald ikke med mine. Man behøver heller ikke planlægge så meget, man taster destinationen ind, så fortæller bilen selv hvor og hvornår der skal lades undervejs.

Igen, jeg er ikke hellig, men det er ikke nødvendigvis så slemt, som det kan gøres til. Ved en ID.3 vil én pause også være nok på 500km motorvej. Hvis man kører efter grænserne, sådan cirka.

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Kevinff » 7. apr 2021, 21:38

Enig med gaselle. Vores datter på 2 har krudt i røven så et par pauser på 25 min ville være perfekt med lidt mad, tisse pause og lige få løbet lidt energi af ungen :) om X antal år når det så er tid til at skifte bil igen så er rækkevidde nok ikke noget man bekymrer sig om mere og alle er glade igen Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4410 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 7. apr 2021, 21:45

500 km rækker da kun til 3-3,5t effektiv kørsel igennem Tyskland, feks om natten..
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 394
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af nbryde » 7. apr 2021, 22:01

DanielB12 skrev:
7. apr 2021, 21:45
500 km rækker da kun til 3-3,5t effektiv kørsel igennem Tyskland, feks om natten..
Og der skal tilmed økonomiseres med farten, ligge på hjul af vogntog, krydse fingre for at der er en ledig hurtiglader ved næste stop når du rammer 5% osv... I min optik, er det den forkert vej det går - for en stund. Når næste generation af elbiler der kan lade på samme tid det tager at tanke, har samme rækkevide som en fossilbil ved 160 km/t ned gennem Tyskland, og jeg ikke behøver at planlægge i samme detaljegrad, så er jeg klar - måske :lol:
These users thanked the author nbryde for the post:
BrianDS

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 623
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 411 times
Been thanked: 210 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af mertodinlo » 7. apr 2021, 22:14

nbryde skrev:
7. apr 2021, 22:01
DanielB12 skrev:
7. apr 2021, 21:45
500 km rækker da kun til 3-3,5t effektiv kørsel igennem Tyskland, feks om natten..
Og der skal tilmed økonomiseres med farten, ligge på hjul af vogntog, krydse fingre for at der er en ledig hurtiglader ved næste stop når du rammer 5% osv... I min optik, er det den forkert vej det går - for en stund. Når næste generation af elbiler der kan lade på samme tid det tager at tanke, har samme rækkevide som en fossilbil ved 160 km/t ned gennem Tyskland, og jeg ikke behøver at planlægge i samme detaljegrad, så er jeg klar - måske :lol:
Bare lige for at være sikker.. Du kunne så ikke finde på at købe en elbil? Nu har dine sidste mange indlæg i tråden omhandlet din meget pessimistiske tilgang til det, men bare lige for at være sikker?
These users thanked the author mertodinlo for the post:
Passatg 3c

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 394
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af nbryde » 7. apr 2021, 22:21

mertodinlo skrev:
7. apr 2021, 22:14
nbryde skrev:
7. apr 2021, 22:01
DanielB12 skrev:
7. apr 2021, 21:45
500 km rækker da kun til 3-3,5t effektiv kørsel igennem Tyskland, feks om natten..
Og der skal tilmed økonomiseres med farten, ligge på hjul af vogntog, krydse fingre for at der er en ledig hurtiglader ved næste stop når du rammer 5% osv... I min optik, er det den forkert vej det går - for en stund. Når næste generation af elbiler der kan lade på samme tid det tager at tanke, har samme rækkevide som en fossilbil ved 160 km/t ned gennem Tyskland, og jeg ikke behøver at planlægge i samme detaljegrad, så er jeg klar - måske :lol:
Bare lige for at være sikker.. Du kunne så ikke finde på at købe en elbil? Nu har dine sidste mange indlæg i tråden omhandlet din meget pessimistiske tilgang til det, men bare lige for at være sikker?
Jeg er da på vej, har en PHEV (BMW) i garagen, du ved de små skridt... Den nye eller rettere faceliftede Tesla Model S, kommende BMW I4/IX kunne bestemt få mig til at overveje et skifte.
These users thanked the author nbryde for the post:
BrianDS

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"