Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

ascaria
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 125 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ascaria » 9. jun 2021, 08:21

donfetaful skrev:
8. jun 2021, 20:46
Nok at vente til der er overflod af billig, grøn el, før man begynder at lave alt som elektrisk forbrugende, som feks elbiler
Det håber jeg seriøst ikke du mener er et validt argument? Det svarer til at sige vi aldrig skulle have introduceret det elektriske komfur og kogepladen, fordi de bruger strøm. Vi kunne bare have holdt fast i de gode gamle brændselsovne, indtil der var en "overflod af billig, grøn el". Eller måske oliefyret skulle få en revival? Eller olielamperne? :roll:
kGlerup skrev:
8. jun 2021, 22:28
Hvis CO2 udledning ved el fremstilling er så høj som eksemplet med Indien så er en benzinbil de facto mindre belastende mht CO2. Introduktion af elbiler vil så blot forøge CO2 intensiv elproduktion og ikke gavne noget. Jeg kan ikke se at det er et cirkulært argument. Der skal ventes til elproduktionen er overgået til mere miljøvenlig teknologi.
"Vi venter med at introducere elbiler, indtil vi har en grøn energiproduktion. Vi omstiller først til en grøn energiproduktion, når vi har elbiler". Dét er et cirkulært argument.

Argumentet er jo indirekte at man fortsætter med den nuværende (sorte) energiproduktion, fordi elbilerne vil udgøre et (minimalt) yderligere træk på kapaciteten og dermed være "mindre grønne". Og når der ikke opstår dette yderligere ressourcetræk, kan man bare fortsætte som man gør nu, med en langsom omstilling. Og når det hele så er grønt, om ca. 852 år, kan vi endelig introducere elbilerne.

Men der overses at netop elbiler vil være med til at skubbe yderligere til omstillingen, da der opstår et større behov for helt ren energi, både på produktions- og forbrugstidspunktet, som jeg skrev før. At elbiler kræver strøm er derfor et argument for at skubbe på omstillingen, ikke at udskyde udrulningen af elbilsteknologien.

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 9. jun 2021, 08:37

kGlerup skrev:
8. jun 2021, 22:28
ascaria skrev: Vente til hvad? At CO2-udledningen øges endnu mere? Det er et underligt cirkulært argument.
Hvis CO2 udledning ved el fremstilling er så høj som eksemplet med Indien så er en benzinbil de facto mindre belastende mht CO2. Introduktion af elbiler vil så blot forøge CO2 intensiv elproduktion og ikke gavne noget. Jeg kan ikke se at det er et cirkulært argument.
Der skal ventes til elproduktionen er overgået til mere miljøvenlig teknologi.
Men der er vel flere parametre der skal med i det regnestykke?

Ja, hvis du kigger på dags dato, så har du korrekt, der vil elbiler intet gavne i det nuværende billede i forhold til CO2, man kan så argumentere om den hjælper på andre områder, som eks. den relativt høje forurening i byerne mm.

Omkring elproduktionen, så tænker jeg egentlig de har større problemer med at have et stabilt elnet som rent faktisk kan levere strøm nok ved de enkelte boligenheder. Uden at kende mere til indien, så synes jeg da at kunne ærindre en masse billeder med mere eller mindre kreative elkabler trukket på tværs af veje mm. Og dem forestiller jeg mig ikke ville være super glade for at lade en elbil.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Korreborg » 9. jun 2021, 09:07

ascaria skrev:
9. jun 2021, 08:21
Argumentet er jo indirekte at man fortsætter med den nuværende (sorte) energiproduktion, fordi elbilerne vil udgøre et (minimalt) yderligere træk på kapaciteten og dermed være "mindre grønne". Og når der ikke opstår dette yderligere ressourcetræk, kan man bare fortsætte som man gør nu, med en langsom omstilling. Og når det hele så er grønt, om ca. 852 år, kan vi endelig introducere elbilerne.
Øhhh nej. I rigtig mange lande verden over, så betyder et yderligere forbrug af strøm at der bygges mere kul/oliekraft for at producere strømmen. Og idiotiske hippier har jo fået lov til at tvinge lande ud af a-kraft = yderligere afbrænding af fossile brændstoffer.

ascaria skrev:
9. jun 2021, 08:21
Det håber jeg seriøst ikke du mener er et validt argument? Det svarer til at sige vi aldrig skulle have introduceret det elektriske komfur og kogepladen, fordi de bruger strøm. Vi kunne bare have holdt fast i de gode gamle brændselsovne, indtil der var en "overflod af billig, grøn el". Eller måske oliefyret skulle få en revival? Eller olielamperne? :roll:
Nu har langt de fleste overgange el jo intet med forurening at gøre, men fordi der er let og billigt.
Jeg forstår slet ikke elafgiften i DK. Den gav mening da man forsøgte at holde forbruget nede, pga forurening.
Men i dag vil en fjernelse gøre, at folk langsomt skifter til elvarme/elbiler. Vi har sgu udskiftet de fleste strømslugere i hjemmene. LED er normen i dag, så man skal ikke længere tvinges væk fra glødepære.

Evt indføre så man betaler op til 4000kwh = statskassen modtager det de normalt gør, og så nedsat derover for alle.
Så vil der kommer flere varmepumper, og de lokale værker vil brænde mindre naturgas og biobrændsel.
Og man kunne som elbilsejer være sikker på prisen, fremfor at man risikere at de fjerner den nedsatte elpris.
These users thanked the author Korreborg for the post (total 2):
BrianDSkGlerup
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 9. jun 2021, 09:10

Korreborg skrev:
ascaria skrev:
9. jun 2021, 08:21
Argumentet er jo indirekte at man fortsætter med den nuværende (sorte) energiproduktion, fordi elbilerne vil udgøre et (minimalt) yderligere træk på kapaciteten og dermed være "mindre grønne". Og når der ikke opstår dette yderligere ressourcetræk, kan man bare fortsætte som man gør nu, med en langsom omstilling. Og når det hele så er grønt, om ca. 852 år, kan vi endelig introducere elbilerne.
Øhhh nej. I rigtig mange lande verden over, så betyder et yderligere forbrug af strøm at der bygges mere kul/oliekraft for at producere strømmen. Og idiotiske hippier har jo fået lov til at tvinge lande ud af a-kraft = yderligere afbrænding af fossile brændstoffer.

ascaria skrev:
9. jun 2021, 08:21
Det håber jeg seriøst ikke du mener er et validt argument? Det svarer til at sige vi aldrig skulle have introduceret det elektriske komfur og kogepladen, fordi de bruger strøm. Vi kunne bare have holdt fast i de gode gamle brændselsovne, indtil der var en "overflod af billig, grøn el". Eller måske oliefyret skulle få en revival? Eller olielamperne? :roll:
Nu har langt de fleste overgange el jo intet med forurening at gøre, men fordi der er let og billigt.
Jeg forstår slet ikke elafgiften i DK. Den gav mening da man forsøgte at holde forbruget nede, pga forurening.
Men i dag vil en fjernelse gøre, at folk langsomt skifter til elvarme/elbiler. Vi har sgu udskiftet de fleste strømslugere i hjemmene. LED er normen i dag, så man skal ikke længere tvinges væk fra glødepære.

Evt indføre så man betaler op til 4000kwh = statskassen modtager det de normalt gør, og så nedsat derover for alle.
Så vil der kommer flere varmepumper, og de lokale værker vil brænde mindre naturgas og biobrændsel.
Og man kunne som elbilsejer være sikker på prisen, fremfor at man risikere at de fjerner den nedsatte elpris.
Og du vil undgå alle mulige regler for refusion og ikke refusion med elvarme, solceller mv.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

ascaria
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 125 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ascaria » 9. jun 2021, 09:14

Korreborg skrev:
9. jun 2021, 09:07
ascaria skrev:
9. jun 2021, 08:21
Argumentet er jo indirekte at man fortsætter med den nuværende (sorte) energiproduktion, fordi elbilerne vil udgøre et (minimalt) yderligere træk på kapaciteten og dermed være "mindre grønne". Og når der ikke opstår dette yderligere ressourcetræk, kan man bare fortsætte som man gør nu, med en langsom omstilling. Og når det hele så er grønt, om ca. 852 år, kan vi endelig introducere elbilerne.
Øhhh nej. I rigtig mange lande verden over, så betyder et yderligere forbrug af strøm at der bygges mere kul/oliekraft for at producere strømmen. Og idiotiske hippier har jo fået lov til at tvinge lande ud af a-kraft = yderligere afbrænding af fossile brændstoffer.
Jeg ved ikke helt hvad det er, du siger "Øhhh nej" til? For du underbygger nemlig fuldstændig min pointe om det cirkulære argument: "Jo mere sort energi der produceres, desto mindre relevante bliver elbilerne". Som sagt er løsningen ikke, at der ikke produceres elbiler, men at der laves en grøn omstilling.
Korreborg skrev:
9. jun 2021, 09:07
Nu har langt de fleste overgange el jo intet med forurening at gøre, men fordi der er let og billigt.
Jeg ved heller ikke hvad du argumenterer for her? Elbiler har utroligt mange fordele og manglende lokalforurening er kun en af dem.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af peter w » 9. jun 2021, 13:42

Og I der diskuterer sort/grøn strøm, er naturligvis klar over, at en elmotor er ca. 3 gange så energieffektiv som en fossil motor - uanset om det er sort eller grøn strøm ...
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 9. jun 2021, 13:54

peter w skrev:
9. jun 2021, 13:42
Og I der diskuterer sort/grøn strøm, er naturligvis klar over, at en elmotor er ca. 3 gange så energieffektiv som en fossil motor - uanset om det er sort eller grøn strøm ...
Det må man jo formode at VW også er, når de laver regnstykket som der er refereret til tidligere :)

Men hele det regnestykke der laves her bliver jo umuligt at overskue og udføre med alle de variabler som skal tages med når man sammenligner drivmiddeltyperne.

eks, hvor meget CO2 udleder det at bringe 10 liter råolie til et raffineri i Danmark, hvor meget koster det at køre det til en tankstation mm. Er det tal det samme i eks indien? Det må man jo formode det ikke er, så hele diskussionen bliver jo lidt meningsløs med et kæmpe potentiale til at regne forkert.
These users thanked the author martinta for the post (total 5):
ascariaHansHkGlerupMorten HedenstedDanielB12

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kGlerup » 9. jun 2021, 14:45

peter w skrev:Og I der diskuterer sort/grøn strøm, er naturligvis klar over, at en elmotor er ca. 3 gange så energieffektiv som en fossil motor - uanset om det er sort eller grøn strøm ...
Ja.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af i-s » 9. jun 2021, 18:35

Tysk undersøgelse, hvor man har spurgt elbil ejere om de vil anbefale deres model til en ven eller kollega.
vagcars1.png
vagcars1.png (225.37 KiB) Vist 1085 gange
/Søren.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kGlerup » 9. jun 2021, 19:13


i-s skrev:Tysk undersøgelse, hvor man har spurgt elbil ejere om de vil anbefale deres model til en ven eller kollega.
Den ID.3 intro har gjort nas på VW...

ascaria
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 125 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ascaria » 9. jun 2021, 19:19

kGlerup skrev:
9. jun 2021, 19:13
i-s skrev:Tysk undersøgelse, hvor man har spurgt elbil ejere om de vil anbefale deres model til en ven eller kollega.
Den ID.3 intro har gjort nas på VW...
Hvorfor tror du det?

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 9. jun 2021, 21:29

ascaria skrev:
9. jun 2021, 19:19
kGlerup skrev:
9. jun 2021, 19:13
i-s skrev:Tysk undersøgelse, hvor man har spurgt elbil ejere om de vil anbefale deres model til en ven eller kollega.
Den ID.3 intro har gjort nas på VW...
Hvorfor tror du det?
Mange 1st ejere har døjet med softwarefejl, og kommunikationen fra Vw har som altid været arrogant og mangelfuld. Det er dog stadig en dejlig bil til en god pris.
These users thanked the author GaSelle for the post:
kGlerup

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kGlerup » 9. jun 2021, 21:52

ascaria skrev:
kGlerup skrev:
9. jun 2021, 19:13
i-s skrev:Tysk undersøgelse, hvor man har spurgt elbil ejere om de vil anbefale deres model til en ven eller kollega.
Den ID.3 intro har gjort nas på VW...
Hvorfor tror du det?
Når ejerne er forbeholdne mht at anbefale bilen til bekendte, så er det jo et tydeligt tegn på utilfredshed og et produkt der ikke helt var modent nok ved introduktionen, som Gaselle også antyder.
At de så har fået styr på de værste ting og fået en ganske habil vogn ud af det er jo så positivt.
Jeg genkender det da fra vores egen ID.4. Tydeligt at den er fast-tracked på markedet og mangler lidt polering. Men jeg vidste hvad jeg gik ind til og nyder den virkelig, trods sine quirks.

ascaria
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 125 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ascaria » 9. jun 2021, 21:58

kGlerup skrev:
9. jun 2021, 21:52
Når ejerne er forbeholdne mht at afbetale bilen til bekendte, så er det jo et tydeligt tegn på utilfredshed og et produkt der ikke helt var modent nok ved introduktionen, som Gaselle også antyder.
Læser du tallene forkert? Halvdelen af køberne direkte anbefaler køb af ID.3 efter selv at have købt en. Og en ekstra tredjedel er neutrale. Dvs. vi har samlet 85% der har en neutral eller positiv opfattelse af ID.3 efter købet. Det er - alt andet lige - en urimelig høj score og vi skal ned omkring I-PACE niveau, før man for alvor mærker utilfredshed.

At sige ejerne er "forbeholdne med af afbetale (sic, er vel anbefale) bilen" ud fra de tal og tilmed postulere at det er "et tydeligt tegn på utilfredshed" er derfor en klar misrepræsentation af virkeligheden.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kGlerup » 9. jun 2021, 22:12


ascaria skrev: Læser du tallene forkert?
Nej.
Det er min fortolkning af tallene. Sammenlignet med de førende i listen finder jeg ID.3's resultat skuffende for VW. Det mærkbart bedre resultat for ID.4, en bil på helt samme platform, indikerer for mig resultatet af de opdateringer VW har introduceret.
Jeg er sikker på at en tilsvarende måling om et års tid vil give et bedre resultat for ID.3.

ascaria
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 125 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ascaria » 9. jun 2021, 22:58

kGlerup skrev:
9. jun 2021, 22:12
ascaria skrev: Læser du tallene forkert?
Nej. Det er min fortolkning af tallene. Sammenlignet med de førende i listen finder jeg ID.3's resultat skuffende for VW.
Jeg har stadig virkelig svært ved at se hvordan 85% neutral eller positiv er et "tydeligt tegn på utilfredshed". Du laver nogle spøjse fortolkninger, må man sige.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kGlerup » 10. jun 2021, 05:42


ascaria skrev:Du laver nogle spøjse fortolkninger, må man sige.
Du synes jeg laver spøjse fortolkninger, helt fair. Vi har heldigvis egne holdninger.
Jeg sætter nok bare barren højt for en gigant som VAG gruppen. De vil lave elbilen til folket, ikke et niche produkt. Det kræver, efter MIN mening et tilfredshedsniveau ala Tesla 3.
These users thanked the author kGlerup for the post:
superbeszzz

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 10. jun 2021, 05:58

Måske en del af forklaringen kan findes i at det er to vidt forskellige biler, hvor den ene er meget populær blandt elbilens evangelister, og har været det længe (den har været længere tid på markedet), hvor den anden er mere ordinær, har haft lidt udfordringer i starten, men henvender sig mere til en afløser for en traditionel bil.

Jeg tænker to forskellige målgrupper gør en stor forskel, og ID.3 kan måske nærmere sammenlignes med Nissan Leaf, Kia e-Niro eller Hyundai Kona?

Så er forskellen så bare om man tolker "leverpostej målingerne" som positive eller negative.
Tælles de negative er kun cirka halvdelen positive for ID.3, imens det er 85% hvis glasset er halvt fuldt i stedet

ID.3 ligger tæt på gennemsnittet, er det skidt for en helt ny bilmodel? Hvor en stor del af segmentet vil være "neutrale", uanset hvilken bil de kører i, fordi det vitterligt ikke betyder noget for dem hvilken bil de kører i?

Jeg tror som sagt målgruppen er afgørende for disse tal, og i sidste ende fortæller tallene ikke rigtig noget, det er måske bedre at kigge på handling - fx hvor mange biler bliver solgt igen indenfor et års ejerskab - og hvad køber de i stedet?
These users thanked the author BrianDS for the post:
kGlerup
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af superbeszzz » 10. jun 2021, 06:08

kGlerup skrev:
10. jun 2021, 05:42
ascaria skrev:Du laver nogle spøjse fortolkninger, må man sige.
Du synes jeg laver spøjse fortolkninger, helt fair. Vi har heldigvis egne holdninger.
Jeg sætter nok bare barren højt for en gigant som VAG gruppen. De vil lave elbilen til folket, ikke et niche produkt. Det kræver, efter MIN mening et tilfredshedsniveau ala Tesla 3.
Jeg syntes, at en lignende undersøgelse med ICE-biler ville være relevant til benchmarking. Hvis den fx. Viste 75% grøn/gul for en Golf, var ID.3 vel en stor succes.

Jeg er også i den boldgade, at jeg er imponeret over scoren. Man skal huske på, at i Tyskland skal man grave dybt i lommen (relativt) for at få en elbil. Dette vil nok være medvirkende til, at man har endnu højere forventninger, der er endnu sværere at indfri. Jeg har selv en e-tron. Den er dyrere of the shelf end en Q8 i Tyskland.
These users thanked the author superbeszzz for the post (total 2):
ascariaBrianDS
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

u_bull
Medlem
Indlæg: 728
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 175 times
Been thanked: 341 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af u_bull » 10. jun 2021, 07:53

kGlerup skrev:
10. jun 2021, 05:42
ascaria skrev:Du laver nogle spøjse fortolkninger, må man sige.
Du synes jeg laver spøjse fortolkninger, helt fair. Vi har heldigvis egne holdninger.
Jeg sætter nok bare barren højt for en gigant som VAG gruppen. De vil lave elbilen til folket, ikke et niche produkt. Det kræver, efter MIN mening et tilfredshedsniveau ala Tesla 3.
Nja - var det ikke i seneste eller forrige FDM blad hvor der noget omkring tilfredshedsundersøgelser?

Tesla-folket er jo netop evangelister. Uanset om bilen objektivt set måske ikke helt lever op "hvad den burde", så er de så loyale at de alligevel ville købe en Tesla igen. Det har jo noget med branding at gøre.

Var det Dacia hvor det stod omvendt til?
Altså at bilen levede op til forventningerne, men de ville ikke købe Dacia igen.

Så subjektive oplevelser er svære at gøre objektive.

Man kan argumentere for at VAG har et solidt ry og rygte. De er kendt for "tysk kvalitet". Tingene virker bare. Ordnung!
Hvis en bil så ikke løftes helt op til denne barre har vi "balladen".


PS!
Jeg kører nu MB EQC 8-)
These users thanked the author u_bull for the post (total 2):
kGlerupBrianDS

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 10. jun 2021, 13:28

u_bull skrev:
10. jun 2021, 07:53
Tesla-folket er jo netop evangelister. Uanset om bilen objektivt set måske ikke helt lever op "hvad den burde", så er de så loyale at de alligevel ville købe en Tesla igen. Det har jo noget med branding at gøre.

......

Man kan argumentere for at VAG har et solidt ry og rygte. De er kendt for "tysk kvalitet". Tingene virker bare. Ordnung!
Hvis en bil så ikke løftes helt op til denne barre har vi "balladen".
Generaliseringer er jo altid gode :-)

Men hvorfor er det at alle der kører en tesla bliver anset for evangelister? Indrømmet, de findes, men det gør de altså også på VAG biler og alt muligt andet.

Vi har lige købt en model 3, men derfor kan jeg godt se den har fejl, der er også ting jeg ryster på hovedet over i dens design, men det er der da også på min passat, eller min tidligere leon for den sags skyld. Og jeg forestiller mig, at jeg ikke er den eneste der kigger på markedet og køber ud fra det jeg anser som den bedste handel.

Og af de ting der kigges på er jo flere ting, bla, rækkevidde, ladetid, PRIS, service interval, udstyr mm.

Så skal vi sammenligne dem, så har Tesla generelt bare en fordel, dels kan du finde dem brugt med relativt få kilometer og spare penge der, de har et langt service interval, de er alle med relativt meget udstyr og dertil har de deres eget ladenetværk hvor du kan lade på en supercharger til næsten halv pris i forhold til eks. clever.

Så det der med at sige at folk køber Tesla fordi de er fanboys er et noget vandet argument.
These users thanked the author martinta for the post (total 2):
kGleruptintin

u_bull
Medlem
Indlæg: 728
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 175 times
Been thanked: 341 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af u_bull » 10. jun 2021, 13:45

Ok - jeg måtte lige lede lidt efter artiklen.
Det er jo ikke noget JEG har analyseret mig frem til...

Lad os blive enige om at "overordnet set" ikke er det samme som "alle".
Overordnet er der en trend - nogle falder lidt under trenden, andre lidt over...

Overordnet set så vil Tesla-ejere gerne købe en Tesla igen, selvom om de samme Tesla-ejere i mindre grad mener at bilen har levet op til forventningerne.
Hvis dét ikke er lidt fanboy-agtigt, så ved jeg snart ikke ;-)

Jeg siger nu heller ikke at FDM ubetinget har ret, men der stilles da skarpt på nogle pudsigheder.
Det hele har naturligvis også noget med hvilke elementer der er vigtige for de enkelte.

For nogle er det meget vigtigt at bilen er teknisk nyskabende og så gør det måske mindre at bilens samle- og materialekvalitet halter lidt.
Andre ville ikke kunne holde ud at køre i en bil der knirker i samlingerne, men kan måske godt leve med 350km rækning...


Snip fra FDM artikel:
2021-06-10_14-39-21.png
2021-06-10_14-39-21.png (145.38 KiB) Vist 789 gange
These users thanked the author u_bull for the post:
BrianDS

ANAJ
Nyt medlem
Indlæg: 287
Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 159 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ANAJ » 10. jun 2021, 14:31

Lige en status fra en ny e-Golf fanboy :D

Vi har haft vores 2018 e-Goller i en måned nu, og jeg er bare tosse vild med den bil.
Vi kommer fra en Superb, og selvom Golfen er væsentligt mindre, går det rigtig fint med 2 børn og 2 voksne samt oppakning.

Rækkevidden er nemt 200 km, og for to uger siden kørte jeg Fredericia-København t/r og det gik så fint med 30 mins ladning hver vej, hvor jeg lige kunne kvæle en fransk med kette og sende mails.

Til daglig nyder vi virkelig komforten ved en elbil, og især ved bykørsel er den en fornøjelse.

Den korte rækkevidde har vist sig at være et meget mindre problem end først antaget (surprise surprise) og med vores kørselsmønster, ville det have været svært at finde mere komfortabel bil, med det udstyr og km, til samme pris uanset om det var benzin eller el.

Vi gav 175.000 for vores, og planen var egentlig at købe den som en slags “overgangselbil” for at se om vi ville kunne vende os til elbil, men noget tyder på vi beholder den længere end planlagt.

/fanboy-mode slut


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
These users thanked the author ANAJ for the post (total 2):
HansHDanielB12

DanielPT
Medlem
Indlæg: 554
Tilmeldt: 12. nov 2013, 09:23
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 45 times
Been thanked: 42 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielPT » 10. jun 2021, 14:36

Lidt nørde video. Der bliver vist sagt en del gange at VW og Ford genbruger "gammel" teknologi hvor Tesla har retænkt tingene :)

https://www.youtube.com/watch?v=ZRkm6-bBk4U

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 10. jun 2021, 14:52

DanielPT skrev:
10. jun 2021, 14:36
Lidt nørde video. Der bliver vist sagt en del gange at VW og Ford genbruger "gammel" teknologi hvor Tesla har retænkt tingene :)
Helt, helt overordnet vil jeg sige - nyudviklede ting er ikke nødvendigvis bedre end det gennemprøvede.
Jeg siger heller ikke at gårsdagens teknologi de facto er bedre end nytænkning.

Siger bare at ... den kan vende begge veje. Nogen gange er det godt at nytænke, og andre gange er det gennemprøvede stadig det bedste.

Altså helt generelt betragtet.
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
GaSellemartintaBrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 10. jun 2021, 15:40

u_bull skrev:
10. jun 2021, 13:45
Ok - jeg måtte lige lede lidt efter artiklen.
Det er jo ikke noget JEG har analyseret mig frem til...

Lad os blive enige om at "overordnet set" ikke er det samme som "alle".
Overordnet er der en trend - nogle falder lidt under trenden, andre lidt over...
Jojo, men nu er statistik jo en dejlig ting, der kan analyseres og hvor noget der giver rigtig god mening på papiret viser sig at være forkert. ;)

Overordnet set vil i min verden vel stadig betyde at du mener flertallet? Eller har jeg misforstået dit indlæg? Hvis jeg har forstået det korrekt, så er jeg ikke enig. Der begynder at køre rigtig mange teslaer rundt, og dem der køber dem er almindelige familier som leder efter en bil til deres behov.

Hvis du kigger et par år tilbage, så vil jeg være mere enig, men stille og roligt som Model 3 vinder frem, skifter gruppen af ejere (per min erfaring, har ingen anden analyse end det på hvem der køber dem) også til at være folk der leder efter en bil til et behov og er lidt ligeglad med mærket. I samme omgang har jeg lidt indtryk af at nogle anser Tesla til at være premium alá Audi, tror dog mere dette er pga, prisen end noget andet.
u_bull skrev:
10. jun 2021, 13:45
Overordnet set så vil Tesla-ejere gerne købe en Tesla igen, selvom om de samme Tesla-ejere i mindre grad mener at bilen har levet op til forventningerne.

Hvis dét ikke er lidt fanboy-agtigt, så ved jeg snart ikke ;-)
Det kan man jo sige, men så kommer det altid berømte spørgsmål jo - hvorfor vil de det?
1) Er det "bare" pga mærket? Det kan være, jeg tror det ikke.
2) Er det fordi de måske er mere ligeglade med samlekvaliteten men er glad for resten af måden biler kører på? - kunne være, men tror det ikke.
3) er de måske irriterede på mærket, men føler ikke der er alternativer? Den tror jeg mere på, for selvom du måske er utilfreds med bilen, så har der indtil for nyligt ikke været noget der rigtig mindede om alternativer. Der var Id.3 som jo er ret ny, men hvor du jo længe har fået en bil hvor mange funktioner har mærket. For ganske kort tid siden kom Id4 så, og for endnu kortere tid siden kom Enyaq og Audi Q4 (er det ikke det den hedder) ligesom Hyundai og Kia også rigtig kommer ind i kampen nu. Men hvis du går bare 3 måneder tilbage var der tæt på ingen alternativer. - Og ja, her rammer du det jeg tror der er årsagen.

Personligt tror jeg ikke det er fordi folk er fanboys, det er der helt klart nogle som er, men jeg ser det ikke som årsagen til hvorfor folk på den ene side kritiserer bilen, men på den anden side vil købe igen. Til gengæld tror jeg at folk vender sig til at køre elbil. En normal benzin bil bliver sygt kedelig og kører "sløvt" efter at have fået el, så mon ikke folk bare bliver glade for måden den kører.
u_bull skrev:
10. jun 2021, 13:45
Jeg siger nu heller ikke at FDM ubetinget har ret, men der stilles da skarpt på nogle pudsigheder.
Det hele har naturligvis også noget med hvilke elementer der er vigtige for de enkelte.
Helt klart, men igen, statistik er jo kun halve sandheder :-) Tallene lyver ikke, men de fortæller bare ikke nødvendigvis årsagen til hvorfor tallene er som de er.
u_bull skrev:
10. jun 2021, 13:45
For nogle er det meget vigtigt at bilen er teknisk nyskabende og så gør det måske mindre at bilens samle- og materialekvalitet halter lidt.
Andre ville ikke kunne holde ud at køre i en bil der knirker i samlingerne, men kan måske godt leve med 350km rækning...
Korrekt, men nu er Tesla jo ikke den eneste bil hvor du kan være uheldig, kender da flere med Passat der oplever sjove knirke lyde alle mulige steder fra - du kan også gå ud og kigge på min, når du så har kigget og nærstuderet samlingerne som folk jo gør på tesla, så tror jeg du vil blive overasket. De er begge lige dårligt/godt samlede (og her kigger jeg udelukkende på de 2 biler i min indkørsel, ikke generelt)

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 10. jun 2021, 15:57

u_bull skrev:
10. jun 2021, 13:45
Det er jo ikke noget JEG har analyseret mig frem til...

Lad os blive enige om at "overordnet set" ikke er det samme som "alle".
Overordnet er der en trend - nogle falder lidt under trenden, andre lidt over...

Overordnet set så vil Tesla-ejere gerne købe en Tesla igen, selvom om de samme Tesla-ejere i mindre grad mener at bilen har levet op til forventningerne.
Hvis dét ikke er lidt fanboy-agtigt, så ved jeg snart ikke ;-)

Jeg siger nu heller ikke at FDM ubetinget har ret, men der stilles da skarpt på nogle pudsigheder.
Det hele har naturligvis også noget med hvilke elementer der er vigtige for de enkelte.
Skal vi ikke blive enige om at FDM's heller ikke har lavet nogen større analyse? En eller anden tilfældig "skriver" har kigget lidt på tallene og har så skrevet noget kækt om "religion og realisme", hvor man generaliserer og afskriver Tesla ejere som religiøse (og Dacia købere som realistiske). Der er naturligvis Tesla ejere som er meget troende, men der kan man vist også opleve inden for andre bilmærker eller? ;)

Der kan være mange forklaringer på hvorfor tallene ser ud som de gør og der kan, som meget andet statistik, trækkes pudsige "sammenhænge" ud af det.
For Tesla´s vedkommende er det ny teknologi/nystartet virksomhed, som gør tingene lidt anderledes, hvilket ofte betyder at der er en større andel af køberne, der har stærkere følelser, end køberne af et ældre traditionelt "leverpostejs-firma" (men derfor kan "leverpostejs-firmaet" sagtens have lige så mange troende. De er måske bare lidt mere lavmælte).
Personligt er det min oplevelse at de fleste Tesla ejere er forholdvis realistiske omkring fordele/ulemper ved deres bil og som regel bare synes at fordelene er størst.

Personligt synes jeg at FDM her er for letkøbt, det virker lidt som de clickbait overskrifter, som nogle aviser excellerer i.
Men vil man gerne være "realistisk" skal man åbenbart købe Dacia?? 8-)
These users thanked the author Thor-thor for the post:
martinta

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af i-s » 10. jun 2021, 21:09

Lidt mere data fra samme undersøgelse.
Her har man spurgt hvorfor folk er tilbageholdende med at anbefale deres mærke (ikke model).
Desværre er kun high scoren vist pr. mærke.
VW.png
VW.png (73.84 KiB) Vist 620 gange
Nissan.png
Nissan.png (60.07 KiB) Vist 620 gange
Tesla.png
Tesla.png (65.96 KiB) Vist 620 gange
Opel_PSA.png
Opel_PSA.png (69.43 KiB) Vist 620 gange
Kia.png
Kia.png (61.61 KiB) Vist 620 gange
Så har man spurgt hvilken parameter der så gør de ville anbefale deres mærke.
Det gav så dette billede, hvis man forsøger at sammensætte den perfekte elbil.
Perfekten_eAuto.png
Perfekten_eAuto.png (714.86 KiB) Vist 620 gange
These users thanked the author i-s for the post:
martinta
/Søren.

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Kevinff » 11. jun 2021, 17:24

Er det her nyt for Tesla? Gad vide hvor godt det virker Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

ascaria
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 125 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ascaria » 11. jun 2021, 20:07

Kevinff skrev:
11. jun 2021, 17:24
Er det her nyt for Tesla? Gad vide hvor godt det virker Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det virker fint i andre biler. Selv en Mondeo Vignale har haft det. Og ja, det er nyt for Tesla.
These users thanked the author ascaria for the post:
Kevinff

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"