Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 12. maj 2021, 18:41

Mht. installation af lader kan man i øvrigt gøre det gratis, hvis man har et rødt kraftstik i forvejen.

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af xbn » 12. maj 2021, 18:47

Syns ikke installation af lader skal tælles med i regnestykket, når man sammenligner el og fossilbil. Ladere vil jo sandsynligvis kunne bruges til flere biler i mange år fremover.
Billede

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 18:52

xbn skrev:Syns ikke installation af lader skal tælles med i regnestykket, når man sammenligner el og fossilbil. Ladere vil jo sandsynligvis kunne bruges til flere biler i mange år fremover.
Laderen skal måske også opdateres og vedligeholdes i fremtiden - og hvis man tegner et abonnement lejer man kun laderen.


Men ellers rigtigt - du tæller heller ikke carporten med i bilens budget.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 12. maj 2021, 18:59

xbn skrev:
12. maj 2021, 18:47
Syns ikke installation af lader skal tælles med i regnestykket, når man sammenligner el og fossilbil. Ladere vil jo sandsynligvis kunne bruges til flere biler i mange år fremover.
Det kunne man godt argumentere for. Samtidig tænker jeg også at laderen/installation, ikke er tabte penge.
Det vil repræsentere en (brugs)værdi den dag boligen skal sælges (og i højere grad være noget boligkøbere forventer/efterspørger i fremtiden).

I øvrigt behøver man ikke at leje lader for at have abo. med refusion. Man kan sagtens have abo./refusion på en lader man ejer, så skal drift/vedligehold bare være en del af aftalen (hvilket er helt standard)

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af mortenmol » 12. maj 2021, 19:11

HansH skrev:
GaSelle skrev:
12. maj 2021, 15:33
Hans, med det du har sat bilens forbrug til går du virkeligt med livrem og seler. Så højt et snitforbrug får du dæleme ikke i praksis :)
Altså 22 ?

Jeg forsøgte ikke at male billedet unødigt lyserødt, i min opstilling. Det skal jo helst være lidt troværdigt.
Men kun fint hvis det endda kunne ligge en smule lavere :)

Jeg var på spritmonitor for at se om de havde data på elbiler.. og det har de.
Men selvf slet ikke samme datavolumen som vi kender fra fossilbiler.
Og så har jeg altid lidt i baghovedet .... at i Tyskland kører de måske lidt mere motorvej, og lidt højere hastighed end os. Hvilket betyder ekstra meget for en elbil...
Jeg kører ikke min TM3 LR særlig pænt, hvis jeg har strøm nok får den prygl (I en grad hvor den nye lov om konfiskation har en indflydelse også på motorvejen… ) så jeg præcis har 3-5% når jeg kommer frem og jeg ved jeg kan lade. Jeg bliver sjældent overhalet i DK
Jeg har et snit på 207wh/km over de seneste 11 mdr og 22.000 km, jeg kører næsten kun Kbh bykørsel og motorvej (ingen landevej som er bilens optimale effekt område)og har kørt til Hamburg et par gange og Schweiz hvor bilen var i skiområde i 2 mdr februar-april. Den har ramt 233 km/t en hel del gange.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af mortenmol » 12. maj 2021, 19:38

Tonny skrev:
BrianDS skrev:
12. maj 2021, 11:50
Kan man lade hjemme og uden et meget stort kørselsbehov, og har man tilfældigvis solceller og ingen elopvarmning, imens man ikke er hjemme om dagen, så er el lige pludselig ret bekosteligt.

Forsikringer, grøn ejerafgift, afskrivning, renter - det hele spiller ind.
Kan du ikke lige forklare den med ret bekostelig? Worst case er vel 2,20kr/kwh og 4km/kwh (250wh/km). Det er stadig 55 øre pr km eller ekvivalent med en dieselbil der kører 20km/l.
Ejerafgift er billigste sats.
Forsikring er markant dyrere, for mit vedkommende +50% kontra tidligere Porsche 911/Mercedes C180/Volvo V60 osv.
Afskrivning er spekulation indtil videre. Jeg har solgt 2 elbiler, begge med lille negativ afskrivning (solgt dyrere end købt). Jeg ved godt det var pga. timingen og efterspørgslen. Og ellers så jo dyrere indkøb desto større afskrivning :)
Du mangler detaljen med at har man et lidt større kørselsbehov kan man få “ubegrænset” strøm for 749kr om måneden, eller ca en fuld tank (60L) på verdens bedste bil (vw touran 2.0 TDI) - hvordan det kan være dyre er mig en gåde.
Derudover er der lave service udgifter, ved ikke med vag gruppen - lavere grøn ejerafgift og afskrivning må vi jo vente og se med.

Jeg betaler 2kr/kWh når jeg lader ved Clever og kører ca 5km pr 2kr, ved en dieselpris på 10 kr svarer det til 25km/l og hvis jeg kørte en Touran på samme måde gik den måske 16.

Der er kompromisser og ulemper ved en elbil, men at km-prisen skulle være en af dem er lidt spøjst, dette er ikke rettet mod dig Tonny.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10863
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1887 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 12. maj 2021, 19:47

ID’erne skal til service hvert andet år, der er ingen km-begrænsning. De første 5 år / 100K km er med i prisen.

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Kevinff » 12. maj 2021, 20:30

mortenmol skrev:
HansH skrev:
GaSelle skrev:
12. maj 2021, 15:33
Hans, med det du har sat bilens forbrug til går du virkeligt med livrem og seler. Så højt et snitforbrug får du dæleme ikke i praksis :)
Altså 22 ?

Jeg forsøgte ikke at male billedet unødigt lyserødt, i min opstilling. Det skal jo helst være lidt troværdigt.
Men kun fint hvis det endda kunne ligge en smule lavere :)

Jeg var på spritmonitor for at se om de havde data på elbiler.. og det har de.
Men selvf slet ikke samme datavolumen som vi kender fra fossilbiler.
Og så har jeg altid lidt i baghovedet .... at i Tyskland kører de måske lidt mere motorvej, og lidt højere hastighed end os. Hvilket betyder ekstra meget for en elbil...
Jeg kører ikke min TM3 LR særlig pænt, hvis jeg har strøm nok får den prygl (I en grad hvor den nye lov om konfiskation har en indflydelse også på motorvejen… ) så jeg præcis har 3-5% når jeg kommer frem og jeg ved jeg kan lade. Jeg bliver sjældent overhalet i DK
Jeg har et snit på 207wh/km over de seneste 11 mdr og 22.000 km, jeg kører næsten kun Kbh bykørsel og motorvej (ingen landevej som er bilens optimale effekt område)og har kørt til Hamburg et par gange og Schweiz hvor bilen var i skiområde i 2 mdr februar-april. Den har ramt 233 km/t en hel del gange.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Får du tit fartbøder? Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Swoelf
Nyt medlem
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jul 2013, 11:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 20 times
Been thanked: 28 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Swoelf » 12. maj 2021, 21:11

GaSelle skrev:
12. maj 2021, 19:47
ID’erne skal til service hvert andet år, der er ingen km-begrænsning. De første 5 år / 100K km er med i prisen.
Netop dette er for mig, og formentligt også for andre, et godt salgsargument.
Har netop været ude for at kigge på en Peugeot e-208, som faktisk kører ganske fint... Men service for hver, ja hold fast, 12000 km gør, at jeg ikke finder den attraktiv, selvom prisen er fin.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10863
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1887 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 12. maj 2021, 21:46

Swoelf skrev:
12. maj 2021, 21:11
GaSelle skrev:
12. maj 2021, 19:47
ID’erne skal til service hvert andet år, der er ingen km-begrænsning. De første 5 år / 100K km er med i prisen.
Netop dette er for mig, og formentligt også for andre, et godt salgsargument.
Har netop været ude for at kigge på en Peugeot e-208, som faktisk kører ganske fint... Men service for hver, ja hold fast, 12000 km gør, at jeg ikke finder den attraktiv, selvom prisen er fin.
Gad vide, hvad de vil lave for hver 12K km - eller 15K for Kia/Hyundai? Sparke dæk og efterfylde sprinklervæske?

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 21:49


mortenmol skrev:...

Jeg betaler 2kr/kWh når jeg lader ved Clever og kører ca 5km pr 2kr, ved en dieselpris på 10 kr svarer det til 25km/l og hvis jeg kørte en Touran på samme måde gik den måske 16.

Der er kompromisser og ulemper ved en elbil, men at km-prisen skulle være en af dem er lidt spøjst, dette er ikke rettet mod dig Tonny.
Jeg har de seneste tre måneder brugt hele 1300 kr i diesel og på ingen måde sparet på det. Det er dog meget længe siden jeg har givet 10 kr for en liter diesel Billede

Som sagt vi har alle forskellige udgangspunkter, Tesla Model 3 er stadig for mig en fuldstændig ligegyldig bil.

Samlet set ligger det lige på vippen med om elbil er billigere i drift for mig - abonnement med refusion kan ikke betale sig i de nuværende omstændigheder, men opladning ude uden abonnement eller anden aftale vil tage livet af det budget de gange hvor det er nødvendigt.

Forsikring og grøn ejerafgift går stort set lige op fordi det ene er dyrere og det andet er billigere.
At skifte min nuværende bil til en ny elbil, hybrid, diesel eller benzin løber hurtigt op i cirka 500.000 kr pga ændrede afgifter på nogen og dyrt udgangspunkt på andre.
Jeg rammer næsten samme pris på de biler jeg har kigget på med nogenlunde samme udstyr (og ingen af dem er en Touran Billede)
Service og pris på forbrug er der hvor forskellene for alvor ligger, men med de få kilometer jeg kører i det daglige, og de længere ture jeg kører indimellem, så er det næsten ligegyldigt hvilket fremdriftsmiddel jeg vælger med de nuværende regler/priser.

Som jeg vist har skrevet før følger jeg med, ser hvad der kommer, men økonomisk er det dyrt ligegyldigt hvilken ny bil jeg skifter til, desværre er elbilen ikke markant billigere, og elpris mæssigt ender den totalt set med at kunne blive dyrere end det jeg bruger i dag - dog ikke nødvendigvis i TCO, men kan jeg ikke spå om...

Så det korte af det lange - behov og forbrug kan gøre den ene eller den anden billigere eller dyrere. Elprisen er bare ikke et argument for at skifte.

Havde jeg ikke solceller og havde jeg evt elbaseret opvarmning ville elbilen hurtigt være billigere BilledeBillede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 22:11

GaSelle skrev:
Swoelf skrev:
12. maj 2021, 21:11
GaSelle skrev:
12. maj 2021, 19:47
ID’erne skal til service hvert andet år, der er ingen km-begrænsning. De første 5 år / 100K km er med i prisen.
Netop dette er for mig, og formentligt også for andre, et godt salgsargument.
Har netop været ude for at kigge på en Peugeot e-208, som faktisk kører ganske fint... Men service for hver, ja hold fast, 12000 km gør, at jeg ikke finder den attraktiv, selvom prisen er fin.
Gad vide, hvad de vil lave for hver 12K km - eller 15K for Kia/Hyundai? Sparke dæk og efterfylde sprinklervæske?
Det er godt nok korte intervaller - men det er vel kun olie/oliefilter og andre motor relaterede ting der er til forskel?
Der er også meget andet på en ICE bil de tager penge for jo...

Men intervallerne er korte
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 13. maj 2021, 00:44

Swoelf skrev:
12. maj 2021, 21:11
Netop dette er for mig, og formentligt også for andre, et godt salgsargument.
Har netop været ude for at kigge på en Peugeot e-208, som faktisk kører ganske fint... Men service for hver, ja hold fast, 12000 km gør, at jeg ikke finder den attraktiv, selvom prisen er fin.
Tror kun at det er første service der er 12000 km/1 år. Derefter er det vist det dobbelte (har ikke set dk info, men det er 8/16k miles i UK)?

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1260
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1098 times
Been thanked: 487 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Target » 13. maj 2021, 06:01

BrianDS skrev:
12. maj 2021, 21:49
mortenmol skrev:...

Jeg betaler 2kr/kWh når jeg lader ved Clever og kører ca 5km pr 2kr, ved en dieselpris på 10 kr svarer det til 25km/l og hvis jeg kørte en Touran på samme måde gik den måske 16.

Der er kompromisser og ulemper ved en elbil, men at km-prisen skulle være en af dem er lidt spøjst, dette er ikke rettet mod dig Tonny.
Jeg har de seneste tre måneder brugt hele 1300 kr i diesel og på ingen måde sparet på det. Det er dog meget længe siden jeg har givet 10 kr for en liter diesel Billede

Som sagt vi har alle forskellige udgangspunkter, Tesla Model 3 er stadig for mig en fuldstændig ligegyldig bil.

Samlet set ligger det lige på vippen med om elbil er billigere i drift for mig - abonnement med refusion kan ikke betale sig i de nuværende omstændigheder, men opladning ude uden abonnement eller anden aftale vil tage livet af det budget de gange hvor det er nødvendigt.

Forsikring og grøn ejerafgift går stort set lige op fordi det ene er dyrere og det andet er billigere.
At skifte min nuværende bil til en ny elbil, hybrid, diesel eller benzin løber hurtigt op i cirka 500.000 kr pga ændrede afgifter på nogen og dyrt udgangspunkt på andre.
Jeg rammer næsten samme pris på de biler jeg har kigget på med nogenlunde samme udstyr (og ingen af dem er en Touran Billede)
Service og pris på forbrug er der hvor forskellene for alvor ligger, men med de få kilometer jeg kører i det daglige, og de længere ture jeg kører indimellem, så er det næsten ligegyldigt hvilket fremdriftsmiddel jeg vælger med de nuværende regler/priser.

Som jeg vist har skrevet før følger jeg med, ser hvad der kommer, men økonomisk er det dyrt ligegyldigt hvilken ny bil jeg skifter til, desværre er elbilen ikke markant billigere, og elpris mæssigt ender den totalt set med at kunne blive dyrere end det jeg bruger i dag - dog ikke nødvendigvis i TCO, men kan jeg ikke spå om...

Så det korte af det lange - behov og forbrug kan gøre den ene eller den anden billigere eller dyrere. Elprisen er bare ikke et argument for at skifte.

Havde jeg ikke solceller og havde jeg evt elbaseret opvarmning ville elbilen hurtigt være billigere BilledeBillede
Jeg er i praktisk talt nøjagtig samme situation som dig... Solceller, men ingen reduceret elafgift. Og et kørselsbehov på omkring 15-18.000km om året.
Jeg kører så dog benzinbil i dag, og tanker altid V-Power, så der kunne nok være en gevinst at hente ved at skifte til en elbil. Men hvis jeg skal have en elbil som er nogenlunde spec'et som den Superb jeg har i dag, så løber den hurtigt op i kr. 550.000+
Jeg tror dog nok jeg tager springet om et års tid. Måske til Enyaq, men tiden vil vise om der dukker noget mere interessant op. :-D
These users thanked the author Target for the post:
BrianDS
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 13. maj 2021, 07:53

Target skrev:
BrianDS skrev:
12. maj 2021, 21:49
mortenmol skrev:...

Jeg betaler 2kr/kWh når jeg lader ved Clever og kører ca 5km pr 2kr, ved en dieselpris på 10 kr svarer det til 25km/l og hvis jeg kørte en Touran på samme måde gik den måske 16.

Der er kompromisser og ulemper ved en elbil, men at km-prisen skulle være en af dem er lidt spøjst, dette er ikke rettet mod dig Tonny.
Jeg har de seneste tre måneder brugt hele 1300 kr i diesel og på ingen måde sparet på det. Det er dog meget længe siden jeg har givet 10 kr for en liter diesel Billede

Som sagt vi har alle forskellige udgangspunkter, Tesla Model 3 er stadig for mig en fuldstændig ligegyldig bil.

Samlet set ligger det lige på vippen med om elbil er billigere i drift for mig - abonnement med refusion kan ikke betale sig i de nuværende omstændigheder, men opladning ude uden abonnement eller anden aftale vil tage livet af det budget de gange hvor det er nødvendigt.

Forsikring og grøn ejerafgift går stort set lige op fordi det ene er dyrere og det andet er billigere.
At skifte min nuværende bil til en ny elbil, hybrid, diesel eller benzin løber hurtigt op i cirka 500.000 kr pga ændrede afgifter på nogen og dyrt udgangspunkt på andre.
Jeg rammer næsten samme pris på de biler jeg har kigget på med nogenlunde samme udstyr (og ingen af dem er en Touran Billede)
Service og pris på forbrug er der hvor forskellene for alvor ligger, men med de få kilometer jeg kører i det daglige, og de længere ture jeg kører indimellem, så er det næsten ligegyldigt hvilket fremdriftsmiddel jeg vælger med de nuværende regler/priser.

Som jeg vist har skrevet før følger jeg med, ser hvad der kommer, men økonomisk er det dyrt ligegyldigt hvilken ny bil jeg skifter til, desværre er elbilen ikke markant billigere, og elpris mæssigt ender den totalt set med at kunne blive dyrere end det jeg bruger i dag - dog ikke nødvendigvis i TCO, men kan jeg ikke spå om...

Så det korte af det lange - behov og forbrug kan gøre den ene eller den anden billigere eller dyrere. Elprisen er bare ikke et argument for at skifte.

Havde jeg ikke solceller og havde jeg evt elbaseret opvarmning ville elbilen hurtigt være billigere BilledeBillede
Jeg er i praktisk talt nøjagtig samme situation som dig... Solceller, men ingen reduceret elafgift. Og et kørselsbehov på omkring 15-18.000km om året.
Jeg kører så dog benzinbil i dag, og tanker altid V-Power, så der kunne nok være en gevinst at hente ved at skifte til en elbil. Men hvis jeg skal have en elbil som er nogenlunde spec'et som den Superb jeg har i dag, så løber den hurtigt op i kr. 550.000+
Jeg tror dog nok jeg tager springet om et års tid. Måske til Enyaq, men tiden vil vise om der dukker noget mere interessant op. :-D
ENYAQ kan sandsynligvis også være den der kommer tættest på, men ikke ligeså rummelig som en Superb (især bagagerum og bagsæde).


Regeringens og støttepartiernes aftale skal man dog være opmærksom på at batterifradraget falder allerede fra næste år, det er lidt uklart hvordan reglerne egentlig er, men elbiler og hybridbiler stiger allerede fra 2022, og batterifradraget på 1.700 kr/kWh op til 45 kWh forsvinder helt i 2026, det vil sige en elbil til over 500.000 kr vil stige med cirka 12.000 kr (værre står det til for PHEV)

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2021-05-s ... eller-2022

Ren rød afgift cirkus Billede
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
KevinffTarget
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Realtor » 13. maj 2021, 09:22

Er pt. på ferie i indre by i københavn, og der er godtnok optimeret ift. el-bil.

Masser af ladere over alt ( der samtidig er ledige ) , og gratis parkering med el-bil. Man forstår ikke hvorfor ikke alle der bor her har elbil.
These users thanked the author Realtor for the post:
Kevinff
2020 Audi E-tron 55

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Kevinff » 13. maj 2021, 10:06

Fordi offentlig transport/cykling er stortset lige så hurtigt


Sent from my iPhone using Tapatalk

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1626
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af peter w » 13. maj 2021, 10:14

Cykling er klart hurtigere end any car.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Swoelf
Nyt medlem
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jul 2013, 11:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 20 times
Been thanked: 28 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Swoelf » 13. maj 2021, 10:47

BrianDS skrev:
12. maj 2021, 22:11
GaSelle skrev:
Swoelf skrev:
12. maj 2021, 21:11


Netop dette er for mig, og formentligt også for andre, et godt salgsargument.
Har netop været ude for at kigge på en Peugeot e-208, som faktisk kører ganske fint... Men service for hver, ja hold fast, 12000 km gør, at jeg ikke finder den attraktiv, selvom prisen er fin.
Gad vide, hvad de vil lave for hver 12K km - eller 15K for Kia/Hyundai? Sparke dæk og efterfylde sprinklervæske?
Det er godt nok korte intervaller - men det er vel kun olie/oliefilter og andre motor relaterede ting der er til forskel?
Der er også meget andet på en ICE bil de tager penge for jo...

Men intervallerne er korte
Jeg blev tilbudt at se serviceskemaet, da en fra værkstedet kom forbi, men så det ikke dog... De nævnte, at bremser og elmotor skulle efterses, hvilket var grunden til de korte intervaller.

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af mortenmol » 13. maj 2021, 11:13

BrianDS skrev:
mortenmol skrev:...

Jeg betaler 2kr/kWh når jeg lader ved Clever og kører ca 5km pr 2kr, ved en dieselpris på 10 kr svarer det til 25km/l og hvis jeg kørte en Touran på samme måde gik den måske 16.

Der er kompromisser og ulemper ved en elbil, men at km-prisen skulle være en af dem er lidt spøjst, dette er ikke rettet mod dig Tonny.
Jeg har de seneste tre måneder brugt hele 1300 kr i diesel og på ingen måde sparet på det. Det er dog meget længe siden jeg har givet 10 kr for en liter diesel Billede

Som sagt vi har alle forskellige udgangspunkter, Tesla Model 3 er stadig for mig en fuldstændig ligegyldig bil.

Samlet set ligger det lige på vippen med om elbil er billigere i drift for mig - abonnement med refusion kan ikke betale sig i de nuværende omstændigheder, men opladning ude uden abonnement eller anden aftale vil tage livet af det budget de gange hvor det er nødvendigt.

Forsikring og grøn ejerafgift går stort set lige op fordi det ene er dyrere og det andet er billigere.
At skifte min nuværende bil til en ny elbil, hybrid, diesel eller benzin løber hurtigt op i cirka 500.000 kr pga ændrede afgifter på nogen og dyrt udgangspunkt på andre.
Jeg rammer næsten samme pris på de biler jeg har kigget på med nogenlunde samme udstyr (og ingen af dem er en Touran Billede)
Service og pris på forbrug er der hvor forskellene for alvor ligger, men med de få kilometer jeg kører i det daglige, og de længere ture jeg kører indimellem, så er det næsten ligegyldigt hvilket fremdriftsmiddel jeg vælger med de nuværende regler/priser.

Som jeg vist har skrevet før følger jeg med, ser hvad der kommer, men økonomisk er det dyrt ligegyldigt hvilken ny bil jeg skifter til, desværre er elbilen ikke markant billigere, og elpris mæssigt ender den totalt set med at kunne blive dyrere end det jeg bruger i dag - dog ikke nødvendigvis i TCO, men kan jeg ikke spå om...

Så det korte af det lange - behov og forbrug kan gøre den ene eller den anden billigere eller dyrere. Elprisen er bare ikke et argument for at skifte.

Havde jeg ikke solceller og havde jeg evt elbaseret opvarmning ville elbilen hurtigt være billigere BilledeBillede
Så med en mormor lader derhjemme kunne du have ladet 769 kWh (1300/1,69)
Det kan jeg køre ca 3.500 km for.
Jeg har taget udgangspunkt i at du skifter el-udbyder til en du kun betaler afgifter etc for, det kan man hver 6. Måned.
Udgifter til abbo 0kr og da dit kørselsbehov tydeligvis er så lidt for tiden har du ikke behov for at lade ude.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Indlæg: 1811
Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 74 times
Been thanked: 230 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Avantismo » 13. maj 2021, 11:27

Realtor skrev:
13. maj 2021, 09:22
Er pt. på ferie i indre by i københavn, og der er godtnok optimeret ift. el-bil.

Masser af ladere over alt ( der samtidig er ledige ) , og gratis parkering med el-bil. Man forstår ikke hvorfor ikke alle der bor her har elbil.
Fordi de bruger alle deres penge på boligudgifter og ikke har råd til en el bil til 500K :lol:

True story

Lidt det samme som når jeg ikke forstår hvorfor alle i Jylland ikke har en Ferrari..
These users thanked the author Avantismo for the post (total 2):
ascariaDanielB12
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder :mrgreen:

Verstappen fanboy

Audi TT 1,8T 8n - Das Originale

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Kevinff » 13. maj 2021, 11:33

Anti Replica skrev:
Realtor skrev:
13. maj 2021, 09:22
Er pt. på ferie i indre by i københavn, og der er godtnok optimeret ift. el-bil.

Masser af ladere over alt ( der samtidig er ledige ) , og gratis parkering med el-bil. Man forstår ikke hvorfor ikke alle der bor her har elbil.
Fordi de bruger alle deres penge på boligudgifter og ikke har råd til en el bil til 500K :lol:

True story

Lidt det samme som når jeg ikke forstår hvorfor alle i Jylland ikke har en Ferrari..
Det er jo pga manglende krog


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Realtor » 13. maj 2021, 12:05

Man kan jo købe billigere end 500k - men ret sjovt at se clever kortet med ledige ladere :-)

Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 Audi E-tron 55

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 13. maj 2021, 13:12

Realtor skrev:
13. maj 2021, 12:05
Man kan jo købe billigere end 500k ...
Det kommer da virkelig an på hvilke behov man har?
En ordentlig og større familieegnet bil får du ikke meget af med fornuftig rækkevidde for under 400-500.000 kr.
Så er der i hvert tilfælde noget jeg ikke kan få øje på.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Madmax » 13. maj 2021, 13:45

BrianDS skrev:
Realtor skrev:
13. maj 2021, 12:05
Man kan jo købe billigere end 500k ...
Det kommer da virkelig an på hvilke behov man har?
En ordentlig og større familieegnet bil får du ikke meget af med fornuftig rækkevidde for under 400-500.000 kr.
Så er der i hvert tilfælde noget jeg ikke kan få øje på.
Ordentlig er selvfølgelig en individuel størrelse. Men Aiways U5 skulle faktisk være ret fornuftig af hvad jeg kan læse. Det er ikke noget for mig, men den kan da helt sikkert udfylde behovet for nogle familier. Billede

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dennis2k » 13. maj 2021, 13:48

Realtor skrev:
13. maj 2021, 12:05
Man kan jo købe billigere end 500k - men ret sjovt at se clever kortet med ledige ladere :-)

Billede

Sent from my iPhone using Tapatalk
I København bruges de ledige ladepladser til parkering af sorte fosssil sænkede BMW’er 😂
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1626
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af peter w » 13. maj 2021, 14:02

BrianDS skrev:
13. maj 2021, 13:12
Realtor skrev:
13. maj 2021, 12:05
Man kan jo købe billigere end 500k ...
Det kommer da virkelig an på hvilke behov man har?
Ja, det giver sig selv. Velkommen til selvfølgeligheder.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1626
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af peter w » 13. maj 2021, 14:10

Dennis2k skrev:
13. maj 2021, 13:48
Realtor skrev:
13. maj 2021, 12:05
Man kan jo købe billigere end 500k - men ret sjovt at se clever kortet med ledige ladere :-)

Billede

Sent from my iPhone using Tapatalk
I København bruges de ledige ladepladser til parkering af sorte fosssil sænkede BMW’er 😂
???
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 13. maj 2021, 14:11

mortenmol skrev:
13. maj 2021, 11:13
...og da dit kørselsbehov tydeligvis er så lidt for tiden har du ikke behov for at lade ude.
Nu vil du bare provokere eller hvad?
Du ved tydeligvis ikke hvordan jeg kører og bruger min bil :roll: :roll:
mortenmol skrev:
13. maj 2021, 11:13
...
Så med en mormor lader derhjemme kunne du have ladet 769 kWh (1300/1,69)
Det kan jeg køre ca 3.500 km for.
Jeg har taget udgangspunkt i at du skifter el-udbyder til en du kun betaler afgifter etc for, det kan man hver 6. Måned.
Udgifter til abbo 0kr ...
Jeg kommer ikke til at skifte el leverandør hver sjette måned, der er rigeligt bøvl med det seneste skifte jeg har foretaget.
Jeg holder mig til den lokale - prisen med moms ligger i øvrigt pt på omkring 1,80 kr/kWh - når der ikke tages hensyn til andet end den rå pris med afgift.
Jeg kommer heller ikke til at lade med mormorlader på 3,7 kW eller mindre, der skal en ladeboks på - men det kan også betales.

Jeg kigger lidt større biler, som ikke er så aerodynamiske som fx Tesla Model 3 der er for lille - det kunne være Skoda ENYAQ, eller større (når de kommer)
Jeg regner med 4 km/kWh i gennemsnit over året, både sommer, vinter, korte og længere ture, så ender de 1,80 kr/kWh med at give 722 kWh, som så kan give 2.888 km, det er ikke langt fra at være det samme som det har kostet i diesel i den angivne periode - altså med forudsætning at man altid lader hjemme hver gang.


Jeg anerkender at kan man nøjes med at lade hjemme, og køre indenfor rækkevidden, så kan det blive billigere end at køre i en ICE bil - selv uden refusion.
For mig er det en meget stor begrænsning at opladning ude vil være meget dyrere, for jeg ved jeg vil få brug for at lade ude, måske ikke hver måned, lige nu ,men når Corona går over, så bliver det mere)


De korte ture er hårde ved dieselforbruget, og den grønne ejerafgift vil gøre at jeg ikke vil vælge diesel igen næste gang - derfor som sagt - jeg afventer og ser om der kommer noget bedre - vel vidende at elbiler (og PHEV) bliver dyrere allerede fra årsskiftet. Jeg ved jeg skal have noget der er helt eller delvist elektrisk næste gang, PHEV har dog en stor ulempe i forhold til service omkostninger og intervaller.


Ang. Refusion

Min kommentar omkring refusion var primært møntet på at hvis naboen får opsat en lader med et billigt abonnement med refusion, så kan denne oplade for cirka 70 øre/kWh (eller hvis vi tager udgangspunkt i 250 kWh om måneden, og fordeler de 75 kr som @HansH nævnte, så er det 100 øre/kWh), imens man skal betale 180 øre/kWh, fordi der sidder solceller på taget, som i øvrigt ikke gør en forskel når elbilen lader om natten.

Det vil svare til at to ens biler der hører til i to huse ved siden af hinanden, der koster 1.000 km (udgangspunktet er igen 4 km/kWh)
- med solceller: 450 kr
- uden solceller, men med refusionsabonnement: 250 kr
Har man elbaseret varme vil prisen for 1.000 km blive
- med solceller: 171,25 kr (246,25 med abonnement hvis de 1.000 km er over en måned)
- uden solceller, men med refusionsabonnement: -28,75 kr (46,25 med abonnement hvis de 1.000 km er over en måned)

Det vil sige fire naboer vil have en forskel på næsten 400 kr for den samme distance i den samme bil.
Bor man i lejlighed, og har brug for 1.000 km kan man betale 3,5 kr/kWh med Clever Go på almindelige og hurtige opladere, eller 5 kr/kWh på lynlader.
- almindelig oplader: 875 kr - så vælger man nok et abonnement til 675 kr/md i stedet
- lynlader: 1.250 kr - igen så vælger man et abonnement til 675 kr/md i stedet

Så er forskellen i stedet 650 kr for at køre de samme 1.000 km i den samme bil, i det samme område.
Den der betaler mest skal i øvrigt så også dele opladning med andre...

Er det kun mig der synes det er helt galt?

Det jeg frygter der sker er at refusionsmulighederne bliver fjernet, så alle kommer til at betale 500-700 kr for 1.000 km - jeg håber virkelig ikke det sker, men jeg stoler ikke på den røde del af folketinget, som (desværre) pt har magten...

Jeg ved godt uanset hvilken bil man kører i, så er der en risiko for at en (rød) regering gør det dyrere - men alle er ikke lige i forhold til elbil.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 13. maj 2021, 14:15

Pablo skrev:
13. maj 2021, 13:45
BrianDS skrev:
Realtor skrev:
13. maj 2021, 12:05
Man kan jo købe billigere end 500k ...
Det kommer da virkelig an på hvilke behov man har?
En ordentlig og større familieegnet bil får du ikke meget af med fornuftig rækkevidde for under 400-500.000 kr.
Så er der i hvert tilfælde noget jeg ikke kan få øje på.
Ordentlig er selvfølgelig en individuel størrelse. Men Aiways U5 skulle faktisk være ret fornuftig af hvad jeg kan læse. Det er ikke noget for mig, men den kan da helt sikkert udfylde behovet for nogle familier. Billede
Det er 100% sikkert heller ikke noget for mig ;-)
Men jeg anerkender den er billigere end mange andre - det er en Dacia også ;-)
ID.4 og ENYAQ med de små batterier er også billigere end dem med 77 kWh batteri...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"