Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 142 times
Been thanked: 200 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af peter w » 13. maj 2021, 14:26

BrianDS skrev:
13. maj 2021, 14:11
mortenmol skrev:
13. maj 2021, 11:13
...og da dit kørselsbehov tydeligvis er så lidt for tiden har du ikke behov for at lade ude.
Nu vil du bare provokere eller hvad?
Du ved tydeligvis ikke hvordan jeg kører og bruger min bil :roll: :roll:
mortenmol skrev:
13. maj 2021, 11:13
...
Så med en mormor lader derhjemme kunne du have ladet 769 kWh (1300/1,69)
Det kan jeg køre ca 3.500 km for.
Jeg har taget udgangspunkt i at du skifter el-udbyder til en du kun betaler afgifter etc for, det kan man hver 6. Måned.
Udgifter til abbo 0kr ...
Jeg kommer ikke til at skifte el leverandør hver sjette måned, der er rigeligt bøvl med det seneste skifte jeg har foretaget.
Jeg holder mig til den lokale - prisen med moms ligger i øvrigt pt på omkring 1,80 kr/kWh - når der ikke tages hensyn til andet end den rå pris med afgift.
Jeg kommer heller ikke til at lade med mormorlader på 3,7 kW eller mindre, der skal en ladeboks på - men det kan også betales.

Jeg kigger lidt større biler, som ikke er så aerodynamiske som fx Tesla Model 3 der er for lille - det kunne være Skoda ENYAQ, eller større (når de kommer)
Jeg regner med 4 km/kWh i gennemsnit over året, både sommer, vinter, korte og længere ture, så ender de 1,80 kr/kWh med at give 722 kWh, som så kan give 2.888 km, det er ikke langt fra at være det samme som det har kostet i diesel i den angivne periode - altså med forudsætning at man altid lader hjemme hver gang.


Jeg anerkender at kan man nøjes med at lade hjemme, og køre indenfor rækkevidden, så kan det blive billigere end at køre i en ICE bil - selv uden refusion.
For mig er det en meget stor begrænsning at opladning ude vil være meget dyrere, for jeg ved jeg vil få brug for at lade ude, måske ikke hver måned, lige nu ,men når Corona går over, så bliver det mere)


De korte ture er hårde ved dieselforbruget, og den grønne ejerafgift vil gøre at jeg ikke vil vælge diesel igen næste gang - derfor som sagt - jeg afventer og ser om der kommer noget bedre - vel vidende at elbiler (og PHEV) bliver dyrere allerede fra årsskiftet. Jeg ved jeg skal have noget der er helt eller delvist elektrisk næste gang, PHEV har dog en stor ulempe i forhold til service omkostninger og intervaller.


Ang. Refusion

Min kommentar omkring refusion var primært møntet på at hvis naboen får opsat en lader med et billigt abonnement med refusion, så kan denne oplade for cirka 70 øre/kWh (eller hvis vi tager udgangspunkt i 250 kWh om måneden, og fordeler de 75 kr som @HansH nævnte, så er det 100 øre/kWh), imens man skal betale 180 øre/kWh, fordi der sidder solceller på taget, som i øvrigt ikke gør en forskel når elbilen lader om natten.

Det vil svare til at to ens biler der hører til i to huse ved siden af hinanden, der koster 1.000 km (udgangspunktet er igen 4 km/kWh)
- med solceller: 450 kr
- uden solceller, men med refusionsabonnement: 250 kr
Har man elbaseret varme vil prisen for 1.000 km blive
- med solceller: 171,25 kr (246,25 med abonnement hvis de 1.000 km er over en måned)
- uden solceller, men med refusionsabonnement: -28,75 kr (46,25 med abonnement hvis de 1.000 km er over en måned)

Det vil sige fire naboer vil have en forskel på næsten 400 kr for den samme distance i den samme bil.
Bor man i lejlighed, og har brug for 1.000 km kan man betale 3,5 kr/kWh med Clever Go på almindelige og hurtige opladere, eller 5 kr/kWh på lynlader.
- almindelig oplader: 875 kr - så vælger man nok et abonnement til 675 kr/md i stedet
- lynlader: 1.250 kr - igen så vælger man et abonnement til 675 kr/md i stedet

Så er forskellen i stedet 650 kr for at køre de samme 1.000 km i den samme bil, i det samme område.
Den der betaler mest skal i øvrigt så også dele opladning med andre...

Er det kun mig der synes det er helt galt?

Det jeg frygter der sker er at refusionsmulighederne bliver fjernet, så alle kommer til at betale 500-700 kr for 1.000 km - jeg håber virkelig ikke det sker, men jeg stoler ikke på den røde del af folketinget, som (desværre) pt har magten...

Jeg ved godt uanset hvilken bil man kører i, så er der en risiko for at en (rød) regering gør det dyrere - men alle er ikke lige i forhold til elbil.
Må være skønt at have så meget fritid, at man kan fastholde en sådan nærmest meningsløs samtale, der efterhånden primært består af gentagelser fra personer, der ved, at ens egen mening er den eneste rigtige ...
Lidt kedeligt, at samtalen finder sted i en tråd, der tidligere har været interessante emner i.
Måske der kunne laves en tråd, der hedder noget med "Ligegyldigheder om el- og fossilbiler taget til det ekstreme".
These users thanked the author peter w for the post (total 2):
FishyTankstadil
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1728
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 13. maj 2021, 14:52

Realtor skrev:
13. maj 2021, 09:22
Er pt. på ferie i indre by i københavn, og der er godtnok optimeret ift. el-bil.

Masser af ladere over alt ( der samtidig er ledige ) , og gratis parkering med el-bil. Man forstår ikke hvorfor ikke alle der bor her har elbil.
Man kunne nok forestille sig at det er en helligdags situation? Mange der har forladt byen i den forlængede weekend?
These users thanked the author Thor-thor for the post:
BrianDS

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Indlæg: 1811
Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 74 times
Been thanked: 230 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Avantismo » 13. maj 2021, 14:58

Det er et helvede at have bil i København.

Forsikringerne er skyhøje og der er alt for få p pladser.

Et medlem herinde betalte mindre i forsikring for en 911 i jylland er end jeg skulle af med for min gamle Vw Touran 1,6 bensin på lorteøen.

At der er et par ledige ladestandere betyder ingenting for de fleste mennesker.

Der er minimum 3 km fra min bolig til nærmeste ladestander (som ligger i et industrikvarter) og der er næsten altid fyldt med elhungrende Tesla ejere…

Måske skulle Tesla oprette en dating funktion i bilen ?
Senest rettet af Avantismo 13. maj 2021, 15:07, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author Avantismo for the post (total 2):
Dennis2kTonny
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder :mrgreen:

Verstappen fanboy

Audi TT 1,8T 8n - Das Originale

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 13. maj 2021, 15:04

peter w skrev:
13. maj 2021, 14:26
...
Må være skønt at have så meget fritid, at man kan fastholde en sådan nærmest meningsløs samtale, der efterhånden primært består af gentagelser fra personer, der ved, at ens egen mening er den eneste rigtige ...
Lidt kedeligt, at samtalen finder sted i en tråd, der tidligere har været interessante emner i.
Måske der kunne laves en tråd, der hedder noget med "Ligegyldigheder om el- og fossilbiler taget til det ekstreme".
Du må jo selv have endnu mere fritid når du har tid til at komme med en endnu mere ligegyldig kommentar, uden at forholde dig til indholdet?

Synes du refusions reglerne giver mening?
Synes du det er ikke det er relevant hvad det koster at køre i en elbil, og hvor forskellene ligger?

Hvis ikke, så må det være rart at have så mange penge at det er ligegyldigt ;-)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 142 times
Been thanked: 200 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af peter w » 13. maj 2021, 15:11

Jo, det er da vigtigt. Jeg er nok bare til de store linjer, omkring emner som disse fremfor at kneppe fluer om selv de mindste småting.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 13. maj 2021, 15:15

peter w skrev:Jo, det er da vigtigt. Jeg er nok bare til de store linjer, omkring emner som disse fremfor at kneppe fluer om selv de mindste småting.
Okay, jeg synes ikke det er uvæsentligt om 1.000 km koster 50 kr eller 650 kr ?!
Det er i min verden ikke flueknepperi.

Og så en tur sydpå med Ionity uden abonnement, så ender du på 1.050 kr for de 1.000 km (4,20 kr/kWh uden WeCharge eller lignende), andre end Ionity er endnu dyrere uden abonnement.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 142 times
Been thanked: 200 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af peter w » 13. maj 2021, 15:20

BrianDS skrev:
13. maj 2021, 15:04
peter w skrev:
13. maj 2021, 14:26
...
Må være skønt at have så meget fritid, at man kan fastholde en sådan nærmest meningsløs samtale, der efterhånden primært består af gentagelser fra personer, der ved, at ens egen mening er den eneste rigtige ...
Lidt kedeligt, at samtalen finder sted i en tråd, der tidligere har været interessante emner i.
Måske der kunne laves en tråd, der hedder noget med "Ligegyldigheder om el- og fossilbiler taget til det ekstreme".
Du må jo selv have endnu mere fritid når du har tid til at komme med en endnu mere ligegyldig kommentar, uden at forholde dig til indholdet?
Jeg er glad for, at du selv synes, at din kommentar er ligegyldig.
Min er i og for sig også lidt ligegyldig, så noget er vi enige om.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1728
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 13. maj 2021, 15:28

Swoelf skrev:
13. maj 2021, 10:47
Jeg blev tilbudt at se serviceskemaet, da en fra værkstedet kom forbi, men så det ikke dog... De nævnte, at bremser og elmotor skulle efterses, hvilket var grunden til de korte intervaller.
Er du sikker på 12.000 km interval er fast og ikke kun første eftersyn? Som tidligere nævnt er UK intervaller med et kort interval (8k Miles) til første eftersyn og derefter dobbelt længde

Fabianen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Fabianen » 13. maj 2021, 16:20

peter w skrev:
13. maj 2021, 15:20
BrianDS skrev:
13. maj 2021, 15:04
peter w skrev:
13. maj 2021, 14:26
...
Må være skønt at have så meget fritid, at man kan fastholde en sådan nærmest meningsløs samtale, der efterhånden primært består af gentagelser fra personer, der ved, at ens egen mening er den eneste rigtige ...
Lidt kedeligt, at samtalen finder sted i en tråd, der tidligere har været interessante emner i.
Måske der kunne laves en tråd, der hedder noget med "Ligegyldigheder om el- og fossilbiler taget til det ekstreme".
Du må jo selv have endnu mere fritid når du har tid til at komme med en endnu mere ligegyldig kommentar, uden at forholde dig til indholdet?
Jeg er glad for, at du selv synes, at din kommentar er ligegyldig.
Min er i og for sig også lidt ligegyldig, så noget er vi enige om.
Det er endnu vildere at være så aktiv i en tråd der hedder “ Kunne DU finde på at købe en elbil?” Og så først ville have en når de kan flyve. Værre er det at andre brugere mener at man rent faktisk har kunnet bruge “rådene” til noget. Helt crazy.

Peter W , gør som mig. Brug Ignorer funktionen.

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dennis2k » 13. maj 2021, 16:42

Drenge, vi skal videre.
Det kan da ikke være overraskende at folk her forskelige meninger, hvis vi alle var enige var det sgu også kedeligt. Hvis ikke man man føler tråden giver nogen værdi, så BYD da selv ind med noget istedet for at blive mavesure 😀

Efter al den el-bils snak her, så er jeg sgu blevet utålmodig, så nu skal jeg ud og prøve BMW ix3 imorgen formiddag 😀
These users thanked the author Dennis2k for the post (total 4):
Morten HedenstedascariaBrianDSDanielB12
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

ascaria
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 125 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ascaria » 13. maj 2021, 17:34

Dennis2k skrev:
13. maj 2021, 16:42
Efter al den el-bils snak her, så er jeg sgu blevet utålmodig, så nu skal jeg ud og prøve BMW ix3 imorgen formiddag 😀
Giv meget gerne lidt feedback her i tråden, så vi kan få den tilbage på sporet.
These users thanked the author ascaria for the post:
Dennis2k

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Madmax » 13. maj 2021, 20:09

Jeg skal skifte firmabil om en uge. Den er sørme også på el. Det blir spændene hvordan det bliver når man bor i lejlighed.

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dennis2k » 13. maj 2021, 20:15

Pablo skrev:
13. maj 2021, 20:09
Jeg skal skifte firmabil om en uge. Den er sørme også på el. Det blir spændene hvordan det bliver når man bor i lejlighed. Billede
Nemt! Forlængerledning ud af vinduet :D Er det en Enyaq du kommer over i?
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Swoelf
Nyt medlem
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jul 2013, 11:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 20 times
Been thanked: 28 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Swoelf » 13. maj 2021, 20:45

Thor-thor skrev:
13. maj 2021, 00:44
Swoelf skrev:
12. maj 2021, 21:11
Netop dette er for mig, og formentligt også for andre, et godt salgsargument.
Har netop været ude for at kigge på en Peugeot e-208, som faktisk kører ganske fint... Men service for hver, ja hold fast, 12000 km gør, at jeg ikke finder den attraktiv, selvom prisen er fin.
Tror kun at det er første service der er 12000 km/1 år. Derefter er det vist det dobbelte (har ikke set dk info, men det er 8/16k miles i UK)?
Sikker på det? Det var nemlig ikke, hvad de sagde hos forhandleren... Men det skulle så heller ikke være første gang, at der ikke var styr på det sådan et sted.

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Madmax » 13. maj 2021, 20:54

Dennis2k skrev:
Pablo skrev:
13. maj 2021, 20:09
Jeg skal skifte firmabil om en uge. Den er sørme også på el. Det blir spændene hvordan det bliver når man bor i lejlighed. Billede
Nemt! Forlængerledning ud af vinduet :D Er det en Enyaq du kommer over i?
Jeg tænkte godt på kabeltromlen, og bare tage fra stikket i vaskeriet i kælderen. Billede

Tjo det kunne da godt være.
These users thanked the author Madmax for the post (total 3):
martintaDennis2kKevinff

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 13. maj 2021, 20:57

Swoelf skrev:
13. maj 2021, 20:45
Thor-thor skrev:
13. maj 2021, 00:44
Swoelf skrev:
12. maj 2021, 21:11
Netop dette er for mig, og formentligt også for andre, et godt salgsargument.
Har netop været ude for at kigge på en Peugeot e-208, som faktisk kører ganske fint... Men service for hver, ja hold fast, 12000 km gør, at jeg ikke finder den attraktiv, selvom prisen er fin.
Tror kun at det er første service der er 12000 km/1 år. Derefter er det vist det dobbelte (har ikke set dk info, men det er 8/16k miles i UK)?
Sikker på det? Det var nemlig ikke, hvad de sagde hos forhandleren... Men det skulle så heller ikke være første gang, at der ikke var styr på det sådan et sted.
Kiggede kort på ev6 og ioniq 5, men begge med interval på 15.000km

Ifølge en af de forhandlere jeg talte med, så ser Kia og Hyundai på en elbil som en benzin bil, hvilket er årsagen til de korte intervaller.

De kunne ikke informere mig om hvad der skal laves på de services, men kunne måske tænkes at Peugeot bruger samme logik

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af xbn » 13. maj 2021, 21:01

Fossile VAG biler skal også til eftersyn mindst en gang om året, hvor mange af kontrolpunkterne ikke er relateret til motoren.
These users thanked the author xbn for the post:
BrianDS
Billede

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 13. maj 2021, 21:02

martinta skrev:
Swoelf skrev:
13. maj 2021, 20:45
Thor-thor skrev:
13. maj 2021, 00:44
Tror kun at det er første service der er 12000 km/1 år. Derefter er det vist det dobbelte (har ikke set dk info, men det er 8/16k miles i UK)?
Sikker på det? Det var nemlig ikke, hvad de sagde hos forhandleren... Men det skulle så heller ikke være første gang, at der ikke var styr på det sådan et sted.
Kiggede kort på ev6 og ioniq 5, men begge med interval på 15.000km

Ifølge en af de forhandlere jeg talte med, så ser Kia og Hyundai på en elbil som en benzin bil, hvilket er årsagen til de korte intervaller.

De kunne ikke informere mig om hvad der skal laves på de services, men kunne måske tænkes at Peugeot bruger samme logik
Engang skulle Kia og Hyundai elbiler have skiftet kølevæske til batterierne for hver 60.000 km, men det lød til de ville finde en billigere løsning, samt se på lidt mere holdbar kølevæske til de nye modeller - måske det stadig skal tjekkes?! Billede

Men det er gratis for kunden de første tre år...

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2020-04-b ... ilens-olie
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10860
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 13. maj 2021, 21:47

xbn skrev:
13. maj 2021, 21:01
Fossile VAG biler skal også til eftersyn mindst en gang om året, hvor mange af kontrolpunkterne ikke er relateret til motoren.
Men, de er jo så - modsat Peugeot/Kia/Hyundai - blevet klogere da de lavede en elbil, hvor dét krav ikke er videreført.

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af xbn » 13. maj 2021, 21:58

Ja, der må sidde nogen ved Semler og rive sig i håret. Det har jo været en pengemaskine uden lige, selv uden olie- og tændrørsskift.
Men er der slet ikke eftersyn på en idx/Enyaq osv?

Edit, fandt et sted, hvor der står hvert andet år, uanset km, holder det stadig?
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... ngine.html#
Billede

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 13. maj 2021, 22:03

xbn skrev:Ja, der må sidde nogen ved Semler og rive sig i håret. Det har jo været en pengemaskine uden lige, selv uden olie- og tændrørsskift.
Men er der slet ikke eftersyn på en idx/Enyaq osv?
https://www.volkswagen.dk/da/min-bil/se ... ster.layer

Op til 2 år - og det er så det...Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10860
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 13. maj 2021, 22:07

xbn skrev:
13. maj 2021, 21:58
Ja, der må sidde nogen ved Semler og rive sig i håret. Det har jo været en pengemaskine uden lige, selv uden olie- og tændrørsskift.
Men er der slet ikke eftersyn på en idx/Enyaq osv?

Edit, fandt et sted, hvor der står hvert andet år, uanset km, holder det stadig?
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... ngine.html#
Jeps. Det stod 730 dage til næste service, da vi hentede bilen - ingen km tal.

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af xbn » 13. maj 2021, 22:12

Det stod der også i min fossilbil, da jeg købte den, og det holdt også. Men efterfølgende er det bare besværligt og dyrt med hhv årligt service + variabelt olieskift der ikke passer sammen. Det synes jeg også er med til at gøre hybridbiler mindre interessante. 1-0 til elbil på den front.
These users thanked the author xbn for the post:
DanielB12
Billede

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 13. maj 2021, 22:24

xbn skrev:Det stod der også i min fossilbil, da jeg købte den, og det holdt også. Men efterfølgende er det bare besværligt og dyrt med hhv årligt service + variabelt olieskift der ikke passer sammen. Det synes jeg også er med til at gøre hybridbiler mindre interessante. 1-0 til elbil på den front.
Enig, især med hybridbilerne hvor nogle af dem er helt nede på 1 år / 15.000 km.

Mine seneste fossilbiler har jeg kunnet holde for omkring 10 øre/km i service. Jeg ved ikke om det er meget eller lidt i forhold til andre...

ID.x bilerne er i hvert tilfælde billigere i 5 år/100.000 km - hvor det er med i prisen
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af xbn » 13. maj 2021, 22:39

Min nuværende bil har kostet 18 øre/km i service over præcist 5 år, med et gennemsnit på 15000 km/år. Kunne nok have sparet 20-30% ved at køre til billigere værksteder, som Skoda Ejby etc, men så går der også hurtigt en halv dag hver gang med det.
Når jeg kigger efter ny bil, ser prisen for en Octavia ud til at lande på omkring 300k med de ting jeg gerne vil have. Og i det prisleje er det næsten dumt ikke at gå lidt op i pris og vælge en hybrid version. Og derfra er der ikke voldsomt langt til en Enyaq eller id.4. Det er ikke nemt :)
Billede

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 13. maj 2021, 23:03

xbn skrev:Min nuværende bil har kostet 18 øre/km i service over præcist 5 år, med et gennemsnit på 15000 km/år. Kunne nok have sparet 20-30% ved at køre til billigere værksteder, som Skoda Ejby etc, men så går der også hurtigt en halv dag hver gang med det.
Når jeg kigger efter ny bil, ser prisen for en Octavia ud til at lande på omkring 300k med de ting jeg gerne vil have. Og i det prisleje er det næsten dumt ikke at gå lidt op i pris og vælge en hybrid version. Og derfra er der ikke voldsomt langt til en Enyaq eller id.4. Det er ikke nemt :)
Jeg synes nu prisen hurtigt ryger opad, men enig, forskellen er ikke længere så stor, det var også meningen med den måde afgifterne er indrettet på - den del er jeg sådan set også fint med på, jeg synes bare det kunne være skønt hvis man fik gjort endeligt op med de værdibaserede afgifter og kørte på ren belastning - bilen betaler i forhold til hvor meget den belaster klimaet, uanset hvad producenten tager for bilen. Det vil stadig gøre elbiler mest attraktive
These users thanked the author BrianDS for the post:
Target
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Fabianen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Fabianen » 14. maj 2021, 07:07

martinta skrev: Kiggede kort på ev6 og ioniq 5, men begge med interval på 15.000km

Ifølge en af de forhandlere jeg talte med, så ser Kia og Hyundai på en elbil som en benzin bil, hvilket er årsagen til de korte intervaller.

De kunne ikke informere mig om hvad der skal laves på de services, men kunne måske tænkes at Peugeot bruger samme logik
Det lyder mærkeligt da serviceplanen ligger på Hyundais hjemmeside.
Nuvel , det er stort set rent visuelt kontrol ved de services hvert år eller 15000 km. Men efter 2 år skal der udskiftes pollenfilter og bremsevæske. Det fortsætter så herefter hvert andet år.
Når bilen er 3 år skal der udskiftes kølervæske. Og det skal udskiftes herefter hvert 3 år.

Så kan man vælge at sige , er det ok at bremserne som udover at bremse også høster energi lige skal efterses hvert år eller 15000?

JKBP
Nyt medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af JKBP » 14. maj 2021, 07:31

Min hybrid har 2 år / 30.000 km service. Så det er ikke alle der kører den slags korte intervaller.

Er i øvrigt glad for solceller og Clever. Jeg giver ca 1 kr, og får pt 1,86 retur. Så det er overskud for mig hver måned. Så efter 1 års tid er boksen også betalt. Ren win/win

Sendt fra min SM-G991B med Tapatalk


ascaria
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 125 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ascaria » 14. maj 2021, 09:08

Fabianen skrev:
14. maj 2021, 07:07
Så kan man vælge at sige , er det ok at bremserne som udover at bremse også høster energi lige skal efterses hvert år eller 15000?
Det er vel ikke bremserne, der regenerer energi, men elmotoren?
These users thanked the author ascaria for the post (total 3):
peter wBrianDSTonny

Fabianen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Fabianen » 14. maj 2021, 10:25

ascaria skrev:
14. maj 2021, 09:08
Fabianen skrev:
14. maj 2021, 07:07
Så kan man vælge at sige , er det ok at bremserne som udover at bremse også høster energi lige skal efterses hvert år eller 15000?
Det er vel ikke bremserne, der regenerer energi, men elmotoren?
Jo, korrekt, når du slipper speederen, så høster elmotoren energien ved regenerering.
Men udover at bremse bilen i normal drift, så kan du bruge bremsen til at skabe den energi som tilførses batteriet. Så har bremsen lidt mere at lave.

Og rent teoretisk ville man så kunne køre 150000 km i næsten 2 år i en ID Model uden at få tjekket bremser?
Medmindre systemet overtager kontrollen og kalder dig ind til et service.

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"