Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 15. jul 2021, 16:05

Den der IDvizzion ser sprød ud.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 15. jul 2021, 17:51

kGlerup skrev:@martinta
Har kun prøvet en TM3. Men der sidder man virkelig nede på gulvet, vel grundet batteripakken. Slet ikke samme behagelige position som en normal hatchback/stationcar.
ID.4 og ENYAQ virker heller ikke så høje indeni når man sidder i dem, batterierne fylder godt i bunden.
Men sådan var Mercedes R-klasse også
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kGlerup » 15. jul 2021, 20:10


BrianDS skrev:
kGlerup skrev:@martinta
Har kun prøvet en TM3. Men der sidder man virkelig nede på gulvet, vel grundet batteripakken. Slet ikke samme behagelige position som en normal hatchback/stationcar.
ID.4 og ENYAQ virker heller ikke så høje indeni når man sidder i dem, batterierne fylder godt i bunden.
Men sådan var Mercedes R-klasse også
Præcis. Synes ID.4 er meget tilsvarende f.eks en Passat indeni. Det hele er bare løftet lidt. Der var væsentligt højere siddeposition i vores gamle Sportsvan, målt ifht gulvet.

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 15. jul 2021, 20:24

kGlerup skrev:
15. jul 2021, 15:28

Har kun prøvet en TM3. Men der sidder man virkelig nede på gulvet, vel grundet batteripakken. Slet ikke samme behagelige position som en normal hatchback/stationcar.
Ja, man sidder med benene fremad, mere end nedad. Jeg synes egentlig ikke det generer, men der er nok en del hvor det ikke er det man ønsker.

Gad vide om det er derfor Tesla er igang med at lave batteriene til en del af det bærerne i bunden? som jeg har hørt det skal vanger og batterier mm, integreres, så det vil jo nok vinde dem en del cm fra bund til sæde.
These users thanked the author martinta for the post:
BrianDS

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 15. jul 2021, 20:24

GaSelle skrev:
15. jul 2021, 16:05
Den der IDvizzion ser sprød ud.
Håber den ender med at blive nogenlunde som vist, glæder mig til at høre mere.

hvis den må trække noget er det en klar vinder for mig - men - mon ikke det ender med at den må trække 1.200 kg :cry:
These users thanked the author martinta for the post:
BrianDS

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 15. jul 2021, 20:56

martinta skrev:
15. jul 2021, 20:24
GaSelle skrev:
15. jul 2021, 16:05
Den der IDvizzion ser sprød ud.
Håber den ender med at blive nogenlunde som vist, glæder mig til at høre mere.

hvis den må trække noget er det en klar vinder for mig - men - mon ikke det ender med at den må trække 1.200 kg :cry:
Jeg har heldigvis ikke campingvogn, så hvis den må slæbe en trailer er det fint - og hvis ikke, så går det også nok :)
These users thanked the author GaSelle for the post:
BrianDS

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 15. jul 2021, 21:55

GaSelle skrev:
15. jul 2021, 20:56
martinta skrev:
15. jul 2021, 20:24
GaSelle skrev:
15. jul 2021, 16:05
Den der IDvizzion ser sprød ud.
Håber den ender med at blive nogenlunde som vist, glæder mig til at høre mere.

hvis den må trække noget er det en klar vinder for mig - men - mon ikke det ender med at den må trække 1.200 kg :cry:
Jeg har heldigvis ikke campingvogn, så hvis den må slæbe en trailer er det fint - og hvis ikke, så går det også nok :)
Som elbilerne og udviklingen går i øjeblikket, så bliver vi nok heller ikke ved med at have det.

Elsker campingvogn, men hvis udvalget af biler der må trække den er stort set ikke eksisterende, så er vi ude hvor vi får et voldsomt begrænset udvalg pga den, og så kan det tænkes vi går fra det igen.

u_bull
Medlem
Indlæg: 731
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 176 times
Been thanked: 341 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af u_bull » 15. jul 2021, 23:10

martinta skrev:
15. jul 2021, 21:55

Som elbilerne og udviklingen går i øjeblikket, så bliver vi nok heller ikke ved med at have det.

Elsker campingvogn, men hvis udvalget af biler der må trække den er stort set ikke eksisterende, så er vi ude hvor vi får et voldsomt begrænset udvalg pga den, og så kan det tænkes vi går fra det igen.
Udviklingen af elbilerne går da i høj grad den rigtige vej - og jeg er ikke det mindste i tvivl om at el-bils oplevelsen kommer til at overstige fossilbilerne med længder - også på de punkter der gør at nogle stadig holder krampagtigt fast i fossilt.

- Batterierne bliver både lettere og mindre, hvilket vil afstedkomme enten lettere biler og/eller længere rækkevidde. Jeg tror slet ikke det er usandsynligt med 1000km rækkevidde. Spørgsmålet er bare om folk vil betale for så lang rækkevidde fordi...

- Ladehastigheden vil stige drastisk. Jeg hørte nogle "eksperter" i et radioprogram tale om 1000C - jeg kan sgu ikke huske detaljerne, men det var noget med ladning på 2-5 minutter.

- der er efterspørgsel på trækkrog til el-biler, så selvfølgelig bliver det også mere udbredt. Måske hænger det, for nuværende, begrænsede udvalg sammen med netop vægten på bilen og deraf følgende krav til bremser? Efter sigende skulle køreoplevelse med campingvogn efter el-bil i øvrigt være uovertruffen i forhold til fossilt. Formodentlig pga. momentet fra bunden.

Et af de få argumennter imod el-bilerne som koncept er netop at udviklingen går rivende stærkt i disse år.

PS! Jeg vil i øvrigt gerne ændre min stemme i afstemningen til "Har allerede en elbil og det spiller" :-D
These users thanked the author u_bull for the post:
martinta

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 15. jul 2021, 23:56


u_bull skrev: Udviklingen af elbilerne går da i høj grad den rigtige vej - og jeg er ikke det mindste i tvivl om at el-bils oplevelsen kommer til at overstige fossilbilerne med længder - også på de punkter der gør at nogle stadig holder krampagtigt fast i fossilt.
Enig i at udviklingen går den rigtige vej, og jeg håber du får ret i din forudsigelse - jeg mener dog der er lidt vej endnu Billede
u_bull skrev: - Batterierne bliver både lettere og mindre, hvilket vil afstedkomme enten lettere biler og/eller længere rækkevidde. Jeg tror slet ikke det er usandsynligt med 1000km rækkevidde. Spørgsmålet er bare om folk vil betale for så lang rækkevidde fordi...

- Ladehastigheden vil stige drastisk. Jeg hørte nogle "eksperter" i et radioprogram tale om 1000C - jeg kan sgu ikke huske detaljerne, men det var noget med ladning på 2-5 minutter.
Der har været snak om batterier og ladehastighed i mange år, men det tager tid, der er ikke sket revolutionerende udvikling af batterier i en del år, de er bare blevet større, sidste store vinding jeg kan huske var at gå fra fx Ni-MH til Li-ION, men det er ved at være nogle år siden. Li-PO er der knald på, men de bliver lidt varme og har lidt andre udfordringer.

Vægten skal ned, og jeg tror en reel rækkevidde på 400+ året rundt vil flytte meget sammen med øget ladehastighed, her er der dog en udfordring i det der rulles ud nu ikke altid er fremtidssikret, altså hvor mange ladestandere kan lade med 800 volt som Porsche, Hyundai og Kia kan? Og hvad bliver det næste? 5.000 volt?
Øget strøm er ikke så godt for varmen, hvorimod øget spænding er lidt bedre, men kræver helt ny teknologi

u_bull skrev: - der er efterspørgsel på trækkrog til el-biler, så selvfølgelig bliver det også mere udbredt. Måske hænger det, for nuværende, begrænsede udvalg sammen med netop vægten på bilen og deraf følgende krav til bremser? Efter sigende skulle køreoplevelse med campingvogn efter el-bil i øvrigt være uovertruffen i forhold til fossilt. Formodentlig pga. momentet fra bunden.
Vægten er et problem, konstruktionen bliver dyrere hvis den skal klare det samme fordi elbiler er tunge, og det vil så også kræve BE kørekort.
Rækkevidden er næste udfordring, også fordi mange ladestandere ikke er indrettet efter af man har noget på krogen.

u_bull skrev: Et af de få argumennter imod el-bilerne som koncept er netop at udviklingen går rivende stærkt i disse år.
Det kan jeg (desværre) også være enig i - jævnfør ovenstående Billede
These users thanked the author BrianDS for the post:
martinta
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 16. jul 2021, 07:37

Vi er enige langt hen af vejen i det meste du skriver, men ikke nødvendigvis konklusionen af udviklingen :)
u_bull skrev:
15. jul 2021, 23:10
Udviklingen af elbilerne går da i høj grad den rigtige vej - og jeg er ikke det mindste i tvivl om at el-bils oplevelsen kommer til at overstige fossilbilerne med længder - også på de punkter der gør at nogle stadig holder krampagtigt fast i fossilt.
Det gør den jo allerede nu, kiggede lidt på statistik i går, siden vi har fået elbil har vores passat kørt vanvittig 283 km - til sammenligning har vores Tesla kørt 5.400 km, normalt ville det forbrug have været omvendt. Og har intet at klage over på elbilen endnu.
u_bull skrev:
15. jul 2021, 23:10
- Batterierne bliver både lettere og mindre, hvilket vil afstedkomme enten lettere biler og/eller længere rækkevidde. Jeg tror slet ikke det er usandsynligt med 1000km rækkevidde. Spørgsmålet er bare om folk vil betale for så lang rækkevidde fordi...
Udfordringen nu, og i den nærmeste fremtid, er at batterier fylder og de vejer. Ja, de er ved at lave bedre batterier, men fokus på batterier så vidt jeg ved lige nu, er på at sikre slitagen af dem, mere end vægt/energi mængden. Tesla snakker meget om deres million mile battery som skulle være billigere at producere, og ikke tage skade på samme måde som de nuværende af at komme under 20% og over 80%., men de snakker ikke om det skal fylde væsentligt mindre - i hvert fald ikke for nu. Jeg er klar over at Tesla som de første kommer med deres nye batterier lige om lidt, og de skulle fylde lidt mindre fordi de kan pakkes bedre, men det batter ikke det helt vilde så vidt jeg kan se, that being said, så er Tesla jo ret gode til at være vage i deres beskrivelser, så kan self. være det ikke er tilfældet.

Kommer vi derhen engang? Måske, det er sandsynligt, men hvornår er det store spørgsmål. Udviklingen på det her område er styret af ganske få store virksomheder som de alle arbejder sammen med, og selvom de sikkert bruger en masse resourcer på at blive klogere, så tror jeg stadig det har lange udsigter før vi ser "kompakt batterier".
u_bull skrev:
15. jul 2021, 23:10
- Ladehastigheden vil stige drastisk. Jeg hørte nogle "eksperter" i et radioprogram tale om 1000C - jeg kan sgu ikke huske detaljerne, men det var noget med ladning på 2-5 minutter.
1000C? den term kender jeg ikke, hvad er det C'et refererer til? En ting der går igen hvis man snakker med folk der har elbil som har kigget på ladekurven, så giver det ikke voldsomt meget at du kan lade med 110-130-170 kw, jojo, det ser da godt ud, men den lader ikke med det hele vejen op, så selvom man i teorien kan lade super hurtigt, så tror jeg de ville vinde mere på at sikre sig at ladekurven var "fast" i stedet for at flukturere hele tiden. Personligt generer ladetiden mig ikke, de gange man skal lade har bile alligevel kørt 200-350 km, og så vil det for de fleste give fin mening at tage en pause alligevel, at den så tager 10-20 minutter ser jeg personligt ikke som et problem.
u_bull skrev:
15. jul 2021, 23:10
- der er efterspørgsel på trækkrog til el-biler, så selvfølgelig bliver det også mere udbredt. Måske hænger det, for nuværende, begrænsede udvalg sammen med netop vægten på bilen og deraf følgende krav til bremser? Efter sigende skulle køreoplevelse med campingvogn efter el-bil i øvrigt være uovertruffen i forhold til fossilt. Formodentlig pga. momentet fra bunden.
Har fulgt en del med netop på træk evnen, bla, var der en del i Canada der kørte rundt med silverbullets (mindre størrelser) efter deres tesla'er, og for dem var rækkevidden voldsomt begrænset, hvilket jo giver fin mening når man får en firkantet kasse bagpå.

At den kan trække, det tror jeg ikke mange betvivler, den vil ret sikkert kunne trække det bedre end min nuværende 1.4 TSI Passat, den puster med 1800 kg op af bakker, hvor teslaen nok vil være mere ligeglad, .

Men hvis vi tager min Model 3 LR med 82 kwh batteri, så kan den løbe 400 km normalt, jeg vil ikke mene det er urealistisk at vi skal trække halvdelen fra, så vi er nede på 200 km imellem tankstop, det ville vel og mærke være for 0-100%, så fjerner vi yderligere 40% for at skade batteriet mindst muligt, så vil det være 120 km imellem stops. Dertil skal du ligge en buffer, for ladestandere er ikke placeret med 120 km rækkevidde, så du vil måske tanke efter 50-80 km fordi det er der var en ladestander.

Der skal altså noget af en udvikling til før folk har lyst til at køre 1000-1500km med campingvogn eller andet større med så mange pauser. Selvom det er ferie vil det på en tur fra Danmark til Italien give hvad? 10 pauser af 20-25 minutters varighed?
u_bull skrev:
15. jul 2021, 23:10
Et af de få argumennter imod el-bilerne som koncept er netop at udviklingen går rivende stærkt i disse år.
:lol: Der er vi heller ikke enige, synes ikke det er imod elbilen at udviklingen går stærkt. Selvom udviklingen også er gået stærkt de sidste par år, så har det primært været på produktionen af batterier til elbiler. Så der er ikke sket en ekstrem udvikling i rækkevidden siden eks, e-niro eller Tesla model S kom på markedet, der er sket noget udvikling på battery størrelsen samt ladetiden, men alt i alt er det ikke fordi vi har set eks, en fordobling af batteri størrelsen i de biler. E-niro er vel stort set uændret, og Model S har fået 50% mere range eller sådan noget - vel og mærke siden 2013.

Udviklingen vil forhåbentligt gå hurtigere efter VAG, ford mm alle er gået med ind i kampen, men fælles for de fleste af dem er vel at de ikke som sådan selv producerer batterierne men stadig køber dem af de samme store spillere som står for den "større" udvikling.

Så personligt er jeg ikke bekymret for udviklingen - de nuværende biler bil jeg påstå at de fleste mennesker kunne klare sig med (minus folk der har brug for at trække noget tungt bagved, eller som kører rigtig mange kilometer hver dag), og her taler vi ikke om at pendle 400 km, men nærmere kurerer mm.
u_bull skrev:
15. jul 2021, 23:10
PS! Jeg vil i øvrigt gerne ændre min stemme i afstemningen til "Har allerede en elbil og det spiller" :-D
Enig, nu ser vi om de ender med at nulstille afstemningen ;-)

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 16. jul 2021, 07:50

BrianDS skrev:
15. jul 2021, 23:56
u_bull skrev: - der er efterspørgsel på trækkrog til el-biler, så selvfølgelig bliver det også mere udbredt. Måske hænger det, for nuværende, begrænsede udvalg sammen med netop vægten på bilen og deraf følgende krav til bremser? Efter sigende skulle køreoplevelse med campingvogn efter el-bil i øvrigt være uovertruffen i forhold til fossilt. Formodentlig pga. momentet fra bunden.
Vægten er et problem, konstruktionen bliver dyrere hvis den skal klare det samme fordi elbiler er tunge, og det vil så også kræve BE kørekort.
Rækkevidden er næste udfordring, også fordi mange ladestandere ikke er indrettet efter af man har noget på krogen.
Synes egentlig ikke kørekortet er det største problem, men ja, et BE kørekort vil jo være et krav i nogle scenarier, men et B+ vil de fleste kunne klare sig med, da det giver dem lov til at køre op til 4250 kg.

Omkring konstruktionen, er det så ikke det som tesla (og nok de andre snart) arbejder hen i mod? Netop at gøre batterierne til en del af konstruktionen for på den måde at gøre konstruktionen billigere og "lettere" at lave?

https://www.roadandtrack.com/new-cars/c ... batteries/

Omkring ladestandere, så kan man vel argumentere for at de bliver "vendt" på et tidspunkt, til at være ligesom tankstationer, hvis det kun tager 5-10 minutter at lade, så giver det vel bedre mening at køre igennem dem end at køre ind på en P-bås for at lade der, men inden de kan gøre det så kræver det nogle forudsætninger skal være på plads
1) Der skal være en min. ladehastighed som alle elbiler der benytter dem skal bruge
2) Der skal være en form for fee ligesom på tesla, så når bilen stopper med at hive strøm, så skal du have et fee hvis du bliver holdenden længere end xx minutter.

Ovenstående tager udgangspunkt i 2 "ladestandere" i stil med tankstationer, bag hinanden, men det vil som nævnt kræve at bilerne kan lade relativt lige hurtigt.

Alternativt, skal der jo "bare" laves ladestandere på de store p-pladser på rastepladserne hvor der i forvejen er forberedt til lastbiler og campingvogne, kunne dog godt frygte at de stakkels standere får et kort liv når folk der ikke er vant til at køre med store trailere skal bakse sig udenom dem.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 16. jul 2021, 07:57

Som jeg tolker det, er det altså ikke skadeligt at benytte batteriets ‘yderpunkter’. Altså 0-20% og 80-100%. Det, der frarådes er, at lade bilen henstå med batteriet i de områder. Skal jeg langt, benytter jeg det hele, mens bilen i hverdagen bliver holdt mellem 20-80%.
These users thanked the author GaSelle for the post:
kGlerup

Biker
Nyt medlem
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jun 2008, 21:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mariager
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Biker » 16. jul 2021, 14:18

Som det ser ud nu,kan jeg ikke se den økonomiske gevinst i at investere i en elbil...
Golf 2,0 TDI 2019
Yamaha YZF 1000 Thunderace.
Seat mii -15

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 16. jul 2021, 14:30

Som det ser ud nu, var det en økonomisk gevinst, at skifte den ene af vores biler til en elbil.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 2):
DanielB12mertodinlo

Biker
Nyt medlem
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jun 2008, 21:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mariager
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Biker » 16. jul 2021, 14:34

Det der afholder mig er om den kan koste noget ved gensalg...
Personligt kunne jeg aldrig finde på at købe en brugt elbil...
Hvad med den dag batteriet er dårlig
Golf 2,0 TDI 2019
Yamaha YZF 1000 Thunderace.
Seat mii -15

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1397
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 420 times
Been thanked: 248 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Passatg 3c » 16. jul 2021, 14:39

Biker skrev:
16. jul 2021, 14:34
Det der afholder mig er om den kan koste noget ved gensalg...
Personligt kunne jeg aldrig finde på at købe en brugt elbil...
Hvad med den dag batteriet er dårlig
Eksperterne påstår at de batterier bilerne bliver leveret med i dag holder 30 år, altså længere end alt andet på bilen.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tor Morrison » 16. jul 2021, 14:41

GaSelle skrev:
16. jul 2021, 07:57
Som jeg tolker det, er det altså ikke skadeligt at benytte batteriets ‘yderpunkter’. Altså 0-20% og 80-100%. Det, der frarådes er, at lade bilen henstå med batteriet i de områder. Skal jeg langt, benytter jeg det hele, mens bilen i hverdagen bliver holdt mellem 20-80%.
Jeg har set at Porsche i deres Taycan Turbo skulle have blokeret for 12 % af batteriet for at give batteriet længere levetid. Dvs. du kan ikke oplade det helt og aflade det helt.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Biker
Nyt medlem
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jun 2008, 21:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mariager
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Biker » 16. jul 2021, 14:44

Et batteri til en id3 koster den nette sum af 154,400+m og montering i dk
Så jeg vil da håbe de holder længe..
These users thanked the author Biker for the post:
BrianDS
Golf 2,0 TDI 2019
Yamaha YZF 1000 Thunderace.
Seat mii -15

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 16. jul 2021, 15:10

Et dumt spørgsmål, måske, men når vi køber en el-bil i Tyskland, så er det vel Gross/brutto-prisen og ikke Net/netto-prisen vi skal gå efter? Den er over de 6 måneder. Går ud fra det er momsen der mangler i netto-prisen?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 16. jul 2021, 15:33

DanielB12 skrev:
16. jul 2021, 15:10
Et dumt spørgsmål, måske, men når vi køber en el-bil i Tyskland, så er det vel Gross/brutto-prisen og ikke Net/netto-prisen vi skal gå efter? Den er over de 6 måneder. Går ud fra det er momsen der mangler i netto-prisen?
Over 6 måneder og 6.000km, begge dele skal være opfyldt :)

Men ja, det er ligesom i Danmark, så du skal gå efter brutto, hver opmærksom på at har den ikke både gået 6.000km og er over 6 måneder, så skal du svare 25% moms af hele beløbet, også selvom du egentlig har betalt tysk moms af bilen.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 16. jul 2021, 16:44

Tor Morrison skrev:
16. jul 2021, 14:41
GaSelle skrev:
16. jul 2021, 07:57
Som jeg tolker det, er det altså ikke skadeligt at benytte batteriets ‘yderpunkter’. Altså 0-20% og 80-100%. Det, der frarådes er, at lade bilen henstå med batteriet i de områder. Skal jeg langt, benytter jeg det hele, mens bilen i hverdagen bliver holdt mellem 20-80%.
Jeg har set at Porsche i deres Taycan Turbo skulle have blokeret for 12 % af batteriet for at give batteriet længere levetid. Dvs. du kan ikke oplade det helt og aflade det helt.
Tror det er tilsvarende i andre biler. Altså, at der er en buffer i top og bund.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 16. jul 2021, 16:45

Biker skrev:
16. jul 2021, 14:34
Det der afholder mig er om den kan koste noget ved gensalg...
Personligt kunne jeg aldrig finde på at købe en brugt elbil...
Hvad med den dag batteriet er dårlig
Tjo, men kig på nogle af de første masseproducerede elbiler, fx Leaf og Zoe. De koster stadig penge, selvom der er sket meget på de år.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 16. jul 2021, 16:57

martinta skrev:
16. jul 2021, 15:33
DanielB12 skrev:
16. jul 2021, 15:10
Et dumt spørgsmål, måske, men når vi køber en el-bil i Tyskland, så er det vel Gross/brutto-prisen og ikke Net/netto-prisen vi skal gå efter? Den er over de 6 måneder. Går ud fra det er momsen der mangler i netto-prisen?
Over 6 måneder og 6.000km, begge dele skal være opfyldt :)

Men ja, det er ligesom i Danmark, så du skal gå efter brutto, hver opmærksom på at har den ikke både gået 6.000km og er over 6 måneder, så skal du svare 25% moms af hele beløbet, også selvom du egentlig har betalt tysk moms af bilen.
De er 1-2 år gamle og 20-45k km

Skulle bare være sikker, da den tyske sælger ikke var helt enig. Han mente det var anderledes når det var en elbil..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 16. jul 2021, 18:46

@martinta
Vægten er også andet end med trailer/campingvogn.

Er der nogen der tænker over hvad man må fylde i sin bil, altså uanset om det er elbil eller ikke?

En tilfældig Peugeot 206 HDi på BilBasen, slået op på nummerplade vejer køreklar mindst 1.100 kg, og totalvægt 1.525 kg det giver 425 kg.

Passat TDI, køreklar vægt 1.399 kg, total, 2.040 kg, giver 641 kg. 

TM3 LR vejer 1.980 kg, og totalvægt 2.305 kg - det giver 325 kg.

TMS 75D vejer køreklar 2.188 kg, og totalt 2.600 kg, det giver 412 kg 

Skoda ENYAQ køreklar vægt minimum 2.048 kg, totalvægt 2.509 kg - altså maks 461 kg last. 

ID.3 1st Max køreklar minimum 1.881 kg, total 2.260 kg = 379 kg

Octavia TDI 1.327 kg, 1.897 kg = 570 kg
Polo TDI 1.215, 1.660 giver 445 kg
Polo TSI 1.180, 1.590 giver 410 kg
Passat TSI 1.489, 2050 giver 561 kg


Lasten er inklusive passagerer, bagage, og endda også ekstraudstyr som ikke er standard. Det er totalvægt hvis du kører bil med det hele op på en vægt og vejer bilen. 

Fire lidt velvoksne mænd, eller en tur til grænsen, eller ferieturen med cykler på krog/tag.

Både fossilbiler og elbiler har forskellige lasteevner - jeg læste TMY skulle være 430 kg - for en 5-7 personers er det jo ikke vildt meget?

Fylder man som mange entusiaster ekstraudstyr i, så tæller panoramatag og lignende jo også (hvis ikke det er standard), selvom totalvægten ikke øges.

Jeg er sikker på jeg har overskredet totalvægten i nogle af mine biler, men 400 kg er ikke meget i en stor bil - eller misforstår jeg noget?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Korreborg » 16. jul 2021, 19:00

Bilens egenvægt er inkl føreren. Vist 75kg.
Men ellers har du ret. Det er satme ikke meget i en model 3.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 16. jul 2021, 19:37

Korreborg skrev:Bilens egenvægt er inkl føreren. Vist 75kg.
Men ellers har du ret. Det er satme ikke meget i en model 3.
Køreklar vægt er inklusive fører og eventuel benzin, så ja, cirka 75 kg + brændstof, men det er de andre biler også, så forskellen er relativt den samme.

Jeg er i hvert tilfælde overbevist om at jeg har overskredet totalvægten i nogle af mine ICE biler igennem tiden.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 16. jul 2021, 19:37

Hvor kan man se egenvægt, hvis ikke på nrpla.de? Der står bare — ud for.

Og hvad er forskel på teknisk totalvægt og totalvægt. (Det er de samme kg)
Senest rettet af DanielB12 16. jul 2021, 19:39, rettet i alt 1 gang.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 16. jul 2021, 19:38

DanielB12 skrev:Hvor kan man se egenvægt, hvis ikke på nrpla.de? Der står bare — ud for.
Nummerplade.net står køreklar vægt, egenvægt er ikke nok.
Og ekstraudstyr er ikke medregnet på alle biler.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 16. jul 2021, 20:18

DanielB12 skrev:Hvor kan man se egenvægt, hvis ikke på nrpla.de? Der står bare — ud for.

Og hvad er forskel på teknisk totalvægt og totalvægt. (Det er de samme kg)
Teknisk totalvægt er så vidt jeg husker det producenten oplyser, hvor tilladt totalvægt er det gældende, fx hvis bilen nedvejes.
These users thanked the author BrianDS for the post:
DanielB12
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 16. jul 2021, 20:22

Ah det var da en meget bedre side en nrpla.de

Men kan se at vores så kun kan have 486 kg.

Det har vi da i hvert fald overskredet et pr gange 😬.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"