Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10861
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 14. maj 2021, 10:45

Fabianen skrev:
14. maj 2021, 10:25
ascaria skrev:
14. maj 2021, 09:08
Fabianen skrev:
14. maj 2021, 07:07
Så kan man vælge at sige , er det ok at bremserne som udover at bremse også høster energi lige skal efterses hvert år eller 15000?
Det er vel ikke bremserne, der regenerer energi, men elmotoren?
Jo, korrekt, når du slipper speederen, så høster elmotoren energien ved regenerering.
Men udover at bremse bilen i normal drift, så kan du bruge bremsen til at skabe den energi som tilførses batteriet. Så har bremsen lidt mere at lave.

Og rent teoretisk ville man så kunne køre 150000 km i næsten 2 år i en ID Model uden at få tjekket bremser?
Medmindre systemet overtager kontrollen og kalder dig ind til et service.
Den bruger stadig elmotoren til at genskabe energi, ikke bremserne. De bremser bare…

u_bull
Medlem
Indlæg: 740
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 349 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af u_bull » 14. maj 2021, 11:10

Hvordan finder jeg ud af hvor mange ampere jeg i alt kan trække ud af min el-tavle?

Sommerhus.
Skal have bil-lader op (11kW).
Har lige udskiftet en ældre 3-faset vaskemaskine med en almindelig 1-faset.
Tanken er at bruge gruppen der tidligere blev brugt til 3-faset vaskemaskine - og så tilføje en enkelt auto-sikring til den nye vaskemaskine.

Så samlet set tilføjer jeg kun en enkelt 13A, men jeg ville da gerne vide hvad grænsen er ude fra vejen…

Fabianen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Fabianen » 14. maj 2021, 11:31

GaSelle skrev:
14. maj 2021, 10:45
Fabianen skrev:
14. maj 2021, 10:25
ascaria skrev:
14. maj 2021, 09:08

Det er vel ikke bremserne, der regenerer energi, men elmotoren?
Jo, korrekt, når du slipper speederen, så høster elmotoren energien ved regenerering.
Men udover at bremse bilen i normal drift, så kan du bruge bremsen til at skabe den energi som tilførses batteriet. Så har bremsen lidt mere at lave.

Og rent teoretisk ville man så kunne køre 150000 km i næsten 2 år i en ID Model uden at få tjekket bremser?
Medmindre systemet overtager kontrollen og kalder dig ind til et service.
Den bruger stadig elmotoren til at genskabe energi, ikke bremserne. De bremser bare…
Er det ikke det jeg skriver?

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1625
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af peter w » 14. maj 2021, 11:37

Jeg tror, at vi læser det som om, at du mener, at det er de fysiske bremser, der er med til at generere energi til batteriet.
These users thanked the author peter w for the post:
DanielB12
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Fabianen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Fabianen » 14. maj 2021, 11:46

peter w skrev:
14. maj 2021, 11:37
Jeg tror, at vi læser det som om, at du mener, at det er de fysiske bremser, der er med til at generere energi til batteriet.
Ja det er ved at gå op for mig.
Så lad mig præcisere.
Elmotoren høster energien.
Men lad mig give et eksempel.
For ca 4 år siden havde jeg en E-nv200 som firmabil. I dens øko program nedbremsede den selv køretøjet. Men faktisk så kunne men få mere energi i batteriet hvis man slog det fra og bremsede selv. Men resultatet var at værkstedet undrede sig for bremserne var stort set væk da den kom til service.

Dertil min konklusion at 2 år imellem service på en elbil er stadig lidt vildt uanset om det er kinabil , koreabil eller tysk bil
These users thanked the author Fabianen for the post:
BrianDS

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 14. maj 2021, 12:03

Fabianen skrev:
14. maj 2021, 10:25
ascaria skrev:
14. maj 2021, 09:08
Fabianen skrev:
14. maj 2021, 07:07
Så kan man vælge at sige , er det ok at bremserne som udover at bremse også høster energi lige skal efterses hvert år eller 15000?
Det er vel ikke bremserne, der regenerer energi, men elmotoren?
Jo, korrekt, når du slipper speederen, så høster elmotoren energien ved regenerering.
Men udover at bremse bilen i normal drift, så kan du bruge bremsen til at skabe den energi som tilførses batteriet. Så har bremsen lidt mere at lave.

Og rent teoretisk ville man så kunne køre 150000 km i næsten 2 år i en ID Model uden at få tjekket bremser?
Medmindre systemet overtager kontrollen og kalder dig ind til et service.
Sidder der ikke en sensor på bremserne på nyere biler der advarer hvis det er ved at være kristisk, eller husker jeg forkert?

Men det er jo stadig dit ansvar at bremserne er i orden, det kan man jo ikke skubbe over på en forhandler eller et service interval.

Derudover vil jeg formode at dine dæk er skiftet hvis du har kørt 150.000 km på dem, så senest der er det jo nemt at lave en kontrol.
These users thanked the author martinta for the post:
BrianDS

Fabianen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Fabianen » 14. maj 2021, 12:17

martinta skrev:
14. maj 2021, 12:03
Fabianen skrev:
14. maj 2021, 10:25
ascaria skrev:
14. maj 2021, 09:08

Det er vel ikke bremserne, der regenerer energi, men elmotoren?
Jo, korrekt, når du slipper speederen, så høster elmotoren energien ved regenerering.
Men udover at bremse bilen i normal drift, så kan du bruge bremsen til at skabe den energi som tilførses batteriet. Så har bremsen lidt mere at lave.

Og rent teoretisk ville man så kunne køre 150000 km i næsten 2 år i en ID Model uden at få tjekket bremser?
Medmindre systemet overtager kontrollen og kalder dig ind til et service.
Sidder der ikke en sensor på bremserne på nyere biler der advarer hvis det er ved at være kristisk, eller husker jeg forkert?

Men det er jo stadig dit ansvar at bremserne er i orden, det kan man jo ikke skubbe over på en forhandler eller et service interval.

Derudover vil jeg formode at dine dæk er skiftet hvis du har kørt 150.000 km på dem, så senest der er det jo nemt at lave en kontrol.
Det er jo netop derfor jeg er fortaler for feks hvert år eller 20000. Men hos ID modellerne er det 2 år og ingen kilometer begrænsning. Der kunne man godt forestille sig at Hr og Fru Jensen ikke opdager noget og det lyder lidt som et salgsargument.
I Usa er Audi e tron feks først efter 2 år men efter det er det lille service hvert år og stort hvert andet
These users thanked the author Fabianen for the post (total 2):
martintaBrianDS

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dennis2k » 14. maj 2021, 14:52

Jeg var jo som sagt ude og prøve BMW IX3, for at udvide min horisont lidt.
Min erfaringer indtil nu har været ID.3/4, Tesla model 3, e-tron 55, i3 og nu IX3.

Jeg bliver altid super begejstret når jeg kører i biler for første gang og de først 10-15 min var jeg også klar til at gå hjem og afbestille Enyaq'en og tage Bmw'en med hjem.

Meeen, når alt kommer til alt - Jeg er nok mere en grej-freak end jeg er mærke"snob".
Skulle det være BMW'en, så ville det næsten være "nødt" til at være en charged plus og den koster alligevel over 100.000 mere end min bestilte Enyaq.

Den kører super godt, ligesom man forventer en BMW gør. Kabinen er lækker og godt skruet sammen, jeg føler måske instumenteing og infotaiment er lidt old-shcool, hvilket det jo nok også er.
Det er hvert fald meget identisk med den 2014 i3 som jeg har prøvet.

Jeg bliver ved Enyaq'en, ihverfald ind til jeg har prøvet den :lol:
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1625
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af peter w » 14. maj 2021, 15:31

Tak for anmeldelsen.
Hvordan vurderer du den indvendige materialekvalitet på de to biler?
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 263 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 14. maj 2021, 15:53

u_bull skrev:
14. maj 2021, 11:10
Så samlet set tilføjer jeg kun en enkelt 13A, men jeg ville da gerne vide hvad grænsen er ude fra vejen…
Der skal du ringe til dit net-selskab, det kan de oplyse dig.

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dennis2k » 14. maj 2021, 19:25

peter w skrev:
14. maj 2021, 15:31
Tak for anmeldelsen.
Hvordan vurderer du den indvendige materialekvalitet på de to biler?
Tænker du på Enyaq vs IX3 - Jamen jeg har stadig til gode at se en Enyaq med den rette kabine, alle de demo-biler jeg har set, de har haft en standard stof kabine.

Men uanset, så hvad jeg vurdere udfra de YouTube video jeg har set - Så er IX3 i en helt anden liga, den er super lækker indvendig, der er ingen steder hvor den virker billig. IX3 mod E-tron, der vinder e-tron til gengæld.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 14. maj 2021, 19:51

Fabianen skrev:
Det er jo netop derfor jeg er fortaler for feks hvert år eller 20000. Men hos ID modellerne er det 2 år og ingen kilometer begrænsning. Der kunne man godt forestille sig at Hr og Fru Jensen ikke opdager noget og det lyder lidt som et salgsargument.
I Usa er Audi e tron feks først efter 2 år men efter det er det lille service hvert år og stort hvert andet
Forstår godt hvor du vil hen, men det er vel derfor vi har syn i Danmark, 1. Gang efter 4 år, og derefter hvert 2. År. Så kan vi så altid diskutere om 4 år er for længe første gang.

Men der er ingen der tvinger nogen til at følge service forskrifterne, og ved eks VAG biler der har 2 års garanti som standard kender jeg selv flere der efter garantien selv laver det de mener der skal laves.

Igen, kan sagtens følge din tanke, men mener personligt at hvis man anser bremserne på elbiler som et problem, så skal man ændre tiden imellem syn i stedet.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 14. maj 2021, 20:24

martinta skrev:
Fabianen skrev:
Det er jo netop derfor jeg er fortaler for feks hvert år eller 20000. Men hos ID modellerne er det 2 år og ingen kilometer begrænsning. Der kunne man godt forestille sig at Hr og Fru Jensen ikke opdager noget og det lyder lidt som et salgsargument.
I Usa er Audi e tron feks først efter 2 år men efter det er det lille service hvert år og stort hvert andet
Forstår godt hvor du vil hen, men det er vel derfor vi har syn i Danmark, 1. Gang efter 4 år, og derefter hvert 2. År. Så kan vi så altid diskutere om 4 år er for længe første gang.

Men der er ingen der tvinger nogen til at følge service forskrifterne, og ved eks VAG biler der har 2 års garanti som standard kender jeg selv flere der efter garantien selv laver det de mener der skal laves.

Igen, kan sagtens følge din tanke, men mener personligt at hvis man anser bremserne på elbiler som et problem, så skal man ændre tiden imellem syn i stedet.
Et syn er ikke for at tjekke bremser og lignende - et syn er for at kontrollere at bilen er i lovlig stand, det vil sige den SKAL være i lovlig stand inden den kommer til synet.

Et eftersyn hører til enten ved mekanikeren eller ved en selv - hvis man ikke kan selv, så er det ved mekanikeren
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

ascaria
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 125 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ascaria » 14. maj 2021, 20:29

BrianDS skrev:
14. maj 2021, 20:24
martinta skrev:Forstår godt hvor du vil hen, men det er vel derfor vi har syn i Danmark, 1. Gang efter 4 år, og derefter hvert 2. År. Så kan vi så altid diskutere om 4 år er for længe første gang.
Et syn er ikke for at tjekke bremser og lignende - et syn er for at kontrollere at bilen er i lovlig stand, det vil sige den SKAL være i lovlig stand inden den kommer til synet. Et eftersyn hører til enten ved mekanikeren eller ved en selv - hvis man ikke kan selv, så er det ved mekanikeren
Nogle gange er du altså kontrær, bare for at være kontrær ;) Der er jo intet i det martinta siger, der er forkert. Det er jo temmelig oplagt at han mener at det obligatoriske bilsyn har til formål at sørge for bilparken er i lovlig og forsvarlig stand.
These users thanked the author ascaria for the post:
DanielB12

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 14. maj 2021, 20:31

ascaria skrev:
BrianDS skrev:
14. maj 2021, 20:24
martinta skrev:Forstår godt hvor du vil hen, men det er vel derfor vi har syn i Danmark, 1. Gang efter 4 år, og derefter hvert 2. År. Så kan vi så altid diskutere om 4 år er for længe første gang.
Et syn er ikke for at tjekke bremser og lignende - et syn er for at kontrollere at bilen er i lovlig stand, det vil sige den SKAL være i lovlig stand inden den kommer til synet. Et eftersyn hører til enten ved mekanikeren eller ved en selv - hvis man ikke kan selv, så er det ved mekanikeren
Nogle gange er du altså kontrær, bare for at være kontrær ;) Der er jo intet i det martinta siger, der er forkert. Det er jo temmelig oplagt at han mener at det obligatoriske bilsyn har til formål at sørge for bilparken er i lovlig og forsvarlig stand.
Jeg mener bare man skal sikre bilen før man kører dertil - ændrede intervaller ændrer vel ikke på det? Eller misforstår jeg noget her?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

ascaria
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 125 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ascaria » 14. maj 2021, 20:33

Jeg tror godt de fleste herinde ved, at man skal sørge for bilen er i god stand, inden man sender den til syn :) martintas pointe er vel, at hvis elbiler slider visse dele mere end andre biler, kunne man diskutere kortere intervaller for denne biltype.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 14. maj 2021, 20:36

BrianDS skrev:
ascaria skrev:
BrianDS skrev:
14. maj 2021, 20:24
Et syn er ikke for at tjekke bremser og lignende - et syn er for at kontrollere at bilen er i lovlig stand, det vil sige den SKAL være i lovlig stand inden den kommer til synet. Et eftersyn hører til enten ved mekanikeren eller ved en selv - hvis man ikke kan selv, så er det ved mekanikeren
Nogle gange er du altså kontrær, bare for at være kontrær ;) Der er jo intet i det martinta siger, der er forkert. Det er jo temmelig oplagt at han mener at det obligatoriske bilsyn har til formål at sørge for bilparken er i lovlig og forsvarlig stand.
Jeg mener bare man skal sikre bilen før man kører dertil - ændrede intervaller ændrer vel ikke på det? Eller misforstår jeg noget her?
Nu skal du jo læse mit indlæg i samlet kontekst Billede

Der bliver argumenteret i det indlæg jeg citeret, for at service intervallerne er for lange, da dårlige bremser ikke bliver opdaget i tide, hvortil jeg svarer at det er ikke derfor der er service intervaller, det er derimod bl.a. derfor bilen skal til syn.

Værkstedet kan anbefale dig at skifte dem bremser, men i sidste ende er du jo altid velkommen til at takke nej.

Kører du derimod til syn uden bremser får du ikke lov at køre igen før det er lavet.

Så argumentet med at man kan køre 150.000 uden at få tjekket bilen holder ikke, for det har man altid kunne.


Sent from my iPhone using Tapatalk

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 14. maj 2021, 20:41

ascaria skrev:Jeg tror godt de fleste herinde ved, at man skal sørge for bilen er i god stand, inden man sender den til syn :) martintas pointe er vel, at hvis elbiler slider visse dele mere end andre biler, kunne man diskutere kortere intervaller for denne biltype.
Det var nu ikke engang mig der begyndte ned at den vej Billede men mener dog at det må være syns intervaller man skal kigge på hvis man er bekymret for sikkerheden på biler Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 14. maj 2021, 20:42

martinta skrev:
BrianDS skrev:
ascaria skrev: Nogle gange er du altså kontrær, bare for at være kontrær ;) Der er jo intet i det martinta siger, der er forkert. Det er jo temmelig oplagt at han mener at det obligatoriske bilsyn har til formål at sørge for bilparken er i lovlig og forsvarlig stand.
Jeg mener bare man skal sikre bilen før man kører dertil - ændrede intervaller ændrer vel ikke på det? Eller misforstår jeg noget her?
Nu skal du jo læse mit indlæg i samlet kontekst Billede

Der bliver argumenteret i det indlæg jeg citeret, for at service intervallerne er for lange, da dårlige bremser ikke bliver opdaget i tide, hvortil jeg svarer at det er ikke derfor der er service intervaller, det er derimod bl.a. derfor bilen skal til syn.

Værkstedet kan anbefale dig at skifte dem bremser, men i sidste ende er du jo altid velkommen til at takke nej.

Kører du derimod til syn uden bremser får du ikke lov at køre igen før det er lavet.

Så argumentet med at man kan køre 150.000 uden at få tjekket bilen holder ikke, for det har man altid kunne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg er ikke helt sikker på jeg kan være enig med dig - jeg mener at man til enhver tid har pligt til at sørge for bilen er lovlig, og forsvarlig, syn er jo bare et tjek.

Jeg er helt enig i at man ikke bør køre 150.000 km uden at tjekke bremserne, jeg synes da også der er en vis form for fornuft i at tjekke bilen en gang årligt - om det så er mekanikeren eller en selv, tjaa, det kommer an på evnerne.

Jeg kan måske bare ikke lige kæde det sammen med et syn der tager 15-20 minutter og de ikke skiller noget ad...
These users thanked the author BrianDS for the post:
martinta
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af xbn » 14. maj 2021, 20:44

Vores gamle Fabia kørte 120000 km på de samme bagbremser. På forbremserne er der nok advarsel om slidte bremseklodser på en moderne bil, og det giver vel et fingerpeg om at få checket skiverne også.
Men ja, fra 0km er der ikke lovkrav om nogen serviceeftersyn overhovedet.
These users thanked the author xbn for the post:
BrianDS
Billede

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 14. maj 2021, 20:46

xbn skrev:Vores gamle Fabia kørte 120000 km på de samme bagbremser. På forbremserne er der nok advarsel om slidte bremseklodser på en moderne bil, og det giver vel et fingerpeg om at få checket skiverne også.
Men ja, fra 0km er der ikke lovkrav om nogen serviceeftersyn overhovedet.
Min nuværende bil har også lige været til eftersyn - ved 93.000 km, der er cirka 20.000 km tilbage på de forreste bremser - og mere på de bagerste. Men derfor bliver de efterset alligevel
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

u_bull
Medlem
Indlæg: 740
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 349 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af u_bull » 14. maj 2021, 22:32

Serviceintervaller er forretning mere end noget som helst andet. Det er i min optik naivt at tro andet.
Selvfølgelig er der brugerværdi i et udført service. Der er også potentiel værdi i at service udføres på autoriseret værksted. Potentiel værdi!
Men kunder vil ofte gerne betale for potentiel værdi.
Jeg er overhovedet ikke i tvivl om at anbefalet serviceinterval, -indhold og -pris er nøje afstemt men den samlede oplevede værdi.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 14. maj 2021, 22:39

BrianDS skrev:Jeg er ikke helt sikker på jeg kan være enig med dig - jeg mener at man til enhver tid har pligt til at sørge for bilen er lovlig, og forsvarlig, syn er jo bare et tjek.

Jeg er helt enig i at man ikke bør køre 150.000 km uden at tjekke bremserne, jeg synes da også der er en vis form for fornuft i at tjekke bilen en gang årligt - om det så er mekanikeren eller en selv, tjaa, det kommer an på evnerne.

Jeg kan måske bare ikke lige kæde det sammen med et syn der tager 15-20 minutter og de ikke skiller noget ad...
Nu behøver vi jo heller ikke blive enige Billede

Men det tror jeg egentlig stadig vi er langt hen af vejen på det her emne.

Jeg mener også man til enhver tid har pligt til at sørge for at bilen er lovlig, mine biler får tjekket bremser hver gang jeg skifter sommer/vinter dæk og omvendt, og olie jævnligt. Og så kommer de til service på de givne givne intervaller, og det bliver jeg ved med, og jeg kommer aldrig til at køre i en bil som ikke er trafiksikker.

Men jeg tror du misforstår min pointe. Billede det indlæg jeg originalt kommenterede på, beskrev de manglende service som en mulig årsag til at en bil kunne køre 150.000 indenfor de første 2 år, og derved køre på dårlige bremser, fordi bilen først skulle til service efter 2 år og ikke eks 20.000 km.

Men et service er du ikke tvunget til at afholde, du skal vedligeholde din bil, og sikre dig den er. Lovlig, men hvordan du gør det er op til dig. Så uanset om det hedder 20.000 km og 2 år eller 2 og ubegrænsede kilometer så er det stadig føreren/ejeren der har ansvaret. Du er ikke tvunget til at køre til service, kun til syn.

Så hvis man vil sikre sig at ingen kan køre 150.000 imellem bremsetjek, så skal man ændre på reglerne for syn, reglerne for service her Ingen reelt virkning.

Jeg undskylder hvis jeg er uklar, men sidder fra min telefon (Som jeg hader at skrive lange indlæg fra) så der er en risiko for at der er autokorrekt bøffer undervejs i teksten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author martinta for the post:
BrianDS

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af EsbenJ » 15. maj 2021, 04:24

Jeg har tænkt meget på om Kia EV6 er det rigtige valg netop pga serviceintervallet på 15000 km. Det tiltaler mig meget mere med en Id3. Der vil jeg kunne køre de første 2 år uden at skulle betale for service og derefter blot betale hver andet år. I løbet af de 4 år vil jeg med KIa skulle til service 10 gange, og vi har ikke en forhandler i byen, så skal køre mindst 20 km for det og bruge alt for meget tid på det for at opretholde den lange tiltalende garanti.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author EsbenJ for the post:
BrianDS
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 15. maj 2021, 07:02

martinta skrev:
BrianDS skrev:Jeg er ikke helt sikker på jeg kan være enig med dig - jeg mener at man til enhver tid har pligt til at sørge for bilen er lovlig, og forsvarlig, syn er jo bare et tjek.

Jeg er helt enig i at man ikke bør køre 150.000 km uden at tjekke bremserne, jeg synes da også der er en vis form for fornuft i at tjekke bilen en gang årligt - om det så er mekanikeren eller en selv, tjaa, det kommer an på evnerne.

Jeg kan måske bare ikke lige kæde det sammen med et syn der tager 15-20 minutter og de ikke skiller noget ad...
Nu behøver vi jo heller ikke blive enige Billede

Men det tror jeg egentlig stadig vi er langt hen af vejen på det her emne.

Jeg mener også man til enhver tid har pligt til at sørge for at bilen er lovlig, mine biler får tjekket bremser hver gang jeg skifter sommer/vinter dæk og omvendt, og olie jævnligt. Og så kommer de til service på de givne givne intervaller, og det bliver jeg ved med, og jeg kommer aldrig til at køre i en bil som ikke er trafiksikker.

Men jeg tror du misforstår min pointe. Billede det indlæg jeg originalt kommenterede på, beskrev de manglende service som en mulig årsag til at en bil kunne køre 150.000 indenfor de første 2 år, og derved køre på dårlige bremser, fordi bilen først skulle til service efter 2 år og ikke eks 20.000 km.

Men et service er du ikke tvunget til at afholde, du skal vedligeholde din bil, og sikre dig den er. Lovlig, men hvordan du gør det er op til dig. Så uanset om det hedder 20.000 km og 2 år eller 2 og ubegrænsede kilometer så er det stadig føreren/ejeren der har ansvaret. Du er ikke tvunget til at køre til service, kun til syn.

Så hvis man vil sikre sig at ingen kan køre 150.000 imellem bremsetjek, så skal man ændre på reglerne for syn, reglerne for service her Ingen reelt virkning.

Jeg undskylder hvis jeg er uklar, men sidder fra min telefon (Som jeg hader at skrive lange indlæg fra) så der er en risiko for at der er autokorrekt bøffer undervejs i teksten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg tror også vi er nogenlunde enige.

Min pointe er bare at selv et syn kan slippe igennem hvis den kan bremse lige - og en uge efter kan du køre en bremseklods af.
Det er måske mere min erfaring med syn at de ikke er interesseret i andet end deres tjekliste, de giver måske et godt råd hvis de ser noget der er "begyndende", men et egentligt bremsetjek gør de ikke, og det er så uanset om det er en elbil eller ikke.

Jeg vil nok foretrække at få min bil kigget efter med jævne intervaller uanset om der er krav om det eller ikke.
Men som en anden nævner, hvis man har kørt 150.000 km, så har man nok fået skiftet dæk nogle gange, og der er nok også en indikator for bremseklodserne.
Flere elbiler kommer med tromle bremser i bag, fordi de vil blive brugt for lidt - og så er det vedligeholdsmæssigt være en bedre løsning

Mon ikke det går, jeg tænker ikke det bliver et problem, bilen har vel i sidste ende variabelt interval som andre biler alligevel, så den vil advare om det.

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 15. maj 2021, 07:30

EsbenJ skrev:
15. maj 2021, 04:24
Jeg har tænkt meget på om Kia EV6 er det rigtige valg netop pga serviceintervallet på 15000 km. Det tiltaler mig meget mere med en Id3. Der vil jeg kunne køre de første 2 år uden at skulle betale for service og derefter blot betale hver andet år. I løbet af de 4 år vil jeg med KIa skulle til service 10 gange, og vi har ikke en forhandler i byen, så skal køre mindst 20 km for det og bruge alt for meget tid på det for at opretholde den lange tiltalende garanti.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bare tiden til det - det ville jeg på ingen måde gide!
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10861
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 15. maj 2021, 07:43

EsbenJ skrev:
15. maj 2021, 04:24
Jeg har tænkt meget på om Kia EV6 er det rigtige valg netop pga serviceintervallet på 15000 km. Det tiltaler mig meget mere med en Id3. Der vil jeg kunne køre de første 2 år uden at skulle betale for service og derefter blot betale hver andet år. I løbet af de 4 år vil jeg med KIa skulle til service 10 gange, og vi har ikke en forhandler i byen, så skal køre mindst 20 km for det og bruge alt for meget tid på det for at opretholde den lange tiltalende garanti.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Og lige for at gentage mig selv; i en ID skal du ikke betale noget de første 5 år eller 100K km. Også værd at have med i dit regnestykke :)
These users thanked the author GaSelle for the post (total 4):
martintaDanielB12HansHjansom

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af EsbenJ » 15. maj 2021, 08:28

GaSelle skrev:Og lige for at gentage mig selv; i en ID skal du ikke betale noget de første 5 år eller 100K km. Også værd at have med i dit regnestykke :)
Ja lige præcis - også derfor jeg først skal betale ved 4. år / 2. service. Det er virkelig et positivt træk ved den.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 15. maj 2021, 08:30

EsbenJ skrev:
15. maj 2021, 08:28
GaSelle skrev:Og lige for at gentage mig selv; i en ID skal du ikke betale noget de første 5 år eller 100K km. Også værd at have med i dit regnestykke :)
Ja lige præcis - også derfor jeg først skal betale ved 4. år / 2. service. Det er virkelig et positivt træk ved den.
Ja.... fordi du kører så mange km at du rammer de 100K før 5 år ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Kevinff » 15. maj 2021, 08:32

Tilgengæld er Kia imo federe end id men det er selvfølgelig en smagssag


Sent from my iPhone using Tapatalk

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"