Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 851
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 100 times
Been thanked: 236 times

Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af mortenmol » 7. apr 2021, 22:54

Jeg kørte for 6 uger siden fra København til Verbier via Jylland i min Tesla Model 3 LR.
Startede med 98% strøm og ladede første gang ved supercharger i Aabenraa - jeg anvendte abrp da Teslas ruteberegner mente man skulle lade op til over 80%.
Trods en tur i grænseshop og gennem Hamburg da A7 var spærret tog turen omkring 14 timer.
Jeg ladede op til 65-70% på ca 20 min da det var hurtigst og så afsted og kunne køre omkring 200km +\- til næste ladestander, den fik godt med pedal specielt det sidste stykke så jeg ramte med 3-5% på batteriet. Lå for det meste omkring de 150-160 km/t
Havde det været hurtigere i en alm bil, ja - var det så uudholdeligt som nogle får det til at lyde, nej...

Nu får vi se hvordan hjemturen er om et par uger

Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author mortenmol for the post (total 3):
KevinffmertodinloTonny

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 8. apr 2021, 07:08

nbryde skrev:
7. apr 2021, 13:29
Det er netop én af de væsentligste anker ved ellert, at du skal tilpasse dig til bilen ifht. pauser og ikke omvendt - groft sagt.
På den anden side så kan elbilen godt lade selvom det er dig der skal tisse eller er blevet sulten og ikke kun omvendt ;)

Tilbage da jeg havde E-Golf'en, der skulle jeg på en tur hjemmefra til Ålborg, hjem, barn til fodboldkamp, hjem, Ringkøbing og hjem. På forhånd havde jeg dømt det umuligt med det lille batteri og langsomme ladetid, men jeg kunne tage de sidste stop i en anden bil hvis nødvendigt.
Jeg kørte afsted til Ålborg for at aflevere nogle dæk. På vejen derfra var jeg lige ved at pisse i bukserne, så jeg holdt ind på en motorvejsstop (og ja her vidste jeg godt der var en lader). Satte stikket i, gik på lokum, fandt en cola og bestilte en panini og da jeg kom tilbage havde jeg ladet i 20 min. Jeg havde nu strøm nok til at komme hjem og lidt til. Da jeg kom hjem havde jeg 1,5 time inden fodboldkampen så der satte jeg den i hjemmeladeren. Og ved i hvad, jeg klarede hele turen uden at "spilde" tid for at lade. Siden da har jeg jo fået Teslaen med meget længere rækkevidde og jeg har kun 1 gang haft behov for at lade ude med den, hvilket blev klaret mens jeg spiste MacD mad. Her fik jeg så ladet rigeligt op, men så lærte jeg jo det.

Til sommer kører vi sydpå i Teslaen. Jeg gør mig selvfølgelig nogle tanker inden i forhold til planlægning, men det er nok mest fordi det er første gang. Og pt er jeg da lidt bekymret, for til trods for at jeg hele tiden har troet på at lade infrastruktur og antallet af biler nok skulle følges ad, så kan jeg godt se at der pt er nogle flaskehalse ihvertfald i DK pga. alle de nye elbilsejere. Til dels pga antallet, men også pga uvidenhed og manglende hjemmeladere.
Anyway - jeg forventer ikke at skulle tilpasse mig til bilen på turen til Italien, jeg forventer at lade når jeg alligevel har muligheden og så tror jeg faktisk jeg kommer frem. Og skulle jeg "spilde" 3 timer sammenlagt på turen, så tager jeg det som en oplevelse mens jeg glæder mig over at jeg sparer alt den tid i hverdagen på at tanke :)
These users thanked the author Tonny for the post:
mertodinlo

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 8. apr 2021, 07:34

Tonny:
Nu prøvede jeg efter samme tur København til Firense i en TM3 Long range, det blev til 6 opladninger, så reelt kører den jo længere end de andre, 200 km i snit mellem opladninger.
Så ja det kan lade sig gøre. Men 300 km ville helt klart være at foretrække.
Så vil jeg hellere vælge at køre max 110 i 3 timer end tonse afsted med mellem 130-150. Diff i snitfart er så lille at det typisk ikke kan opveje de ekstra stop. Som trafikken er i Tyskland nu er en køretur vel ca. km / 100 i timer med småpauser, dertil kommer færge for os på Djævle'en.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Realtor » 8. apr 2021, 09:46

Det længste jeg har været væk i min etron har været i hamborg. Havde kigget lidt på ladere inden jeg kørte afsted.

Vi kører fra Aalborg med bilen pakket og ungerne på spist af.

Vi nåede 30km, inden vi skulle stoppe første gang, da junior havde tømt en juicerbrik udover lillebror på bagsædet.

Der fik den lige 10min strøm op til 100% igen mens konen fik styr på tropperne.

Dernæst 140kmt til Fredericia hvor den blev ladet op til 100% igen mens familien fik spist lidt mad. Tog ca. 35 min.

Så igen videre med 140kmt til en Ionity lader ved Neumunster på motorvejen hvor der blev tanket helt op.

Derfra en lille time mere, så var vi på hotellet hvor bilen egentlig holdt stille indtil vi skulle hjem igen og turen modsat blev repeteret.

Sådan en tur syntes jeg gik superfint, og vi var ikke hæmmet af ladetiden.

Men skulle vi f.eks. til italien, så ville jeg syntes det var belastende, da jeg når familien sover bare skal have nogle kilometer dækket, og der fungere en fossilbil bare bedre til et sådan stræk.
These users thanked the author Realtor for the post:
BrianDS
2020 Audi E-tron 55

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 8. apr 2021, 10:30

Jeg synes det lyder til mange spiser hver gang de skal lade det kan da blive til nogle ekstra kcal i løbet af en tur sydpå

Jeg er nok lidt bekymret for at de mange stop der nævnes med at man alligevel lige holder ind og lader ikke vil være helt samme oplevelse om et år eller to hvor vi forhåbentlig får lidt mere frihed tilbage og flere derfor kører rundt i de nye elbiler. Vi kan ikke regne med alle lærer at tage specielle hensyn og tilpasse sig til bilerne så det nemme er jeg bange for jeg ikke kan se.

Til de der siger de sparer en masse tid på tankstationerne ved at lade hjemme, har i regnet på det? Selv da jeg kørte både 30.000 og 40.000 km årligt var det ikke ret meget tid jeg brugte ved en tankstander, og ikke noget tid jeg har vægtet i forhold til den tid jeg alligevel brugte i bilen.
Nu kører jeg meget mindre, så det er måske 5-10 minutter i en almindelig måned på at tanke, opladning tager måske ikke tid direkte, men stikket skal alligevel af og på, og en enkelt opladning ude, så er "besparelsen" minimeret?
Hvad er det jeg ikke kan se?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 394
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af nbryde » 8. apr 2021, 10:35

BrianDS skrev:
8. apr 2021, 10:30
Jeg synes det lyder til mange spiser hver gang de skal lade Billede det kan da blive til nogle ekstra kcal i løbet af en tur sydpå Billede

Jeg er nok lidt bekymret for at de mange stop der nævnes med at man alligevel lige holder ind og lader ikke vil være helt samme oplevelse om et år eller to hvor vi forhåbentlig får lidt mere frihed tilbage og flere derfor kører rundt i de nye elbiler. Vi kan ikke regne med alle lærer at tage specielle hensyn og tilpasse sig til bilerne så det nemme er jeg bange for jeg ikke kan se.

Til de der siger de sparer en masse tid på tankstationerne ved at lade hjemme, har i regnet på det? Selv da jeg kørte både 30.000 og 40.000 km årligt var det ikke ret meget tid jeg brugte ved en tankstander, og ikke noget tid jeg har vægtet i forhold til den tid jeg alligevel brugte i bilen.
Nu kører jeg meget mindre, så det er måske 5-10 minutter i en almindelig måned på at tanke, opladning tager måske ikke tid direkte, men stikket skal alligevel af og på, og en enkelt opladning ude, så er "besparelsen" minimeret?
Hvad er det jeg ikke kan se?
Læg dertil også, at du ikke har samme komfort med nøglefri betjening i en ellert.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af peter w » 8. apr 2021, 11:08

nbryde skrev:
8. apr 2021, 10:35

Læg dertil også, at du ikke har samme komfort med nøglefri betjening i en ellert.
Ikke forstået. Hvorfor er der ikke nøglefribetjening i en elbil?
These users thanked the author peter w for the post:
BrianDS
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 8. apr 2021, 11:09

Den fangede jeg godt nok heller ikke lige.
These users thanked the author GaSelle for the post:
BrianDS

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 394
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af nbryde » 8. apr 2021, 11:12

peter w skrev:
8. apr 2021, 11:08
nbryde skrev:
8. apr 2021, 10:35

Læg dertil også, at du ikke har samme komfort med nøglefri betjening i en ellert.
Ikke forstået. Hvorfor er der ikke nøglefribetjening i en elbil?
Du ved plug og unplug ladekabel, hver gang. Det er jo et ekstra step der tilføjes ved en ellert og som er ikke eksisterende i en fossilbil.

SteenC
Nyt medlem
Indlæg: 135
Tilmeldt: 11. aug 2014, 15:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SteenC » 8. apr 2021, 11:30

nbryde skrev:
8. apr 2021, 11:12
peter w skrev:
8. apr 2021, 11:08
nbryde skrev:
8. apr 2021, 10:35

Læg dertil også, at du ikke har samme komfort med nøglefri betjening i en ellert.
Ikke forstået. Hvorfor er der ikke nøglefribetjening i en elbil?
Du ved plug og unplug ladekabel, hver gang. Det er jo et ekstra step der tilføjes ved en ellert og som er ikke eksisterende i en fossilbil.
Vi kan alle have forskellige holdninger til elbiler, fair nok, og hvor man ser problemer elbil kontra fossilbil er jo også forskelligt, men lige det med ladestikket er vel under bagatelgrænsen? I fossilbilen hopper benzin/dieselslangen vel heller ikke selv over i påfyldningshullet på bilen? Jeg har i hvert fald ikke selv oplevet det :lol:

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 8. apr 2021, 11:42

Det er lidt søgt, men der er da en pointe i det. Hvis du hver dag sætter stikket i (går jeg så ud fra man heller ikke behøver i en bil med større batteri), så er det da noget mere besværligt end bare at sætte sig ind og træde på speederen.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 8. apr 2021, 11:43

nbryde skrev:
8. apr 2021, 11:12
peter w skrev:
8. apr 2021, 11:08
nbryde skrev:
8. apr 2021, 10:35

Læg dertil også, at du ikke har samme komfort med nøglefri betjening i en ellert.
Ikke forstået. Hvorfor er der ikke nøglefribetjening i en elbil?
Du ved plug og unplug ladekabel, hver gang. Det er jo et ekstra step der tilføjes ved en ellert og som er ikke eksisterende i en fossilbil.
Hvorfor hver gang? Vi lader da ikke hver dag herhjemme - så det er vel en ulempe på linje med selv at flytte tankpistolen i en brændstofbil?

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 394
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af nbryde » 8. apr 2021, 11:56

GaSelle skrev:
8. apr 2021, 11:43
nbryde skrev:
8. apr 2021, 11:12
peter w skrev:
8. apr 2021, 11:08

Ikke forstået. Hvorfor er der ikke nøglefribetjening i en elbil?
Du ved plug og unplug ladekabel, hver gang. Det er jo et ekstra step der tilføjes ved en ellert og som er ikke eksisterende i en fossilbil.
Hvorfor hver gang? Vi lader da ikke hver dag herhjemme - så det er vel en ulempe på linje med selv at flytte tankpistolen i en brændstofbil?
Det bliver da fremført som et argument, at man kan lade hjemme og gerne hverdag, så den står klar fuld optanket til start opvarmet/kølet ned om morgen. Det forudsætter da, at du smider den i laderen med mindre det er trådløst som BMW har.
These users thanked the author nbryde for the post (total 2):
DanielB12BrianDS

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 8. apr 2021, 12:16

nbryde skrev:
8. apr 2021, 11:56
GaSelle skrev:
8. apr 2021, 11:43
nbryde skrev:
8. apr 2021, 11:12


Du ved plug og unplug ladekabel, hver gang. Det er jo et ekstra step der tilføjes ved en ellert og som er ikke eksisterende i en fossilbil.
Hvorfor hver gang? Vi lader da ikke hver dag herhjemme - så det er vel en ulempe på linje med selv at flytte tankpistolen i en brændstofbil?
Det bliver da fremført som et argument, at man kan lade hjemme og gerne hverdag, så den står klar fuld optanket til start opvarmet/kølet ned om morgen. Det forudsætter da, at du smider den i laderen med mindre det er trådløst som BMW har.
Det er muligt nogle gør det - især, hvis bilen holder ude. Her holder den inde i varmen, og bliver ladet, når der er brug for det - og det er ikke hver dag. Man kan se alt med positivt og negativt fortegn, lader det til.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 8. apr 2021, 12:17

nbryde skrev:
8. apr 2021, 11:56
Det bliver da fremført som et argument, at man kan lade hjemme og gerne hverdag, så den står klar fuld optanket til start opvarmet/kølet ned om morgen. Det forudsætter da, at du smider den i laderen med mindre det er trådløst som BMW har.
Skal den være fuldt opladet skal den naturligvis tilsluttes, men den kan jo sagtens varme/køle kabine uden at være tilsluttet.

Skal man finregne på, at man sætter kabel i/tager det ud, stort set hver dag: X antal dage x 2 x måske 15-20 sek. Så tager det sikkert, samlet set, lige så lang tid som et par tankstationsbesøg om måneden.
Personligt synes jeg dog oftere at en tankning kan virke irriterende, men det er sikkert en smagssag....

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 8. apr 2021, 13:10

BrianDS skrev:
8. apr 2021, 10:30

Nu kører jeg meget mindre, så det er måske 5-10 minutter i en almindelig måned på at tanke, opladning tager måske ikke tid direkte, men stikket skal alligevel af og på, og en enkelt opladning ude, så er "besparelsen" minimeret?
Hvad er det jeg ikke kan se?
Vi er ude i noget ligegyldig flueknep nu, men jeg testede sidst i en fossilbil hvor lang tid en tankning tager, og der brugte jeg 10 min. Jeg skal ikke udelukke det kan gøres på 5, men så længe brugte jeg næsten på at betale ved automat, spritte, handske på osv. Ved 30tkm årligt og en bil med en rækkevidde på 600km, så tanker man jo 50 gange. Det er 250-500 minutter eller 4-8 timer årligt. Skulle man male en vis herre på væggen så tager det 10 min, og den bil man har kører 300km på en tank. Så er vi på 16 timer og 45 min :twisted:
nbryde skrev:
8. apr 2021, 11:56
Det bliver da fremført som et argument, at man kan lade hjemme og gerne hverdag, så den står klar fuld optanket til start opvarmet/kølet ned om morgen. Det forudsætter da, at du smider den i laderen med mindre det er trådløst som BMW har.
I løbet af ugen lader vi ikke hver dag. Vores bil står i garage så den bliver ikke forvarmet/kølet ved afgang hjemmefra, men konen bruger det flittigt på hendes arbejdsplads. Det tager trods alt under 5 min at få kabinen i den rigtige temperatur fra hun trykker på sin telefon ;)
Men når vi lader så er det jo bare stikket i, og ja så er den ladet op næste morgen :)
Realtor skrev:
8. apr 2021, 09:46
Men skulle vi f.eks. til italien, så ville jeg syntes det var belastende, da jeg når familien sover bare skal have nogle kilometer dækket, og der fungere en fossilbil bare bedre til et sådan stræk.
Enig - fossilbil er bedre, EL er (forhåbentligt) kun marginalt mere træls. Vi har før ejet en autocamper og den er bedre end familiebil. Det betyder ikke jeg køber en autocamper eller lejer en for den sags skyld hver gang Italien trækker i mig :)

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 8. apr 2021, 13:16

Første priseksempel på en Ioniq 5 med den store batteripakke til 340k.
Det ser ganske spændende ud: https://www.hyundai.dk/modeller/ioniq-5/priseksempel
These users thanked the author Thor-thor for the post (total 4):
mertodinloTargetKevinffpeter w

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 8. apr 2021, 13:19

Iøvrigt mht planlægning af opladning osv, så ville min far jo aldrig nogensinde eje en elbil fordi han så var tvunget til at køre til specielle ladestationer og planlægge sin rute inden og det ville tage alt impulsivitet fra ham. Jeg udfordrede ham lidt på om han altid bare kørte hans fossilbil indtil benzinlampen lyste og så kørte ind på den næste tank. Nej uha nej, han har et Statoil kort, så han tanker kun på Statoil for at få sin rabat, også selvom det er en lille omvej. Og han ved jo hvor alle Statiol er i det område han normal kører i. "jamen far, hvad så når du skal være impulsiv og kører til ukendt område?" Jamen så tjekker jeg lige inden hvor der er en statiol henne og sørger for at få tanket op i løbet af turen eller også kører jeg for det.

Og det samme gør man jo i en elbil, så han har så en E-Golf lige nu :)
These users thanked the author Tonny for the post (total 2):
PhillOSmertodinlo

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 8. apr 2021, 13:26

Vi tanker når den lyser, og det sker jævnligt, at det også først er når den siger "TANK STRAKS" og 0 km.. Jeg hader at tanke.. og det gør konen herhjemme også.. Jeg tog tid på det, med vores tank (shell Express) og det tager 12 minutter på en hverdag.. i weekenden tager det 15-20 min pga. trafik ind til hvor tanken ligger.. Vælger vi en der ikke kræver en større omvej, så tager det 8-10 min.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

PhillOS
Medlem
Indlæg: 761
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af PhillOS » 8. apr 2021, 13:30

Thor-thor skrev:
8. apr 2021, 13:16
Første priseksempel på en Ioniq 5 med den store batteripakke til 340k.
Det ser ganske spændende ud: https://www.hyundai.dk/modeller/ioniq-5/priseksempel
Ja den er sørme fin... :lol:
Billede
.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 8. apr 2021, 13:45

PhillOS skrev:
8. apr 2021, 13:30
Thor-thor skrev:
8. apr 2021, 13:16
Første priseksempel på en Ioniq 5 med den store batteripakke til 340k.
Det ser ganske spændende ud: https://www.hyundai.dk/modeller/ioniq-5/priseksempel
Ja den er sørme fin... :lol:
Design kan man jo mene mange ting om. Vil vente med at bedømme det, indtil jeg har set den i virkeligheden.

Men en pris på 340k, med stort batteri, fornuftigt udstyr og god ydelse, ser ganske interessant ud

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 8. apr 2021, 15:22


Tonny skrev:
BrianDS skrev:
8. apr 2021, 10:30

Nu kører jeg meget mindre, så det er måske 5-10 minutter i en almindelig måned på at tanke, opladning tager måske ikke tid direkte, men stikket skal alligevel af og på, og en enkelt opladning ude, så er "besparelsen" minimeret?
Hvad er det jeg ikke kan se?
Vi er ude i noget ligegyldig flueknep nu, men jeg testede sidst i en fossilbil hvor lang tid en tankning tager, og der brugte jeg 10 min. Jeg skal ikke udelukke det kan gøres på 5, men så længe brugte jeg næsten på at betale ved automat, spritte, handske på osv. Ved 30tkm årligt og en bil med en rækkevidde på 600km, så tanker man jo 50 gange. Det er 250-500 minutter eller 4-8 timer årligt. Skulle man male en vis herre på væggen så tager det 10 min, og den bil man har kører 300km på en tank. Så er vi på 16 timer og 45 min :twisted:

Min bil har en rækkevidde på 1000-1200 km alt efter hvordan jeg kører, det giver alligevel ikke ret mange gange til tanken, selvom jeg ofte tanker før lampen lyser. Og jeg gør det altid når jeg kommer forbi en tankstation, fx på vej til arbejde.

Den med Statoil kortet kan jeg godt se pointen i, jeg har selv FDM/Shell kort (dækker Shell, F24 og Q8), men jeg tanker altså bare der hvor jeg er, jeg kører ikke efter en specifik station, og jeg gør det som sagt kun når jeg alligevel kommer forbi, derfor tager det ikke mange minutter.

Den med at spritte af skal du vel også på en offentlig lader? Og ellers ikke noget vi gjorde før Corona
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 8. apr 2021, 16:15

BrianDS skrev:
8. apr 2021, 15:22

Min bil har en rækkevidde på 1000-1200 km alt efter hvordan jeg kører, det giver alligevel ikke ret mange gange til tanken, selvom jeg ofte tanker før lampen lyser. Og jeg gør det altid når jeg kommer forbi en tankstation, fx på vej til arbejde.

Den med Statoil kortet kan jeg godt se pointen i, jeg har selv FDM/Shell kort (dækker Shell, F24 og Q8), men jeg tanker altså bare der hvor jeg er, jeg kører ikke efter en specifik station, og jeg gør det som sagt kun når jeg alligevel kommer forbi, derfor tager det ikke mange minutter.

Den med at spritte af skal du vel også på en offentlig lader? Og ellers ikke noget vi gjorde før Corona
Ja *hvis* jeg brugte offentlige ladere - get my point? :D

Det er klart med 1200km rækkevidde så er det jo aldrig, at du på en dagstur får brug for at tanke andre steder end på den lokale tank :) Mine forældre havde ikke den rækkevidde, og derfor planlagde de som sagt også at ramme en Statiol tank hvis de tog en tur længere end rækkevidden.

Jeg mener stadig ikke der er behov for længere rækkevidde end jeg har i min Tesla (ca 400km) - forudsætningen for det er blot at folk skal have mulighed for at lade hjemme og der skal fortsat være tilstrækkelig tilgængelighed langs motorvejsnettet. Hvis det er opfyldt behøver der kun være meget få lynladere i f.eks vestjylland og andre mindre befolkede områder. Det er ihvertfald mere bekymringsfrit for mig pt i forhold til rækkeviddeangst, end det var i den overgangsperiode mellem de 2 sidste elbiler hvor jeg havde lånt en Audi A2 1,2TDI med 21L dieseltank :)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 8. apr 2021, 17:35

Tonny skrev:
BrianDS skrev:
8. apr 2021, 15:22

Min bil har en rækkevidde på 1000-1200 km alt efter hvordan jeg kører, det giver alligevel ikke ret mange gange til tanken, selvom jeg ofte tanker før lampen lyser. Og jeg gør det altid når jeg kommer forbi en tankstation, fx på vej til arbejde.

Den med Statoil kortet kan jeg godt se pointen i, jeg har selv FDM/Shell kort (dækker Shell, F24 og Q8), men jeg tanker altså bare der hvor jeg er, jeg kører ikke efter en specifik station, og jeg gør det som sagt kun når jeg alligevel kommer forbi, derfor tager det ikke mange minutter.

Den med at spritte af skal du vel også på en offentlig lader? Og ellers ikke noget vi gjorde før Corona
Ja *hvis* jeg brugte offentlige ladere - get my point? :D

Det er klart med 1200km rækkevidde så er det jo aldrig, at du på en dagstur får brug for at tanke andre steder end på den lokale tank :) Mine forældre havde ikke den rækkevidde, og derfor planlagde de som sagt også at ramme en Statiol tank hvis de tog en tur længere end rækkevidden.

Jeg mener stadig ikke der er behov for længere rækkevidde end jeg har i min Tesla (ca 400km) - forudsætningen for det er blot at folk skal have mulighed for at lade hjemme og der skal fortsat være tilstrækkelig tilgængelighed langs motorvejsnettet. Hvis det er opfyldt behøver der kun være meget få lynladere i f.eks vestjylland og andre mindre befolkede områder. Det er ihvertfald mere bekymringsfrit for mig pt i forhold til rækkeviddeangst, end det var i den overgangsperiode mellem de 2 sidste elbiler hvor jeg havde lånt en Audi A2 1,2TDI med 21L dieseltank :)
Jo, med 400 km reel rækkevidde, så er problemet til at overse.
Udfordringen er bare at på længere ture hvor man så skal lade på vejen, så er der ikke 300-400 km imellem opladninger.

Buffeten i begge ender af skalaen er i min uvidende verden cirka 20%, i toppen fordi det tager lang tid at lade de sidste procent. Og i bunden fordi jeg ved jeg aldrig får nerver til at køre ind på en ladeplads med kun 10-20 km tilbage i rækkevidde, hvilket jeg i øvrigt heller ikke gør i min dieselbil. Der er altid en risiko for at et eller andet er ude af drift, og så skal man til den næste (også hvis det er benzin eller diesel)
Tesla har i flere af deres modeller fået en fornuftig rækkevidde ud af det - med et stort batteri. Andre er ligeledes ikke helt så godt med når de reelt kører 250-280 km på en opladning (tidlig S med lille batteri)

De lidt større familie elbiler med stort bagagerum og realistisk pris, er der måske ikke så mange erfaringer med, men de kører helt sikkert ikke 400 km på motorvejen imellem opladninger


2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 8. apr 2021, 18:04

Ingen elbiler kører 400km på motorvejen, men som sagt så er det rækkevidde jeg har i TM3 LR tilstrækkelig i mit hovede.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 8. apr 2021, 18:39

Tonny skrev:Ingen elbiler kører 400km på motorvejen, men som sagt så er det rækkevidde jeg har i TM3 LR tilstrækkelig i mit hovede.
Mon ikke de kommer? Billede

Model 3 LR er vel også den bedste på rækkevidde og fuld elektrisk pakke - også til prisen?

Til mine ønsker og behov opvejer det bare ikke de andre "fejl" og mangler som bilen har - igen i forhold til hvad jeg ønsker og har brug for i en bil.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
vw4ever
Aktiv medlem
Indlæg: 4072
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 339 times
Been thanked: 204 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af vw4ever » 8. apr 2021, 18:42

Så skete det endeligt 😊
Vedhæftede filer
Screenshot_20210408-112833.png
Screenshot_20210408-112833.png (191.58 KiB) Vist 315 gange
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 8. apr 2021, 19:17

vw4ever skrev:
8. apr 2021, 18:42
Så skete det endeligt 😊
Al den slags statestik er humbug. Det er forkludret af demo-biler, og af at Tesla leverer i batches. Hver eneste sidste måned i et kvartal og især den sidste i et år der sprøjter Tesla jo deres biler ud, og alle Tesla fanboys klapper over at de igen ligger øverst på den der liste.
These users thanked the author Tonny for the post (total 2):
BrianDSmortenmol

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 8. apr 2021, 19:21

BrianDS skrev:
8. apr 2021, 18:39
Tonny skrev:Ingen elbiler kører 400km på motorvejen, men som sagt så er det rækkevidde jeg har i TM3 LR tilstrækkelig i mit hovede.
Mon ikke de kommer? Billede

Model 3 LR er vel også den bedste på rækkevidde og fuld elektrisk pakke - også til prisen?

Til mine ønsker og behov opvejer det bare ikke de andre "fejl" og mangler som bilen har - igen i forhold til hvad jeg ønsker og har brug for i en bil.
Jo jeg tror der kommer nogle med mere end 400km, men jeg tror folk indser at det generelle behov ikke er til mere, og dem med længere vil være lige så atypiske at se som f.eks en Audi A8 herhjemme.

TM3 LR er nok bedst på de parametre ja, og for mig det bedste kompromis.

Den perfekte elbil for mig findes desværre ikke på nuværende, for så ejede jeg ikke en Tesla - just for the record.
These users thanked the author Tonny for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 8. apr 2021, 20:10

Tonny skrev:
BrianDS skrev:
8. apr 2021, 18:39
Tonny skrev:Ingen elbiler kører 400km på motorvejen, men som sagt så er det rækkevidde jeg har i TM3 LR tilstrækkelig i mit hovede.
Mon ikke de kommer? Billede

Model 3 LR er vel også den bedste på rækkevidde og fuld elektrisk pakke - også til prisen?

Til mine ønsker og behov opvejer det bare ikke de andre "fejl" og mangler som bilen har - igen i forhold til hvad jeg ønsker og har brug for i en bil.
Jo jeg tror der kommer nogle med mere end 400km, men jeg tror folk indser at det generelle behov ikke er til mere, og dem med længere vil være lige så atypiske at se som f.eks en Audi A8 herhjemme.

TM3 LR er nok bedst på de parametre ja, og for mig det bedste kompromis.

Den perfekte elbil for mig findes desværre ikke på nuværende, for så ejede jeg ikke en Tesla - just for the record.
For mig er rækkevidden en faktor, og den skal gerne være rimelig selvom jeg skulle finde på at køre på tværs af Jylland og tilbage igen, eller en tur sydpå om sommeren, og der er vi ikke helt endnu, selvom jeg indrømmer vi er tættere på end nogensinde.

Dog er bagagerum og andre praktiske ting også en hindring i de biler jeg har råd til.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"