Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 19. jul 2021, 07:08

Jeg registrerer 8% kortere pr liter på Min 2.0TDI Passat om vinteren.
Data fra min spritmonitor.de konto, observationsperiode = 2 år, fra august 2019 til nu.
Vinterdæk er på fra primo/medio november til primo april.
Sommerdæk bredde er 7,5" og vinterdæk er 6,5"

Snap1.jpg
Snap1.jpg (6.89 KiB) Vist 953 gange
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
martintaKorreborgKevinff
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Realtor » 19. jul 2021, 10:04

Tror også det er en regnefejl på de BMW fælge.

Mindes at på e-tron, der faldt rækkevidde med ca. 20km ved at gå fra 19" til 21"
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af i-s » 19. jul 2021, 11:18

HansH skrev:
19. jul 2021, 07:08
Jeg registrerer 8% kortere pr liter på Min 2.0TDI Passat om vinteren.
Data fra min spritmonitor.de konto, observationsperiode = 2 år, fra august 2019 til nu.
Vinterdæk er på fra primo/medio november til primo april.
Sommerdæk bredde er 7,5" og vinterdæk er 6,5"


Snap1.jpg
Om vinteren skyldes en stor del også, at vindmodstanden er højere.
Hvis man regner på det, så er den del af tabet der skyldes vindmodstand ca. 10% højere ved 0 gr end ved 25 gr.
/Søren.

Fonne
Medlem
Indlæg: 1314
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 169 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Fonne » 20. jul 2021, 07:07

Nogle der har fundet med at Tesla S fx skulle kunne få monteret anhængertræk ?

Vidste heller ikke at de nye E-Niro kunne få anhængertræk, godt nok ikke fordi de kan trække meget men til alm brug med fx trailer vil det gøre en forskel for mange, skal nok blive populært med deres garanti og pris.

Edit: Kan godt se at det var OLD news, må lige følge lidt mere med :lol:

Billede

Billede

Jens_J
Helt nyt medlem
Indlæg: 72
Tilmeldt: 11. jan 2012, 12:21
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 16 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Jens_J » 20. jul 2021, 07:30

Jeg tror dækbredde betyder rigtig meget, og det kan måske være lidt svært at se i konfiguratoren, hvor brede de forskellige dæk er, når man sidder og skifter mellem fælge som jo er ens fokus der ?

Jeg ved til sammenligning min gamle Passat B7 2.0 TSI gik ca, 12,5 på mine 18/235 sommerdæk og ca 13,5 16/205 på vinterdæk, så der er et pænt tab. på min nuværende BMW 320D er der ingen forskel på 18/225 sommerdæk og 17/225 vinterdæk.

Men tilbage til 80 km tab på en i4, sååå havde jeg nok valgt andre fælge, men nu er jeg også gammel og kedelig, så komforten vinder over den ekstra tomme på hjul for mig :-)

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Korreborg » 20. jul 2021, 07:44

Kilde til nedenstående er min klæbehjerne, fra ting der er diskuteret her på forum, og generelt fra det store interweb :lol:

Dækbredden har ikke så meget at sige, hvis rullemodstanden er den samme.
Bilen vejer det samme, altså vil den ligge samme vægt på dækket uanset størrelse.
Stærkt fortegnet vil det betyde at et smalt dæk vil have et rektangulært aftryk i kørselsretningen.
Og et bredt dæk vil have et rektangulært aftryk på tværs af kørselsretningen. Men arealet/trykfladen vil være den samme, da bilens vægt er den samme.
Så det er typisk fordi et vinterdæk har en højere rullemodstand, og der væsentligt mere modstand i en våd vejbane, (og vindmodstand som I-S skriver)

Den samlede vægt på dæk/fælg har meget at sige, så det kan være at de "uoptimerede" BMW fælge er tungere, ikke vindmodstands optimerede, og har dårligere rullemodstand :) Og så vil de større bremser også betyde mere uaffjedret væk, hvilket også skulle betyde en del.
Bredde dæk betyder i øvrigt meget i regnvejr, da de skal skubbe mere vand væk

Nå rodet indlæg :) Den korte version må være, det er mere kompliceret end som så :lol:
These users thanked the author Korreborg for the post (total 3):
BrianDSTargetDanielB12
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4437 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 20. jul 2021, 14:07

Er dette et godt køb - BMW i3 120Ah med det væsentligste udstyr, men med 63.500 km på tælleren?

Vi er ved at forhandle med firmaet dernede, og mangler bl.a. se nogle billeder:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 67&lang=en

Hvis jeg selv skulle flyve ned og hente den, hvordan regner jeg så prisen for el-ladning ud til turen hjem?
Her er der ikke priser på dem alle:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 33c28e8f03

Kan ikke helt finde ud af, om det kan betale sig at hente den, eller få autologik til at få den hjem til Køge for 5100 kr.. De er dog ret langsomme til det, da det tager 14-16 dage..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Realtor » 20. jul 2021, 15:43

Den ser da ganske fin ud og er da fint udstyret.

Ift. hjemtagelse, så er der jo kun 850 km, så det kan formentlig gøres billigere end de 5100, men med flybillet, prøveplader og daniel fortæring så løber det hele vel op. Jeg har selv regnet et par gange på munchen, og der har jeg vurderet det ikke kunne svare sig.
These users thanked the author Realtor for the post:
DanielB12
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4437 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 20. jul 2021, 15:51

Jeg er også mest til transporten, og så må vi vente de dage på den kommer hjem.. Der er cirka 1500 kr at spare, ved at køre den hjem selv.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dennis2k » 20. jul 2021, 16:30

Den er sgu fin den i3 - se at få den hjem 😀
These users thanked the author Dennis2k for the post:
DanielB12
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 20. jul 2021, 16:30

Realtor skrev:
20. jul 2021, 15:43
Den ser da ganske fin ud og er da fint udstyret.

Ift. hjemtagelse, så er der jo kun 850 km, så det kan formentlig gøres billigere end de 5100, men med flybillet, prøveplader og daniel fortæring så løber det hele vel op. Jeg har selv regnet et par gange på munchen, og der har jeg vurderet det ikke kunne svare sig.
Min bekymring ligger normalt på forsikringen, mig bekendt kan du ikke få forsikring på en bil på importplader (altså, udover ansvar).
These users thanked the author martinta for the post:
DanielB12

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4437 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 20. jul 2021, 16:40

Ja, det gik også lige op for mig. Og så er der der praktiske i at skulle flyve derned kl. 06.00 og så kører 12-13 timer hjem.. Selvom der er mange pauser, så forsvinder det sparede hurtigt på en utilsigtede hotelovernatning..
og så alt det med corona-pas, regler etc. og "hvad nu hvis" på vejen, f.eks. punkteringer etc..

Den kommer med autologik. Så må vi finde en løsning de første par uger af august med en anden bil, hvis ikke vi når det..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 20. jul 2021, 16:55

DanielB12 skrev:
20. jul 2021, 16:40
Ja, det gik også lige op for mig. Og så er der der praktiske i at skulle flyve derned kl. 06.00 og så kører 12-13 timer hjem.. Selvom der er mange pauser, så forsvinder det sparede hurtigt på en utilsigtede hotelovernatning..
Jeg tog nattoget derned ==> overnatning + transport med ét smæk.

Men det løser ikke bekymringen med kaskoforsikringen på hjemturen. Den risiko skal man være villig til at løbe.
Det var lidt billigere end dét du skal give for autotransporteren; alt i alt kostede min tur små 2200. Men så brugte jeg også ca 30 timer på det .. det er jo også noget værd. Og så har du, som sagt, heller ikke bekymringen med forsikringen.

... det var nok mere liren ved at hente den selv :)
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Kevinff » 20. jul 2021, 17:33

Jeg er doven så medmindre den holder i Hamborg (til nøds Berlin) så ville jeg ikke gide hente den.


Sent from my iPhone using Tapatalk

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af nielshm » 21. jul 2021, 06:18

Nu med hensyn til garanti på elbilerne, er der nogen som har nørdet i de små ting? Der må være ting som dækkes ubetinget af nogle, og hvor der skal kæmpes en kamp hos andre.
F.eks har Tesla kun halv garanti på display/skærmen.
Men generelt er elbiler en betydelig anderledes ting end konventionelle biler.
Vi er nok vant til at der ydes x-antal år 100%, helt uden undtagelse. En konventionel mekanisk motor kan nærmest altid repareres med stumper, elbiler nærmer sig mere en slags alt eller intet, og det må alt andet lige påvirke lysten til dække 100% betingelsesløst.
Hvad hvis nogle har en tanke omkring rustbeskyttelse? Kan man overhovedet, må man ift garanti?

Med andre ord, er der elbiler med en "flink og ligetil" garanti i baggagen, og er der nogle hvor det er undtagelser som gør det svært at gennemskue?
These users thanked the author nielshm for the post:
Target

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 21. jul 2021, 06:40


nielshm skrev:....
Men generelt er elbiler en betydelig anderledes ting end konventionelle biler...
Sådan af ren nysgerrighed - hvordan konkluderer du det?

Elbiler har ikke en brændstoftank, og ej heller en forbrændingsmotor, til gengæld har de en elmotor og et stort batteri med kølesystem.
Er der ellers nogle forskelle som er defineret af at det er en elbil og ikke en ICE bil?

Nogle elmotorer kan også repareres, men det er måske tvivlsomt om det kan betale sig.
Batterier kan skiftes i moduler. Og kølesystemet kan repareres.

Resten af bilen og teknikken kunne vel ligeså godt have siddet i biler med hvilken som helst teknik?

Jeg vil forvente garantien dækker på samme måde - men ikke at garantien er blevet "flink og ligetil"
These users thanked the author BrianDS for the post:
martinta
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af nielshm » 21. jul 2021, 07:00

BrianDS skrev:
21. jul 2021, 06:40
nielshm skrev:....
Men generelt er elbiler en betydelig anderledes ting end konventionelle biler...
Sådan af ren nysgerrighed - hvordan konkluderer du det?

Elbiler har ikke en brændstoftank, og ej heller en forbrændingsmotor, til gengæld har de en elmotor og et stort batteri med kølesystem.
Er der ellers nogle forskelle som er defineret af at det er en elbil og ikke en ICE bil?

Nogle elmotorer kan også repareres, men det er måske tvivlsomt om det kan betale sig.
Batterier kan skiftes i moduler. Og kølesystemet kan repareres.

Resten af bilen og teknikken kunne vel ligeså godt have siddet i biler med hvilken som helst teknik?

Jeg vil forvente garantien dækker på samme måde - men ikke at garantien er blevet "flink og ligetil"
Jeg tænker bredt betragtet. Når en model overgår til ren el, så er det ikke bare en elektrisk udgave af noget almindeligt. Det er som om det hele nytænkes og samles til en anden virkemåde og funktion indbyrdes.
Det har vel også noget at gøre med værkstedets erfaring og knowhow som pludselig kommer til at kort.
Kør på værksted i dag, så kigger vi lige på den, siger værkføreren. Der er sikkert altid nogen med erfaring som har set eller prøvet noget, hvis testeren ikke er helt klar i meldingen.
Kom med en ren elbil der er syg, nyligt lanceret, måske mærkets første store satsning. Hvis ikke testeren er meget tydelig, så kan det være op af bakke at få fejl rettet eller repareret.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 21. jul 2021, 07:48


nielshm skrev:
BrianDS skrev:
21. jul 2021, 06:40
...
Jeg tænker bredt betragtet. Når en model overgår til ren el, så er det ikke bare en elektrisk udgave af noget almindeligt. Det er som om det hele nytænkes og samles til en anden virkemåde og funktion indbyrdes.
Det har vel også noget at gøre med værkstedets erfaring og knowhow som pludselig kommer til at kort.
Kør på værksted i dag, så kigger vi lige på den, siger værkføreren. Der er sikkert altid nogen med erfaring som har set eller prøvet noget, hvis testeren ikke er helt klar i meldingen.
Kom med en ren elbil der er syg, nyligt lanceret, måske mærkets første store satsning. Hvis ikke testeren er meget tydelig, så kan det være op af bakke at få fejl rettet eller repareret.
Alle disse ting har sådan som jeg ser det ikke noget med at det er en elbil at gøre. Det kan ligeså godt være enhver anden ny platform, fx da VAG kom med MQB - nu er det bare MEB i stedet for.

Bremser, støddæmpere osv virker ikke anderledes fordi bilen kører på el.

Der er mere elektronik i biler i dag, uanset om det er den ene eller den anden type bil.

Så alt i alt, jeg er ikke mere bekymret for en bil der er baseret på MEB fremfor seneste MQB
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 21. jul 2021, 07:54

nielshm skrev:
21. jul 2021, 07:00
BrianDS skrev:
21. jul 2021, 06:40
nielshm skrev:....
Men generelt er elbiler en betydelig anderledes ting end konventionelle biler...
Sådan af ren nysgerrighed - hvordan konkluderer du det?

Elbiler har ikke en brændstoftank, og ej heller en forbrændingsmotor, til gengæld har de en elmotor og et stort batteri med kølesystem.
Er der ellers nogle forskelle som er defineret af at det er en elbil og ikke en ICE bil?

Nogle elmotorer kan også repareres, men det er måske tvivlsomt om det kan betale sig.
Batterier kan skiftes i moduler. Og kølesystemet kan repareres.

Resten af bilen og teknikken kunne vel ligeså godt have siddet i biler med hvilken som helst teknik?

Jeg vil forvente garantien dækker på samme måde - men ikke at garantien er blevet "flink og ligetil"
Jeg tænker bredt betragtet. Når en model overgår til ren el, så er det ikke bare en elektrisk udgave af noget almindeligt. Det er som om det hele nytænkes og samles til en anden virkemåde og funktion indbyrdes.
Det har vel også noget at gøre med værkstedets erfaring og knowhow som pludselig kommer til at kort.
Kør på værksted i dag, så kigger vi lige på den, siger værkføreren. Der er sikkert altid nogen med erfaring som har set eller prøvet noget, hvis testeren ikke er helt klar i meldingen.
Kom med en ren elbil der er syg, nyligt lanceret, måske mærkets første store satsning. Hvis ikke testeren er meget tydelig, så kan det være op af bakke at få fejl rettet eller repareret.
Men der skal vel så også med i den betragtning at du helst ikke skulle opleve fejl på specifikke dele som i en ICE bil?

så vidt jeg har forstået det, så er der ikke mange ting der kan gå i stykker på samme måde på motoren, du har ikke et topstykke, vrem, tandrem, generator og 628 sensorer som overvåger alle de ting. Bevares, den kan stadig gå i stykker, og man kan helt sikkert også få en mandagsbil, men i sidste ende skulle det vel gerne være blevet mere simpelt i forhold til antal dele der kan gå i stykker i den forbindelse.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 21. jul 2021, 08:06


martinta skrev:...

Men der skal vel så også med i den betragtning at du helst ikke skulle opleve fejl på specifikke dele som i en ICE bil?

så vidt jeg har forstået det, så er der ikke mange ting der kan gå i stykker på samme måde på motoren, du har ikke et topstykke, vrem, tandrem, generator og 628 sensorer som overvåger alle de ting. Bevares, den kan stadig gå i stykker, og man kan helt sikkert også få en mandagsbil, men i sidste ende skulle det vel gerne være blevet mere simpelt i forhold til antal dele der kan gå i stykker i den forbindelse.
Jeg tænker ikke det er blevet hverken mere simpelt eller færre ting der kan gå i stykker, det er bare nogle andre ting der kan gå i stykker, køle- og ladesystemer er ikke nødvendigvis simple, men mon ikke de også klarer det?

Det er også sjældent at en motor direkte går i stykker, den får vel bare skiftet lidt sliddele?

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 21. jul 2021, 08:14

martinta skrev:
21. jul 2021, 07:54
Men der skal vel så også med i den betragtning at du helst ikke skulle opleve fejl på specifikke dele som i en ICE bil?

så vidt jeg har forstået det, så er der ikke mange ting der kan gå i stykker på samme måde på motoren, du har ikke et topstykke, vrem, tandrem, generator og 628 sensorer som overvåger alle de ting. Bevares, den kan stadig gå i stykker, og man kan helt sikkert også få en mandagsbil, men i sidste ende skulle det vel gerne være blevet mere simpelt i forhold til antal dele der kan gå i stykker i den forbindelse.
Jeg tror også at det er denne afvejning der skal foretages ..... at der er en mindre grad af mekanisk fejlmulighed i en elbil, sammelignet med en forbrændingsmotor.

Jeg har hørt fra vejhjælp ...... var det faktisk JerriID herinde ?! ... at elbiler er meget mere enten/eller i en vejkant-situation.
Deres approach er jo altid :
1) forsøge at få bilen i gang igen, så den kan køre videre ved egen hjælp.. og hvis det ikke lykkes
2) fejebladet

Når en elbil går i sort i nødsporet, så er det lukket land. Så er der kun mulighed 2)

Men det er jo så dér vi skal sætte vores lid til, at risikoen for at det sker, er mindre end ved en ICE bil.

À propos vejhjælp til elbiler .... Gud ved egentlig om der kommer (allerede findes?) en løsning for strømtomme elbiler i vejkanten ?
Med en ICE bil kommer de jo bare med en dunk brændstof og så er man videre.
Kan man forestille sig at vejhjælp kan komme med en lille dieseldrevet nødgenerator på ladet, som lige kan lynlade 100km strøm på en kold elbil ... eller noget ... ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 21. jul 2021, 08:19


HansH skrev:
Men det er jo så dér vi skal sætte vores lid til, at risikoen for at det sker, er mindre end ved en ICE bil.

À propos vejhjælp til elbiler .... Gud ved egentlig om der kommer (allerede findes?) en løsning for strømtomme elbiler i vejkanten ?
Med en ICE bil kommer de jo bare med en dunk brændstof og så er man videre.
Kan man forestille sig at vejhjælp kan komme med en lille dieseldrevet nødgenerator på ladet, som lige kan lynlade 100km strøm på en kold elbil ... eller noget ... ?
Der findes en løsning på vejhjælp til en elbil der er "løbet tør"
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-03-v ... il-elbiler

Jeg tror erfaringen skal vise om vi får brug for flere eller færre til vejhjælp - min erfaring er ikke så stor med vejhjælp, det er meget få gange jeg reelt har haft brug for det. Og kun en enkelt gang har det været noget der var relateret til motoren på en gammel bil.

Punktering, en mår der har gnavet slanger/kabler eller et metalstykke ved en ABS sensor kunne også ske på en elbil
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 21. jul 2021, 08:27

BrianDS skrev:
21. jul 2021, 08:19
Der findes en løsning på vejhjælp til en elbil der er "løbet tør"
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-03-v ... il-elbiler
.. "Derefter tager han et medbragt elløbehjul tilbage til vejhjælpsbilen" .. :D :D

Artiklen er 2 år gammel, så måske der anno 2021 tilbydes noget lignende i resten af landet .. og ikke kun i Storkbh.
Om ikke andet vil den øgede udbredelse af elbiler nok helt automatisk trække sådant med sig.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 21. jul 2021, 08:30

HansH skrev:
BrianDS skrev:
21. jul 2021, 08:19
Der findes en løsning på vejhjælp til en elbil der er "løbet tør"
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-03-v ... il-elbiler
.. "Derefter tager han et medbragt elløbehjul tilbage til vejhjælpsbilen" .. :D :D

Artiklen er 2 år gammel, så måske der anno 2021 tilbydes noget lignende i resten af landet .. og ikke kun i Storkbh.
Om ikke andet vil den øgede udbredelse af elbiler nok helt automatisk trække sådant med sig.
Der er helt sikkert potentiale for udvikling Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af mortenmol » 21. jul 2021, 09:14

Du kan trække strøm tilbage på en elbil via regen
Spænd den efter en bil og træk den i tow mode så kommer der hurtigt strøm på

https://insideevs.com/news/382196/rapto ... -3-towing/

Mht garantien er de fleste ting ombyttere, da det næsten ikke kan repareres. Omvendt er der få ting der kan gå i stykker ift en konventionel bil


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4437 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 21. jul 2021, 09:41

Et af vejhjælpsfirmaerne har mulighed for at oplade via deres vejhjælpsbiler. Om det er med en generator eller et batteri - ShareNow er rimelig fast kunde hos dem 😂

Så vidt jeg har forstået på div Youtube-videoer, så er det de færreste elbiler som kan tåle at blive opladt via trække dem. Måske i nødsituationer?
BrianDS skrev:
21. jul 2021, 08:06
Jeg tænker ikke det er blevet hverken mere simpelt eller færre ting der kan gå i stykker, det er bare nogle andre ting der kan gå i stykker, køle- og ladesystemer er ikke nødvendigvis simple, men mon ikke de også klarer det?

Det er også sjældent at en motor direkte går i stykker, den får vel bare skiftet lidt sliddele?
Nu kan jeg ikke huske de præcise tal, men en Golf 7 består i motorrummet og i drivlinjen af omkring 2500 bevægelige dele, og ca 8000 dele i alt. En id.3 har ca. 20 bevægelige dele, og ca 2000 dele i alt (ved ikke om det er med eller uden de individuelle batteri-celler). Du kan jo også se det på service-priserne.. En BMW i3 (som jeg har undersøgt) koster som elbil ⅓ i service end en REX..

Omkring værkstederne, så hos VAG/Semler så får alle teknikere og servicerådgivere (som i virkeligheden er de primære ift. fejlfinding) en ret stor uddannelse, hos Semler, i elbilsteknik og mekanik, samt sikkerhed omkring det. Så der burde ikke være noget 'øhm det skifter vi bare', når man kommer ind med sin elbil.
VAG i tyskland har desuden en rimelig stor facilitet der renovere batterier, motorer etc fra elbil så de kan installeres ved skader i stedet for nye dele. Det har man primært haft en "solgt til skrot-tilgang" med forbrændingsmotorer på de aut. værksteder.
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
Dennis2kmartinta
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 21. jul 2021, 09:57


DanielB12 skrev: Nu kan jeg ikke huske de præcise tal, men en Golf 7 består i motorrummet og i drivlinjen af omkring 2500 bevægelige dele, og ca 8000 dele i alt. En id.3 har ca. 20 bevægelige dele, og ca 2000 dele i alt (ved ikke om det er med eller uden de individuelle batteri-celler). Du kan jo også se det på service-priserne.. En BMW i3 (som jeg har undersøgt) koster som elbil ⅓ i service end en REX..

Omkring værkstederne, så hos VAG/Semler så får alle teknikere og servicerådgivere (som i virkeligheden er de primære ift. fejlfinding) en ret stor uddannelse, hos Semler, i elbilsteknik og mekanik, samt sikkerhed omkring det. Så der burde ikke være noget 'øhm det skifter vi bare', når man kommer ind med sin elbil.
VAG i tyskland har desuden en rimelig stor facilitet der renovere batterier, motorer etc fra elbil så de kan installeres ved skader i stedet for nye dele. Det har man primært haft en "solgt til skrot-tilgang" med forbrændingsmotorer på de aut. værksteder.
Motorer fra skadede biler har nu også været genbrugt i årevis, det har bare ikke kræver producenten for at gøre det Billede

Jeg ved ikke om dine tal er rigtige, men det skal nok passe at der er en stor forskel.
Mange af delene i en traditionel bil holder også hele bilens levetid, og mange er også billige og nemme at skifte.

De service priser jeg har set har ikke været markant billigere i forhold til de andre udgifter der er.

Var det Audi Q4 e-tron der koster 2.900 kr versus en Q5 til 4.200 kr for første service, hvor dækkene til gengæld er dyrere og hurtigere slidt på elbilen grundet lidt andre dimensioner og højere vægt.
I min verden er forskellen ikke så stor når alle parametre tages med, så elbilen skal ikke nødvendigvis vælges for at spare penge. Det er i hvert tilfælde ikke en garanti at det er markant billigere.

Hyundai havde nogle Kona modeller der skulle skiftes kølevæske efter 60.000 km, i starten var prisen 10.000 kr, men det skulle efter sigende falde til omkring 3.500 kr - altså alene for skift af kølevæsken.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4437 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 21. jul 2021, 10:13

En Q4 og en Q5 vejer stort set det samme, og dæk-dimensionerne er også ret ens (235/55/R19)… så kan ikke være derfor, at dækket evt er dyrere…

og jeg synes nu, at en forskel på 1300 kr, eller ~30% er væsentligt. Og den store forskel er, at ved service nr 2/60.000 km, så vil prisen på Q4’eren stadigvæk være omkring de 3000 kr, mens Q5’eren lander på omkring de 10.000 kr (ud fra hvad vi lige har fået tilbud på, på en A4)…

Så kan der være obskure tilfælde som du viser, men de er jo obskure, og 3500+3000 kr er stadigvæk markant billigere end 10.000 kr

At Audis priser og servicemindset så er helt i egnet, det er en anden snak, hvor jeg er enig. Men det er de jo uanset type af drivlinje 🤷🏼‍♂️
Vores næste bil, udover bimmeren (som så tilgengæld er helt gratis i blinkervæske 😂), bliver ikke en Audi i hvert fald..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4437 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 21. jul 2021, 10:18

Ift vejhjælp giver BMW simpelthen en lov til, at være en idiot hele 4 gange om året:
“ Ejere af BMW i3 er berettiget til 4 årlige bugseringer. Det er en forudsætning, at driftsstoppet skyldes, at batteriet er løbet tør for strøm og at det er sket i forbindelse med almindelig brug af bilen. I sådanne tilfælde kontaktes BMW Vejhjælp som bugserer din bil til den nærmeste offentlige ladestander eller til din hjemadresse (nærmeste mulighed).”
Fra: https://www.bmw.dk/da/generelt/services ... lsrc=aw.ds

Imponerende, alligevel.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
mertodinlo
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 21. jul 2021, 11:36

DanielB12 skrev:Ift vejhjælp giver BMW simpelthen en lov til, at være en idiot hele 4 gange om året:
“ Ejere af BMW i3 er berettiget til 4 årlige bugseringer. Det er en forudsætning, at driftsstoppet skyldes, at batteriet er løbet tør for strøm og at det er sket i forbindelse med almindelig brug af bilen. I sådanne tilfælde kontaktes BMW Vejhjælp som bugserer din bil til den nærmeste offentlige ladestander eller til din hjemadresse (nærmeste mulighed).”
Fra: https://www.bmw.dk/da/generelt/services ... lsrc=aw.ds

Imponerende, alligevel.
Hvad er grænsen for VW og deres mobilitet service?

I forhold til Audi priserne, så er min erfaring at både Audi, Kia og BMW tager helt horrible priser for service - i hvert tilfælde i forhold til Skoda og VW
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"