Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1721
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 687 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 13. jan 2021, 01:09

GaSelle skrev:
12. jan 2021, 22:00
Tør nogen spå om, hvad en realitisk rækkevidde er på en ID.3 med 45KWh batteri? Den er opgivet til 349km WLTP. Det vil være 2x35km dagligt med 90km/t, udgangspunkt er varm garage og lader. Midt på dagen vil den selvfølgelig holde ude og blive kold.

https://fdel.dk/10-elbiler-i-raekkevidde-test-kamp/

Her er e-Golf testet til ca. 230km ‘rigtige’ km, og batteriet er 10KWh mindre.

Hvad tror panelet, og hvad får I ud af en e-Golf, blot til sammenligning?
4-5 km/kWh er godt sted at starte. Kører man meget motorvej er det formentlig lavere end 4, kører man primært landevej/by og kører nogenlunde økonomisk, kan man sikkert komme over 5.
Samtidig bør man holde den inden for ca. 20-80%, eller i hvert fald 10-90% strøm til hverdag. Så med "hverdags" buffer ville jeg regne med omkring 200 km rækkevidde
These users thanked the author Thor-thor for the post (total 2):
GaSelleTonny

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af superbeszzz » 13. jan 2021, 07:14

Under de forudsætninger ville jeg forvente mere end 4 km/kWh i min Audi her i vinterperioden. Det må være rimeligt at forvente mindst 5 km/kWh i en ID 3, så i hvert fald 200+ Km distance på en opladning.
These users thanked the author superbeszzz for the post:
GaSelle
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 13. jan 2021, 07:48

Tak for svarene.

Merprisen fra 45 til 58 KWh (netto) batteri er 25K, og det er også en slags penge. e-Golf har vist ca. 35 KWh?
These users thanked the author GaSelle for the post:
jansom

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 13. jan 2021, 08:00

GaSelle skrev:
13. jan 2021, 07:48
Merprisen fra 45 til 58 KWh (netto) batteri er 25K, og det er også en slags penge.
... Plus at e-Golf i min optik er en langt pænere bil end en ID.3, og af højere kvalitet mht. materialer og bygning.

Den e-Golf Tonny havde, og også den Hülsen havde til salg herinde, var eddermame flot spec'ede og virkelig lækre.

Så hvis e-Golf kan dække behovet i forhold til rækkevidde, så havde jeg til enhver tid foretrukket den over ID.3.
Der er måske noget med at en ID.3 kan lades hurtigere / med højere effekt end en e-Golf, som kan tale for den. Men igen - hvis behovet kan dækkes med Golf'en så....
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
jansomDanielB12kGlerup
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 13. jan 2021, 08:53

HansH skrev:
13. jan 2021, 08:00
GaSelle skrev:
13. jan 2021, 07:48
Merprisen fra 45 til 58 KWh (netto) batteri er 25K, og det er også en slags penge.
... Plus at e-Golf i min optik er en langt pænere bil end en ID.3, og af højere kvalitet mht. materialer og bygning.

Den e-Golf Tonny havde, og også den Hülsen havde til salg herinde, var eddermame flot spec'ede og virkelig lækre.

Så hvis e-Golf kan dække behovet i forhold til rækkevidde, så havde jeg til enhver tid foretrukket den over ID.3.
Der er måske noget med at en ID.3 kan lades hurtigere / med højere effekt end en e-Golf, som kan tale for den. Men igen - hvis behovet kan dækkes med Golf'en så....
Den vi overvejer vil være en ID.3 Pure med 45KWh batteri. Jeg søger erfaringer med Golf’en, da der ikke kører nogen ID.3 rundt endnu med det batteri, og den må alt andet lige kunne køre længere end Golf’en.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 13. jan 2021, 09:11

Har du overvejet i3'eren? Evt. i 120ah-udgaven, eller i s-udgaven?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 13. jan 2021, 09:42

DanielB12 skrev:
13. jan 2021, 09:11
Har du overvejet i3'eren? Evt. i 120ah-udgaven, eller i s-udgaven?
Ja, var ude og prøve en 94Ah. Jeg har bare en teori om, at man får noget nyere udvikling i ID.3´eren. Men jeg har ikke prøvet en endnu, såeh... i3 mangler også udstyr, fx adaptiv fartpilot er tilkøb, og af en tudsegammel generation, der er kamerabaseret. Derfor virker det ikke ret godt.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 13. jan 2021, 09:51

GaSelle skrev:
12. jan 2021, 22:00
Tør nogen spå om, hvad en realitisk rækkevidde er på en ID.3 med 45KWh batteri? Den er opgivet til 349km WLTP. Det vil være 2x35km dagligt med 90km/t, udgangspunkt er varm garage og lader. Midt på dagen vil den selvfølgelig holde ude og blive kold.

https://fdel.dk/10-elbiler-i-raekkevidde-test-kamp/

Her er e-Golf testet til ca. 230km ‘rigtige’ km, og batteriet er 10KWh mindre.

Hvad tror panelet, og hvad får I ud af en e-Golf, blot til sammenligning?
EV-database plejer at ramme ret tæt på: https://ev-database.org/car/1127/Volkswagen-ID3-Pure

Jeg vil også sige omkring 20kwh/100km ved 90 i vintervejr hvis jeg er lidt pessimistisk og så bliver det godt og vel 200km rækkevidde.

Jeg nåede desværre aldrig at have min E-golf om vinteren, men jeg har købt en til mine forældre og de bruger pt omkring 16kwh/100km ved blandet pensionist kørsel.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 13. jan 2021, 09:57

Jeg har spurgt inde på et ID forum på Facebook, og der er folk godt nok pessimister. Det er bla. udsagn som, at man ikke skal købe det "lille" 45KWh batteri, det kan slet ikke sælges igen. Andre skriver, at 160km er MAX med det nuværende vejr. En tredje mener, at den max kan lade med 3,7KWh, fordi den kun lader på én fase, så den kan slet ikke nå at lade op hjemme natten over.

Måske jeg bare ikke er mentalt klar til en elbil endnu. Hvis noget af ovenstående er sandt, så er det kun en lille besparelse i brændstoffet, der er en fordel kontra konens nuværende BMW 118d Aut.

Jeg troede jo, måske naivt, at når den er opgivet til 349km, man starter ud fra en varm garage, så kunne man forvente 260-280 km i dette vejr, så længe det er motortrafikvej med 90 km/t. Men 160 km er jo under halvdelen, og det er bare ikke godt nok, i min verden. Det daglige behov er 2*35km, og det kan alle jo klare. Men ind i mellem vil der være behov for at køre til møder i andre byer, hvor det daglige behov måske nærmere er 200 km. Og hvis ikke den kan klare det uden at lade, så skal jeg ikke have en.

Det større batteri koster som sagt 25.000kr mere (13KWh), og det er da også en merpris, der er til at tage og føle på. Det vil være vores første elbil, så det hele er meget nyt - og vi har nok også lidt "rækkeviddeangst". Jeg hælder måske lidt til at købe det større batteri, bare for at være sikker, men det er jo også dumt at købe mere, end man reelt har behov for. Hvis en e-Golf kan klare 200km, så kan en ID.3 med det lille batteri klare mere - og er det så ikke nok?

Det er også meget svært at finde ud af, hvad der kan betale sig mht opladning. Skal man hoppe på en Clever aftale, eller bare købe en lader? Vi har reduceret elafgift.

Umiddelbart hælder jeg til at hoppe på Clever til en start (2500kr i installation, 749kr/mdr). Så kan man det første halve år, hvor man er bundet af det, danne sig et overblik over, hvad man reelt bruger. Dette giver også mulighed for at lade ude i byen. Der kan man også se, det første halve år, hvad behovet egentlig er for det. Derefter kan man så gøre op, hvad man reelt har brugt, og om det bedre kan svare sig bare at lade uden abonnement.
Senest rettet af GaSelle 13. jan 2021, 10:09, rettet i alt 1 gang.

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1835
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 41 times
Been thanked: 196 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Jannik » 13. jan 2021, 10:08

Mht. ladekapaciteten for en ID3, er det jo kun sandt, hvis du kun bruger mormorladeren.
Ellers lader den med større effekt via en wallbox.

Er de folk, der skriver på de grupper i facebook rent faktisk ejere af en ID3, eller blot folk der deler deres holdning til bilen?
Hvis man ikke skal regne med mere end 160km om vinteren, er det et stort problem.

Jeg vil da tro man sagtens kan sælge en ID3 med det lille batteri igen. Der vil være folk, der ikke har brug for rækkevidden fra de større batterier, og dermed ønsker at spare på indkøbet af bilen.
Om den har større værditab sammenholdt med indkøbsprisen, er svært at spå om.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: VW e-Golf - 04/2020
Kommende til fruen: BMW iX1 eDrive20 M-Sport m. Premium, Driving Assistant og Komfort-pakker.
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 13. jan 2021, 10:13

Jannik skrev:
13. jan 2021, 10:08
Mht. ladekapaciteten for en ID3, er det jo kun sandt, hvis du kun bruger mormorladeren.
Ellers lader den med større effekt via en wallbox.

Er de folk, der skriver på de grupper i facebook rent faktisk ejere af en ID3, eller blot folk der deler deres holdning til bilen?
Hvis man ikke skal regne med mere end 160km om vinteren, er det et stort problem.

Jeg vil da tro man sagtens kan sælge en ID3 med det lille batteri igen. Der vil være folk, der ikke har brug for rækkevidden fra de større batterier, og dermed ønsker at spare på indkøbet af bilen.
Om den har større værditab sammenholdt med indkøbsprisen, er svært at spå om.
Nogle har en ID.3, men med det nuværende batteri (58KWh).

Én skriver ordret citeret:
"Men se lige på ladekredsløb. Den lille (45KWh) kan kun lade med 7,2KW/h. Det vil sige at den trækker 32A på én fase! Hvis du har en normal hus installation så er sikring ude ved vejen sikkert 3*32-35A. Så har du ikke mulighed for at trække mere strøm på den fase hvor bilen hænger på. Jeg siger, at for langt de fleste vil få problemer med denne opladning hvis ikke de begrænser ladestrømmen til max 16A. Så er ladestrømmen nede på 3,7KW/h. Hvis du så skal have til opladning det meste af aften/nat for at fylde batteri op til vinterkørsel, så kan du ikke bruge bilen til mange småture, indkøb osv. Jeg vil også til enhver tid undgå at købe en elbil med den form for ladekredsløb, såvel ny som brugt. I mine øjne burde det ikke være lovligt at lave nye biler uden 3-fasede ladekredsløb".

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Target » 13. jan 2021, 10:18

https://mobilsiden.dk/nyheder/opkoblede ... l-elbiler/
Det lyder lovende. Og betyder måske lavere priser på elbiler allerede fra 2023. :-)
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 13. jan 2021, 10:28

Target skrev:
13. jan 2021, 10:18
https://mobilsiden.dk/nyheder/opkoblede ... l-elbiler/
Det lyder lovende. Og betyder måske lavere priser på elbiler allerede fra 2023. :-)
Det er jo lidt en pind i kisten på mit anden dilemma, om man skal købe det lille eller det store batteri. Som at skulle have nyt tv, eller ethvert andet apparat:

Man kan altid give lidt mere, og få noget, der er lidt bedre.

Man kan også altid vente lidt, for så kommer der noget, der er bedre eller smartere.

Min husmandsudregning på en Post-IT siger dog, at vi vil kunne spare en god slat hver måned, ved at bytte den ene bil til en ellert. Besparelsen ligger i 0 rente på billån, service er gratis, vægtafgift er billigere og brændstof bliver halveret (eller, knapt halveret, hvis man vælger Clever til en start). Regnestykket ser endnu bedre ud ved at vælge det lille batteri, fordi den er 25K billigere i indkøb.
These users thanked the author GaSelle for the post:
DanielB12

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Realtor » 13. jan 2021, 10:28

Vinter har bare rigtig meget at sige på batteriet. Jeg kører mest kun bykørsel, og lå i sommers på ca. 250-260km på fuldt ladet batteri ud af opgivet 330km wltp. Her i tiden ligger jeg typisk på ca. 200-220.
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 13. jan 2021, 10:29

GaSelle skrev:
13. jan 2021, 09:42
DanielB12 skrev:
13. jan 2021, 09:11
Har du overvejet i3'eren? Evt. i 120ah-udgaven, eller i s-udgaven?
Ja, var ude og prøve en 94Ah. Jeg har bare en teori om, at man får noget nyere udvikling i ID.3´eren. Men jeg har ikke prøvet en endnu, såeh... i3 mangler også udstyr, fx adaptiv fartpilot er tilkøb, og af en tudsegammel generation, der er kamerabaseret. Derfor virker det ikke ret godt.
Er det også den gamle på de nye 120'ere? Jeg har også hørt ret dårligt om deres ACC på de ældre udgaver.. Så overvejer om vi skal droppe at lede efter en med det.. Der er ACC på golfen god, men er også af den gamle version som ikke er så reaktiv som i de nyere.

Men uanset hvad, så havde jeg taget en bil som var dedikeret som elbil. Og så er en e-golf virkelig gammel i udtryk og udseende, hvor både i3 og id.3 passer bedre med moderne biler. Synes de er lige grimme :lol:

omkring batteri - det er vidst noget med at det er ret overkommeligt at lave batteriskifte på en i3, bla. at opgradere det.

Hvad bank er der tilbyder 0%? Synes kun jeg har set danske bank, og det gælder kun fabriksnye biler..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 13. jan 2021, 11:09

DanielB12 skrev:
13. jan 2021, 10:29
GaSelle skrev:
13. jan 2021, 09:42
DanielB12 skrev:
13. jan 2021, 09:11
Har du overvejet i3'eren? Evt. i 120ah-udgaven, eller i s-udgaven?
Ja, var ude og prøve en 94Ah. Jeg har bare en teori om, at man får noget nyere udvikling i ID.3´eren. Men jeg har ikke prøvet en endnu, såeh... i3 mangler også udstyr, fx adaptiv fartpilot er tilkøb, og af en tudsegammel generation, der er kamerabaseret. Derfor virker det ikke ret godt.
Er det også den gamle på de nye 120'ere? Jeg har også hørt ret dårligt om deres ACC på de ældre udgaver.. Så overvejer om vi skal droppe at lede efter en med det.. Der er ACC på golfen god, men er også af den gamle version som ikke er så reaktiv som i de nyere.

Men uanset hvad, så havde jeg taget en bil som var dedikeret som elbil. Og så er en e-golf virkelig gammel i udtryk og udseende, hvor både i3 og id.3 passer bedre med moderne biler. Synes de er lige grimme :lol:

omkring batteri - det er vidst noget med at det er ret overkommeligt at lave batteriskifte på en i3, bla. at opgradere det.

Hvad bank er der tilbyder 0%? Synes kun jeg har set danske bank, og det gælder kun fabriksnye biler..
Vi har Danske Bank, og de gør - har ikke kigget efter andre. Det skulle også gælde demobiler op til 5K km.

Og ja, der er nogen, der har fået skiftet batteri på deres i3 i Polen; men den rute er jeg dog ikke interesseret i. i3 som platform er jo ret gammel, så ja, selv de nyeste er med kamerabaseret ACC.
These users thanked the author GaSelle for the post:
DanielB12

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 13. jan 2021, 11:10

Realtor skrev:
13. jan 2021, 10:28
Vinter har bare rigtig meget at sige på batteriet. Jeg kører mest kun bykørsel, og lå i sommers på ca. 250-260km på fuldt ladet batteri ud af opgivet 330km wltp. Her i tiden ligger jeg typisk på ca. 200-220.
Kan se, at en i3 120Ah er opgivet til 307km WLTP - så din rækkevidde må være pgra REX?

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1721
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 687 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 13. jan 2021, 12:44

GaSelle skrev:
13. jan 2021, 09:57
Jeg har spurgt inde på et ID forum på Facebook, og der er folk godt nok pessimister. Det er bla. udsagn som, at man ikke skal købe det "lille" 45KWh batteri, det kan slet ikke sælges igen. Andre skriver, at 160km er MAX med det nuværende vejr.
.......
Det er også meget svært at finde ud af, hvad der kan betale sig mht opladning. Skal man hoppe på en Clever aftale, eller bare købe en lader? Vi har reduceret elafgift. ......
Nu skal man passe lidt på med de udmeldinger man læser rundt omkring. Ofte mangler man fakta omkring hastighed/temp etc.
Mht. de 160 km rækkevidde, er det sikkert ikke helt ved siden af, hvis vi taler høj fart på motorvejen om vinteren.
Er det landevej/motortrafikvej med 80/90 burde omkring 250 km være muligt, også på en halvkold dag. Hvis fruen enkelte gange skal på længere ture, lader man bare til 100% de dage.
Men prøv at checke jeres aktuelle ture her: https://abetterrouteplanner.com

I forhold til at sælge igen er der jo ikke noget der er usælgeligt.
Jeg ville dog også overveje, om ikke en "basis" ID3 (får du også ekstraudstyr for merprisen til den større model?) med et lille batteri kunne komme "i klemme" mellem, de nye modeller med bedre rækkevidde/mere udstyr og ældre modeller, som eks. E Golf, som er billigere.
Personligt ville jeg smide lidt mere mønt og gå efter det større batteri. Jeg tror at det både giver en lidt bedre oplevelse for en selv og samtidig er jeg ret sikker på at det er en mere eftertragtet vare, den dag den skal sælges...

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 13. jan 2021, 13:11

Thor-thor skrev:
13. jan 2021, 12:44
GaSelle skrev:
13. jan 2021, 09:57
Jeg har spurgt inde på et ID forum på Facebook, og der er folk godt nok pessimister. Det er bla. udsagn som, at man ikke skal købe det "lille" 45KWh batteri, det kan slet ikke sælges igen. Andre skriver, at 160km er MAX med det nuværende vejr.
.......
Det er også meget svært at finde ud af, hvad der kan betale sig mht opladning. Skal man hoppe på en Clever aftale, eller bare købe en lader? Vi har reduceret elafgift. ......
Nu skal man passe lidt på med de udmeldinger man læser rundt omkring. Ofte mangler man fakta omkring hastighed/temp etc.
Mht. de 160 km rækkevidde, er det sikkert ikke helt ved siden af, hvis vi taler høj fart på motorvejen om vinteren.
Er det landevej/motortrafikvej med 80/90 burde omkring 250 km være muligt, også på en halvkold dag. Hvis fruen enkelte gange skal på længere ture, lader man bare til 100% de dage.
Men prøv at checke jeres aktuelle ture her: https://abetterrouteplanner.com

I forhold til at sælge igen er der jo ikke noget der er usælgeligt.
Jeg ville dog også overveje, om ikke en "basis" ID3 (får du også ekstraudstyr for merprisen til den større model?) med et lille batteri kunne komme "i klemme" mellem, de nye modeller med bedre rækkevidde/mere udstyr og ældre modeller, som eks. E Golf, som er billigere.
Personligt ville jeg smide lidt mere mønt og gå efter det større batteri. Jeg tror at det både giver en lidt bedre oplevelse for en selv og samtidig er jeg ret sikker på at det er en mere eftertragtet vare, den dag den skal sælges...
Den billige er en ID.3 Pure City 45KWh 150hk til 269.995kr. Den "dyre" er en ID.3 Life 58KWh 204hk til 309.995kr eller 299.995kr med 145hk.

Eneste forskel på dyr og billig er, at den "dyre" har alufælge - den "billige" har hjulkapsler. De samme alufælge kan dog fabriksbestilles for 5000kr. Og så er AC ladehastigheden 7.4KWh på den billige og 11KWh på den dyre. 100KW DC på begge. Der er altså ikke udstyr til forskel, kun batteri.

Jeg er da også selv mest fristet af større batteri og 204hk, men der er 40.000kr til forskel (35, hvis vi indregner, at den billige skal have alu også). Og hhv. 30/25K kr, hvis vi sammenligner med 58KWh/145hk Life. Så reelt set er det 25K kr for 70km rækkevidde og lidt hurtigere ladehastighed.

Så er vi tilbage ved, hvad det er, der er behov for. For man kan jo også få endnu dyrere ID.3´ere, alternativt en ID.4 - og så er vi tæt på en Tesla Model 3.

Så, ville I give 25K kr for et 58KWh kontra et 45KWh batteri til 2*35km/dag, lejlighedsvist 200km? Og ville I give yderligere 10K for 204hk i stedet for 150hk?

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 465 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Madmax » 13. jan 2021, 13:21

GaSelle skrev:
13. jan 2021, 13:11


Så, ville I give 25K kr for et 58KWh kontra et 45KWh batteri til 2*35km/dag, lejlighedsvist 200km? Og ville I give yderligere 10K for 204hk i stedet for 150hk?
Ja.
På lang sigt er de 35k nok givet godt ud når bilen en dag skal sælges videre.
Sådan personligt mener jeg man burde købe bil efter hvad man selv har behov og ønsker for, men når vi snakker så mange penge, så tænker jeg også på gensalgsværdi, og her tror jeg helt bestemt de 35.000 kr. er money well spend.
These users thanked the author Madmax for the post:
Morten Hedensted

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af EsbenJ » 13. jan 2021, 13:28

[mention]GaSelle [/mention] FDM laver en test hvor de kører fra hovedkontoret og ud på motorvejen som det første stykke er 90 km/t. Efter dette stykke holder de konstant fart 110 km/t så langt som det rækker. ID3 med 58 kWh rakte til 306 km med den metode. Deres artikel er fra oktober, så de har nok testet inden det blev koldt.

Ved lineær forholdsregning så giver det en rækkevidde på 237 med 45 kWh batteriet. I praksis vil det nok være lidt mere, da det ser ud til at 45 kWh modellen kører længere pr kWh.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author EsbenJ for the post:
GaSelle
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

mulandk
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 28. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af mulandk » 13. jan 2021, 13:29

GaSelle skrev:
Thor-thor skrev:
13. jan 2021, 12:44
GaSelle skrev:
13. jan 2021, 09:57
Jeg har spurgt inde på et ID forum på Facebook, og der er folk godt nok pessimister. Det er bla. udsagn som, at man ikke skal købe det "lille" 45KWh batteri, det kan slet ikke sælges igen. Andre skriver, at 160km er MAX med det nuværende vejr.
.......
Det er også meget svært at finde ud af, hvad der kan betale sig mht opladning. Skal man hoppe på en Clever aftale, eller bare købe en lader? Vi har reduceret elafgift. ......
Nu skal man passe lidt på med de udmeldinger man læser rundt omkring. Ofte mangler man fakta omkring hastighed/temp etc.
Mht. de 160 km rækkevidde, er det sikkert ikke helt ved siden af, hvis vi taler høj fart på motorvejen om vinteren.
Er det landevej/motortrafikvej med 80/90 burde omkring 250 km være muligt, også på en halvkold dag. Hvis fruen enkelte gange skal på længere ture, lader man bare til 100% de dage.
Men prøv at checke jeres aktuelle ture her: https://abetterrouteplanner.com

I forhold til at sælge igen er der jo ikke noget der er usælgeligt.
Jeg ville dog også overveje, om ikke en "basis" ID3 (får du også ekstraudstyr for merprisen til den større model?) med et lille batteri kunne komme "i klemme" mellem, de nye modeller med bedre rækkevidde/mere udstyr og ældre modeller, som eks. E Golf, som er billigere.
Personligt ville jeg smide lidt mere mønt og gå efter det større batteri. Jeg tror at det både giver en lidt bedre oplevelse for en selv og samtidig er jeg ret sikker på at det er en mere eftertragtet vare, den dag den skal sælges...
Den billige er en ID.3 Pure City 45KWh 150hk til 269.995kr. Den "dyre" er en ID.3 Life 58KWh 204hk til 309.995kr eller 299.995kr med 145hk.

Eneste forskel på dyr og billig er, at den "dyre" har alufælge - den "billige" har hjulkapsler. De samme alufælge kan dog fabriksbestilles for 5000kr. Og så er AC ladehastigheden 7.4KWh på den billige og 11KWh på den dyre. 100KW DC på begge. Der er altså ikke udstyr til forskel, kun batteri.

Jeg er da også selv mest fristet af større batteri og 204hk, men der er 40.000kr til forskel (35, hvis vi indregner, at den billige skal have alu også). Og hhv. 30/25K kr, hvis vi sammenligner med 58KWh/145hk Life. Så reelt set er det 25K kr for 70km rækkevidde og lidt hurtigere ladehastighed.

Så er vi tilbage ved, hvad det er, der er behov for. For man kan jo også få endnu dyrere ID.3´ere, alternativt en ID.4 - og så er vi tæt på en Tesla Model 3.

Så, ville I give 25K kr for et 58KWh kontra et 45KWh batteri til 2*35km/dag, lejlighedsvist 200km? Og ville I give yderligere 10K for 204hk i stedet for 150hk?
Du skal også huske at der sker en degradering af batteriet med tiden og brug, så alt efter hvor mange år og Km man vil beholde bilen, så er det nok fornuftigt at købe en bil med lidt større batteri end man har brug for lige nu.


Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk

Tesla model 3, LR - 2021
VW E-golf - 2018

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 13. jan 2021, 13:34

mulandk skrev:
13. jan 2021, 13:29
GaSelle skrev:
Thor-thor skrev:
13. jan 2021, 12:44

Nu skal man passe lidt på med de udmeldinger man læser rundt omkring. Ofte mangler man fakta omkring hastighed/temp etc.
Mht. de 160 km rækkevidde, er det sikkert ikke helt ved siden af, hvis vi taler høj fart på motorvejen om vinteren.
Er det landevej/motortrafikvej med 80/90 burde omkring 250 km være muligt, også på en halvkold dag. Hvis fruen enkelte gange skal på længere ture, lader man bare til 100% de dage.
Men prøv at checke jeres aktuelle ture her: https://abetterrouteplanner.com

I forhold til at sælge igen er der jo ikke noget der er usælgeligt.
Jeg ville dog også overveje, om ikke en "basis" ID3 (får du også ekstraudstyr for merprisen til den større model?) med et lille batteri kunne komme "i klemme" mellem, de nye modeller med bedre rækkevidde/mere udstyr og ældre modeller, som eks. E Golf, som er billigere.
Personligt ville jeg smide lidt mere mønt og gå efter det større batteri. Jeg tror at det både giver en lidt bedre oplevelse for en selv og samtidig er jeg ret sikker på at det er en mere eftertragtet vare, den dag den skal sælges...
Den billige er en ID.3 Pure City 45KWh 150hk til 269.995kr. Den "dyre" er en ID.3 Life 58KWh 204hk til 309.995kr eller 299.995kr med 145hk.

Eneste forskel på dyr og billig er, at den "dyre" har alufælge - den "billige" har hjulkapsler. De samme alufælge kan dog fabriksbestilles for 5000kr. Og så er AC ladehastigheden 7.4KWh på den billige og 11KWh på den dyre. 100KW DC på begge. Der er altså ikke udstyr til forskel, kun batteri.

Jeg er da også selv mest fristet af større batteri og 204hk, men der er 40.000kr til forskel (35, hvis vi indregner, at den billige skal have alu også). Og hhv. 30/25K kr, hvis vi sammenligner med 58KWh/145hk Life. Så reelt set er det 25K kr for 70km rækkevidde og lidt hurtigere ladehastighed.

Så er vi tilbage ved, hvad det er, der er behov for. For man kan jo også få endnu dyrere ID.3´ere, alternativt en ID.4 - og så er vi tæt på en Tesla Model 3.

Så, ville I give 25K kr for et 58KWh kontra et 45KWh batteri til 2*35km/dag, lejlighedsvist 200km? Og ville I give yderligere 10K for 204hk i stedet for 150hk?
Du skal også huske at der sker en degradering af batteriet med tiden og brug, så alt efter hvor mange år og Km man vil beholde bilen, så er det nok fornuftigt at købe en bil med lidt større batteri end man har brug for lige nu.


Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk
Når man ser de forskellige tests, så er det cirka 10% over 7-8 år. Det er vidst også det som VW regner med, faktisk mener jeg deres normal er op til 20% på 8 år, ift. garantien
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

mulandk
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 28. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af mulandk » 13. jan 2021, 13:40

Når man ser de forskellige tests, så er det cirka 10% over 7-8 år. Det er vidst også det som VW regner med, faktisk mener jeg deres normal er op til 20% på 8 år, ift. garantien

Enig, er dog eksempler på meget større degration på 30-40%. Men det er primært ved meget varmt klima, og ældre el biler (1 .gen Leaf).

Det danske klima er også godt for batterierne, da det aldrig er meget varmt eller koldt ;)

Men det hjælper ikke at lade batteriet helt op eller aflade det helt ned.
Tesla model 3, LR - 2021
VW E-golf - 2018

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 13. jan 2021, 13:44

EsbenJ skrev:
13. jan 2021, 13:28
@GaSelle FDM laver en test hvor de kører fra hovedkontoret og ud på motorvejen som det første stykke er 90 km/t. Efter dette stykke holder de konstant fart 110 km/t så langt som det rækker. ID3 med 58 kWh rakte til 306 km med den metode. Deres artikel er fra oktober, så de har nok testet inden det blev koldt.

Ved lineær forholdsregning så giver det en rækkevidde på 237 med 45 kWh batteriet. I praksis vil det nok være lidt mere, da det ser ud til at 45 kWh modellen kører længere pr kWh.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tak. Ja, den kører en lille smule længere pr KWh qua den lavere vægt, men det er nok marginaler.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 13. jan 2021, 15:46

https://finans.dk/erhverv/ECE12684774/t ... -i-europa/

Imponerende tyskland er det største marked..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 13. jan 2021, 16:09

DanielB12 skrev:
13. jan 2021, 15:46
https://finans.dk/erhverv/ECE12684774/t ... -i-europa/

Imponerende tyskland er det største marked..
Det viser vel blot, at som i Norge, så skal der kontante fordele til, for at sætte fut i salget.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 2):
DanielB12Morten Hedensted

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Realtor » 13. jan 2021, 20:53

GaSelle skrev:
13. jan 2021, 11:10
Realtor skrev:
13. jan 2021, 10:28
Vinter har bare rigtig meget at sige på batteriet. Jeg kører mest kun bykørsel, og lå i sommers på ca. 250-260km på fuldt ladet batteri ud af opgivet 330km wltp. Her i tiden ligger jeg typisk på ca. 200-220.
Kan se, at en i3 120Ah er opgivet til 307km WLTP - så din rækkevidde må være pgra REX?
det var nu min e-tron jeg skrev om. Konen lader pt. op til ca. 160-170km på sin i3 94 og igen ren bykørsel og korte ture. med rexen er det ca. 80-90km udover.

appros lån, så har vi ca. 50% lån til vores I3. Startede i 3% gennem nykredit vip, og for nylig konverteret til 1% pga. det er en grøn bil. Så ikke helt 0%, men tæt på.
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af xbn » 13. jan 2021, 21:21

Tonny skrev:
13. jan 2021, 09:51
GaSelle skrev:
12. jan 2021, 22:00
Tør nogen spå om, hvad en realitisk rækkevidde er på en ID.3 med 45KWh batteri? Den er opgivet til 349km WLTP. Det vil være 2x35km dagligt med 90km/t, udgangspunkt er varm garage og lader. Midt på dagen vil den selvfølgelig holde ude og blive kold.

https://fdel.dk/10-elbiler-i-raekkevidde-test-kamp/

Her er e-Golf testet til ca. 230km ‘rigtige’ km, og batteriet er 10KWh mindre.

Hvad tror panelet, og hvad får I ud af en e-Golf, blot til sammenligning?
EV-database plejer at ramme ret tæt på: https://ev-database.org/car/1127/Volkswagen-ID3-Pure

Jeg vil også sige omkring 20kwh/100km ved 90 i vintervejr hvis jeg er lidt pessimistisk og så bliver det godt og vel 200km rækkevidde.

Jeg nåede desværre aldrig at have min E-golf om vinteren, men jeg har købt en til mine forældre og de bruger pt omkring 16kwh/100km ved blandet pensionist kørsel.
Ved ikke hvor nøjagtig forbrugsmåleren er i elbiler, men det her må være worst case med den hastighed og dansk vintervejr, det må give lidt over 100 km inden for intervallet 20-80% med et 45kwh batteri.
9C7EE676-8C61-460D-990D-826BCA733431.png
9C7EE676-8C61-460D-990D-826BCA733431.png (519.09 KiB) Vist 262 gange
Fra https://youtu.be/VBY1KxmqjP8
These users thanked the author xbn for the post:
GaSelle
Billede

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af peter w » 13. jan 2021, 21:48

xbn skrev:
13. jan 2021, 21:21
Tonny skrev:
13. jan 2021, 09:51
GaSelle skrev:
12. jan 2021, 22:00
Tør nogen spå om, hvad en realitisk rækkevidde er på en ID.3 med 45KWh batteri? Den er opgivet til 349km WLTP. Det vil være 2x35km dagligt med 90km/t, udgangspunkt er varm garage og lader. Midt på dagen vil den selvfølgelig holde ude og blive kold.

https://fdel.dk/10-elbiler-i-raekkevidde-test-kamp/

Her er e-Golf testet til ca. 230km ‘rigtige’ km, og batteriet er 10KWh mindre.

Hvad tror panelet, og hvad får I ud af en e-Golf, blot til sammenligning?
EV-database plejer at ramme ret tæt på: https://ev-database.org/car/1127/Volkswagen-ID3-Pure

Jeg vil også sige omkring 20kwh/100km ved 90 i vintervejr hvis jeg er lidt pessimistisk og så bliver det godt og vel 200km rækkevidde.

Jeg nåede desværre aldrig at have min E-golf om vinteren, men jeg har købt en til mine forældre og de bruger pt omkring 16kwh/100km ved blandet pensionist kørsel.
Ved ikke hvor nøjagtig forbrugsmåleren er i elbiler, men det her må være worst case med den hastighed og dansk vintervejr, det må give lidt over 100 km inden for intervallet 20-80% med et 45kwh batteri.
9C7EE676-8C61-460D-990D-826BCA733431.png
Fra https://youtu.be/VBY1KxmqjP8
Det du skriver er helt uforståeligt. Prøv med færre stedord og et punktum eller to.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"