Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 11:58

Tonny skrev:
BrianDS skrev:
12. maj 2021, 11:47
Der er der så et helt andet problem, for det er svært at skille skidt fra kanel, og elbil billedet er utroligt forplumret, der er nogen der deler de gode ting, andre de dårlige, og så et fåtal der deler et nuanceret billede og også forstår at der er forskel på behov.

Især FDEL er et problem i den kontekst.
Absolut enig. Jeg prøver ikke at involvere mig på hverken dedikerede Tesla grupper og ej heller FDEL. Det er alt for unuanceret.
Tak - der kan vi blive 100% enige, jeg holder mig også væk fra de steder - selvom jeg blev anbefalet dem da jeg begyndte at interessere mig for om en elbil kunne være min næste bil - pt har jeg ingen biler i kiggerten fordi markedet og lovgivningen gør det elendigt ligemeget hvad - selv elbiler stiger jo fra næste år (ændret batterifradrag)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Monze1980 » 12. maj 2021, 12:08

Vi har en sprit ny Opel på job.

330 km rækkevidde ved fuld opladning.

En tur til Aarhus og retur så står den på mellem 18 og 70 km tilbage på batteriet.

Det er 170-180 km samlet til/fra Aarhus.

Men der er også næsten kun motorvej.



Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk

:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 12. maj 2021, 12:14

Tonny skrev:
12. maj 2021, 11:57
BrianDS skrev:
12. maj 2021, 11:50
Kan man lade hjemme og uden et meget stort kørselsbehov, og har man tilfældigvis solceller og ingen elopvarmning, imens man ikke er hjemme om dagen, så er el lige pludselig ret bekosteligt.

Forsikringer, grøn ejerafgift, afskrivning, renter - det hele spiller ind.
Kan du ikke lige forklare den med ret bekostelig? Worst case er vel 2,20kr/kwh og 4km/kwh (250wh/km). Det er stadig 55 øre pr km eller ekvivalent med en dieselbil der kører 20km/l.
Ejerafgift er billigste sats.
Forsikring er markant dyrere, for mit vedkommende +50% kontra tidligere Porsche 911/Mercedes C180/Volvo V60 osv.
Afskrivning er spekulation indtil videre. Jeg har solgt 2 elbiler, begge med lille negativ afskrivning (solgt dyrere end købt). Jeg ved godt det var pga. timingen og efterspørgslen. Og ellers så jo dyrere indkøb desto større afskrivning :)
Kan berette, at vores ID.3 er billigere at forsikre end den BMW 118d, den afløste. Ca. 3500kr/år med en selvrisiko på ca. 3K og fri km. 3800kr/år med glasskade. Skal man låne til bilen tæller det, i min bog, også med, at man pt kan låne til 0% i rente (DanskeBank).
Service er, i mange tilfælde, også billigere (eller inklusiv ved Skoda/VW).
Senest rettet af GaSelle 12. maj 2021, 12:16, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author GaSelle for the post:
DanielB12

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 12. maj 2021, 12:15

HansH skrev:
12. maj 2021, 11:16
Thor-thor skrev:
12. maj 2021, 10:41
Hvis VAG-folket skal have hævet pulsen, kan man lige checke hans kommentar lige efter 10:25 ;)
Jeg har set videoen .. og hørt kommentaren .. men ikke helt sikker på jeg fanger den..

Han snakker noget om "hour speed" og "this car has amazing speed" .. og så sammenligner han det med en Tesla årg 2016.

Hvad er det han snakker om, og hvad er hans pointe ?

(sorry for being EV-noob.. :( )
Spændende tolkninger på hvad man tror han siger ;)

Han siger "average speed" altså den gns. hastighed over de 1000 km inkl. ladepauser (i klippet over de første ca. 850 km?)

Det giver fin mening at bruge gns. hastighed for totaltiden. Så får man et godt billede af, hvad man vil opleve ved længere ture og det viser netop summen af bilens effektivitet, batteristørrelse, ladehastighed etc.
Så efter min mening et rigtig godt billede af en elbils formåen på langture (og også mere generelt, hvor man ikke behøver forholde sig til ladekurver, max ladeeffekt etc.)
These users thanked the author Thor-thor for the post:
Dennis2k

Brugeravatar
mobworld
Medlem
Indlæg: 587
Tilmeldt: 21. okt 2008, 22:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: DK
Has thanked: 79 times
Been thanked: 104 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af mobworld » 12. maj 2021, 12:21

Dennis2k skrev:
12. maj 2021, 11:29

Korrekt! Bjørn har kørt den “samme plade” i mange år efterhånden, mange af hans udtryk er ved at være lige lovlig meget indforstået :)
Som f. eks : A-B-C ? :-)
2022 BMW IX3 M Sport III
2019 VW California Ocean 150 TDI DSG
2017 VW Move Up

---------------------------------
2012 VW Passat Variant 170 TDI DSG 4Motion
2006 VW Passat Variant 170 TDI DSG
2001 VW Passat Variant 130 TDI, 1996 VW Polo 100 16v

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 12. maj 2021, 12:32

Thor-thor skrev:
12. maj 2021, 12:15
Spændende tolkninger på hvad man tror han siger ;)

Han siger "average speed" altså den gns. hastighed over de 1000 km inkl. ladepauser (i klippet over de første ca. 850 km?)

Det giver fin mening at bruge gns. hastighed for totaltiden. Så får man et godt billede af, hvad man vil opleve ved længere ture og det viser netop summen af bilens effektivitet, batteristørrelse, ladehastighed etc.
Så efter min mening et rigtig godt billede af en elbils formåen på langture (og også mere generelt, hvor man ikke behøver forholde sig til ladekurver, max ladeeffekt etc.)
Har lige hørt 10:20 et par gange igen .... og du har ret - han siger vist "average speed".
Jeg vil sige at hans engelske udtale ikke altid er Premium.. Men fair nok - jeg hørte forkert :)

Dvs iflg din forklaring, så er det altså på den parameter hvor Enyaq 80 klarer sig ca ligeværdigt med en TM3 LR (hvis man korrigerer for temp mm.)
Jvnf. dit eget indlæg her - viewtopic.php?p=1736967#p1736967

Hvis de to biler spiller lige op anno 2021, siger han så indirekte at Tesla ikke har udviklet sig siden 2016 ....
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 12:50


Tonny skrev:
BrianDS skrev:
12. maj 2021, 11:50
Kan man lade hjemme og uden et meget stort kørselsbehov, og har man tilfældigvis solceller og ingen elopvarmning, imens man ikke er hjemme om dagen, så er el lige pludselig ret bekosteligt.

Forsikringer, grøn ejerafgift, afskrivning, renter - det hele spiller ind.
Kan du ikke lige forklare den med ret bekostelig? Worst case er vel 2,20kr/kwh og 4km/kwh (250wh/km). Det er stadig 55 øre pr km eller ekvivalent med en dieselbil der kører 20km/l.
Ejerafgift er billigste sats.
Forsikring er markant dyrere, for mit vedkommende +50% kontra tidligere Porsche 911/Mercedes C180/Volvo V60 osv.
Afskrivning er spekulation indtil videre. Jeg har solgt 2 elbiler, begge med lille negativ afskrivning (solgt dyrere end købt). Jeg ved godt det var pga. timingen og efterspørgslen. Og ellers så jo dyrere indkøb desto større afskrivning :)
Jeg har selv pendlet i længe, og diesel er gennemsnitligt omkring 50 øre/km, så el vil blive cirka samme pris, hvis så fremt man lader 100% hjemme, men en enkelt opladning om måneden ude kan gøre det regnskab går helt i stykker.
Altså er der ikke rigtig noget økonomisk incitament i opladningsdelen, det vil næsten gå lige op hvis man kan lade 100% hjemme.

Grøn ejerafgift, forsikring, og service regnet sammen kan det svinge begge veje alt efter hvilken elbil, grøn ejerafgift er dyrere på diesel, imens forsikring er dyrere på el, og service svinger - jeg er dog sluppet utroligt billigt igennem service de seneste 10 år - vi snakker omkring 10 øre/km

Nu kører jeg mindre, derfor er både dieselbil og elbil dyrere at køre i, men tæller jeg risiko, afskrivning og det at købe en ny bil med, så er alt bare dyrere, og med ønsket om (post Corona), at køre sydpå igen med familien, så er det en udfordring, men selvfølgelig også en undtagelse, og ikke det jeg skal købe bil til hverdagen efter.

Jeg forventer ikke at kunne købe en elbil og få mere for den end jeg har givet, og slet ikke hvis jeg beholder den i 3-5 år, så tror (eller håber?) jeg markedet har ændret sig til det bedre, og det kan give et stort slag for nuværende biler, uanset fremdriftsmiddel

Jeg har overvejet at skifte vores anden bil til el, det ville passe perfekt, men det er en Polo TSI, den koster praktisk talt ikke ret meget, forsikring 2.300 kr, grøn ejerafgift 660 kr og service omkring 1.000-2.000 kr alt efter om der er olie og tændrør med eller ikke. Nogle år sågar under 1.000 kr.
Begge biler er betalt, så der skal penge op af lommen ved eventuel udskiftning ligemeget hvad.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 12. maj 2021, 12:55

BrianDS skrev:
12. maj 2021, 12:50
Jeg har selv pendlet i længe, og diesel er gennemsnitligt omkring 50 øre/km, så el vil blive cirka samme pris, hvis så fremt man lader 100% hjemme, men en enkelt opladning om måneden ude kan gøre det regnskab går helt i stykker.
Altså er der ikke rigtig noget økonomisk incitament i opladningsdelen, det vil næsten gå lige op hvis man kan lade 100% hjemme.
Jeg gætter på at Tonny's regnestykke med de 0,55/km var ladning ude i byen. Altså - worst case.

Hvis jeg lader hjemme, så regner jeg med ca 1 kr/kWh efter refusion.
Hvis du bruger i snit 23 kWh / 100 km, så svarer det til 0,23kr/km. Altså det halve af dit dieselregnestykke.

Eller ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 13:03

HansH skrev:
BrianDS skrev:
12. maj 2021, 12:50
Jeg har selv pendlet i længe, og diesel er gennemsnitligt omkring 50 øre/km, så el vil blive cirka samme pris, hvis så fremt man lader 100% hjemme, men en enkelt opladning om måneden ude kan gøre det regnskab går helt i stykker.
Altså er der ikke rigtig noget økonomisk incitament i opladningsdelen, det vil næsten gå lige op hvis man kan lade 100% hjemme.
Jeg gætter på at Tonny's regnestykke med de 0,55/km var ladning ude i byen. Altså - worst case.

Hvis jeg lader hjemme, så regner jeg med ca 1 kr/kWh efter refusion.
Hvis du bruger i snit 23 kWh / 100 km, så svarer det til 0,23kr/km. Altså det halve af dit dieselregnestykke.

Eller ?
Desværre ikke - nul refusion

Jeg har et par solcellepaneler på taget og et nyt byggeri med fjernvarme, så det vil være for dyrt at tage et abonnement fordi jeg ikke kører nok hver eneste måned, og det er kun Clever der giver refusion når man har solceller (så vidt jeg kan finde ud af)

Altså er hver kWh til fuld elpris, og dertil fuld pris for egen ladeboks.

Clever Go koster 3,5 kr/kWh ved normal og hurtig lader (50 kW), imens lynlader koster 5 kr/kWh

Her under Corona ville det ikke være det store problem, for der er kørsel meget begrænset til primært nærområdet, men når vi engang får lov til at være normale igen, så vil der være behov for opladning ude i byen med mellemrum, og ikke nødvendigvis ved en specifik udbyder.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 12. maj 2021, 13:16

BrianDS skrev:
12. maj 2021, 13:03
Desværre ikke - nul refusion

Jeg har et par solcellepaneler på taget og et nyt byggeri med fjernvarme, så det vil være for dyrt at tage et abonnement fordi jeg ikke kører nok hver eneste måned, og det er kun Clever der giver refusion når man har solceller (så vidt jeg kan finde ud af)

Altså er hver kWh til fuld elpris, og dertil fuld pris for egen ladeboks.
Jeg kigger på Zapp Mobility.
Abo = 75 kr/md, derefter refusion 1,10 kr/kWh.
Selvfølgelig etableringsomkostninger til egen ladeboks.

Jeg har hverken solceller eller jordvarme eller andet fancy i den retning :)

Vi kører ca 18.000 km/år i Octavia'en, og med det km-tal lander jeg med Zapp løsningen på totalt set 33.000 kr for 5 år. Heri er indregnet éngangsbeløb 13.000 til etablering af ladeløsning.
Service og rep i 5 år er indeholdt i prisen hvis man køber VW/Skoda.
Min forsikring er akkurat det samme for en Enyaq 80, som for vores Octavia.
Der er ingen ejerafgift.

Jeg vil gerne se et regnestykke, hvor man med 18.000 diesel-km/år i 5 år ender med en totalregning på 33.000 kr.

Hvad der så ikke tages højde for her, er den politiske ubekendt :)
Lur mig om de ikke begynder at skrue på kWh-prisen på et tidspunkt............
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

SteenC
Nyt medlem
Indlæg: 135
Tilmeldt: 11. aug 2014, 15:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SteenC » 12. maj 2021, 13:46

Jeg har bestilt en ID4, og venter spændt på at få den. Til mit forbrug er et Clever abonnement. for dyrt, så jeg har opsat min egen lader. Jeg har solceller og et ikke-elopvarmet hus, så det er også fuld pris for el.
Men jeg håber stadigvæk, at der ændres på afgiftsrefusion således, at det kommer alle elbilsejere til gode, eller ingen, for det giver jo ikke mening, at det kun er ikke-solcelleejer, som har en abonnementsaftale med Clever, Eon osv., som kan få afgiftsrefusion. På den måde tvinges mange jo til at købe et abonnement, som man måske slet ikke har lyst til at have eller brug for.

Så indtil videre tror jeg nok, at udgiften til el er den samme som hvis jeg havde en fossilbil, og hvad så. Måske kan jeg under de rette omstændigheder, hvis der ændres på refusionsreglerne, spare 2-3000 om året i udgiften til strøm, dvs. 250 kr. pr. måned, men det er jo ikke meget i det store regnskab.
These users thanked the author SteenC for the post:
Target

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 13:52


HansH skrev:
BrianDS skrev:
12. maj 2021, 13:03
Desværre ikke - nul refusion

Jeg har et par solcellepaneler på taget og et nyt byggeri med fjernvarme, så det vil være for dyrt at tage et abonnement fordi jeg ikke kører nok hver eneste måned, og det er kun Clever der giver refusion når man har solceller (så vidt jeg kan finde ud af)

Altså er hver kWh til fuld elpris, og dertil fuld pris for egen ladeboks.
Jeg kigger på Zapp Mobility.
Abo = 75 kr/md, derefter refusion 1,10 kr/kWh.
Selvfølgelig etableringsomkostninger til egen ladeboks.

Jeg har hverken solceller eller jordvarme eller andet fancy i den retning :)

Vi kører ca 18.000 km/år i Octavia'en, og med det km-tal lander jeg med Zapp løsningen på totalt set 33.000 kr for 5 år. Heri er indregnet éngangsbeløb 13.000 til etablering af ladeløsning.
Service og rep i 5 år er indeholdt i prisen hvis man køber VW/Skoda.
Min forsikring er akkurat det samme for en Enyaq 80, som for vores Octavia.
Der er ingen ejerafgift.

Jeg vil gerne se et regnestykke, hvor man med 18.000 diesel-km/år i 5 år ender med en totalregning på 33.000 kr.

Hvad der så ikke tages højde for her, er den politiske ubekendt :)
Lur mig om de ikke begynder at skrue på kWh-prisen på et tidspunkt............
Der er godt nok en ejerafgift på ENYAQ på 330 kr/halvår, det ændrer dog ikke rigtig på dine beregninger.
Med 18.000 km/år kan du også holde dig indenfor de i købsprisen inkluderede 100.000 km/5 år service.

Med præcis samme forsikringspræmie/betingelser, og lavere grøn ejerafgift, og refusion er der ikke så meget at betænke sig på i forhold til driftøkonomi.
Du skal dog medregne prisen og afskrivninger, om bilen koster 400.000 kr eller 300.000 kr og mister 50-60% på fem år er ikke ligegyldigt.

Jeg ville nok heller ikke tage en diesel til det formål, jeg har kun diesel fordi jeg plejede at pendle.

Jeg kan dog ikke helt få dit regnestykke til at gå op, vil du hjælpe med at opklare det?

13.000 kr i oprettelse
4.500 kr i abonnement (75 kr/md)
Det er 17.500 kr.

Der kommer 3.300 kr i grøn ejerafgift, men det er i små tings afdelingen i forhold til det store billede.

Du kører 18.000 km/år = 90.000 km, et forsigtigt gennemsnit med pæn kørsel sommer og vinter, så er vi på 4 km/kWh, det giver 22.500 kWh over fem år, og koster det for nemhedens skyld 2,10 kr/kWh, og refusion på 1,10 kr/kWh, så er det 22.500 kr.
Oveni etablering og abonnement bliver det 40.000 kr, og med grøn ejerafgift er vi på 43.300 kr - såfremt du lader 100% hjemme, og refusionsaftalen fortsætter?!

Ryger refusionen og uden abonnement er det cirka 20.000 kr dyrere.

En dieselbil der kører 20 km/l og koster 4.000 kr helårlig i grøn ejerafgift vil koste omkring 60.000 kr i brændstof og grøn ejerafgift, så forskellen vil ligge primært i service og afskrivning, hvis ikke man får refusion og forsikring er den samme - eller tager jeg fejl?
(Jeg har kigget på 90.000 km i en dieselbil, der i gennemsnit målt på stander er under 20 km/l, pga. ture på motorvej og småture, men det har kostet cirka 40.000 kr i brændstof - AdBlue er en forsvindende lille post i det regnskab...

Jeg har solceller af hensyn til miljø og klima, i et svagt øjeblik lød det som en god ide, men lige nu vil det i dit tilfælde koste 20.000 kr ekstra over fem år at have solceller, fremfor ikke at have solceller (dit kørselsbehov er ikke så langt fra mit efter jeg har fået nyt job), men Clever abonnementet vil alligevel være lidt dyrere end egen lader, medmindre man jævnligt lader ude på abonnementet. Og med refusion på egen lader er Clever meget dyrere.

Idet du kan få refusion, og hvis du kan lade hjemme størstedelen af tiden, så er der en økonomisk gevinst i elbilens drift både på el og service. Uden refusion og ladning både ude og hjemme for de samme kilometer, så bliver det mere en gråzone

Ret mig hvis jeg tager fejl her?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

ANAJ
Nyt medlem
Indlæg: 290
Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 159 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ANAJ » 12. maj 2021, 14:15

Tror der er vind i sejlene ved Clever/Elcon. Installationsdato for lader herhjemme er 6/6. Det er lidt længere end jeg troede. Godt der kun er 1,4 km til nærmeste clever lader, som endda står ved Føtex, som vi handler i flere gange om ugen. Så det gør nu ikke så meget.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 12. maj 2021, 14:43

BrianDS skrev:
12. maj 2021, 13:52
.... Udregninger

Ret mig hvis jeg tager fejl her?
Jeg har benyttet elbiil.dk ...... det er sådan en slags samlino for ladeløsninger.
Og det beror selvfølgelig på nogle forudsætninger :) Nogen har jeg fordret den med, og andre har jeg bare valgt hvad den foreslog.
Efter din udregning gik jeg dem lige igennem, og bilens forbrug stod for optimistisk.

Den forslog et gennemsnit på godt 18 kWh/100 km. Det tror jeg er for lavt, så det satte jeg op til godt 22, hvilket jeg godt tror vi vil kunne holde (vi har ikke meget motorvejskørsel).

Dernæst elprisen.
Den regner med 2,00 kr/kWh, dvs efter refusion = netto 0,90 kr at betale for Hansi. Jeg ved ikke om 2kr/kWh er for lidt.. ?

90.000 km med et forbrug på 22kWh/100 km = 17.820
Installation af ladeboks ......................... = 13.000
Abo 60 mdr * 75 kr ............................... = 4.500
I alt for 60 mdr ................................... = 35.320

Det er klart at refusionen er en afgørende præmis. Når Folketinget begynder at blande sig, kan det næsten kun gå den forkerte vej.
Men ... sådan er det jo altid med politik. Vi aner aldrig hvordan det ser ud om 1 år eller 2 ...
Det kan jo også være de beslutter sig for, at nu skal dieselbilerne for alvor have med den tykke ende af køllen, for at "guide" folk over på el ...
Det er umuligt at indkalkulere den politiske faktor.

Sætter du forbruget til 25kWh/100km som du foreslog, er det 2.430 kr oveni ... over 5 år. Altså 37.750 totalt.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 14:52

HansH skrev:
BrianDS skrev:
12. maj 2021, 13:52
.... Udregninger

Ret mig hvis jeg tager fejl her?
Jeg har benyttet elbiil.dk ...... det er sådan en slags samlino for ladeløsninger.
Og det beror selvfølgelig på nogle forudsætninger :) Nogen har jeg fordret den med, og andre har jeg bare valgt hvad den foreslog.
Efter din udregning gik jeg dem lige igennem, og bilens forbrug stod for optimistisk.

Den forslog et gennemsnit på godt 18 kWh/100 km. Det tror jeg er for lavt, så det satte jeg top til godt 22, hvilket jeg godt tror vi vil kunne holde (vi har ikke meget motorvejskørsel).

Dernæst elprisen.
Den regner med 2,00 kr/kWh, dvs efter refusion = netto 0,90 kr at betale for Hansi. Jeg ved ikke om 2kr/kWh er for lidt ?

90.000 km med et forbrug på 22kWh/100 km = 17.820
Installation af ladeboks ......................... = 13.000
Abo 60 mdr * 75 kr ............................... = 4.500
I alt for 60 mdr ................................... = 35.320

Det er klart at refusionen er en afgørende præmis. Når Folketinget begynder at blande sig, kan det næsten kun gå den forkerte vej.
Men ... sådan er det jo altid med politik. Vi aner aldrig hvordan det ser ud om 1 år eller 2 ...
Det kan jo også være de beslutter sig for, at nu skal dieselbilerne for alvor have med den tykke ende af køllen, for at "guide" folk over på el ...
Det er umuligt at indkalkulere den politiske faktor.

Sætter du forbruget til 25kWh/100km som du foreslog, er det 3000 kr oveni ... over 5 år. Altså 38.300 totalt.
Så tror jeg vi er enige (husk den grønne ejerafgift, selvom den er ubetydelig lille) Billede

Diesel har allerede fået prygl, i min forståelse også mere end fortjent især sat op imod benzin og HEV - men det er politik, og især med en rød regering ved vi at alt bliver dyrere - også elbilerne der også stiger allerede fra næste år (ændret batterifradrag) ...

Så det eneste sikre med en rød regering med flertal baseret på røde stemmer er at det nok skal blive dyrere
These users thanked the author BrianDS for the post:
Target
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Indlæg: 1811
Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 74 times
Been thanked: 230 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Avantismo » 12. maj 2021, 14:54

Audi GT Coupe.

Ja tak.

Har bare ikke råd.
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder :mrgreen:

Verstappen fanboy

Audi TT 1,8T 8n - Das Originale

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 12. maj 2021, 14:56

BrianDS skrev:
12. maj 2021, 14:52
... (husk den grønne ejerafgift, selvom den er ubetydelig lille) Billede
Yes - den skal selvfølgelig med i beregningen af mine samlede driftsudgifter.

Men i forhold til besparelsen holdt op mod fossibil, så bliver differencen jo bare endnu større hvis du også tager ejerafgift med.
Enyaq : 2 * 330
min diesel-Passat : 2 * 3080 ...... :(
min benzin-Octavia : 2 * 1260
Så det eneste sikre med en rød regering med flertal baseret på røde stemmer er at det nok skal blive dyrere
... og den kan vi bare lade stå :)
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 15:05

HansH skrev:
BrianDS skrev:
12. maj 2021, 14:52
... (husk den grønne ejerafgift, selvom den er ubetydelig lille) Billede
Yes - den skal selvfølgelig med i beregningen af mine samlede driftsudgifter.

Men i forhold til besparelsen holdt op mod fossibil, så bliver differencen jo bare endnu større hvis du også tager ejerafgift med.
Enyaq : 2 * 330
min diesel-Passat : 2 * 3080 ...... :(
min benzin-Octavia : 2 * 1260
Så det eneste sikre med en rød regering med flertal baseret på røde stemmer er at det nok skal blive dyrere
... og den kan vi bare lade stå :)
På ingen måde uenig BilledeBillede

Men hold nu op de solceller er verdens dårligste forretning - grundet politisk makværk
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

chrstn_olsen
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 169 times
Been thanked: 80 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af chrstn_olsen » 12. maj 2021, 15:10

AU-R8 skrev:
8. mar 2021, 16:06
Har droppet Taycan Cross
Ser for lille ud og kun lidt bedre rækkevidde end E Tron
Går efter en MB EQS til lev i år.
EQS ser teknologisk virkelig spændende ud med op til 770km rækkevidde. Det burde give 500km selv med høj cruise fart eller kulde. Så begynder det at se fornuftigt ud.

Desværre endte det endelige design meget langt fra konceptet:

Billede
Billede


Og ikke til den gode side, hvis du spørger mig :shock:
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 12. maj 2021, 15:14

BrianDS skrev:
12. maj 2021, 15:05
Men hold nu op de solceller er verdens dårligste forretning - grundet politisk makværk
Nu skal vi ikke afspore tråden .... for jeg har på fornemmelsen at nogen herinde kunne sige "Oh! Don't get me started on that!.."

Min nabo, min bror og min svoger er i hvert fald også jævnt utilfredse.
Det er jo et glimrende eksempel på hvor stor en ubekendt den politiske faktor er.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
BrianDSdonfetaful
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 15:17

HansH skrev:
BrianDS skrev:
12. maj 2021, 15:05
Men hold nu op de solceller er verdens dårligste forretning - grundet politisk makværk
Nu skal vi ikke afspore tråden .... for jeg har på fornemmelsen at nogen herinde kunne sige "Oh! Don't get me started on that!.."

Min nabo, min bror og min svoger er i hvert fald også jævnt utilfredse.
Det er jo et glimrende eksempel på hvor stor en ubekendt den politiske faktor er.
Elbilerne er sandsynligvis næste punkt som kan være for godt til at være sandt - alt andet lige er der jo planlagt afgift stigninger i vildskab
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

chrstn_olsen
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 169 times
Been thanked: 80 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af chrstn_olsen » 12. maj 2021, 15:33

Tonny skrev:
12. maj 2021, 10:05
nbryde skrev:
12. maj 2021, 10:00
Tonny skrev:
12. maj 2021, 09:49
Jeg vil også godt udfordres
Jamen, jeg skal da give et forsøg. For en som bor i København, ofte har møder i det jyske, kører over Fyn. Ud og hjem skal ske hurtigst muligt uden stop, dvs. 300 km under hensyntagen til hastighedsgrænserne ved holde sig omkring 130 - 140 km/t ish. Kan oftest ikke lade ved destinationerne.
Stik mig en elbil der kan det i alt slags vejr og vind forhold.
Altså KBH-Århus og retur med 130km/t og uden pauser på de 2x300km? Ja der er jeg skakmat. Er det et realistisk scenarie, altså et du praktiserer selv? Den kan kun klares hvis der skal holdes måske en tissepause den ene vej (15min), og en spisepause den anden vej (25min). For mig ville det også være mere realistisk end at køre de 2x300km uden pause :D
Jeg tænker ikke det er et urealistisk scenarie. Jeg gider i hvert fald ikke selv stoppe for så kort en tur som 300km på motorvej. De ca. 2,5 time kan jeg godt holde mig - og skulle jeg endelig tisse, tager det ca. 2 min. Så køber jeg gerne at man lader derovre inden man kører hjem.

Men 300km som absolut minimum ved 130-140 vil være et ultimativt krav, før jeg hopper i ren el. Det er også derfor der er valgt hybrid i denne omgang. Så må vi se om 2-3 år når jeg skal skifte igen. Der er jeg helt sikker på at 500km under lignende forhold ikke er et problem samt at ladeinfrastrukturen spiller.
These users thanked the author chrstn_olsen for the post (total 2):
BrianDSMorten Hedensted
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 12. maj 2021, 15:33

Hans, med det du har sat bilens forbrug til går du virkeligt med livrem og seler. Så højt et snitforbrug får du dæleme ikke i praksis :)
These users thanked the author GaSelle for the post:
BrianDS

ascaria
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 125 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ascaria » 12. maj 2021, 15:35

Ioniq 5 imponerer på ladehastigheden kontra Tesla M3:
The comparison with the Hyundai Ioniq 5 reveals that there is no match for the South Korean car either in terms of the average charging power and the range replenishing speed in 20-80% SOC window. If the Ioniq 5 charges quicker than Model 3, the range replenishing speed will be better also compared to one of its main competitors, the Model Y.

Finally, we must remember that the Tesla charging results were achieved at a V3 Tesla Supercharger (250 kW). Not all Tesla Superchargers are V3. In Europe, Tesla Model 3/Model Y can use also CCS2 fast chargers, but the charging output (despite power of up to 350 kW) might not be as high as on the V3 Superchargers.
https://insideevs.com/news/506759/tesla ... -charging/

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Indlæg: 1811
Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 74 times
Been thanked: 230 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Avantismo » 12. maj 2021, 15:37

Gammel info. Fra 2018

Elbilerne skal have batterier fra Kina

Ikke den grønneste ting i verden.

https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/b ... atterier-i


These users thanked the author Avantismo for the post:
DanielB12
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder :mrgreen:

Verstappen fanboy

Audi TT 1,8T 8n - Das Originale

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 15:39

GaSelle skrev:Hans, med det du har sat bilens forbrug til går du virkeligt med livrem og seler. Så højt et snitforbrug får du dæleme ikke i praksis :)
Det er jo en stor tung bil, tager du både sommer og vinterkørsel, og eventuel motorvej, samt små ture med, så koster det på økonomien - uanset brændstof.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 12. maj 2021, 15:40

GaSelle skrev:
12. maj 2021, 15:33
Hans, med det du har sat bilens forbrug til går du virkeligt med livrem og seler. Så højt et snitforbrug får du dæleme ikke i praksis :)
Altså 22 ?

Jeg forsøgte ikke at male billedet unødigt lyserødt, i min opstilling. Det skal jo helst være lidt troværdigt.
Men kun fint hvis det endda kunne ligge en smule lavere :)

Jeg var på spritmonitor for at se om de havde data på elbiler.. og det har de.
Men selvf slet ikke samme datavolumen som vi kender fra fossilbiler.
Og så har jeg altid lidt i baghovedet .... at i Tyskland kører de måske lidt mere motorvej, og lidt højere hastighed end os. Hvilket betyder ekstra meget for en elbil...
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 12. maj 2021, 15:53

HansH skrev:
12. maj 2021, 12:32
Thor-thor skrev:
12. maj 2021, 12:15
Spændende tolkninger på hvad man tror han siger ;)

Han siger "average speed" altså den gns. hastighed over de 1000 km inkl. ladepauser (i klippet over de første ca. 850 km?)

Det giver fin mening at bruge gns. hastighed for totaltiden. Så får man et godt billede af, hvad man vil opleve ved længere ture og det viser netop summen af bilens effektivitet, batteristørrelse, ladehastighed etc.
Så efter min mening et rigtig godt billede af en elbils formåen på langture (og også mere generelt, hvor man ikke behøver forholde sig til ladekurver, max ladeeffekt etc.)
Har lige hørt 10:20 et par gange igen .... og du har ret - han siger vist "average speed".
Jeg vil sige at hans engelske udtale ikke altid er Premium.. Men fair nok - jeg hørte forkert :)

Dvs iflg din forklaring, så er det altså på den parameter hvor Enyaq 80 klarer sig ca ligeværdigt med en TM3 LR (hvis man korrigerer for temp mm.)
Jvnf. dit eget indlæg her - viewtopic.php?p=1736967#p1736967

Hvis de to biler spiller lige op anno 2021, siger han så indirekte at Tesla ikke har udviklet sig siden 2016 ....
Tjooo.
Skal man være pernitten klarer Enyaq sig faktisk ringere end TM3. Temp/dårligt føre flytter en hel del. Derudover var der noget med trafik/ladeproblem på TM3 testen. Jeg ville gætte på at en TM3 LR, med samme (god) temp/føre, ville lægge sig i feltet af TM3P, meget tæt omkring 10 timer.
Men jo overordnet set er det tæt på at være lige, næppe de sidste 15-20 min pr. 1000 km, der vælter noget ;)

Skal man så være lidt mere nørdet, så bruger TB i de videoer ladere på max 150 kWh, hvilket betyder at TM3 ikke kan udnytte at den kan modtage op til 250 kW (i et snævert spænd med lav SoC). Så på de kraftigste lynladere vil TM3 have en fordel (som ikke fremgår i testen).

Mht. udvikling er sammenhængen nok at Tesla satte en temmelig høj barre for nogle år siden med Model S. Barren er nu hævet/videreudviklet med højere ladehastighed i M3 (som lader hurtigere end den nuværende S). Umiddelbart er der ikke ret mange der er i nærheden af en TM3 i ladehastighed og tilføjet rækkevidde/pr tid. Men det er nogen gange lidt teoretisk, hvor det bliver skæve sammenligninger, eks. kun ved lav SoC 0-60%, men vil flertallet lade på den måde? Næppe, de ville nok acceptere (måske ikke vide) at det faktisk tidsmæssigt kunne betale sig at lade en ekstra gang .

Så Tesla har udviklet sig, men deres forspring er jo klart formindsket (før var de i en liga helt for sig selv). Indtil for relativ nyligt var der ikke noget der nærmede sig deres ydelse/rækkevidde etc. og det er der jo ved at komme nu.
Senest rettet af Thor-thor 12. maj 2021, 16:45, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 12. maj 2021, 16:07

HansH skrev:
12. maj 2021, 15:40
GaSelle skrev:
12. maj 2021, 15:33
Hans, med det du har sat bilens forbrug til går du virkeligt med livrem og seler. Så højt et snitforbrug får du dæleme ikke i praksis :)
Altså 22 ?

Jeg forsøgte ikke at male billedet unødigt lyserødt, i min opstilling. Det skal jo helst være lidt troværdigt.
Men kun fint hvis det endda kunne ligge en smule lavere :)
Mener nærmere at du har rundet af i den negative retning flere steder (men man skal jo også passe på). ;)
Har lige checket med ABRP og en tur med mest landevej/lidt motorvej og en rute med primært motorvej/lidt landevej og temp på 5 grader. Der scorer en Enyaq ca. 18 og 22 kWh/100km og den vil være endnu mere økonomisk i bykørsel. Så 22 burde overhovedet ikke være optimistisk, tværtimod.
Derudover er en elpris på omkring/lidt under 2kr ikke urealistisk (i DK Vest), hvis man evt. gider bruge et par øjeblikke på at checke/skifte selskab. Så efter refusion burde man kunne komme i nærheden af 80 øre/kWh.
Samtidig er den grønne afgift endnu et sted der flytter regnestykket i retning af en Ellert.
Endelig kan man i mange tilfælde få billigere installation, men det er naturligvis individuelt.
Senest rettet af Thor-thor 12. maj 2021, 16:47, rettet i alt 2 gange.
These users thanked the author Thor-thor for the post:
HansH

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 12. maj 2021, 16:08

HansH skrev:
12. maj 2021, 15:40
GaSelle skrev:
12. maj 2021, 15:33
Hans, med det du har sat bilens forbrug til går du virkeligt med livrem og seler. Så højt et snitforbrug får du dæleme ikke i praksis :)
Altså 22 ?

Jeg forsøgte ikke at male billedet unødigt lyserødt, i min opstilling. Det skal jo helst være lidt troværdigt.
Men kun fint hvis det endda kunne ligge en smule lavere :)

Jeg var på spritmonitor for at se om de havde data på elbiler.. og det har de.
Men selvf slet ikke samme datavolumen som vi kender fra fossilbiler.
Og så har jeg altid lidt i baghovedet .... at i Tyskland kører de måske lidt mere motorvej, og lidt højere hastighed end os. Hvilket betyder ekstra meget for en elbil...
Ja. Med lidt omtanke er forbruget lavere - det kræver ikke ret meget ;)
These users thanked the author GaSelle for the post:
HansH

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"