Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 6. apr 2021, 15:47

Min kollega, som har købt en ID.4 nu, men har noget Ioniq har lige været i Nordjylland på påskeferie. Kørt ud og hjem på de større rejsedage.. De oplevede 10-15 min ventetid ved hurtigladestationen, alle gange de brugte dem.

Er det en gængs problematik? Eller overtalelsestaktik ift. at kunne købe en ID.4 med det store batteri?
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 6. apr 2021, 20:06

Jeg prøvede "A Better Routplanner" (ABRP) for at se hvad fx en ENYAQ 80 iV med 125 kW lader og varmepumpe skulle have for at køre til Italien og hjem igen på en tilsvarende route som den vi kørte for nogle år siden i en Octavia TDI.
Jeg ved vi brugte cirka 2.100 kr i brændstof i dieselbilen, og jeg ved vi havde nogle overnatninger, hvor man forhåbentlig kunne spare en opladning eller to ved at den ladede op under overnatning.
Til gengæld ved jeg også at der ikke er ladepunkter hvor vi boede under rejsen (hoteller, B&B og campingplads)
Turen gik forbi Bolzano, Firenze, Lazise, Cavallino og hjemad + lidt køreture i områderne - turen estimeres til knap 3.841 km, jeg kørte i alt 4.136 km da jeg kørte turen i min Octavia (så jeg kørte rent faktisk 300 km mere (eller to opladninger))

Jeg justerede til at jeg gerne ville lade ved 20% fremfor 10%, fordi jeg ved der kan være situationer hvor man er nødt til at køre videre til næste mulighed hvis der sker noget uforudset på så lang en tur.

ABRP skriver at det vil tage godt 50 timer, hvoraf de 12,5 timer går ved ladestanderen (Det er både ud og hjem, så samlet tid for hele turen) - det kan nok gå, selvom jeg synes det er en del tid der går med det.
Bilen vil således køre imellem 59 km og 184 km imellem opladninger, men typisk omkring 100-120 km - estimeret forbrug er 300 Wh/km ifølge ABRP

Det værste er dog den estimerede pris - der er 28 opladninger på turen i alt, hvoraf de fem ikke er prissat - det koster i alt omkring 5.400 kr, de fem der ikke er prissat ligger til sammenlignelige ladeniveauer, så estimeret vil det koste 6.600 kr i strøm alene at køre turen, dertil kommer at man nok kommer til at købe lidt mere på vejen når man skal holde stille 28 gange af 20-40 minutter, og jeg vil forvente at der kommer mere ventetid når der kommer flere elbiler - medmindre der bliver udvidet meget kraftigt på ladenetværket.

Til sammenligning med Tesla Model 3 som altid bliver nævnt - så er det 25 opladninger i stedet for 28, primært superchargers, prisen her ligger på 2.300 kr - og et estimeret forbrug på 243 Wh/km
Turene imellem opladning ligger imellem 100-200 km - men det er også en mindre bil end ENYAQ, og Tesla ladenetværk gør en forskel. Teslaen kan således klare turen på 45 timer, hvoraf de 8 er ladetid - altså er den sparede tid stort set på hurtig opladning, som nu er 10-35 minutter.

VW ID.3 58 kW
27 opladninger (19 med pris)
52,5 timer
13 timers ladetid
235 Wh/km
Estimeret pris 5.200 kr.

Så en Tesla Model 3 er kun lidt dyrere end en Octavia TDI, imens en ENYAQ formodes at koste cirka tre gange så meget.

Jeg tankede min Octavia med 28-35 liter seks gange på samme tur, og hvis jeg udelader "slutoptankning" og accepterer halvtom tank når jeg kommer hjem - ligesom vi gør med elbilen, så kostede det 1.900 kr.
Gennemsnitsforbrug på alle tre ture jeg havde til Italien i min Octavia målt på tankede liter og kørte kilometer var 18,5 km/l, hastigheden har ligget omkring 130-160 km/t på motorvejen, men dog altid lovlig hastighed.
Min Octavia med 18" sommerhjul var pakket godt med bagage til to uger og fire voksne, samt lidt souvenirs og vin der skulle med hjem, ingen tagboks eller noget på krogen, da den har et stort regulært bagagerum, men der var fyldt op, så det kunne ikke være i en TM3 i bagagerum + frunk - men man kunne måske indskrænke sig.

Jeg er ikke sikker på hvad jeg skal konkludere ud fra dette, men jeg frygter at der vil være flere gange vi ser ladekøer, måske ikke længe, men hvis man skal vente 10-20 minutter, og så lade en halv time, så bliver det pludselig ikke 12,5 timer til opladning, men måske nærmere 15-20 timer til opladning på sådan en tur.
Jeg havde også forventet at jeg kunne gøre det billigere i en elbil i forbrug alene...

Elbiler kan meget godt, men heller ikke langturen er de perfekte til endnu. Til gengæld kan det nok svare sig at leje en større dieselbil til turen til Italien, i stedet for at køre turen i elbilen ;-)

Og igen - jeg havde forventet at det var færre opladninger, og billigere i både Tesla og ENYAQ, så jeg er en smule overrasket.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 459 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af KMDTHY » 6. apr 2021, 20:14

BrianDS skrev:
6. apr 2021, 20:06
Jeg er ikke sikker på hvad jeg skal konkludere ud fra dette,
Du kan konkludere at Brian stadig ikke gider at have elbil fordi han ikke kan komme til Italien på én opladning... som du vidst nok har skrevet her i tråden omkring 100 gange nu :D :lol: :lol:
These users thanked the author KMDTHY for the post (total 3):
DanielB12mertodinloKBoesen
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af xbn » 6. apr 2021, 20:31

Prøvede med en lignende beregning på ABRP og en id4 i går, bare på en smuttur hjem til de gamle. De bor 167 km væk og turen tager normalt 1:35 hver vej, hvis man følger hastighedsgrænserne.
De har ingen ladestander, så turen vil medføre to ladestop, med 100% SoC ved start og 10% ved hjemkomst. Den samlede køretid ender på ca 4 timer i stedet for lidt over 3 timer. De to opladninger den foreslår er 2x15 minutter, og så går det vel lidt tid til at køre af og på motorvejen etc, så det passer nok meget godt.
Det kunne jeg nok godt leve med, selvom turene varer lidt længere. Men det gør det mere besværligt at køre svinkeærinder på længere ture.
These users thanked the author xbn for the post:
BrianDS
Billede

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 6. apr 2021, 20:40

Selvom Brian er notorisk imod elbiler, så synes jeg da at økonomien i det falder igennem. Havde ikke regnet med det var gratis, men heller ikke så meget dyrere som det der.
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 3):
BrianDSKevinffKorreborg
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

HenrikH
Medlem
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 142 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HenrikH » 6. apr 2021, 21:45

BrianDS skrev:
6. apr 2021, 20:06
Jeg prøvede "A Better Routplanner" (ABRP) for at se hvad fx en ENYAQ 80 iV med 125 kW lader og varmepumpe skulle have for at køre til Italien og hjem igen på en tilsvarende route som den vi kørte for nogle år siden i en Octavia TDI.
Jeg ved vi brugte cirka 2.100 kr i brændstof i dieselbilen, og jeg ved vi havde nogle overnatninger, hvor man forhåbentlig kunne spare en opladning eller to ved at den ladede op under overnatning.
Til gengæld ved jeg også at der ikke er ladepunkter hvor vi boede under rejsen (hoteller, B&B og campingplads)
Turen gik forbi Bolzano, Firenze, Lazise, Cavallino og hjemad + lidt køreture i områderne - turen estimeres til knap 3.841 km, jeg kørte i alt 4.136 km da jeg kørte turen i min Octavia (så jeg kørte rent faktisk 300 km mere (eller to opladninger))

Jeg justerede til at jeg gerne ville lade ved 20% fremfor 10%, fordi jeg ved der kan være situationer hvor man er nødt til at køre videre til næste mulighed hvis der sker noget uforudset på så lang en tur.

ABRP skriver at det vil tage godt 50 timer, hvoraf de 12,5 timer går ved ladestanderen (Det er både ud og hjem, så samlet tid for hele turen) - det kan nok gå, selvom jeg synes det er en del tid der går med det.
Bilen vil således køre imellem 59 km og 184 km imellem opladninger, men typisk omkring 100-120 km - estimeret forbrug er 300 Wh/km ifølge ABRP

Det værste er dog den estimerede pris - der er 28 opladninger på turen i alt, hvoraf de fem ikke er prissat - det koster i alt omkring 5.400 kr, de fem der ikke er prissat ligger til sammenlignelige ladeniveauer, så estimeret vil det koste 6.600 kr i strøm alene at køre turen, dertil kommer at man nok kommer til at købe lidt mere på vejen når man skal holde stille 28 gange af 20-40 minutter, og jeg vil forvente at der kommer mere ventetid når der kommer flere elbiler - medmindre der bliver udvidet meget kraftigt på ladenetværket.

Til sammenligning med Tesla Model 3 som altid bliver nævnt - så er det 25 opladninger i stedet for 28, primært superchargers, prisen her ligger på 2.300 kr - og et estimeret forbrug på 243 Wh/km
Turene imellem opladning ligger imellem 100-200 km - men det er også en mindre bil end ENYAQ, og Tesla ladenetværk gør en forskel. Teslaen kan således klare turen på 45 timer, hvoraf de 8 er ladetid - altså er den sparede tid stort set på hurtig opladning, som nu er 10-35 minutter.

VW ID.3 58 kW
27 opladninger (19 med pris)
52,5 timer
13 timers ladetid
235 Wh/km
Estimeret pris 5.200 kr.

Så en Tesla Model 3 er kun lidt dyrere end en Octavia TDI, imens en ENYAQ formodes at koste cirka tre gange så meget.

Jeg tankede min Octavia med 28-35 liter seks gange på samme tur, og hvis jeg udelader "slutoptankning" og accepterer halvtom tank når jeg kommer hjem - ligesom vi gør med elbilen, så kostede det 1.900 kr.
Gennemsnitsforbrug på alle tre ture jeg havde til Italien i min Octavia målt på tankede liter og kørte kilometer var 18,5 km/l, hastigheden har ligget omkring 130-160 km/t på motorvejen, men dog altid lovlig hastighed.
Min Octavia med 18" sommerhjul var pakket godt med bagage til to uger og fire voksne, samt lidt souvenirs og vin der skulle med hjem, ingen tagboks eller noget på krogen, da den har et stort regulært bagagerum, men der var fyldt op, så det kunne ikke være i en TM3 i bagagerum + frunk - men man kunne måske indskrænke sig.

Jeg er ikke sikker på hvad jeg skal konkludere ud fra dette, men jeg frygter at der vil være flere gange vi ser ladekøer, måske ikke længe, men hvis man skal vente 10-20 minutter, og så lade en halv time, så bliver det pludselig ikke 12,5 timer til opladning, men måske nærmere 15-20 timer til opladning på sådan en tur.
Jeg havde også forventet at jeg kunne gøre det billigere i en elbil i forbrug alene...

Elbiler kan meget godt, men heller ikke langturen er de perfekte til endnu. Til gengæld kan det nok svare sig at leje en større dieselbil til turen til Italien, i stedet for at køre turen i elbilen ;-)

Og igen - jeg havde forventet at det var færre opladninger, og billigere i både Tesla og ENYAQ, så jeg er en smule overrasket.
Jeg har ikke selv elbil, men dit største argument imod en elbil er 14 dages ferie set i forhold til 350 dage herhjemme?
Hvad vil dit regnestykke være på de 350 dage herhjemme?
Forstår ikke helt hvor du vil hen med ferieregnestykket.
These users thanked the author HenrikH for the post:
Passatg 3c

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 6. apr 2021, 23:03

Jeg er heller ikke mentalt klar til den store kør-selv ferie i ellerten. Så det er godt, at den primære bil har en stor tank og kører på diesel. Men til alt andet kørsel i det daglige, med ladning hjemme, fungerer det rigtig fint.

Mon ikke billedet ændrer sig, når der kommer mange flere ladestandere. Det vil nok tage lidt tid; forhåbentligt kommer priserne på at lade ‘ude’ i Europa også ned i et mere spiseligt niveau.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 6. apr 2021, 23:59

GaSelle skrev:Jeg er heller ikke mentalt klar til den store kør-selv ferie i ellerten. Så det er godt, at den primære bil har en stor tank og kører på diesel. Men til alt andet kørsel i det daglige, med ladning hjemme, fungerer det rigtig fint.

Mon ikke billedet ændrer sig, når der kommer mange flere ladestandere. Det vil nok tage lidt tid; forhåbentligt kommer priserne på at lade ‘ude’ i Europa også ned i et mere spiseligt niveau.
Ladestandere skal også finansieres - en lynlader løber nemt op i en million i etablering, der skal alligevel nogen penge igennem for at finansiere det.

Sendt fra min KB2003 med Tapatalk

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 7. apr 2021, 00:36


HenrikH skrev:
BrianDS skrev:
6. apr 2021, 20:06
....
Elbiler kan meget godt, men heller ikke langturen er de perfekte til endnu. Til gengæld kan det nok svare sig at leje en større dieselbil til turen til Italien, i stedet for at køre turen i elbilen ;-)

Og igen - jeg havde forventet at det var færre opladninger, og billigere i både Tesla og ENYAQ, så jeg er en smule overrasket.
Jeg har ikke selv elbil, men dit største argument imod en elbil er 14 dages ferie set i forhold til 350 dage herhjemme?
Hvad vil dit regnestykke være på de 350 dage herhjemme?
Forstår ikke helt hvor du vil hen med ferieregnestykket.
Den kan vi godt tage, da jeg pendlede 60 km hver vej, så kunne besparelsen med abonnement ( ingen anden opladning udover) og ingen service løbe op i 500-1.000 kr/måned ved at køre elbil (alt efter hvilken elbil jeg dengang regnede på)
Dette skal så holdes op imod hvad elbilen koster i indkøb og finansiering og der knækkede filmen så på mange elbiler fordi jeg ikke kan nå at spare forskellen i den tid jeg regner med at skulle have bilen.

I forhold til ferieturen, så blev jeg nysgerrig fordi en person i anden sammenhæng mente det var billigere at køre på ferie i elbil, og henviste til ABRP - og af en eller anden grund fandt jeg det relevant i dialogen vi har herinde.

Jeg kører så noget mindre efter jeg har fået nyt arbejde, faktisk så lidt at jeg overvejer en elcykel til sommerdagene når Corona tillader at der kommer nogle flere til Danmark
- det gør at abonnementet ikke kan betale sig, og dermed besparelsen mindre.

Jeg kan pt nøjes med at tanke en gang i måneden selvom jeg kører på arbejde hver eneste dag.

Fordelene ved elbilerne jeg har mulighed for at købe er derfor efterhånden lidt små både økonomisk, praktisk, klimamæssigt, og på det sjove.

Selvom @KMDTHY og @DanielB12 kommer med deres spydige (og trættende) kommentarer om at jeg er modstander af elbiler, så handler tråden her ikke om at alle skal være entydigt fanatiske tilhængere af elbiler (den del klarer andre fint i FDEL - og der holder jeg mig væk af samme grund) - emnet er OM man vil købe en elbil. (Jeg er dog imponeret hvis @KMDTHY rent faktisk har talt mine kommentarer med specifikt indhold Billede)
Der er til gengæld mange i efterhånden alle tråde der prædiker elbiler - og især Tesla Model 3 (indrømmet, TM3 er jeg slet ikke fan af)
Jeg undersøger jævnligt markedet og følger med, fordi jeg håber på der kommer en lidt mere passende elbil, der både har et ordentligt bagagerum, fornuftig rækkevidde (vi er ved at være der men med udfordringer om vinteren), fornuftig ladetid (der mangler en del endnu), og en fornuftig økonomi (den er svær)

Jeg havde planer om at skifte bil i 2020 (eller 2021), men for første gang i 15 år synes jeg det er svært at finde en passende bil - som ikke er ringere end den jeg har - og det uanset fremdriftsmiddel.

En del kan løses med bedre infrastruktur (og meget planlægning), men helt ærligt - opladning for hver 100-170 km når man kører på motorvejen (ifølge ABRP), det synes jeg er alt andet end imponerende.

I vores familie kan vi godt lide spontane lidt længere ture, det er ikke nemmere (endnu)

Jeg tvivler ikke på at elbiler er en del af løsningen, men jeg tvivler lidt på at de biler vi ser på markedet nu vil være en del af den løsning der satses på når der virkelig kommer fart i tingene (det er der ikke endnu) - og jeg tænker også der på sigt kommer andre løsninger til specielle behov, ligesom benzin og diesel, så kan det blive BEV og "??????"


En elbil kan godt være interessant, men det skal give mening, da det for mig ikke er en "ekstra" bil, og jeg ikke har råd til bare at satse når der er så mange nye parametre Billede
Det er jo ikke en hobby hvor der står en Ferrari eller Porsche i garagen, som "bare" er en bonus bil BilledeBillede
These users thanked the author BrianDS for the post (total 6):
SyndicateDanielB12jansomHenrikHkGlerupedbepOct3
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2057
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 485 times
Been thanked: 249 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af donfetaful » 7. apr 2021, 05:50

hhhhhhhh

@AU-R8 du får lige en kasse h'er til dine kWh'er ☺️
These users thanked the author donfetaful for the post (total 2):
TargetkGlerup

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 7. apr 2021, 06:02

donfetaful skrev:
7. apr 2021, 05:50
hhhhhhhh

@AU-R8 du får lige en kasse h'er til dine kWh'er ☺️
Hmmm ?

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 7. apr 2021, 06:39

Der er jo mange måder at stille de regnestykker op på, men jeg kan godt se, at kører du kun én tankfuld op om måneden, så er forskellen ikke stor.

Den BMW 118d aut., som ID.3´en afløste, brugte 13-1500kr/mdr i brændstof. Det er nede på under 500kr i en ID (vi har reduceret elafgift, så vi bliver refunderet mere, end vi betaler for strømmen - så abonnementsprisen bliver lavere end de 749kr Clever koster). Vi sparer også et service om året, ca. 4000kr, der er 5 år med på en ID. Den grønne ejerafgift var lige steget til 1930kr/halvår, så der sparer vi 1600kr/halvår. Ydermere er vi ikke i en position, at kunne købe en bil kontant, så en fordel mere er, at der er 0% i rente på et elbilslån. Alt i alt en udmærket besparelse.

Nu har vi kun haft én lang tur på motorvej, nemlig hjem fra forhandleren. 240km i 6-7 grader og kraftig modvind. Her var rækkevidden på motorvejen ca. 290-300km. Kørt på ACC med fartgrænserne + 5. Men igen, er man typen, der kører mere aggressivt eller noget hurtigere end fartgrænserne, så ser det scenarie selvfølgelig anderledes ud; men med 30KWh/100km, så skal man sateme køre til i en ID.3, for at komme derop - er man SUV typen (ID.4/Enyaq etc.) kan dét forbrug måske være mere realistisk.

Jeg er bestemt ikke fanatisk, og har som tidligere nævnt en "rigtig" (brændstof-) bil stadig. Men det er nu ikke SÅ håbløst at køre strøm, som nogen gør det til (ikke målrettet nogen speficikt!).

Hvad opladningspriserne ude i Europa angår, så kan det også sagtens blive billigere. VW tilbyder fx WeCharge, hvor KWh prisen er "nede" i 4.2kr med et gratis abonnement. Man kan så ved ferier opgradere til et Plus abonnement til 139kr/mdr, så er prisen "nede" i 2.40kr/KWh.

Det jeg egentlig bare vil sige er, at man let kan opstille et scenarie, hvor det ser meget sort ud (at det koster 6K i strøm at køre til Italien, at forbruget er +30KWh/100km, at man skal lade hver 100km etc.) - men det behøver ikke være hele sandheden. Ændrer man sin kørestil bare en smule og undersøger man lademulighederne, så ser det helt anderledes lysere ud. Jeg er dog helt enig i, at ladenetværkene, som det er nu, er en uigennemskuelig jungle, og at det er for få ladestandere til at jeg gad køre langt, sådan for alvor, i ferietiden.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 6):
Dennis2kSteenCDanielB12BrianDSANAJKBoesen

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dennis2k » 7. apr 2021, 07:12

Tak, @GaSelle - Jeg skulle netop til at skrive et identisk indlæg. :D
Her i huset er det godt nok den primære bil der skiftes ud til ellert - Men vi har en benzin Polo fra '17, som fruen bruger og den beholder vi formentlig til den dør.

Jeg har selv nævnt et par gange at elbiler er et kompromis - For nogen betyder det kompromis meget og for andre betyder det mindre. Vi talte også meget omkring kør-selv ferier og sandheden er bare at vi har gjort det én gang i vores liv indtil videre og derfor droppede vi helt at have det med i overvejelserne.

Nu prøvede jeg at tage en Enyaq 80, tilføje 200kg og sætte hastigheden til maks. 130 Km/t og jeg kan nå til Lazize med 5 opladninger fra Solrød - Det er færre pauser end vi alligevel ville skulle holde med 2 små børn. Vi ville formentlig også tage en overnatning på vejen og så er vi nede på 2-3 pauser om dagen á 30 min varighed.
Worstcase, så ville jeg ikke tøve med at leje en bil istedet hvis det virkelig betød så meget for mig.

Omring prisen, som GaSelle er inde på - Så er WeCharge ikke helt dumt omend det koster knap 1.700 om året, men så WeCharge at sammeligne med Tesla og deres netværk. De tager forskelige priser, men det er i samme leje.
Tesla ville så koste mig ca. det dobbelte i årlige forsikringspræmie kontra VW/Skoda.

Omkring ladehastigheder, så syntes jeg at jeg har set de første rygter på at VW kan skrue op til 170KW - Jeg har ikke undersøgt det dybere.
These users thanked the author Dennis2k for the post:
BrianDS
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

SteenC
Nyt medlem
Indlæg: 135
Tilmeldt: 11. aug 2014, 15:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SteenC » 7. apr 2021, 07:48

Hvis man køber en ID hos VW, og måske gælder det samme ved køb af Enyaq hos Skoda, kan man tegne et We Charge Plus abonnement for 79.- pr. måned i op til 3 år, og lade til 2,40 kr. pr. kWh ved Ionity.
These users thanked the author SteenC for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 7. apr 2021, 07:56


GaSelle skrev:Der er jo mange måder at stille de regnestykker op på, men jeg kan godt se, at kører du kun én tankfuld op om måneden, så er forskellen ikke stor.

Den BMW 118d aut., som ID.3´en afløste, brugte 13-1500kr/mdr i brændstof. Det er nede på under 500kr i en ID (vi har reduceret elafgift, så vi bliver refunderet mere, end vi betaler for strømmen - så abonnementsprisen bliver lavere end de 749kr Clever koster). Vi sparer også et service om året, ca. 4000kr, der er 5 år med på en ID. Den grønne ejerafgift var lige steget til 1930kr/halvår, så der sparer vi 1600kr/halvår. Ydermere er vi ikke i en position, at kunne købe en bil kontant, så en fordel mere er, at der er 0% i rente på et elbilslån. Alt i alt en udmærket besparelse.

Nu har vi kun haft én lang tur på motorvej, nemlig hjem fra forhandleren. 240km i 6-7 grader og kraftig modvind. Her var rækkevidden på motorvejen ca. 290-300km. Kørt på ACC med fartgrænserne + 5. Men igen, er man typen, der kører mere aggressivt eller noget hurtigere end fartgrænserne, så ser det scenarie selvfølgelig anderledes ud; men med 30KWh/100km, så skal man sateme køre til i en ID.3, for at komme derop - er man SUV typen (ID.4/Enyaq etc.) kan dét forbrug måske være mere realistisk.

Jeg er bestemt ikke fanatisk, og har som tidligere nævnt en "rigtig" (brændstof-) bil stadig. Men det er nu ikke SÅ håbløst at køre strøm, som nogen gør det til (ikke målrettet nogen speficikt!).

Hvad opladningspriserne ude i Europa angår, så kan det også sagtens blive billigere. VW tilbyder fx WeCharge, hvor KWh prisen er "nede" i 4.2kr med et gratis abonnement. Man kan så ved ferier opgradere til et Plus abonnement til 139kr/mdr, så er prisen "nede" i 2.40kr/KWh.

Det jeg egentlig bare vil sige er, at man let kan opstille et scenarie, hvor det ser meget sort ud (at det koster 6K i strøm at køre til Italien, at forbruget er +30KWh/100km, at man skal lade hver 100km etc.) - men det behøver ikke være hele sandheden. Ændrer man sin kørestil bare en smule og undersøger man lademulighederne, så ser det helt anderledes lysere ud. Jeg er dog helt enig i, at ladenetværkene, som det er nu, er en uigennemskuelig jungle, og at det er for få ladestandere til at jeg gad køre langt, sådan for alvor, i ferietiden.
De data jeg kom med var desværre ikke noget jeg fandt på, alt kom fra ABRP, både referenceforbrug og beregnet forbrug.
Jeg kender ikke noget der er bedre til at beregne det end ABRP - husk det er en ENYAQ med det store batteri, og fuld oppakning, og fire personer.

Med 30 kWh/100 km og 4.000 km vil WeCharge være 5.040 kr - og Plus vil være mere rimelige 2.880 kr.

Jeg har ingen mulighed for reduceret elafgift, men det gør selvfølgelig regnskabet hurtigere kan blive positivt. Det samme var også tilfældet da jeg pendlede mere, hvilket jeg også nævnte som en besparelse.

I dit tilfælde ville jeg heller ikke være så meget i tvivl om business case.

Vi har en '15 Polo som sekundær bil, den er bare så billig at både brændstof, service, og grøn ejerafgift lagt sammen ikke engang kan betale et ladeabonnement Billede

Jeg har regnet meget på forskellige scenarier for at jeg håbede jeg kunne få det til at give mening at skifte den ene bil - det er ikke lykkedes endnu.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dennis2k » 7. apr 2021, 08:01

BrianDS skrev:
7. apr 2021, 07:56
De data jeg kom med var desværre ikke noget jeg fandt på, alt kom fra ABRP, både referenceforbrug og beregnet forbrug.
Jeg kender ikke noget der er bedre til at beregne det end ABRP - husk det er en ENYAQ med det store batteri, og fuld oppakning, og fire personer.
Vil ud ikke dele de indstillinger du har foretaget?
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 459 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af KMDTHY » 7. apr 2021, 08:44

BrianDS skrev:
7. apr 2021, 00:36
Selvom @KMDTHY og @DanielB12 kommer med deres spydige (og trættende) kommentarer om at jeg er modstander af elbiler, så handler tråden her ikke om at alle skal være entydigt fanatiske tilhængere af elbiler (den del klarer andre fint i FDEL - og der holder jeg mig væk af samme grund) - emnet er OM man vil købe en elbil. (Jeg er dog imponeret hvis @KMDTHY rent faktisk har talt mine kommentarer med specifikt indhold Billede)
Jeg har opgivet at tælle, Brian.. for mange cifre for mig :lol:

Elbiler er på nuværende tidspunkt bare ikke for alle. Jeg har også droppet ideen om en primær elbil, primært grundet behov for at trække CV. Overvejer kraftigt en sekundær som afløser for Lupoen... selvom det sikkert vil være billigst at fortsætte i Lupo :lol: Men lidt mere komfort og sikkerhed må godt koste lidt. Bliver nok en ID.3 eller Hyundai Kona. :)
These users thanked the author KMDTHY for the post:
BrianDS
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Rune
Nyt medlem
Indlæg: 253
Tilmeldt: 21. maj 2009, 15:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 6 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Rune » 7. apr 2021, 08:55

Var forbi VW på rådhuspladsen igår og jeg er helt sikker på de får kæmpe succe med ID3 og ID4, du kan købe en fornuftig bil og den kommer ikke over 500.000 er jo billigt sammenlignet med en Tesla.

ID4 virker som en fin bil og med 300 km så kan vi sagtens leve med sådan en, en tur til Nordjylland med færgen og 2 stop så sønnen lige kan komme ud af barensædet.

Opladning i byen er et problem, men folk i byen køre jo også sjældent 100 km om dagen. Vi vil ikke kunne lade her hjemme, men vil kunne lade på arbejde, men som også kun er 3 km fra hvor vi bor.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 7. apr 2021, 09:16


Dennis2k skrev:
BrianDS skrev:
7. apr 2021, 07:56
De data jeg kom med var desværre ikke noget jeg fandt på, alt kom fra ABRP, både referenceforbrug og beregnet forbrug.
Jeg kender ikke noget der er bedre til at beregne det end ABRP - husk det er en ENYAQ med det store batteri, og fuld oppakning, og fire personer.
Vil ud ikke dele de indstillinger du har foretaget?
Jeg legede en del med forskellige indstillinger, men jeg kan dele de opsætninger jeg har lavet.

- ENYAQ 80 iV med hurtiglader og varmepumpe
- 20% ved ankomst til ladestander (måske forsigtigt?)
- ingen nedjustering af hastighed for at nå ladepunkter
- vind, den satte jeg måske højt til 8 m/s

ellers standard indstillinger uden abonnement, 20 grader, ingen ekstra vægt osv.

Jeg kan se i dag at den vælger lidt forskellige ruter når jeg beregner flere gange med samme indstillinger, men stadig cirka 3900 km og 50 timer og 26 ladestop.
Prisen summeres i toppen til €649,3 + 456,2 DKK - det er 5.326 kr.
21 opladninger har en pris, fem har ikke, lidt forsimplet tog jeg de 5.326 kr, delte med 21 og fangede med 26, det giver 6.594 kr
Prisen er derfor lidt under 6 kr/kWh

Sætter jeg vinden til 0 m/s får jeg en ny rute med 24 ladepunkter, sparer 2 timers opladning, mange flere uden pris (15), med samme forsimplede regnemetode er der endnu større usikkerhed, men der er lidt at spare da den kun mener at bruge 253 Wh/km

Sætter jeg yderligere til 10% SoC ved ankomst til opladning, så er spares endnu to timer, 22 ladepunkter og estimeret 5.650 kr.
Med hastighedsregulering for at nå ladepunkter er der umiddelbart ikke en ændring af spore - det vil sige jeg er her tilbage på standard instillinger.

Som jeg vist også skriver, så er der muligheder for at gøre det billigere fx med en Ionity aftale, og hvis man kan lade op ved overnatninger.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 7. apr 2021, 09:19

KMDTHY skrev:
BrianDS skrev:
7. apr 2021, 00:36
Selvom @KMDTHY og @DanielB12 kommer med deres spydige (og trættende) kommentarer om at jeg er modstander af elbiler, så handler tråden her ikke om at alle skal være entydigt fanatiske tilhængere af elbiler (den del klarer andre fint i FDEL - og der holder jeg mig væk af samme grund) - emnet er OM man vil købe en elbil. (Jeg er dog imponeret hvis @KMDTHY rent faktisk har talt mine kommentarer med specifikt indhold Billede)
Jeg har opgivet at tælle, Brian.. for mange cifre for mig Billede

Elbiler er på nuværende tidspunkt bare ikke for alle. Jeg har også droppet ideen om en primær elbil, primært grundet behov for at trække CV. Overvejer kraftigt en sekundær som afløser for Lupoen... selvom det sikkert vil være billigst at fortsætte i Lupo Billede Men lidt mere komfort og sikkerhed må godt koste lidt. Bliver nok en ID.3 eller Hyundai Kona. :)
Jeg vil ikke vurdere dine evner til at tælle, men jeg har høje forventninger til dig Billede

I forhold til din vurdering af Lupo, med komfort, sikkerhed, osv. - der ville jeg heller ikke være i tvivl - selvom du godt nok har kørt Lupo længe og nok kender den ret godt Billede
Det bliver ikke billigere, men alderen og de andre parametre, der forstår jeg godt dit valg om at skifte til el - og du kan vist også lade i begge ender af din meget lange pendlertur?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

SteenC
Nyt medlem
Indlæg: 135
Tilmeldt: 11. aug 2014, 15:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SteenC » 7. apr 2021, 09:38

Rune skrev:
7. apr 2021, 08:55
Var forbi VW på rådhuspladsen igår og jeg er helt sikker på de får kæmpe succe med ID3 og ID4, du kan købe en fornuftig bil og den kommer ikke over 500.000 er jo billigt sammenlignet med en Tesla.

ID4 virker som en fin bil og med 300 km så kan vi sagtens leve med sådan en, en tur til Nordjylland med færgen og 2 stop så sønnen lige kan komme ud af barensædet.

Opladning i byen er et problem, men folk i byen køre jo også sjældent 100 km om dagen. Vi vil ikke kunne lade her hjemme, men vil kunne lade på arbejde, men som også kun er 3 km fra hvor vi bor.
Jeg har i hvert fald høje forventninger til den ID.4 tech, vi har købt, men det længste vi kører er også kun til Jylland og måske nordtyskland/Berlin, og det går sikker meget fint med de opladninger, der skal til. Har opgivet køreturen til Italien/Spanien, men flyver og lejer en bil, hvis vi skal derned.(Og så tør jeg slet ikke tænke på CO2 regnskabet :cry: )
Jeg lader med min hjemmelader, og i dagligdagen er er en opladning om ugen rigeligt til vores kørsel.
These users thanked the author SteenC for the post:
Rune

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 459 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af KMDTHY » 7. apr 2021, 09:46

BrianDS skrev:
7. apr 2021, 09:19
Det bliver ikke billigere, men alderen og de andre parametre, der forstår jeg godt dit valg om at skifte til el - og du kan vist også lade i begge ender af din meget lange pendlertur?
Jo der er på nuværende tidpunkt både gratis OK ladere samt Clever tilgængelig på/nær p-pladsen. Kigger lidt i Tyskland efter en brugt ID.3, lykkes det ikke, så kunne jeg godt finde på at handle en fabriksny Hyundai Kona Advanced til 300k med træk.
These users thanked the author KMDTHY for the post:
BrianDS
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Rune
Nyt medlem
Indlæg: 253
Tilmeldt: 21. maj 2009, 15:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 6 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Rune » 7. apr 2021, 09:47

SteenC skrev:
7. apr 2021, 09:38
Rune skrev:
7. apr 2021, 08:55
Var forbi VW på rådhuspladsen igår og jeg er helt sikker på de får kæmpe succe med ID3 og ID4, du kan købe en fornuftig bil og den kommer ikke over 500.000 er jo billigt sammenlignet med en Tesla.

ID4 virker som en fin bil og med 300 km så kan vi sagtens leve med sådan en, en tur til Nordjylland med færgen og 2 stop så sønnen lige kan komme ud af barensædet.

Opladning i byen er et problem, men folk i byen køre jo også sjældent 100 km om dagen. Vi vil ikke kunne lade her hjemme, men vil kunne lade på arbejde, men som også kun er 3 km fra hvor vi bor.
Jeg har i hvert fald høje forventninger til den ID.4 tech, vi har købt, men det længste vi kører er også kun til Jylland og måske nordtyskland/Berlin, og det går sikker meget fint med de opladninger, der skal til. Har opgivet køreturen til Italien/Spanien, men flyver og lejer en bil, hvis vi skal derned.(Og så tør jeg slet ikke tænke på CO2 regnskabet :cry: )
Jeg lader med min hjemmelader, og i dagligdagen er er en opladning om ugen rigeligt til vores kørsel.
Spændende. Havde vi et større forbrug af bil ville ID4 sagtens passe til os, men vi køre under 1000 km om måned, så dumt at købe en ny bil det.

har du købt med 2 glas tag?

SteenC
Nyt medlem
Indlæg: 135
Tilmeldt: 11. aug 2014, 15:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SteenC » 7. apr 2021, 09:54

Rune skrev:
7. apr 2021, 09:47
SteenC skrev:
7. apr 2021, 09:38
Rune skrev:
7. apr 2021, 08:55
Var forbi VW på rådhuspladsen igår og jeg er helt sikker på de får kæmpe succe med ID3 og ID4, du kan købe en fornuftig bil og den kommer ikke over 500.000 er jo billigt sammenlignet med en Tesla.

ID4 virker som en fin bil og med 300 km så kan vi sagtens leve med sådan en, en tur til Nordjylland med færgen og 2 stop så sønnen lige kan komme ud af barensædet.

Opladning i byen er et problem, men folk i byen køre jo også sjældent 100 km om dagen. Vi vil ikke kunne lade her hjemme, men vil kunne lade på arbejde, men som også kun er 3 km fra hvor vi bor.
Jeg har i hvert fald høje forventninger til den ID.4 tech, vi har købt, men det længste vi kører er også kun til Jylland og måske nordtyskland/Berlin, og det går sikker meget fint med de opladninger, der skal til. Har opgivet køreturen til Italien/Spanien, men flyver og lejer en bil, hvis vi skal derned.(Og så tør jeg slet ikke tænke på CO2 regnskabet :cry: )
Jeg lader med min hjemmelader, og i dagligdagen er er en opladning om ugen rigeligt til vores kørsel.
Spændende. Havde vi et større forbrug af bil ville ID4 sagtens passe til os, men vi køre under 1000 km om måned, så dumt at købe en ny bil det.

har du købt med 2 glas tag?
Pengemæssigt er det også sindssygt dumt af os at købe en elbil, men jeg vil gerne køre elbil, men det skal være af suv typen, så ID.4 passer os fint.

Jeg ved ikke lige, hvad du mener med 2 glas tag? Er der noget jeg har misset, for jeg troede kun, at der var panoramatag i ID.4'eren?

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 7. apr 2021, 10:14

Prøvede lige den app med E Tron
1740 km til Firence. Sat til 260 w/km, 200 kg ekstra, 4 m/s modvind.
9 stop af 3:20 timer. Ialt 22:37 timer.
Man vil overnatte en gang så man sparer jo en opladning. Men 4 opladninger per dag af 15-27 min er ok. Men tager nu flyveren til Bologna anyway.
Det rykker først rigtigt når man kan køre 400 km eller i 3 timer i streg. Tålmodigheden rækker ikke til kortere 😀
These users thanked the author AU-R8 for the post (total 2):
BrianDSKorreborg

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 7. apr 2021, 10:23

De 15-27 min opladning er jo den reelle tid hvor laderen sidder i stikket på bilen. Hvor lang tid tager det udenom?

Og hvis der er lidt kø hver gang, 10-15 min.. Så der det jo noget mere. Den tid kan du jo heller ikke bruge på noget andet - du skal jo sidde i bilen og være klar til at køre og frem og sætte stikket i etc.

Det er ikke for at debunke eller noget - men synes det er relevant nok ift. hvor den samlede opgørelse
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 7. apr 2021, 10:36

DanielB12 skrev:
7. apr 2021, 10:23
De 15-27 min opladning er jo den reelle tid hvor laderen sidder i stikket på bilen. Hvor lang tid tager det udenom?

Og hvis der er lidt kø hver gang, 10-15 min.. Så der det jo noget mere. Den tid kan du jo heller ikke bruge på noget andet - du skal jo sidde i bilen og være klar til at køre og frem og sætte stikket i etc.

Det er ikke for at debunke eller noget - men synes det er relevant nok ift. hvor den samlede opgørelse
Som jeg skrev, det er for kort tid km mellem hver opladning. Man kan jo sende de andre hen og hente, bestille mad mens man evt. venter.
Det tager jo kun 1 min at sætte stikket i og 1 minut af pille det ud igen.
Ud fra % opladning kan jeg se det ikke helt tager de tider de skriver.
Lagde lige en Taycan Cross S ind, den siger også 9 stop, men 45 min mindre ladetid.
Men totalt 324 w/km, det lyder højt

Rune
Nyt medlem
Indlæg: 253
Tilmeldt: 21. maj 2009, 15:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 6 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Rune » 7. apr 2021, 11:19

SteenC skrev:
7. apr 2021, 09:54

Pengemæssigt er det også sindssygt dumt af os at købe en elbil, men jeg vil gerne køre elbil, men det skal være af suv typen, så ID.4 passer os fint.

Jeg ved ikke lige, hvad du mener med 2 glas tag? Er der noget jeg har misset, for jeg troede kun, at der var panoramatag i ID.4'eren?
He he, ja ny bil er altid lidt hårdt for slanterne..

Panorama, ja men er det ikke delt i 2 stykker eller så jeg forkert igår? Det er ihvertfald fedt og fruen var begejstret da hun satte sig ind på bagsædet.

SteenC
Nyt medlem
Indlæg: 135
Tilmeldt: 11. aug 2014, 15:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SteenC » 7. apr 2021, 11:45

Rune skrev:
7. apr 2021, 11:19
SteenC skrev:
7. apr 2021, 09:54

Pengemæssigt er det også sindssygt dumt af os at købe en elbil, men jeg vil gerne køre elbil, men det skal være af suv typen, så ID.4 passer os fint.

Jeg ved ikke lige, hvad du mener med 2 glas tag? Er der noget jeg har misset, for jeg troede kun, at der var panoramatag i ID.4'eren?
He he, ja ny bil er altid lidt hårdt for slanterne..

Panorama, ja men er det ikke delt i 2 stykker eller så jeg forkert igår? Det er ihvertfald fedt og fruen var begejstret da hun satte sig ind på bagsædet.
Hvis ellers jeg husker rigtig fra prøveturen, er panoramataget ikke 2-delt. Men der var meget andet at fokusere på, så jeg er kun 99% sikker.

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af superbeszzz » 7. apr 2021, 12:05

Dennis2k skrev:
7. apr 2021, 07:12
Tak, @GaSelle - Jeg skulle netop til at skrive et identisk indlæg. :D
Her i huset er det godt nok den primære bil der skiftes ud til ellert - Men vi har en benzin Polo fra '17, som fruen bruger og den beholder vi formentlig til den dør.

Jeg har selv nævnt et par gange at elbiler er et kompromis - For nogen betyder det kompromis meget og for andre betyder det mindre. Vi talte også meget omkring kør-selv ferier og sandheden er bare at vi har gjort det én gang i vores liv indtil videre og derfor droppede vi helt at have det med i overvejelserne.

Nu prøvede jeg at tage en Enyaq 80, tilføje 200kg og sætte hastigheden til maks. 130 Km/t og jeg kan nå til Lazize med 5 opladninger fra Solrød - Det er færre pauser end vi alligevel ville skulle holde med 2 små børn. Vi ville formentlig også tage en overnatning på vejen og så er vi nede på 2-3 pauser om dagen á 30 min varighed.
Worstcase, så ville jeg ikke tøve med at leje en bil istedet hvis det virkelig betød så meget for mig.

Omring prisen, som GaSelle er inde på - Så er WeCharge ikke helt dumt omend det koster knap 1.700 om året, men så WeCharge at sammeligne med Tesla og deres netværk. De tager forskelige priser, men det er i samme leje.
Tesla ville så koste mig ca. det dobbelte i årlige forsikringspræmie kontra VW/Skoda.

Omkring ladehastigheder, så syntes jeg at jeg har set de første rygter på at VW kan skrue op til 170KW - Jeg har ikke undersøgt det dybere.
Ah men dog - en byfælle :).

Jeg overvejer seriøst at tage ellerten til Italien (Lazise kunne sagtens være en mulighed) til sommer. Jeg er dog meget ambivalent stadig, netop pga. af den mulige problematik omkring opladning. Min største bekymring er dog ladenetværket i Italien. De er fandeme gode i Aperol, kaffe, vin, pizza osv. Men jeg kan sagtens forestille mig at de har verdensrekord i ladestandere, der ikke virker.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"