Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
: 12. apr 2021, 21:58
Ang. ID’erne synes jeg at kunne se (fra ejergrupperne på FB), at de der sælger, er pgra. skuffelser over softwaren i de første udgaver (er opgraderet og ok nu) og enkelte der bare ikke har sat sig ind i tingene (Hvad?! Kan den ikke køre de lovede 420km fordelt på 67 småture og en tur for fuld hane på motorvejen i femten graders frost?! Jeg er blevet vildledt!). Kommunikationen med importøren har tilsyneladende også været håbløs (surprise…) for de, der har oplevet problemer.BrianDS skrev: ↑12. apr 2021, 21:44Så lidt groft fortolket så skriver du at man køber "katten i sækken" og man ved ikke hvad man går indtil, og selvom man skulle fortryde så hænger man på den og må argumentere for at det er det rigtige valg ligegyldigt hvad?Tonny skrev:Det er med elbiler som det er med børn. Du ved ikke rigtigt hvad det handler om inden du får din første....
Sorry, jeg kunne ikke lade være, men sådan føles det nogle gange når man taler med især dedikerede medlemmer af FDEL
Jeg tror du har ret, man ved ikke hvad det handler om, men samtidig er det heller ikke sikkert at elbiler er for alle, i hvert tilfælde ikke endnu. Et stort problem i debatten er set fra min side at man forsøger at fikse de "mangler" der er for nogen med politik og argumenter om at man må "tage en for holdet".
Det er bare en rigtig dyr ærgelse hvis nu det bare slet ikke hænger sammen, det heldige ved det er at der er lang leveringstid, så man kan godt sælge elbilen igen.
Jeg undrer mig over jeg hører en del der allerede vil sælge deres ID.3, nogle for at få en ID.4, andre ved ikke hvad de vil i stedet, men bilen har jo knap nok ramt dansk asfalt før de blev sat til salg brugt?!
Jeg ved nogen er blevet skuffet, havde forventet noget andet, noget mere måske? Men alligevel?
Anyway, jeg er stadig enig i at man ikke ved hvad man går ind til før man prøver det - det er bare ikke alle der har muligheden for at tage det sats (endnu)
Ang. ladekablet, så kunne det aldrig falde mig ind at køre en distance hvor jeg ikke kan nå hjem med 100% sikkerhed uden kablet er med, hvis nu man kommer i en situation.
Men jeg er også typen der har anhængertrækket til at ligge bagi (aftagelig), en dunk olie, min momentnøgle, en "Falcktaske" (der ikke er fra Falck), og endda startkabler (kompakte), det er sjældent der er brug for det på et uplanlagt tidspunkt, men det sker. Det er dog gemt væk under en klap bagerst i bagagerummet - ligesom de fleste ladekabler (hvis man ikke har Frunk)
Der forklarer jo lidt Håber at det i højere grad er ejerens, fremfor bilens behov
Det er helt klart ejeren og medbilisters behov - startkabler har jeg ikke brugt i flere år, men de gange jeg har brugt dem har været til at hjælpe andre, så de bør måske nok bare kasseresThor-thor skrev:Der forklarer jo lidt Håber at det i højere grad er ejerens, fremfor bilens behov
Er det ikke et af de største problemer omkring elbiler? Forhandlere ved intet om det, producenterne forsøger at gøre dem bedre på rækkevidden og andre parametre end de egentlig er (som de gør med alle biler), og sandheden får man (desværre), først når man har brugt adskillige tusinde kroner på at købe en bil og køre i den i en længere periode.GaSelle skrev:Ang. ID’erne synes jeg at kunne se (fra ejergrupperne på FB), at de der sælger, er pgra. skuffelser over softwaren i de første udgaver (er opgraderet og ok nu) og enkelte der bare ikke har sat sig ind i tingene (Hvad?! Kan den ikke køre de lovede 420km fordelt på 67 småture og en tur for fuld hane på motorvejen i femten graders frost?! Jeg er blevet vildledt!). Kommunikationen med importøren har tilsyneladende også været håbløs (surprise…) for de, der har oplevet problemer.BrianDS skrev: ↑12. apr 2021, 21:44Så lidt groft fortolket så skriver du at man køber "katten i sækken" og man ved ikke hvad man går indtil, og selvom man skulle fortryde så hænger man på den og må argumentere for at det er det rigtige valg ligegyldigt hvad?Tonny skrev:Det er med elbiler som det er med børn. Du ved ikke rigtigt hvad det handler om inden du får din første....
Sorry, jeg kunne ikke lade være, men sådan føles det nogle gange når man taler med især dedikerede medlemmer af FDEL
Jeg tror du har ret, man ved ikke hvad det handler om, men samtidig er det heller ikke sikkert at elbiler er for alle, i hvert tilfælde ikke endnu. Et stort problem i debatten er set fra min side at man forsøger at fikse de "mangler" der er for nogen med politik og argumenter om at man må "tage en for holdet".
Det er bare en rigtig dyr ærgelse hvis nu det bare slet ikke hænger sammen, det heldige ved det er at der er lang leveringstid, så man kan godt sælge elbilen igen.
Jeg undrer mig over jeg hører en del der allerede vil sælge deres ID.3, nogle for at få en ID.4, andre ved ikke hvad de vil i stedet, men bilen har jo knap nok ramt dansk asfalt før de blev sat til salg brugt?!
Jeg ved nogen er blevet skuffet, havde forventet noget andet, noget mere måske? Men alligevel?
Anyway, jeg er stadig enig i at man ikke ved hvad man går ind til før man prøver det - det er bare ikke alle der har muligheden for at tage det sats (endnu)
Ang. ladekablet, så kunne det aldrig falde mig ind at køre en distance hvor jeg ikke kan nå hjem med 100% sikkerhed uden kablet er med, hvis nu man kommer i en situation.
Men jeg er også typen der har anhængertrækket til at ligge bagi (aftagelig), en dunk olie, min momentnøgle, en "Falcktaske" (der ikke er fra Falck), og endda startkabler (kompakte), det er sjældent der er brug for det på et uplanlagt tidspunkt, men det sker. Det er dog gemt væk under en klap bagerst i bagagerummet - ligesom de fleste ladekabler (hvis man ikke har Frunk)
Synes nu ikke de opgivne rækkevidder er direkte lyv i alle tilfælde. Man skal bare gøre sig klar, at ‘koldstarter’, vejrforhold og køremåde spiller ind i meget større grad end ved en fossilbil - så det er måske forhandlerne, der halter med at oplyse folk om det. Ladestanderen behøver ikke være kostbar.BrianDS skrev: ↑13. apr 2021, 05:57Er det ikke et af de største problemer omkring elbiler? Forhandlere ved intet om det, producenterne forsøger at gøre dem bedre på rækkevidden og andre parametre end de egentlig er (som de gør med alle biler), og sandheden får man (desværre), først når man har brugt adskillige tusinde kroner på at købe en bil og køre i den i en længere periode.GaSelle skrev:Ang. ID’erne synes jeg at kunne se (fra ejergrupperne på FB), at de der sælger, er pgra. skuffelser over softwaren i de første udgaver (er opgraderet og ok nu) og enkelte der bare ikke har sat sig ind i tingene (Hvad?! Kan den ikke køre de lovede 420km fordelt på 67 småture og en tur for fuld hane på motorvejen i femten graders frost?! Jeg er blevet vildledt!). Kommunikationen med importøren har tilsyneladende også været håbløs (surprise…) for de, der har oplevet problemer.BrianDS skrev: ↑12. apr 2021, 21:44Så lidt groft fortolket så skriver du at man køber "katten i sækken" og man ved ikke hvad man går indtil, og selvom man skulle fortryde så hænger man på den og må argumentere for at det er det rigtige valg ligegyldigt hvad?
Sorry, jeg kunne ikke lade være, men sådan føles det nogle gange når man taler med især dedikerede medlemmer af FDEL
Jeg tror du har ret, man ved ikke hvad det handler om, men samtidig er det heller ikke sikkert at elbiler er for alle, i hvert tilfælde ikke endnu. Et stort problem i debatten er set fra min side at man forsøger at fikse de "mangler" der er for nogen med politik og argumenter om at man må "tage en for holdet".
Det er bare en rigtig dyr ærgelse hvis nu det bare slet ikke hænger sammen, det heldige ved det er at der er lang leveringstid, så man kan godt sælge elbilen igen.
Jeg undrer mig over jeg hører en del der allerede vil sælge deres ID.3, nogle for at få en ID.4, andre ved ikke hvad de vil i stedet, men bilen har jo knap nok ramt dansk asfalt før de blev sat til salg brugt?!
Jeg ved nogen er blevet skuffet, havde forventet noget andet, noget mere måske? Men alligevel?
Anyway, jeg er stadig enig i at man ikke ved hvad man går ind til før man prøver det - det er bare ikke alle der har muligheden for at tage det sats (endnu)
Ang. ladekablet, så kunne det aldrig falde mig ind at køre en distance hvor jeg ikke kan nå hjem med 100% sikkerhed uden kablet er med, hvis nu man kommer i en situation.
Men jeg er også typen der har anhængertrækket til at ligge bagi (aftagelig), en dunk olie, min momentnøgle, en "Falcktaske" (der ikke er fra Falck), og endda startkabler (kompakte), det er sjældent der er brug for det på et uplanlagt tidspunkt, men det sker. Det er dog gemt væk under en klap bagerst i bagagerummet - ligesom de fleste ladekabler (hvis man ikke har Frunk)
Og skal man have erfaringen korrekt skal man også installere en kostbar ladestander derhjemme?
Det er altså ikke helt nemt og ligetil - så det er vel ikke så underligt at nogen er skuffede?
Der har også været klager over vildledende opgivelser på fx dieselbiler, jeg husker de første generationer af Kia Ceed var meget langt fra sandheden, men der var heller ikke noget at gøre ved det.
Det er måske ikke direkte løgn, men det er længere fra sandheden end man er vant til. Og fordi udgangspunktet er mindre, så har det en større betydning.GaSelle skrev:Synes nu ikke de opgivne rækkevidder er direkte lyv i alle tilfælde. Man skal bare gøre sig klar, at ‘koldstarter’, vejrforhold og køremåde spiller ind i meget større grad end ved en fossilbil - så det er måske forhandlerne, der halter med at oplyse folk om det. Ladestanderen behøver ikke være kostbar.BrianDS skrev: ↑13. apr 2021, 05:57Er det ikke et af de største problemer omkring elbiler? Forhandlere ved intet om det, producenterne forsøger at gøre dem bedre på rækkevidden og andre parametre end de egentlig er (som de gør med alle biler), og sandheden får man (desværre), først når man har brugt adskillige tusinde kroner på at købe en bil og køre i den i en længere periode.GaSelle skrev: Ang. ID’erne synes jeg at kunne se (fra ejergrupperne på FB), at de der sælger, er pgra. skuffelser over softwaren i de første udgaver (er opgraderet og ok nu) og enkelte der bare ikke har sat sig ind i tingene (Hvad?! Kan den ikke køre de lovede 420km fordelt på 67 småture og en tur for fuld hane på motorvejen i femten graders frost?! Jeg er blevet vildledt!). Kommunikationen med importøren har tilsyneladende også været håbløs (surprise…) for de, der har oplevet problemer.
Og skal man have erfaringen korrekt skal man også installere en kostbar ladestander derhjemme?
Det er altså ikke helt nemt og ligetil - så det er vel ikke så underligt at nogen er skuffede?
Der har også været klager over vildledende opgivelser på fx dieselbiler, jeg husker de første generationer af Kia Ceed var meget langt fra sandheden, men der var heller ikke noget at gøre ved det.
Problemet er vel at 20% af 400 har lidt større indflydelse end 20% af 1.200 km?AU-R8 skrev:Rækkevidden er vel ok hvis man ser på de enkelte bilproducenters rækkevidde måler.
Dem der har en.
Eller hvis de fleste elbiler går 20% mindre end WLPT er det jo det samme som en fosil bil ikke går de lovede 20 km/l men kun 16 km/l.
Danskere er vel også dem der går meste op i store fælge og brede dæk end øvrige lande. Typisk fordi vi køber den efter bilkøbet uden reg afgift. Det gælder også mig selv
Er det ikke mere som at have et barnebarn på besøg, hvor man så kan aflevere det i kantstenen, når det bliver for træls?
Du skal nok bare øve dig. Alt det, der påvirker en fossilbil, påvirker en elbil langt højere. Vejr, vind, fart og acceleration. Der skal ikke meget øvelse til, for at fange den mest økonomiske kørsel, men en prøvetur alene gør det nok ikke. Man kan selvfølgelig også bare køre efter fartgrænserne og bruge ACC, så gør den det også fint. 20% fra WLTP er på en ID.3 som min 336km (420km WLTP). Det er meget let at opnå, selv i de forholdsvis kolde temperaturer vi ser nu. Men, man kan også meget let få den til at være 40% under WLTP; kun ved brug af højrefoden.BrianDS skrev: ↑13. apr 2021, 18:36Problemet er vel at 20% af 400 har lidt større indflydelse end 20% af 1.200 km?AU-R8 skrev:Rækkevidden er vel ok hvis man ser på de enkelte bilproducenters rækkevidde måler.
Dem der har en.
Eller hvis de fleste elbiler går 20% mindre end WLPT er det jo det samme som en fosil bil ikke går de lovede 20 km/l men kun 16 km/l.
Danskere er vel også dem der går meste op i store fælge og brede dæk end øvrige lande. Typisk fordi vi køber den efter bilkøbet uden reg afgift. Det gælder også mig selv
De oplevelser jeg har med elbiler er dog at det er mere end 20%, men jeg må jo ikke kunne finde ud af at køre sådan en
I andre biler synes jeg ikke det er helt oppe på 20%, på tilsvarende køreture.
Det bør give fra 418.000,- for billigste, hvis man omregner fra Svenske kr til Dkk.KHADK skrev: ↑15. apr 2021, 10:48Her er de svenske priser på EV6: https://www.nyteknik.se/elbilar/kias-ny ... ed-7012394
Så kan man sidde og småsjusse sig frem til de danske priser indtil de lander
Der er nok også lidt moms og tilskud til forskel, så nok lidt mere i DanmarkAU-R8 skrev:Det bør give fra 418.000,- for billigste, hvis man omregner fra Svenske kr til Dkk.KHADK skrev: ↑15. apr 2021, 10:48Her er de svenske priser på EV6: https://www.nyteknik.se/elbilar/kias-ny ... ed-7012394
Så kan man sidde og småsjusse sig frem til de danske priser indtil de lander
Jeg havde den godt nok kun i et døgn den sidste, men jeg synes det var meget nemt at ramme langt under WLTP, og netop som du skriver, et lille udsving på en ICE bil har meget større betydning for en elbil - desværre.GaSelle skrev:Du skal nok bare øve dig. Alt det, der påvirker en fossilbil, påvirker en elbil langt højere. Vejr, vind, fart og acceleration. Der skal ikke meget øvelse til, for at fange den mest økonomiske kørsel, men en prøvetur alene gør det nok ikke. Man kan selvfølgelig også bare køre efter fartgrænserne og bruge ACC, så gør den det også fint. 20% fra WLTP er på en ID.3 som min 336km (420km WLTP). Det er meget let at opnå, selv i de forholdsvis kolde temperaturer vi ser nu. Men, man kan også meget let få den til at være 40% under WLTP; kun ved brug af højrefoden.BrianDS skrev: ↑13. apr 2021, 18:36Problemet er vel at 20% af 400 har lidt større indflydelse end 20% af 1.200 km?AU-R8 skrev:Rækkevidden er vel ok hvis man ser på de enkelte bilproducenters rækkevidde måler.
Dem der har en.
Eller hvis de fleste elbiler går 20% mindre end WLPT er det jo det samme som en fosil bil ikke går de lovede 20 km/l men kun 16 km/l.
Danskere er vel også dem der går meste op i store fælge og brede dæk end øvrige lande. Typisk fordi vi køber den efter bilkøbet uden reg afgift. Det gælder også mig selv
De oplevelser jeg har med elbiler er dog at det er mere end 20%, men jeg må jo ikke kunne finde ud af at køre sådan en
I andre biler synes jeg ikke det er helt oppe på 20%, på tilsvarende køreture.
Nok ikke den eneste, men den er ikke lige mig, jeg kunne umiddelbart ikke se mig selv købe den.Kevinff skrev:Er det kun mig der synes Kia EV6 er meget fed?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Den kunne jeg også godt overveje! Umiddelbart det mest nødvendige udstyr og rækkevidde inkluderet til de 340.000 kr til mit behov.claussor skrev:Jeg synes ikke Ioniq 5 er nævnt. Er jeg den eneste der er helt oppe at ringe over den? Den akselafstand er jo enorm. Det er som om at 80'erne har ringet og vil have deres fremtidsbil tilbage.
Helt enig. Flere sedan og stationscars Tak.
Den er større end id4Nicolaj_Olesen skrev: ↑15. apr 2021, 15:16Den kunne jeg også godt overveje! Umiddelbart det mest nødvendige udstyr og rækkevidde inkluderet til de 340.000 kr til mit behov.claussor skrev:Jeg synes ikke Ioniq 5 er nævnt. Er jeg den eneste der er helt oppe at ringe over den? Den akselafstand er jo enorm. Det er som om at 80'erne har ringet og vil have deres fremtidsbil tilbage.
På billederne ser den lille ud men dimensionerne ser fine ud samt videoer.
Sendt fra min Pixel 4a med Tapatalk
Jeg er slet ikke der - den og Kia EV6 er lidt for asiatisk til mig.claussor skrev:Jeg synes ikke Ioniq 5 er nævnt. Er jeg den eneste der er helt oppe at ringe over den? Den akselafstand er jo enorm. Det er som om at 80'erne har ringet og vil have deres fremtidsbil tilbage.