Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
: 4. jun 2021, 07:52
Den starter på $40.000 i USA, så tror du ret at burde kunne parallel importeres og lande på max 400.000 kr.
Og det er vel i grunden ikke så galt, hvis man sammenligner med en BMW 430i Gran Coupe med tilsvarende udstyr!BrianDS skrev: ↑3. jun 2021, 06:06Jeg hørte en pris på en fuldt udstyret igår der hed lidt over 700.000 kr ...nbryde skrev:Det tror jeg ikke, ix3 er pænt loaded med udstyr selv i basis udgaven. Så det kunne tyde på de gå i en anden retning.ascaria skrev:Hvis det er klassisk tysk premiummærkefilosofi, så er der nemt for 150K ekstraudstyr oven i den pris. Og så kan man desværre ikke få den med en anden front.
Sent from my iPhone using Tapatalk
For de 200.000 får man jo så fuld assistentpakke, panoramatag, M-sport, Laser light, premium anlæg mv. Så syntes da ikke prisen virker helt på månen. Under 700 for alt det i en bil der matcher en 430i GC (der i øvrigt starter ved godt 650.000 for en std M-sport version uden assistenter, anlæg, glastag mv.)ascaria skrev: ↑3. jun 2021, 09:16Åbenbart ikkenbryde skrev: ↑3. jun 2021, 06:01Det tror jeg ikke, ix3 er pænt loaded med udstyr selv i basis udgaven. Så det kunne tyde på de gå i en anden retning.ascaria skrev:Hvis det er klassisk tysk premiummærkefilosofi, så er der nemt for 150K ekstraudstyr oven i den pris. Og så kan man desværre ikke få den med en anden front.
Det er kun 46% oven i bilens pris for udstyr. Nu ikke så nærig, Daniel
Jeg tænker den skal indregistreres som bil, med bagsæder til følge. Og XLT-udgaven starter på $53K, mens Lariat og Platinum er endnu dyrere (sidstnævnte koster $90). Med forhandleravance, told, afgift og alt muligt andet kan jeg umuligt se den starte under 500K - og formodentlig en del højere. Men jeg håber at bliver modbevist - for den er fed.
Denne sætning viser netop hvor smadret det danske afgift system er.chrstn_olsen skrev: ↑4. jun 2021, 11:54For de 200.000 får man jo så fuld assistentpakke, panoramatag, M-sport, Laser light, premium anlæg
Jeg synes det er helt ude af proportioner, som @Korreborg og @ascaria nævner så synes vi i Danmark det er billigt fordi andre biler er så vanvittigt prissat pga afgifter, og sådan en bil bliver også dyr pga afgifter som er bestemt i forhold til køretøjets værdi, og ikke køretøjets belastning af samfundet.chrstn_olsen skrev:Og det er vel i grunden ikke så galt, hvis man sammenligner med en BMW 430i Gran Coupe med tilsvarende udstyr!
Problemet er også, at man i Danmark fra politisk side har malet sig selv op i et hjørne fsva. registeringsafgiften.BrianDS skrev: ↑4. jun 2021, 14:25Jeg synes det er helt ude af proportioner, som @Korreborg og @ascaria nævner så synes vi i Danmark det er billigt fordi andre biler er så vanvittigt prissat pga afgifter, og sådan en bil bliver også dyr pga afgifter som er bestemt i forhold til køretøjets værdi, og ikke køretøjets belastning af samfundet.
Vi har allerede momsen der opkræves efter værdien, den sparer man godt nok i Norge hvis man køber en elbil, men afgiften som sådan er ren jantelovspolitik, det er ikke længere for at sikre Danmark, det er en indtægt som man regner med, selvom det ikke vil koste tilnærmelsesvist indtægterne at fjerne afgifterne helt.
Vi skulle hellere have afgifter der var proportionale med belastningen af samfundet, selvom det så betyder at afgiften i gennemsnit vil falde fra knap 100.000 kr/bil til omkring 20.000 kr/bil - til gengæld vil momsen og købekraften blive bedre.
Nu var/er det ikke min intention at deraile tråden til at omhandle afgifter, men den nemmeste og mest forståelige måde at lave sådan noget på, ville være en gradvis sænkning af afgifterne over en længere årrække, fx. 10 år a la 150-130-110-90-70-50-40-30-20-10-0. På den måde ville der ikke opstå store problemer med refusion eller folk der ventede alt for længe, selv om bilsalget helt sikkert ville stoppe op hvert efterår og komme igang igen til januar. En anden mulighed er at folk bare begynder at lease like crazy og så løser det sig selv.PhillOS skrev: ↑4. jun 2021, 15:02Problemet er også, at man i Danmark fra politisk side har malet sig selv op i et hjørne fsva. registeringsafgiften. Det vil være et politisk selvmord overhovedet at nævne et forslag til en skæringsdato for en afskaffelse/nedsættelse af registreringsafgiften som vi kender den i dag. Skal der laves en refusions ordning? Hvor man kan få en % tilbagebetalt baseret på ens bils alder. 100% hvis bilen er købt inden for det sidste år? 90% - 2år osv? Her tænker jeg også der bliver mulighed for at lave noget refusionsskattefusk, og det skal fandme udnyttes!
Tager man M50 er prisen 50.000 lavere, så på dét udstyrsniveau vil der kun være 50.000 i forskel på en i40 og M50. Der er da ingen tvivl om hvilken model man vælger så.DanielB12 skrev:Der er 4 pakker: https://kampagner.bmwservicepris.dk/bmw ... wnload=pdf
Skal man have den komplette kørselsassistent, skal man op i den store til - hold fast - 216.724 kr. ekstra for i40'eren..
Vi stod jo faktisk med en gylden mulighed for at male sig ud af det hjørne hvis viljen var der. Man kunne have lavet elbiler fritaget for afgift eller i hvert fald markant reduceret og holdt det sådan. Og enda solgt det til venstrefløjen med at det var den grønne løsning. Men som altid skal der gå jantelovspolitik i den.ascaria skrev: ↑4. jun 2021, 15:37Nu var/er det ikke min intention at deraile tråden til at omhandle afgifter, men den nemmeste og mest forståelige måde at lave sådan noget på, ville være en gradvis sænkning af afgifterne over en længere årrække, fx. 10 år a la 150-130-110-90-70-50-40-30-20-10-0. På den måde ville der ikke opstå store problemer med refusion eller folk der ventede alt for længe, selv om bilsalget helt sikkert ville stoppe op hvert efterår og komme igang igen til januar. En anden mulighed er at folk bare begynder at lease like crazy og så løser det sig selv.PhillOS skrev: ↑4. jun 2021, 15:02Problemet er også, at man i Danmark fra politisk side har malet sig selv op i et hjørne fsva. registeringsafgiften. Det vil være et politisk selvmord overhovedet at nævne et forslag til en skæringsdato for en afskaffelse/nedsættelse af registreringsafgiften som vi kender den i dag. Skal der laves en refusions ordning? Hvor man kan få en % tilbagebetalt baseret på ens bils alder. 100% hvis bilen er købt inden for det sidste år? 90% - 2år osv? Her tænker jeg også der bliver mulighed for at lave noget refusionsskattefusk, og det skal fandme udnyttes!
Anyway, det kommer ikke til at ske, for Moder Danmark dier godt og trygt ved bilisternes bryst og glæder sig over de mange, mange milliarder der bliver lagt i statskassen hvert år.
Og så siger jeg ikke mere om afgifter nu, promise.
mertodinlo skrev: ↑3. jun 2021, 21:37https://youtu.be/J2npVg9ONFo
Den kunne jeg godt finde på at købe..
Hvad er den tilsvarende pris uden afgifter? Som jeg forstår det er der kun 45% afgift på hybrid/el, så selv i Tyskland, Sverige mv. er pakkerne oppe i noget der minder om 150.000kr?Korreborg skrev: ↑4. jun 2021, 12:14Denne sætning viser netop hvor smadret det danske afgift system er.chrstn_olsen skrev: ↑4. jun 2021, 11:54For de 200.000 får man jo så fuld assistentpakke, panoramatag, M-sport, Laser light, premium anlæg
Vi syntes at 200.000 er et tilbud
Det er 45% af de 150%chrstn_olsen skrev:Hvad er den tilsvarende pris uden afgifter? Som jeg forstår det er der kun 45% afgift på hybrid/el, så selv i Tyskland, Sverige mv. er pakkerne oppe i noget der minder om 150.000kr?Korreborg skrev: ↑4. jun 2021, 12:14Denne sætning viser netop hvor smadret det danske afgift system er.chrstn_olsen skrev: ↑4. jun 2021, 11:54For de 200.000 får man jo så fuld assistentpakke, panoramatag, M-sport, Laser light, premium anlæg
Vi syntes at 200.000 er et tilbud
Enig, bortset fra den aldrig bliver solgt til venstrefløjen (og DF), for det er allerede prøvet.chrstn_olsen skrev:Vi stod jo faktisk med en gylden mulighed for at male sig ud af det hjørne hvis viljen var der. Man kunne have lavet elbiler fritaget for afgift eller i hvert fald markant reduceret og holdt det sådan. Og enda solgt det til venstrefløjen med at det var den grønne løsning. Men som altid skal der gå jantelovspolitik i den.ascaria skrev: ↑4. jun 2021, 15:37Nu var/er det ikke min intention at deraile tråden til at omhandle afgifter, men den nemmeste og mest forståelige måde at lave sådan noget på, ville være en gradvis sænkning af afgifterne over en længere årrække, fx. 10 år a la 150-130-110-90-70-50-40-30-20-10-0. På den måde ville der ikke opstå store problemer med refusion eller folk der ventede alt for længe, selv om bilsalget helt sikkert ville stoppe op hvert efterår og komme igang igen til januar. En anden mulighed er at folk bare begynder at lease like crazy og så løser det sig selv.PhillOS skrev: ↑4. jun 2021, 15:02Problemet er også, at man i Danmark fra politisk side har malet sig selv op i et hjørne fsva. registeringsafgiften. Det vil være et politisk selvmord overhovedet at nævne et forslag til en skæringsdato for en afskaffelse/nedsættelse af registreringsafgiften som vi kender den i dag. Skal der laves en refusions ordning? Hvor man kan få en % tilbagebetalt baseret på ens bils alder. 100% hvis bilen er købt inden for det sidste år? 90% - 2år osv? Her tænker jeg også der bliver mulighed for at lave noget refusionsskattefusk, og det skal fandme udnyttes!
Anyway, det kommer ikke til at ske, for Moder Danmark dier godt og trygt ved bilisternes bryst og glæder sig over de mange, mange milliarder der bliver lagt i statskassen hvert år.
Og så siger jeg ikke mere om afgifter nu, promise.
Ja.u_bull skrev:Nogen der er skiftet til Barry?
Erfaringer?
Det er fordi de kun er grønne på papiret - i virkeligheden handler det langt mere om at man kan vise sine vælgere at man vrider dem der er så heldige at have mere end gennemsnittet. Man skal ha alle trukket ned på samme lave niveau.BrianDS skrev: ↑7. jun 2021, 15:38Enig, bortset fra den aldrig bliver solgt til venstrefløjen (og DF), for det er allerede prøvet.chrstn_olsen skrev:Vi stod jo faktisk med en gylden mulighed for at male sig ud af det hjørne hvis viljen var der. Man kunne have lavet elbiler fritaget for afgift eller i hvert fald markant reduceret og holdt det sådan. Og enda solgt det til venstrefløjen med at det var den grønne løsning. Men som altid skal der gå jantelovspolitik i den.ascaria skrev: ↑4. jun 2021, 15:37
Nu var/er det ikke min intention at deraile tråden til at omhandle afgifter, men den nemmeste og mest forståelige måde at lave sådan noget på, ville være en gradvis sænkning af afgifterne over en længere årrække, fx. 10 år a la 150-130-110-90-70-50-40-30-20-10-0. På den måde ville der ikke opstå store problemer med refusion eller folk der ventede alt for længe, selv om bilsalget helt sikkert ville stoppe op hvert efterår og komme igang igen til januar. En anden mulighed er at folk bare begynder at lease like crazy og så løser det sig selv.
Anyway, det kommer ikke til at ske, for Moder Danmark dier godt og trygt ved bilisternes bryst og glæder sig over de mange, mange milliarder der bliver lagt i statskassen hvert år.
Og så siger jeg ikke mere om afgifter nu, promise.
Alle elbiler var uden afgift, men det ville de ikke have.
Den siddende venstreorienterede regering har sammen med venstrefløjen lavet en aftale hvor alle biler bliver dyrere, og også elbiler over de næste 15 år
Det er jo sådan lidt en omvendt argumentation: "Nå, vi forurener rigtig meget i forvejen, så derfor skal vi ikke have nulemissionsbiler". Tanken er jo netop, at elbilerne er med til at sikre en grøn omstilling, så man får forureningsfri energi både på produktions- og forbrugstidspunktet.VWAU skrev: ↑8. jun 2021, 14:28Skal man tage Volkswagens tal for "gode varer" giver el-biler overhovedet ingen mening (set ud fra et CO2-synspunkt) i store dele af verden, herunder USA og Kina. Sandsynligvis kun i lande som Frankrig, Tyskland, Holland, Danmark, Norge, Sverige, Finland samt få andre lande.
AdminHans siger, at jeg ikke må sige, at det er dumt sagt, så jeg vil nøjes med at sige, at det sagte tyder på, at den, der har sagt det, har en meget begrænset indsigt i politik og antropologi.chrstn_olsen skrev: ↑8. jun 2021, 06:32Det er fordi de kun er grønne på papiret - i virkeligheden handler det langt mere om at man kan vise sine vælgere at man vrider dem der er så heldige at have mere end gennemsnittet. Man skal ha alle trukket ned på samme lave niveau.BrianDS skrev: ↑7. jun 2021, 15:38Enig, bortset fra den aldrig bliver solgt til venstrefløjen (og DF), for det er allerede prøvet.chrstn_olsen skrev:
Vi stod jo faktisk med en gylden mulighed for at male sig ud af det hjørne hvis viljen var der. Man kunne have lavet elbiler fritaget for afgift eller i hvert fald markant reduceret og holdt det sådan. Og enda solgt det til venstrefløjen med at det var den grønne løsning. Men som altid skal der gå jantelovspolitik i den.
Alle elbiler var uden afgift, men det ville de ikke have.
Den siddende venstreorienterede regering har sammen med venstrefløjen lavet en aftale hvor alle biler bliver dyrere, og også elbiler over de næste 15 år
Når deres emission ved el produktion er så høj, så giver det jo ikke mening at øge el forbruget.ascaria skrev:Det er jo sådan lidt en omvendt argumentation: "Nå, vi forurener rigtig meget i forvejen, så derfor skal vi ikke have nulemissionsbiler". Tanken er jo netop, at elbilerne er med til at sikre en grøn omstilling, så man får forureningsfri energi både på produktions- og forbrugstidspunktet.VWAU skrev: ↑8. jun 2021, 14:28Skal man tage Volkswagens tal for "gode varer" giver el-biler overhovedet ingen mening (set ud fra et CO2-synspunkt) i store dele af verden, herunder USA og Kina. Sandsynligvis kun i lande som Frankrig, Tyskland, Holland, Danmark, Norge, Sverige, Finland samt få andre lande.
Vente til hvad? At CO2-udledningen øges endnu mere? Det er et underligt cirkulært argument.kGlerup skrev: ↑8. jun 2021, 16:15Når deres emission ved el produktion er så høj, så giver det jo ikke mening at øge el forbruget.ascaria skrev:Det er jo sådan lidt en omvendt argumentation: "Nå, vi forurener rigtig meget i forvejen, så derfor skal vi ikke have nulemissionsbiler". Tanken er jo netop, at elbilerne er med til at sikre en grøn omstilling, så man får forureningsfri energi både på produktions- og forbrugstidspunktet.VWAU skrev: ↑8. jun 2021, 14:28Skal man tage Volkswagens tal for "gode varer" giver el-biler overhovedet ingen mening (set ud fra et CO2-synspunkt) i store dele af verden, herunder USA og Kina. Sandsynligvis kun i lande som Frankrig, Tyskland, Holland, Danmark, Norge, Sverige, Finland samt få andre lande.
Så er det bedre at vente med introduktion af elbiler.
Hvis CO2 udledning ved el fremstilling er så høj som eksemplet med Indien så er en benzinbil de facto mindre belastende mht CO2. Introduktion af elbiler vil så blot forøge CO2 intensiv elproduktion og ikke gavne noget. Jeg kan ikke se at det er et cirkulært argument.ascaria skrev: Vente til hvad? At CO2-udledningen øges endnu mere? Det er et underligt cirkulært argument.