Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
: 14. jun 2021, 15:20
fwiw .... lidt brudstykker fra en samtale jeg havde med en god ven i dag..
Han havde egentlig bestilt en TM3 til levering i December sidste år.
Det var en SR+ og en såkaldt "MIC" = Made in China. Åbenbart bygger Tesla også biler derude.
Det nye og interessante ved de biler bygget i Kina skulle være en ny type batteri, hvor kobolt er erstattet af jern. Fordelen skulle være, at denne type batterier ikke har noget imod at blive ladet op til 100%, hvor de kobolt-batterier vi kender nu, har det bedst med kun at blive ladet op til 80%.
Inden levering folder der så en historie om Tesla ud i medierne.
Historien går på, at Tesla giver 8 års garanti på deres batterier. Efter en del år på markedet, finder Tesla så ud af at holdbarheden på deres batterier åbenbart lider hvis de ofte lynlades.
Derfor udsender de i al hemmelighed (og har selvf stadig ikke indrømmet det) en software opdatering, som gør at bilerne simpelt hen drosles i ladehastighed .... så batterierne bedre kan holde, og Tesla dermed ikke står overfor en masse garantisager.
Men det er der selvfølgelig nogle tekniknørder blandt Tesla's kunder der finder ud af, og pt skulle der angiveligt være lagt sag an mod Tesla i Tyskland pga dette.
Minder altså lidt om dieselgate ... en skjult software 'feature' som ingen vil vedkende sig
Denne historie syntes min ven sagde noget om en virksomhedskultur han ikke brød sig om, så han afbestilte bilen en uge før levering. Det kostede kun de 1000 kr i depositum.
Han havde efterfølgende set en af de biler der var MIC, og iflg ham var der bedre samlekvalitet på denne end på amerikansk byggede Tesla'er.
Iflg samme kilde skulle alle LR og LR Performance være bygget i US. Det er kun SR+ der er bygget i Kina og har den nye type batteri.
I stedet købte han så en ID.3 1st, som han har haft siden....
Blot lidt fra rygtebørsen. 100% ubekræftet og af tvivlsom lødighed... som altid....
Han havde egentlig bestilt en TM3 til levering i December sidste år.
Det var en SR+ og en såkaldt "MIC" = Made in China. Åbenbart bygger Tesla også biler derude.
Det nye og interessante ved de biler bygget i Kina skulle være en ny type batteri, hvor kobolt er erstattet af jern. Fordelen skulle være, at denne type batterier ikke har noget imod at blive ladet op til 100%, hvor de kobolt-batterier vi kender nu, har det bedst med kun at blive ladet op til 80%.
Inden levering folder der så en historie om Tesla ud i medierne.
Historien går på, at Tesla giver 8 års garanti på deres batterier. Efter en del år på markedet, finder Tesla så ud af at holdbarheden på deres batterier åbenbart lider hvis de ofte lynlades.
Derfor udsender de i al hemmelighed (og har selvf stadig ikke indrømmet det) en software opdatering, som gør at bilerne simpelt hen drosles i ladehastighed .... så batterierne bedre kan holde, og Tesla dermed ikke står overfor en masse garantisager.
Men det er der selvfølgelig nogle tekniknørder blandt Tesla's kunder der finder ud af, og pt skulle der angiveligt være lagt sag an mod Tesla i Tyskland pga dette.
Minder altså lidt om dieselgate ... en skjult software 'feature' som ingen vil vedkende sig
Denne historie syntes min ven sagde noget om en virksomhedskultur han ikke brød sig om, så han afbestilte bilen en uge før levering. Det kostede kun de 1000 kr i depositum.
Han havde efterfølgende set en af de biler der var MIC, og iflg ham var der bedre samlekvalitet på denne end på amerikansk byggede Tesla'er.
Iflg samme kilde skulle alle LR og LR Performance være bygget i US. Det er kun SR+ der er bygget i Kina og har den nye type batteri.
I stedet købte han så en ID.3 1st, som han har haft siden....
Blot lidt fra rygtebørsen. 100% ubekræftet og af tvivlsom lødighed... som altid....