Octavia 4 tråden

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
LKCHR
Helt nyt medlem
Indlæg: 79
Tilmeldt: 9. jul 2017, 21:13
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 12 times

Re: Octavia 4 tråden

Indlæg af LKCHR » 10. apr 2021, 08:31

@Pablo: Godt at høre. Så er der måske håb for os andre, efterhånden som vi får vores softwareversion opdateret ;-) Hvilken version kører du med?

@Bopjensen: Det er jo desværre ikke til at komme udenom infotainmentsystemet. Og det styrer jo ikke bare musikafspilning, men også navigation, varme, skift mellem køremodes (herunder el og hybrid i en iV), forbindelsen til SkodaConnect oma.
Problemerne er tilsyneladende størst, jo tidligere bilen er produceret. Så jeg ville som minimum vælge én, der er produceret i år, hvis din nabo tager en fra forhandlerens lager. Hvis han gerne vil have bestemt udstyr, der kræver fabriksbestilling, er ventetiden alligevel flere måneder, så det giver lidt sig selv ;-)
Skoda Octavia Combi iV+ 2020

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 465 times

Re: Octavia 4 tråden

Indlæg af Madmax » 11. apr 2021, 11:00

Jeg har 1668. Den blev opdateret i februar/marts ifm. den var på værksted og få lavet en parkeringsskade.

PDY
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 5. aug 2021, 08:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Octavia 4 tråden

Indlæg af PDY » 5. aug 2021, 08:54

Jeg fik min Octavia IV Plus leveret i sidste uge, så det må være en af de mest opgraderede versioner.
Som teknik nørd har jeg pløjet alle funktioner igennem og har ikke fundet nogen fejl, men der er da lidt der undrer mig, som jeg håber bare er en fejl 40.
Stemmestyringen til musikken f.eks. "Afspil Queen anotherone bites the dust" udløser nogen gange svaret "Det kan du ikke lige nu".
Om det så er fordi jeg er i et andet "mode" eller hvad, har jeg ikke lige fundet ud af endnu.
Al min musik ligger i flac format på en usb, der er sat i stikket ved siden af telefonladeren.
Jeg synes at infotainmentet - især gps funktionen - er lidt lang tid om at boote op, næsten lige så lang tid som en almindelig tomtom gps.
Android auto virker upåklageligt og det er fedt man bare kan streame sin yousee musik playliste.
Det er også et stort plus at man kan komme ud til en perfekt tempereret bil om vinteren.
En Tysklandstur i går, viste at der ganske rigtigt er 140 liter mindre bagagerum, men hvis man udnytter sidelommerne bagi samt rummet under bagagerummet, så går det fint.
4 ting jeg har lært:
- Håndgestus på infotainmentet skal deaktiveres, da det giver flere fejlvalg, når co-piloten skal bladre i musikken.
- Brug altid blinklyset ved vognbaneskift selvom det er på landevej, eller slå lane assist fra, da den ellers godt vil tvangsstyre.
- Ved brug af adaptiv fartpilot skal man holde foden på speederen, når man "overhaler indenom" hvor det er lovligt, f.eks ved motorvejsdelinger med separate vognbaner, ellers bremser bilen ned, så man ikke kommer forbi ham ude i venstre bane, der skal den anden vej. Generelt kører den adaptive fartpilot "høfligt" og fjerner alle de dårlige vaner mange danskere har i trafikken.
- Sørg for at få fruen med ud på prøvetur, så hun kan teste passagersædet, men det er i en anden tråd.
These users thanked the author PDY for the post (total 2):
HansHMorten Hedensted

LarsHOlsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 5. aug 2021, 11:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Octavia 4 tråden

Indlæg af LarsHOlsen » 17. aug 2021, 19:05

Jeg fik min nye Octavia IV Plus leveret 5/7. Valgte Komfortpakke 2 og Travel Assist, så den selv holder midten af vognbane. Efter 6 uger er jeg godt tilfreds med den og har teknisk udfordret det meste på den.

Der er behov for software forbedringer for Skoda Connect, som ikke er velfungerende.

1) Navigation sletter favoritter, ”hjem”, ”Arbejde” og historik hver gang bilen startes. I starten var det kun en gang i mellem. Nu er det permanent. Selv om værksted har genprogrammeret infotainmentenhed og primær bruger slettes og oprettes igen er det stadig sådan. Andre har skrevet om samme problem.
Så længe det ikke virker, er Apple kort bedste alternativ (via CarPlay). Her kan seneste vælges på infotainment mens favoritter skal vælges på mobil. Ved Apple kort vises næste navigation på kombiinstrument display. Det gør det ikke ved Google Maps.

2) Efter start overføres bruger informationer nogle gange efter 10-15 sek. Klima (f.eks. svag blæser) samt andet overføres kun en gang i mellem. Skodas Navigation kan først anvendes efter 30-40 sek.
Det ville være meget bedre at gemme det som sidst blev anvendt, når bilen startes.

3) Medier (f.eks. album fra USB) kan vælges som favorit. Desværre forsvinder de oftest, når bilen stoppes/startes.

4) Default vælges ”EL” og ”Hybrid” kan vælges. For mig passer det godt. Dog undrer det mig at motor starter ca. hver 20 gang bilen tændes. Når motor startes, kan ”EL” ikke vælges før motor er varm. Det kan løses ved at stoppe og starte bilen igen.

5) Infotainment har været låst 3 gange i de 6 uger jeg har haft den. Det løses ved at holde sluk knappen nede. Da det sker sjældent og er let at løse, har det ingen betydning for mig.

Set i forhold til hvor meget elektronik og software der er i den, er det relativt få ting. Jeg har skrevet til Skoda om problemet med navigation. Det er en meget synlig fejl som trækker det hele lidt ned.

Jeg håber flest muligt gør opmærksom på fejl på medier og til Skoda, så de bliver rettet hurtigst muligt.

Jeg har følgende systeminformationer:
- Komponentnummer apparat: 5E3035816D
- Hardware: H56
- Software: 1803
- Hardware, visnings-og betjeningspanel: H45
- Software, visnings-og betjeningspanel: 2092
- Navigationsdatabase: 12.7
- Mediecodec: 3.1.4
- Radiodatabase. 1.30.24
These users thanked the author LarsHOlsen for the post:
HansH

Brugeravatar
Halvleg
Medlem
Indlæg: 580
Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Octavia 4 tråden

Indlæg af Halvleg » 17. aug 2021, 22:33

Kan heldigvis ikke genkende en eneste at de fejl.
Vores er efter 2 måneder/5000 km stadig fejlfri. Selv favoritter sletter den ikke, ligeså ingen sort skærm endnu.
Tesla Model Y RWD 2024
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017

allannissen
Nyt medlem
Indlæg: 182
Tilmeldt: 18. nov 2011, 05:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 41 times
Been thanked: 53 times

Octavia 4 tråden

Indlæg af allannissen » 18. aug 2021, 04:28

Samme med min iV. Har kørt 10.500km siden 30/3 nu, ingen fejl.


Sent from my iPad using Tapatalk
Octavia 1.4 TSI Hybrid DSG IV Plus Combi 2021 - Billede

PDY
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 5. aug 2021, 08:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Octavia 4 tråden

Indlæg af PDY » 18. aug 2021, 18:57

Den med gps er lang tid om at starte, kender jeg, men det er samme tid som en prof Tomtom gps og den har trods alt kun den ene funktion, så det er vist bare sådan det er.

Brugeravatar
scrallar
Nyt medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 29. dec 2012, 19:06
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 4690 Haslev / 3500 Værløse
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Octavia 4 tråden

Indlæg af scrallar » 23. aug 2021, 15:39

Hej. Min onkel kigger på ny bil og er faldet over denne. Er den med den "gode" gearkasse, eller er det den gearkasse der tit har fejl?

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda ... 5d/5171183
Bil: Skoda octavia combi elegance 1,9 TDI 12/2009
http://www.bilgalleri.dk/galleri/261210 ... ance_combi

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Octavia 4 tråden

Indlæg af HansH » 23. aug 2021, 15:48

scrallar skrev:
23. aug 2021, 15:39
Hej. Min onkel kigger på ny bil og er faldet over denne. Er den med den "gode" gearkasse, eller er det den gearkasse der tit har fejl?
Det er jo en hybrid, så den kører med sin helt egen gearkasse - DQ400e.
Det er en 6-trins gearkasse hvor elmotoren er bygget sammen med.

Den du tænker på med "tit fejl" hedder DQ200 og har 7 trin.... Men er ikke sikker på hvad du helt præcist mener med "tit fejl" :)
Prøv evt at uddybe hvilke fejl du snakker om.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2736
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Octavia 4 tråden

Indlæg af Nicklossi » 23. aug 2021, 20:25

Han bør købe den og så lade mig teste den et par år, så han er sikker på der ikke er fejl på den 😜

Brugeravatar
scrallar
Nyt medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 29. dec 2012, 19:06
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 4690 Haslev / 3500 Værløse
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Octavia 4 tråden

Indlæg af scrallar » 23. aug 2021, 21:35

HansH skrev:
23. aug 2021, 15:48
scrallar skrev:
23. aug 2021, 15:39
Hej. Min onkel kigger på ny bil og er faldet over denne. Er den med den "gode" gearkasse, eller er det den gearkasse der tit har fejl?
Det er jo en hybrid, så den kører med sin helt egen gearkasse - DQ400e.
Det er en 6-trins gearkasse hvor elmotoren er bygget sammen med.

Den du tænker på med "tit fejl" hedder DQ200 og har 7 trin.... Men er ikke sikker på hvad du helt præcist mener med "tit fejl" :)
Prøv evt at uddybe hvilke fejl du snakker om.
Ahh cool, er sådan en DQ400e så tør eller vådkobling?

Ja det var DQ200 jeg tænkte på, og det var denne tråd jeg havde læst om et par problemer folk havde med den :-)
https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic. ... 3&t=117621
Bil: Skoda octavia combi elegance 1,9 TDI 12/2009
http://www.bilgalleri.dk/galleri/261210 ... ance_combi

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1835
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 41 times
Been thanked: 196 times

Re: Octavia 4 tråden

Indlæg af Jannik » 23. aug 2021, 21:51

DQ400e er udstyret med vådkoblinger og skal have skiftet olie for hver 60.000km.
I denne gearkasse skifter man ikke filteret, fordi gearkassen skal ud af bilen for at komme til.

Jeg har ejet 2 biler med den gearkasse.
Den første solgte jeg da der var et år tilbage af fabriksgarantien. Gearkassen begyndte at ruske voldsomt ved køkørsel, hvilket VW ikke ville anderkende.
Det blev så deres hovedpine.

Den anden bil solgte jeg efter 8.000km, men gearkassen kørte fint i den bil.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: VW e-Golf - 04/2020
Kommende til fruen: BMW iX1 eDrive20 M-Sport m. Premium, Driving Assistant og Komfort-pakker.
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"