Side 9 af 10

Re: Octavia 4 tråden

: 21. jan 2021, 21:12
af tdn
MiNo skrev:Okay.

Skodaen har 13 KW brutto og 10,4 KW netto så det lyder jo identisk til din cupra. Men den har måske en lidt mere sportslig profil som spiser energi lidt hurtigere?

Kan være noget skuffet over hvis der er *så* langt til de nye officielle målinger som jo netop skulle være væsentligt mere realistisk end de gamle. Skoda selv siger 60 KM i deres tekniske skema https://viewer.ipaper.io/Semler-Mobilit ... ec/?page=1
Har Octavia iV Combi plus. Pendler 36 km. hver vej på arbejde. Blanding af landevej og motorvej og par km. by. Viser omkring ca. 50 km. ved start og efter de 36 km, viser den ca. 6 km. tilbage så ca. 42 km. reel rækkevidde (bilen er ny så det var de første to arbejds uger i år) virker til batteriet får mere kapacitet med tiden, startede på 46-47 km. ved start og nu viser den op til 52-54 km. Ved start.


Sent from my iPad using Tapatalk

Octavia 4 tråden

: 21. jan 2021, 21:19
af Jannik
Batteriets kapacitet kan man ikke ændre på.
Den angivelse af rækkevidde i km du ser, er bilens estimering af rækkevidde baseret på din køremåde.
Kører du f.eks. “råddent” på din næste tur, vil den angivelse falde næste gang du starter bilen.

Den kan dog ikke tage højde for vejret, så kører du i kraftig modvind eller i regnvejr, vil den angivne rækkevidde falde hurtigere, end de faktiske km du kører.

Re: Octavia 4 tråden

: 10. feb 2021, 14:06
af MiNo
peter w skrev:
12. okt 2020, 10:22
Også enig her. Skoda er ved at blive dyr. Øv.
Man køber ikke Skoda fordi de er billige. Man køber Skoda, fordi de ikke falder igennem på nogle områder, og derigennem giver værdi for pengene.

Husker min Octave 2016 Style, DSG, 150HK i en FDM test mod 3 andre tilsvarende biler - Skodaen var den næst-dyreste ud af de 4.

Har lige skfitet den til 4'eren (iv Plus) og indtil videre kan jeg slet ikke få armene ned :-)

Re: Octavia 4 tråden

: 10. feb 2021, 14:09
af allannissen
MiNo skrev:
21. jan 2021, 12:50

Præcis samme situation stod jeg i. Regner med det sker om 1-2 uger :-) Glæder mig, og kan svare på alt muligt derefter. Det bliver 'iv Plus' udgaven, men ellers vanilla.
Har du fået leveret din?

Jeg har bestilt og forventet produktions uge er 10. Dvs. jeg nok kan få den lige efter påske.

Har du bestilt Clever ladeboks sammen med bilen?

Re: Octavia 4 tråden

: 10. feb 2021, 14:27
af Halvleg
Jannik skrev:
21. jan 2021, 19:45
De officielle målinger skal stadig tages med et gran salt.
60km tror jeg ikke på er muligt.

Jeg har ikke endnu målt rækkevidden på el i min Cupra, men den er noget forlænget i forhold til min Golf.
60.5 km på en opladning https://www.youtube.com/c/1001cars/vide ... ootVe=3611

Min egen test af RS iV er dog mere beskedne 40 km :lol:

Re: Octavia 4 tråden

: 10. feb 2021, 14:42
af Jannik
Der var også folk, der kørte 50km i den gamle Golf GTE, men det kræver seriøs træning og vedholdenhed, at opnå de rækkevidder på én opladning.
Jeg har aldrig været i nærheden, men synes også livet er for kort til sådan noget

Re: Octavia 4 tråden

: 10. feb 2021, 14:57
af MiNo
allannissen skrev:
10. feb 2021, 14:09
MiNo skrev:
21. jan 2021, 12:50

Præcis samme situation stod jeg i. Regner med det sker om 1-2 uger :-) Glæder mig, og kan svare på alt muligt derefter. Det bliver 'iv Plus' udgaven, men ellers vanilla.
Har du fået leveret din?

Jeg har bestilt og forventet produktions uge er 10. Dvs. jeg nok kan få den lige efter påske.

Har du bestilt Clever ladeboks sammen med bilen?
Jeps, den fik jeg sidste mandag, så 10 dage med den ny nu.
Jeg tog en Clever ladestander med, som blev installeret ugen inden. timingen var derfor perfekt, og jeg har kun ros til den meget dygtige montør som har meget opmærksom på optimal løsning.
Da jeg fik endelig dato på bilen bad jeg Clever om at starte fra den dag af - ingen problem i det.

Re: Octavia 4 tråden

: 16. feb 2021, 15:05
af MiNo
Jannik skrev:
21. jan 2021, 16:50
Det ville ellers kræve, at bilen var koblet til ladestanderen hele dagen, hvilket forhåbentligt ingen mennesker gør.
Taget ude af kontekst, men hjemme sætter jeg stikket til nær jeg kommer hjem - og dermed står den jo som du beskriver det meste af tiden. Jeg kan ikke se hvordan man ellers skal være sikker på at have strøm til både planlagte og ikke planlagte ture. Vil bare være sikker på jeg forstår hvad du mener - så er ovenstående bare en kommentar om ikke at spærre for en offentlig lader eller er der noget generelt problematisk om at have bilen tilsluttet?

Re: Octavia 4 tråden

: 16. feb 2021, 15:19
af Jannik
MiNo skrev:
Taget ude af kontekst, men hjemme sætter jeg stikket til nær jeg kommer hjem - og dermed står den jo som du beskriver det meste af tiden. Jeg kan ikke se hvordan man ellers skal være sikker på at have strøm til både planlagte og ikke planlagte ture. Vil bare være sikker på jeg forstår hvad du mener - så er ovenstående bare en kommentar om ikke at spærre for en offentlig lader eller er der noget generelt problematisk om at have bilen tilsluttet?
Det var ment som en henvisning til at man ikke bør have sin el-bil eller PHEV koblet til en offentlig ladestander en hel dag, mens man f.eks. er på arbejde. Det er dårlig stil.

Hjemme har jeg også altid bilen koblet til laderen. Så er den altid ladet op, når jeg skal bruge den.
Batteriet skulle dog have bedre af, ikke at være opladt hele tiden.

Re: Octavia 4 tråden

: 16. feb 2021, 15:27
af MiNo
Jannik skrev:
16. feb 2021, 15:19
Det var ment som en henvisning til at man ikke bør have sin el-bil eller PHEV koblet til en offentlig ladestander en hel dag, mens man f.eks. er på arbejde. Det er dårlig stil.

Hjemme har jeg også altid bilen koblet til laderen. Så er den altid ladet op, når jeg skal bruge den.
Batteriet skulle dog have bedre af, ikke at være opladt hele tiden.
Så er jeg med. Jeg gør det samme, og tænker at hensynet til at optimere brugen af batteriet bør veje tungere end evt holdbarhedsaspekt. Her synes jeg så også, at Skoda skulle tage noget ansvar og sørge for en balanceret tilgang som modvirker slid men samtidig holder batteriet 'ret opladet'.

At vende hele ansvaret over på forbrugeren som altid skal kende fremtidige ture og så programmere bilen til at være klar til kørsel er jo helt gak-gak og viser man dybest set ikke forstår formålet med en bil (frihed, kør når du vil). Samtidig har jeg kun ca 50% chance for at min MySkoda app gider snakke med bilen - men det tager flere minutter for at den 'fejler'. Absolut håbløst system.

Hvordan er din erfaring med MySkoda (din tilsvarende) og stabiliteten mht at sende kommando'er til bilen?

Re: Octavia 4 tråden

: 16. feb 2021, 16:02
af MiNo
Noget helt andet:

Jeg er noget i tvivl om hvilke af de digitale services der ligesom følger med bilen, og hvilke der evt skal fornys løbende.

Relevant er f.eks. navigation og herunder "live trafik". (Infotainment online) Jeg kan ganske enkelt ikke finde ud af det. Blev ikke advaret om at min bil kun virker 100% i et år hvis jeg ikke køber alt muligt mere.

Lige så relevant er muligheden for at fjernbetjene opladning / varme m.m. (Care Connect)

Begge dele står umiddelbart til at stoppe 1 år efter køb. Det er jo helt latterligt at der ikke advares / informere om dette.

Har nogle her 100% styr på dette?

Re: Octavia 4 tråden

: 18. feb 2021, 13:08
af Jannik
MiNo skrev:
16. feb 2021, 15:27
Så er jeg med. Jeg gør det samme, og tænker at hensynet til at optimere brugen af batteriet bør veje tungere end evt holdbarhedsaspekt. Her synes jeg så også, at Skoda skulle tage noget ansvar og sørge for en balanceret tilgang som modvirker slid men samtidig holder batteriet 'ret opladet'.

At vende hele ansvaret over på forbrugeren som altid skal kende fremtidige ture og så programmere bilen til at være klar til kørsel er jo helt gak-gak og viser man dybest set ikke forstår formålet med en bil (frihed, kør når du vil). Samtidig har jeg kun ca 50% chance for at min MySkoda app gider snakke med bilen - men det tager flere minutter for at den 'fejler'. Absolut håbløst system.

Hvordan er din erfaring med MySkoda (din tilsvarende) og stabiliteten mht at sende kommando'er til bilen?
Jeg har brugt VW's variant af MySkoda i næsten 3 år og bruger nu Cupra´s (Seat´s).
De 2 er stort set ens.
Jeg fik 2 års abb. med til min Golf GTE i sin tid, men da det aldrig virkede forlængede de i et år mere gratis.
Jeg bruger det meget sjældent. Jeg har enkelte gange brugt til det til at forvarme eller køle bilen før jeg skulle køre, men med den ulempe, at det åd af batteriet og dermed rækkevidden.

Til min nuværende bil, virker applikationen fint nok, men bruger det som sagt stort set ikke.

Jeg mener det koster omkring 350kr for et års abb. Til den pris forlænger jeg bare abb. når det udløber på min nuværende bil. Det kunne jo være jeg fik brug for det.

Re: Octavia 4 tråden

: 18. feb 2021, 13:53
af MiNo
Jannik skrev:
18. feb 2021, 13:08
Jeg bruger det meget sjældent. Jeg har enkelte gange brugt til det til at forvarme eller køle bilen før jeg skulle køre, men med den ulempe, at det åd af batteriet og dermed rækkevidden.
Jeg har brugt det ved hver morgen-afgang denne måned, da den jo netop tager fra stikket og ikke batteriet. Så jeg forstår ikke helt det du skriver. Klart at det bliver på batteri når man skal hjem, men det er typisk koldest om morgenen og det har været kanon med 20+ grader i bilen når der var minus 9 uden for. Og et fuldt batteri

Octavia 4 tråden

: 18. feb 2021, 17:26
af Jannik
Jeg glemte at tilføje, at mine biler holder i opvarmet garage hjemme. Derfor har jeg ikke så meget brug for forvarme/køle funktionen.
Holder din bil udenfor i kulden/varmen, kan jeg sagtens se formålet med det.

Til trådens emne;
Bestilte en Octavia Ambition 1.0 TSI m. manuel gearkasse og kun et par krydser på listen tilbage i november til mine svigerforældre.
Planlagt levering var uge 9, men Skoda har ikke den fjerneste idé om, hvornår bilen produceres, så levering er udskudt til i hvert fald april.

Re: Octavia 4 tråden

: 19. feb 2021, 09:47
af MiNo
Jannik skrev:
18. feb 2021, 17:26
Jeg glemte at tilføje, at mine biler holder i opvarmet garage hjemme. Derfor har jeg ikke så meget brug for forvarme/køle funktionen.
Holder din bil udenfor i kulden/varmen, kan jeg sagtens se formålet med det.
^ Mega luksus dér!

Det var faktisk 'sellling poing' for mig da jeg hverken har garage eller carport. Dvs jeg er ramt af sne, islag, dug og 'kold bil' i en skøn blanding i 6 måender omend der naturligvis ikke ofte er sne/is. Men det har været fedt at slippe for alt dette, og jeg fik bilen dagen før vinteren satter ind her i februar. Ret cool timing :-)

Re: Octavia 4 tråden

: 23. feb 2021, 21:05
af MiNo
Jeg kom på arbejde og hjem i dag - med ca 0.5% tilbage på tanken. 50 KM i alt. 52 minutters kørsel.

Der er 25 km hver vej, og det er ca 70% motorvej og 30% by (50 - 60 og 70 km/t). Gennemsnitsfart 57 km/t - motorvejen blev holdt i højre spor på 'autopilot' og ellers pæn morfar kørsel. På vejen ud havde jeg endda et stop på ca 45 minutters varighed, så en ekstra 'koldstart altså'. Klima anlæg tændt på 21 grader, og radioen tændt. På job står bilen lunt (17 grader) og det hjælper sikkert noget. I morges mener jeg der stod 7 grader men bilen var gjort klar med timer.

Klart gode forhold og konservativ kørsel, men jeg er alligevel glad for resultatet.

Re: Octavia 4 tråden

: 8. apr 2021, 12:18
af MiNo
FYI så skulle der være en opdatering "på vej" til infotainment.

Selv har jeg fået det trælse problem, at Navigationen glemmer alt hver gang bilen slukkes. Søgninger, Adresser og alle indstilninger. Det er alt sammen væk. Denne specifikke fejl skulle være med i opdateringen. Desværre ingen dato'er endnu.

Re: Octavia 4 tråden

: 8. apr 2021, 16:38
af allannissen
MiNo skrev:FYI så skulle der være en opdatering "på vej" til infotainment.

Selv har jeg fået det trælse problem, at Navigationen glemmer alt hver gang bilen slukkes. Søgninger, Adresser og alle indstilninger. Det er alt sammen væk. Denne specifikke fejl skulle være med i opdateringen. Desværre ingen dato'er endnu.
Hvilken software har du nu?

Har haft min 9 dage (kører fantastisk) og har oplevet tank indikator blinker sporadisk samt den har glemt min bruger 2 gange.
Min software er 1788 (eller 1768....).


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Octavia 4 tråden

: 8. apr 2021, 16:42
af tdn
MiNo skrev:FYI så skulle der være en opdatering "på vej" til infotainment.

Selv har jeg fået det trælse problem, at Navigationen glemmer alt hver gang bilen slukkes. Søgninger, Adresser og alle indstilninger. Det er alt sammen væk. Denne specifikke fejl skulle være med i opdateringen. Desværre ingen dato'er endnu.
Har helt samme problem med navigationen og har lige fået opdaterings pakken fra januar i dag uden det hjalp, troede kun dat var mig der havde det problem, hvis du hører om opdateringen når den er klar må du gerne sige til.


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Octavia 4 tråden

: 8. apr 2021, 16:56
af peter w
MiNo skrev:
8. apr 2021, 12:18
FYI så skulle der være en opdatering "på vej" til infotainment.

Selv har jeg fået det trælse problem, at Navigationen glemmer alt hver gang bilen slukkes. Søgninger, Adresser og alle indstilninger. Det er alt sammen væk. Denne specifikke fejl skulle være med i opdateringen. Desværre ingen dato'er endnu.
Tak for at dele info.

Re: Octavia 4 tråden

: 8. apr 2021, 20:38
af LKCHR
Jeg har nu haft min Octavia iV+ i knap to uger. Og jeg er desværre skuffet.
Som bil betragtet er den rigtig fin. Hybridsystemet virker upåklageligt, det samme gør DSG-gearkassen, og der er fint med overskud i motoren. Kabinen er velindrettet, og den er i det hele taget rar at køre i.
Det store problem er bare, at Skoda har sendt den på gaden inden den var helt færdig.
Det automatiske rul af bagagerumsdækken som skulle være en del af komfortpakken findes f.eks. ikke i min. Forhandlerens forklaring er, at det simpelhent bare ikke er med i de først producerede udgaver.
Det samme gælder trådløs Android Auto - det findes ifølge manualen, men det gør det så bare alligevel ikke.
Det kunne jeg leve med, hvis det der så findes i bilen fungerede som det skulle. Men infotaimentsystemet har været jævnt ustabilt, med manglende opkobling til Skoda Connect, pludselig genstart, etc. Jeg kan ikke spille mp3-filer, for hvis jeg beder medieafspilleren spille noget fra et USB-stik går systemet ned og starter forfra.
Her til morgen skete det så: Infotainmentsystemet var dødt - som i totalt og absolut dødt. Nu er jeg så spændt på at finde uf af om det er en software eller hardware-fejl. Og hvor længe jeg skal vente på en reparation.
Som sagt: lidt skuffende for en spritny bil der trods alt har kostet 350.000.......

Re: Octavia 4 tråden

: 9. apr 2021, 05:52
af peter w
Øv. Hvor surt. Forstår godt din ærgelse. Og det lader til at være nogle simple ting, er bare skulle være styr på. AA burde fx være til at finde ud af.
Håber det bliver fikset.

Re: Octavia 4 tråden

: 9. apr 2021, 14:06
af Mikesorensen
Forstår osse godt ærgrelsen, men som jeg har forstået det og hørt fra familie, så det jo ikke kun Skoda, men osse Seat og vw som døjer med det. Det jo så desværre ikke nogen trøst, men ja bare at det jo ikke har noget med Skoda og gøre. Men nok nærmere hvem der ellers levere eletronikken/software dertil i den koncern :roll:

Re: Octavia 4 tråden

: 9. apr 2021, 14:52
af GaSelle
ID´erne har også kæmpet en brav kamp med softwaren, men det meste er løst med den seneste opdatering. Så hæng i, der er nok lys for enden af tunnellen. Software er åbenbart en større og større ting i biler. Kan se, at Ford også døjer med deres ny ellert-Mustang, så det er ikke VAG-isoleret. Stadig ikke i orden, men...

Re: Octavia 4 tråden

: 9. apr 2021, 15:27
af MiNo
@allannissen : Min Hardware er H56 og software 1788. Software til "visnings og betjeningspanel" er 2088. nava-base 21.2, media codev 3.1.4 og radio database 1.30.19
Ja, selve den fysiske bil er heldigvis lækker.

@tdn : Skal nok sige til

@LKCHR : Meget enig og har samme oplevelse. Her til sidst er der kommet så mange fejl på elektronikken at glæden næsten er forduftet og det er sgu trist.

@Mikesorensen Nej det hjælper ikke rigtigt at andre har problemer. Dog kan det jo være, at 'workarounds' der findes andre steder også vil virke for Skoda?

Re: Octavia 4 tråden

: 9. apr 2021, 15:43
af MiNo
Jeg har tænkt at forsøge mig med 'factory reset' her i weekenden for at komme af med nogle af problemerne - omend bare for en tid. Har nogen af jer forsøgt med dette, og hvad fik i ud af det?

Fejl omkring 'brugerkontoen' som jeg har oplevet:
* Spontan skift til Gæste-brugeren en enkelt gang
* Hvis jeg selv skifter til Gæst, så kan jeg ikke skifte tilbage. Her må jeg så stoppe bilen, hvorefter jeg godt kan..
* Ved hver start kommer der, efter lidt tid' en besked om 'Dine bilindstilninger udføres nu'. Man kan sige Ok eller Annuler men der er ingen forskel og der sker intet jeg kan detektere.

Som tidligere nævnt, så glemmer Navigationen alt efter hver tur. Dette skete ikke i starten, men de sidste 3-4 uger.
Desuden oplever jeg:
*Midt-skræm melder en dør står åben, men 'fører skærm' viser alt lukket (en enkelt gang)
*App'en er utrolig klodset, og det tager en mindre evighed (100 tryk, swipes m.m.) at sætte den klar til afgang næste morgen kl 8 fx.
* Især når det tager en evighed at kommunikere med bilen selv når det går godt, men ofte fejler det 2-3 eller flere gange efter man har ventet et minuts tid. Så 2-5 minutter tager det som skulle være "et tryk på en knap".

Endeligt har jeg prøvet at bilen ikke ville starte. Både 12 V og det store batteri var ladt helt op. Jeg måttte have starthjælp på (ekstern strøm). Kørte forbi værkstedet for at få forklaring. De sagde at en log var fyldt med beskeder, som de havde slettet - og måske var denne fyldte log årsagen? Jeg synes det var en lidt tynd forklaring, men blev ikke tilbudt andet og de virkede opgivende. Værkstedet tror jeg nok er frustreret lige som vi er - men jeg synes deres opgave er at lave et massivt pres mod fabrikken og sørge for at alt meldes ind. Det er kun via synlighed at der kommer det rette fokus.

Re: Octavia 4 tråden

: 9. apr 2021, 18:39
af LKCHR
MiNo skrev:
9. apr 2021, 15:27
@allannissen : Min Hardware er H56 og software 1788. Software til "visnings og betjeningspanel" er 2088. nava-base 21.2, media codev 3.1.4 og radio database 1.30.19
Ja, selve den fysiske bil er heldigvis lækker.
Hmmm.... så vidt jeg har forstået er 1788 ellers nyeste version (har selv 1668)? Hvis der stadig er problmemer med den, er det godt nok op ad bakke :-(

Re: Octavia 4 tråden

: 9. apr 2021, 18:45
af LKCHR
Jeg ringede til min forhandler torsdag formiddag, efter min infotainment var gået i sort. Trods rykker har de endnu ikke ringet tilbage fra værkstedet som lovet :-(
Til gengæld fik jeg hjælp fra et skoda-forum på nettet (briskoda): hvis bare man holder længe nok på start-knappen (den til venstre for volumen-slideren), så genstarter systemet.
Så nu er der atter liv. Godt nok med de sædvanlige problemer - men bedre end død skærm. Nu holder jeg bare vejret, og håber på den ikke går ned igen.
Og så skal jeg ha' fat i forhandleren igen på mandag.......

Re: Octavia 4 tråden

: 10. apr 2021, 07:30
af Bopjensen
Min nabo kigger på en octavia 4.

Er der noget udstyr man skal gå uden om for at undgå disse problemer, eller er det bedre lige at trække den et halvt år?

Venlig hilsen Bo

Re: Octavia 4 tråden

: 10. apr 2021, 07:55
af Madmax
Jeg vil lige indskyde jeg har haft meget få problemer med min. Jeg har oplevet blinkende brændstofmåler og temperaturmåler én gang, og infotainment har drillet et par gange. En enkelt gang kunne jeg ikke vælge sædevarmen og to-tre gange har lyden været forsvundet. Det sidste kunne afhjælpes med en genstart af systemet.

Derudover har det alt i alt været en dejlig bil.
Sportssæderne er dog meget store i kabinen, de tager meget udsyn og virker bare store. kæresten bliver konstant køresyg når hun sidder bagved (vi har autostol på bagsædet med baby).