Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2061
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 493 times
Been thanked: 252 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrette?

Indlæg af donfetaful » 12. jul 2020, 05:22

i-s skrev:Det var lidt morsomt med den test Auto-motor-sport lavede for et års tid siden, hvor man stillede en ny Passat TDI ind i et stort tæt telt. Målte partikelforureningen, startede bilen og målte igen efter ca. 30 min. Luften var renere bagefter ... :D
Ja de døde af grin... Billede
Kør og vær glad 🛻💨

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af HHKP » 12. jul 2020, 06:42

VW-GTE skrev:
12. jul 2020, 01:30
Rene benzin og diesel biler er jo ved at være outdatede, ihverfald er der sat en slutdato fra flere af bilproducenterne indenfor kort tid.
Den grønne omstilling i mange lande vil højst sandsynligt gøre at det bliver så dyrt og vanskeligt at køre benzin og diesel biler at vi vil skille os af med de fossile køretøjer langt hurtigere end vi havde regnet med da vi købte køretøjet ....tilmed vil der nok komme tilskudsordninger/afgiftsnedsættelser eller andet ifm. med den grønne omstilling af vores bilpark.
Så det bliver nok noget i retning af " frivillig tvang " til de grønne køretøjer, uanset om vi vil eller ej....
Så at investere i en ren benzin eller diesel bil nu er i min optik en " no go " og rent økonomisk vil det give et kæmpe tab indenfor en kort årrække.
1: Den "grønne" omstilling af bilparken og togdriften her hjemme har allerede kostet +100mia så tror ikke på at man kan blive ved med at give tilskud til "grønne" biler.

2: Man har for få kabler i jorden til at man kan opføre nok lade stander og det problem er ikke noget man løser på 5 år ! ( Alle os med egen indkørsel kan sikkert leve med et Intelligent ladesystemer der lader når der er "plads" på gritten, men hvad med alle de biler som bor på P-pladser og sideveje, hvordan skulle de i daglig brug kunne oplades ?)

3: Hvis man køber en 2-3 årig bil og vil beholde den op til 10 år, ja så er den jo 97% afskrevet og rest værdigen er næsten uden betydning.

4: PT er udbuddet at el eller plug-in hybrid bare ikke stort nok og der vil gå nogle år før "market" er mættet og de rigtige modeller/ udstyrs versioner findes.

Mit ønske er en bil i samme størrelse ( varerum når sæderne er lagt ned ) som Touran med et batteri der giver 50-75 km og med trådløs opladning. Den skulle kunne trække en stor trailer (pt. 1900kg + ) Til samme kr/km.
These users thanked the author HHKP for the post (total 2):
Morten HedenstedSoner
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af HansH » 12. jul 2020, 08:02

VW-GTE skrev:
12. jul 2020, 01:30
Rene benzin og diesel biler er jo ved at være outdatede, ihverfald er der sat en slutdato fra flere af bilproducenterne indenfor kort tid.
Den grønne omstilling i mange lande vil højst sandsynligt gøre at det bliver så dyrt og vanskeligt at køre benzin og diesel biler at vi vil skille os af med de fossile køretøjer langt hurtigere end vi havde regnet med da vi købte køretøjet ....tilmed vil der nok komme tilskudsordninger/afgiftsnedsættelser eller andet ifm. med den grønne omstilling af vores bilpark.
Så det bliver nok noget i retning af " frivillig tvang " til de grønne køretøjer, uanset om vi vil eller ej....
Så at investere i en ren benzin eller diesel bil nu er i min optik en " no go " og rent økonomisk vil det give et kæmpe tab indenfor en kort årrække.
Overordnet set er jeg enig med dig mht. hvilken retning udviklingen går. Den tror jeg de færreste vil anfægte ... den retning er jo allerede stukket ud.

Til gengæld er jeg - sådan som jeg ser verden lige nu - uenig med dig mht hvor hurtigt den udvikling kommer til at gå, og dermed en afgørende præmis for dine konklusioner.

Min påstand er, at selv om man så køber en fabriksny dieselbil nu, så vil man ikke have problemer med at drifte den i dens levetid.
Jeg mener også, at afskrivning på den kontra en ny elbil sagtens kan være det samme, eller sågar mindre. Den teknologiske udvikling på elbil går så hurtigt, at de små fremskridt der hele tiden sker, bevirker at dét der er det bedste i dag, i morgen er blevet afløst af noget der er bedre.
Køber man brugt diesel nu, forbedres mulighederne for et givtigt regnestykke blot yderligere, i min optik.

Under forudsætning af at man er villig til at beholde sin dieselbil i længere tid - og her mener jeg 5 år eller mere (jo længere jo bedre) - så ville jeg ikke være bange for det regnestykke.

Groft sagt er vagcars' brugere opdelt i to lejre - de der hader diesel, og de der godt kan lide diesel. Vandene er ret delte.
Så der er oftest en grad af følelser med inde over, hvilket også fremgår af tråden Kunne DU finde på at købe en elbil, hvor den selvsamme debat som vi har her, også bliver godt bearbejdet.
Jeg hører til dem der godt kan lide dieselbil, så jeg skal ingenlunde gøre mig bedre end andre. Jeg har dog forsøgt, så godt jeg kan, at holde følelser ude af mit svar her, og kun kommentere på det rå regnestykke, som var temaet.
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
Morten HedenstedDanielB12changer
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

flubber200
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 3. jan 2020, 21:13
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 51 times
Been thanked: 46 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af flubber200 » 12. jul 2020, 08:45

Jeg oplever som bankrådgiver flere og flere kunder som ikke tør købe diesel, når de skifter bil.

Så min fornemmelse er at dieselbilerne er blevet "stemplet" som "ikke-klimavenlige" af mange almindelige danskere - uanset om det er berettiget eller ej.
Hvis den holdning breder sig i samfundet lige så hurtigt som den har gjort det seneste år, vil jeg nødigt stå og skulle sælge en dieselbil om 3 år...

Men ja - diesel eller ej er en "religion". Jeg var selv stor dieseltilhænger og var overbevist om at jeg skulle køre diesel for evigt - men så fik jeg en TSI som lånebil i 14 dage og så var jeg omvendt.
TSI'en har samme (eller mere) bundtræk som en diesel, men der er også noget at komme efter når man giver den nogle omdrejninger - det har jeg aldrig oplevet ved en diesel og det er der den store forskel ligger.
These users thanked the author flubber200 for the post:
GranTurismo
Touran 1,5 TSI DSG Highline Family årgang 2020
tidligere:
Touran 1,4 TSI Comfortline årgang 2017

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af HansH » 12. jul 2020, 08:59

flubber200 skrev:
12. jul 2020, 08:45
Så min fornemmelse er at dieselbilerne er blevet "stemplet" som "ikke-klimavenlige" af mange almindelige danskere - uanset om det er berettiget eller ej.
Hvis den holdning breder sig i samfundet lige så hurtigt som den har gjort det seneste år, vil jeg nødigt stå og skulle sælge en dieselbil om 3 år...
Enig. Diesel er blevet stemplet i folkeopinionen ... og nogen af os vil sige at det er uberettiget :)
Og man skal ikke undervurdere folkeopinionen.
Man kan jo bare se hvor meget der skal til for at et bilmærke kan flytte sig mht den brede opfattelse af hvor det "hører til".... Skoda er vel et godt eksempel.
Der er stadig nogle der rynker på næsen og sprutter, når de hører Skoda, fordi ... Skoda var noget man i 70/80'erne jokede med var lavet af genbrugte Paderborner øldåser, og skulle man tune en 105S, så skulle man lægge elastikken dobbelt osv osv. Der findes jo vitterligt folk der ikke er nået videre på det punkt.

Men jeg synes du selv leverer modargumentet .. "Hvis jeg skulle sælge den om 3 år".
Det punkt er en afgørende præmis i min argumentation.
Ønsker man hurtig omsættelighed, så skal man kigge privatleasing, for at få den sikkerhed man ønsker for sit regnestykke.
Snakker vi ejerskab, skal man være villig til at beholde den i længere tid. Jo nyere man køber, jo længere skal man være villig til at beholde den.
These users thanked the author HansH for the post:
Morten Hedensted
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af Kevinff » 12. jul 2020, 09:02

Enig med hans i henhold til leasing. Det er vel også derfor der kommer flere leasing biler på vejene. Jeg læste endda at der kommer et kinesisk bilmærke til Danmark hvor du kun kan bestille bilen online og kun kan lease den.. det er en spændende forretningsmodel.


Sent from my iPhone using Tapatalk

flubber200
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 3. jan 2020, 21:13
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 51 times
Been thanked: 46 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af flubber200 » 12. jul 2020, 09:21

Ingen tvivl om at jeg ville lease i stedet for at købe, hvis jeg skulle have diesel. Jeg har for vane at købe nyt og skifte efter 3 år - men mener at jeg har nogle ret fornuftige totalomkostninger alligevel (men det er en helt anden diskussion at købe og sælge rigtigt :D )

Men leasingselskaberne regner også en større afskrivning på diesel end benzin (med samme km-tal). Tag fx en Touran 1,5 TSI DSG Comfortline Family vs Touran 2,0 TDI DSG Comfortline Family. Her er der 7.000 kr. forskel i købspris jf. prislisten, men 500 kr. forskel pr. md. i leasingafgift. TDI'en koster altså 18.000 kr. mere over 3 år, på trods af de kun 7.000 kr. i købsforskel.

Ens købsmønster og årlig kørsel har helt sikkert en betydning på hvor meget en større afskrivning på diesel vil betyde i forhold til ens totalomkostninger. Som en bekendt altid siger - man kender først prisen på bilen den dag man sælger den...
These users thanked the author flubber200 for the post:
HansH
Touran 1,5 TSI DSG Highline Family årgang 2020
tidligere:
Touran 1,4 TSI Comfortline årgang 2017

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af HansH » 12. jul 2020, 09:27

flubber200 skrev:
12. jul 2020, 09:21
Men leasingselskaberne regner også en større afskrivning på diesel end benzin (med samme km-tal). Tag fx en Touran 1,5 TSI DSG Comfortline Family vs Touran 2,0 TDI DSG Comfortline Family. Her er der 7.000 kr. forskel i købspris jf. prislisten, men 500 kr. forskel pr. md. i leasingafgift. TDI'en koster altså 18.000 kr. mere over 3 år, på trods af de kun 7.000 kr. i købsforskel.

Ens købsmønster og årlig kørsel har helt sikkert en betydning på hvor meget en større afskrivning på diesel vil betyde i forhold til ens totalomkostninger. Som en bekendt altid siger - man kender først prisen på bilen den dag man sælger den...
Din bekendte er en klog mand... det er jo så sandt som det er sagt :)

Og det er jo logisk nok, at leasingselskaberne også er nødt til at tage folkeopinionen i betragtning, når de sætter priserne.

Men.. hvis afskrivning på ny diesel er så massiv, så betyder det jo i konsekvens at brugtvognsmarkedet begunstiges med attraktive udbud.
Så er man til diesel, og kan leve med brugt - så køb en 3 år gammel slæde med alle krydserne, som man fryder sig over at køre i, og vær indstillet på måske at skulle beholde den længere end man normalt ville.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af HHKP » 12. jul 2020, 09:58

Kevinff skrev:
12. jul 2020, 09:02
Enig med hans i henhold til leasing. Det er vel også derfor der kommer flere leasing biler på vejene. Jeg læste endda at der kommer et kinesisk bilmærke til Danmark hvor du kun kan bestille bilen online og kun kan lease den.. det er en spændende forretningsmodel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg høre også til dem der bedst kan lige Diesel af 2 grunde, 1: laver rpm. 2: Brændstof økonomien ved lange ture med tung last incl. trailer.

At købe en bil med en afskrivning op mod 50% på 3 år forstår jeg ikke folk vil. ( jeg har kun haft en ny bil og den blev lidt over 6 år og kørte 525000, hvor største del var firma betalt km )

Jeg tror vi kommer til at se, i takt med selvkørende biler at folk ikke selv ejer en bil, men "bestille" en til den speciale tur og der vil blive meget mere samkøring pga prisen pr. kørt km i en delebil. Men det har sikkert 5-10års udsigt.
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af i-s » 12. jul 2020, 11:41

flubber200 skrev:
12. jul 2020, 08:45
Jeg oplever som bankrådgiver flere og flere kunder som ikke tør købe diesel, når de skifter bil.

Hvis den holdning breder sig i samfundet lige så hurtigt som den har gjort det seneste år, vil jeg nødigt stå og skulle sælge en dieselbil om 3 år...
Jeg tror ikke der er nogen grund til at være nervøs. Jeg arbejder et sted hvor der er rigtig mange pendlere og pt er diesel det eneste rigtige som pendler, hvor du også har brug for bilen kan bruges af familien når du kommer hjem + den kan klare en sommerferie og en skiferie + kørsel med campingvogn/trailer.

Som jeg oplever det lige nu, er prisen på gode bruge dieselbiler opadgående. Der er simpelhen mangel på dem - jeg har kollegaer der kikker sig omkring og dukker der et godt tilbud op, så slår de til rimelig hurtigt.
Min søn er også begyndt at køre langt og vi har lige hentet en brugt diesel i Tyskland, pga. udbudet er lille i DK.

De gamle Euro 3 og 4 dieseler fra før 2008 er ikke mange bønner værd. Men de biler er også +12 år og har som regel kørt rigtig langt, koster en arm i afgift - så naturligvis er det sådan.
/Søren.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af i-s » 12. jul 2020, 12:05

flubber200 skrev:
12. jul 2020, 09:21
Ingen tvivl om at jeg ville lease i stedet for at købe, hvis jeg skulle have diesel. Jeg har for vane at købe nyt og skifte efter 3 år - men mener at jeg har nogle ret fornuftige totalomkostninger alligevel (men det er en helt anden diskussion at købe og sælge rigtigt :D )

Men leasingselskaberne regner også en større afskrivning på diesel end benzin (med samme km-tal). Tag fx en Touran 1,5 TSI DSG Comfortline Family vs Touran 2,0 TDI DSG Comfortline Family. Her er der 7.000 kr. forskel i købspris jf. prislisten, men 500 kr. forskel pr. md. i leasingafgift. TDI'en koster altså 18.000 kr. mere over 3 år, på trods af de kun 7.000 kr. i købsforskel.

Ens købsmønster og årlig kørsel har helt sikkert en betydning på hvor meget en større afskrivning på diesel vil betyde i forhold til ens totalomkostninger. Som en bekendt altid siger - man kender først prisen på bilen den dag man sælger den...
Hvis jeg sammenligner en 150HK TSI med en TDI, så giver det mere end 7000 kr i forskel.
vagcars1.png
vagcars1.png (79.78 KiB) Vist 1166 gange
vagcars2.png
vagcars2.png (83.98 KiB) Vist 1166 gange
Det ændrer jo fuldstændigt dit regnestykke til den anden side.
/Søren.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af martinta » 12. jul 2020, 12:20

Så, nu har jeg brugt 10 minutter på at travle igennem diverse tråde for at finde den "gamle" tråd der var omkring (sjovt nok) 1.4 TSI vs 2.0 TDI

Udregningen blev lavet for at sammenligne, kildefilen er i excel og kan ses her, så kan der ændres i alle variabler.

https://mtshomefilerepo.blob.core.windo ... rslag.xlsx
DieselVSBenzin.PNG
DieselVSBenzin.PNG (22.84 KiB) Vist 1157 gange
OBS: Tallene er fra 2019 til en anden tråd, men den giver et fint billede af prisforskellen hvis du køber fra ny.

viewtopic.php?f=2&t=145024
These users thanked the author martinta for the post:
DanielB12

flubber200
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 3. jan 2020, 21:13
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 51 times
Been thanked: 46 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af flubber200 » 12. jul 2020, 12:47

Ja, der har jeg da sovet i timen...

Mente at versionen med 115 HK hed 1.6 TDI - undskyld... :roll:

Er der nogen der ved om VAG laver nyudvikling på diesel-siden eller om de udelukkende sælger de varer man har udviklet så længe man må?
Touran 1,5 TSI DSG Highline Family årgang 2020
tidligere:
Touran 1,4 TSI Comfortline årgang 2017

Brugeravatar
VW-GTE
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 13. maj 2020, 16:54
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af VW-GTE » 12. jul 2020, 18:41

VW-GTE skrev:
12. jul 2020, 01:30
Rene benzin og diesel biler er jo ved at være outdatede, ihverfald er der sat en slutdato fra flere af bilproducenterne indenfor kort tid.
Den grønne omstilling i mange lande vil højst sandsynligt gøre at det bliver så dyrt og vanskeligt at køre benzin og diesel biler at vi vil skille os af med de fossile køretøjer langt hurtigere end vi havde regnet med da vi købte køretøjet ....tilmed vil der nok komme tilskudsordninger/afgiftsnedsættelser eller andet ifm. med den grønne omstilling af vores bilpark.
Så det bliver nok noget i retning af " frivillig tvang " til de grønne køretøjer, uanset om vi vil eller ej....
Så at investere i en ren benzin eller diesel bil nu er i min optik en " no go " og rent økonomisk vil det give et kæmpe tab indenfor en kort årrække.
Kunne også lige tilføje at VW, hvis vi skal holde os til det mærke, allerede i 2026 vil udfase den motorteknologi som bruges til benzin og diesel biler, og det er altså lige om hjørnet...istedet vil de koncentrere sig om elektriske biler.
Andre bilfabrikanter er allerede et skridt videre....
Audi Q4 E-Tron 50 Quatro S-Line-2022

spock123
Helt nyt medlem
Indlæg: 98
Tilmeldt: 4. aug 2012, 13:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 13 times
Been thanked: 2 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af spock123 » 12. jul 2020, 18:51

Ikke relevant
Senest rettet af spock123 12. jul 2020, 18:56, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af KBoesen » 12. jul 2020, 18:54

i-s skrev:
12. jul 2020, 12:05
Hvis jeg sammenligner en 150HK TSI med en TDI, så giver det mere end 7000 kr i forskel.

Det ændrer jo fuldstændigt dit regnestykke til den anden side.
Pssst, den 115 hk er en droslet 150 hk :geek: = knapt 200 hypper med lidt Landberg magi. 8-)

Så jo, 7.000,- er der vel reelt i forskel. :mrgreen:
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af HansH » 12. jul 2020, 18:54

spock123 skrev:
12. jul 2020, 18:51
Efter at have kørt Tesla Model S P85DL siden 2015, så måtte vi sælge den for nogle måneder siden pga. familieforøgelse (barn nr. 4). Vi var ellers rigtig glade for den og jeg måtte da knibe en tåre, da den blev solgt ;-).

Jeg brugte flere måneder på at undersøge mulighederne for en ny 7 personers bil og det måtte gerne være en el bil igen. Desværre så var den eneste mulighed en Tesla Model X og den kan hverken jeg eller konen lide pga. designet og de grimme mågevinge bagdøre. Samt den her gang ville vi gerne holde prisen på ca. 500k.

Så vi kiggede på en benzin eller diesel bil til max 500k og der var det kun Touran og Ford S-Max, som vi syntes om. Kravene var bla. 3 delte bagsæder, plads til 3 autostole, kraftig motor og automatgear. Efter at have prøvekørt begge biler, så endte det med en Ford S-Max ST-Line 2.0 Ecoblue 240 HK diesel.... Ville faktisk hellere have haft en benzin, men automatgear til S-Max´en fåes kun til diesel.
.... og.... hvad kan man udlede af den historie mht. "Hvad sker der med diesel fremadrettet" ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

spock123
Helt nyt medlem
Indlæg: 98
Tilmeldt: 4. aug 2012, 13:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 13 times
Been thanked: 2 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af spock123 » 12. jul 2020, 18:57

HansH skrev:
12. jul 2020, 18:54


.... og.... hvad kan man udlede af den historie mht. "Hvad sker der med diesel fremadrettet" ?
Intet. Havde blandet tråden med el biler ind i det.

Har slettet mit indlæg.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4437 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af DanielB12 » 13. jul 2020, 06:36

VW-GTE skrev:
12. jul 2020, 18:41
Kunne også lige tilføje at VW, hvis vi skal holde os til det mærke, allerede i 2026 vil udfase den motorteknologi som bruges til benzin og diesel biler, og det er altså lige om hjørnet...istedet vil de koncentrere sig om elektriske biler.
Andre bilfabrikanter er allerede et skridt videre....
Ikke helt korrekt - der vil blot kun udvikles hybrider, såsom TSIe i golfen som den mindste mulighed og GTE’erne som den største.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af Huke » 25. jan 2021, 11:53

Kære Venner,
Den ene store producent af diesel motorer efter den anden stopper produktion og udvikling af dieselmotorer. Skarpretterøksen synes at være løftet over denne fantastiske opfindelse.
VAG og Daimler holder dog ved. VAG med den ret lidt forurenende 288evo og Daimler med deres endnu renere dieselmotorer
I den forbindelse rejser sig en række spørgsmål:

1. Er dieselmotorens tid ved at være forbi?

2. Hvordan vil grøn afgift på diesel udvikle sig? Vil man kvæle det sidste liv i salget af diesel ved at skrue på den grønne afgift? Pt. Koster en Skoda Oct 1.9 tdi 105HK/250 nm ca 6000/ år. Det er EU 4 norm. Vil grøn afgift umuliggøre at slide allerede solgte dieselbiler op? Der står mange derude

3. Vil formuende mennesker fortsætte med at købe og køre de helt tunge dieseler så længe det er muligt?

4. Elbiler vil jo nok have en stor fremtid for sig...vil man kunne sænke ladetiden til noget fornuftigt? Eller er kort ladetid = cirklens kvadratur?

5. Hvad med brints fremtid...mig bekendt har Toyota en ny brintbil på vej til salg i DK?

6. På hvilken måde vil brint evt blive brugt i biler i fremtiden? Jeg mener: brint ka tankes hurtigt.

7. Vil brint kunne bruges via direkte forbrænding i motoren eller står den på brint til el så brintbiler egl vil være elbiler?

Hvad mener I om fremtiden på bilfronten?


Mvhuke
Senest rettet af Huke 25. jan 2021, 12:18, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1260
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1098 times
Been thanked: 487 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af Target » 25. jan 2021, 12:13

Ret interessante spørgsmål. :-)

Jeg vil da gerne komme med mine bud:

1. Jeg tror dieselmotoren vil eksistere i rigtige mange år endnu, omend nok i en mindre grad til private billister.

2. Ejerafgiften vil nok kun blive ved med at stige for dieselbiler.

3. Jeg tror udviklingen på nye biler vil gå væk fra diesel, så det er nok kun et spørgsmål om tid før det slet ikke er muligt at vælge diesel. Men folk med penge nok, og som har en forkærlighed for diesel, vil nok fortsætte med at købe dem så længe det er muligt. Personligt ville jeg dog klart foretrække benzin, hvis penge ikke var et problem. :-D

4. Jeg tror der er en grænse for hvor langt man kan presse ladetiden ned. Men den kan helt sikkert komme længere ned, end vi ser nu.

5. Personligt tror jeg der er en stor fremtid for brintbiler, både til private men også til lastbiler og anden erhvervskørsel hvor batterier simpelthen ikke er en farbar vej.

6. Som nævnt under punkt fem, så tænker jeg der er et bredt anvendelsesområde for brint i fremtiden. :-)

7. Afbrænding af brint er man gået væk fra for mange år siden. Det er vist dels for risikofyldt, men også for ineffektivt. De brintbiler der findes i dag (Toyota, Honda, Hyundai osv.) og dem der er under udvikling af andre store bilproducenter, de anvender en brændselscelle hvor brinten blandes med ilt og i den forbindelse danner el + vand. Så moderne brintbiler har en elmotor, ganske som vi kender det fra elbilerne. Energien kommer blot fra en brændselscelle, fremfor et stort batteri.


Helt generelt om fremtiden, så tror jeg personligt på, at den nærmeste fremtid kommer til at byde på en gradvis overgang til plug-in hybrider og elbiler. På lidt længere sigt tænker jeg at de fossile brændselsbiler (benzin og diesel) bliver helt udfaset og gradvist erstattet af brint. Om 10-20 år tror jeg, når man skal købe en ny bil, kun kan vælge elbiler, men med valget mellem om strømmen skal komme fra et batteri eller fra brint/brændselscelle.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1247
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 641 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af VWAU » 25. jan 2021, 12:20

Diesel-andelen hos Volkswagen i Danmark var cirka 50% da den var på det højeste.
Her er fordelingen for de 3 første uger af 2021 (registered biler):
Vedhæftede filer
www.jpg
www.jpg (19.5 KiB) Vist 749 gange

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6251
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2069 times
Been thanked: 673 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af jansom » 25. jan 2021, 12:32

Spændende lige at få lidt snak om det igen

Vi skal skifte bil inden for nærmeste fremtid, og der er ingen som helst tvivl om at jeg helst ville have en diesel med automatgear at pendle i.
Men det bliver jo dyrere og dyrere at eje og køre i og er sådan en bil overhovedet noget værd om 3-4 år når der skal skiftes igen? Eller er det bare at beholde den levetiden ud og så skrotte den.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af HansH » 25. jan 2021, 12:51

jansom skrev:
25. jan 2021, 12:32
Spændende lige at få lidt snak om det igen

Vi skal skifte bil inden for nærmeste fremtid, og der er ingen som helst tvivl om at jeg helst ville have en diesel med automatgear at pendle i.
Men det bliver jo dyrere og dyrere at eje og køre i og er sådan en bil overhovedet noget værd om 3-4 år når der skal skiftes igen? Eller er det bare at beholde den levetiden ud og så skrotte den.
Det er jo fuldstændig styret af politiske strømninger ... og derfor umuligt at spå om.
De kan til enhver tid dreje voldsomt på alle mulige afgiftsskruer, og dermed bestemme om det et hit eller shit.
Meget kommer vel til at afhænge af hvordan det går med den nuv. ambitiøse plan for transition til eldrift. Hvis den går trægt, og der er politisk vilje, så kan de jo gøre det endnu mere attraktivt at købe el, og endnu mindre attraktivt at eje en dieselsvend.
Jeg tror dit gæt er lige så godt som alle andres.

Personligt er jeg glad for, at jeg stadig er glad for min gamle Passat.
Samt at den ikke har kørt mere end at der stadig er mange gode kilometer i den endnu.
Hvis jeg stod og var tvunget til at sætte den om, så er jeg ret overbevist om, at jeg ville blive bedt om at bøje mig forover i en passende positur, og så.....
Med andre ord - jeg ville slet ikke få den pris for den, som jeg føler den er værd for mig, både som brugsgenstand og som ønskeobjekt.

De skal altså skrue usandsynlig meget op for afgifterne på drift af dieselbiler, hvis det skulle kunne udligne det værditab jeg ville tage ved at skulle sælge den i dag.

Men det er jo situationen hvor man HAR en diesel, og hvor man HAR muligheden for at køre videre i den.
Du skal anskaffe, og det er en anden situation.
Der er nok ikke så meget tvivl om i hvad retning vinden blæser. Det svære, synes jeg, er hvilken vindstyrke den vil blæse med...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af Korreborg » 25. jan 2021, 20:24

Ja problemet med Politikere er at de ikke handler rationelt :lol:

Hvis vi ser bort fra evt dumme politikere, så er mit gæt det som det hele tiden har været.
Benzin dør før diesel. Elbilerne stjæler fra benzin puljen.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1895 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af GaSelle » 25. jan 2021, 21:29

Har lige fået opkrævning af rød straffeafgift (grøn ejerafgift) på min 520d. Skruen er allerede drejet. Gav 1825kr på sidste opkrævning, denne gang er det 2190kr :roll:

Hvor vil det fryde mig, at der på den bestilte bil står et stort fedt ‘0’ i rubrikken ‘registreringsafgift’.

cshp
Nyt medlem
Indlæg: 411
Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af cshp » 26. jan 2021, 08:00

GaSelle skrev:
25. jan 2021, 21:29
Har lige fået opkrævning af rød straffeafgift (grøn ejerafgift) på min 520d. Skruen er allerede drejet. Gav 1825kr på sidste opkrævning, denne gang er det 2190kr :roll:

Hvor vil det fryde mig, at der på den bestilte bil står et stort fedt ‘0’ i rubrikken ‘registreringsafgift’.
Det er voldsomt at bestille ny bil, fremfor at betale de beskedne 3xx,- i ekstra regning. Registreringsafgift eller ej ;)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1895 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af GaSelle » 26. jan 2021, 08:18

cshp skrev:
26. jan 2021, 08:00
GaSelle skrev:
25. jan 2021, 21:29
Har lige fået opkrævning af rød straffeafgift (grøn ejerafgift) på min 520d. Skruen er allerede drejet. Gav 1825kr på sidste opkrævning, denne gang er det 2190kr :roll:

Hvor vil det fryde mig, at der på den bestilte bil står et stort fedt ‘0’ i rubrikken ‘registreringsafgift’.
Det er voldsomt at bestille ny bil, fremfor at betale de beskedne 3xx,- i ekstra regning. Registreringsafgift eller ej ;)
Det er ikke min bil, der skal skiftes ud - det er konens ;)

Brugeravatar
Sgh2008ejs
Nyt medlem
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 100 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af Sgh2008ejs » 26. jan 2021, 09:29

Jeg ville ikke turde købe en diesel i dag.
Jeg ved heller ikke rigtigt hvorfor jeg skulle. Synes de nyere TSI´ere gør det bedre og føles mere "kørbare" i hele momentområdet. Det er klart en subjektiv sag hvordan man oplever det.
Økonomien i det, jo den er nok bedre ren km/l i en diesel. Jeg har ikke kørt en længere periode i en nok til at kunne sammenligne med min egen.
Jeg kører 2 x 40 km hver dag til og fra arbejde. Med min 1.5 TSI i en Golf ligger jeg omkring 15 km/l på den tur. 10 km landevej og 30 km motorvej. Vil en TDI´er kunne gøre det på 20 km/l? Måske, det ved jeg ikke. Men for mig er det også uinteressant, for jeg er ikke interesseret i at skulle have en diesel - medmindre det nu var en SQ5 :twisted:

Jeg kan ikke lave et regnestykke, for en almindelig borger uden særlige kørselsbehov eks. tunge laster, varebiler osv. hvor jeg ville finde diesel interessant.

Der er selvfølgelig nogle steder hvor en diesel er at foretrække - eks. varevogne, lastbiler og dem der har behov for at trække tung last. Men for os almindelige mennesker tænker jeg, at det stille og roligt bliver stortset udfaset indenfor en årrække. Jeg tror dog benzin bilerne på sigt ryger samme vej. Når de problematikker omkring elbiler der er bliver løst. Eneste grund til jeg ikke er hoppet på en elbil er:
1) mine sidste biler har været leaset da jeg ofte ønsker noget nyt + binde færre penge i bilen. Her er elbiler stadig ikke interessante.
2) når man har brug for en stationcar med plads til barnevogn er elbiler heller ikke realistiske i mit budget. Måske næste gang bil nr. 2 skal skiftes ud, men der er forhåbentlig lige lidt tid endnu :lol:
2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style

Jens_J
Helt nyt medlem
Indlæg: 72
Tilmeldt: 11. jan 2012, 12:21
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 16 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af Jens_J » 26. jan 2021, 09:42

Jeg tænker da også de her nye afgifter gør noget sært ved priserne i premium segmentet, fordi det er da godt nok svært at argumentere for ikke at købe en hybrid nu. Hvis jeg skulle skifte min nuværende bil ud ville jeg gå på jagt efter en 3 serie BMW, bær over med mig :-) det kunne lige så godt have været en Audi, men pointen er at pris forskellen fra en 330e ( hvis de nye afgifter holder ) til en alm 320d er jo ret stor, og selv om jeg kører 2x50 km om dagen og jeg ikke ville kunne køre det på ren el, og jeg dermed kommer til at slæbe et tung batteri rundt, så kan jeg stadig ikke se mig selv betale rigtig meget mere for en 320i eller 320d, især ikke når man mere skal sammenligne med 330i eller d i performance, og man kan dælme købe mange liter benzin for de prisforskelle, til at slæbe sit tunge batteri rundt, uanset set om det er skørt set ud fra klimaet.
Det her må efter et år eller 2 komme til at gøre noget sært ved brug priserne i det segment, men det bliver da spændende at følge, men jeg føler godt nok heller ikke for at skifte min nuværende 8 år gamle diesel maskine ud sådan som tingene ser ud, jeg synes det er vildt svært at regne ud hvad der vil ske.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"