Skoda ENYAQ
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1721
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 687 times
Re: Skoda ENYAQ
Mht. udstyr forstår jeg ikke at varmepumpe og hurtigladning ikke er standard?
Det er selvfølgelig fint at at selv kan konfigurere mange ting. Men det er i min bog håbløst at købe eks. en 80´ uden hurtigladning, (medmindre man aldrig skal lade "ude"). I min bog burde det være standard i en bil i denne prisklasse.
Samtidig er varmepumpe også et "must" for at optimere rækkevidden når der er køligt.
(og tror at det bliver en ærgerlig oplevelse ved brugtsalg for dem der måtte have fravalgt det)
Synes at det virker lidt sølle, at det ikke er standard.....
Det er selvfølgelig fint at at selv kan konfigurere mange ting. Men det er i min bog håbløst at købe eks. en 80´ uden hurtigladning, (medmindre man aldrig skal lade "ude"). I min bog burde det være standard i en bil i denne prisklasse.
Samtidig er varmepumpe også et "must" for at optimere rækkevidden når der er køligt.
(og tror at det bliver en ærgerlig oplevelse ved brugtsalg for dem der måtte have fravalgt det)
Synes at det virker lidt sølle, at det ikke er standard.....
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2155
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 611 times
- Been thanked: 459 times
Re: Skoda ENYAQ
Nem måde at få "fra" prisen helt i bund.Thor-thor skrev: ↑19. sep 2020, 14:42Mht. udstyr forstår jeg ikke at varmepumpe og hurtigladning ikke er standard?
Det er selvfølgelig fint at at selv kan konfigurere mange ting. Men det er i min bog håbløst at købe eks. en 80´ uden hurtigladning, (medmindre man aldrig skal lade "ude"). I min bog burde det være standard i en bil i denne prisklasse.
Samtidig er varmepumpe også et "must" for at optimere rækkevidden når der er køligt.
(og tror at det bliver en ærgerlig oplevelse ved brugtsalg for dem der måtte have fravalgt det)
Synes at det virker lidt sølle, at det ikke er standard.....
- These users thanked the author KMDTHY for the post (total 2):
- DanielB12 • Morten Hedensted
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6575
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 549 times
- Been thanked: 916 times
- Kontakt:
Re: Skoda ENYAQ
Nu virker varmepumpen ikke særligt godt i minus grader, så f.eks i Norge giver det ikke meget mening. Så det er vel fint nok man kan vælge efter behov.KMDTHY skrev: ↑19. sep 2020, 20:18Nem måde at få "fra" prisen helt i bund.Thor-thor skrev: ↑19. sep 2020, 14:42Mht. udstyr forstår jeg ikke at varmepumpe og hurtigladning ikke er standard?
Det er selvfølgelig fint at at selv kan konfigurere mange ting. Men det er i min bog håbløst at købe eks. en 80´ uden hurtigladning, (medmindre man aldrig skal lade "ude"). I min bog burde det være standard i en bil i denne prisklasse.
Samtidig er varmepumpe også et "must" for at optimere rækkevidden når der er køligt.
(og tror at det bliver en ærgerlig oplevelse ved brugtsalg for dem der måtte have fravalgt det)
Synes at det virker lidt sølle, at det ikke er standard.....
/Søren.
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1721
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 687 times
Re: Skoda ENYAQ
Nu var det en kommentar til den danske konfig, side (hvilket jeg måske skulle have skrevet )
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1721
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 687 times
Re: Skoda ENYAQ
Det er da rigtigt, men stadig for sørgeligt.... Især manglen på hurtigladning er jo helt skævt. En 80´ uden hurtigladning har vel omkring dobbelt så lang opladningstid (som dem med)...KMDTHY skrev: ↑19. sep 2020, 20:18Nem måde at få "fra" prisen helt i bund.Thor-thor skrev: ↑19. sep 2020, 14:42Mht. udstyr forstår jeg ikke at varmepumpe og hurtigladning ikke er standard?
Det er selvfølgelig fint at at selv kan konfigurere mange ting. Men det er i min bog håbløst at købe eks. en 80´ uden hurtigladning, (medmindre man aldrig skal lade "ude"). I min bog burde det være standard i en bil i denne prisklasse.
Samtidig er varmepumpe også et "must" for at optimere rækkevidden når der er køligt.
(og tror at det bliver en ærgerlig oplevelse ved brugtsalg for dem der måtte have fravalgt det)
Synes at det virker lidt sølle, at det ikke er standard.....
Man kunne også sælge dem på "reservehjul"" så måtte kunden selv opgradere derfra
- Dakota
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2770
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 399 times
Re: Skoda ENYAQ
En varmepumpe har selvfølgelig ringere virkningsgrad, jo koldere luften er, men det er absolut stadig en fordel. Som tommelfingerregel siger man at koefficienten først rammer 1.0 når det bliver omkring minus 20 grader. Dvs. først når det er så koldt, er det ligemeget om man trækker energien til opvarmning fra en varmepumpe eller batteriet. Indtil da vil en varmepumpe være 3-4 gange så effektiv som batteriet.
- VWAU
- Medlem
- Indlæg: 1234
- Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 626 times
Re: Skoda ENYAQ
Med det vi har set indtil nu tror jeg at Enyaq vil flytte rigtig mange ellers trofaste VW-kunder over til Skoda. Specielt hvis ID.4 indvendigt mere eller mindre blot er en forstørret udgave af ID.3 med et mere kedeligt og mere gammeldags design udvendigt.BrianDS skrev: ↑19. sep 2020, 09:56Hvis prisen kommer i nærheden af ID.3, så vil det helt sikkert være et parameter i lanceringen i Danmark, om man vil det eller ej, så er Skoda og VW ved at være meget tæt på hinanden våde i kvalitet og pris, nogle modeller er Skoda måske lidt foran (fx Octavia vs Golf), så hvis prisen bliver skarp på en Skoda der ligner en rigtig bil, op imod en mindre VW der ligner et rumskib - så kan ENYAQ nemt flytte markedsandele.
- _Jensen
- Medlem
- Indlæg: 1364
- Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
- Geografisk region: Bornholm
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 87 times
- Been thanked: 413 times
Skoda ENYAQ
Jeg havde seriøse overvejet at ID.4 skulle være min næste bil, men efter en lang køretur i ID.3 så er jeg næsten overbevist om det ikke kommer til at ske. Især den lille skærm over rattet ser IMO billige / halv tarvelig ud. Troede aldrig jeg ville skrive det her, men Skoda her er da langt mere lækker at se på. Måske er det fordi at skærmen hænger frit, at jeg syntes den ser lidt tarvelig ud i ID.3 tænker skærmen er ens med den der sidder i enyaq, men at den her virker mere harmonisk da skærmen er integreret.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6575
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 549 times
- Been thanked: 916 times
- Kontakt:
Re: Skoda ENYAQ
Det har ikke noget med effektivitet at gøre. Når det er 0 gr C. så har en varmepumpe kun ~50% varme output.Dakota skrev: ↑20. sep 2020, 13:13En varmepumpe har selvfølgelig ringere virkningsgrad, jo koldere luften er, men det er absolut stadig en fordel. Som tommelfingerregel siger man at koefficienten først rammer 1.0 når det bliver omkring minus 20 grader. Dvs. først når det er så koldt, er det ligemeget om man trækker energien til opvarmning fra en varmepumpe eller batteriet. Indtil da vil en varmepumpe være 3-4 gange så effektiv som batteriet.
Så når du rammer ca. -5 gr C, så begynder du at have svært ved at varme kabinen op.
Man kan selvfølgelig håbe på, at Skoda har sat en PTC i som fungerer som tilskudsvarmer til varmepumpen.
Men igen, det gør bare at Nordmænd har meget lidt at bruge en varmepumpe til.
/Søren.
- Dakota
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2770
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 399 times
Re: Skoda ENYAQ
Hvad i alverden taler du om? Har du nogen som helst ide om hvordan en varmepumpe virker?i-s skrev: ↑20. sep 2020, 18:02Det har ikke noget med effektivitet at gøre. Når det er 0 gr C. så har en varmepumpe kun ~50% varme output.Dakota skrev: ↑20. sep 2020, 13:13En varmepumpe har selvfølgelig ringere virkningsgrad, jo koldere luften er, men det er absolut stadig en fordel. Som tommelfingerregel siger man at koefficienten først rammer 1.0 når det bliver omkring minus 20 grader. Dvs. først når det er så koldt, er det ligemeget om man trækker energien til opvarmning fra en varmepumpe eller batteriet. Indtil da vil en varmepumpe være 3-4 gange så effektiv som batteriet.
Så når du rammer ca. -5 gr C, så begynder du at have svært ved at varme kabinen op.
Man kan selvfølgelig håbe på, at Skoda har sat en PTC i som fungerer som tilskudsvarmer til varmepumpen.
Men igen, det gør bare at Nordmænd har meget lidt at bruge en varmepumpe til.
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3403
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 576 times
- Been thanked: 869 times
Re: Skoda ENYAQ
Eller at forskellige varmepumper kan virke ved forskellige temperature
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6575
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 549 times
- Been thanked: 916 times
- Kontakt:
Re: Skoda ENYAQ
Jeg tror bare vi skal lade det ligge her hvis du ikke er med. Jeg ved godt hvordan de virker.Dakota skrev: ↑20. sep 2020, 18:15Hvad i alverden taler du om? Har du nogen som helst ide om hvordan en varmepumpe virker?i-s skrev: ↑20. sep 2020, 18:02Det har ikke noget med effektivitet at gøre. Når det er 0 gr C. så har en varmepumpe kun ~50% varme output.Dakota skrev: ↑20. sep 2020, 13:13
En varmepumpe har selvfølgelig ringere virkningsgrad, jo koldere luften er, men det er absolut stadig en fordel. Som tommelfingerregel siger man at koefficienten først rammer 1.0 når det bliver omkring minus 20 grader. Dvs. først når det er så koldt, er det ligemeget om man trækker energien til opvarmning fra en varmepumpe eller batteriet. Indtil da vil en varmepumpe være 3-4 gange så effektiv som batteriet.
Så når du rammer ca. -5 gr C, så begynder du at have svært ved at varme kabinen op.
Man kan selvfølgelig håbe på, at Skoda har sat en PTC i som fungerer som tilskudsvarmer til varmepumpen.
Men igen, det gør bare at Nordmænd har meget lidt at bruge en varmepumpe til.
Vi behøver heller ikke gætte mere. Der er også PTC i som jeg gættede på.
/Søren.
- Dakota
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2770
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 399 times
Re: Skoda ENYAQ
Hvis JEG ikke er med? Det er dig, der ikke forstår koefficienter? Og selvfølgelig er der også en PTC-varmer i en elbil (Tesla Model 3 har fx KUN en sådan, mens Model Y også har en varmepumpe), ellers ville det smarte lidt gå af, netop i koldt vejr, hvor det jo er vigtigt at levere et konstant varmeoutput. Den del er vi enige om. Pointen er bare at selv ved 0 grader er der stadig en gevinst ved en varmepumpe frem for PTC. Men du kan kigge lidt her, hvis du gerne vil læse op på hvordan de virker: https://industrialheatpumps.nl/en/how_i ... heat_pump/. Og ellers så ja, lad os bare lade den ligge. Det er ikke en særlig relevant diskussion i denne tråd.
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2155
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 611 times
- Been thanked: 459 times
Re: Skoda ENYAQ
Underligt. Vores gamle hus havde ellers varmepum,pe som varmekilde.. Den varmere huset sommer.... og vinter med -10c. Den har ingen PTC.i-s skrev: ↑20. sep 2020, 18:02Det har ikke noget med effektivitet at gøre. Når det er 0 gr C. så har en varmepumpe kun ~50% varme output.
Så når du rammer ca. -5 gr C, så begynder du at have svært ved at varme kabinen op.
Man kan selvfølgelig håbe på, at Skoda har sat en PTC i som fungerer som tilskudsvarmer til varmepumpen.
Men igen, det gør bare at Nordmænd har meget lidt at bruge en varmepumpe til.
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6575
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 549 times
- Been thanked: 916 times
- Kontakt:
Re: Skoda ENYAQ
Også lidt noget andet. Dem til huse har afisningsfunktion f.eks. I MEB platformen drejer det sig om at flytte kulde/varme mellem omgivelserne, batteriet og kabinen.KMDTHY skrev: ↑20. sep 2020, 22:20Underligt. Vores gamle hus havde ellers varmepum,pe som varmekilde.. Den varmere huset sommer.... og vinter med -10c. Den har ingen PTC.i-s skrev: ↑20. sep 2020, 18:02Det har ikke noget med effektivitet at gøre. Når det er 0 gr C. så har en varmepumpe kun ~50% varme output.
Så når du rammer ca. -5 gr C, så begynder du at have svært ved at varme kabinen op.
Man kan selvfølgelig håbe på, at Skoda har sat en PTC i som fungerer som tilskudsvarmer til varmepumpen.
Men igen, det gør bare at Nordmænd har meget lidt at bruge en varmepumpe til.
/Søren.
- Dakota
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2770
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 399 times
Re: Skoda ENYAQ
Back on track, så kan jeg se at en topspeccet Enyaq i Tyskland koster DKK 465.000 kroner - og så skal der tages forbehold for 16% vs 25% moms samt dansk registreringsafgift. Så det er desværre nok ikke helt skævt, at den ender på de 550.000 kr, jeg gættede på tidligere i tråden
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 204
- Tilmeldt: 7. jan 2010, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 37 times
Re: Skoda ENYAQ
Ja, sådan går det desværre nok.Dakota skrev: ↑21. sep 2020, 09:05Back on track, så kan jeg se at en topspeccet Enyaq i Tyskland koster DKK 465.000 kroner - og så skal der tages forbehold for 16% vs 25% moms samt dansk registreringsafgift. Så det er desværre nok ikke helt skævt, at den ender på de 550.000 kr, jeg gættede på tidligere i tråden
En ID3 i højeste trim koster omkring 400K så en ID4 og Enyaq vil være dyrere. Spørgsmålet er hvor meget dyrere.
Min smertegrænse er nået med en pris omkring 500K eller dyrere.
- These users thanked the author Abyssinier for the post:
- BrianDS
Nuværende bil: 2021 Skoda Enyaq 80
Quartz grå, 20" Vega fælge, Design Selection ecuSuite kabine, svingbart anhængertræk med elektrisk frigørelse, Assisted Drive Plus, Convenience Plus, Drive Sport Basis, Familie Plus, Infotainment Plus, Klima Plus, Komfort sæde Plus, Lyn & Syn Basis, Parkering Plus, Transportpakke, Varmepumpe og Lynopladning 135 kW DC.
Tidligere bil: 2014 Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG 140 hk.
Quartz grå, 20" Vega fælge, Design Selection ecuSuite kabine, svingbart anhængertræk med elektrisk frigørelse, Assisted Drive Plus, Convenience Plus, Drive Sport Basis, Familie Plus, Infotainment Plus, Klima Plus, Komfort sæde Plus, Lyn & Syn Basis, Parkering Plus, Transportpakke, Varmepumpe og Lynopladning 135 kW DC.
Tidligere bil: 2014 Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG 140 hk.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4931
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4411 times
- Been thanked: 1944 times
- Kontakt:
Re: Skoda ENYAQ
ift størrelsen synes jeg ikke det er en horrible pris. Det er jo ca. en Kodiaq-størrelse, og den ryger jo også hurtigt op i det prisleje
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2155
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 611 times
- Been thanked: 459 times
Re: Skoda ENYAQ
Så en RS 4x4 vil være over 600 så?Dakota skrev: ↑21. sep 2020, 09:05Back on track, så kan jeg se at en topspeccet Enyaq i Tyskland koster DKK 465.000 kroner - og så skal der tages forbehold for 16% vs 25% moms samt dansk registreringsafgift. Så det er desværre nok ikke helt skævt, at den ender på de 550.000 kr, jeg gættede på tidligere i tråden
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5992
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6411 times
- Been thanked: 1622 times
Re: Skoda ENYAQ
Det er stadig uden ret meget afgift, og skulle gerne være en bil folk vil købe, jeg håber den kommer under en halv million for en godt udstyret 80iV - ellers er jeg bange for der går mange år før jeg skal have en elbilDanielB12 skrev:ift størrelsen synes jeg ikke det er en horrible pris. Det er jo ca. en Kodiaq-størrelse, og den ryger jo også hurtigt op i det prisleje
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4931
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4411 times
- Been thanked: 1944 times
- Kontakt:
Re: Skoda ENYAQ
Sorry - det havde jeg ikke lige gennemskuet. Så med reel afgift er vi oppe på knap en million vel?BrianDS skrev: ↑21. sep 2020, 10:42Det er stadig uden ret meget afgift, og skulle gerne være en bil folk vil købe, jeg håber den kommer under en halv million for en godt udstyret 80iV - ellers er jeg bange for der går mange år før jeg skal have en elbilDanielB12 skrev:ift størrelsen synes jeg ikke det er en horrible pris. Det er jo ca. en Kodiaq-størrelse, og den ryger jo også hurtigt op i det prisleje
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5992
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6411 times
- Been thanked: 1622 times
Re: Skoda ENYAQ
Det nærmer sig, hvis vi skal have samme afgift regler som for benzin og diesel.DanielB12 skrev:Sorry - det havde jeg ikke lige gennemskuet. Så med reel afgift er vi oppe på knap en million vel?BrianDS skrev: ↑21. sep 2020, 10:42Det er stadig uden ret meget afgift, og skulle gerne være en bil folk vil købe, jeg håber den kommer under en halv million for en godt udstyret 80iV - ellers er jeg bange for der går mange år før jeg skal have en elbilDanielB12 skrev:ift størrelsen synes jeg ikke det er en horrible pris. Det er jo ca. en Kodiaq-størrelse, og den ryger jo også hurtigt op i det prisleje
Jeg mener en rimelig prissætning må ligge i et niveau imellem Octavia, Karoq og Kodiaq
Billigere end Superb og Kodiaq, måske lidt dyrere end Octavia, som har en sammenlignelig rummelighed (fx bagagerum på knap 600 liter hvor Octavia Combi er lidt over)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 260 times
- Been thanked: 666 times
Re: Skoda ENYAQ
Jeg forstår ikke den her holdning om at hvis den ikke koster under en halv mill så er elbiler for dyre. Som jeg ser det så er en Enyaq en ret lækker bil, og en pris på over en halv million kan sagtens retfærdiggøres. Alt det her med at forvente at vi alle kan få en Skoda Kodiaq størrelse, men med Audi Q5 interiør og iøvrigt hvor vi forventer at alt udstyr er afgiftsfrit (som det jo ikke er i fossil-bilerne) og så til samme pris som en Skoda Octavia det syntes jeg er en underlig tilgang....
Jamen Tonny, den kan jo ikke køre 1000km på en opladning og trække 2500kg. Nå nej....
Jamen Tonny, den kan jo ikke køre 1000km på en opladning og trække 2500kg. Nå nej....
- These users thanked the author Tonny for the post (total 3):
- DanielB12 • peter w • Passatg 3c
- xbn
- Medlem
- Indlæg: 1160
- Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 264 times
Re: Skoda ENYAQ
Mit udgangspunkt er en erstatning for den Octavia jeg har nu, og der er Enyaq trods alt noget af det der kommer tættest på størrelsesmæssigt og ender nok på ca dobbelt pris. Jeg er med på at de to biler er forskellige på mange områder, men ved ikke hvilke elbiler jeg ellers skulle sammenligne med.Tonny skrev: ↑21. sep 2020, 13:40Jeg forstår ikke den her holdning om at hvis den ikke koster under en halv mill så er elbiler for dyre. Som jeg ser det så er en Enyaq en ret lækker bil, og en pris på over en halv million kan sagtens retfærdiggøres. Alt det her med at forvente at vi alle kan få en Skoda Kodiaq størrelse, men med Audi Q5 interiør og iøvrigt hvor vi forventer at alt udstyr er afgiftsfrit (som det jo ikke er i fossil-bilerne) og så til samme pris som en Skoda Octavia det syntes jeg er en underlig tilgang....
Jamen Tonny, den kan jo ikke køre 1000km på en opladning og trække 2500kg. Nå nej....
-
- Medlem
- Indlæg: 756
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:00
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 43 times
Re: Skoda ENYAQ
IKKE helt enig, for man sammenligner jo med andre biler i samme prisklasse og på tværs af fossil og EL, så er den jo for dyr, da den jo som pris uden afgift ligger på 400 til 500.000 - altså det samme som en V-klasse mercedes eller godt udstyret ditto A6, Aerton etc.Tonny skrev: ↑21. sep 2020, 13:40Jeg forstår ikke den her holdning om at hvis den ikke koster under en halv mill så er elbiler for dyre. Som jeg ser det så er en Enyaq en ret lækker bil, og en pris på over en halv million kan sagtens retfærdiggøres. Alt det her med at forvente at vi alle kan få en Skoda Kodiaq størrelse, men med Audi Q5 interiør og iøvrigt hvor vi forventer at alt udstyr er afgiftsfrit (som det jo ikke er i fossil-bilerne) og så til samme pris som en Skoda Octavia det syntes jeg er en underlig tilgang....
Jamen Tonny, den kan jo ikke køre 1000km på en opladning og trække 2500kg. Nå nej....
Så ja - en elbil som PT er uden afgift, bør vel være tilsvarende billigere end sin fossil pendant på danske numre
/eichmeier
-
- Medlem
- Indlæg: 645
- Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 163 times
Re: Skoda ENYAQ
Selv om jeg accepterer præmissen med at el og hybrid biler er dyrere at producere, så nægter jeg at tro de er så meget dyrere. I stedet for penge til statskassen ryger de til producenterne.
- Madmax
- Medlem
- Indlæg: 1096
- Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 465 times
Re: Skoda ENYAQ
Bilfabrikanterne står overfor milliardbøder hvis de ikke kan overholde co2 kravene fra EU. Så jeg tænker det også kan spille ind i regnestykket.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5992
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6411 times
- Been thanked: 1622 times
Re: Skoda ENYAQ
ENYAQ er ikke ligefrem en luksus Audi eller BMW, den skal kunne sammenlignes med andre biler der ikke kører på el, og her er konkurrenterne måske Tiguan og Kodiaq, men også Touran og Octavia, for det er det eneste alternativ på el for disse biltyper, kan man ikke sælge bilen for under en halv million med nogenlunde udstyr (sammenligneligt med de andre nævnte), så er bilen i min verden for dyr.Tonny skrev:Jeg forstår ikke den her holdning om at hvis den ikke koster under en halv mill så er elbiler for dyre. Som jeg ser det så er en Enyaq en ret lækker bil, og en pris på over en halv million kan sagtens retfærdiggøres. Alt det her med at forvente at vi alle kan få en Skoda Kodiaq størrelse, men med Audi Q5 interiør og iøvrigt hvor vi forventer at alt udstyr er afgiftsfrit (som det jo ikke er i fossil-bilerne) og så til samme pris som en Skoda Octavia det syntes jeg er en underlig tilgang....
Jamen Tonny, den kan jo ikke køre 1000km på en opladning og trække 2500kg. Nå nej....
Jeg er med på den godt må koste mere end en Octavia, og den må også godt være lidt mere kostbar end en Touran, ekstraudstyret skal dog være billigere i forhold til afgifterne, og selv Tiguan kan man godt få indenfor en rimelig pris.
Koster en ENYAQ fx 600.000 kr, så ser jeg ikke et stort marked for den i Danmark
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1618
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 199 times
Re: Skoda ENYAQ
Hvad er en luksus Audi, eller luksusaudi?
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Re: Skoda ENYAQ
Øhm, udstyr er jo netop afgiftsfrit lige nu, såhh.. ja, jeg forventer da bestemt også det er afgift frit i en elbil som lige nu er uden afgifter.Tonny skrev: ↑21. sep 2020, 13:40Jeg forstår ikke den her holdning om at hvis den ikke koster under en halv mill så er elbiler for dyre. Som jeg ser det så er en Enyaq en ret lækker bil, og en pris på over en halv million kan sagtens retfærdiggøres. Alt det her med at forvente at vi alle kan få en Skoda Kodiaq størrelse, men med Audi Q5 interiør og iøvrigt hvor vi forventer at alt udstyr er afgiftsfrit (som det jo ikke er i fossil-bilerne) og så til samme pris som en Skoda Octavia det syntes jeg er en underlig tilgang....
Jamen Tonny, den kan jo ikke køre 1000km på en opladning og trække 2500kg. Nå nej....
Når det så er sagt, så tror jeg du skal vende spørgsmålet lidt om. Hvor mange herinde kører i en spritny Audi Q5? Ja ,der er nogle men størstedelen er nok ikke i den prisklasse. Det er nok mere realistisk at folk kører i biler i Passat, Tiguan, Golf størrelse - det kan de gøre ud af flere grunde, man kan lide bilen eller det kan være et kompromi mellem økonomi/størrelse/andre krav.
Så hvis jeg nu gerne vil have en Tiguan størrelse bil, og jeg har lad os sige 450.000,- til formålet, ja, så er en elbil til 500-550.000 jo for dyr. At skyde det hen at det er fordi folk har for høje krav virker en anelse useriøst, de fleste har ikke et pengetræ i haven, men skal have det til at passe inden for deres budget. Du kan måske finde 50.000,- ekstra men du køber jo ikke en bil der er 100-150.000 over budgettet. Og går man efter det segment som man må formode er interesseret i en Tiguan eller KODIAQ, så skal prisen jo også ramme nogenlunde i det område.
Næste år kommer der så (som det ser ud nu) afgifter på bilen - så bliver forskellen jo endnu større. Skal du så pludseligt finde det dobbelte af dit budget for at købe en el-bil over en fossil bil?
At beskrive kabinen som værende på niveau med Audi Q5 interiør er måske lige i overkanten, den er helt klart (ud fra billeder) mere kvalitet end sin søsterbil ved VW, men den er næppe på niveau med premium segmentet af biler.
- These users thanked the author martinta for the post:
- BrianDS