Skoda ENYAQ

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1721
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 687 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Thor-thor » 19. sep 2020, 14:42

Mht. udstyr forstår jeg ikke at varmepumpe og hurtigladning ikke er standard?

Det er selvfølgelig fint at at selv kan konfigurere mange ting. Men det er i min bog håbløst at købe eks. en 80´ uden hurtigladning, (medmindre man aldrig skal lade "ude"). I min bog burde det være standard i en bil i denne prisklasse.
Samtidig er varmepumpe også et "must" for at optimere rækkevidden når der er køligt.
(og tror at det bliver en ærgerlig oplevelse ved brugtsalg for dem der måtte have fravalgt det)
Synes at det virker lidt sølle, at det ikke er standard.....

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 459 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af KMDTHY » 19. sep 2020, 20:18

Thor-thor skrev:
19. sep 2020, 14:42
Mht. udstyr forstår jeg ikke at varmepumpe og hurtigladning ikke er standard?

Det er selvfølgelig fint at at selv kan konfigurere mange ting. Men det er i min bog håbløst at købe eks. en 80´ uden hurtigladning, (medmindre man aldrig skal lade "ude"). I min bog burde det være standard i en bil i denne prisklasse.
Samtidig er varmepumpe også et "must" for at optimere rækkevidden når der er køligt.
(og tror at det bliver en ærgerlig oplevelse ved brugtsalg for dem der måtte have fravalgt det)
Synes at det virker lidt sølle, at det ikke er standard.....
Nem måde at få "fra" prisen helt i bund.
These users thanked the author KMDTHY for the post (total 2):
DanielB12Morten Hedensted
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af i-s » 20. sep 2020, 12:42

KMDTHY skrev:
19. sep 2020, 20:18
Thor-thor skrev:
19. sep 2020, 14:42
Mht. udstyr forstår jeg ikke at varmepumpe og hurtigladning ikke er standard?

Det er selvfølgelig fint at at selv kan konfigurere mange ting. Men det er i min bog håbløst at købe eks. en 80´ uden hurtigladning, (medmindre man aldrig skal lade "ude"). I min bog burde det være standard i en bil i denne prisklasse.
Samtidig er varmepumpe også et "must" for at optimere rækkevidden når der er køligt.
(og tror at det bliver en ærgerlig oplevelse ved brugtsalg for dem der måtte have fravalgt det)
Synes at det virker lidt sølle, at det ikke er standard.....
Nem måde at få "fra" prisen helt i bund.
Nu virker varmepumpen ikke særligt godt i minus grader, så f.eks i Norge giver det ikke meget mening. Så det er vel fint nok man kan vælge efter behov.
/Søren.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1721
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 687 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Thor-thor » 20. sep 2020, 13:04

i-s skrev:
20. sep 2020, 12:42

Nu virker varmepumpen ikke særligt godt i minus grader, så f.eks i Norge giver det ikke meget mening. Så det er vel fint nok man kan vælge efter behov.
Nu var det en kommentar til den danske konfig, side (hvilket jeg måske skulle have skrevet ;) )

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1721
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 687 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Thor-thor » 20. sep 2020, 13:11

KMDTHY skrev:
19. sep 2020, 20:18
Thor-thor skrev:
19. sep 2020, 14:42
Mht. udstyr forstår jeg ikke at varmepumpe og hurtigladning ikke er standard?

Det er selvfølgelig fint at at selv kan konfigurere mange ting. Men det er i min bog håbløst at købe eks. en 80´ uden hurtigladning, (medmindre man aldrig skal lade "ude"). I min bog burde det være standard i en bil i denne prisklasse.
Samtidig er varmepumpe også et "must" for at optimere rækkevidden når der er køligt.
(og tror at det bliver en ærgerlig oplevelse ved brugtsalg for dem der måtte have fravalgt det)
Synes at det virker lidt sølle, at det ikke er standard.....
Nem måde at få "fra" prisen helt i bund.
Det er da rigtigt, men stadig for sørgeligt.... Især manglen på hurtigladning er jo helt skævt. En 80´ uden hurtigladning har vel omkring dobbelt så lang opladningstid (som dem med)...
Man kunne også sælge dem på "reservehjul"" så måtte kunden selv opgradere derfra ;)

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dakota » 20. sep 2020, 13:13

i-s skrev:
20. sep 2020, 12:42
Nu virker varmepumpen ikke særligt godt i minus grader, så f.eks i Norge giver det ikke meget mening. Så det er vel fint nok man kan vælge efter behov.
En varmepumpe har selvfølgelig ringere virkningsgrad, jo koldere luften er, men det er absolut stadig en fordel. Som tommelfingerregel siger man at koefficienten først rammer 1.0 når det bliver omkring minus 20 grader. Dvs. først når det er så koldt, er det ligemeget om man trækker energien til opvarmning fra en varmepumpe eller batteriet. Indtil da vil en varmepumpe være 3-4 gange så effektiv som batteriet.

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1234
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 626 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af VWAU » 20. sep 2020, 16:09

BrianDS skrev:
19. sep 2020, 09:56
Hvis prisen kommer i nærheden af ID.3, så vil det helt sikkert være et parameter i lanceringen i Danmark, om man vil det eller ej, så er Skoda og VW ved at være meget tæt på hinanden våde i kvalitet og pris, nogle modeller er Skoda måske lidt foran (fx Octavia vs Golf), så hvis prisen bliver skarp på en Skoda der ligner en rigtig bil, op imod en mindre VW der ligner et rumskib - så kan ENYAQ nemt flytte markedsandele.
Med det vi har set indtil nu tror jeg at Enyaq vil flytte rigtig mange ellers trofaste VW-kunder over til Skoda. Specielt hvis ID.4 indvendigt mere eller mindre blot er en forstørret udgave af ID.3 med et mere kedeligt og mere gammeldags design udvendigt.
These users thanked the author VWAU for the post:
BrianDS

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 87 times
Been thanked: 413 times

Skoda ENYAQ

Indlæg af _Jensen » 20. sep 2020, 17:15

Jeg havde seriøse overvejet at ID.4 skulle være min næste bil, men efter en lang køretur i ID.3 så er jeg næsten overbevist om det ikke kommer til at ske. Især den lille skærm over rattet ser IMO billige / halv tarvelig ud. Troede aldrig jeg ville skrive det her, men Skoda her er da langt mere lækker at se på. Måske er det fordi at skærmen hænger frit, at jeg syntes den ser lidt tarvelig ud i ID.3 tænker skærmen er ens med den der sidder i enyaq, men at den her virker mere harmonisk da skærmen er integreret.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af i-s » 20. sep 2020, 18:02

Dakota skrev:
20. sep 2020, 13:13
i-s skrev:
20. sep 2020, 12:42
Nu virker varmepumpen ikke særligt godt i minus grader, så f.eks i Norge giver det ikke meget mening. Så det er vel fint nok man kan vælge efter behov.
En varmepumpe har selvfølgelig ringere virkningsgrad, jo koldere luften er, men det er absolut stadig en fordel. Som tommelfingerregel siger man at koefficienten først rammer 1.0 når det bliver omkring minus 20 grader. Dvs. først når det er så koldt, er det ligemeget om man trækker energien til opvarmning fra en varmepumpe eller batteriet. Indtil da vil en varmepumpe være 3-4 gange så effektiv som batteriet.
Det har ikke noget med effektivitet at gøre. Når det er 0 gr C. så har en varmepumpe kun ~50% varme output.
Så når du rammer ca. -5 gr C, så begynder du at have svært ved at varme kabinen op.
Man kan selvfølgelig håbe på, at Skoda har sat en PTC i som fungerer som tilskudsvarmer til varmepumpen.
Men igen, det gør bare at Nordmænd har meget lidt at bruge en varmepumpe til.
/Søren.

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dakota » 20. sep 2020, 18:15

i-s skrev:
20. sep 2020, 18:02
Dakota skrev:
20. sep 2020, 13:13
i-s skrev:
20. sep 2020, 12:42
Nu virker varmepumpen ikke særligt godt i minus grader, så f.eks i Norge giver det ikke meget mening. Så det er vel fint nok man kan vælge efter behov.
En varmepumpe har selvfølgelig ringere virkningsgrad, jo koldere luften er, men det er absolut stadig en fordel. Som tommelfingerregel siger man at koefficienten først rammer 1.0 når det bliver omkring minus 20 grader. Dvs. først når det er så koldt, er det ligemeget om man trækker energien til opvarmning fra en varmepumpe eller batteriet. Indtil da vil en varmepumpe være 3-4 gange så effektiv som batteriet.
Det har ikke noget med effektivitet at gøre. Når det er 0 gr C. så har en varmepumpe kun ~50% varme output.
Så når du rammer ca. -5 gr C, så begynder du at have svært ved at varme kabinen op.
Man kan selvfølgelig håbe på, at Skoda har sat en PTC i som fungerer som tilskudsvarmer til varmepumpen.
Men igen, det gør bare at Nordmænd har meget lidt at bruge en varmepumpe til.
Hvad i alverden taler du om? Har du nogen som helst ide om hvordan en varmepumpe virker?

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Korreborg » 20. sep 2020, 19:34

Eller at forskellige varmepumper kan virke ved forskellige temperature :)
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af i-s » 20. sep 2020, 20:38

Dakota skrev:
20. sep 2020, 18:15
i-s skrev:
20. sep 2020, 18:02
Dakota skrev:
20. sep 2020, 13:13

En varmepumpe har selvfølgelig ringere virkningsgrad, jo koldere luften er, men det er absolut stadig en fordel. Som tommelfingerregel siger man at koefficienten først rammer 1.0 når det bliver omkring minus 20 grader. Dvs. først når det er så koldt, er det ligemeget om man trækker energien til opvarmning fra en varmepumpe eller batteriet. Indtil da vil en varmepumpe være 3-4 gange så effektiv som batteriet.
Det har ikke noget med effektivitet at gøre. Når det er 0 gr C. så har en varmepumpe kun ~50% varme output.
Så når du rammer ca. -5 gr C, så begynder du at have svært ved at varme kabinen op.
Man kan selvfølgelig håbe på, at Skoda har sat en PTC i som fungerer som tilskudsvarmer til varmepumpen.
Men igen, det gør bare at Nordmænd har meget lidt at bruge en varmepumpe til.
Hvad i alverden taler du om? Har du nogen som helst ide om hvordan en varmepumpe virker?
Jeg tror bare vi skal lade det ligge her hvis du ikke er med. Jeg ved godt hvordan de virker.

Vi behøver heller ikke gætte mere. Der er også PTC i som jeg gættede på.
vagcars1.png
vagcars1.png (177.02 KiB) Vist 1158 gange
/Søren.

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dakota » 20. sep 2020, 21:19

i-s skrev:
20. sep 2020, 20:38
Jeg tror bare vi skal lade det ligge her hvis du ikke er med. Jeg ved godt hvordan de virker. Vi behøver heller ikke gætte mere. Der er også PTC i som jeg gættede på.
Hvis JEG ikke er med? Det er dig, der ikke forstår koefficienter? Og selvfølgelig er der også en PTC-varmer i en elbil (Tesla Model 3 har fx KUN en sådan, mens Model Y også har en varmepumpe), ellers ville det smarte lidt gå af, netop i koldt vejr, hvor det jo er vigtigt at levere et konstant varmeoutput. Den del er vi enige om. Pointen er bare at selv ved 0 grader er der stadig en gevinst ved en varmepumpe frem for PTC. Men du kan kigge lidt her, hvis du gerne vil læse op på hvordan de virker: https://industrialheatpumps.nl/en/how_i ... heat_pump/. Og ellers så ja, lad os bare lade den ligge. Det er ikke en særlig relevant diskussion i denne tråd.

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 459 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af KMDTHY » 20. sep 2020, 22:20

i-s skrev:
20. sep 2020, 18:02
Det har ikke noget med effektivitet at gøre. Når det er 0 gr C. så har en varmepumpe kun ~50% varme output.
Så når du rammer ca. -5 gr C, så begynder du at have svært ved at varme kabinen op.
Man kan selvfølgelig håbe på, at Skoda har sat en PTC i som fungerer som tilskudsvarmer til varmepumpen.
Men igen, det gør bare at Nordmænd har meget lidt at bruge en varmepumpe til.
Underligt. Vores gamle hus havde ellers varmepum,pe som varmekilde.. Den varmere huset sommer.... og vinter med -10c. Den har ingen PTC.
These users thanked the author KMDTHY for the post:
eichmeier
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af i-s » 21. sep 2020, 08:28

KMDTHY skrev:
20. sep 2020, 22:20
i-s skrev:
20. sep 2020, 18:02
Det har ikke noget med effektivitet at gøre. Når det er 0 gr C. så har en varmepumpe kun ~50% varme output.
Så når du rammer ca. -5 gr C, så begynder du at have svært ved at varme kabinen op.
Man kan selvfølgelig håbe på, at Skoda har sat en PTC i som fungerer som tilskudsvarmer til varmepumpen.
Men igen, det gør bare at Nordmænd har meget lidt at bruge en varmepumpe til.
Underligt. Vores gamle hus havde ellers varmepum,pe som varmekilde.. Den varmere huset sommer.... og vinter med -10c. Den har ingen PTC.
Også lidt noget andet. Dem til huse har afisningsfunktion f.eks. I MEB platformen drejer det sig om at flytte kulde/varme mellem omgivelserne, batteriet og kabinen.
/Søren.

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dakota » 21. sep 2020, 09:05

Back on track, så kan jeg se at en topspeccet Enyaq i Tyskland koster DKK 465.000 kroner - og så skal der tages forbehold for 16% vs 25% moms samt dansk registreringsafgift. Så det er desværre nok ikke helt skævt, at den ender på de 550.000 kr, jeg gættede på tidligere i tråden :cry:

Abyssinier
Nyt medlem
Indlæg: 204
Tilmeldt: 7. jan 2010, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 37 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Abyssinier » 21. sep 2020, 09:24

Dakota skrev:
21. sep 2020, 09:05
Back on track, så kan jeg se at en topspeccet Enyaq i Tyskland koster DKK 465.000 kroner - og så skal der tages forbehold for 16% vs 25% moms samt dansk registreringsafgift. Så det er desværre nok ikke helt skævt, at den ender på de 550.000 kr, jeg gættede på tidligere i tråden :cry:
Ja, sådan går det desværre nok. :(
En ID3 i højeste trim koster omkring 400K så en ID4 og Enyaq vil være dyrere. Spørgsmålet er hvor meget dyrere.
Min smertegrænse er nået med en pris omkring 500K eller dyrere.
These users thanked the author Abyssinier for the post:
BrianDS
Nuværende bil: 2021 Skoda Enyaq 80
Quartz grå, 20" Vega fælge, Design Selection ecuSuite kabine, svingbart anhængertræk med elektrisk frigørelse, Assisted Drive Plus, Convenience Plus, Drive Sport Basis, Familie Plus, Infotainment Plus, Klima Plus, Komfort sæde Plus, Lyn & Syn Basis, Parkering Plus, Transportpakke, Varmepumpe og Lynopladning 135 kW DC.
Tidligere bil: 2014 Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG 140 hk.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af DanielB12 » 21. sep 2020, 09:35

ift størrelsen synes jeg ikke det er en horrible pris. Det er jo ca. en Kodiaq-størrelse, og den ryger jo også hurtigt op i det prisleje
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 459 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af KMDTHY » 21. sep 2020, 10:10

Dakota skrev:
21. sep 2020, 09:05
Back on track, så kan jeg se at en topspeccet Enyaq i Tyskland koster DKK 465.000 kroner - og så skal der tages forbehold for 16% vs 25% moms samt dansk registreringsafgift. Så det er desværre nok ikke helt skævt, at den ender på de 550.000 kr, jeg gættede på tidligere i tråden :cry:
Så en RS 4x4 vil være over 600 så? :shock: :?
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 21. sep 2020, 10:42

DanielB12 skrev:ift størrelsen synes jeg ikke det er en horrible pris. Det er jo ca. en Kodiaq-størrelse, og den ryger jo også hurtigt op i det prisleje
Det er stadig uden ret meget afgift, og skulle gerne være en bil folk vil købe, jeg håber den kommer under en halv million for en godt udstyret 80iV - ellers er jeg bange for der går mange år før jeg skal have en elbil
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af DanielB12 » 21. sep 2020, 10:45

BrianDS skrev:
21. sep 2020, 10:42
DanielB12 skrev:ift størrelsen synes jeg ikke det er en horrible pris. Det er jo ca. en Kodiaq-størrelse, og den ryger jo også hurtigt op i det prisleje
Det er stadig uden ret meget afgift, og skulle gerne være en bil folk vil købe, jeg håber den kommer under en halv million for en godt udstyret 80iV - ellers er jeg bange for der går mange år før jeg skal have en elbil
Sorry - det havde jeg ikke lige gennemskuet. Så med reel afgift er vi oppe på knap en million vel?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 21. sep 2020, 10:47

DanielB12 skrev:
BrianDS skrev:
21. sep 2020, 10:42
DanielB12 skrev:ift størrelsen synes jeg ikke det er en horrible pris. Det er jo ca. en Kodiaq-størrelse, og den ryger jo også hurtigt op i det prisleje
Det er stadig uden ret meget afgift, og skulle gerne være en bil folk vil købe, jeg håber den kommer under en halv million for en godt udstyret 80iV - ellers er jeg bange for der går mange år før jeg skal have en elbil
Sorry - det havde jeg ikke lige gennemskuet. Så med reel afgift er vi oppe på knap en million vel?
Det nærmer sig, hvis vi skal have samme afgift regler som for benzin og diesel.

Jeg mener en rimelig prissætning må ligge i et niveau imellem Octavia, Karoq og Kodiaq

Billigere end Superb og Kodiaq, måske lidt dyrere end Octavia, som har en sammenlignelig rummelighed (fx bagagerum på knap 600 liter hvor Octavia Combi er lidt over)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Tonny » 21. sep 2020, 13:40

Jeg forstår ikke den her holdning om at hvis den ikke koster under en halv mill så er elbiler for dyre. Som jeg ser det så er en Enyaq en ret lækker bil, og en pris på over en halv million kan sagtens retfærdiggøres. Alt det her med at forvente at vi alle kan få en Skoda Kodiaq størrelse, men med Audi Q5 interiør og iøvrigt hvor vi forventer at alt udstyr er afgiftsfrit (som det jo ikke er i fossil-bilerne) og så til samme pris som en Skoda Octavia det syntes jeg er en underlig tilgang....

Jamen Tonny, den kan jo ikke køre 1000km på en opladning og trække 2500kg. Nå nej....
These users thanked the author Tonny for the post (total 3):
DanielB12peter wPassatg 3c

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af xbn » 21. sep 2020, 18:09

Tonny skrev:
21. sep 2020, 13:40
Jeg forstår ikke den her holdning om at hvis den ikke koster under en halv mill så er elbiler for dyre. Som jeg ser det så er en Enyaq en ret lækker bil, og en pris på over en halv million kan sagtens retfærdiggøres. Alt det her med at forvente at vi alle kan få en Skoda Kodiaq størrelse, men med Audi Q5 interiør og iøvrigt hvor vi forventer at alt udstyr er afgiftsfrit (som det jo ikke er i fossil-bilerne) og så til samme pris som en Skoda Octavia det syntes jeg er en underlig tilgang....

Jamen Tonny, den kan jo ikke køre 1000km på en opladning og trække 2500kg. Nå nej....
Mit udgangspunkt er en erstatning for den Octavia jeg har nu, og der er Enyaq trods alt noget af det der kommer tættest på størrelsesmæssigt og ender nok på ca dobbelt pris. Jeg er med på at de to biler er forskellige på mange områder, men ved ikke hvilke elbiler jeg ellers skulle sammenligne med.
These users thanked the author xbn for the post:
BrianDS
Billede

eichmeier
Medlem
Indlæg: 756
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:00
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 60 times
Been thanked: 43 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af eichmeier » 21. sep 2020, 18:33

Tonny skrev:
21. sep 2020, 13:40
Jeg forstår ikke den her holdning om at hvis den ikke koster under en halv mill så er elbiler for dyre. Som jeg ser det så er en Enyaq en ret lækker bil, og en pris på over en halv million kan sagtens retfærdiggøres. Alt det her med at forvente at vi alle kan få en Skoda Kodiaq størrelse, men med Audi Q5 interiør og iøvrigt hvor vi forventer at alt udstyr er afgiftsfrit (som det jo ikke er i fossil-bilerne) og så til samme pris som en Skoda Octavia det syntes jeg er en underlig tilgang....

Jamen Tonny, den kan jo ikke køre 1000km på en opladning og trække 2500kg. Nå nej....
IKKE helt enig, for man sammenligner jo med andre biler i samme prisklasse og på tværs af fossil og EL, så er den jo for dyr, da den jo som pris uden afgift ligger på 400 til 500.000 - altså det samme som en V-klasse mercedes eller godt udstyret ditto A6, Aerton etc.

Så ja - en elbil som PT er uden afgift, bør vel være tilsvarende billigere end sin fossil pendant på danske numre

/eichmeier
These users thanked the author eichmeier for the post (total 2):
DakotaBrianDS

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af SkodiaqDK » 21. sep 2020, 19:56

Selv om jeg accepterer præmissen med at el og hybrid biler er dyrere at producere, så nægter jeg at tro de er så meget dyrere. I stedet for penge til statskassen ryger de til producenterne.
These users thanked the author SkodiaqDK for the post:
BrianDS

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 465 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Madmax » 21. sep 2020, 20:02

Bilfabrikanterne står overfor milliardbøder hvis de ikke kan overholde co2 kravene fra EU. Så jeg tænker det også kan spille ind i regnestykket.
These users thanked the author Madmax for the post:
DanielB12

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 21. sep 2020, 20:42

Tonny skrev:Jeg forstår ikke den her holdning om at hvis den ikke koster under en halv mill så er elbiler for dyre. Som jeg ser det så er en Enyaq en ret lækker bil, og en pris på over en halv million kan sagtens retfærdiggøres. Alt det her med at forvente at vi alle kan få en Skoda Kodiaq størrelse, men med Audi Q5 interiør og iøvrigt hvor vi forventer at alt udstyr er afgiftsfrit (som det jo ikke er i fossil-bilerne) og så til samme pris som en Skoda Octavia det syntes jeg er en underlig tilgang....

Jamen Tonny, den kan jo ikke køre 1000km på en opladning og trække 2500kg. Nå nej....
ENYAQ er ikke ligefrem en luksus Audi eller BMW, den skal kunne sammenlignes med andre biler der ikke kører på el, og her er konkurrenterne måske Tiguan og Kodiaq, men også Touran og Octavia, for det er det eneste alternativ på el for disse biltyper, kan man ikke sælge bilen for under en halv million med nogenlunde udstyr (sammenligneligt med de andre nævnte), så er bilen i min verden for dyr.
Jeg er med på den godt må koste mere end en Octavia, og den må også godt være lidt mere kostbar end en Touran, ekstraudstyret skal dog være billigere i forhold til afgifterne, og selv Tiguan kan man godt få indenfor en rimelig pris.
Koster en ENYAQ fx 600.000 kr, så ser jeg ikke et stort marked for den i Danmark
These users thanked the author BrianDS for the post:
i-s
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af peter w » 21. sep 2020, 21:03

BrianDS skrev:
21. sep 2020, 20:42

ENYAQ er ikke ligefrem en luksus Audi eller BMW, den skal kunne sammenlignes med andre biler der ikke ...
Hvad er en luksus Audi, eller luksusaudi?
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af martinta » 21. sep 2020, 21:25

Tonny skrev:
21. sep 2020, 13:40
Jeg forstår ikke den her holdning om at hvis den ikke koster under en halv mill så er elbiler for dyre. Som jeg ser det så er en Enyaq en ret lækker bil, og en pris på over en halv million kan sagtens retfærdiggøres. Alt det her med at forvente at vi alle kan få en Skoda Kodiaq størrelse, men med Audi Q5 interiør og iøvrigt hvor vi forventer at alt udstyr er afgiftsfrit (som det jo ikke er i fossil-bilerne) og så til samme pris som en Skoda Octavia det syntes jeg er en underlig tilgang....

Jamen Tonny, den kan jo ikke køre 1000km på en opladning og trække 2500kg. Nå nej....
Øhm, udstyr er jo netop afgiftsfrit lige nu, såhh.. ja, jeg forventer da bestemt også det er afgift frit i en elbil som lige nu er uden afgifter.

Når det så er sagt, så tror jeg du skal vende spørgsmålet lidt om. Hvor mange herinde kører i en spritny Audi Q5? Ja ,der er nogle men størstedelen er nok ikke i den prisklasse. Det er nok mere realistisk at folk kører i biler i Passat, Tiguan, Golf størrelse - det kan de gøre ud af flere grunde, man kan lide bilen eller det kan være et kompromi mellem økonomi/størrelse/andre krav.

Så hvis jeg nu gerne vil have en Tiguan størrelse bil, og jeg har lad os sige 450.000,- til formålet, ja, så er en elbil til 500-550.000 jo for dyr. At skyde det hen at det er fordi folk har for høje krav virker en anelse useriøst, de fleste har ikke et pengetræ i haven, men skal have det til at passe inden for deres budget. Du kan måske finde 50.000,- ekstra men du køber jo ikke en bil der er 100-150.000 over budgettet. Og går man efter det segment som man må formode er interesseret i en Tiguan eller KODIAQ, så skal prisen jo også ramme nogenlunde i det område.

Næste år kommer der så (som det ser ud nu) afgifter på bilen - så bliver forskellen jo endnu større. Skal du så pludseligt finde det dobbelte af dit budget for at købe en el-bil over en fossil bil?

At beskrive kabinen som værende på niveau med Audi Q5 interiør er måske lige i overkanten, den er helt klart (ud fra billeder) mere kvalitet end sin søsterbil ved VW, men den er næppe på niveau med premium segmentet af biler.
These users thanked the author martinta for the post:
BrianDS

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"