Skoda ENYAQ

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1626
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af peter w » 6. jan 2021, 07:42

BrianDS skrev:
6. jan 2021, 07:06
peter w skrev:
_Jensen skrev:
5. jan 2021, 23:26
Den dér “kølergrill” er da meget lidt pænBilledeBillede


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jeg undrer mig over, hvorfor der i det hele taget er en kølergrill. Den er jo unødvendig på en elbil, så hvorfor ikke lave noget fedt design fremfor en traditionel og, i dette tilfælde, grim kølergrill.
Det er jo spørgsmålet om den havde været kønnere uden kølergrill? Eller hvad der sælger bedst.

Personligt synes jeg ikke de få elbiler uden kølergrill har gjort det meget bedre
Jeg synes, at de biler, der har pillet ved den traditionelle kølergrill gør det lidt bedre, men det kunne blive bedre.
Ingen af producenterne har endnu fuldt ud udnyttet, at der ikke længere er brug for en traditionel kølergrill, og der er et stort designpotentiale.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1260
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1098 times
Been thanked: 487 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Target » 6. jan 2021, 07:59

peter w skrev:
6. jan 2021, 07:42
Jeg synes, at de biler, der har pillet ved den traditionelle kølergrill gør det lidt bedre, men det kunne blive bedre.
Ingen af producenterne har endnu fuldt ud udnyttet, at der ikke længere er brug for en traditionel kølergrill, og der er et stort designpotentiale.
Jeg synes da f.eks. Tesla har udnyttet, at der ikke har været behov for en kølergrill. Kønt synes jeg ikke det er, men de har da designet efter det.
These users thanked the author Target for the post:
BrianDS
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 6. jan 2021, 08:02

Target skrev:
6. jan 2021, 07:59
Jeg synes da f.eks. Tesla har udnyttet, at der ikke har været behov for en kølergrill. Kønt synes jeg ikke det er, men de har da designet efter det.
Én fra netværket sagde at en TM3 ligner en nedgroet tånegl forfra.. :D

Det er muligt det er en gammelkendt joke i Tesla-kredse, men den var ny for mig.
Og jeg synes den rammer ret godt min oplevelse af en TM3 forfra... :)
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
TargetBrianDSDanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1260
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1098 times
Been thanked: 487 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Target » 6. jan 2021, 08:05

HansH skrev:
6. jan 2021, 08:02
Target skrev:
6. jan 2021, 07:59
Jeg synes da f.eks. Tesla har udnyttet, at der ikke har været behov for en kølergrill. Kønt synes jeg ikke det er, men de har da designet efter det.
Én fra netværket sagde at en TM3 ligner en nedgroet tånegl forfra.. :D

Det er muligt det er en gammelkendt joke i Tesla-kredse, men den var ny for mig.
Og jeg synes den rammer ret godt min oplevelse af en TM3 forfra... :)
Haha tak for dét mentale billede... Måtte lige ind og se lidt billeder af TM3, og jeg kan sagtens se lighederne. Så det kommer jeg nok til at tænke på fremover, når jeg ser en TM3. :lol:
These users thanked the author Target for the post:
HansH
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 6. jan 2021, 08:12

HansH skrev:
Target skrev:
6. jan 2021, 07:59
Jeg synes da f.eks. Tesla har udnyttet, at der ikke har været behov for en kølergrill. Kønt synes jeg ikke det er, men de har da designet efter det.
Én fra netværket sagde at en TM3 ligner en nedgroet tånegl forfra.. :D

Det er muligt det er en gammelkendt joke i Tesla-kredse, men den var ny for mig.
Og jeg synes den rammer ret godt min oplevelse af en TM3 forfra... :)
Jeg synes en TM3 forfra ligner noget Darkwing Duck kunne have kørt i - desværre ikke på en positiv måde.

Jeg er nok blandt dem der synes det ser underligt ud - men sådan er vi jo heldigvis forskellige.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4437 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af DanielB12 » 6. jan 2021, 08:28

De kunne bare tage en Passat B3 og sætte en elmotor i.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Jay-Jay
Nyt medlem
Indlæg: 328
Tilmeldt: 22. jun 2008, 08:30
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 127 times
Been thanked: 30 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Jay-Jay » 6. jan 2021, 13:10

Ved sgu ikke rigtigt, om jeg synes Tesla uden gitter er pænere - tværtimod🙉🤷‍♂️
Vedhæftede filer
tesla-model-x-2016-1.jpg
tesla-model-x-2016-1.jpg (38.79 KiB) Vist 660 gange
These users thanked the author Jay-Jay for the post:
BrianDS

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1626
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af peter w » 6. jan 2021, 13:35

Target skrev:
6. jan 2021, 07:59
peter w skrev:
6. jan 2021, 07:42
Jeg synes, at de biler, der har pillet ved den traditionelle kølergrill gør det lidt bedre, men det kunne blive bedre.
Ingen af producenterne har endnu fuldt ud udnyttet, at der ikke længere er brug for en traditionel kølergrill, og der er et stort designpotentiale.
Jeg synes da f.eks. Tesla har udnyttet, at der ikke har været behov for en kølergrill. Kønt synes jeg ikke det er, men de har da designet efter det.
Det har de, men ikke fuldt ud. Stadig masser af potentiale til at gøre det bedre og anderledes.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Thor-thor » 6. jan 2021, 13:45

BrianDS skrev:
6. jan 2021, 08:12
HansH skrev: Én fra netværket sagde at en TM3 ligner en nedgroet tånegl forfra.. :D
Jeg synes en TM3 forfra ligner noget Darkwing Duck kunne have kørt i - desværre ikke på en positiv måde.
Jeg er nok blandt dem der synes det ser underligt ud - men sådan er vi jo heldigvis forskellige.
Har heller ikke hørt den nedgroede før ;)
Synes generelt at den ser ok ud. Men der er et eller andet med proportionerne. Virker som fronten er for lille i forhold til resten af bilen....

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1247
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 641 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af VWAU » 6. jan 2021, 13:53

Jay-Jay skrev:
6. jan 2021, 13:10
Ved sgu ikke rigtigt, om jeg synes Tesla uden gitter er pænere - tværtimod🙉🤷‍♂️
Salget er også gået næsten helt i stå i både USA, Canada, Holland, Danmark, Sverige og Norge - ingen gider en Tesla X mere - udseende eller ej.

Jan - maj 2020 i Norge:
Audi e-tron: 5.184
Mercedes-Benz EQC: 609
Tesla X: 181

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 6. jan 2021, 13:54

Hvis Envaq lanceres i en ID:4 Max'ish udgave og samtidig er 40.000 billigere - så skal de bare tage mine penge og komme med dyret :lol:
These users thanked the author Dennis2k for the post (total 5):
BrianDSkGlerupKMDTHYAbyssinierMartinus
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4437 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af DanielB12 » 6. jan 2021, 14:13

VWAU skrev:
6. jan 2021, 13:53
Jay-Jay skrev:
6. jan 2021, 13:10
Ved sgu ikke rigtigt, om jeg synes Tesla uden gitter er pænere - tværtimod🙉🤷‍♂️
Salget er også gået næsten helt i stå i både USA, Canada, Holland, Danmark, Sverige og Norge - ingen gider en Tesla X mere - udseende eller ej.

Jan - maj 2020 i Norge:
Audi e-tron: 5.184
Mercedes-Benz EQC: 609
Tesla X: 181
Det er jo som mange har spekuleret i .. At Tesla har haft et super forspring, men at de ikke har fået opbygget nok til at fastholde det. De tal der, er jo vilde..
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Kevinff » 6. jan 2021, 14:41

DanielB12 skrev:
VWAU skrev:
6. jan 2021, 13:53
Jay-Jay skrev:
6. jan 2021, 13:10
Ved sgu ikke rigtigt, om jeg synes Tesla uden gitter er pænere - tværtimodBilledeBillede
Salget er også gået næsten helt i stå i både USA, Canada, Holland, Danmark, Sverige og Norge - ingen gider en Tesla X mere - udseende eller ej.

Jan - maj 2020 i Norge:
Audi e-tron: 5.184
Mercedes-Benz EQC: 609
Tesla X: 181
Det er jo som mange har spekuleret i .. At Tesla har haft et super forspring, men at de ikke har fået opbygget nok til at fastholde det. De tal der, er jo vilde..
Men har Tesla X nogensinde været super populær? På div elbil/Tesla Forums jeg er på, der er det ikke en model der bliver snakket om særlig tit. Teslas 2020 år var vist rekord år så jeg tænker der stadig bliver solgt en hel del af dem.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1247
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 641 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af VWAU » 6. jan 2021, 15:09

Kevinff skrev:
6. jan 2021, 14:41

Men har Tesla X nogensinde været super populær? På div elbil/Tesla Forums jeg er på, der er det ikke en model der bliver snakket om særlig tit. Teslas 2020 år var vist rekord år så jeg tænker der stadig bliver solgt en hel del af dem.
Populær er der vel ingen el-biler der er endnu. Salget af el-biler er jo samlet set meget lille på verdensplan. 1 - 2%.
Tesla X er vel den eneste af Tesla´s modeller hvor man kan finde tilsvarende biler fra de "gamle" producenter og hvor man derfor kan sammenligne salgstal.
Tesla 3: Hvem laver ellers en sedan som el-bil i samme størrelse? Ingen så vidt jeg ved.
Tesla Y: Er ikke til salg i Europa og flere andre steder endnu.

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Skoda ENYAQ

Indlæg af Kevinff » 6. jan 2021, 15:54

VWAU skrev:
Kevinff skrev:
6. jan 2021, 14:41

Men har Tesla X nogensinde været super populær? På div elbil/Tesla Forums jeg er på, der er det ikke en model der bliver snakket om særlig tit. Teslas 2020 år var vist rekord år så jeg tænker der stadig bliver solgt en hel del af dem.
Populær er der vel ingen el-biler der er endnu. Salget af el-biler er jo samlet set meget lille på verdensplan. 1 - 2%.
Tesla X er vel den eneste af Tesla´s modeller hvor man kan finde tilsvarende biler fra de "gamle" producenter og hvor man derfor kan sammenligne salgstal.
Tesla 3: Hvem laver ellers en sedan som el-bil i samme størrelse? Ingen så vidt jeg ved.
Tesla Y: Er ikke til salg i Europa og flere andre steder endnu.
Generelt set nej men indenfor “elbil verdenen” er X heller ikke særlig populær og har så vidt jeg ved aldrig været det.
Nej det klart men at snakke om teslas fald og at de taber deres forspring osv er en ret forhastet konklusion når man baserer den ud fra deres umiddelbart mindst populære model.

Det er jo logisk at de gamle bilmærker nok skal indhente Tesla på sigt men Tesla har meget Bang for the Buck og hvis de får taget sig lidt sammen mht samlekvalitet så har de 100% en god plads i markedet... det er mit bud i hvertfald.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Madmax » 6. jan 2021, 17:01

Hvis det må være Enyaq relateret så er her en video med forklaring omkring de forskellige interiør i Enyaq.

These users thanked the author Madmax for the post (total 2):
KevinffAbyssinier

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Tonny » 6. jan 2021, 19:01

Altså kølergrill på en elbil er jo bare åndsvagt og kun holdt i hævd fordi ICE-konservatister ellers ikke vil købe en elbil. Men det er jo kun en ud af rigtig mange ting der er sådan ;)
Et par stykker:
- Behovet for at "starte" en bil, eller sætte tænding på.
- Tankegangen omkring tankning, herunder rækkevidde angst
- At frontklappen og rummet under den ikke udnyttes effektivt fordi "motorhjelm"
- At der laves særlige programmer i elbiler til "creep" i gearkasse og at regeneration drosles ned til et niveau så det føles som en forbrændingsmotor.

@HansH eller andre - kan du hjælpe mig med et par flere? :D
These users thanked the author Tonny for the post:
Brian Scharling

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 642
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 423 times
Been thanked: 228 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af mertodinlo » 6. jan 2021, 19:07

Jeg synes en af de mest spændende ting med elbiler, er muligheden for Vehicle-to-Grid. Lad op på arbejdspladsen i løbet af dagen, med sol/vind fortrinsvis selvfølgelig, kør hjem og lad husstanden/elnettet sutte på bilens batteri i peakperioder hvor strøm ellers vil være dyrt.
Det er en helt ny måde at tænke elbil på og kan i den grad vende op og ned på måden vi forsyner os på.
Der er mange ting i det, men det er sådan lige konceptet kort

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 648
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af SkodiaqDK » 6. jan 2021, 19:12

Tonny skrev:
6. jan 2021, 19:01
Altså kølergrill på en elbil er jo bare åndsvagt og kun holdt i hævd fordi ICE-konservatister ellers ikke vil købe en elbil. Men det er jo kun en ud af rigtig mange ting der er sådan ;)
Et par stykker:
- Behovet for at "starte" en bil, eller sætte tænding på.
- Tankegangen omkring tankning, herunder rækkevidde angst
- At frontklappen og rummet under den ikke udnyttes effektivt fordi "motorhjelm"
- At der laves særlige programmer i elbiler til "creep" i gearkasse og at regeneration drosles ned til et niveau så det føles som en forbrændingsmotor.

@HansH eller andre - kan du hjælpe mig med et par flere? :D
Tænker nu også de vandkølede batterier har godt af frisk luft. Men ja, ikke alle batterierne er vandkølet. Og jeg ved ikke om de er det på enyaq.
These users thanked the author SkodiaqDK for the post:
BrianDS

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Thor-thor » 6. jan 2021, 19:28

Kevinff skrev:
6. jan 2021, 15:54
.... ...Det er jo logisk at de gamle bilmærker nok skal indhente Tesla på sigt men Tesla har meget Bang for the Buck og hvis de får taget sig lidt sammen mht samlekvalitet så har de 100% en god plads i markedet... det er mit bud i hvertfald.
Nu har rygterne om Tesla's snarlige død, også vist sig ikke helt at holde en del gange ;)

Som jeg ser det, er Tesla stadig en vældig god pakke og foran "de gamle" på flere punkter, men mangler at tage sig sammen mht. finish mm.

Men bliver spændende at se når de begynder at rulle MY ud fra Berlin. Så man kan se hvordan ID4/Enyaq/MY mfl. klarer sig i konkurrencen....

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 6. jan 2021, 19:32

Thor-thor skrev:
Kevinff skrev:
6. jan 2021, 15:54
.... ...Det er jo logisk at de gamle bilmærker nok skal indhente Tesla på sigt men Tesla har meget Bang for the Buck og hvis de får taget sig lidt sammen mht samlekvalitet så har de 100% en god plads i markedet... det er mit bud i hvertfald.
Nu har rygterne om Tesla's snarlige død, også vist sig ikke helt at holde en del gange ;)

Som jeg ser det, er Tesla stadig en vældig god pakke og foran "de gamle" på flere punkter, men mangler at tage sig sammen mht. finish mm.

Men bliver spændende at se når de begynder at rulle MY ud fra Berlin. Så man kan se hvordan ID4/Enyaq/MY mfl. klarer sig i konkurrencen....
Det med Tesla er deres ikke alt for gode økonomi - det pynter lidt med med salg af Carbon credits Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 6. jan 2021, 19:32

mertodinlo skrev:Jeg synes en af de mest spændende ting med elbiler, er muligheden for Vehicle-to-Grid. Lad op på arbejdspladsen i løbet af dagen, med sol/vind fortrinsvis selvfølgelig, kør hjem og lad husstanden/elnettet sutte på bilens batteri i peakperioder hvor strøm ellers vil være dyrt.
Det er en helt ny måde at tænke elbil på og kan i den grad vende op og ned på måden vi forsyner os på.
Der er mange ting i det, men det er sådan lige konceptet kort Billede
Det kræver så bare bilen er tilsluttet ALTID når den er parkeret
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 6. jan 2021, 19:37

Tonny skrev:Altså kølergrill på en elbil er jo bare åndsvagt og kun holdt i hævd fordi ICE-konservatister ellers ikke vil købe en elbil. Men det er jo kun en ud af rigtig mange ting der er sådan ;)
Et par stykker:
- Behovet for at "starte" en bil, eller sætte tænding på.
- Tankegangen omkring tankning, herunder rækkevidde angst
- At frontklappen og rummet under den ikke udnyttes effektivt fordi "motorhjelm"
- At der laves særlige programmer i elbiler til "creep" i gearkasse og at regeneration drosles ned til et niveau så det føles som en forbrændingsmotor.

[mention]HansH[/mention] eller andre - kan du hjælpe mig med et par flere? :D
Hold hold hold - jeg vil gerne kunne “slukke” bilen, hvis jeg skulle få brug for det, også sikkerhedsmæssigt - når jeg oplever en elbil har jeg ikke trykket på andet end speederen og retningsvælgeren for at køre.

Frontklappen bruges stadig til sprinklervæske mv - der er ikke rigtig nogen front på en ID.3 - så hvad skulle den udnyttes med?

Rækkevidde angst er et reelt problem - når en ID.3 kan komme helt ned under 200 km ved motorvejskørsel i almindeligt køligt vejr - altså under 50% af kapaciteten. Det har intet med ICE biler at gøre - det problem klarer elbilerne helt selv Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Thor-thor » 6. jan 2021, 19:42

BrianDS skrev:
6. jan 2021, 19:32
Det med Tesla er deres ikke alt for gode økonomi - det pynter lidt med med salg af Carbon credits Billede
Klart at det kræver dybe lommer at starte fra bunden og nærmest opdyrke et nyt område....

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 6. jan 2021, 20:16

Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
6. jan 2021, 19:32
Det med Tesla er deres ikke alt for gode økonomi - det pynter lidt med med salg af Carbon credits Billede
Klart at det kræver dybe lommer at starte fra bunden og nærmest opdyrke et nyt område....
Nu har de været igang siden 2003 - de er ved at være etablerede Billede

Zenvo blev grundlagt i 2004, de havde også underskud, men det ændrede sig i 2013
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Kevinff » 6. jan 2021, 21:38

BrianDS skrev:
Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
6. jan 2021, 19:32
Det med Tesla er deres ikke alt for gode økonomi - det pynter lidt med med salg af Carbon credits Billede
Klart at det kræver dybe lommer at starte fra bunden og nærmest opdyrke et nyt område....
Nu har de været igang siden 2003 - de er ved at være etablerede Billede

Zenvo blev grundlagt i 2004, de havde også underskud, men det ændrede sig i 2013
Altså bortset fra 2019 ik? (Zenvo)


Sent from my iPhone using Tapatalk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 6. jan 2021, 21:40

Kevinff skrev:
BrianDS skrev:
Thor-thor skrev: Klart at det kræver dybe lommer at starte fra bunden og nærmest opdyrke et nyt område....
Nu har de været igang siden 2003 - de er ved at være etablerede Billede

Zenvo blev grundlagt i 2004, de havde også underskud, men det ændrede sig i 2013
Altså bortset fra 2019 ik? (Zenvo)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fair nok - men ikke destomindre burde Tesla være mere rentabelt med størrelsen
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Tonny » 6. jan 2021, 23:25

BrianDS skrev:
6. jan 2021, 19:37
Hold hold hold - jeg vil gerne kunne “slukke” bilen, hvis jeg skulle få brug for det, også sikkerhedsmæssigt - når jeg oplever en elbil har jeg ikke trykket på andet end speederen og retningsvælgeren for at køre.

Frontklappen bruges stadig til sprinklervæske mv - der er ikke rigtig nogen front på en ID.3 - så hvad skulle den udnyttes med?

Rækkevidde angst er et reelt problem - når en ID.3 kan komme helt ned under 200 km ved motorvejskørsel i almindeligt køligt vejr - altså under 50% af kapaciteten. Det har intet med ICE biler at gøre - det problem klarer elbilerne helt selv Billede
Jeg kan ikke finde ud af om du er sarkastisk, men jeg gættrer på konservativ forbrændingsmotor tilhænger :)

Hvorfor kunne "slukke"? Er det ikke tilstrækkelige at du kan trykke en knap og så går alt ud og den nødbremser? Eller er du også en af dem der tænker at elektrisk håndbremse det er nok noget skidt endnu? Der skal nok være dubleret sikkerhedskreds på sådan en elbil er jeg sikker på ;)

Hvorfor skal sprinkler påfyldning være under frontklappen? Hvorfor ikke lave et godt brugbart bagagerum til f.eks ladekabel osv?

Rækkevidde angst er kun et problem for folk der aldrig har ejet en elbil. 200km rækkevidde om vinteren er på ingen måde problematisk.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Thor-thor » 6. jan 2021, 23:39

BrianDS skrev:
6. jan 2021, 20:16
Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
6. jan 2021, 19:32
Det med Tesla er deres ikke alt for gode økonomi - det pynter lidt med med salg af Carbon credits Billede
Klart at det kræver dybe lommer at starte fra bunden og nærmest opdyrke et nyt område....
Nu har de været igang siden 2003 - de er ved at være etablerede Billede

Zenvo blev grundlagt i 2004, de havde også underskud, men det ændrede sig i 2013
Så Zenvo og Tesla er sammenlignelige firmaer? Et firma der laver ultradyre ICE superbiler i meget lave styktal og et firma der forsøger at presse/opdyrke et marked for elbiler til "masserne"
Spøjs sammenligning, men hvis bare det sikrer at Tesla ikke får nogle point.... :D !

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dakota » 6. jan 2021, 23:42

Lad os prøve at holde denne diskussion til Skoda Enyaq og så tage Tesla vs. resten i elbilstråden.
These users thanked the author Dakota for the post (total 6):
TonnyDanielB12KMDTHYTargetKevinffMartinus

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"