Skoda ENYAQ

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 7. jan 2021, 00:04

Tonny skrev:
BrianDS skrev:
6. jan 2021, 19:37
Hold hold hold - jeg vil gerne kunne “slukke” bilen, hvis jeg skulle få brug for det, også sikkerhedsmæssigt - når jeg oplever en elbil har jeg ikke trykket på andet end speederen og retningsvælgeren for at køre.

Frontklappen bruges stadig til sprinklervæske mv - der er ikke rigtig nogen front på en ID.3 - så hvad skulle den udnyttes med?

Rækkevidde angst er et reelt problem - når en ID.3 kan komme helt ned under 200 km ved motorvejskørsel i almindeligt køligt vejr - altså under 50% af kapaciteten. Det har intet med ICE biler at gøre - det problem klarer elbilerne helt selv Billede
Jeg kan ikke finde ud af om du er sarkastisk, men jeg gættrer på konservativ forbrændingsmotor tilhænger :)

Hvorfor kunne "slukke"? Er det ikke tilstrækkelige at du kan trykke en knap og så går alt ud og den nødbremser? Eller er du også en af dem der tænker at elektrisk håndbremse det er nok noget skidt endnu? Der skal nok være dubleret sikkerhedskreds på sådan en elbil er jeg sikker på ;)

Hvorfor skal sprinkler påfyldning være under frontklappen? Hvorfor ikke lave et godt brugbart bagagerum til f.eks ladekabel osv?

Rækkevidde angst er kun et problem for folk der aldrig har ejet en elbil. 200km rækkevidde om vinteren er på ingen måde problematisk.
Slukke/afbryde - kald det hvad du vil, jeg mener det er nødvendigt at have en mulighed for at sikre bilen ikke sætter igang uden det var meningen, og det samme i en nødsituation, bilen skal kunne afbrydes.
Som sagt har jeg ikke oplevelsen af at en elbil skal bruge nøglen for at sætte i gang - eller “starte den” - hverken ID.3 eller Tesla - har du en anden oplevelse?

Hvor skal sprinkler påfyldning sidde, hvis ikke den må sidde under en klap foran? Hvad med bremsevæske? Servo væske? Eventuel påfyldning af kølemiddel?
A/C opfyldning? Det skal være et eller andet sted - en ID.3, ENYAQ mv har det under den forreste klap. Bagagerummet passer vel fint bagi? Man kunne selvfølgelig lave fronten større, så du kan få et rum til et ladekabel?

Rækkevidde angst? Det har du ret i, jeg skal ikke bruge 400-500.000 kr på en bil som jeg “måske” kan bruge til normal kørsel på alle årstider - Næ du, jeg har brug for at kunne køre 200 km uden adgang til en anstændig lademulighed - og nej man smider ikke bare en forlængerledning ind af vinduet ved det nærmeste hus. Og med to små børn på bagsædet kan man ikke lige køre en omvej og holde stille en 20 minutter så man kan nå hjem.

Jeg håber forbedringerne kommer (software) og de nuværende erfaringer med ID.3 bliver gjort til skamme med ENYAQ og ID.4 med det større batteri - indtil videre er 200 km vinter og 300 km sommer en alt for stor begrænsning - når man kører 115-130 km daglig kørsel for pendling (samlet), og har familie og venner man realistisk kan besøge indenfor 70-100 km (hver vej med motorvej), selv på en hverdag (og nej, der er ikke en ladestander rundt om hjørnet)
Det er ikke hver eneste dag det er nødvendigt, men de dage det er, hvad så? Skal man have en ekstra bil på lager? Eller skal man melde afbud til fx en fødselsdag fordi bilen ikke både kan køre på arbejde og til fødselsdag - i hvert tilfælde ikke uden nogle timers pusterum hjemme i garagen?
Det er heller ikke hver eneste dag jeg tanker min nuværende ICE bil - ikke engang hver eneste uge.

Som sagt, jeg håber det bliver bedre, og jeg håber ENYAQ kunne være en mulighed, det er altså ikke noget at gøre med “... konservativ forbrændingsmotor tilhænger ...”
These users thanked the author BrianDS for the post:
chrstn_olsen
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af KMDTHY » 7. jan 2021, 00:43

BrianDS skrev:
7. jan 2021, 00:04
Servo væske?

Jeg håber forbedringerne kommer (software) og de nuværende erfaringer med ID.3 bliver gjort til skamme med ENYAQ og ID.4 med det større batteri - indtil videre er 200 km vinter og 300 km sommer en alt for stor begrænsning - når man kører 115-130 km daglig kørsel for pendling (samlet), og har familie og venner man realistisk kan besøge indenfor 70-100 km (hver vej med motorvej), selv på en hverdag (og nej, der er ikke en ladestander rundt om hjørnet)
Det er ikke hver eneste dag det er nødvendigt, men de dage det er, hvad så? Skal man have en ekstra bil på lager? Eller skal man melde afbud til fx en fødselsdag fordi bilen ikke både kan køre på arbejde og til fødselsdag - i hvert tilfælde ikke uden nogle timers pusterum hjemme i garagen?
Det er heller ikke hver eneste dag jeg tanker min nuværende ICE bil - ikke engang hver eneste uge.

Som sagt, jeg håber det bliver bedre, og jeg håber ENYAQ kunne være en mulighed, det er altså ikke noget at gøre med “... konservativ forbrændingsmotor tilhænger ...”
Ligger du også i uniform hvis russerne kommer? :lol:
Altså de få dage det kan komme til at ske at rækkevidden ikke er nok, så sving ind til en 150kW lader og vent 5-10 minutter. Mere travlt har man vel ikke?
Men vi kan jo bare konkludere, endnu engang, at du ikke er parat til el-bil, Brian. Du må blive i din dino-juice-brænder lidt endnu. :D Fordi minus 50% rækkevidde er nok hvad man skal regne med under vinterkørsel, og det har jeg ikke noget problem med, trods det jeg pendler 350 km flere gange om ugen. :)
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 7. jan 2021, 07:20

KMDTHY skrev:
BrianDS skrev:
7. jan 2021, 00:04
Servo væske?

Jeg håber forbedringerne kommer (software) og de nuværende erfaringer med ID.3 bliver gjort til skamme med ENYAQ og ID.4 med det større batteri - indtil videre er 200 km vinter og 300 km sommer en alt for stor begrænsning - når man kører 115-130 km daglig kørsel for pendling (samlet), og har familie og venner man realistisk kan besøge indenfor 70-100 km (hver vej med motorvej), selv på en hverdag (og nej, der er ikke en ladestander rundt om hjørnet)
Det er ikke hver eneste dag det er nødvendigt, men de dage det er, hvad så? Skal man have en ekstra bil på lager? Eller skal man melde afbud til fx en fødselsdag fordi bilen ikke både kan køre på arbejde og til fødselsdag - i hvert tilfælde ikke uden nogle timers pusterum hjemme i garagen?
Det er heller ikke hver eneste dag jeg tanker min nuværende ICE bil - ikke engang hver eneste uge.

Som sagt, jeg håber det bliver bedre, og jeg håber ENYAQ kunne være en mulighed, det er altså ikke noget at gøre med “... konservativ forbrændingsmotor tilhænger ...”
Ligger du også i uniform hvis russerne kommer? :lol:
Altså de få dage det kan komme til at ske at rækkevidden ikke er nok, så sving ind til en 150kW lader og vent 5-10 minutter. Mere travlt har man vel ikke?
Men vi kan jo bare konkludere, endnu engang, at du ikke er parat til el-bil, Brian. Du må blive i din dino-juice-brænder lidt endnu. :D Fordi minus 50% rækkevidde er nok hvad man skal regne med under vinterkørsel, og det har jeg ikke noget problem med, trods det jeg pendler 350 km flere gange om ugen. :)
Klaus - der er bare ikke nogen 150 kW ladere jeg kan svinge ind forbi Billede og 5-10 min er vist også lidt i underkanten er det ikke? Du kan jo ikke lade optimalt med de 100-125 kW der er maks hele tiden?

Klaus, du pendler lige præcis ind til et område hvor der højest sandsynlig er nok ladestandere (endnu)

Der er en forventet 420 km rækkevidde på en ID.3, det viser sig at det i virkeligheden nærmere er 300 km på en almindelig dag - ikke koldt, men heller ikke varmt, og man skal køre “forsigtigt” for at holde den der, det er min erfaring efter jeg fik lov at have en som lånebil. Jeg var dog ikke på en længere motorvejsstrækning, som på forskellige medier viser at reducere rækkevidden yderligere.

Kan en ENYAQ så snige sig op på 350-380 km ud af de lovede 510 km ved almindelig by/landevej? Uden vintervejr? Og rammer vi 250 km om vinteren? Det vil være godt nok i de fleste tilfælde - men stadig lidt skuffende er det ikke?

Som sagt, jeg håber jeg bliver positivt overrasket med de lidt større batterier i ENYAQ mv. jeg tror dog der skal lidt flere rigtige erfaringer til - og jeg troede for et par måneder siden at teknologien var blevet meget bedre - i forhold til hvad en elbil kunne for 5-8 år siden ...

Ps. Jeg hader også at min iPhone (tvunget valg) ikke kan holde strøm en hel dag ved normalt brug uden at den skal finde en oplader - eller lader være med at bruge den Billede
These users thanked the author BrianDS for the post:
chrstn_olsen
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1626
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af peter w » 7. jan 2021, 07:47

Suk.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af i-s » 7. jan 2021, 08:26

Tror bare jeg venter på der kommer batterier med 200%. :D
These users thanked the author i-s for the post (total 2):
BrianDSedbepOct3
/Søren.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Korreborg » 7. jan 2021, 08:43

BrianDS skrev:
7. jan 2021, 07:20
5-10 min er vist også lidt i underkanten er det ikke? Du kan jo ikke lade optimalt med de 100-125 kW der er maks hele tiden?
Jeg er enig med dig langt langt hen af vejen Brian, men man hvis man mangler 25km for at nå dagens km antal, så behøver man jo ikke at lade bilen fuldt op. = selv med 50kw ladning kan man forholdsvis hurtigt lade op til de 25km kørsel der mangler. Man behøver jo ikke lade 10-80% hvergang man stopper for at lade :lol:
These users thanked the author Korreborg for the post:
KMDTHY
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af i-s » 7. jan 2021, 09:08

Korreborg skrev:
7. jan 2021, 08:43
BrianDS skrev:
7. jan 2021, 07:20
5-10 min er vist også lidt i underkanten er det ikke? Du kan jo ikke lade optimalt med de 100-125 kW der er maks hele tiden?
Jeg er enig med dig langt langt hen af vejen Brian, men man hvis man mangler 25km for at nå dagens km antal, så behøver man jo ikke at lade bilen fuldt op. = selv med 50kw ladning kan man forholdsvis hurtigt lade op til de 25km kørsel der mangler. Man behøver jo ikke lade 10-80% hvergang man stopper for at lade :lol:
Men alligevel ... Jeg vil antage hvis vi taler fossil bil, så ville de fleste mennesker mene det vil være uacceptabelt at skulle ind og tanke 1,5 L brændstof på vejen hjem fra arbejde, for at nå helt hjem. Så hvorfor er det acceptabelt hvis det er en elbil ?
These users thanked the author i-s for the post (total 3):
magreBrianDSchrstn_olsen
/Søren.

Brian Scharling
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 20. apr 2010, 07:49
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Støvring
Has thanked: 74 times
Been thanked: 27 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Brian Scharling » 7. jan 2021, 09:19

i-s skrev:
7. jan 2021, 09:08
Korreborg skrev:
7. jan 2021, 08:43
BrianDS skrev:
7. jan 2021, 07:20
5-10 min er vist også lidt i underkanten er det ikke? Du kan jo ikke lade optimalt med de 100-125 kW der er maks hele tiden?
Jeg er enig med dig langt langt hen af vejen Brian, men man hvis man mangler 25km for at nå dagens km antal, så behøver man jo ikke at lade bilen fuldt op. = selv med 50kw ladning kan man forholdsvis hurtigt lade op til de 25km kørsel der mangler. Man behøver jo ikke lade 10-80% hvergang man stopper for at lade :lol:
Men alligevel ... Jeg vil antage hvis vi taler fossil bil, så ville de fleste mennesker mene det vil være uacceptabelt at skulle ind og tanke 1,5 L brændstof på vejen hjem fra arbejde, for at nå helt hjem. Så hvorfor er det acceptabelt hvis det er en elbil ?
Fordi 'brændstoffet' hjemme i garagen er billigere, og der skal du ikke vente på, at det fyldes på.

/Brian
Tesla Model Y RWD '22 (helt basic)
VW ID.3 Pro Performance Family '21 (Glacier White, cykelkrog, kobber eksteriørpakke)

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Tonny » 7. jan 2021, 09:20

i-s skrev:
7. jan 2021, 09:08

Men alligevel ... Jeg vil antage hvis vi taler fossil bil, så ville de fleste mennesker mene det vil være uacceptabelt at skulle ind og tanke 1,5 L brændstof på vejen hjem fra arbejde, for at nå helt hjem. Så hvorfor er det acceptabelt hvis det er en elbil ?
Der må jeg igen henvise til min erfaring. Du skal ikke købe en elbil der ikke kan dække dit daglige kørselsbehov. Men qua at du hver aften sætter den i laderen og den dermed er fuldt "tanket" næste morgen, så har jeg brugt/spildt meget få hvis ikke absolut ingen minutter på at "tanke" siden vi fik vores elbil for 6mdr/15000km siden.

Nogle ting er man nødt til at anskue fra en anden vinkel end den traditionelle "tankstationsmodel" ;)

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af i-s » 7. jan 2021, 09:21

Brian Scharling skrev:
7. jan 2021, 09:19
i-s skrev:
7. jan 2021, 09:08
Korreborg skrev:
7. jan 2021, 08:43


Jeg er enig med dig langt langt hen af vejen Brian, men man hvis man mangler 25km for at nå dagens km antal, så behøver man jo ikke at lade bilen fuldt op. = selv med 50kw ladning kan man forholdsvis hurtigt lade op til de 25km kørsel der mangler. Man behøver jo ikke lade 10-80% hvergang man stopper for at lade :lol:
Men alligevel ... Jeg vil antage hvis vi taler fossil bil, så ville de fleste mennesker mene det vil være uacceptabelt at skulle ind og tanke 1,5 L brændstof på vejen hjem fra arbejde, for at nå helt hjem. Så hvorfor er det acceptabelt hvis det er en elbil ?
Fordi 'brændstoffet' hjemme i garagen er billigere, og der skal du ikke vente på, at det fyldes på.

/Brian
Jeg synes ikke det besvarer spørgsmålet om, hvorfor et ekstra tank-stop om dagen pludselig er acceptabel.
These users thanked the author i-s for the post:
BrianDS
/Søren.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af i-s » 7. jan 2021, 09:22

Tonny skrev:
7. jan 2021, 09:20
i-s skrev:
7. jan 2021, 09:08

Men alligevel ... Jeg vil antage hvis vi taler fossil bil, så ville de fleste mennesker mene det vil være uacceptabelt at skulle ind og tanke 1,5 L brændstof på vejen hjem fra arbejde, for at nå helt hjem. Så hvorfor er det acceptabelt hvis det er en elbil ?
Der må jeg igen henvise til min erfaring. Du skal ikke købe en elbil der ikke kan dække dit daglige kørselsbehov. Men qua at du hver aften sætter den i laderen og den dermed er fuldt "tanket" næste morgen, så har jeg brugt/spildt meget få hvis ikke absolut ingen minutter på at "tanke" siden vi fik vores elbil for 6mdr/15000km siden.

Nogle ting er man nødt til at anskue fra en anden vinkel end den traditionelle "tankstationsmodel" ;)
Ja, enig. Det giver mere mening end at købe en bil der er i underkanten og så 10 min sjatlade her og der.
These users thanked the author i-s for the post:
chrstn_olsen
/Søren.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Korreborg » 7. jan 2021, 09:28

Det er jo netop ikke et dagligt ladestop der tales om. Der blev snakket om, at hvis man en enkelt vinterdag, hvor man både kører til og fra arbejde, og samtidig skal bruge mange km ved siden af. Der kan det være at det åbenbart ikke lige var nok, og derfor måtte stoppe 10min.

Jeg ville heller ikke på nogen måde kunne acceptere at skulle lade ofte i hverdagen. Men 2 gange om året overlever jeg nok.
These users thanked the author Korreborg for the post:
DanielB12
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Abyssinier
Nyt medlem
Indlæg: 204
Tilmeldt: 7. jan 2010, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 37 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Abyssinier » 7. jan 2021, 09:29

BrianDS skrev:
7. jan 2021, 07:20

Klaus - der er bare ikke nogen 150 kW ladere jeg kan svinge ind forbi Billede og 5-10 min er vist også lidt i underkanten er det ikke? Du kan jo ikke lade optimalt med de 100-125 kW der er maks hele tiden?

Klaus, du pendler lige præcis ind til et område hvor der højest sandsynlig er nok ladestandere (endnu)

Der er en forventet 420 km rækkevidde på en ID.3, det viser sig at det i virkeligheden nærmere er 300 km på en almindelig dag - ikke koldt, men heller ikke varmt, og man skal køre “forsigtigt” for at holde den der, det er min erfaring efter jeg fik lov at have en som lånebil. Jeg var dog ikke på en længere motorvejsstrækning, som på forskellige medier viser at reducere rækkevidden yderligere.

Kan en ENYAQ så snige sig op på 350-380 km ud af de lovede 510 km ved almindelig by/landevej? Uden vintervejr? Og rammer vi 250 km om vinteren? Det vil være godt nok i de fleste tilfælde - men stadig lidt skuffende er det ikke?

Som sagt, jeg håber jeg bliver positivt overrasket med de lidt større batterier i ENYAQ mv. jeg tror dog der skal lidt flere rigtige erfaringer til - og jeg troede for et par måneder siden at teknologien var blevet meget bedre - i forhold til hvad en elbil kunne for 5-8 år siden ...

Ps. Jeg hader også at min iPhone (tvunget valg) ikke kan holde strøm en hel dag ved normalt brug uden at den skal finde en oplader - eller lader være med at bruge den Billede
Det er lidt pudsigt. Når snakken falder på elbiler, kan man godt se om folk ser det halvtomme glas eller det halvfyldte glas. Jeg synes dog at du har en pointe i at der er områder i Danmark, hvor der pt. ikke er lynladere og hvor rækkevidden kan blive et problem hvis ens kørselsbehov overstiger dette. Vi vil kunne klare os med hjemmeladning det meste af tiden men er lidt spændt på hvor "udfordrende" det vil blive at skulle lade på langfart hvis ladestanderne f.eks. er optaget.
These users thanked the author Abyssinier for the post:
BrianDS
Nuværende bil: 2021 Skoda Enyaq 80
Quartz grå, 20" Vega fælge, Design Selection ecuSuite kabine, svingbart anhængertræk med elektrisk frigørelse, Assisted Drive Plus, Convenience Plus, Drive Sport Basis, Familie Plus, Infotainment Plus, Klima Plus, Komfort sæde Plus, Lyn & Syn Basis, Parkering Plus, Transportpakke, Varmepumpe og Lynopladning 135 kW DC.
Tidligere bil: 2014 Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG 140 hk.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Tonny » 7. jan 2021, 09:33

i-s skrev:
7. jan 2021, 09:22
Ja, enig. Det giver mere mening end at købe en bil der er i underkanten og så 10 min sjatlade her og der.
Jeg vil til enhver tid anbefale at købe en bil hvor rækkevidden dækker det daglige behov. Med den undtagelse hvis du kan lade på arbejde eller du alligevel holder en pause undervejs hvor der kan lades.

Men der kan vel være nogle der pendler så langt på arbejde at økonomien pga den billigere drift i en elbil, kan acceptere at lade 10 min hver dag. Det kan muligvis være de bedst betalte 10 min i løbet af arbejdsdagen. Det tror jeg faktisk nogen ser som en fidus. Forestil dig en som idag pendler 2x170km dagligt (det er vel lige i overkanten til en ENYAQ om vinteren måske). Det kan gøres på et clever abb. til 800kr pr måned. Det er en ret stor reduktion i forhold diesel/benzin.

Husk iøvrigt at optankningen af en brændstofbil tager i omegnen af 10 min fra du kører af vejen og til du er på den igen, forudsat at du ikke kører en omvej for at finde en Shell/Q8 eller hvad du nu har en aftale med. Tør man antage at 600km rækkevidde (inden optankning) er meget gennemsnitlig for de fleste biler idag og man som mig kører 30.000km årligt, så er det 50 optankninger af 10 min jeg sparer nu. Det er alligevel 8 timer og 20 min om året jeg ikke skal "tanke" hvor jeg ikke kan bruge min tid på andet end at sikre mig at mine fingre ikke kommer til at lugte :)
These users thanked the author Tonny for the post:
DanielB12

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 7. jan 2021, 09:45

Korreborg skrev:Det er jo netop ikke et dagligt ladestop der tales om. Der blev snakket om, at hvis man en enkelt vinterdag, hvor man både kører til og fra arbejde, og samtidig skal bruge mange km ved siden af. Der kan det være at det åbenbart ikke lige var nok, og derfor måtte stoppe 10min.

Jeg ville heller ikke på nogen måde kunne acceptere at skulle lade ofte i hverdagen. Men 2 gange om året overlever jeg nok.
Problemet er nok mere at vejret og vejen har så stor påvirkning.

Kører jeg 60 km til arbejde, her kan jeg (måske) lade op til de 100% forholdsvist hurtigt på en almindelig Clever lader.

Når jeg skal hjem, så er der igen 60 km, hvis jeg så skal til min bror der bor små 100 km væk via primært motorvej, så er der en enkelt hurtiglader på vejen 43 kW AC og 50 kW DC - fra E.ON (men det skulle stadig virke med en Clever “brik”?!) - den er 20 km fra hvor jeg selv bor, så hvis jeg kun skal lade en enkelt gang skal der være mindst 180 km imellem opladninger - men jeg vil så alligevel kunne have klaret det hvis bare bilen kunne køre 300 km på en opladning (inklusive motorvej med 130 km/t)

Jeg ved det ikke er dagligt man har brug for det, men de dage hvor man har, der synes jeg godt nok det er en stor ulempe.
Og hvad så efter sådan en tur og der sker noget når man kommer hjem? Et barn der bliver dårlig og skal til vagtlægen? Der skal jo være en rest kapacitet hele tiden - eller hvad?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 7. jan 2021, 09:49

Tja.. der er mange overvejelser at gøre sig inden man anskaffer en ENYAQ .... :D

Jeg troede egentlig at den her debat gjaldt alle elbiler...
These users thanked the author HansH for the post:
Target
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Tonny » 7. jan 2021, 09:50

BrianDS skrev:
7. jan 2021, 00:04
Slukke/afbryde - kald det hvad du vil, jeg mener det er nødvendigt at have en mulighed for at sikre bilen ikke sætter igang uden det var meningen, og det samme i en nødsituation, bilen skal kunne afbrydes.
Som sagt har jeg ikke oplevelsen af at en elbil skal bruge nøglen for at sætte i gang - eller “starte den” - hverken ID.3 eller Tesla - har du en anden oplevelse?

Hvor skal sprinkler påfyldning sidde, hvis ikke den må sidde under en klap foran? Hvad med bremsevæske? Servo væske? Eventuel påfyldning af kølemiddel?
A/C opfyldning? Det skal være et eller andet sted - en ID.3, ENYAQ mv har det under den forreste klap. Bagagerummet passer vel fint bagi? Man kunne selvfølgelig lave fronten større, så du kan få et rum til et ladekabel?
Ved du hvordan man slukker en diesel? Det gør man med et elektrisk stopspjæld ;)
Den sikkerhed du har brug for er en bremse og der er for så vidt ingen forskel på en ID.3 eller en hvilken anden VW med elektrisk håndbremse. 1. kreds er pedalen, 2. kreds er at holde "P" knappen inde.

Jeg syntes den løsning man har lavet i Tesla Model 3 i forreste bagagerum er god. Der er et godt brugbart rum. Sprinkler påfyld er det eneste der er synligt, resten er skjult under bagagerummet og skal kun tilgåes ved service. En anden løsning kunne være ligesom den jeg havde i min gamle 911 hvor der også var bagagerum i front, resten var gemt bagi eller ved vinduesviskerne bag torpedopladen.

Min oprindelige post gik lidt på at man godt kan gøre lidt op med at det der var rigtigt i en forbrændingsmotor bil, også er det rigtige i en elbil, herunder kølegitteret ;)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 7. jan 2021, 09:51

Tonny skrev:
i-s skrev:
7. jan 2021, 09:22
Ja, enig. Det giver mere mening end at købe en bil der er i underkanten og så 10 min sjatlade her og der.
Jeg vil til enhver tid anbefale at købe en bil hvor rækkevidden dækker det daglige behov. Med den undtagelse hvis du kan lade på arbejde eller du alligevel holder en pause undervejs hvor der kan lades.

Men der kan vel være nogle der pendler så langt på arbejde at økonomien pga den billigere drift i en elbil, kan acceptere at lade 10 min hver dag. Det kan muligvis være de bedst betalte 10 min i løbet af arbejdsdagen. Det tror jeg faktisk nogen ser som en fidus. Forestil dig en som idag pendler 2x170km dagligt (det er vel lige i overkanten til en ENYAQ om vinteren måske). Det kan gøres på et clever abb. til 800kr pr måned. Det er en ret stor reduktion i forhold diesel/benzin.

Husk iøvrigt at optankningen af en brændstofbil tager i omegnen af 10 min fra du kører af vejen og til du er på den igen, forudsat at du ikke kører en omvej for at finde en Shell/Q8 eller hvad du nu har en aftale med. Tør man antage at 600km rækkevidde (inden optankning) er meget gennemsnitlig for de fleste biler idag og man som mig kører 30.000km årligt, så er det 50 optankninger af 10 min jeg sparer nu. Det er alligevel 8 timer og 20 min om året jeg ikke skal "tanke" hvor jeg ikke kan bruge min tid på andet end at sikre mig at mine fingre ikke kommer til at lugte :)
Jeg kører selv op imod 30.000 km/år, og tanker normalt efter 800-900 km, med en rækkevidde på 1.000-1.100 km, tankstationen ligger i et sving på vejen, og det tager ikke mere end 5 minutter at tanke.
Det er 2-3 gange i måneden ved tankstationen - så ja, en 5-6 timer om året hvis du bruger 10 minutter på det - og de har endda engangshandsker så du ikke behøver at lugte BilledeBillede

Du sætter stikket i hver eneste dag, og tager det ud igen hver eneste dag - det er også tid man bruger - eller hvad?!

Det er egentlig ikke tiden det handler om, hvis man kan tanke eller lade når det passer ind, så er jeg helt enig, så er det fint.
Skal man lade på en tur til venner eller familie om aftenen, hvor man kører hjem igen samme aften, så synes jeg det begynder at være lidt træls - og især hvis der er stor forskel på sommer/vinter og man får 30% mindre rækkevidde ved 130 km/t
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 7. jan 2021, 09:53

HansH skrev:Tja.. der er mange overvejelser at gøre sig inden man anskaffer en ENYAQ .... :D

Jeg troede egentlig at den her debat gjaldt alle elbiler...
Det gør den nok også, men det handler om at MEB platformen ikke er bedre, og stadig har stor reduktion af rækkevidde både pga vinter, men også ved motorvejshastighed

ENYAQ er bygget MEB platformen, og jeg havde håbet at den kunne række til 300-400 km - også med vinter og motorvej
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Tonny » 7. jan 2021, 10:00

BrianDS skrev:
7. jan 2021, 09:45
Problemet er nok mere at vejret og vejen har så stor påvirkning.

Og hvad så efter sådan en tur og der sker noget når man kommer hjem? Et barn der bliver dårlig og skal til vagtlægen? Der skal jo være en rest kapacitet hele tiden - eller hvad?
Vejret har påvirkning på rullemodstand, ligesom på en forbrændingsmotorbil. Forskellen er at opvarming af kabinen før kom fra spildenergi, og i ENYAQ skal man burge "ekstra" energi. Til gengæld så har den jo varmepumpe som er ret effektiv, og min erfaring er altså at det ikke er sååå vildt meget ekstra energi der skal til. Vent og se når der kommer nogle med praktisk erfaring på netop ENYAQ eller ID.3/4, jeg tror ikke det er så vildt :)

Alle de elbiler jeg kender til har en indstilling til "sikkerhedsdistance". Den taster man ind så man kan komme til f.eks vagtlægen. Når man så sætter laderen til, så lader bilen straks til sin sikkerhedsdistance og herefter venter den med at lade til ønsket kapacitet indtil man har sat den til det (ofte sætter folk den til at lade om natten hvor strømmen er grøn og billig).
Dvs hvis du TEORETISK er kommet hjem med 0km på batteriet og sætter stikket i, så vil den i løbet af 30 min have 20km rækkevidde forudsat du har en 11kw lader derhjemme som mig. Men sørger du altid for at din nuværende bil er tanket så du kan køre til vagtlægen eller kan du finde på at stille den i garagen vel vidende at den skal tankes som det første næste morgen? Jeg kender folk af begge typer :)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4948
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af DanielB12 » 7. jan 2021, 10:01

Jeg har de samme bekymringer som dig Brian. Især det der ´jamen hvad nu hvis jeg lige skal køre 100 km ekstra, jeg slet ikke havde regnet med".. og privat så sker det bare virkelig sjældent. Min kæreste og jeg har siddet og prøve at opgøre hvornår vi sidst har haft sådan en pludselig indskydelse, og den eneste gang var da vi skulle fortælle min far, at vi skulle have et barn, og vi derfor kørte fra Køge til Holbæk og hjem igen, om aftenen. Det er 4,5 år siden nu..

Nu har jeg så fået et job, hvor sandsynligheden - efter Corona - for at jeg pludselig skal køre en lang tur, er større. WCS er at jeg skal køre fra Køge til Kalundborg til Vordingborg, og så hjem til Køge. Meeeeeen det vil nok alligevel ikke ske sådan ud af det blå..

Pt. så venter vi på den rigtige i3 94ah dukker op, og så bliver den bil nummer 2.. Den kommer til at køre 100 km dagligt, så selv i hård vinter, med sne og død og ødelæggelse, så vil der være ekstra juice til at hun kan komme uskadt hjem - også kæresten.. En 64ah vil i teorien også kunne gøre det, men så er hun fucked hvis laderen på jobbet ikke virker..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Tonny » 7. jan 2021, 10:02

BrianDS skrev:
7. jan 2021, 09:53
ENYAQ er bygget MEB platformen, og jeg havde håbet at den kunne række til 300-400 km - også med vinter og motorvej
Beklager - men 400km kommer aldrig til at ske med de nuværende batteri/motoroptioner og det danske vintervejr. 300km måske. Men meget få har som sagt også et behov for at kunne køre 300-400km dagligt på motorvej.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4948
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af DanielB12 » 7. jan 2021, 10:04

Tonny skrev:
7. jan 2021, 10:00
Men sørger du altid for at din nuværende bil er tanket så du kan køre til vagtlægen eller kan du finde på at stille den i garagen vel vidende at den skal tankes som det første næste morgen? Jeg kender folk af begge typer :)
Jeg hader at tanke, det er kedeligt, lugtende og fuldstændig spild af tid, så jeg udskyder det altid til sidste minut.. Så er chancen for at min kæreste gør det, større :lol: Det er ret tit jeg har kørt den hjem med 10 km tilbage..

Derfor er der en større komfort i en elbil, ved at man bare skal klikke et varmt og ikke beskidt kabel i (det sidder jo indenfor, i en varm garage).
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

chrstn_olsen
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 169 times
Been thanked: 80 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af chrstn_olsen » 7. jan 2021, 10:51

DanielB12 skrev:
7. jan 2021, 10:04
Tonny skrev:
7. jan 2021, 10:00
Men sørger du altid for at din nuværende bil er tanket så du kan køre til vagtlægen eller kan du finde på at stille den i garagen vel vidende at den skal tankes som det første næste morgen? Jeg kender folk af begge typer :)
Jeg hader at tanke, det er kedeligt, lugtende og fuldstændig spild af tid, så jeg udskyder det altid til sidste minut.. Så er chancen for at min kæreste gør det, større :lol: Det er ret tit jeg har kørt den hjem med 10 km tilbage..

Derfor er der en større komfort i en elbil, ved at man bare skal klikke et varmt og ikke beskidt kabel i (det sidder jo indenfor, i en varm garage).
Folk skal da absolut gøre det der er rigtigt for dem - og så i øvrigt lade alle andre gøre det samme.

Jeg kunne godt ryge på en hybrid næste gang pga den nuværende afgiftsfordel - da jeg kan komme en bilklasse op til samme penge, men fuld elbil er der ikke nogen af det nuværende udbud der tiltaler mig nok til at springe på. Der mangler en stationcar/SUV med nok power og rækkevidde, som ikke skal ligne et rumskib. Jeg er nok lidt konservativ på designsiden..
These users thanked the author chrstn_olsen for the post:
BrianDS
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4948
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af DanielB12 » 7. jan 2021, 10:55

chrstn_olsen skrev:
7. jan 2021, 10:51
DanielB12 skrev:
7. jan 2021, 10:04
Tonny skrev:
7. jan 2021, 10:00
Men sørger du altid for at din nuværende bil er tanket så du kan køre til vagtlægen eller kan du finde på at stille den i garagen vel vidende at den skal tankes som det første næste morgen? Jeg kender folk af begge typer :)
Jeg hader at tanke, det er kedeligt, lugtende og fuldstændig spild af tid, så jeg udskyder det altid til sidste minut.. Så er chancen for at min kæreste gør det, større :lol: Det er ret tit jeg har kørt den hjem med 10 km tilbage..

Derfor er der en større komfort i en elbil, ved at man bare skal klikke et varmt og ikke beskidt kabel i (det sidder jo indenfor, i en varm garage).
Folk skal da absolut gøre det der er rigtigt for dem - og så i øvrigt lade alle andre gøre det samme.

Jeg kunne godt ryge på en hybrid næste gang pga den nuværende afgiftsfordel - da jeg kan komme en bilklasse op til samme penge, men fuld elbil er der ikke nogen af det nuværende udbud der tiltaler mig nok til at springe på. Der mangler en stationcar/SUV med nok power og rækkevidde, som ikke skal ligne et rumskib. Jeg er nok lidt konservativ på designsiden..
Og så er vi jo tilbage til Enyaq'en uden at der grüne behøver rette os - for jeg synes det er fedt at den har en kølergril, så du faktisk ikke kan se om det er en elbil eller ej.. Jeg kan godt lide det traditionelle bildesign.. Synes også ID.4 er markant pænere end ID.3, netop fordi den ikke er så Spacey i udseendet, men ligner en SUV. Tror da også det er derfor at e-tron er blevet forholdsmæssig populær. Den ligner, fungerer og kører som en almindelig bil..
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
chrstn_olsenBrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Thor-thor » 7. jan 2021, 11:09

Har lige trukket en plan på en Enyaq 80:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... e4407974c0

Randers, pkt, vest for Viborg (ca. 60 km), Randers, Hedensted, Randers. Totalt lige under 300 km, med knap 200 km motorvej.

Temp sat til 2 grader, følge fartgrænserne, 95% strøm ved afgang, ingen ladning undervejs, 4 % strøm ved afslutning af turen.

Så det kan lade sig gøre at køre ca. 2 x 60 km på arbejde og derefter knap 2x 100 km på motorvej, også når temp er lav. Men det er stramt, så når man lige vil køre en yderligere omvej, så skal der lades. Kan man lade på jobbet ser det naturligvis endnu bedre ud.

Men hvor mange vinterdage om året sker det at man skal på job og derefter direkte videre til familiebesøg?
Bare en time på laderen derhjemme, inden man skal videre, giver noget i retning af 40-50 km ekstra på tanken....

Skulle man, nogle få gange, blive klemt kan selv en "kun" 50 kW lader på vejen, lade omkring 2-4 km på i minuttet

Men overordnet skal man væk fra "tanke på tanken" tanken ;) (og i øvrigt også tanken om at fylde helt op, man skal bare have nok til at komme hjem/videre)
Med en elbil tanker man derhjemme, man har "altid" juice på tanken når man kører hjemmefra. Så man skal kun tanke ude, når man er på langfart.

Mht. til hvorfor elbil, accept af "bøvl"? Personligt kører jeg mange km, så sparer på "brændstof", forventer at spare på service/rep, så besparelser, ja tak.
Samtidig så kører en Ellert også bare lækkert ;)
Men vil man hellere køre på olie, skal man da bare fortsætte på det...

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 7. jan 2021, 12:02

Thor-thor skrev:Har lige trukket en plan på en Enyaq 80:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... e4407974c0

Randers, pkt, vest for Viborg (ca. 60 km), Randers, Hedensted, Randers. Totalt lige under 300 km, med knap 200 km motorvej.

Temp sat til 2 grader, følge fartgrænserne, 95% strøm ved afgang, ingen ladning undervejs, 4 % strøm ved afslutning af turen.

Så det kan lade sig gøre at køre ca. 2 x 60 km på arbejde og derefter knap 2x 100 km på motorvej, også når temp er lav. Men det er stramt, så når man lige vil køre en yderligere omvej, så skal der lades. Kan man lade på jobbet ser det naturligvis endnu bedre ud.

Men hvor mange vinterdage om året sker det at man skal på job og derefter direkte videre til familiebesøg?
Bare en time på laderen derhjemme, inden man skal videre, giver noget i retning af 40-50 km ekstra på tanken....

Skulle man, nogle få gange, blive klemt kan selv en "kun" 50 kW lader på vejen, lade omkring 2-4 km på i minuttet

Men overordnet skal man væk fra "tanke på tanken" tanken ;) (og i øvrigt også tanken om at fylde helt op, man skal bare have nok til at komme hjem/videre)
Med en elbil tanker man derhjemme, man har "altid" juice på tanken når man kører hjemmefra. Så man skal kun tanke ude, når man er på langfart.

Mht. til hvorfor elbil, accept af "bøvl"? Personligt kører jeg mange km, så sparer på "brændstof", forventer at spare på service/rep, så besparelser, ja tak.
Samtidig så kører en Ellert også bare lækkert ;)
Men vil man hellere køre på olie, skal man da bare fortsætte på det...
Din buffer er altså 9% ud af de 300 km på den tur, der skal ikke ændre sig meget inden det går “galt” - vinter på motorvej i en ID.3 er 190 km https://youtu.be/lhAsaVsmI4A
Rækkevidden i ENYAQ er ca 21% større, det vil svare til 230 km, jeg tænker det er presset - hvad tænker du?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 7. jan 2021, 12:04

Tonny skrev:
BrianDS skrev:
7. jan 2021, 09:53
ENYAQ er bygget MEB platformen, og jeg havde håbet at den kunne række til 300-400 km - også med vinter og motorvej
Beklager - men 400km kommer aldrig til at ske med de nuværende batteri/motoroptioner og det danske vintervejr. 300km måske. Men meget få har som sagt også et behov for at kunne køre 300-400km dagligt på motorvej.
Hvis det er 400 km sommer og 300 km vinter også på motorvejen, så tænker jeg også det er fint - men der skal stadig være plads til turen til vagtlægen - og ja, jeg efterlader aldrig min bil med advarsel for lavt brændstof - den bliver tanket inden, hver eneste gang.

Derfor tanker jeg også med cirka 1,5 uges mellemrum i stedet for 2 ugers mellemrum Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 7. jan 2021, 12:16

DanielB12 skrev:Jeg har de samme bekymringer som dig Brian. Især det der ´jamen hvad nu hvis jeg lige skal køre 100 km ekstra, jeg slet ikke havde regnet med".. og privat så sker det bare virkelig sjældent. Min kæreste og jeg har siddet og prøve at opgøre hvornår vi sidst har haft sådan en pludselig indskydelse, og den eneste gang var da vi skulle fortælle min far, at vi skulle have et barn, og vi derfor kørte fra Køge til Holbæk og hjem igen, om aftenen. Det er 4,5 år siden nu..

Nu har jeg så fået et job, hvor sandsynligheden - efter Corona - for at jeg pludselig skal køre en lang tur, er større. WCS er at jeg skal køre fra Køge til Kalundborg til Vordingborg, og så hjem til Køge. Meeeeeen det vil nok alligevel ikke ske sådan ud af det blå..

Pt. så venter vi på den rigtige i3 94ah dukker op, og så bliver den bil nummer 2.. Den kommer til at køre 100 km dagligt, så selv i hård vinter, med sne og død og ødelæggelse, så vil der være ekstra juice til at hun kan komme uskadt hjem - også kæresten.. En 64ah vil i teorien også kunne gøre det, men så er hun fucked hvis laderen på jobbet ikke virker..
Vi har venner og familie der bor 40, 70, 100 km væk, det er ikke unormalt at besøge dem efter arbejde, der er mindre end en times kørsel pga vejnettet, men lade infrastrukturen er mildt sagt mangelfuld.
Her under Corona har jeg ikke noget behov - - alt kunne klares med meget få kilometer.
Men når situationen er mere normal, så er det ikke unormalt at vi besøger vores venner og familie.

I November havde jeg en spontan tur hvor jeg efter arbejde sammen med familien kørte cirka 120 km samlet - havde jeg en elbil ville jeg normalt ikke have behov for at lade på arbejde, men selv en ENYAQ 80 iV skulle kunne have minimum 250 km ud af de lovede 510 km til rådighed for at det kunne lade sig gøre med ca 0% når jeg var hjemme igen - lademuligheder på turen var der ingen af, og heller ikke tid imellem arbejde og turen. Vi besluttede turen imens jeg sad i bilen på vej hjem, og det er meget normalt (for os)

Æbleskiverne og familiebesøg på turen var dog gode nok Billede

Skulle jeg besøge min bror kræver det cirka 2x100 km kun for den tur - men omkring 2x55 minutter

Jeg hader tiden med Corona hvor spontanitet er helt aflyst Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dakota » 7. jan 2021, 12:16

Guuuyyyys, tag nu jeres rækkevidde snak i den anden tråd. Please.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"