Ift. tilvænning og omskiftning kan jeg fint følge dig. Det virker til, at Opel/DS/Citroen/Peugeot/VW/Skoda har valgt en relativ svag regen i B mode, måske netop for at kørslen minder om fossilbilerne. Og Fiat/Nissan/Ford/Tesla giver mulighed for både svag og kraftig regen med ægte one pedal for at få fuld benefit af elbilsteknologien.GaSelle skrev: ↑18. maj 2021, 11:19Hvis fartpiloten er slået til, er det ikke nødvendigt at bremse. Er den ikke slået til, men ikke sat til "off", tager den farten af, og så bremser man selv resten - med bremsepedalen som så er = rekupering. Kun hårdere opbremsning er "almindelig bremsning".Brian Scharling skrev: ↑18. maj 2021, 11:09Fungerer det så godt, at du aldrig bremser før fx rundkørsler og i sving? Det lyder interessant. Men hvis det stadig er nødvendigt at bremse manuelt (= aktivt med bremsepedalen), er det stadig markant anderledes og IMHO dårligere end en kraftig regenerering.
Btw. jeg har kørt el de sidste 5 år og også testet lidt af hvert. Min erfaring med one pedal driving er, at når man først har vænnet sig til det, vil man ikke undvære det. Det er meget komfortabelt at køre med. Og hvis det ikke kan blive til one pedal er det næstbedste kraftig B mode.
/Brian
Selvom du har kørt el i lang tid, så er ID´ens virkemåde helt ideel for os, der veksler mellem den og en dieselbil med aut. De par gange jeg har prøvet "one pedal" har jeg ikke været fan; og jeg bliver det heller ikke, så længe vi veksler mellem to biler. Der er det rart, de føles og betjenes ens.
/Brian