Skoda ENYAQ

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 14. maj 2021, 06:57

HansH skrev:Apropos den konfigurator ........

Jeg kan ikke helt få den til at stemme med den danske prisliste.
Det starter med at man ikke kan vælge Plus modellerne som basis for videre konfigurering.
Det er heller ikke muligt at vælge træk ...... kun forberedelse til træk. Som er indeholdt i Plus-pakken. Som man, som sagt, ikke kan vælge..
:?

Det virker lidt som om at den konfigurator måske er lavet nede på headquarter, og ikke afspejler "dansk lokalisering" som f.eks. omfatter Plus-modellerne .......
Eller, hvis den er lavet i DK, så har web-afdelingen ikke stemt af med salgsafdelingen :)

Nogen der har samme oplevelse ? Og kan bekræfte at det er prislisten der har sandheden ?
Jeg har samme oplevelse, i øvrigt også på andre modeller fra både Skoda og VW, det virker dog til de har fået opdateret så afgiften også slår igennem når man når de forskellige grænser.

Umiddelbart er Audi lidt bedre men ikke helt på plads.

Jeg ville gå ud fra prislisterne, men med forbehold for tillæg når man når grænserne for afgift. Det er umiddelbart ved 485.000 kr
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
HansHKevinff
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 14. maj 2021, 07:02

BrianDS skrev:
14. maj 2021, 06:57
Jeg har samme oplevelse, i øvrigt også på andre modeller fra både Skoda og VW, det virker dog til de har fået opdateret så afgiften også slår igennem når man når de forskellige grænser.

Umiddelbart er Audi lidt bedre men ikke helt på plads.

Jeg ville gå ud fra prislisterne, men med forbehold for tillæg når man når grænserne for afgift. Det er umiddelbart ved 485.000 kr
OK, tak Brian.
Det var også lidt der jeg var på vej hen i mit mindset.
Bare lidt tyndt, at man skal til at lave sin egen lille konfigurator i et Excel sheet .. som så bl.a. skal tage forbehold for den afhgængighed der er mellem nogle af tilvalgene.
Men så kan man selvf sidde og nulre lidt med det på en grå fr(e/i)dag ... :)
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 14. maj 2021, 07:41

HansH skrev:
BrianDS skrev:
14. maj 2021, 06:57
Jeg har samme oplevelse, i øvrigt også på andre modeller fra både Skoda og VW, det virker dog til de har fået opdateret så afgiften også slår igennem når man når de forskellige grænser.

Umiddelbart er Audi lidt bedre men ikke helt på plads.

Jeg ville gå ud fra prislisterne, men med forbehold for tillæg når man når grænserne for afgift. Det er umiddelbart ved 485.000 kr
OK, tak Brian.
Det var også lidt der jeg var på vej hen i mit mindset.
Bare lidt tyndt, at man skal til at lave sin egen lille konfigurator i et Excel sheet .. som så bl.a. skal tage forbehold for den afhgængighed der er mellem nogle af tilvalgene.
Men så kan man selvf sidde og nulre lidt med det på en grå fr(e/i)dag ... :)
Det har jeg også selv gjort flere gange, også fordi konfigurator ikke virker til at være komplet og tage højde for alt - desværre

Det tager tid, men som du selv siger, er det ganske god beskæftigelse på en gråvejrsdag
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 14. maj 2021, 07:47

Det Excel ark findes allerede - det er her i tråden.

Mener det var KMDTHY som lavede det, faktisk.
These users thanked the author Dennis2k for the post:
BrianDS
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 14. maj 2021, 07:55

adamski skrev:
17. feb 2021, 08:36
Deres konfigurator er i udu. Jeg har lavet et Google Sheet, man kan bruge i mellemtiden:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... bQpQI/copy

Kryds af i de grønne felter, så gør sheet'et resten.
Jeg huskede forkert - her er Excel arket, glimrende arbejde :)
These users thanked the author Dennis2k for the post (total 3):
BrianDSHansHKMDTHY
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 14. maj 2021, 08:08

Dennis2k skrev:Det Excel ark findes allerede - det er her i tråden.

Mener det var KMDTHY som lavede det, faktisk.
Enig - udfordringen er at prislisterne ændrer sig - derfor ender jeg ofte med at lave det selv - og tilsvarende for at sammenligne med andre biler BilledeBillede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

JesperAsk
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14. maj 2021, 11:28
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af JesperAsk » 14. maj 2021, 12:40

Nu har jeg fulgt med i tråden i nogen tid, og det virker som om at der er en stiltiende accept af grænsen for elbil afgift som jeg simpelthen ikke kan se rigtigheden af. Nogen der kan opklare?

Når jeg ser guides til udregning og læser partiernes hensigtserklæring på afgifter gældende fra 1/1-2021, så ser jeg udregningen således:

Afgiftspligtig værdi
Bilens stålpris
- Batterifradrag
= Afgiftspligtig værdi

Udregning af afgift
25% af 65.000 kr.
65% af 137.200 kr.
150% af afgiftspligtig værdi over 202.200 kr.
Summen af disse = Afgift

Bundfradrag
Afgift minus 21.700 kr. bundfradrag for alle biler

Rabat på nulemissionsbiler
Rabat: 60%
Resterende afgift gange 40%
= Afgift efter rabat

Fradrag for elbiler
Afgift efter rabat minus 170.000 kr.
= Nettoafgift på elbil



Jeg har ikke set nogen steder at rækkefølgen skulle være anderledes end ovenstående, men ud fra ovenstående træder afgifterne først ind når stålprisen er over 506.000 kr., hvilket jo er en relevant forskel fra de 485.000-490.000 kr. jeg læser her og hos Skoda, hvis man overvejer en 80 Sportline med alle krydser.

Hvis nogen har en solid kilde der kan afklare hvad der er det rigtige, så vil det blive værdsat :)

-Jesper
These users thanked the author JesperAsk for the post:
BrianDS

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af xbn » 14. maj 2021, 13:14

Er stålprisen med eller uden moms i det regnestykke?
Billede

JesperAsk
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14. maj 2021, 11:28
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af JesperAsk » 14. maj 2021, 13:39

xbn skrev:
14. maj 2021, 13:14
Er stålprisen med eller uden moms i det regnestykke?
Der er stålprisen inkl. moms. Jeg forstår det sådan, at moms skal være med når man starter med at udregne den afgiftspligtige værdi.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 14. maj 2021, 15:03

JesperAsk skrev:
14. maj 2021, 12:40
Nu har jeg fulgt med i tråden i nogen tid, og det virker som om at der er en stiltiende accept af grænsen for elbil afgift som jeg simpelthen ikke kan se rigtigheden af. Nogen der kan opklare?

... uddybning af spørgsmål
Det virker blot som om du har fulgt den forkerte tråd :)

Vi har en tråd der udelukkende (næsten i hvert fald) beskæftiger sig med dét du spørger ind til.
Jeg mindes at der er et utal af opstillinger og udfordringer på regneeksempler osv osv.
Virker som det rigtige sted at starte.

viewtopic.php?f=2&t=152728
These users thanked the author HansH for the post:
ascaria
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 14. maj 2021, 16:23

JesperAsk skrev:Nu har jeg fulgt med i tråden i nogen tid, og det virker som om at der er en stiltiende accept af grænsen for elbil afgift som jeg simpelthen ikke kan se rigtigheden af. Nogen der kan opklare?

Når jeg ser guides til udregning og læser partiernes hensigtserklæring på afgifter gældende fra 1/1-2021, så ser jeg udregningen således:

Afgiftspligtig værdi
Bilens stålpris
- Batterifradrag
= Afgiftspligtig værdi

Udregning af afgift
25% af 65.000 kr.
65% af 137.200 kr.
150% af afgiftspligtig værdi over 202.200 kr.
Summen af disse = Afgift

Bundfradrag
Afgift minus 21.700 kr. bundfradrag for alle biler

Rabat på nulemissionsbiler
Rabat: 60%
Resterende afgift gange 40%
= Afgift efter rabat

Fradrag for elbiler
Afgift efter rabat minus 170.000 kr.
= Nettoafgift på elbil



Jeg har ikke set nogen steder at rækkefølgen skulle være anderledes end ovenstående, men ud fra ovenstående træder afgifterne først ind når stålprisen er over 506.000 kr., hvilket jo er en relevant forskel fra de 485.000-490.000 kr. jeg læser her og hos Skoda, hvis man overvejer en 80 Sportline med alle krydser.

Hvis nogen har en solid kilde der kan afklare hvad der er det rigtige, så vil det blive værdsat :)

-Jesper
Enig - der er måske en grøn hensigtserklæring, men selve konceptet er 100% rødt Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

JesperAsk
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14. maj 2021, 11:28
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af JesperAsk » 14. maj 2021, 16:49

Det er en simpel fejl 40 jeg har lavet. Jeg har noteret 65% afgift i det mellemste trin, men det er jo 85%.

Så det sætter grænsen for afgiftsfrit elbilkøb i 2021 på 487.920 kr.

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem
Indlæg: 277
Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:01
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 51 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af torniel » 14. maj 2021, 22:39

I løbet af den sidste uge har jeg prøvekørt en Tesla model 3 og en Skoda Enyaq. Jeg vidste det jo godt, men jeg er alligevel lidt skuffet over Enyaq, accelerationen er jo decideret sløj ift. en model 3. Jeg havde også sat næsen op efter pladsforhold som i min Kodiaq, men ærligt talt virkede Enyaq noget trang ift. Kodiaq, men i det mindste lidt bedre end ID.4. Ind- og udstigningskomfort var heller ikke lige så god som i Kodiaq. Nå, men jeg må prøve nogle koreanske og nogle svensk-kinesiske og se om de er bedre...
These users thanked the author torniel for the post (total 3):
palmenTargetKevinff
Mvh.
Torben

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 15. maj 2021, 06:14

Bagagerummet i en Kodiaq er meget større i en Kodiaq end i Enyaq, men ellers syntes jeg kabinerne virker rimelig ens.

Men enig i acceleration, der virker Model 3 som en potent racerbil og det gør Enyaq overhovedet ikke :lol:
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem
Indlæg: 277
Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:01
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 51 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af torniel » 15. maj 2021, 06:24

Benplads i kabinen er ringere. Døråbning virker mindre. Stofindtrækket på instrumentbræt var flot, men føltes "tyndt", når man trykker på det. Mindre detalje, og ikke en der ville gøre en forskel ift. beslutning om køb, men jeg foretrækker fornemmelsen af normalt soft touch indtræk. Dørhåndtag i kabinen er også lidt ærgerlige. Men det fede ved bilen er, at den virker som en normal bil og ikke har alle mulige specielle løsninger for at vise, at det er en elbil.

Jeg bliver nok nødt til at prøve den i en RS-udgave, trods alt
These users thanked the author torniel for the post (total 2):
palmenBrianDS
Mvh.
Torben

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 15. maj 2021, 07:09

torniel skrev:I løbet af den sidste uge har jeg prøvekørt en Tesla model 3 og en Skoda Enyaq. Jeg vidste det jo godt, men jeg er alligevel lidt skuffet over Enyaq, accelerationen er jo decideret sløj ift. en model 3. Jeg havde også sat næsen op efter pladsforhold som i min Kodiaq, men ærligt talt virkede Enyaq noget trang ift. Kodiaq, men i det mindste lidt bedre end ID.4. Ind- og udstigningskomfort var heller ikke lige så god som i Kodiaq. Nå, men jeg må prøve nogle koreanske og nogle svensk-kinesiske og se om de er bedre...
Nu nævner du Model 3, som er en helt anden type bil, og som i min verden har fordrejet hele ideen med en miljøvenlig bil, for accelerationen i en ENYAQ skulle efter papiret være at sammenligne med tilsvarende fossilbiler, den er i hvert tilfælde på papiret cirka ligeså hurtig som min nuværende bil...

De mange kræfter i Tesla tager også en del af rækkevidden hvis man bruger dem, og det gør samtidig forsikringen meget dyrere (i hvert tilfælde for mig), og så synes jeg alligevel den er langt fra hvad jeg vil putte i kategorien som "racerbil", selvom den er hurtig i acceleration...

Så hovedspørgsmålet er vel, hvordan kører bilen i forhold til de fossile konkurrenter i prisklassen? Fx den nævnte Kodiaq?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 15. maj 2021, 07:23

BrianDS skrev:
15. maj 2021, 07:09
Nu nævner du Model 3, som er en helt anden type bil, og som i min verden har fordrejet hele ideen med en miljøvenlig bil, for accelerationen i en ENYAQ skulle efter papiret være at sammenligne med tilsvarende fossilbiler, den er i hvert tilfælde på papiret cirka ligeså hurtig som min nuværende bil...

De mange kræfter i Tesla tager også en del af rækkevidden hvis man bruger dem, og det gør samtidig forsikringen meget dyrere (i hvert tilfælde for mig), og så synes jeg alligevel den er langt fra hvad jeg vil putte i kategorien som "racerbil", selvom den er hurtig i acceleration...

Så hovedspørgsmålet er vel, hvordan kører bilen i forhold til de fossile konkurrenter i prisklassen? Fx den nævnte Kodiaq?
Ja ok, racerbil er måske så meget sagt. Men ellers enig, farten i en Model 3 er lidt et partytrick som er sjovt de første par dage. Den utrolig højre forsikringspræmie holder ved :D

Jeg kommer fra en 1.6 Passat og der føles Id.4/Enyaq meget hurtigere, specielt fra 0-60.
Jeg føler heller ikke at det er relevant at diskutere acceralation og hastighed i en familie el-bil, for hele drivlinjen er hurtig nok, man mangler ikke noget med mindre man kommer fra en fossil bil med 200+ HK
Elbilerne føles bare hurtigere mod tilsvarende fossil biler
These users thanked the author Dennis2k for the post (total 2):
BrianDSKevinff
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 15. maj 2021, 07:36

Dennis2k skrev:
BrianDS skrev:
15. maj 2021, 07:09
Nu nævner du Model 3, som er en helt anden type bil, og som i min verden har fordrejet hele ideen med en miljøvenlig bil, for accelerationen i en ENYAQ skulle efter papiret være at sammenligne med tilsvarende fossilbiler, den er i hvert tilfælde på papiret cirka ligeså hurtig som min nuværende bil...

De mange kræfter i Tesla tager også en del af rækkevidden hvis man bruger dem, og det gør samtidig forsikringen meget dyrere (i hvert tilfælde for mig), og så synes jeg alligevel den er langt fra hvad jeg vil putte i kategorien som "racerbil", selvom den er hurtig i acceleration...

Så hovedspørgsmålet er vel, hvordan kører bilen i forhold til de fossile konkurrenter i prisklassen? Fx den nævnte Kodiaq?
Ja ok, racerbil er måske så meget sagt. Men ellers enig, farten i en Model 3 er lidt et partytrick som er sjovt de første par dage. Den utrolig højre forsikringspræmie holder ved :D

Jeg kommer fra en 1.6 Passat og der føles Id.4/Enyaq meget hurtigere, specielt fra 0-60.
Jeg føler heller ikke at det er relevant at diskutere acceralation og hastighed i en familie el-bil, for hele drivlinjen er hurtig nok, man mangler ikke noget med mindre man kommer fra en fossil bil med 200+ HK
Elbilerne føles bare hurtigere mod tilsvarende fossil biler
Tak - enig Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem
Indlæg: 277
Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:01
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 51 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af torniel » 15. maj 2021, 08:31

Miljø-faktoren er ikke det afgørende for mig, det er bare en bonus. Jeg forventer heller ikke Tesla-accelerationer, men jeg forventer mere end det jeg oplevede. Havde bilen været lige så rummelig som Kodiaq, havde den skuffende acceleration da heller gjort nogen forskel i forhold til køb. Men som det er nu, er jeg skuffet.

Ud over det er jeg enig i at 0-60 er fint nok. Men jeg har altid accelereret hårdt, og det vil rækkevidde- eller miljøhensyn næppe ændre på, så jeg synes egentlig ikke, at det er et party trick.
These users thanked the author torniel for the post:
palmen
Mvh.
Torben

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020

palmen
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22. feb 2021, 06:29
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 3 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af palmen » 15. maj 2021, 08:37

torniel skrev:
15. maj 2021, 08:31
Miljø-faktoren er ikke det afgørende for mig, det er bare en bonus. Jeg forventer heller ikke Tesla-accelerationer, men jeg forventer mere end det jeg oplevede. Havde bilen været lige så rummelig som Kodiaq, havde den skuffende acceleration da heller gjort nogen forskel i forhold til køb. Men som det er nu, er jeg skuffet.

Ud over det er jeg enig i at 0-60 er fint nok. Men jeg har altid accelereret hårdt, og det vil rækkevidde- eller miljøhensyn næppe ændre på, så jeg synes egentlig ikke, at det er et party trick.
Det gør jo heller ikke noget at det er sjovt at køre 😁
These users thanked the author palmen for the post:
torniel

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af superbeszzz » 15. maj 2021, 09:47

Jeg fatter heller ikke det store fokus på acceleration. Jeg havde tidligere en bil, der gik 0-100 på under 5 sek. jeg tror min nuværende går 0-100 på under 6 sek. det har jeg nok brugt 20 gange på 3 år. Min nuværende e-tron er jo en SUV type. Jeg kunne fint nøjes med 0-100 på 8 sekunder, men jeg har selvfølgelig også rundet 40 år. Jeg ser det simpelthen som en faktor, der har mistet sin betydning. Back in the days hvor man diskuterede 0-100 på 12 eller 15 sekunder, var det meget relevant. For nuværende, hvor det er 6 eller 8 sekunder, syntes jeg er mindre relevant, særligt for en familiebil.
These users thanked the author superbeszzz for the post (total 8):
BrianDSDennis2kHansHMartinusMorten HedenstedjansomGaSelleBrian Scharling
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem
Indlæg: 277
Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:01
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 51 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af torniel » 15. maj 2021, 11:01

Jeg har det bare sådan, at jeg gerne vil købe noget der kan noget mere end det jeg allerede har

Men som sagt er det ikke kampafgørende, selv om jeg blot er en vårhare i forhold til @superbeszzz
Mvh.
Torben

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af superbeszzz » 15. maj 2021, 12:23

torniel skrev:
15. maj 2021, 11:01
Jeg har det bare sådan, at jeg gerne vil købe noget der kan noget mere end det jeg allerede har Billede

Men som sagt er det ikke kampafgørende, selv om jeg blot er en vårhare i forhold til @superbeszzz Billede
Til gengæld er du 7 meter høj. Det ville give mere mening, hvis du lod dig transportere i et godstog.

Er du virkelig yngre end mig?
These users thanked the author superbeszzz for the post:
BrianDS
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af GaSelle » 15. maj 2021, 13:34

torniel skrev:
15. maj 2021, 11:01
Jeg har det bare sådan, at jeg gerne vil købe noget der kan noget mere end det jeg allerede har Billede

Men som sagt er det ikke kampafgørende, selv om jeg blot er en vårhare i forhold til @superbeszzz Billede
Altså, en Kodiaq 1.5 TSI (din signatur) går 0-100 på 9.8 sekunder. Det kan de fleste, hvis ikke alle, af ID/Skoda elbilerne da stikke?
These users thanked the author GaSelle for the post (total 3):
Morten HedenstedBrianDSBrian Scharling

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem
Indlæg: 277
Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:01
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 51 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af torniel » 15. maj 2021, 13:52

superbeszzz skrev:
15. maj 2021, 12:23
Til gengæld er du 7 meter høj. Det ville give mere mening, hvis du lod dig transportere i et godstog.

Er du virkelig yngre end mig?
Godstog minder lidt for meget om offentlig transport... Og ja, jeg er yngst :)
GaSelle skrev:
15. maj 2021, 13:34
Altså, en Kodiaq 1.5 TSI (din signatur) går 0-100 på 9.8 sekunder. Det kan de fleste, hvis ikke alle, af ID/Skoda elbilerne da stikke?
Ja, men forskellen føles bare ikke markant nok. En del af dette tilskriver jeg manglende motorlyd, som jeg finder bidrager til fornemmelsen af acceleration.
Mvh.
Torben

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020

Wagner66
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29. okt 2014, 19:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 10 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Wagner66 » 15. maj 2021, 16:46

Hej
Vi har besluttet at købe Enyaq 60+. Hvorfor?
ID4 kabinen ser billig ud.
Ionic 5 er bare ikke “simply clever”
Jeg er for gammel til EV6.
Vi solgte vores elskede Octavia sidste år da vi opdagede at det var muligt at lease e-niro. Jeg havde længe et ønske om at prøve el.
Den er en dejlig bil at køre i, 7sek. 0-100, plads til 4 og ok bagagerum og lavt strøm forbrug Men, det er ikke en Skoda 😊
Vi har gjort os nogle gode erfaringer:
- 11kw ladning og wallboks hjemme er et must.
- app og ota er et must
- ca 60 kwh batterie er nok. Hvis man husker at planlægge sine ture og lader når man kan.

Fabianen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Fabianen » 15. maj 2021, 16:53

Wagner66 skrev:
15. maj 2021, 16:46
Hej
Vi har besluttet at købe Enyaq 60+. Hvorfor?
ID4 kabinen ser billig ud.
Ionic 5 er bare ikke “simply clever”
Jeg er for gammel til EV6.
Vi solgte vores elskede Octavia sidste år da vi opdagede at det var muligt at lease e-niro. Jeg havde længe et ønske om at prøve el.
Den er en dejlig bil at køre i, 7sek. 0-100, plads til 4 og ok bagagerum og lavt strøm forbrug Men, det er ikke en Skoda 😊
Vi har gjort os nogle gode erfaringer:
- 11kw ladning og wallboks hjemme er et must.
- app og ota er et must
- ca 60 kwh batterie er nok. Hvis man husker at planlægge sine ture og lader når man kan.
Når du ikke er mærke fanatiker og du har været i Niro , hvorfor så ikke vente og prøve Ioniq? Så kan man altid smide den ud med skraldet bagefter?
Men indrømmet, man skal nok være lidt frisk på noget andet hvis man er til Ioniq.
(Hilsen en Skoda, Fiat, Suzuki , vw, Honda mand.)

Wagner66
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29. okt 2014, 19:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 10 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Wagner66 » 15. maj 2021, 17:20

Jeg har også tænkt tanken. Men når alt kommer til alt er Ioniq kun interessant fordi den har 800v system.

Fabianen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Fabianen » 15. maj 2021, 18:23

Wagner66 skrev:
15. maj 2021, 17:20
Jeg har også tænkt tanken. Men når alt kommer til alt er Ioniq kun interessant fordi den har 800v system.
Ok ja, og så udstyrsniveauet som har været diskuteret til hudløshed i denne tråd.
These users thanked the author Fabianen for the post:
palmen

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 15. maj 2021, 18:31

torniel skrev:
superbeszzz skrev:
15. maj 2021, 12:23
Til gengæld er du 7 meter høj. Det ville give mere mening, hvis du lod dig transportere i et godstog.

Er du virkelig yngre end mig?
Godstog minder lidt for meget om offentlig transport... Og ja, jeg er yngst :)
GaSelle skrev:
15. maj 2021, 13:34
Altså, en Kodiaq 1.5 TSI (din signatur) går 0-100 på 9.8 sekunder. Det kan de fleste, hvis ikke alle, af ID/Skoda elbilerne da stikke?
Ja, men forskellen føles bare ikke markant nok. En del af dette tilskriver jeg manglende motorlyd, som jeg finder bidrager til fornemmelsen af acceleration.
Jeg har ikke prøvet en ENYAQ endnu, men jeg kan godt genkende det med at lyden kan give indtryk af mere - hvis lyden da passer til det, jeg synes ikke det virker så godt i de almindelige dødelige 3 og 4 cylinder motoren BilledeBillede

En helt anden oplevelse fra en anden på Facebook, citat:
"Lige kommet hjem efter demo tur i en noget skrabet Enyaq 60. Fed oplevelse stadig og der er sku noget træk i når man kommer fra en KodiaqBillede En smule mindre plads men ikke noget af betydning i min optik.
...
Men fed bil!"
(Ikke relevant tekst skåret fra)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"