Skoda ENYAQ

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 13. jul 2021, 20:18

Du kan tilkøbe det senere via bilens software, men det er ikke klart endnu.

Jeg tror først det bliver muligt efter software opdatering i Q1 2022.

Det står i en pressemeddelse fra marts 2021
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

bet_mads
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 2. sep 2008, 19:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af bet_mads » 13. jul 2021, 20:20

Dennis2k skrev:Du kan tilkøbe det senere via bilens software, men det er ikke klart endnu.

Jeg tror først det bliver muligt efter software opdatering i Q1 2022.
Er det noget man kan læse et sted, eller få bekræftet hos Skoda? Det lyder fint i hvert fald..

Sendt fra min ELE-L29 med Tapatalk


Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 13. jul 2021, 20:21

Jeg kunne selvfølgelig lige have vedhæftet pressemeddelsen :)
Vedhæftede filer
05_SKODA_ENYAQ_iV_DPL_Press_kit_Connectivity.pdf
(176.94 KiB) Downloadet 135 gange
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Target » 13. jul 2021, 21:02

Jeg var ude og prøvekøre en Enyaq 80 i dag, og det er egentlig en fin bil der gør det så godt som forventet. Den var dog lidt sløv i det, men det havde jeg egentlig også forventet, når den kun har 204hk til de mange kilo.
Lækker lille venderadius, pæn kabine og HUD'en fungerede også ganske godt, specielt med AR delen. Jeg lagde dog mærke til, at den "håndstøtte" der er foran skærmen i midten knirkede... Fik ikke testet de andre Enyaq'er, om det også var tilfældet i dem. Men det var lidt skuffende.
Efter prøvekørslen talte jeg lidt med sælgeren og spurgte lidt ind til bl.a. sædeventilation, Canton anlæg og 80x udgaven. I den forbindelse nævnte han, at man nok ikke skulle forvente at kunne bruge de ekstra hestekræfter i 80x'eren, udover i særligt gunstige situationer. Det var nemlig noget de havde erfaret med ID4'eren. Så han mente ikke det var værd at bruge de ekstra penge på en 80x'er...
Det undrede mig selvfølgelig, så nu prøvede jeg lige at se på Skoda Norge, hvor de længe har haft 80x'eren på deres hjemmeside. Og der skriver de følgende som kommentar til netop 80x'eren.
Maksimal effekt kan oppnås maksimalt i 30 sekunder. Effekten som er tilgjengelig i individuelle kjøresituasjoner, avhenger av variable faktorer som omgivelsestemperatur, lading /
temperatur / status eller fysisk aldring av høyvoltsbatteriet. For at maksimal effekt skal være tilgjengelig må høyvoltsbatteriet ha en batteritemperatur mellom 23 og 50 ° C og et
batterinivå > 88%. Eventuelle avvik fra parameterne spesifisert ovenfor kan føre til redusert effekt og til og med at maksimal effekt ikke er tilgjengelig. Til en viss grad kan
batteritemperaturen indirekte påvirkes via klimastyring, ladenivået og andre parametere som kan stilles inn i kjøretøyet. Effekten som er tilgjengelig for øyeblikket, vises på effektmåleren.
For å opprettholde høyvoltsbatteriets tilgjengelige kapasitet så langt det er mulig, anbefales det å sette et lademål på 80% for batteriet for daglig bruk (kan justeres til 100% f.eks. før
lange reiser).
Det kommer godt nok noget bag på mig... Jeg synes da heller ikke det har været nævnt her i tråden? Eller har jeg bare overset det?
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 13. jul 2021, 21:16


Target skrev:Jeg var ude og prøvekøre en Enyaq 80 i dag, og det er egentlig en fin bil der gør det så godt som forventet. Den var dog lidt sløv i det, men det havde jeg egentlig også forventet, når den kun har 204hk til de mange kilo.
Lækker lille venderadius, pæn kabine og HUD'en fungerede også ganske godt, specielt med AR delen. Jeg lagde dog mærke til, at den "håndstøtte" der er foran skærmen i midten knirkede... Fik ikke testet de andre Enyaq'er, om det også var tilfældet i dem. Men det var lidt skuffende.
Efter prøvekørslen talte jeg lidt med sælgeren og spurgte lidt ind til bl.a. sædeventilation, Canton anlæg og 80x udgaven. I den forbindelse nævnte han, at man nok ikke skulle forvente at kunne bruge de ekstra hestekræfter i 80x'eren, udover i særligt gunstige situationer. Det var nemlig noget de havde erfaret med ID4'eren. Så han mente ikke det var værd at bruge de ekstra penge på en 80x'er...
Det undrede mig selvfølgelig, så nu prøvede jeg lige at se på Skoda Norge, hvor de længe har haft 80x'eren på deres hjemmeside. Og der skriver de følgende som kommentar til netop 80x'eren.
...]
Det kommer godt nok noget bag på mig... Jeg synes da heller ikke det har været nævnt her i tråden? Eller har jeg bare overset det?
Først og fremmest har jeg lidt samme indtryk efter at have prøvet ENYAQ, den er ikke kvik, og kan godt lige bruge lidt ekstra tid for at blive finpudset.

I forhold til 80x, så vil jeg forvente den er ligesom de andre der ikke er kommet endnu, fx Audi Q4 e-tron 45, altså den med 265 HK, hvor Q4 e-tron 50 og ID.4 GTX har maksimalt 299 HK, som boost, beskrevet som den norske tekst - og altså ligesom jeg forventer en ENYAQ RS vil være.
Jeg kan ikke forstå hvis 80x kun har de 265 HK tilgængelig i 30 sekunder og går ned på 204 HK, når den har to motorer og dermed træk på alle fire, hvor de større med 299 HK går ned på de 265 HK når de optimale betingelser ikke er til stede.

Jeg så et opslag for nogle måneder siden hvor Canton var nævnt som en mulighed fra uge 47 - altså i 2022, det var der flere ting der var - og der var før de gik i stå med chipmangel.
These users thanked the author BrianDS for the post:
Target
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Target » 13. jul 2021, 21:55

BrianDS skrev:
13. jul 2021, 21:16

Først og fremmest har jeg lidt samme indtryk efter at have prøvet ENYAQ, den er ikke kvik, og kan godt lige bruge lidt ekstra tid for at blive finpudset.

I forhold til 80x, så vil jeg forvente den er ligesom de andre der ikke er kommet endnu, fx Audi Q4 e-tron 45, altså den med 265 HK, hvor Q4 e-tron 50 og ID.4 GTX har maksimalt 299 HK, som boost, beskrevet som den norske tekst - og altså ligesom jeg forventer en ENYAQ RS vil være.
Jeg kan ikke forstå hvis 80x kun har de 265 HK tilgængelig i 30 sekunder og går ned på 204 HK, når den har to motorer og dermed træk på alle fire, hvor de større med 299 HK går ned på de 265 HK når de optimale betingelser ikke er til stede.

Jeg så et opslag for nogle måneder siden hvor Canton var nævnt som en mulighed fra uge 47 - altså i 2022, det var der flere ting der var - og der var før de gik i stå med chipmangel.
Den norske kommentarer var til netop 80x med 265hk.
Om den ryger helt ned på 204hk ved jeg ikke. :?
Ham sælgeren hos Skoda vidste slet ikke at der ville komme sædeventilation Og Canton. :)
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 13. jul 2021, 22:02

Target skrev:...

Den norske kommentarer var til netop 80x med 265hk.
Om den ryger helt ned på 204hk ved jeg ikke. :?
Ham sælgeren hos Skoda vidste slet ikke at der ville komme sædeventilation Og Canton. :)
Sælgere kan jo ikke vide alt - men jeg synes det er underligt hvis ikke en ekstra elmotor kan bidrage hele tiden - der må være gået noget galt i kommunikationen - ID.4 GTX og 80x er i hvert tilfælde ikke det samme setup
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Target » 14. jul 2021, 05:56

BrianDS skrev:
13. jul 2021, 22:02
Target skrev:...

Den norske kommentarer var til netop 80x med 265hk.
Om den ryger helt ned på 204hk ved jeg ikke. :?
Ham sælgeren hos Skoda vidste slet ikke at der ville komme sædeventilation Og Canton. :)
Sælgere kan jo ikke vide alt - men jeg synes det er underligt hvis ikke en ekstra elmotor kan bidrage hele tiden - der må være gået noget galt i kommunikationen - ID.4 GTX og 80x er i hvert tilfælde ikke det samme setup
Nej jeg er helt enig i, at sælgerne ikke kan vide alt. :-) Det forventer jeg som sådan heller ikke.
Med hensyn til den ekstra elmotor, så tror jeg såmænd nok den kan bidrage, men nok kun i mindre omfang når de opstillede kriterier ikke er opfyldt.
Uden at vide det, så forestiller jeg mig at den eneste forskel der er på ID.4 GTX og 80x er en kraftigere motor på førstnævnte? Batteri osv. er vel ens på de to modeller, og da kriterierne umiddelbart kun går på batteriet, så må samme problematik gøre sig gældende for begge modeller (som du også nævner).
Så kunne man forestille sig, at ID.4 GTX qua den større motor kan holde en højere baseline på hestekræfter (265hk som du nævner), og 80x måske kun har en baseline på måske 230hk? :?:
Jeg ville da ønske at der kommer noget officielt dokumentation omkring dette, og hvad man kan forvente af modellerne. Men det lader ikke til at de oplyser om det i Norge, så der er nok ringe udsigt til at den information bliver tilgængelig i Danmark, når 80x bliver lanceret. :|
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 14. jul 2021, 06:11

Target skrev:
Nej jeg er helt enig i, at sælgerne ikke kan vide alt. :-) Det forventer jeg som sådan heller ikke.
Med hensyn til den ekstra elmotor, så tror jeg såmænd nok den kan bidrage, men nok kun i mindre omfang når de opstillede kriterier ikke er opfyldt.
Uden at vide det, så forestiller jeg mig at den eneste forskel der er på ID.4 GTX og 80x er en kraftigere motor på førstnævnte? Batteri osv. er vel ens på de to modeller, og da kriterierne umiddelbart kun går på batteriet, så må samme problematik gøre sig gældende for begge modeller (som du også nævner).
Så kunne man forestille sig, at ID.4 GTX qua den større motor kan holde en højere baseline på hestekræfter (265hk som du nævner), og 80x måske kun har en baseline på måske 230hk? :?:
Jeg ville da ønske at der kommer noget officielt dokumentation omkring dette, og hvad man kan forvente af modellerne. Men det lader ikke til at de oplyser om det i Norge, så der er nok ringe udsigt til at den information bliver tilgængelig i Danmark, når 80x bliver lanceret. :|
Jeg kan næsten ikke forstå hvis det er tilfældet, batteriet er jo også er samme i 80'eren med 204 HK

Ved de andre MEB biler er det teksten for den med 299 HK og intet om den med 265 HK
Selvom det nok er for at skåne batteriet, så ville jeg forvente lidt mere i en med to motorer.

Audi skriver præcis det samme om Q4 e-tron 50
Billede

These users thanked the author BrianDS for the post:
Target
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af peter w » 14. jul 2021, 06:39

BrianDS skrev:
13. jul 2021, 22:02
Target skrev:...

Den norske kommentarer var til netop 80x med 265hk.
Om den ryger helt ned på 204hk ved jeg ikke. :?
Ham sælgeren hos Skoda vidste slet ikke at der ville komme sædeventilation Og Canton. :)
Sælgere kan jo ikke vide alt - men jeg synes det er underligt hvis ikke en ekstra elmotor kan bidrage hele tiden - der må være gået noget galt i kommunikationen - ID.4 GTX og 80x er i hvert tilfælde ikke det samme setup
Sælgere bør da vide stort set alt om det produkt de sælger, og helt sikkert bør de vide, om der kommer Canton og sædeventilation.
These users thanked the author peter w for the post:
chrstn_olsen
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 14. jul 2021, 06:47

Men hvis importøren ikke fortæller det til forhandlerne, så er det lidt op ad bakke.
These users thanked the author Dennis2k for the post:
BrianDS
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 14. jul 2021, 06:54

peter w skrev:
BrianDS skrev:
13. jul 2021, 22:02
Target skrev:...

Den norske kommentarer var til netop 80x med 265hk.
Om den ryger helt ned på 204hk ved jeg ikke. :?
Ham sælgeren hos Skoda vidste slet ikke at der ville komme sædeventilation Og Canton. :)
Sælgere kan jo ikke vide alt - men jeg synes det er underligt hvis ikke en ekstra elmotor kan bidrage hele tiden - der må være gået noget galt i kommunikationen - ID.4 GTX og 80x er i hvert tilfælde ikke det samme setup
Sælgere bør da vide stort set alt om det produkt de sælger, og helt sikkert bør de vide, om der kommer Canton og sædeventilation.
Det er ikke mit indtryk at det er tilfældet Billede

Det er nu heller ikke en forventning jeg har, set i lyset af at en Skoda forhandler har minimum
Citigo
Fabia
Scala
Octavia
Superb
Kamiq
Karoq
Kodiaq
ENYAQ

Alle sammen i 3-6 forskellige varianter, med forskelligt udstyr, og dertil kommende modeller, facelifts, og lignende - det vil være for meget at forlange for et enkelt menneske at holde styr på det hele, og især når kunden selv kan læse sig til det i materialet.
Hvorfor kunden ofte har sat sig mere ind i den specifikke model.

Udover alle de nye biler fra et enkelt mærke, så har nogle af dem flere mærker, samt de har en række brugte biler.

At der kommer mere udstyr, det er ikke noget de kan bekræfte, ikke før det er sendt ud som en meddelelse til dem, og inden da har vi ofte hørt om det på sociale medier.

Det kan godt være det er mig det er galt med, men jeg ville ikke forvente at sælgeren er ekspert i alle mulighederne
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 14. jul 2021, 06:57

Dennis2k skrev:Men hvis importøren ikke fortæller det til forhandlerne, så er det lidt op ad bakke.
Enig, og importøren skal også først have det fra fabrikken Billede

De har før brændt sig på ting der aldrig skete, da jeg bestilte min seneste bil var der på prislisten en option med Dynaudio, men med ukendt leveringstid, jeg ville gerne have det, men valgte at bestille uden
Modellen har været på markedet siden 2015, og jeg bestilte i 2017, men det er stadig ikke muligt at få Dynaudio i den model - så havde de lovet mig det ville komme, så skulle jeg vente endnu BilledeBillede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af peter w » 14. jul 2021, 07:10

BrianDS skrev:
14. jul 2021, 06:54
peter w skrev:
BrianDS skrev:
13. jul 2021, 22:02


Sælgere kan jo ikke vide alt - men jeg synes det er underligt hvis ikke en ekstra elmotor kan bidrage hele tiden - der må være gået noget galt i kommunikationen - ID.4 GTX og 80x er i hvert tilfælde ikke det samme setup
Sælgere bør da vide stort set alt om det produkt de sælger, og helt sikkert bør de vide, om der kommer Canton og sædeventilation.
Det er ikke mit indtryk at det er tilfældet Billede

Det er nu heller ikke en forventning jeg har, set i lyset af at en Skoda forhandler har minimum
Citigo
Fabia
Scala
Octavia
Superb
Kamiq
Karoq
Kodiaq
ENYAQ

Alle sammen i 3-6 forskellige varianter, med forskelligt udstyr, og dertil kommende modeller, facelifts, og lignende - det vil være for meget at forlange for et enkelt menneske at holde styr på det hele, og især når kunden selv kan læse sig til det i materialet.
Hvorfor kunden ofte har sat sig mere ind i den specifikke model.

Udover alle de nye biler fra et enkelt mærke, så har nogle af dem flere mærker, samt de har en række brugte biler.

At der kommer mere udstyr, det er ikke noget de kan bekræfte, ikke før det er sendt ud som en meddelelse til dem, og inden da har vi ofte hørt om det på sociale medier.

Det kan godt være det er mig det er galt med, men jeg ville ikke forvente at sælgeren er ekspert i alle mulighederne
Selvfølgelig skal de ikke kunne det udenad, men de er ansvarlige for at have styr på al info om bilerne; hvem skulle ellers? Sælgerne er de eneste som køberne har adgang til.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 14. jul 2021, 07:18

Jeg forventer ikke sælgeren kan hele model programmet, udstyrslisterne samt fremtidige opdateringer i hovedet... Men jeg forventer at han undersøge tingene efter behov. Da jeg begyndte at tale om Enyaq tilbage i februar, da vidste jeg langt mere om bilen end sælgeren gjorde.

Jeg syntes kun det er naturligt, jeg vil hellere have de har en grundviden og undersøger de mere kompliceret spørgsmål efter behov.
These users thanked the author Dennis2k for the post:
BrianDS
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af magre » 14. jul 2021, 07:37

de ovenstående poster fortæller (desværre) meget godt hvorfor at det er lidt for let at blive træt af elbil hypen - praktisk talt alt der har med selve el delen af bilen at gøre er elastik i meter mål - rækkevidden er opgivet som om at bilen kun kørte ned ad bakke og effekt er også opgivet så rosenrødt som overhovedet muligt...

Ikke at det ikke også finder sted hos "almindelige" biler men det er imho en del mere overdreven hos el-biler.

Når det så er sagt så får både Enyaq og Q4 e-tron en del bedre ord med på vejen fra div. bilanmeldere end ID.4 som regel gør. Og det forstår jeg godt. Jeg har prøvekørt både en ID.4 og en Enyaq og kunne aldrig forestille mig at købe en ID.4 over en Enyaq - en Enyaq kunne jeg godt køre rundt i men jeg synes stadig at der er en del væsentlige kompromiser, herunder batteristørrelse og ladehastighed. Jeg forstår ikke hvorfor Enyaq ikke tilbydes med fx 95kWh batteri. Eller hvis man endelig skulle have smæk for skillingerne hos Audi, hvorfor så ikke tilbyde Q4 e-tron med et større batteri end hos de billigere søstermodeller?

Ydermere så virker det lidt for fattigt kunstigt at begrænse ladehastigheden og så sætte en pris på at "opgradere" noget som er essentielt for en el-bil

38 minutter fra 2-80% er ikke imponerende når batteriet "kun" er på 77kWh effektivt.
https://www.youtube.com/watch?v=_wAL0t3d1Z0
Senest rettet af magre 14. jul 2021, 07:52, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author magre for the post:
BrianDS
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 14. jul 2021, 07:41

Jeg synes ikke man kan forvente at en bilsælger har svar på rede hånd på alt. Som Brian skriver - der er pænt mange modeller og varianter at holde styr på, og det er et moving target. Aut. Skoda forhandler i Fredericia er også aut. Seat .... så det mere eller mindre fordobler lige materialet.

For mig er det vigtigste at han har integriteten til at sige "Det ved jeg ikke - men jeg finder ud af det, og kommer tilbage til dig", når han møder et spørgsmål han ikke kender svaret på ....... fremfor at føle det som en plet på hans ego, og derfor gætter på noget, og får det til at lyde som om han har fod på det. Det er den absolut værste fejl han kan begå, i min bog.

Det afgørende er at han er kontaktpunktet der har adgang til kilden, og kan søge det korrekte svar dér, og så vende tilbage.

Den svære situation er jo, når man oprigtigt tror man har det rigtige svar, og derfor giver dette. Og det så viser sig at virkeligheden var en anden..... Så kommer næste disciplin: kunsten at håndtere dette professionelt overfor den misinformerede kunde.
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
Dennis2kBrianDSAnders D
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 14. jul 2021, 09:49

HansH skrev:Jeg synes ikke man kan forvente at en bilsælger har svar på rede hånd på alt. Som Brian skriver - der er pænt mange modeller og varianter at holde styr på, og det er et moving target. Aut. Skoda forhandler i Fredericia er også aut. Seat .... så det mere eller mindre fordobler lige materialet.

For mig er det vigtigste at han har integriteten til at sige "Det ved jeg ikke - men jeg finder ud af det, og kommer tilbage til dig", når han møder et spørgsmål han ikke kender svaret på ....... fremfor at føle det som en plet på hans ego, og derfor gætter på noget, og får det til at lyde som om han har fod på det. Det er den absolut værste fejl han kan begå, i min bog.

Det afgørende er at han er kontaktpunktet der har adgang til kilden, og kan søge det korrekte svar dér, og så vende tilbage.

Den svære situation er jo, når man oprigtigt tror man har det rigtige svar, og derfor giver dette. Og det så viser sig at virkeligheden var en anden..... Så kommer næste disciplin: kunsten at håndtere dette professionelt overfor den misinformerede kunde.
Helt enig - og nogle ting kan de bare ikke få igennem de officielle kanaler - fx når og hvis Canton kommer i ENYAQ

Det at indrømme man ikke ved det, men være villig til at undersøge det, jeg tænker ligesom du at det er en af de vigtigste egenskaber for en sælger.
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 14. jul 2021, 09:53

magre skrev:
14. jul 2021, 07:37

.....

Ydermere så virker det lidt for fattigt kunstigt at begrænse ladehastigheden og så sætte en pris på at "opgradere" noget som er essentielt for en el-bil

38 minutter fra 2-80% er ikke imponerende når batteriet "kun" er på 77kWh effektivt.
https://www.youtube.com/watch?v=_wAL0t3d1Z0
Generelt skal man helst ikke køre sin el-bil ned på 2%, det er konsekvent for alle producenter. Jeg syntes faktisk 2-80% på under 40min, er hæderligt.

Grundlæggende skal man ikke overveje en el-bil hvis man ikke er klar på kompromiser - det er min klare holdning. Kompromiserne vil blive mindre og mindre væsentlige de kommende år, derfor er el-biler bare ikke for alle lige nu.

Markedet for el-biler er stadig en niche set i det store billede..

WLTP normen er jo ikke kun måling ned ad bakke, der er forskelige parametre. Nogle vil have nemt ved at komme tæt på den opgivne rækkevidde og andre er længere fra. På det punkt er det nøjagtigt som med fossil biler. Det har bare fået meget fokus fordi mange har rækkevidde-angst :)
These users thanked the author Dennis2k for the post:
BrianDS
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 14. jul 2021, 10:13


Dennis2k skrev:...

WLTP normen er jo ikke kun måling ned ad bakke, der er forskelige parametre. Nogle vil have nemt ved at komme tæt på den opgivne rækkevidde og andre er længere fra. På det punkt er det nøjagtigt som med fossil biler. Det har bare fået meget fokus fordi mange har rækkevidde-angst :)
Delvist enig - WLTP er udviklet til fossilbiler, og elbiler har større følsomhed i forhold til udsving.
Derudover har jeg lagt mærke til at opgivet rækkevidde, samt WLTP forbrug ikke stemmer helt overens ved flere elbiler.

Altså forbrug i kWh/km er mindre end det der giver rækkevidden - nogle kommer tættere på end andre, men når man skriver "fra" og "op til" så er det ikke nemt - så får man opgivelsen af den med det laveste forbrug og længste rækkevidde - som ikke alle køber.

Anyway, jeg tror vi er enige i resten Billede
These users thanked the author BrianDS for the post:
Dennis2k
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Abyssinier
Nyt medlem
Indlæg: 204
Tilmeldt: 7. jan 2010, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 37 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Abyssinier » 14. jul 2021, 10:25

I dag er det tre uger siden, at vores 80'er blev produceret, men den står stadigvæk ved fabrikken og mangler en eller flere dele. Hvornår bilen er klar og kommer til Danmark er uklart men den forventede levering i juli kan efterhånden ikke nås. :-(

Træls situation men heldigvis har vi stadigvæk vores nuværende bil og problemerne med mangel på bestemte dele rammer ikke kun Skoda. Jeg har faktisk lidt ondt af forhandlerne. Det må (også) være frustrerende for dem, at de ikke får flere informationer, som de kan give videre.
These users thanked the author Abyssinier for the post:
BrianDS
Nuværende bil: 2021 Skoda Enyaq 80
Quartz grå, 20" Vega fælge, Design Selection ecuSuite kabine, svingbart anhængertræk med elektrisk frigørelse, Assisted Drive Plus, Convenience Plus, Drive Sport Basis, Familie Plus, Infotainment Plus, Klima Plus, Komfort sæde Plus, Lyn & Syn Basis, Parkering Plus, Transportpakke, Varmepumpe og Lynopladning 135 kW DC.
Tidligere bil: 2014 Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG 140 hk.

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af AAMS » 15. jul 2021, 04:31

Angående den reducerede effekt/tilgængelighed i 30 sekunder, findes der mig bekendt noget lignende indenfor transportbranchen.

En kollega på kontoret fortæller at der på Volvo´er og Scania´er heller ikke er alle kræfter/moment til rådighed, med mindre at den kører med et læs derefter. Dette for at reducere udledning af partikler/forbrug, samt unødvendigt belastning af komponenter.

Kunne noget lignende være tilfældet med den omtalte elektriske Skoda/Audi/VW hvor det ses som en mulighed for at forlænge rækkevidden på batteriet?

Just a thought.
Det man siger, er man selv

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 15. jul 2021, 05:34

AAMS skrev:Angående den reducerede effekt/tilgængelighed i 30 sekunder, findes der mig bekendt noget lignende indenfor transportbranchen.

En kollega på kontoret fortæller at der på Volvo´er og Scania´er heller ikke er alle kræfter/moment til rådighed, med mindre at den kører med et læs derefter. Dette for at reducere udledning af partikler/forbrug, samt unødvendigt belastning af komponenter.

Kunne noget lignende være tilfældet med den omtalte elektriske Skoda/Audi/VW hvor det ses som en mulighed for at forlænge rækkevidden på batteriet?

Just a thought.
Det er lige præcis derfor at maks effekt kun er tilgængelig i en periode - det var i hvert tilfælde den forklaring jeg kunne få.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Morten Hedensted » 15. jul 2021, 08:02

AAMS skrev:Angående den reducerede effekt/tilgængelighed i 30 sekunder, findes der mig bekendt noget lignende indenfor transportbranchen.

En kollega på kontoret fortæller at der på Volvo´er og Scania´er heller ikke er alle kræfter/moment til rådighed, med mindre at den kører med et læs derefter. Dette for at reducere udledning af partikler/forbrug, samt unødvendigt belastning af komponenter.

Kunne noget lignende være tilfældet med den omtalte elektriske Skoda/Audi/VW hvor det ses som en mulighed for at forlænge rækkevidden på batteriet?

Just a thought.
Den påstand gad jeg godt ha uddybet. Mig bekendt er alt effekt og moment tilgængeligt, så snart bilen belastes ved begge nævnte mærker.

Volvo har tidligere, sidst i 90’erne haft modeller, hvor momentet var fx 100 nm højere i de to højeste gear. Sådan er det også i den DAF jeg kører i nu.

Overordnet bruges den fulde effekt eller det fulde moment jo ikke, hvis ikke bilen belastes. Uanset type og mærke i øvrigt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
BrianDS
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af i-s » 15. jul 2021, 10:23

AAMS skrev:
15. jul 2021, 04:31
Angående den reducerede effekt/tilgængelighed i 30 sekunder, findes der mig bekendt noget lignende indenfor transportbranchen.

En kollega på kontoret fortæller at der på Volvo´er og Scania´er heller ikke er alle kræfter/moment til rådighed, med mindre at den kører med et læs derefter. Dette for at reducere udledning af partikler/forbrug, samt unødvendigt belastning af komponenter.

Kunne noget lignende være tilfældet med den omtalte elektriske Skoda/Audi/VW hvor det ses som en mulighed for at forlænge rækkevidden på batteriet?

Just a thought.
I elbiler er der typisk en tidsbegrænsning på boost, pga. der er ting som bliver rigtig varme under boost. Dvs. opvarmning af komponenter, som f.eks motor og inverter sker hurtigere end der kan køles. Derfor sætter man en tid på, så der kan ske afkøling inden evt. næste boost.
These users thanked the author i-s for the post (total 2):
BrianDSMorten Hedensted
/Søren.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Target » 15. jul 2021, 11:18

At det maksimale antal hestekræfter kun er tilgængelige som boost kan jeg egentlig godt leve med. Men at de kun er tilgængelige med over 88% SoC synes jeg godt nok er en væsentlig detalje. Især når der samtidig rådes til, at man normalvis kun lader op til 80% SoC.
These users thanked the author Target for the post:
Morten Hedensted
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Morten Hedensted » 15. jul 2021, 16:10

Target skrev:
15. jul 2021, 11:18
At det maksimale antal hestekræfter kun er tilgængelige som boost kan jeg egentlig godt leve med. Men at de kun er tilgængelige med over 88% SoC synes jeg godt nok er en væsentlig detalje. Især når der samtidig rådes til, at man normalvis kun lader op til 80% SoC.
Der ud over, ville det være interessant at vide, hvor meget effekt der ellers er til rådighed og hvornår og under hvilke omstændigheder.
Hvis man ender med de samme 204 HK som i en ikke GTX og samtidig er belastet af vægten fra en ekstra elmotor, er det da en klam fidus at købe en GTX!?
These users thanked the author Morten Hedensted for the post (total 2):
TargetBrianDS
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af magre » 15. jul 2021, 16:52

Dennis2k skrev:
14. jul 2021, 09:53
magre skrev:
14. jul 2021, 07:37

.....

Ydermere så virker det lidt for fattigt kunstigt at begrænse ladehastigheden og så sætte en pris på at "opgradere" noget som er essentielt for en el-bil

38 minutter fra 2-80% er ikke imponerende når batteriet "kun" er på 77kWh effektivt.
https://www.youtube.com/watch?v=_wAL0t3d1Z0
Generelt skal man helst ikke køre sin el-bil ned på 2%, det er konsekvent for alle producenter. Jeg syntes faktisk 2-80% på under 40min, er hæderligt.

Grundlæggende skal man ikke overveje en el-bil hvis man ikke er klar på kompromiser - det er min klare holdning. Kompromiserne vil blive mindre og mindre væsentlige de kommende år, derfor er el-biler bare ikke for alle lige nu.

Markedet for el-biler er stadig en niche set i det store billede..

WLTP normen er jo ikke kun måling ned ad bakke, der er forskelige parametre. Nogle vil have nemt ved at komme tæt på den opgivne rækkevidde og andre er længere fra. På det punkt er det nøjagtigt som med fossil biler. Det har bare fået meget fokus fordi mange har rækkevidde-angst :)
Jeg er klar over hvordan et batteri det virker men det bør ikke være en begrænsning som brugeren skal døje med.
Prøv at forestille dig hvis du købte en benzinbil hvor der stod at der kunne være 60 L benzin i tanken.
Langt omme i specifikationerne, som en lille sidebemærkning, står der så at du kun bør udnytte de 36 L fordi at du bør kun anvende spektret mellem 20-80% af den fulde kapacitet :evil:
These users thanked the author magre for the post:
BrianDS
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af i-s » 15. jul 2021, 18:08

Morten Hedensted skrev:
15. jul 2021, 16:10
Target skrev:
15. jul 2021, 11:18
At det maksimale antal hestekræfter kun er tilgængelige som boost kan jeg egentlig godt leve med. Men at de kun er tilgængelige med over 88% SoC synes jeg godt nok er en væsentlig detalje. Især når der samtidig rådes til, at man normalvis kun lader op til 80% SoC.
Der ud over, ville det være interessant at vide, hvor meget effekt der ellers er til rådighed og hvornår og under hvilke omstændigheder.
Hvis man ender med de samme 204 HK som i en ikke GTX og samtidig er belastet af vægten fra en ekstra elmotor, er det da en klam fidus at købe en GTX!?
Bare lidt gætteri ...
Et std li-ion batteri kan levere 60-65 % af sin max effekt på den nederste del af kapacitetskurven (i bedste tilfælde).
Hvis el motoren i ID4 er designet til 100% (204HK) ved 100% opladning, så vil du ende med ~ 120 HK i den nederste del af batteriet "best case". Men da det er gætteri, kan det lige så godt være 90 eller 100 HK.
These users thanked the author i-s for the post:
Morten Hedensted
/Søren.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af GaSelle » 15. jul 2021, 18:44

Der er accelerationsmålinger på Youtube ved forskellige SOC. Det varierer ikke voldsomt, husker ikke lige hvilken bil det var.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"