Skoda ENYAQ

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
LasseL
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 26. maj 2021, 06:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 9 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af LasseL » 1. jul 2021, 07:09

Wagner66 skrev:
30. jun 2021, 19:25
LasseL skrev:
29. jun 2021, 20:21
Vi har budt vores Enyaq velkommen i familien nu 🙏.. Synes antracit fælgene går godt til quartz gray farven..
Nu skal vi så bare væbne os med tålmodighed til vi kan få eftermonteret et anhængertræk - forhandleren kan stadig intet sige om levering her.

Fik dog at vide at der pt er tre ting der virkelig sætter produktionen bagud: træk, soltag og infotainment plus 🤷‍♂️
Tillykke med bilen. :D
Den ser flot ud. Glæder mig til at se Enyaq på vejen. Vi skal vente til uge 43 før vi for vores og ventetiden er næsten ikke til at holde ud.
Det kunne være fedt hvis du med tiden kunne komme med nogle updates vedr forbrug. ;)
Vi skrev under slut april, så tog kun ca to måneder for os. Blev rykket ca to måneder frem i kalenderen ift oprindelig leveringsdato, så man ka være heldig. Men vi droppede så også træk og de andre ting der kan forsinke.

Skal nok give update på forbrug når vi har kørt lidt længere, pt er den estimerede rækkevidde helt hen i vejret fordi den ikke "har lært" vores kørselsmønster endnu. Men kører omkring 15-16 kwh/100km nu

Ivanovich
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 22. jun 2011, 21:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Ivanovich » 2. jul 2021, 08:15

Er der nogen der har fået tilbud på eftermonteret træk? Jeg overvejer at droppe det fabriksmonterede for forhåbentlig at komme foran i køen. Jeg vil egentlig også ligeså gerne have et fastmonteret træk, men det skal jo gerne passe til bilen og ikke se alt for uoriginalt ud... og så er prisen jo ikke uvæsentlig. Skoda sagde 15000 for eftermonteret men det går jeg ud fra er for den originale løsning eftermonteret...

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 2. jul 2021, 08:34

Ivanovich skrev:
2. jul 2021, 08:15
Er der nogen der har fået tilbud på eftermonteret træk? Jeg overvejer at droppe det fabriksmonterede for forhåbentlig at komme foran i køen. Jeg vil egentlig også ligeså gerne have et fastmonteret træk, men det skal jo gerne passe til bilen og ikke se alt for uoriginalt ud... og så er prisen jo ikke uvæsentlig. Skoda sagde 15000 for eftermonteret men det går jeg ud fra er for den originale løsning eftermonteret...
Jeg forstår godt at det er prisen du spørger til, men vil blot lige supplere med at jeg har forhørt Cartrends (Tim) om den mulighed.

Han siger at det er noget hø pga fuldstændig ukendt leveringshorisont. Altså samme morads som bilproducenterne befinder sig i.
Dette gælder den originale løsning, dvs elektrisk svingbart.

Hvis man ikke er afhængig af træk fra dag #1, så kan jeg sagtens se pointen i at bare vælge forberedelsen fra fabrikken, og så få det eftermonteret herhjemme. Så har du i det mindste bilen at køre i.
Men hvem kan fortælle dig noget om hvorvidt din plads i køen ændrer sig, blot fordi du fjerner krydset i Træk ?
Som jeg har forstået hele situationen, så er det jo AL elektronik der er berørt af manglen på chips. Dvs det kan være en hvilken som helst styreenhed eller dims indeholdende chips i din bil, som gør at de ikke kan levere den.
Kort sagt, jeg tror ikke fravalg af træk garanterer dig et avancement i køen.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

LasseL
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 26. maj 2021, 06:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 9 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af LasseL » 2. jul 2021, 08:58

HansH skrev:
2. jul 2021, 08:34
Ivanovich skrev:
2. jul 2021, 08:15
Er der nogen der har fået tilbud på eftermonteret træk? Jeg overvejer at droppe det fabriksmonterede for forhåbentlig at komme foran i køen. Jeg vil egentlig også ligeså gerne have et fastmonteret træk, men det skal jo gerne passe til bilen og ikke se alt for uoriginalt ud... og så er prisen jo ikke uvæsentlig. Skoda sagde 15000 for eftermonteret men det går jeg ud fra er for den originale løsning eftermonteret...
Jeg forstår godt at det er prisen du spørger til, men vil blot lige supplere med at jeg har forhørt Cartrends (Tim) om den mulighed.

Han siger at det er noget hø pga fuldstændig ukendt leveringshorisont. Altså samme morads som bilproducenterne befinder sig i.
Dette gælder den originale løsning, dvs elektrisk svingbart.

Hvis man ikke er afhængig af træk fra dag #1, så kan jeg sagtens se pointen i at bare vælge forberedelsen fra fabrikken, og så få det eftermonteret herhjemme. Så har du i det mindste bilen at køre i.
Men hvem kan fortælle dig noget om hvorvidt din plads i køen ændrer sig, blot fordi du fjerner krydset i Træk ?
Som jeg har forstået hele situationen, så er det jo AL elektronik der er berørt af manglen på chips. Dvs det kan være en hvilken som helst styreenhed eller dims indeholdende chips i din bil, som gør at de ikke kan levere den.
Kort sagt, jeg tror ikke fravalg af træk garanterer dig et avancement i køen.

Jeg kan kun tale ud fra egen erfaring men vores bil (60+) blev fremrykket to måneder i produktion ift oprindelig levering - vi fik at vide at det direkte skyldtes at vi fravalgte trækket på daværende tidspunkt.

Vi skrev under i uge 16, med estimeret levering uge 32, men fik leveret uge 25 i stedet.
Havde vi fasthold trækket kunne han ikke sige noget om levering, men estimerede en gang i løbet af november på daværende tidspunkt.

Vi fik at vide da vi afhentede bilen at det primært var træk, infotainment plus og soltag der gav anledning til store forsinkelser, men er jo ikke noget jeg kan få "verificeret".

Bottom line er dog at vi fik leveret en bil på ca 2 måneder ved at fravælge træk. Selvfølgelig er leveringen generelt længere nu, men da vi ikke engang på nuværende tidspunkt kan få info omkring hvornår forhandleren forventer at kunne få træk hjem til eftermontering tænker jeg det er til at antage at det stadig giver forsinkelser i produktionen.

LasseL
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 26. maj 2021, 06:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 9 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af LasseL » 2. jul 2021, 09:02

Ivanovich skrev:
2. jul 2021, 08:15
Er der nogen der har fået tilbud på eftermonteret træk? Jeg overvejer at droppe det fabriksmonterede for forhåbentlig at komme foran i køen. Jeg vil egentlig også ligeså gerne have et fastmonteret træk, men det skal jo gerne passe til bilen og ikke se alt for uoriginalt ud... og så er prisen jo ikke uvæsentlig. Skoda sagde 15000 for eftermonteret men det går jeg ud fra er for den originale løsning eftermonteret...
Har ikke kunnet få et decideret tilbud endnu - men estimeret prisen ca vil være dobbelt så høj som fabriksmonteret, så omkring 15-16.000 som du skriver.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 2. jul 2021, 09:19

LasseL skrev:
2. jul 2021, 08:58
Jeg kan kun tale ud fra egen erfaring men vores bil (60+) blev fremrykket to måneder i produktion ift oprindelig levering - vi fik at vide at det direkte skyldtes at vi fravalgte trækket på daværende tidspunkt.
... og du mener virkelig at det var produktionstidspunkt der blev fremrykket ?

Som jeg forstod sælger forleden, så får de ingen automatiske updates vedr produktion.
De skal selv gå ind i systemet og kigge.
Den første statusændring de ser, er når bilen er låst til produktion, og det sker ca 1 måned før den rent faktisk produceres.
Og når først bilen er låst til prod, kan du ikke ændre konfigurationen. Så er fælden klappet.

Så jeg har svært ved at forstå hvis produktionen er blevet rykket 2 mdr frem, fordi du - inden den er låst - fjerner et kryds.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

LasseL
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 26. maj 2021, 06:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 9 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af LasseL » 2. jul 2021, 19:13

HansH skrev:
2. jul 2021, 09:19
LasseL skrev:
2. jul 2021, 08:58
Jeg kan kun tale ud fra egen erfaring men vores bil (60+) blev fremrykket to måneder i produktion ift oprindelig levering - vi fik at vide at det direkte skyldtes at vi fravalgte trækket på daværende tidspunkt.
... og du mener virkelig at det var produktionstidspunkt der blev fremrykket ?

Som jeg forstod sælger forleden, så får de ingen automatiske updates vedr produktion.
De skal selv gå ind i systemet og kigge.
Den første statusændring de ser, er når bilen er låst til produktion, og det sker ca 1 måned før den rent faktisk produceres.
Og når først bilen er låst til prod, kan du ikke ændre konfigurationen. Så er fælden klappet.

Så jeg har svært ved at forstå hvis produktionen er blevet rykket 2 mdr frem, fordi du - inden den er låst - fjerner et kryds.
Ja, det var produktionsuge der blev rykket, det sagde han udtrykkeligt.

Kan selvfølgelig ikke sige med sikkerhed hvad der reelt skete og hvorfor, kun hvordan forhandleren udlagde det.
Vi fik faktisk meget hurtigt at vide at bilen var låst så vi ikke kunne ændre konfiguration. Jeg spurgte lidt ind til noget ekstraudstyr jeg måske ville bestille ugen efter og der fik jeg at vide at bilen allerede var låst så vi ikke kunne ændre i bestillingen. Så forstod jeg bestemt som at den var låst.

Ved ikke om de har ændret procedure undervejs grundet usikkerhederne omkring leveringstiderne. Sælgeren var dog netop inde i systemet og tjekke da jeg spurgte ind til det og der så han så at produktionen var blevet flyttet frem

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 2. jul 2021, 21:17

Produktionen er sjældent låst før kort tid før de går i gang med at samle bilen, men det kan være man har haft mulighed for at lave en afbestilt bil om til netop den der ønskes, men uden træk
Jeg forstår bare ikke hvis det er chippen, for forberedelsen kræver vel også noget tilsvarende elektronik?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1898
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 334 times
Been thanked: 214 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af The Micktrix / Dk » 3. jul 2021, 06:43

Forberedelsen er jo bare ledningen med stik. Resten for du bag efter den da du skal montere trækket.
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 3. jul 2021, 09:03

Min opfattelse har været af forhandleren kan se en prognose for hvornår bilen bliver produceret, i mit tilfælde i rimelig god tid før.
Laver man så ændringer, feks. var det en fordel hvis man valgte andre fælge end de standard, så kunne man påvirke prognosen i den ene eller anden retning. Min egen blev påvirket af restriktioner på panorama tag, HUD og hængertræk, havde jeg valgt at se bort fra de ting, så havde jeg kunne påvirke min prognose 4-5 uger frem. Det gjorde jeg så ikke, for så travlt har jeg ikke.

Min egen skulle være bygget i uge 25, men da jeg spurgte om status mandag i uge 26, da var de ikke færdig med den endnu. Jeg skal selv spørge efter status og jeg stopper med at spørge nu - Jeg afventer bare et par uger og krydser fingre for at der ske noget.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Aitrusq
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. jun 2021, 07:47
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Aitrusq » 8. jul 2021, 08:40

Dennis2k skrev:
3. jul 2021, 09:03
Min opfattelse har været af forhandleren kan se en prognose for hvornår bilen bliver produceret, i mit tilfælde i rimelig god tid før.
Laver man så ændringer, feks. var det en fordel hvis man valgte andre fælge end de standard, så kunne man påvirke prognosen i den ene eller anden retning. Min egen blev påvirket af restriktioner på panorama tag, HUD og hængertræk, havde jeg valgt at se bort fra de ting, så havde jeg kunne påvirke min prognose 4-5 uger frem. Det gjorde jeg så ikke, for så travlt har jeg ikke.

Min egen skulle være bygget i uge 25, men da jeg spurgte om status mandag i uge 26, da var de ikke færdig med den endnu. Jeg skal selv spørge efter status og jeg stopper med at spørge nu - Jeg afventer bare et par uger og krydser fingre for at der ske noget.
Jeg skrev under 27. maj og var lige forbi forhandleren i går for at høre status inden ferien. Det gode var, at der nu var kommet en estimeret produktionsuge på. Det dårlige var, at det var uge 51 :o Han sagde, at det sagtens kan rykke sig frem, det har de oplevet med flere biler. Der bliver desuden lavet biler dernede, for de havde 6 biler, der var blevet låst til produktion for nylig. Så de ligger ikke stille.

Tålmodigheden kommer godt nok på prøve, hver gang man skal tanke til de nuværende priser...

Jeg skal også en tur til Tjekkiet på sommerferie, så jeg overvejer også et smut forbi Mlada Boleslav. Jeg skal bare komme på noget, der slår romkugler ;)
These users thanked the author Aitrusq for the post:
HansH

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 8. jul 2021, 09:50


Aitrusq skrev:...

Jeg skal også en tur til Tjekkiet på sommerferie, så jeg overvejer også et smut forbi Mlada Boleslav. Jeg skal bare komme på noget, der slår romkugler ;)
Der er da ikke noget der slår romkugler Billede

Hvor stor en besparelse regner du med at få i ENYAQ når du mener det er for dyrt i din nuværende bil?

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Aitrusq
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. jun 2021, 07:47
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Aitrusq » 8. jul 2021, 14:17

BrianDS skrev:
8. jul 2021, 09:50
Aitrusq skrev:...

Jeg skal også en tur til Tjekkiet på sommerferie, så jeg overvejer også et smut forbi Mlada Boleslav. Jeg skal bare komme på noget, der slår romkugler ;)
Der er da ikke noget der slår romkugler Billede

Hvor stor en besparelse regner du med at få i ENYAQ når du mener det er for dyrt i din nuværende bil?
Jeg har ikke det fulde regnestykke lige her, men den korte version er, at bare én tankfuld i min Ford S-Max (benzin, 60 l tank) til 12 kr./l koster 720 kr. Det svarer næsten til en hel måneds abonnement ved Clever - og jeg bruger mindst to tankfulde pr. måned, selv om jeg arbejder mere hjemme end tidligere.

Jeg har desuden elvarme i huset, så el til bilen betales med reduceret elafgift, mens Clever betaler fuld refusion. Så jo mere jeg lader, jo billigere bliver det.

Alt i alt regner jeg med, at udgiften til brændstof i hvert fald bliver halveret.

(Det er ikke fordi, det er for dyrt i den nuværende bil. Besparelsen på brændstof er bare regnet med ind i finansieringen af elbilen, og når benzinprisen stiger mere end elpriserne, bliver regnestykket bare bedre - så snart jeg får min Enyaq!)
These users thanked the author Aitrusq for the post (total 3):
AbyssinierBrianDSDennis2k

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 8. jul 2021, 15:06


Aitrusq skrev:...
Jeg har desuden elvarme i huset, så el til bilen betales med reduceret elafgift, mens Clever betaler fuld refusion. Så jo mere jeg lader, jo billigere bliver det.
...
Det giver god mening Billede

Hvis du lader hjemme er det måske ikke prisen værd at få Clever, da du har nedsat elafgift og giver måske 86 øre/kWh, og med refusion på 1,86 øre/kWh giver det selvfølgelig en krone pr kørt kWh.

Kører du 1.600 km/md?

ENYAQ med fx 5 km/kWh, så vil det kræve 320 kWh

Ved 88 øre/kWh er det knap 282 kr/md

Ved Clever er det 749 kr/md minus 320 kr (1 kr/kWh i overskud) altså omkring de 429 kr/md

Med udgangspunkt i de 1600 km
Ved 4 km/kWh er det 400 kWh/md
Ved 6 km/kWh er det 267 kWh/md

Lader man også ude, eller bare ønsker komfort, eller kører mere, så kan Clever selvfølgelig være pengene værd Billede

Helt sikkert du kan spare penge Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Aitrusq
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. jun 2021, 07:47
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Aitrusq » 8. jul 2021, 15:38

BrianDS skrev:
8. jul 2021, 15:06
Aitrusq skrev:...
Jeg har desuden elvarme i huset, så el til bilen betales med reduceret elafgift, mens Clever betaler fuld refusion. Så jo mere jeg lader, jo billigere bliver det.
...
Det giver god mening Billede

Hvis du lader hjemme er det måske ikke prisen værd at få Clever, da du har nedsat elafgift og giver måske 86 øre/kWh, og med refusion på 1,86 øre/kWh giver det selvfølgelig en krone pr kørt kWh.

Kører du 1.600 km/md?

ENYAQ med fx 5 km/kWh, så vil det kræve 320 kWh

Ved 88 øre/kWh er det knap 282 kr/md

Ved Clever er det 749 kr/md minus 320 kr (1 kr/kWh i overskud) altså omkring de 429 kr/md

Med udgangspunkt i de 1600 km
Ved 4 km/kWh er det 400 kWh/md
Ved 6 km/kWh er det 267 kWh/md

Lader man også ude, eller bare ønsker komfort, eller kører mere, så kan Clever selvfølgelig være pengene værd Billede

Helt sikkert du kan spare penge Billede
Forbruget bliver nok højere end 1.600 km/md, for når det blivere billgere ved Clever, jo mere der lades, vil det uundgåeligt flytte mere kørsel fra bil nr. 2 over på Enyaq'en. Jeg ved dog ikke hvor meget endnu.

Det er rigtigt, at det kan gøres billigere end Clever, hvis man kun kigger på den rene elpris. Der er dog mere i det fulde regnestykke. Ladeboksen koster 2.500 kr. at få sat op ved Clever, hvor den udgift vil være en hel del højere, hvis man selv køber en ladeboks, som også skal installeres (formodentlig 10-12.000 kr.). Det giver alligevel en pæn buffer at lade for, før det bliver status quo.

Clevers ladeboks er desuden deres ejendom, så hvis den fejler, sætter de en ny op. Den risiko står man selv med ved at købe (jeg har ingen anelse om, hvor stor den risiko er - forhåbentlig meget lille).

Det vigtigste er dog, at jeg ikke vil lade 100% hjemme. Det vil nok være 80-90%, men jeg vil have brug for at lade ude, og adgangen til hele ladenetværket er også noget værd. Jeg håber da, at det med tiden bliver udbygget til rent faktisk at kunne hamle op med Teslas både hvad angår antal, placering og kvalitet.

Så Clever virker for mig som et godt sted at starte som ny elbilsejer. Så må man kigge på tallene efter de 6 måneders binding er gået.
These users thanked the author Aitrusq for the post (total 2):
BrianDSMorten Hedensted

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 8. jul 2021, 17:29

Min Enyaq står stille ved pkt. 7 (ud af 8) i produktionen, det har den gjort i 2 uger nu. Ingen ved hvornår den flytter sig.

Jeg ved ikke hvad de forskelige punkter indeholder.

Tålmodighed er en dyd 🙏
These users thanked the author Dennis2k for the post:
BrianDS
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af i-s » 8. jul 2021, 18:45

Dennis2k skrev:
8. jul 2021, 17:29
Min Enyaq står stille ved pkt. 7 (ud af 8) i produktionen, det har den gjort i 2 uger nu. Ingen ved hvornår den flytter sig.

Jeg ved ikke hvad de forskelige punkter indeholder.

Tålmodighed er en dyd 🙏
Der er nok et hold tjekkere der bruger den som frokoststue :D
/Søren.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1895 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af GaSelle » 8. jul 2021, 19:06

Har været i Tjekkiet i tre dage nu, og har ikke mødt én eneste Enyaq - mens resten af modelpaletten er godt repræsenteret. Så der må være leveringsvanskeligheder selv her, en halv time fra fabrikken.

Abyssinier
Nyt medlem
Indlæg: 204
Tilmeldt: 7. jan 2010, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 37 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Abyssinier » 8. jul 2021, 19:19

Dennis2k skrev:
8. jul 2021, 17:29
Min Enyaq står stille ved pkt. 7 (ud af 8) i produktionen, det har den gjort i 2 uger nu. Ingen ved hvornår den flytter sig.

Jeg ved ikke hvad de forskelige punkter indeholder.

Tålmodighed er en dyd 🙏
Vores 80'er har også stået stille de sidste 2 uger ved fabrikken. Blev produceret onsdag i uge 25. Sandsynligvis pga. mangel på udvalgte dele. Lidt træls men regner fortsat med at få bilen som forventet i juli måned. Forhandleren forsøger at holde os informeret men tror også de synes det er op af bakke.
Nuværende bil: 2021 Skoda Enyaq 80
Quartz grå, 20" Vega fælge, Design Selection ecuSuite kabine, svingbart anhængertræk med elektrisk frigørelse, Assisted Drive Plus, Convenience Plus, Drive Sport Basis, Familie Plus, Infotainment Plus, Klima Plus, Komfort sæde Plus, Lyn & Syn Basis, Parkering Plus, Transportpakke, Varmepumpe og Lynopladning 135 kW DC.
Tidligere bil: 2014 Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG 140 hk.

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 8. jul 2021, 20:08

i-s skrev:
8. jul 2021, 18:45
Der er nok et hold tjekkere der bruger den som frokoststue :D
Det skal være dem velondt :roll: - Men så syntes jeg snart de skal sætte sig ud i det gode vejr istedet for :D
Abyssinier skrev:
8. jul 2021, 19:19
Vores 80'er har også stået stille de sidste 2 uger ved fabrikken. Blev produceret onsdag i uge 25. Sandsynligvis pga. mangel på udvalgte dele. Lidt træls men regner fortsat med at få bilen som forventet i juli måned. Forhandleren forsøger at holde os informeret men tror også de synes det er op af bakke.
Min blev også produceret i uge 25 - Min forhandler mener dog ikke det er realistisk den når frem til udlevering i Juli -
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Hilleroed
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10. jul 2021, 18:45
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Hilleroed » 10. jul 2021, 18:47

Hvor ser i status på jeres bils produktion?

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 10. jul 2021, 18:58

Alt min viden kommer fra sælgeren. Man kan ikke selv slå det op
These users thanked the author Dennis2k for the post:
BrianDS
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

SteenC
Nyt medlem
Indlæg: 135
Tilmeldt: 11. aug 2014, 15:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af SteenC » 11. jul 2021, 19:10

Jeg havde oprindeligt bestilt en ID4, men forhandleren blev ved med at udskyde leveringen med 4 uger, så til sidst opsagde jeg aftalen og kiggede på Enyaq og Q4, som var kommet frem siden jeg havde bestilt ID4'eren.
Vi besluttede os for en Enyaq iV 80 plus, med minimum el-førersæde, Convience plus(el bagklap), svingbart træk, matrix lygter og asistentsystemer, og fik en estimeret leveringstid til Januar 2022. :(
A-biler i Billund kunne dog relativt hurtigt levere en Enyaq, som han henter i Tyskland, med lidt mere udstyr end vores minimumskrav, til en meget fornuftig pris, men selvfølgelig uden Service- og reparationsabonnementet, men det går såmænd nok også. Der er stadigvæk 2 års garanti og 8 års batterigaranti hos Skoda her i DK.
Vi har nu kørt ca. 1600km, og den kører dejligt, blandet motorvej(600-700 km) og landevej/bykørsel med et forbrug på 17kWh pr. 100 km, som jeg er fuldt ud tilfreds med. På motorvej kører jeg dog typisk 115-120 km/h, og højere hastighed vil jo nok sætte det tal op.

Men hvad tænker I omkring rustbeskyttelse, hvis jeg beholder bilen i 5 år? Er det nødvendigt?

Brugeravatar
Lau16
Medlem
Indlæg: 754
Tilmeldt: 14. jun 2008, 22:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 59 times
Been thanked: 97 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Lau16 » 11. jul 2021, 19:14

SteenC skrev:
11. jul 2021, 19:10


Men hvad tænker I omkring rustbeskyttelse, hvis jeg beholder bilen i 5 år? Er det nødvendigt?
Nej da!
These users thanked the author Lau16 for the post:
BrianDS
2020 VW Polo GTI
2016 SEAT Leon 1.2 TSI

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 11. jul 2021, 19:16

Du skulle hellere få oprettet et galleri og smidt nogle lækre billeder ind. Så kan vi altid snakke rustbeskyttelse bagefter 😀😀

Jeg har valgt at bruge pengene på coating.
These users thanked the author Dennis2k for the post:
HansH
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

SteenC
Nyt medlem
Indlæg: 135
Tilmeldt: 11. aug 2014, 15:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af SteenC » 12. jul 2021, 09:24

Her et par billeder af bilen :D
Vedhæftede filer
20210712_100700.jpg
20210712_100700.jpg (144.56 KiB) Vist 1228 gange
20210712_100631.jpg
20210712_100631.jpg (152.95 KiB) Vist 1228 gange
20210712_100537.jpg
20210712_100537.jpg (210.2 KiB) Vist 1228 gange
20210712_100545.jpg
20210712_100545.jpg (194.97 KiB) Vist 1228 gange
20210712_100558.jpg
20210712_100558.jpg (204.52 KiB) Vist 1228 gange

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1895 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af GaSelle » 12. jul 2021, 10:05

Lau16 skrev:
11. jul 2021, 19:14
SteenC skrev:
11. jul 2021, 19:10


Men hvad tænker I omkring rustbeskyttelse, hvis jeg beholder bilen i 5 år? Er det nødvendigt?
Nej da!
Helt enig. Spar de penge.

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 12. jul 2021, 10:08

Flot bil Steen - Tillykke med den

Jeg er super misundelig!! :P

Forresten sidder P-skiven ikke lidt i vejen helt deroppe?
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

SteenC
Nyt medlem
Indlæg: 135
Tilmeldt: 11. aug 2014, 15:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af SteenC » 12. jul 2021, 10:54

Jeg har godt lagt mærke til, udefra, at p-skiven tilsyneladende sidder lidt højt, men inde fra har jeg endnu ikke lagt mærke til den, så den sidder helt fint. Der er også langt ind til forruden, så man skal jo også kunne nå ind til den, hvis det skulle være nødvendigt :D

bet_mads
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 2. sep 2008, 19:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af bet_mads » 13. jul 2021, 20:09

Lynladning..

Er der nogle der ved, eller kan bekræfte om 125 kWh ladning, blot er en software opdatering og om det er noget man kan få gjort hos Skoda hvis man har købt en IV80 og sparet det væk fra start af?
Jeg kan læse på flere tyske og engelske forums at det vist er tilfældet, men kunne godt tænke mig at få det bekræftet?

Sendt fra min ELE-L29 med Tapatalk


Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"