Skoda ENYAQ

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af kGlerup » 15. jul 2021, 20:07


i-s skrev: Bare lidt gætteri ...
Et std li-ion batteri kan levere 60-65 % af sin max effekt på den nederste del af kapacitetskurven (i bedste tilfælde).
Hvis el motoren i ID4 er designet til 100% (204HK) ved 100% opladning, så vil du ende med ~ 120 HK i den nederste del af batteriet "best case". Men da det er gætteri, kan det lige så godt være 90 eller 100 HK.
Jeg mærker ingen forskel i acceleration på vores ID.4 med forskellige SOC. Umiddelbart trækker den ens ved f.eks 80% og 30%.
These users thanked the author kGlerup for the post:
peter w

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af AAMS » 16. jul 2021, 04:36

Morten Hedensted skrev:
15. jul 2021, 08:02
AAMS skrev:Angående den reducerede effekt/tilgængelighed i 30 sekunder, findes der mig bekendt noget lignende indenfor transportbranchen.

En kollega på kontoret fortæller at der på Volvo´er og Scania´er heller ikke er alle kræfter/moment til rådighed, med mindre at den kører med et læs derefter. Dette for at reducere udledning af partikler/forbrug, samt unødvendigt belastning af komponenter.

Kunne noget lignende være tilfældet med den omtalte elektriske Skoda/Audi/VW hvor det ses som en mulighed for at forlænge rækkevidden på batteriet?

Just a thought.
Den påstand gad jeg godt ha uddybet. Mig bekendt er alt effekt og moment tilgængeligt, så snart bilen belastes ved begge nævnte mærker.

Volvo har tidligere, sidst i 90’erne haft modeller, hvor momentet var fx 100 nm højere i de to højeste gear. Sådan er det også i den DAF jeg kører i nu.

Overordnet bruges den fulde effekt eller det fulde moment jo ikke, hvis ikke bilen belastes. Uanset type og mærke i øvrigt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg tror han ved hvad han taler om. Civilingeniør, arbejdet ved DTU med typegodkendelser på køretøjer. Men jeg tror vi trækker diskussionen i en forkert retning, hvis vi går videre ad det spor.

Effekten reduceres hvis skammeltrykket eller akseltrykket er lavt eller uden belastning. Som en bil der kan skifte mellem ECO/SPORT/NORMAL.

Jeg kender ikke til det, men refererer blot til vores samtale. Og så synes jeg det giver god mening at reducere effekten, hvis ikke der er behov.
Det man siger, er man selv

adamski
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 17. feb 2021, 08:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 52 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af adamski » 16. jul 2021, 07:47

Bah.

Så snakkede jeg lige med sælgeren, der kunne oplyse at takket være den globale mikrochipmangel, så står min nye og i øvrigt færdigtbyggede Ænjak i en hal i Tjekkiet på 4. uge og venter på et eller andet elektronik. Så hans første bud om "slut juli" er dødt. Og nu ligner det at den "fiktive" leveringsdato, han skrev på slutsedlen, for at skrive "et eller andet, der i hvert fald kunne overholdes med de ukendte leveringstider", nu rent faktisk er mere realistisk. 31/8 :(

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 16. jul 2021, 12:17

Vi er efterhånden flere i samme situation - Rigtig træls. Min sælger var optimistisk omkring levering start august da jeg talte med ham for en uge siden, men jeg ved hvilken besked der venter mig når han ringer igen i næste uge.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af i-s » 17. jul 2021, 12:17

kGlerup skrev:
15. jul 2021, 20:07
i-s skrev: Bare lidt gætteri ...
Et std li-ion batteri kan levere 60-65 % af sin max effekt på den nederste del af kapacitetskurven (i bedste tilfælde).
Hvis el motoren i ID4 er designet til 100% (204HK) ved 100% opladning, så vil du ende med ~ 120 HK i den nederste del af batteriet "best case". Men da det er gætteri, kan det lige så godt være 90 eller 100 HK.
Jeg mærker ingen forskel i acceleration på vores ID.4 med forskellige SOC. Umiddelbart trækker den ens ved f.eks 80% og 30%.
Herunder en GTX. Kan kun forstille mig en ikke-GTX er værre.
vagcars1.png
vagcars1.png (212.51 KiB) Vist 1007 gange
Eller Normaliseret:
vagcars2.png
vagcars2.png (192.89 KiB) Vist 1007 gange
Dvs 9% langsommere ved 30% SOC og 21% forskel mellem 90 og 10% SOC.

Ref: https://youtu.be/bBP83_wyFuw
These users thanked the author i-s for the post:
Target
/Søren.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af kGlerup » 17. jul 2021, 12:24

Hvorfor skulle ikke-GTX være værre?
Den går fra 0-100 på 8,5, hvilket er langsommere end GTX uanset dennes SOC. Så hvis begrænsningen er i batteripakken burde der altid være fuld power.
Men det er rent gætteri fra min side. Tvivler på jeg lige kan mærke en 5-10% reduktion..

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af i-s » 17. jul 2021, 12:45

kGlerup skrev:
17. jul 2021, 12:24
Hvorfor skulle ikke-GTX være værre?
Den går fra 0-100 på 8,5, hvilket er langsommere end GTX uanset dennes SOC. Så hvis begrænsningen er i batteripakken burde der altid være fuld power.
Men det er rent gætteri fra min side. Tvivler på jeg lige kan mærke en 5-10% reduktion.. Billede
Der er mange herinde der har brugt mange penge på at få deres benzin/diesel til at blive 10% hurtigere. Så for nogen betyder det en del.
These users thanked the author i-s for the post:
BrianDS
/Søren.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af kGlerup » 17. jul 2021, 13:05

i-s skrev:
kGlerup skrev:
17. jul 2021, 12:24
Hvorfor skulle ikke-GTX være værre?
Den går fra 0-100 på 8,5, hvilket er langsommere end GTX uanset dennes SOC. Så hvis begrænsningen er i batteripakken burde der altid være fuld power.
Men det er rent gætteri fra min side. Tvivler på jeg lige kan mærke en 5-10% reduktion.. Billede
Der er mange herinde der har brugt mange penge på at få deres benzin/diesel til at blive 10% hurtigere. Så for nogen betyder det en del.
Det er jo fair nok, men beklager at jeg ikke har kunnet mærke det..
Har kun fundet lidt for ID.3:
https://youtu.be/68IFOAb6sUA

Så den bliver 1 sekund langsommere ved omkring 20-30% SOC. Ved 50% SOC Har den mistet cirka et halvt sekund.

En katastrofe for nogen måske, men ikke noget jeg selv har bemærket.

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Morten Hedensted » 17. jul 2021, 17:00

i-s skrev:
17. jul 2021, 12:17
kGlerup skrev:
15. jul 2021, 20:07
i-s skrev: Bare lidt gætteri ...
Et std li-ion batteri kan levere 60-65 % af sin max effekt på den nederste del af kapacitetskurven (i bedste tilfælde).
Hvis el motoren i ID4 er designet til 100% (204HK) ved 100% opladning, så vil du ende med ~ 120 HK i den nederste del af batteriet "best case". Men da det er gætteri, kan det lige så godt være 90 eller 100 HK.
Jeg mærker ingen forskel i acceleration på vores ID.4 med forskellige SOC. Umiddelbart trækker den ens ved f.eks 80% og 30%.
Herunder en GTX. Kan kun forstille mig en ikke-GTX er værre.

vagcars1.png

Eller Normaliseret:

vagcars2.png

Dvs 9% langsommere ved 30% SOC og 21% forskel mellem 90 og 10% SOC.

Ref: https://youtu.be/bBP83_wyFuw
Hvis jeg evner, at læse de tal rigtigt, er Tesla vel langt hårdere ramt end fx VW. Ja vel hårdere ramt end alle andre - Eller overser jeg noget?
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
BrianDS
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af kGlerup » 17. jul 2021, 17:04


Morten Hedensted skrev:Hvis jeg evner, at læse de tal rigtigt, er Tesla vel langt hårdere ramt end fx VW. Ja vel hårdere ramt end alle andre - Eller overser jeg noget?
Du overser ikke noget. Tesla skruer væsentligt mere ned end VW.
These users thanked the author kGlerup for the post (total 2):
BrianDSMorten Hedensted

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af i-s » 18. jul 2021, 13:20

kGlerup skrev:
17. jul 2021, 13:05
i-s skrev:
kGlerup skrev:
17. jul 2021, 12:24
Hvorfor skulle ikke-GTX være værre?
Den går fra 0-100 på 8,5, hvilket er langsommere end GTX uanset dennes SOC. Så hvis begrænsningen er i batteripakken burde der altid være fuld power.
Men det er rent gætteri fra min side. Tvivler på jeg lige kan mærke en 5-10% reduktion.. Billede
Der er mange herinde der har brugt mange penge på at få deres benzin/diesel til at blive 10% hurtigere. Så for nogen betyder det en del.
Det er jo fair nok, men beklager at jeg ikke har kunnet mærke det..
Har kun fundet lidt for ID.3:
https://youtu.be/68IFOAb6sUA

Så den bliver 1 sekund langsommere ved omkring 20-30% SOC. Ved 50% SOC Har den mistet cirka et halvt sekund.

En katastrofe for nogen måske, men ikke noget jeg selv har bemærket.
Tror ikke du overser noget.
Men læg mærke til forskellen mellem model 3P 2019 og 2021. Nok enten det nye batteri der har en begrænsning eller også har de ændret softwaren.
These users thanked the author i-s for the post:
BrianDS
/Søren.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10859
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af GaSelle » 18. jul 2021, 17:58

kGlerup skrev:
17. jul 2021, 13:05
i-s skrev:
kGlerup skrev:
17. jul 2021, 12:24
Hvorfor skulle ikke-GTX være værre?
Den går fra 0-100 på 8,5, hvilket er langsommere end GTX uanset dennes SOC. Så hvis begrænsningen er i batteripakken burde der altid være fuld power.
Men det er rent gætteri fra min side. Tvivler på jeg lige kan mærke en 5-10% reduktion.. Billede
Der er mange herinde der har brugt mange penge på at få deres benzin/diesel til at blive 10% hurtigere. Så for nogen betyder det en del.
Det er jo fair nok, men beklager at jeg ikke har kunnet mærke det..
Har kun fundet lidt for ID.3:
https://youtu.be/68IFOAb6sUA

Så den bliver 1 sekund langsommere ved omkring 20-30% SOC. Ved 50% SOC Har den mistet cirka et halvt sekund.

En katastrofe for nogen måske, men ikke noget jeg selv har bemærket.
Ved normal kørsel kan jeg overhovedet ikke mærke forskel i vores ID.3, uanset SOC.

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af xbn » 18. jul 2021, 19:27

Synes de forskelle ser så små ud, at man nok ikke ville lægge mærke til det (undtagen for den ene Tesla, men det må næsten være noget der kan forbedres med software. I en benzinbil med ikke så stor motor, så synes jeg godt man kan mærke forskel på hvor meget last der er i bilen, og det er da til at leve med.
Billede

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1245
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 640 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af VWAU » 18. jul 2021, 19:58

xbn skrev:
18. jul 2021, 19:27
... undtagen for den ene Tesla, men det må næsten være noget der kan forbedres med software.
Der er tale om Kina producerede biler med en billigere (dårligere) type batteri.

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 854
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af mortenmol » 18. jul 2021, 20:59

VWAU skrev:
xbn skrev:
18. jul 2021, 19:27
... undtagen for den ene Tesla, men det må næsten være noget der kan forbedres med software.
Der er tale om Kina producerede biler med en billigere (dårligere) type batteri.
Eller en ny type hvor de stadig er ved at lære batteriet at kende, dette får kunderne så lov til Billededet er kun std range + der har denne type LR fra Kina har ikke - fordelen er du er opfordret til at lade til 100% ofte.
Tænker den bliver øget over tid når de har mere data


Sent from my iPhone using Tapatalk

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af kGlerup » 18. jul 2021, 21:07


GaSelle skrev: Ved normal kørsel kan jeg overhovedet ikke mærke forskel i vores ID.3, uanset SOC.
Havde mulighed for at teste det i dag, helt uvidenskabeligt. Vi har lige alle fire taget turen til Holland.
Ned til omkring 40% kan jeg ikke mærke forskel ved accelerationer på motorvej. Nede omkring de 20% fornemmer jeg en lille reduktion, men godt nok minimal!

Det er et ikke-problem for mig, specielt da vi yderst sjældent er under de 40% Billede
(ID.4 1st 77kWh)

P.S. Nul køresyge i "SUV'en" Billede

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Kevinff » 19. jul 2021, 07:50

kGlerup skrev:
GaSelle skrev: Ved normal kørsel kan jeg overhovedet ikke mærke forskel i vores ID.3, uanset SOC.
Havde mulighed for at teste det i dag, helt uvidenskabeligt. Vi har lige alle fire taget turen til Holland.
Ned til omkring 40% kan jeg ikke mærke forskel ved accelerationer på motorvej. Nede omkring de 20% fornemmer jeg en lille reduktion, men godt nok minimal!

Det er et ikke-problem for mig, specielt da vi yderst sjældent er under de 40% Billede
(ID.4 1st 77kWh)

P.S. Nul køresyge i "SUV'en" Billede
Men fornemmer du kun den reduktion fordi du er opmærksom på det pga denne tråd eller ville du opdage det uanset?


Sent from my iPhone using Tapatalk

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af kGlerup » 19. jul 2021, 08:09


Kevinff skrev: Men fornemmer du kun den reduktion fordi du er opmærksom på det pga denne tråd eller ville du opdage det uanset?
Kun pga denne tråd. Det er virkelig en minimal forskel.
Vi er normalt aldrig under 30% derover kan jeg ikke mærke det umiddelbart.
These users thanked the author kGlerup for the post:
Kevinff

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 19. jul 2021, 08:31

Kan en venlig Enyaq ejer kaste lidt lys over hvordan valg/fravalg af assistentsystemer foregår, og i særdeleshed spiller sammen med brugerprofilen.

Dvs.
Assistentsystem 1 ON
Assistentsystem 2 OFF
Assistentsystem 3 OFF
Assistentsystem 4 ON
... osv

Gemmes disse valg/fravalg sammen med brugerprofilen (nøglen) således at hver gang den "tændes", slås disse automatisk fra/til i henhold til den der sidder i førersædet ?
Eller skal man indstille disse ting hver gang man tænder bilen...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 19. jul 2021, 08:53

Du skal indstille det hver gang du træder ind i bilen
These users thanked the author Dennis2k for the post (total 2):
HansHBrianDS
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 19. jul 2021, 08:59

Dennis2k skrev:
19. jul 2021, 08:53
Du skal indstille det hver gang du træder ind i bilen
Dvs den husker ikke engang indstillingen fra da du slukkede den sidst .... men starter hver gang op med et sæt default indstillinger (måske alt aktiveret) ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 19. jul 2021, 09:01

HansH skrev:
Dennis2k skrev:
19. jul 2021, 08:53
Du skal indstille det hver gang du træder ind i bilen
Dvs den husker ikke engang indstillingen fra da du slukkede den sidst .... men starter hver gang op med et default opsæt ?
I lidt ældre VAG biler husker den seneste indstilling, det vil sige fx hvis man har haft noget på anhængertrækket slår den Side Assist og Blind Spot fra, og det skal man manuelt slå til igen.
Jeg ville forvente det var sådan, altså slår du det fra, så er det slået fra indtil du slår det til igen - selvom jeg ville ønske den selv slog det til når man ikke længere havde noget på krogen BilledeBillede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 19. jul 2021, 09:05

BrianDS skrev:
19. jul 2021, 09:01
I lidt ældre VAG biler husker den seneste indstilling, det vil sige fx hvis man har haft noget på anhængertrækket slår den Side Assist og Blind Spot fra, og det skal man manuelt slå til igen.
Præcis.
I min gamle 2013 Passat har jeg slået Træthedsregistrering og Lane Assist fra, og dette "fravalg" husker den. Dvs jeg skal ikke efter hver start gå ind og deaktivere disse.

Jeg håber at Enyaq'en i det mindste fungerer på samme måde... dvs at man kan få det næstbedste, når man nu ikke kan få det bedste (at det ligger i brugerprofilen).
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 19. jul 2021, 09:12

HansH skrev:
BrianDS skrev:
19. jul 2021, 09:01
I lidt ældre VAG biler husker den seneste indstilling, det vil sige fx hvis man har haft noget på anhængertrækket slår den Side Assist og Blind Spot fra, og det skal man manuelt slå til igen.
Præcis.
I min gamle 2013 Passat har jeg slået Træthedsregistrering og Lane Assist fra, og dette "fravalg" husker den. Dvs jeg skal ikke efter hver start gå ind og deaktivere disse.

Jeg håber at Enyaq'en i det mindste fungerer på samme måde... dvs at man kan få det næstbedste, når man nu ikke kan få det bedste (at det ligger i brugerprofilen).
De to ting synes jeg også tit var lidt irriterende i min Octavia fra 2014, men efter skiftet af bil i 2017 har de gjort meget ved softwaren, så de er permanent slået til igen - så husk at give det en chance i din fine nye ENYAQ Billede
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10859
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af GaSelle » 19. jul 2021, 09:13

Lane Assist slår den i hvert fald til ved hver start uanset hvad. De andre assistenter har jeg ikke prøvet.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 3):
HansHBrianDSkGlerup

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 19. jul 2021, 09:33

BrianDS skrev:
19. jul 2021, 09:12
..efter skiftet af bil i 2017 har de gjort meget ved softwaren, så de er permanent slået til igen - så husk at give det en chance..
God pointe 👍
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 19. jul 2021, 09:36

HansH skrev:
19. jul 2021, 08:59
Dvs den husker ikke engang indstillingen fra da du slukkede den sidst .... men starter hver gang op med et sæt default indstillinger (måske alt aktiveret) ?
Jeps (desværre). Hvad endnu værre måske er, så husker den heller ikke køreprofilen - så DCC'en starter også pr. default som "Eco mode" :roll:
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 19. jul 2021, 09:39

Dennis2k skrev:
HansH skrev:
19. jul 2021, 08:59
Dvs den husker ikke engang indstillingen fra da du slukkede den sidst .... men starter hver gang op med et sæt default indstillinger (måske alt aktiveret) ?
Jeps (desværre). Hvad endnu værre måske er, så husker den heller ikke køreprofilen - så DCC'en starter også pr. default som "Eco mode" :roll:
Det lyder utroligt, hvis det ikke kan ændres?

Jeg er vant til bilen husker køreprofilen (ECO, Sport, Normal, Individual), dog hvis den står i sport er default stadig D på gearkassen, så man skal trykke en ekstra gang for S, ellers husker den alt hvad der ellers er indstillet.
These users thanked the author BrianDS for the post:
Dennis2k
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 19. jul 2021, 09:40

Det kommer nok som en sw opdatering :D

Edit: Denne video forklarer problemet med "modes", ca. 2,10min inde i videoen.
https://www.youtube.com/watch?v=YeqVNjiOuSY

Advarsel - Han er ikke super begejstret for softwaren :lol:
These users thanked the author Dennis2k for the post:
BrianDS
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Madmax » 19. jul 2021, 11:29

Min starter i normal hver gang jeg sætter mig ind i det, men jeg har heller ikke DCC. Kun Driving Mode Select.
Mht. Lane Assist, så er det et krav på nyere biler det er der, og derfor giver det fin mening det ikke kan slås fra.

Jeg kunne dog godt savne den startede i B-mode, for det slår jeg altid til hver gang jeg er ude og køre.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"