Instadrive - Leasing formidler der opgiver leveringstider. De dækker Tyskland, Østrig og Schweiz.
https://insta-drive.com/de/blog/aktuell ... ktroautos/
Instadrive - Leasing formidler der opgiver leveringstider. De dækker Tyskland, Østrig og Schweiz.
Okay..i-s skrev: ↑19. okt 2022, 22:17Instadrive - Leasing formidler der opgiver leveringstider. De dækker Tyskland, Østrig og Schweiz.
https://insta-drive.com/de/blog/aktuell ... ktroautos/
Det hører til ting jeg nok ikke må udtale mig om, men jeg kan sige at ENYAQ er Danmarks mest solgte elbil i 2022 (nyregistreringer). Så noget bliver der da leveret.
Fair nok.
Kan supplere med en lignende observation - dog med fokus kun på bilens kørecomputer vs faktisk afladning af batteri. Dvs jeg holder tab under opladning ude af billedet.BrianDS skrev: ↑20. okt 2022, 09:27Opladning af ENYAQ...
Jeg kørte en lille tur på 182 km i går, kørecomputeren siger 17,3 kWh/100 km ~ 5,8 km/kWh, jeg havde ladet op til 100% inden turen, og for lige at se hvorledes den forbruger, så ladede jeg op til 100% igen inden jeg skulle på arbejde i dag.
Laderen har selvfølgelig også noget usikkerhed, men den påstår at jeg har forbrugt 38,72 kWh, i forhold til 182 km svarer det til 4,7 km/kWh
Det vil sige laderen siger noget højere forbrug end bilen, og forskellen er omkring 24%, skulle jeg have ladet helt uden ladetab, så ville jeg skulle bruge omkring 31,5 kWh på turen ifølge bilens kørecomputer
Der er flere usikkerheder i det regnestykke:
- Laderen er sandsynligvis ikke helt præcis
- Bilen er sandsynligvis ikke helt præcis
- Jeg ved ikke hvordan bilen håndterer forbrug ved fx opvarmning kontra kørsel (der var dog ikke noget parkeringsopvarmning imellem opladninger)
- Man skal regne med noget ladetab
- Det kan være at de sidste "20%" også kræver lidt ekstra til fx køling selv ved 11 kW?!
- Min bil har en afventende aktion på batteripakken
Når jeg regner kørte kilometer siden første 100% opladning til seneste 100% opladning, så ligger forbruget fra ladere på omkring 3,85 km/kWh - kørecomputeren har dog været meget mere positiv, det er ikke just imponerende, men dog med det in mente at jeg de første mange måneder havde mange korte ture med meget motorvej, og de fleste længere ture også med 130 km/t på motorvejen - forbruget er klart blevet bedre.
Min fornemmelse er det passer meget godt og hvorfor skulle Danmark blive forfordelt?HansH skrev: ↑20. okt 2022, 06:23Okay..i-s skrev: ↑19. okt 2022, 22:17Instadrive - Leasing formidler der opgiver leveringstider. De dækker Tyskland, Østrig og Schweiz.
https://insta-drive.com/de/blog/aktuell ... ktroautos/
Spørgsmålet er om de tal også gælder for det danske marked.
Det forlød jo, at fra og med 01.01.2022 ville et markant antal produktionspladser bliver flyttet fra det tyske marked til bl.a. det danske, fordi salget i Tyskland havde været en skuffelse, mens det modsatte var tilfældet i DK.
Så mit umiddelbare gæt er, at 24 mdr ikke er repræsentativt når vi taler det danske marked.
Hvad siger @Madmax .. har du en kommentar til dette ?
De enkelte landeimportører forhandler med fabrikken/moderselskabet/producenten om at få tildelt slots, og producenten kan have en fordel i at opprioritere et land hvis der f.eks. kommer nogle større skattestigninger, som det er sket i Danmark et par gange. Og hvis importøren føler sig 'snydt' eller får hug fra kunderne, så kan de jo bruge det i forhandlingerne til næste kontrakt.i-s skrev: ↑20. okt 2022, 09:57Min fornemmelse er det passer meget godt og hvorfor skulle Danmark blive forfordelt?HansH skrev: ↑20. okt 2022, 06:23Okay..i-s skrev: ↑19. okt 2022, 22:17
Instadrive - Leasing formidler der opgiver leveringstider. De dækker Tyskland, Østrig og Schweiz.
https://insta-drive.com/de/blog/aktuell ... ktroautos/
Spørgsmålet er om de tal også gælder for det danske marked.
Det forlød jo, at fra og med 01.01.2022 ville et markant antal produktionspladser bliver flyttet fra det tyske marked til bl.a. det danske, fordi salget i Tyskland havde været en skuffelse, mens det modsatte var tilfældet i DK.
Så mit umiddelbare gæt er, at 24 mdr ikke er repræsentativt når vi taler det danske marked.
Hvad siger @Madmax .. har du en kommentar til dette ?
Du kan f.eks selv checke lev. tid på polestars side. Den passer med Instadrive. Har kollegaer der har bestilt BMW ix3 og ix. Der stemmer det også med hvad Insta siger.
off topic: Jeg mener jo at DK er blevet det modsatte af forfordelt.. Jeg mener DK er blevet begunstiget. Men lad os for Guds skyld ikke gå ned ad den vej Jeg forstår hvad du mener.
Jeg giver sådan set ret, men jeg har også dette perspektiv på det:HansH skrev: ↑20. okt 2022, 10:06off topic: Jeg mener jo at DK er blevet det modsatte af forfordelt.. Jeg mener DK er blevet begunstiget. Men lad os for Guds skyld ikke gå ned ad den vej Jeg forstår hvad du mener.
Forklaringen på hvorfor Danmark har fået tildelt flere produktionspladser i 2022 (lad mig formulere det sådan), har jeg givet tidligere.
Dét jeg har hørt er, at salget i 2021 ganske enkelt gik så godt i DK, at fabrikken allokerede flere pladser til den danske importør.
Og Madmax og tallene for 2022 bekræfter at det er berettiget.
Mht de 24 mdr...
Well, det baserer jeg udelukkende på hvad jeg læser herinde og i facebook grupperne.
Og jeg mindes bare ikke at have hørt nogen i fb grupperne, der har været højere end omkring 14-15 mdr indtil nu. Vores tog 11, men lige hvor snittet ligger ved jeg selvfølgelig ikke... jeg har bare slet ikke tallet 24 på min lystavle.
Jeg er godt med på, at den dataindsamling er set i bakspejlet. Derfor kan det godt se helt anderledes ud for en bilkøber der bestiller i dag. Men det ved vi jo reelt først om 1-2 år, hvordan de statistikker ender med at se ud.
Jeg ved ikke hvad Instadrive baserer sin prognose på ?
Aha! Den krølle havde jeg ikke hørt om .... at DK's fordelagtige ordning er udløbet.i-s skrev: ↑20. okt 2022, 11:59...
- Det med flere allokerede pladser til danske importører .. hmm ja. Har talt lidt med en Skoda forhandler om det. Den forklaring jeg fik, var at i start 2022 fik de en (større?) kvote. Det er det du kalder "flere produktionspladser". Helt enig. Men som jeg forstod på den forhandler jeg talte med, så ophørte det her pr. 1/10-22. Efter den dato er det alm. kø ligestillet med alle andre. Og med alm. kø der funger det sådan pt, at de rykker rundt på bestillingerne på fabrikken alt efter hvad de kan få leveret dele til. Så hvis to Enyaq kunder bestiller i dag, så kan det godt være den ene får sin leveret x måneder før den anden pga. konfiguration. Så derfor kan man kun tale om generelle leveringstider.
Et eller andet sted synes jeg det lyder underligt hvis ikke forbrug til opvarmning bliver regnet med i forbruget, det bliver det jo i en fossilbil (hvor den går fra kilometer pr liter til liter pr time, og det viser displayet på ENYAQ da også), men hvis der skal være et tab på 7 kWh/22%, det er temmelig meget.HansH skrev: ↑20. okt 2022, 09:44...
@BrianDS - jeg synes umiddelbart at det lyder som et pænt højt tab du skulle opleve ved ladning ?
Faktisk ladet på bilen = 38,7kWh vs de 31,7 bilen siger på kørecomputeren. Det er en dif på 7kWh, hvoraf et par stykker vel kan forklares med klimatisering, som i mit scenarie .....
Men hvis vi så siger 3kWh til klimatisering, så skulle der forsvinde 4kWh ud af en opladning på 38. Det er lidt over 10% alligevel .......
Jeg håber da at bimåleren i min lader er ret præcis. Det er den refusion beregnes ud fra
Jeg er glad for jeg valgte at købe en tysker for et års tid siden, at jeg skulle have ventet i 1½ år kunne jeg ikke helt forestille mig...
Det kan hurtig ændre sig, hvis økonomien bliver ved med at bremse op. Så går der ikke lang tid før folk begynder at afbestille.HansH skrev: ↑20. okt 2022, 12:24Aha! Den krølle havde jeg ikke hørt om .... at DK's fordelagtige ordning er udløbet.i-s skrev: ↑20. okt 2022, 11:59...
- Det med flere allokerede pladser til danske importører .. hmm ja. Har talt lidt med en Skoda forhandler om det. Den forklaring jeg fik, var at i start 2022 fik de en (større?) kvote. Det er det du kalder "flere produktionspladser". Helt enig. Men som jeg forstod på den forhandler jeg talte med, så ophørte det her pr. 1/10-22. Efter den dato er det alm. kø ligestillet med alle andre. Og med alm. kø der funger det sådan pt, at de rykker rundt på bestillingerne på fabrikken alt efter hvad de kan få leveret dele til. Så hvis to Enyaq kunder bestiller i dag, så kan det godt være den ene får sin leveret x måneder før den anden pga. konfiguration. Så derfor kan man kun tale om generelle leveringstider.
Ikke godt nyt for de der ellers er klar til at skrive under
Og for us that's German is begrænset to ish bin geil.... Kan du lave et(mere detaljeret) resume?HansH skrev:Faldt over dette - synes jeg - ganske interessante interview med bossen for Škoda.
https://edison.media/verkehr/unser-auft ... /25232795/
På tysk.. men for de der kan.
De kommer omkring mange ting; nuv. leveringssituation, fremtidig strategi og kommende biler.
#### dig ozona! Det er §#%)*`?#%\#& langt !!!
Kræver du har en 80'er. i den seneste opdatering kan du se funktionen under opladning.