Re: Skoda ENYAQ
: 15. maj 2021, 18:56
Fartfornemmelsen er noget andet i en elbil. Accelerationen i Enyaq er ikke wow, måske når RS kommer, men ligger man bare og kører uden fartpilot er det svært at mærke om man kører 100-110-120.
TM3 har nu et relativt stort bagagerum i litermål, men adgangen er lidt mere besværlig.
Prøvede du at styre regenereringen med padlerne bag rattet?HansH skrev: ↑17. maj 2021, 09:53Jeg kunne godt tænke mig at ID.4 og Enyaq's B-program bremsede lige så aggressivt som TM3. Der synes jeg virkelig at TM3's one-pedal driving virker suverænt. På VAG'erne skal man lige over og røre bremsen mange gange ... hvor på man på Tesla'en kan køre den 100% på speederen hele tiden, så længe der ikke sker noget uventet i trafikken.
Nej - desværre ikke!
Min erfaring fra Hyundai Kona er at den starter i blideste regenerering og man så selv skal vælge hårdere trin. I hårdeste regenerering er det helt klart one pedal driving (synes jeg). Jeg har ikke prøvet en Enyaq, så skal ikke kunne sige hvordan det forholder sig der.HansH skrev: ↑17. maj 2021, 10:15Nej - desværre ikke!
Jeg bemærkede ikke engang at den havde paddles på rattet under prøveturen
Det var først efter hjemkomst at jeg så en video, hvor det blev demonstreret hvad de paddles skulle bruges til, at jeg blev bekendt med den funktion.
Så.. det kan selvf være at vi ikke kørte i "hårdeste" indstilling.
Så vidt jeg har forstået, ud fra de videoer jeg har set af Enyaq, så har de paddles bag rattet kun effekt når man kører i D. Og selv i i højeste niveau bremser den ikke nær så meget som den gør i B.HansH skrev: ↑17. maj 2021, 10:15Nej - desværre ikke!
Jeg bemærkede ikke engang at den havde paddles på rattet under prøveturen
Det var først efter hjemkomst at jeg så en video, hvor det blev demonstreret hvad de paddles skulle bruges til, at jeg blev bekendt med den funktion.
Så.. det kan selvf være at vi ikke kørte i "hårdeste" indstilling. At den kunne have været ændret til at være "mere TM3-like". Skal jeg ikke kunne sige.
Jeg synes bare at TM3 virker suverænt godt på det punkt.
Det lyder virkelig dumt. Gad vide hvorfor de har lavet det sådan.Target skrev: ↑17. maj 2021, 12:47Så vidt jeg har forstået, ud fra de videoer jeg har set af Enyaq, så har de paddles bag rattet kun effekt når man kører i D. Og selv i i højeste niveau bremser den ikke nær så meget som den gør i B. Idéen med palerne er således, at hvis du kører i D og gerne vil bremse lidt kraftigere med regenerering, så kan du indstille niveauet med paddles'ne. Men så snart du rører speederen igen, så bliver regenereringsniveauet nulstillet til normal igen. Så man skal indstille det for hver enkelt nedbremsning, hvis man kører i D.
Tak for en grundig gennemgang - jeg skal vist ud og prøve sådan en Skoda for at se om den virkelig er noget - det lyder positivt i forhold til de andre elbiler jeg har prøvet mht plads og førerpladsindretningHansH skrev:I fuldstændig spredt fægtning, her mine umiddelbare takeaways fra en prøvetur i en Enyaq 80 i går, efter også at have prøvet ID.4 og TM3.
TL;DR - jeg kan lide Enyaq.
Helt generelt tror jeg Skoda bevidst er gået efter at gøre transitionen fra fossilbil til elbil så spiselig som muligt for en konservativ som mig.
Jeg er klar over at mange vil få brækfornemmelser over denne konservatisme. Men det virker på mig - på den gode måde.
I den direkte sammenligning mellem de to søskende ID.4 og Enyaq har jeg Skoda'en som klar vinder.
Et valg mellem TM3 og Enyaq er i min bog et valg mellem følelser eller fornuft. Man kunne også sige et valg mellem performance eller praktikalitet.
Udvendig;
Udefra ser man bare en SUV. Det er ikke til at se om den er fossil eller el. Den har ikke det lidt futuristiske (nogen kalder det rumskib) look over sig, som mange andre elbiler. Den fake kølergrill bidrager væsentligt til denne "identitetssløring".
Indenfor;
I kabinen har de placeret det lille (5-6" ? virker ikke meget mere end en smartphone..) display i en "brønd" nede i instrumentbordet, ligesom man kender det fra en almindelig bil. En ID.4 har det siddende "påklistret" ovenpå ratstammen. Det er selvfølgelig fint at det følger med når man justererer rattet, men for mig ligner ID.4's løsning lidt en eftermonteret turbotrykmåler i en 70'er bil.
De har bevaret "rigtige" fysiske knapper på rattet. Ikke den kapacitative touch-type som i ID.4.
Der er separat stilk til fartpilot.
I forhold til TM3 er der også en stilk til viskerfunktion på højre side.
Gearvælger er placeret på midterkonsollen, modsat ID.4 og TM3 hvor den sidder som en stilk på højre side af rattet.
Head-up display med augmented reality er jeg lynhurtigt blevet stor fan af. Synes det er rigtig cool at køre med. På det punkt er ID.4 og Enyaq ligeværdige, mens det er mig en gåde at TM3 ikke tilbyder noget lignende Fint nok at nogen ikke kan bruge det til noget, men så kan man jo bare gøre det til en konfigurérbar option i bilens opsætning, så man kan slukke det. Det kan man på ID.4 og Enyaq.
Infotainment;
Hele skærmhåndteringen, dvs menuopbygning osv ligner i bund og grund noget vi allerede kender.
De rapporter der har været om frys/lag oplevede vi ikke. Det hele kørte fint og smooth, og navi'en snakkede os rundt på dansk.
Svært at forklare .. men det var bare intuitivt. Og på den korte prøvetur (40 min) fandt vi (fruen og jeg) hurtigt hvad vi skulle bruge derinde.
Der var vi en hel del mere udfordrede da vi prøvede TM3'eren.. lad os bare sige det sådan
TM3'ens infotainment tror jeg man skal bruge lidt tid på at lære at kende. Derudover kan man en styre en hel masse af bilens funktioner fra app'en .... Dvs jeg vil kunne sidde hjemme i stuen og skrue op for temperatur eller skifte radiostation, mens min kone kører i bilen inde i byen. Det er da sjovt og vildt blæret. Jeg vil tro teknikdrengene ovre ved Tesla morer sig med at vise hvad de kan
Men jeg har lidt svært ved at se den helt store nytteværdi. Lidt ligesom jeg heller aldrig har brugt PLA på min Passat, andet end den dag jeg ville teste og lege med det. Men det er selvf individuelt hvad man finder af anvendelse for den slags.
Pladsforhold;
I forhold til plads og rummelighed var Enyaq en positiv oplevelse - selvfølgelig mest i forhold til TM3.
Når førersædet stod til mig (190cm) var der rigtig meget plads på bagsædet bagved. Altså som i - ABSURD meget plads! Jeg vil skyde på at jeg havde 15 cm fra knæene ind til sæderyggen. Det mindede mig mest om en Superb - og så med et ekstra trin opad på skalaen.
Bagagerummet føltes til at være lidt mindre end vores Octavia. Ikke så meget i længde og bredde - men i dybde. Formodentlig pga batteri. Men ikke ret langt fra hvad vi er vant til.
Altså - alt i alt en slags krydsning mellem en Superb (kabine) og en Octavia (bagagerum).
På TM3'eren ledte jeg forgæves efter bagagerummet. Fandt kun hvad jeg vil kalde et handskerum med udvendig adgang.
Køreoplevelse;
Meget lydsvag fremfærd. Vi var kun oppe på 90 på landevej ... prøvede ikke motorvej ... men der var en markant forskel til især TM3.
Jeg kunne godt tænke mig at ID.4 og Enyaq's B-program bremsede lige så aggressivt som TM3. Der synes jeg virkelig at TM3's one-pedal driving virker suverænt. På VAG'erne skal man lige over og røre bremsen mange gange ... hvor på man på Tesla'en kan køre den 100% på speederen hele tiden, så længe der ikke sker noget uventet i trafikken.
Både ID.4 og Enyaq vi prøvede var med 204HK. Og de leveres nænsomt på en måde der minder om vores fossilbiler. Bevares, stadig en del kvikkere, og man er dælme hurtigt oppe på 70 hvis det skal være. Men meget mere "morfar" i forhold til TM3.
I forhold til præstationer er der intet over og ved siden af TM3. H.o.l.d nu k.æ.f.t sådan en Dual Motor tager ved når man floor'er den!!
Det er virkelig forrygende.
Jeg synes man skal være lidt et speedhead for at få den fulde fornøjelse af TM3'erens kræfter. Og det er ingen af os.
Er det 400HK sådan en LR har ? Ud af dem vil hverken min kone eller jeg nogen sinde komme til at bruge de sidste 250......
Godt spørgsmål... Jeg er heller ikke 100% sikker på, at det fungerer sådan. Men det var som sagt en video jeg så, hvor han testede det. Han virkede selv ret forvirret over virkemåden, men hans konklusion blev at det fungerede som beskrevet ovenfor.ascaria skrev: ↑17. maj 2021, 13:18Det lyder virkelig dumt. Gad vide hvorfor de har lavet det sådan.Target skrev: ↑17. maj 2021, 12:47Så vidt jeg har forstået, ud fra de videoer jeg har set af Enyaq, så har de paddles bag rattet kun effekt når man kører i D. Og selv i i højeste niveau bremser den ikke nær så meget som den gør i B. Idéen med palerne er således, at hvis du kører i D og gerne vil bremse lidt kraftigere med regenerering, så kan du indstille niveauet med paddles'ne. Men så snart du rører speederen igen, så bliver regenereringsniveauet nulstillet til normal igen. Så man skal indstille det for hver enkelt nedbremsning, hvis man kører i D.
Det er jeg spændt på at høre om. Jeg har kørt Leaf med ægte one pedal det sidste års tid. Det er virkelig en fed feature. Enyaq står øverst på listen til at afløse min Touran, men der er eftersigende ikke meget regen, så det vil jeg helt sikkert savne. Jeg har prøvet ID.4, og der var faktisk lidt regen i D mode. Det har jeg ikke prøvet i andre elbiler.Wagner66 skrev: ↑17. maj 2021, 19:25Jeg skal køre Enyaq i morgen hvor jeg skal teste paddles. Jeg håber at de virker på samme måde som i vores e-niro. Ved at trække og holde paddlen (hvis det heder det ) får man maks energi tilbage i batteriet. Jeg elsker denne funktion. På den måde kan man køre uden at bruge bremsen.
Jeg tror desværre ikke det virker sådan i en Enyaq... Men del meget gerne dine oplevelser.Wagner66 skrev: ↑17. maj 2021, 19:25Jeg skal køre Enyaq i morgen hvor jeg skal teste paddles. Jeg håber at de virker på samme måde som i vores e-niro. Ved at trække og holde paddlen (hvis det heder det ) får man maks energi tilbage i batteriet. Jeg elsker denne funktion. På den måde kan man køre uden at bruge bremsen.
Hvorfor lige 120 km/t og ikke lovlige 130 km/t?Wagner66 skrev:Enyaq står også øverst på vores ønskeliste.
Jeg har lagt en plan for turen i morgen.
Jeg har lidt over en time med bilen. Jeg vil prøve 30 min på landevej og 30 min på motorvej ved 120 kmh.
Vores e- niro kører langt på strømmen og jeg vil teste om Skodaen kan matche den nogenlunde. Vi går efter IV 60 og den skal kunne klare mindst 200 km på motorvej. Vi har lært et Niro`ens 64 kw/h batterie er stort nok til vores behov.
Jeg vil skrive lidt om mine oplevelser i morgen.
Jeg er lige kommet hjem fra en prøvetur og ja den gjorde det samme.. Underligt system.Target skrev: ↑17. maj 2021, 17:41Godt spørgsmål... Jeg er heller ikke 100% sikker på, at det fungerer sådan. Men det var som sagt en video jeg så, hvor han testede det. Han virkede selv ret forvirret over virkemåden, men hans konklusion blev at det fungerede som beskrevet ovenfor.ascaria skrev: ↑17. maj 2021, 13:18Det lyder virkelig dumt. Gad vide hvorfor de har lavet det sådan.Target skrev: ↑17. maj 2021, 12:47Så vidt jeg har forstået, ud fra de videoer jeg har set af Enyaq, så har de paddles bag rattet kun effekt når man kører i D. Og selv i i højeste niveau bremser den ikke nær så meget som den gør i B. Idéen med palerne er således, at hvis du kører i D og gerne vil bremse lidt kraftigere med regenerering, så kan du indstille niveauet med paddles'ne. Men så snart du rører speederen igen, så bliver regenereringsniveauet nulstillet til normal igen. Så man skal indstille det for hver enkelt nedbremsning, hvis man kører i D.
Jeg kan godt lige se om jeg kan finde videoen igen, hvis der er andre der har interesse i at se den.
Edit: Det er denne video her, fra omkring 15:40:
https://youtu.be/RrCfwZK72mc?t=940
Omkring 19:00 fanger han vidst hvordan systemet virker.
Der kan man se, at så snart han trykker på speederen så skifter den til auto fremfor niveau 1, 2 eller 3.
Enig. Det er den konservative holdning og ICE agtigt. Også latterligt den default starter i D, så man aktiv skal vælge B hver gang.
Præcis. Jeg kunne ikke forestille mig andet end at køre i B... så jeg kan se dårligt se hvad man skal med D programmet, andet end hvis man er glad for at coaste og bruge sine bremser i stedet ...
Min kørselserfaring med elbil er vel omkring 80-90 km .... Så der mangler jeg helt klart at få den dagligdags oplevelse ind under huden, som du har.GaSelle skrev: ↑18. maj 2021, 09:44.. Og så er jeg vild med, at bilen kan køres og føles som en ICE bil, det gør det så meget lettere at hoppe frem og tilbage mellem vores to biler. De betjenes og opfører sig ens, man skal ikke tænke over at den enes speeder opfører sig anderledes (som ID´en gør i B fx) - det er bare at sætte sig ind og køre.
VAG kan ikke rekupere så kraftigt som Tesla, tror jeg. Jeg tror også, det er helt bevidst, som beskrevet før. VAG har udtalt, at har lavet flere ting med henblik på, at overgangen fra ICE til el skal være så gnidningsløs som mulig for folk. Virkemåden er anderledes mellem VAG og Tesla. "B" giver dig lidt af den oplevelse Tesla har, mens "D" sammen med P-ACC får det til at føles meget mere ICE-agtigt med lidt automatik-trylleri drysset udover Personligt synes jeg 1-pedal driving er mere "stressende" for foden, men jeg har heller ikke prøvet det over længere tid.HansH skrev: ↑18. maj 2021, 09:55Min kørselserfaring med elbil er vel omkring 80-90 km .... Så der mangler jeg helt klart at få den dagligdags oplevelse ind under huden, som du har.GaSelle skrev: ↑18. maj 2021, 09:44.. Og så er jeg vild med, at bilen kan køres og føles som en ICE bil, det gør det så meget lettere at hoppe frem og tilbage mellem vores to biler. De betjenes og opfører sig ens, man skal ikke tænke over at den enes speeder opfører sig anderledes (som ID´en gør i B fx) - det er bare at sætte sig ind og køre.
Jeg hæftede mig bare ved, at da jeg prøvede Tonny's TM3, vænnede jeg mig meget hurtigt til at bremse bilen med speederen. Derfor søgte jeg bare det samme da vi var ude og prøve VAG's biler .... uden at finde noget der helt kunne måle sig med.
Tjek. Helt enig..
Jeg syntes hastigheden var alt for høj ind i rundkørsler... 40-50 km/t. Jeg måtte i hvert fald bremse så ikke det hele væltede rundt i bilen
Fungerer det så godt, at du aldrig bremser før fx rundkørsler og i sving? Det lyder interessant. Men hvis det stadig er nødvendigt at bremse manuelt (= aktivt med bremsepedalen), er det stadig markant anderledes og IMHO dårligere end en kraftig regenerering.
Hvis fartpiloten er slået til, er det ikke nødvendigt at bremse. Er den ikke slået til, men ikke sat til "off", tager den farten af, og så bremser man selv resten - med bremsepedalen som så er = rekupering. Kun hårdere opbremsning er "almindelig bremsning".Brian Scharling skrev: ↑18. maj 2021, 11:09Fungerer det så godt, at du aldrig bremser før fx rundkørsler og i sving? Det lyder interessant. Men hvis det stadig er nødvendigt at bremse manuelt (= aktivt med bremsepedalen), er det stadig markant anderledes og IMHO dårligere end en kraftig regenerering.
Btw. jeg har kørt el de sidste 5 år og også testet lidt af hvert. Min erfaring med one pedal driving er, at når man først har vænnet sig til det, vil man ikke undvære det. Det er meget komfortabelt at køre med. Og hvis det ikke kan blive til one pedal er det næstbedste kraftig B mode.
/Brian
Har ikke bemærket hastigheden, men synes ikke det er FOR hurtigt. Måske det føles mindre slemt i en ID.3, der er lidt mindre og lavere? Jeg sidder stadig klar med foden svævende over bremsen, ligesom de første gange jeg prøvede ACC for år tilbage - bare "hvis..." Jeg slår dog fartpiloten fra og kører selv, hvis der er andre biler. Den tager nogle gange farten af i lidt for god tid til mit temperament fx. Heldigvis er det ikke det mest trafikerede område vi bor i.