Thor-thor skrev: ↑21. dec 2020, 02:27
Men varmepumpe er da klart vejen frem. Men i forhold til gevinsten er vi ikke i nærheden af de tal som bliver nævnt. Der vil formentlig være under 10% i forskel med/uden varmepumpe på kolde dage. Dette giver også god mening. Den største del af energien bliver brugt på bilens fremdrift og her er opvarmning af kabinen trods alt en meget mindre del af det totale energiforbrug....
Det forstår jeg ikke ræsonnementet bag. De to største årsager til lavere rækkevidde om vinteren er at batterier generelt fungerer dårligt i kulde (og ekstrem varme) og at kabinen skal opvarmes til et udholdeligt niveau.
Igen, den video jeg linkede til - og mange andre steder på forummer for en større amerikansk elbilsproducent - opleves der markant større rækkeviddetab (i Nordamerika) om vinteren.
Du kan også læse her:
AAA tested the BMW i3s, Chevrolet Bolt and Nissan Leaf from the 2018 model year, and the 2017 Tesla Model S 75D and Volkswagen e-Golf. All have a range of at least 100 miles per charge. They were tested on a dynamometer, which is like a treadmill, in a climate-controlled cell. The automobile club tested the cars at 20 degrees and 95 degrees, comparing the range to when they were tested at 75 degrees Fahrenheit, according to a report on the study. At 20 degrees, the average driving range fell by 12% when the car’s cabin heater was not used. When the heater was turned on, the range dropped by 41%, AAA said. For example, AAA’s testers determined that the Tesla’s range when fully charged at 75 degrees was 239 miles, but it fell 91 miles, or 38%, at 20 degrees.
Der er også denne test, udført i Norge, som viser at en større amerikansk elbilsproducent klarer sig væsentligt dårligere i kulde, end fx koreanske og tyske producenter, når det gælder oplyst rækkevidde kontra faktisk rækkevidde.
Her er et andet link til samme test, hvor mindre elbiler også indgår.
- rækkevidde.jpg (56.4 KiB) Vist 2434 gange
Anyway, det er måske lidt off-topic, men det er nu en interessant diskussion fra et teknisk og miljømæssigt perspektiv. For det nytter jo ikke noget vi kører i elbiler, hvis de skal bruge 25% mere energi på at varme kabinen op, uden en varmepumpe. I så fald forskydes klimaregnskabet væsentligt.