Volkswagen ID.4

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1380
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 87 times
Been thanked: 418 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af _Jensen » 19. jan 2021, 13:53

7 år er der virklige nogle som gider køre rundt så længe i samme bil. Jeg regner med at havde min ID.4 er højest 3 år. Og jeg vil da gerne høre nogle bud på, hvad afskrivningen bliver ca?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
These users thanked the author _Jensen for the post (total 2):
edbepOct3BrianDS
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 263 times
Been thanked: 666 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af Tonny » 19. jan 2021, 23:11

Dennis2k skrev:
19. jan 2021, 13:49
Er der nogle af jer der har gjort jer nogle overvejelser om hvor meget sådan en EL bil smider i værdi på den lange bane 5-6-7 år frem?

Jeg sidder med den helt store kugleremme og overvejer om det er skal være en ny el-bil eller om oliefyret skal tage et par år mere.
Et forsigtigt bud herfra. Nyprisen på elbiler bliver ikke højere. Udbuddet bliver også større. Det betyder at de lidt falske høje brugtpriser på noget der kan dække de flestes behov f.eks Tesla model 3, det vil forsvinde rigtigt hurtigt. Jeg tror derfor at brugtpriserne får tæv, men jeg tror det bliver værre for diesel/benzin biler. Men så er vi tilbage til det der med at vente, og det bliver altid bedre og nyere biler du kan få jo længere du venter. Personligt er jeg jo hoppet på bølgen og jeg er så tilfreds med det.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af BrianDS » 20. jan 2021, 07:04

Tonny skrev:
Dennis2k skrev:
19. jan 2021, 13:49
Er der nogle af jer der har gjort jer nogle overvejelser om hvor meget sådan en EL bil smider i værdi på den lange bane 5-6-7 år frem?

Jeg sidder med den helt store kugleremme og overvejer om det er skal være en ny el-bil eller om oliefyret skal tage et par år mere.
Et forsigtigt bud herfra. Nyprisen på elbiler bliver ikke højere. Udbuddet bliver også større. Det betyder at de lidt falske høje brugtpriser på noget der kan dække de flestes behov f.eks Tesla model 3, det vil forsvinde rigtigt hurtigt. Jeg tror derfor at brugtpriserne får tæv, men jeg tror det bliver værre for diesel/benzin biler. Men så er vi tilbage til det der med at vente, og det bliver altid bedre og nyere biler du kan få jo længere du venter. Personligt er jeg jo hoppet på bølgen og jeg er så tilfreds med det.
Logikken i forhold til udbud og efterspørgsel hænger vel sammen begge veje?
Hvis der bliver solgt færre benzin- og dieselbiler, og efterspørgslen på brugtmarkedet ikke ændrer sig markant, så kan vi komme til at se perioder med både op- og nedture på markedet, altså i en periode vil der være mange brugte fordi mange skifter, men efterhånden som der er skiftet, så kan udbuddet falde og derfor kan det blive nemmere at sælge en biltype i en periode.

Vi er nødt til at huske at de elbiler vi har tilgængelig i dag langt fra løser alle behov - du nævner selv en bil som “løser de flestes behov”, men det kommer igen an på hvilke briller man ser med, er behovet til en forholdsvis økonomisk stationcar og en familevenlig campingvogn på 1500-1600 kg, så er der intet på elbilmarkedet i dag, og heller ikke noget på vej (de SUV der er ligger klart udenfor økonomisk realitet).

Ser vi råt på indkøbsprisen, så er udbuddet af elbiler stadig i den dyre ende - selvom afgifterne stadig er forholdsvist gunstige for elbiler (jeg mener de burde fritages helt)

Alt i alt, jeg kan ikke spå om brugtprisen i dag, hverken for den ene eller den anden form for bil, og jeg giver dig ret i at priserne på visse elbiler er for høje i dag.
Bilmarkedet er også hårdt ramt af ændringer i afgiften de seneste 5-6 år, og elbilerne gør det ikke bedre. Jeg tror så heller ikke vi har set det sidste til afgift ændringer, spørgsmålet er bare hvor længe der går Billede
These users thanked the author BrianDS for the post:
Morten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1245
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 640 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af VWAU » 20. jan 2021, 08:10

En el-bil med skateboard-arkitektur (Tesla, ID m.fl.) har en cirka 15 cm høj batteripakke som man sidder ovenpå og er derfor bedst egnet til relativt høje biler (ID.3 eller højere).
En Tesla 3 er på mange måder en håbløs konstruktion med en forkrampet kørestilling (specielt for høje personer) og et layout som ingen gider længere (sedan). Når Tesla Y kommer om kort tid vil priserne på Tesla 3 falde voldsomt.
I Kina og USA er der et marked for sedan´er i Model 3 størrelse, men i Europa er det stort set forsvundet, så for en ikke-Tesla-fanboy er en Tesla 3 ikke interessant overhovedet.
These users thanked the author VWAU for the post (total 3):
BrianDSMorten HedenstedMichaelSmed

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1728
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af Thor-thor » 20. jan 2021, 12:04

VWAU skrev:
20. jan 2021, 08:10
En el-bil med skateboard-arkitektur (Tesla, ID m.fl.) har en cirka 15 cm høj batteripakke som man sidder ovenpå og er derfor bedst egnet til relativt høje biler (ID.3 eller højere).
En Tesla 3 er på mange måder en håbløs konstruktion med en forkrampet kørestilling (specielt for høje personer) og et layout som ingen gider længere (sedan). Når Tesla Y kommer om kort tid vil priserne på Tesla 3 falde voldsomt.
I Kina og USA er der et marked for sedan´er i Model 3 størrelse, men i Europa er det stort set forsvundet, så for en ikke-Tesla-fanboy er en Tesla 3 ikke interessant overhovedet.
Er det nu man skal begynde at modargumentere de håbløst firkantede påstande, eller skal man klage over, hvorfor nogen altid skal bringe Tesla ind i alle tråde? 8-)

(er dog enig så langt, at M3 (helt naturligt) kommer til at opleve øget værditab når MY og andre tilsvarende elbils konkurrenter kommer på markedet. Men det er vel næppe nogen større overraskelse for nogen)
These users thanked the author Thor-thor for the post:
peter w

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1619
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 142 times
Been thanked: 200 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af peter w » 20. jan 2021, 13:44

Thor-thor skrev:
20. jan 2021, 12:04
VWAU skrev:
20. jan 2021, 08:10
En el-bil med skateboard-arkitektur (Tesla, ID m.fl.) har en cirka 15 cm høj batteripakke som man sidder ovenpå og er derfor bedst egnet til relativt høje biler (ID.3 eller højere).
En Tesla 3 er på mange måder en håbløs konstruktion med en forkrampet kørestilling (specielt for høje personer) og et layout som ingen gider længere (sedan). Når Tesla Y kommer om kort tid vil priserne på Tesla 3 falde voldsomt.
I Kina og USA er der et marked for sedan´er i Model 3 størrelse, men i Europa er det stort set forsvundet, så for en ikke-Tesla-fanboy er en Tesla 3 ikke interessant overhovedet.
Er det nu man skal begynde at modargumentere de håbløst firkantede påstande, eller skal man klage over, hvorfor nogen altid skal bringe Tesla ind i alle tråde? 8-)

(er dog enig så langt, at M3 (helt naturligt) kommer til at opleve øget værditab når MY og andre tilsvarende elbils konkurrenter kommer på markedet. Men det er vel næppe nogen større overraskelse for nogen)
Jeg tror ikke, at ørerne vil kunne høre det.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1728
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af Thor-thor » 20. jan 2021, 21:54

Dennis2k skrev:
19. jan 2021, 13:49
Er der nogle af jer der har gjort jer nogle overvejelser om hvor meget sådan en EL bil smider i værdi på den lange bane 5-6-7 år frem?

Jeg sidder med den helt store kugleremme og overvejer om det er skal være en ny el-bil eller om oliefyret skal tage et par år mere.
Det er jo svært at spå ;)
Jeg ville tage udgangspunkt i det "normale" værditab og så forvente at det kunne flytte sig lidt i begge retninger, men ville nok forvente at det var en smule højere på en "first mover" elbil.
Moderne elbiler er stadig nyt, så der kommer til at ske meget på udviklingsfronten de kommende år og samtidig vil nypriserne være faldende pga. ny teknologi, stordriftsfordele etc.
Kommende (stigende) afgifter kan måske modvirke dette en smule, men pilen vil formentlig pege lidt nedad.

Men det meste peger på at elbiler er billigere i drift/vedligehold, så ville stadig forvente at elbiler klarer sig bedre end en tilsvarende ny fossilbil. Så passer den til ens hverdagsbehov og har man ikke særlige behov, som eks. at trække en CV til Middelhavet, så ville jeg seriøst overveje en elbil.

Omvendt har man en ældre bil, hvor den værste afskrivning er overstået, så er det formentlig den billigste model, (så længe man ikke løber ind i større rep)

tintin
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 8. aug 2018, 18:57
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 61 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af tintin » 21. jan 2021, 07:05

Tesla har lige nedsat deres priser, mon ID.4 også får et hak ned?

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af Dennis2k » 21. jan 2021, 08:05

Jeg tror ikke der sker noget med ID.4, jeg syntes den er prissat meget fornuftigt.

Hvis det er rigtig at Envaq skal være 30.000-40.000 billigere end ID.4, så skal der være plads til det. Envaq lander jo næpp under 350.000 i billigste udgave.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af BrianDS » 21. jan 2021, 08:27

Dennis2k skrev:Jeg tror ikke der sker noget med ID.4, jeg syntes den er prissat meget fornuftigt.

Hvis det er rigtig at Envaq skal være 30.000-40.000 billigere end ID.4, så skal der være plads til det. Envaq lander jo næpp under 350.000 i billigste udgave.
Jeg tror du har ret i at ENYAQ i billigste udgave kan blive billigere end ID.4, den kommer da også fra starten med 58 kWh batteri, modsat hvad jeg har set på ID.4?

Når så bilerne er fuldt udstyret med alle detaljer, så tror jeg ikke forskellen bliver så stor, i nogle konfigurationer vil en ENYAQ måske kunne blive lidt dyrere - sådan har det i hvert tilfælde været med nogle andre VW/Skoda modeller - alt efter kampagne pakker og enkelt udvalgt udstyr
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 513
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 166 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af Mathiasen » 21. jan 2021, 08:55

Jeg har en bekendt der driver et Bosch værksted. Han fortæller historier om folk med hybridbiler, der skal have nye batterier. Fx. lavede de fornyligt en Volvo, hvor garantiperioden lige var udløbet, nyt batteri: 135.000kr. Ligeledes havde han lige lavet en Mercedes hvor regningen lød på ca det samme.

Værditabet på El-biler må være enorme med udsigt til sådan nogle regninger for de næste ejere.
Hvad regner I med når I planlægger køb? Er det bare at lukke øjnene og købe?

Hvis man, som jeg, altid køber brugte biler, skal man jo regne risikoen for reperationer med i det totale regnskab, og med sådan nogle poster, stikker sådan et budget jo helt af.
These users thanked the author Mathiasen for the post:
BrianDS
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10859
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af GaSelle » 21. jan 2021, 09:28

Jeg har lukket øjenene og bestilt en elbil. Jeg kommer ikke til at eje den udover garantiperioden (på batterierne), men jeg håber og tror der kommer flere løsninger, hvor man kan skifte enkelte celler i batterierne i stedet for hele pakken. Der må alt andet lige også komme flere brugte batterier fra skadede biler på markedet.

Abyssinier
Nyt medlem
Indlæg: 204
Tilmeldt: 7. jan 2010, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 37 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af Abyssinier » 21. jan 2021, 10:09

Jeg er ikke utryg ved et formodentlig kommende ejerskab af en elbil senere i år. Batterierne udgør rigtig nok en stor del af prisen men de vil fortsat blive billigere. Generelt er der færre ting, som kan gå i stykker i en elbil contra en benzin/diesel bil. Der er flere skrækhistorier med DSG gearkasser. Motor eller udstødning incl. katalysator mm. er heller ikke billig at skifte.
Nuværende bil: 2021 Skoda Enyaq 80
Quartz grå, 20" Vega fælge, Design Selection ecuSuite kabine, svingbart anhængertræk med elektrisk frigørelse, Assisted Drive Plus, Convenience Plus, Drive Sport Basis, Familie Plus, Infotainment Plus, Klima Plus, Komfort sæde Plus, Lyn & Syn Basis, Parkering Plus, Transportpakke, Varmepumpe og Lynopladning 135 kW DC.
Tidligere bil: 2014 Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG 140 hk.

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af Dennis2k » 21. jan 2021, 10:11

Jeg har netop spurgt lidt til hvad folk forestiller sig af afskrivning.

Jeg kalkulere med at en Tesla 3/y eller id4 smider ca 70% på 7 år og ca. 30.000km årligt.

Jeg har endda løftet den til 80% tab og det vil stadig være billigere end at vælge en alm fossil bil eller hybrid.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 263 times
Been thanked: 666 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af Tonny » 21. jan 2021, 10:16

Mathiasen skrev:
21. jan 2021, 08:55
Værditabet på El-biler må være enorme med udsigt til sådan nogle regninger for de næste ejere.
Hvad regner I med når I planlægger køb? Er det bare at lukke øjnene og købe?
Jeg vurderer at der er meget færre ting der kan gå i stykker på en elbil, og de fleste komponenter såsom motor er ikke så dyre som en tilsvarende forbrændingsditto. Batterierne er dark horse i det her, uden tvivl. Men historikken fra andre elbilsfirmaer der har været på markedet længere end VW fortæller at det er meget meget få fejl på disse batterier. Jeg vil gætte på at der sideløbende vil være firmaer der specialiserer sig i at reparere disse, altså i praksis skifte en celle istedet for en hel batteripakke. Der findes f.eks til E-golf allerede "brugte" batteripakker fra en skadet bil til meget rimelige priser.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 263 times
Been thanked: 666 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af Tonny » 21. jan 2021, 10:17

Der er iøvrigt så vidt jeg husker det 8års garanti på batteriet på en VW er der ikke?

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10859
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af GaSelle » 21. jan 2021, 10:18

Tonny skrev:
21. jan 2021, 10:17
Der er iøvrigt så vidt jeg husker det 8års garanti på batteriet på en VW er der ikke?
Jo, 8 år/160.000km. Og til ID.3 medfølger der service- og reparationsaftale i 5 år/100.000km.
These users thanked the author GaSelle for the post:
jansom

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6250
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2066 times
Been thanked: 673 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af jansom » 21. jan 2021, 10:23

GaSelle skrev:
Tonny skrev:
21. jan 2021, 10:17
Der er iøvrigt så vidt jeg husker det 8års garanti på batteriet på en VW er der ikke?
Jo, 8 år/160.000km. Og til ID.3 medfølger der service- og reparationsaftale i 5 år/100.000km.
Så faktisk nærmest ingen udgifter de første 5 år?
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4434 times
Been thanked: 1954 times
Kontakt:

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af DanielB12 » 21. jan 2021, 10:36

VAG arbejder allerede med hvordan man genanvender batterierne. Batterier der er 8 år gamle og har kørt de 160k, forventer man ikke kan bruges i bilbranchen igen, men de kan bruges andre steder (som f.eks. gør Tesla),
Men fra f.eks. totaltskadede biler forventer man, at kunne bruge en stor del af cellerne i nye refurbished batterier.
Men det afhænger også af, hvordan batteripriserne udvikler sig..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 513
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 166 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af Mathiasen » 21. jan 2021, 10:47

jansom skrev:
21. jan 2021, 10:23
GaSelle skrev:
Tonny skrev:
21. jan 2021, 10:17
Der er iøvrigt så vidt jeg husker det 8års garanti på batteriet på en VW er der ikke?
Jo, 8 år/160.000km. Og til ID.3 medfølger der service- og reparationsaftale i 5 år/100.000km.
Så faktisk nærmest ingen udgifter de første 5 år?
Nej, men jeg er spændt på hvordan udviklingen på brugtmarkedet bliver på de biler der er over garantiperioden. Her tænker jeg på bilens brugtpris kontra regningen på et evt nyt batteri.
Lad os sige at en 8år gammel el-bil er 50.000kr værd. Og et nyt batteri koster på det tidspunkt 50.000kr. Hvem vil så købe sådan en? Og sælger alle deres biler inden garantien udløber og køber en ny? Hvad vil det gøre ved afskrivingen? Det er jeg spændt på :)

Tak for alle jeres input
These users thanked the author Mathiasen for the post (total 2):
DanielB12BrianDS
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10859
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af GaSelle » 21. jan 2021, 11:00

jansom skrev:
21. jan 2021, 10:23
GaSelle skrev:
Tonny skrev:
21. jan 2021, 10:17
Der er iøvrigt så vidt jeg husker det 8års garanti på batteriet på en VW er der ikke?
Jo, 8 år/160.000km. Og til ID.3 medfølger der service- og reparationsaftale i 5 år/100.000km.
Så faktisk nærmest ingen udgifter de første 5 år?
Præcist. Og nogle banker tilbyder el-bils lån med 0% i rente. Så der er flere gode argumenter. Udgiften til "brændstof" kan man også definere fast med fx et Clever abonnement (kan være en fordel, da man pt bliver refunderet med mere, end man giver for strømmen, hvis man har reduceret elafgift). Så eneste ubekendte er værditabet. Den vi har bestilt er med mellemste batteristørrelse, og ikke en dyr udstyrsvariant. Den TROR jeg vil tabe lidt mindre end en, hvor man har købt udstyr for 60K. Men jeg ved det ikke; men den dækker vores behov.
These users thanked the author GaSelle for the post:
jansom

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10859
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af GaSelle » 21. jan 2021, 11:13

Mathiasen skrev:
21. jan 2021, 10:47
jansom skrev:
21. jan 2021, 10:23
GaSelle skrev:
Jo, 8 år/160.000km. Og til ID.3 medfølger der service- og reparationsaftale i 5 år/100.000km.
Så faktisk nærmest ingen udgifter de første 5 år?
Nej, men jeg er spændt på hvordan udviklingen på brugtmarkedet bliver på de biler der er over garantiperioden. Her tænker jeg på bilens brugtpris kontra regningen på et evt nyt batteri.
Lad os sige at en 8år gammel el-bil er 50.000kr værd. Og et nyt batteri koster på det tidspunkt 50.000kr. Hvem vil så købe sådan en? Og sælger alle deres biler inden garantien udløber og køber en ny? Hvad vil det gøre ved afskrivingen? Det er jeg spændt på :)

Tak for alle jeres input
Men hvem siger, at batteriet er færdigt ved 8 år eller 160K km? De erfaringer jeg kan finde viser, at de bør kunne køre meget længere uden at have tabt ret meget kapacitet. Klimaet i DK er ret godt til batteriers holdbarhed. De har det skidt med ekstrem varme og ekstrem kulde; vi har ikke rigtigt nogen af delene. Jeg forstår godt din bekymring, men som andre er inde på også, tror jeg, at der kommer flere og flere muligheder for at få "repareret" batterierne, altså skiftet de dårlige celler, så vi ikke snakker et nyt batteri til 50K men x antal nye celler til et par tusinde.

Dieselbiler har, i min verden, også den overhængende risiko for at blive dyre, når de får et par år på bagen. DPF, der er færdigt, AdBlue systemer der kaber sig, dyser, turbo(-er), EGR etc.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 3):
jansomDanielB12Mathiasen

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1245
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 640 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af VWAU » 21. jan 2021, 11:47

Lexus tør give 10 år / 1.000.000 km garanti på en batteripakke til en UX300e. Batterierne til langt de fleste el-biler kommer fra de samme få leverandører fx Panasonic og LG, så mon ikke vi skal regne med mindst 10 års levetid?

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10859
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af GaSelle » 21. jan 2021, 11:51

Det lyder ikke urealistisk.

Ikke direkte sammenligneligt, men alligevel: Toyota har også mange hybridbiler kørende, og jeg synes ikke rigtigt, man hører om generelle problemer - heller ikke med nogle år på bagen. Og der illustreres fint på Youtube, hvordan man kan skifte enkelte celler selv, få dem renoveret osv.. Dette vil sikkert sprede sig til elbiler også.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1728
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af Thor-thor » 21. jan 2021, 12:12

Rep. af batteri kan selvfølgelig komme til at koste nogle kroner, men næppe værre end rep./skift af en turbo/gearkasse eller lign.
Fejlraten på batterier er i øvrigt mig bekendt meget lav.

Derudover er selv et semi-defekt batteri ikke værdiløst. Så der er ikke tale om at man skal smide det gamle batteri væk og købe et nyt.
Såfremt det gamle batteri ikke kan repareres, kan det sælges/indgå i en byttehandel med et nyt/renoveret.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10859
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af GaSelle » 21. jan 2021, 12:20

Thor-thor skrev:
21. jan 2021, 12:12
Rep. af batteri kan selvfølgelig komme til at koste nogle kroner, men næppe værre end rep./skift af en turbo/gearkasse eller lign.
Fejlraten på batterier er i øvrigt mig bekendt meget lav.

Derudover er selv et semi-defekt batteri ikke værdiløst. Så der er ikke tale om at man skal smide det gamle batteri væk og købe et nyt.
Såfremt det gamle batteri ikke kan repareres, kan det sælges/indgå i en byttehandel med et nyt/renoveret.
Kiggede lige hos Koed. En org. ombytningsgearkasse til den BMW 118d, vi skifter ud, koster 68000kr + montering. Uden ombytning 86.000kr. Bare for sammenligningens skyld. Av min arm.
Senest rettet af GaSelle 21. jan 2021, 12:22, rettet i alt 1 gang.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af BrianDS » 21. jan 2021, 12:20

Problemet er vel egentlig ikke defekte batterier, men nok nærmere slidte batterier?

Hvis et batteri efter 8 år/160.000 km har 70% af kapaciteten fra ny, så er den indenfor grænseværdierne - hvis bilen dækkede behovet da den var ny, men uden en buffer, hvad så når der mangler 30 km for hver 100 km man kunne køre i starten? Garantien dækker ikke et nyt batteri, men hvad gør man?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af BrianDS » 21. jan 2021, 12:21

Dennis2k skrev:Jeg har netop spurgt lidt til hvad folk forestiller sig af afskrivning.

Jeg kalkulere med at en Tesla 3/y eller id4 smider ca 70% på 7 år og ca. 30.000km årligt.

Jeg har endda løftet den til 80% tab og det vil stadig være billigere end at vælge en alm fossil bil eller hybrid.
Hvordan har du lavet den udregning? For det kan jeg slet ikke få til at gå op?! Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1728
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af Thor-thor » 21. jan 2021, 12:31

GaSelle skrev:
21. jan 2021, 12:20
Thor-thor skrev:
21. jan 2021, 12:12
......
Derudover er selv et semi-defekt batteri ikke værdiløst. Så der er ikke tale om at man skal smide det gamle batteri væk og købe et nyt.
Såfremt det gamle batteri ikke kan repareres, kan det sælges/indgå i en byttehandel med et nyt/renoveret.
Kiggede lige hos Koed. En org. ombytningsgearkasse til den BMW 118d, vi skifter ud, koster 68000kr + montering. Uden ombytning 86.000kr. Bare for sammenligningens skyld. Av min arm.
Lige præcis.
Når nogen taler om frygten for dyr rep af batterier, glemmer man ofte at nævne risikoen for dyr rep på fossilbiler....
These users thanked the author Thor-thor for the post:
Dakota

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Volkswagen ID.4

Indlæg af Dakota » 21. jan 2021, 12:56

Thor-thor skrev:
21. jan 2021, 12:31
GaSelle skrev:
21. jan 2021, 12:20
Thor-thor skrev:
21. jan 2021, 12:12
......
Derudover er selv et semi-defekt batteri ikke værdiløst. Så der er ikke tale om at man skal smide det gamle batteri væk og købe et nyt.
Såfremt det gamle batteri ikke kan repareres, kan det sælges/indgå i en byttehandel med et nyt/renoveret.
Kiggede lige hos Koed. En org. ombytningsgearkasse til den BMW 118d, vi skifter ud, koster 68000kr + montering. Uden ombytning 86.000kr. Bare for sammenligningens skyld. Av min arm.
Lige præcis.
Når nogen taler om frygten for dyr rep af batterier, glemmer man ofte at nævne risikoen for dyr rep på fossilbiler....
Enig. Hvis man først har prøvet en aut. gearkasse der ryger, en motor der står af, en turbo der knækker sig eller bare at skifte katalysatorer, lambdasonder og udstødninger på en V8'er, så sover man langt bedre med en elbil, uanset dens værditab.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"