Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af majland » 6. okt 2020, 17:01

vw4ever skrev:
6. okt 2020, 11:33
Det tog nok 14 dage at vænne sig til lane assistent, sælger sagde at han slog det altid fra og det kunne jeg også bare gøre.
Men jeg gjorde op med mig selv, at det ville være hul i hovedet at slå en sikkerhedsting fra, synes det gav lidt tryghed når sønnen(20 år) skulle låne bilen, og det ville være sundt for ham at vænne sig til det.
Vores kodiaq har lane assist.

Hverken konen eller den store knægt bryder sig om lane assist herude på landet - og jeg forstår dem godt for den er ikke særlig god til at holde bilen i en meget small vejbane hvor der kun er midterstriber men ikke nogen kantmarkering, Der vil den gerne trække helt ud på midtlerlinien hvilket ikke er så heldigt når der også kan komme modkørende lastbiler og traktorer der (mindst) bruger hele deres vejbane.

Så de slår det konsekvent fra -og jeg slår det konsekvent til.

Egenligt for dårligt at det ikke gemmes på ens profil
Også for ringe at den ikke stlår blind spor mm til igen når traileren er taget fra - kan den finde ud af at slå det fra burde den også kunne slå det til igen
These users thanked the author majland for the post:
Trolau
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

JHS-Seat
Helt nyt medlem
Indlæg: 22
Tilmeldt: 15. sep 2013, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 25 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af JHS-Seat » 6. okt 2020, 17:51

Personlig kan jeg heller ikke lidt Lane Assist - kørslen kommer til at ligne "en der lister en lille brandert hjem" (sejler rundt på kørebanen).
Som jeg kan læse det på Skoda's side skulle "Travel Assist"-pakken afhjælpe dette:
https://www.skoda.dk/modeller/octavia-a ... vel-assist

Om det virker skal jeg ikke kunne sige.
Personligt regner jeg med at købe en Octavia indenfor kort tid - med tilkøb af bl.a. denne Travel Assist-pakken.
These users thanked the author JHS-Seat for the post:
Trolau

Brugeravatar
vw4ever
Aktiv medlem
Indlæg: 4072
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 339 times
Been thanked: 204 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af vw4ever » 7. okt 2020, 20:27

Det kan godt være at jeg har misforstået funktionen, Line assists har vel ikke til opgave at styre bilen, men opgaven er vel at blive i sin egen vejbane, så frontalt sammenstød undgåes.

Ved tilkobling af travel assists så styrer bilen jo selv, og man skal blot berøre rattet, her styrer passaten altså rundt i sving.
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af martinta » 7. okt 2020, 23:25

vw4ever skrev:
7. okt 2020, 20:27
Det kan godt være at jeg har misforstået funktionen, Line assists har vel ikke til opgave at styre bilen, men opgaven er vel at blive i sin egen vejbane, så frontalt sammenstød undgåes.
Korrekt, det er lidt som om Lane Assist bliver vurderet til at være en funktion hvor bilen skal køre selv - hvilket ikke er tilfældet, det er meningen den skal holde bilen i sin egen bane hvis chaufføren af en eller anden grund ikke gør det (eks. er fuld, bevistløs, piller ved telefon/radio, barberer sig under kørslen, slår børnene på bagsædet osv.)

Så er lidt sjovt at folk klager over den ikke kører snorlige, når det jo ikke er det den er lavet til.
These users thanked the author martinta for the post (total 2):
vw4everMorten Hedensted

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af DanielB12 » 8. okt 2020, 06:28

Der er forskel. Lane Assist holder bilen i midten af banen. Lane Depature Assist sørger for man ikke krydser stregerne - den slingre altså mellem stregerne.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Tonny » 8. okt 2020, 07:10

DanielB12 skrev:
8. okt 2020, 06:28
Der er forskel. Lane Assist holder bilen i midten af banen. Lane Depature Assist sørger for man ikke krydser stregerne - den slingre altså mellem stregerne.
Er det ikke både og? Lane departure assist advarer på den ene eller anden måde når du er ved at krydse stregen. Lane Assist holder dig indenfor stregerne, men min erfaring fra Golf 7.5 er at det er med en relativ stor margin hvorfor man sejler lidt imellem dem hvis man ikke holder hånden på rattet. Holder man derimod bare let mod højre på rattet så balancerer den i fin afstand til den højre streg.

Jeg troede indtil for nyligt at det var rarere hvis VAGs Lane Assist kunne finde ud af at holde positionen lige i midten som Tesla kan f.eks, men efter at have fået en sådan bil, så foretrækker jeg faktisk den simplere Lane Assist til trods for at det er knapt så autonomt.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af martinta » 8. okt 2020, 07:14

DanielB12 skrev:
8. okt 2020, 06:28
Der er forskel. Lane Assist holder bilen i midten af banen. Lane Depature Assist sørger for man ikke krydser stregerne - den slingre altså mellem stregerne.
Skal lige forstå dit indlæg korrekt, som jeg læser det, så mener du at Lane departure assist er den der slingrer, og lane assist holder bilen i midten af banen uden? :-)

Hvis ja, så tror jeg VW har lavet en større fejl på mange biler i DK der er noteret som om de har lane assist.

Ifølge papirerne har min Lane assist, og hvis jeg kører ud af en landevej og slipper rattet, uanset hvor snorlige den må være, så sejler den fra side til side som beskrevet af andre. Om det så i virkeligheden er det du beskriver som Lane Departure Assist skal jeg lade være usagt, men i så faldt har VW lavet en større fejl i deres eget marketings -og salgsmateriale hvor de beskriver det over det hele som Lane Assist. ;)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af DanielB12 » 8. okt 2020, 07:58

Det kan sagtens være at de hedder noget andet, på tværs af mærkerne. og der er også flere generationer. Vores A4 kører vidst med 3.0 og biler med travel assist med 4.0.


Nu kunne jeg lige se, at det hedder
Active Lane Assist og så Lane assist. I hvert fald i Audi lingo. Jeg mener stadigvæk at den simple udgave hedder Lane Departure assist, men det kan være det kun er den tekniske betegnelse.

Vores holder sig i midten af vejstriberne. Hvis der kun er vejstriber i den ene side, og en tydelig rabat, så holder den sig også i midten. Hvis rabatten er utydelig så kryber den sig tættere på den tydelige vejstribe. Vores kan køre handsfree i op til 145 sekunder. Så kommer der en 1 Advarsel, og Efter 10 sek en til, og så slår det fra. Men hvis du kører i et skarpt sving, så holder den stadigvæk dig inden for stregerne, som en sikkerhedsfunktion.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af martinta » 8. okt 2020, 08:11

DanielB12 skrev:
8. okt 2020, 07:58
Det kan sagtens være at de hedder noget andet, på tværs af mærkerne. og der er også flere generationer. Vores A4 kører vidst med 3.0 og biler med travel assist med 4.0.
Ja, det er set før :-) Til stor frustration når man prøver at sammenligne hvad bilerne egentlig har af udstyr i en købssituation
DanielB12 skrev:
8. okt 2020, 07:58
Nu kunne jeg lige se, at det hedder
Active Lane Assist og så Lane assist. I hvert fald i Audi lingo. Jeg mener stadigvæk at den simple udgave hedder Lane Departure assist, men det kan være det kun er den tekniske betegnelse.
Har hørt udtrykket active lane assist før, kan dog ikke finde noget på VW.dk, til gengæld kommer der en del frem på bilbasen. Så om det bare er en kært barn har mange navne eller hvad det er må guderne vide.
DanielB12 skrev:
8. okt 2020, 07:58
Vores holder sig i midten af vejstriberne. Hvis der kun er vejstriber i den ene side, og en tydelig rabat, så holder den sig også i midten. Hvis rabatten er utydelig så kryber den sig tættere på den tydelige vejstribe. Vores kan køre handsfree i op til 145 sekunder. Så kommer der en 1 Advarsel, og Efter 10 sek en til, og så slår det fra. Men hvis du kører i et skarpt sving, så holder den stadigvæk dig inden for stregerne, som en sikkerhedsfunktion.
Det gør vores også (udover at den bliver utilfreds efter 20-30 sekunder i stedet for 145 sekunder hvis man prøver at køre uden hænder på rattet), og den kan sagtens holde sig inden for stregerne, spørgsmålet er bare om den holder sig "lige" med meget moderate udsving som man vil forvente en bilist gør, eller om den slingrer lidt fra side til side - VW passat gør sidstnævnte, men igen, det er et assist system, den er ikke beregnet til at den skal køre bilen for dig, hvis den var det må man formode den ville acceptere at køre selv i mere end 30 sekunder.

Har du prøvet at køre mere end efter første advarsel? Den burde vel ikke slå fra det virker i hvert fald sikkerhedsmæssigt uforsvarligt hvis det er tilfældet., de fleste biler (inkl. Passat og BMW 3 series som er dem jeg lige har kendskab til) beder dig overtage rattet, reagerer du ikke prøver den at få din opmærksomhed, først med små bip og advarsel i displayed, ignorerer du denne får du et meget højt bip, reagerer du stadig ikke trykker den på bremsen i ryk, og til sidst (så langt har jeg dog ikke kørt den ud) bremser den ned til 0 og tænder havari blink. Jeg vil formode din Audi gør noget i samme stil.

chrstn_olsen
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 169 times
Been thanked: 80 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af chrstn_olsen » 8. okt 2020, 08:19

torniel skrev:
5. okt 2020, 20:41
martinta skrev:
5. okt 2020, 20:11
Ja :-) Hvis bilen selv beslutter sig for at skifte vognbane, så har du gjort noget forkert.
Jeg burde naturligvis have sørget for, at vejen var tilstrækkeligt afmærket, dumme mig! :oops:

Heldigvis sov jeg ikke og jeg havde begge hænder på rattet, så der blev aldrig tale om et vognbaneskift. Men vi måtte lige diskutere med næverne, indtil der var midterstriber igen.
Derudover, så virker det jo på den måde, at når den ikke kan se stregerne i siden af vejen slår den fra, du vil derfor heller ikke mærke den som modstander når den ikke kan finde ud af hvor den er.
Det samme er enten ikke tilfældet mht. midterstriber, eller også fejlede systemet. Uanset udfører systemet efter min smag ikke assistentopgaven tilfredsstillende. Det kommer nok (muligvis er det allerede tilfældet på dyrere biler), og så vil jeg da gerne have det. Men som det er nu, oplever jeg mere systemets assistance som en forstyrrelse.
Jeg skal aldrig have Lane Assist - i hvert fald ikke før de fixer det. Har prøvekørt et par biler med det og det gav et par farlige situationer. Det samme har jeg faktisk oplevet hvor nødbremsen klapper, mens man er på vej forbi en anden bil. Det var ikke rart.

Fart pilot er must - adaptiv er nice.
Automatgear er must til mit behov.
Alt det andet kan de godt beholde indtil de har fået kalibreret det rigtigt.
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af GaSelle » 8. okt 2020, 08:22

Lane Assist er, hvor den holder dig midt i vejbanen vha. styreindgreb. Det fungerer i øvrigt glimrende.

Lane Departure er advarsel, hvis du krydser de hvide streger.

I hvert fald i min bil.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af martinta » 8. okt 2020, 08:27

chrstn_olsen skrev:
8. okt 2020, 08:19
Jeg skal aldrig have Lane Assist - i hvert fald ikke før de fixer det. Har prøvekørt et par biler med det og det gav et par farlige situationer. Det samme har jeg faktisk oplevet hvor nødbremsen klapper, mens man er på vej forbi en anden bil. Det var ikke rart.

Fart pilot er must - adaptiv er nice.
Automatgear er must til mit behov.
Alt det andet kan de godt beholde indtil de har fået kalibreret det rigtigt.
Lidt irrelevant for selve tråden, men er nysgerrig, hvordan har lane assist lavet farlige situationer mens du kørte?

Omkring ACC/Nødbremse, så har jeg flere skænderier med den, end jeg har med lane assist, dette oplever jeg typisk hvor der er en svingbane, bilen foran drejer ind i svingbanen for at dreje, nødbremsen ser bilen som værende i ens eget spor hvorefter den reagerer.

Specielt når man kommer kørerne på afstand, en bil er ved at dreje af (i svingbanen), men for bilen ligner det den holder stille, hvorefter bilen går i panik og bipper mens den kommer med et kæmpe rødt skilt i displayed hvor der bare står "BREMS!".

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Target » 8. okt 2020, 08:40

martinta skrev:
8. okt 2020, 08:27
Lidt irrelevant for selve tråden, men er nysgerrig, hvordan har lane assist lavet farlige situationer mens du kørte?

Omkring ACC/Nødbremse, så har jeg flere skænderier med den, end jeg har med lane assist, dette oplever jeg typisk hvor der er en svingbane, bilen foran drejer ind i svingbanen for at dreje, nødbremsen ser bilen som værende i ens eget spor hvorefter den reagerer.

Specielt når man kommer kørerne på afstand, en bil er ved at dreje af (i svingbanen), men for bilen ligner det den holder stille, hvorefter bilen går i panik og bipper mens den kommer med et kæmpe rødt skilt i displayed hvor der bare står "BREMS!".
Jeg har ikke selv oplevet det, men jeg kunne forestille mig at Lane Assist kunne være farlig i et tilfælde hvor man kører på en landevej og skal overhale en cyklist i højre side af vejen. Og man i processen skal krydese midterlinjen, men hvor Lane Assist vil forsøge at gøre hvad den kan for at holde bilen i vejbanen.
Med hensyn til den automatiske nødbremse, så har jeg oplevet en del gange at den går amok med lyde og røde skilte når man nærmer sig en forankørende bil der skal dreje til højre. Både på landevej og i byen. Jeg har dog aldriv oplevet at den er begyndt at bremse. Men man får at chok, når den kommer med en højlydt advarsel, selvom man har 100% styr på situationen. Så hvis man har en tendens til at gå i panik over sådanne høje, uventede lyde, så kan det vel egentlig også godt være lidt farligt.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af martinta » 8. okt 2020, 08:51

Target skrev:
8. okt 2020, 08:40
Jeg har ikke selv oplevet det, men jeg kunne forestille mig at Lane Assist kunne være farlig i et tilfælde hvor man kører på en landevej og skal overhale en cyklist i højre side af vejen. Og man i processen skal krydese midterlinjen, men hvor Lane Assist vil forsøge at gøre hvad den kan for at holde bilen i vejbanen.
Der kan du have ret, men det problem burde jo ikke være til stede hvis du har ACC i bilen, den vil jo bremse ned når den opdager en cyklist i din bane og placere dig bag. Så skal du aktivt køre forbi. Men du har ret, lige den der ville i nogle tilfælde kunne være et problem.
Target skrev:
8. okt 2020, 08:40
Med hensyn til den automatiske nødbremse, så har jeg oplevet en del gange at den går amok med lyde og røde skilte når man nærmer sig en forankørende bil der skal dreje til højre. Både på landevej og i byen. Jeg har dog aldriv oplevet at den er begyndt at bremse. Men man får at chok, når den kommer med en højlydt advarsel, selvom man har 100% styr på situationen. Så hvis man har en tendens til at gå i panik over sådanne høje, uventede lyde, så kan det vel egentlig også godt være lidt farligt.
Jeg har oplevet det et par gange, men primært ved lavere hastigheder - primært på indfaldsvejene til aarhus. Har aldrig oplevet det på landevejen, men der tænker jeg det bliver en ret voldsomt oplevelse hvis den klodser bremsen :D

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af DanielB12 » 8. okt 2020, 08:57

martinta skrev:
8. okt 2020, 08:11

Det gør vores også (udover at den bliver utilfreds efter 20-30 sekunder i stedet for 145 sekunder hvis man prøver at køre uden hænder på rattet), og den kan sagtens holde sig inden for stregerne, spørgsmålet er bare om den holder sig "lige" med meget moderate udsving som man vil forvente en bilist gør, eller om den slingrer lidt fra side til side - VW passat gør sidstnævnte, men igen, det er et assist system, den er ikke beregnet til at den skal køre bilen for dig, hvis den var det må man formode den ville acceptere at køre selv i mere end 30 sekunder.

Har du prøvet at køre mere end efter første advarsel? Den burde vel ikke slå fra det virker i hvert fald sikkerhedsmæssigt uforsvarligt hvis det er tilfældet., de fleste biler (inkl. Passat og BMW 3 series som er dem jeg lige har kendskab til) beder dig overtage rattet, reagerer du ikke prøver den at få din opmærksomhed, først med små bip og advarsel i displayed, ignorerer du denne får du et meget højt bip, reagerer du stadig ikke trykker den på bremsen i ryk, og til sidst (så langt har jeg dog ikke kørt den ud) bremser den ned til 0 og tænder havari blink. Jeg vil formode din Audi gør noget i samme stil.
Jeg har ikke prøvet at køre den helt ud, men ja, den har vidst noget hvor den selv bremser ned..
Vores har også Kø-assistent, dvs den kører autonomt, uden du behøver at have hænderne på rattet, i kø-situationer op til vidst nok 60 km/t. Det kan sagtens være at dét er en forudsætning for at den holder sig præcist mellem linjerne. Så meget har jeg ikke sat mig ind i det.
Target skrev:
8. okt 2020, 08:40

Jeg har ikke selv oplevet det, men jeg kunne forestille mig at Lane Assist kunne være farlig i et tilfælde hvor man kører på en landevej og skal overhale en cyklist i højre side af vejen. Og man i processen skal krydese midterlinjen, men hvor Lane Assist vil forsøge at gøre hvad den kan for at holde bilen i vejbanen.
Med hensyn til den automatiske nødbremse, så har jeg oplevet en del gange at den går amok med lyde og røde skilte når man nærmer sig en forankørende bil der skal dreje til højre. Både på landevej og i byen. Jeg har dog aldriv oplevet at den er begyndt at bremse. Men man får at chok, når den kommer med en højlydt advarsel, selvom man har 100% styr på situationen. Så hvis man har en tendens til at gå i panik over sådanne høje, uventede lyde, så kan det vel egentlig også godt være lidt farligt.
Du kan sagtens overvinde den. Den giver lidt modstand, men den trækker på ingen måde den anden vej. Lidt som når du laver fuldt kick-down, faktisk..

Hvis du ofte oplever den aut. nødbremse, så kører du alt for tæt på forankørende ;) Jeg har selv prøvet det flere gange, men har også flere gange prøvet at den vitterligt har reddet mig fra en uheld. Den ene gang var jeg fuldt ud uforsvarlig (til Bent-betjent: eller det var selvfølgelig en ven, jeg var bare passager) og skulle lige dyppe lidt pommes i en bearnaise-dip på vej hen til et lyskryds. Bilen foran nødbremser så, fordi der løber en mand over for rødt, og så nødbremser vores. Heldigvis skete der ikke noget med hverken pommes, bearnaisedip, eller mig.
Har også prøvet det, faktisk et par gange, på motorvejen, hvor jeg (igen, min ven) ligger i ydersporet med høj fart, og så trækker Bedstefar Arne ud i sin Matiz, uden lige have set sig tilbage. Der fik jeg et godt blåt aftryk af sikkerhedsselen på tværs af brystkassen, for der hamrede den satme bremsen i.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
Trolau
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Target » 8. okt 2020, 08:58

martinta skrev:
8. okt 2020, 08:51
Der kan du have ret, men det problem burde jo ikke være til stede hvis du har ACC i bilen, den vil jo bremse ned når den opdager en cyklist i din bane og placere dig bag. Så skal du aktivt køre forbi. Men du har ret, lige den der ville i nogle tilfælde kunne være et problem.
Jeg har aldrig prøvet at køre med ACC, så jeg ved ikke hvordan den vil håndtere det. :D Men jeg kunne da forestille mig, at det vil være en voldsom nedbremsning, hvis man kommer kørende med 80km/t på en ellers tom landevej og den skal bremse ned til ~20km/t for en cyklist.
martinta skrev:
8. okt 2020, 08:51
Jeg har oplevet det et par gange, men primært ved lavere hastigheder - primært på indfaldsvejene til aarhus. Har aldrig oplevet det på landevejen, men der tænker jeg det bliver en ret voldsomt oplevelse hvis den klodser bremsen :D
Ja det kan jeg også forestille mig bliver lidt voldsomt. :-)
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af DanielB12 » 8. okt 2020, 08:59

Target skrev:
8. okt 2020, 08:58

Jeg har aldrig prøvet at køre med ACC, så jeg ved ikke hvordan den vil håndtere det. :D Men jeg kunne da forestille mig, at det vil være en voldsom nedbremsning, hvis man kommer kørende med 80km/t på en ellers tom landevej og den skal bremse ned til ~20km/t for en cyklist.
Har du ikke ACC i din Skoda?!
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af martinta » 8. okt 2020, 09:08

Target skrev:
8. okt 2020, 08:58
martinta skrev:
8. okt 2020, 08:51
Der kan du have ret, men det problem burde jo ikke være til stede hvis du har ACC i bilen, den vil jo bremse ned når den opdager en cyklist i din bane og placere dig bag. Så skal du aktivt køre forbi. Men du har ret, lige den der ville i nogle tilfælde kunne være et problem.
Jeg har aldrig prøvet at køre med ACC, så jeg ved ikke hvordan den vil håndtere det. :D Men jeg kunne da forestille mig, at det vil være en voldsom nedbremsning, hvis man kommer kørende med 80km/t på en ellers tom landevej og den skal bremse ned til ~20km/t for en cyklist.
Du vil blive overasket :-) Det er ikke sådan den drøner helt hen til og bremser, den ser der er noget foran dig i god tid, og tager stille og roligt farten af.

Det gælder også på motorvejen hvis du kører op til en lastbil, når den ser den er der tager den stille og roligt farten af så den matcher når du når op til den.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Target » 8. okt 2020, 09:10

DanielB12 skrev:
8. okt 2020, 08:57
Du kan sagtens overvinde den. Den giver lidt modstand, men den trækker på ingen måde den anden vej. Lidt som når du laver fuldt kick-down, faktisk..
Ja man kan sagtens "insistere", og der vil sikkert heller ikke ske ulykker med det. Men hvis man ikke er vant til at køre med det, så kan der måske være nogen der går lidt i panik når det sker. :-)
DanielB12 skrev:
8. okt 2020, 08:57
Hvis du ofte oplever den aut. nødbremse, så kører du alt for tæt på forankørende ;)
De tilfælde hvor jeg har oplevet er, hvor jeg kommer kørende på landevej eller i byen, og en bil længere fremme i min vejbane skal dreje til højre og derfor er langt nede i fart. Når der ellers er frit i modsatte vejbane vil jeg normalt ikke tage farten af, men derimod skifte vejbane når jeg nærmer mig den forankørende som skal svinge til højre. Så der er ikke tale om, at jeg kører tæt på forankørende (jeg holder altid god afstand), men fordi hastighedsforskellen i disse tilfælde er så stor, så reagerer nødbremsen, selvom der er god afstand.
Så ja, jeg kan sagtens forstå at nødbremsen reagerer, men det er en situation hvor jeg som fører har fuldstændig styr på situationen. :-D
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Target » 8. okt 2020, 09:12

DanielB12 skrev:
8. okt 2020, 08:59
Target skrev:
8. okt 2020, 08:58

Jeg har aldrig prøvet at køre med ACC, så jeg ved ikke hvordan den vil håndtere det. :D Men jeg kunne da forestille mig, at det vil være en voldsom nedbremsning, hvis man kommer kørende med 80km/t på en ellers tom landevej og den skal bremse ned til ~20km/t for en cyklist.
Har du ikke ACC i din Skoda?!
Niks. Jeg ville aldrig komme til at bruge det, så det er ikke noget jeg vil betale for. :-)
Den dag de får lavet en ACC som kan se 5-10 biler frem og forudse om biler i andre vognbaner kunne finde på at skifte vejbane, så vil jeg overveje. Indtil da, så er den simpelthen for uintelligent til at jeg vil køre med det.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Target » 8. okt 2020, 09:13

martinta skrev:
8. okt 2020, 09:08
Du vil blive overasket :-) Det er ikke sådan den drøner helt hen til og bremser, den ser der er noget foran dig i god tid, og tager stille og roligt farten af.
Det må da være mega irriterende, hvis man kører på en ellers tom landevej, at den så bremser ned for en cyklist, som man uden videre bare kan køre udenom... :-D
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af martinta » 8. okt 2020, 09:17

DanielB12 skrev:
8. okt 2020, 08:57
Hvis du ofte oplever den aut. nødbremse, så kører du alt for tæt på forankørende ;)
Både og, der er en "rigtig" nødbremse, som du selv så fint beskriver, hvor bilen foran bremser el. og så er der "fejl nødbremsninger"

Jeg oplever jævnligt at den ikke ser der er forskellige baner, så når de holder i en svingbane, så tror den fejlagtigt at det er der man er på vej hen, og ser de biler som noget den skal stoppe for, hvorefter den piber.

Det sted jeg oftest (og med oftest menes meget sjældent) oplever det, er her.
Nødbremse.png
Nødbremse.png (1.18 MiB) Vist 1010 gange
https://www.google.dk/maps/@56.1086501, ... 312!8i6656

det der reelt set sker er at du kører bag en bil, bilen foran drejer nu ind i svingbanen mod højde - du skal lige ud, der holder biler i den svingbane, så bilen som før var foran dig men nu er i svingbanen bremser. Herefter tror bilen fejlagtigt at du er i samme bane som bilen foran men siden du jo stadig holder speederen på normal hastighed tror den du har overset trafikken og går i panik.

Så man behøver ikke køre som en idiot for at den leger med nødbremsen ;-)

Jeg oplever det egentlig også i Passaten nu jeg tænker over det, men det er på en anden måde, da ACC jo selv følger tempoet, her begynder den at tage farten af, hvorefter man jo bare giver et puf på speederen og så er vi videre - så tror egentlig mest det er et problem uden ACC (for mit vedkommende)
These users thanked the author martinta for the post:
DanielB12

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Tonny » 8. okt 2020, 09:18

DanielB12 skrev:
8. okt 2020, 08:57

Hvis du ofte oplever den aut. nødbremse, så kører du alt for tæt på forankørende ;) Jeg har selv prøvet det flere gange, men har også flere gange prøvet at den vitterligt har reddet mig fra en uheld. Den ene gang var jeg fuldt ud uforsvarlig (til Bent-betjent: eller det var selvfølgelig en ven, jeg var bare passager) og skulle lige dyppe lidt pommes i en bearnaise-dip på vej hen til et lyskryds. Bilen foran nødbremser så, fordi der løber en mand over for rødt, og så nødbremser vores. Heldigvis skete der ikke noget med hverken pommes, bearnaisedip, eller mig.
Har også prøvet det, faktisk et par gange, på motorvejen, hvor jeg (igen, min ven) ligger i ydersporet med høj fart, og så trækker Bedstefar Arne ud i sin Matiz, uden lige have set sig tilbage. Der fik jeg et godt blåt aftryk af sikkerhedsselen på tværs af brystkassen, for der hamrede den satme bremsen i.
Jeg har få gange haft nødbremse til at gøre noget "utilsigtet", og det har været ved ACC hvor jeg har overrulet ved speedertråd, kørt tæt op bag ved en bil jeg kan se vil dreje af. Det er selvfølgelig mig der kører utilsigtet, for skulle det nu være en fejl at blinklyset er slået mod højre så vil jeg ikke kunne nå at bremse.
Og ligesom Daniel så har jeg også oplevet 2 gange at det har reddet mig fra buler. Den ene gang husker jeg meget tydeligt - på vej over fyn med en kammerat på E20. Jeg er opmærksom på tæt trafik, men jeg vender lige hovedet mod kammeraten for at få øjenkontakt og så tilbage igen, og inden jeg når det er der sket noget harmonika effekt foran. Jeg er 100% på at jeg havde ramt op bagi forankørende hvis ikke nødbremsen havde gjort sit arbejde.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af martinta » 8. okt 2020, 09:22

Target skrev:
8. okt 2020, 09:13
martinta skrev:
8. okt 2020, 09:08
Du vil blive overasket :-) Det er ikke sådan den drøner helt hen til og bremser, den ser der er noget foran dig i god tid, og tager stille og roligt farten af.
Det må da være mega irriterende, hvis man kører på en ellers tom landevej, at den så bremser ned for en cyklist, som man uden videre bare kan køre udenom... :-D
Ja, ender normalt med at trykke på speederen til jeg er forbi og så lade den styre igen :-) Det sker heldigvis ikke særlig ofte ;-) That being said, så havde jeg sidste år på en lille landevej en oplevelse hvor ACC redede mig fra et uheld.

På en mørk smal landevej klokken 6 om morgenen (ergo: meget mørkt) dukker der pludselig en af de der små kabinescooter med tag op foran mig, uden lys og ingenting på, derudover kørte han midt på vejbanen i stedet for i siden.

Jeg forestiller mig lyset har været defekt på den, og det har været grunden til han lå hvor han gjorde, men havde den ikke spottet ham og jeg var kommet med 60 km/t som man må køre på det sted, så kunne jeg godt tvivle på jeg selv havde nået at undvige ham. Det blev ikke til en nødopbremsning, men blot ACC der tog farten stille og roligt ned.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Target » 8. okt 2020, 09:25

martinta skrev:
8. okt 2020, 09:22
På en mørk smal landevej klokken 6 om morgenen (ergo: meget mørkt) dukker der pludselig en af de der små kabinescooter med tag op foran mig, uden lys og ingenting på, derudover kørte han midt på vejbanen i stedet for i siden.

Jeg forestiller mig lyset har været defekt på den, og det har været grunden til han lå hvor han gjorde, men havde den ikke spottet ham og jeg var kommet med 60 km/t som man må køre på det sted, så kunne jeg godt tvivle på jeg selv havde nået at undvige ham. Det blev ikke til en nødopbremsning, men blot ACC der tog farten stille og roligt ned.
Rigtig relevant situation. :!:
Jeg har ikke selv oplevet noget lignende, men her er nødbremsen helt sikkert en god ting. Og ACC gør det nok mere behageligt, da den bremser blødt ned. Jeg håber at nødbremsen også ville have reageret i denne situation. Men den ville nok først reagerer senere, og bremse voldsommere. :-)
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
vw4ever
Aktiv medlem
Indlæg: 4072
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 339 times
Been thanked: 204 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af vw4ever » 8. okt 2020, 09:30

Target skrev:
8. okt 2020, 09:13
martinta skrev:
8. okt 2020, 09:08
Du vil blive overasket :-) Det er ikke sådan den drøner helt hen til og bremser, den ser der er noget foran dig i god tid, og tager stille og roligt farten af.
Det må da være mega irriterende, hvis man kører på en ellers tom landevej, at den så bremser ned for en cyklist, som man uden videre bare kan køre udenom... :-D
I sidste uge blev en 68 årig cyklist kørt ihjel i Holstebro,(Ud af lige landevej og om dagen) måske han kunne ha været reddet af en assist ?
Kunne man redde blot en, så vil det være det hele værd, for vi kan jo alle overse ;)
These users thanked the author vw4ever for the post:
DanielB12
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Tonny » 8. okt 2020, 09:37

Nu skal vi jo også huske hvorfor alle de her systemer hedder noget der slutter på "assistent" ;)
Nej din bil skal ikke kunne køre autonomt endnu uden du selv skal kunne gøre foranstaltninger på rat/bremse/speeder osv i så fald at det assistenten gør ikke er det du syntes er det optimale. Ingen assistentsystemer jeg har prøvet kan ikke let overstyres!
These users thanked the author Tonny for the post:
DanielB12

chrstn_olsen
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 169 times
Been thanked: 80 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af chrstn_olsen » 8. okt 2020, 13:22

martinta skrev:
8. okt 2020, 08:27
chrstn_olsen skrev:
8. okt 2020, 08:19
Jeg skal aldrig have Lane Assist - i hvert fald ikke før de fixer det. Har prøvekørt et par biler med det og det gav et par farlige situationer. Det samme har jeg faktisk oplevet hvor nødbremsen klapper, mens man er på vej forbi en anden bil. Det var ikke rart.

Fart pilot er must - adaptiv er nice.
Automatgear er must til mit behov.
Alt det andet kan de godt beholde indtil de har fået kalibreret det rigtigt.
Lidt irrelevant for selve tråden, men er nysgerrig, hvordan har lane assist lavet farlige situationer mens du kørte?

Omkring ACC/Nødbremse, så har jeg flere skænderier med den, end jeg har med lane assist, dette oplever jeg typisk hvor der er en svingbane, bilen foran drejer ind i svingbanen for at dreje, nødbremsen ser bilen som værende i ens eget spor hvorefter den reagerer.

Specielt når man kommer kørerne på afstand, en bil er ved at dreje af (i svingbanen), men for bilen ligner det den holder stille, hvorefter bilen går i panik og bipper mens den kommer med et kæmpe rødt skilt i displayed hvor der bare står "BREMS!".
Lane assist har flere gange i BMW prøvet at trække mig i grøften, hvis jeg har ligget i en kurve på en lille vej uden striber. Så har det pludselig føltes som om nogen trak kraftigt i rattet. Første gang fik jeg et chock :)

Så ville helt sikkert fravælge det hvis jeg skulle skifte bil lige nu. Måske om et par år, når det bliver bedre.
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.

chrstn_olsen
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 169 times
Been thanked: 80 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af chrstn_olsen » 8. okt 2020, 13:25

vw4ever skrev:
8. okt 2020, 09:30
Target skrev:
8. okt 2020, 09:13
martinta skrev:
8. okt 2020, 09:08
Du vil blive overasket :-) Det er ikke sådan den drøner helt hen til og bremser, den ser der er noget foran dig i god tid, og tager stille og roligt farten af.
Det må da være mega irriterende, hvis man kører på en ellers tom landevej, at den så bremser ned for en cyklist, som man uden videre bare kan køre udenom... :-D
I sidste uge blev en 68 årig cyklist kørt ihjel i Holstebro,(Ud af lige landevej og om dagen) måske han kunne ha været reddet af en assist ?
Kunne man redde blot en, så vil det være det hele værd, for vi kan jo alle overse ;)
Bliver det ikke bare en sovepude? Hvis man kører en cyklist ned på lige landevej i dagslys, så tænker jeg at man har lavet noget andet end at køre bil...lige tjekket sms eller lagt make-up måske?
These users thanked the author chrstn_olsen for the post (total 2):
Targetvw4ever
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af GaSelle » 8. okt 2020, 13:25

chrstn_olsen skrev:
8. okt 2020, 13:22
martinta skrev:
8. okt 2020, 08:27
chrstn_olsen skrev:
8. okt 2020, 08:19
Jeg skal aldrig have Lane Assist - i hvert fald ikke før de fixer det. Har prøvekørt et par biler med det og det gav et par farlige situationer. Det samme har jeg faktisk oplevet hvor nødbremsen klapper, mens man er på vej forbi en anden bil. Det var ikke rart.

Fart pilot er must - adaptiv er nice.
Automatgear er must til mit behov.
Alt det andet kan de godt beholde indtil de har fået kalibreret det rigtigt.
Lidt irrelevant for selve tråden, men er nysgerrig, hvordan har lane assist lavet farlige situationer mens du kørte?

Omkring ACC/Nødbremse, så har jeg flere skænderier med den, end jeg har med lane assist, dette oplever jeg typisk hvor der er en svingbane, bilen foran drejer ind i svingbanen for at dreje, nødbremsen ser bilen som værende i ens eget spor hvorefter den reagerer.

Specielt når man kommer kørerne på afstand, en bil er ved at dreje af (i svingbanen), men for bilen ligner det den holder stille, hvorefter bilen går i panik og bipper mens den kommer med et kæmpe rødt skilt i displayed hvor der bare står "BREMS!".
Lane assist har flere gange i BMW prøvet at trække mig i grøften, hvis jeg har ligget i en kurve på en lille vej uden striber. Så har det pludselig føltes som om nogen trak kraftigt i rattet. Første gang fik jeg et chock :)

Så ville helt sikkert fravælge det hvis jeg skulle skifte bil lige nu. Måske om et par år, når det bliver bedre.
Nu er det en BMW jeg har - og sådan en oplevelse har jeg aldrig haft. Tværtimod er den ‘lidt for god’ til at bede en overtage styringen, hvis den er i tvivl. Så måske det har været en ældre model, du har dine erfaringer fra?

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"