Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Trolau
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12. jun 2019, 22:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 0

Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Trolau » 5. okt 2020, 18:30

Håber I kan dele lidt erfaringer med Travel assist systemerne fra Skoda/Volkswagon:
- adaptiv fartpilot
- vognbaneassistent/lane assist
- skiltegenkendelse
- side assist
- emergency assist
- Navigation osv

Overvejer at købe en fabriksny Superb (alternativt Passat) og væver lige nu lidt omkring tilkøb af alle travel assist systemerne og DSG gear fremfor manuelt gear og ingen assistent systemer.
Min konfiguration betyder på Superb’en en forskel på ca. 65.000 hvis jeg vil have DSG og systemerne med.
Jeg overvejer det for at kunne slappe mere af i benene under kørsel, da jeg har fået knas med mit højre knæ.

Er der nogen der har erfaring med DSG gearet og assistent systemerne?
Virker det godt?
Hvordan fungere det ved køkørsel. Noget med at det så hedder kø-assistent?
Hvordan fungere det sammen med Navigationen. Igen forskriver de at den så kan justere fart efter Navigationen...?
Er det “pengene” værd?

Mit kørselsmønster:
- ca. 30.000 km pr år
- primært motorvejskørsel
- og ofte kø kørsel

Tak for hjælpen :-)
Senest rettet af Trolau 5. okt 2020, 18:42, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Sonnesen
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 2. sep 2019, 10:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 15 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Sonnesen » 5. okt 2020, 18:36

Nu har jeg godt nok en Audi, men det er vel mere eller mindre det samme :)

Jeg ville personligt ikke være foruden automatgear og adaptiv fartpilot! Jeg kører 80% af tiden med fartpilot tændt, hvis ikke mere.

Og når du nævner, at du primært kører motorvej og endvidere kø, så giver det vel næsten sig selv? Billede

Den er også god ift., at overholde fartgrænserne, hvis man har en tendens til at have en tung fod Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Sonnesen for the post:
Trolau
Audi S3 8V 2014

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4436 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af DanielB12 » 5. okt 2020, 18:47

Tænk også lige afskrivning med i beregningen. Dog mest relevant hvis du har den i maks 5 år.


Har også Audi, og systemerne er ikke helt ens, men principperne er. Jeg skal aldrig have en bil uden.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
Trolau
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Madmax » 5. okt 2020, 18:53

Jeg har en superb med automatgear og prediktiv fartpilot.
Jeg bruger kun den adaptive fartpilot, men den bruger jeg også så vidt som muligt.

Så snart der er mere end 500m lige vej slår jeg den til. Det virker ned til 0 og kan holde stille, hvor ma. Bare vipper på pinden og den starter igen når trafikken kører.

Jeg har haft side assist i en tidligere bil og det savner jeg til tider. Men adaptiv fartpilot og dsg er must have.
These users thanked the author Madmax for the post (total 2):
malernokroner

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem
Indlæg: 277
Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:01
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 64 times
Been thanked: 51 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af torniel » 5. okt 2020, 18:59

Jeg skal ikke have et system, der forsøger at styre bilen, før de har forbedret det i situationer med dårlig afmærkning af vejen. Jeg var ude for en Passat, der besluttede sig for at "skifte vognbane", da den ikke kunne se midterstriben mere.

Jeg prøvede ID.3, hvor jeg også synes, at det var en forstyrrende oplevelse. Det værste er næsten, at man ikke kan vælge, at systemet skal aktiveres fremfor at deaktiveres. Sådan er det jo ikke med fx fartpilot.

Men adaptiv fartpilot og DSG er dejligt.
These users thanked the author torniel for the post:
Trolau
Mvh.
Torben

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020

Trolau
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12. jun 2019, 22:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 0

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Trolau » 5. okt 2020, 19:16

Pablo skrev:
5. okt 2020, 18:53
Jeg har en superb med automatgear og prediktiv fartpilot.
Jeg bruger kun den adaptive fartpilot, men den bruger jeg også så vidt som muligt.

Så snart der er mere end 500m lige vej slår jeg den til. Det virker ned til 0 og kan holde stille, hvor ma. Bare vipper på pinden og den starter igen når trafikken kører.

Jeg har haft side assist i en tidligere bil og det savner jeg til tider. Men adaptiv fartpilot og dsg er must have.
Hej Pablo,

Tak for dit svar :-)

Har du også vognbaneassistenten/lane assist? Eller behøves den ikke være aktiveret når man kører køkørsel mellem 0-65 km/t? Mener jeg der står i brochuren nemlig. Det er hele 20.000 kr ekstra for den del.

Og har du også prøvet at have navigationen aktiveret sammen med “predictive” fartpilot? Så farten justeres efter sving mv?

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af martinta » 5. okt 2020, 19:18

torniel skrev:
5. okt 2020, 18:59
Jeg skal ikke have et system, der forsøger at styre bilen, før de har forbedret det i situationer med dårlig afmærkning af vejen. Jeg var ude for en Passat, der besluttede sig for at "skifte vognbane", da den ikke kunne se midterstriben mere.
Hemmeligheden ligger i navnet "assistent systemer", du skal stadig selv køre bilen.

Vi har lane assist, ACC og DSG og vil ikke have en bil uden igen :)
These users thanked the author martinta for the post (total 6):
malernMorten HedenstedokronerOzonaDanielB12Hallas

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Sace » 5. okt 2020, 19:39

Selvom der er lidt variationer imellem systemerne så har jeg endnu ikke oplevet at jeg hellere ville undvære. Min tidligere A-klasse havde en lidt for agressiv lane assist, men den var nu alligevel fin at have hvis man var uopmærksom et øjeblik.

På min nuværende Audi skal man selv slå lane assist til. Generelt syntes jeg det fungerer glimrende på motorvej, men resten af tiden bruger jeg det sjældent. Side assist er også glimrende på motorvej.

ACC ville jeg aldrig undvære igen.
These users thanked the author Sace for the post:
Trolau
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Madmax » 5. okt 2020, 19:51

Trolau skrev:
Hej Pablo,

Tak for dit svar :-)

Har du også vognbaneassistenten/lane assist? Eller behøves den ikke være aktiveret når man kører køkørsel mellem 0-65 km/t? Mener jeg der står i brochuren nemlig. Det er hele 20.000 kr ekstra for den del.

Og har du også prøvet at have navigationen aktiveret sammen med “predictive” fartpilot? Så farten justeres efter sving mv?
Nej. Jeg har kun predictive fartpilot. Den kan ikke selv starte hvis du først har været nede og holde i mere end 3 sekunder (mener det er 3 sekunder) så skal man selv lige vippe på armen eller træde på speederen.

Jeg har prøvet funktionen hvor den selv justerer hastigheden efter vejskilte eller sving kort, men foretrækker selv at styre hastigheden via fartpilotarmen.
These users thanked the author Madmax for the post:
Trolau

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem
Indlæg: 277
Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:01
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 64 times
Been thanked: 51 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af torniel » 5. okt 2020, 20:04

martinta skrev:
5. okt 2020, 19:18
torniel skrev:
5. okt 2020, 18:59
Jeg skal ikke have et system, der forsøger at styre bilen, før de har forbedret det i situationer med dårlig afmærkning af vejen. Jeg var ude for en Passat, der besluttede sig for at "skifte vognbane", da den ikke kunne se midterstriben mere.
Hemmeligheden ligger i navnet "assistent systemer", du skal stadig selv køre bilen.
Ja, har jeg skrevet andet? Problemet er, at jeg kommer til at "slås" med en bil der vil noget, som for en person er ulogisk. Indtil systemet er mere intelligent, vil jeg ikke bruge det, for så er det ikke en assistent, men en modstander.
Mvh.
Torben

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af martinta » 5. okt 2020, 20:11

torniel skrev:
5. okt 2020, 20:04
martinta skrev:
5. okt 2020, 19:18
torniel skrev:
5. okt 2020, 18:59
Jeg skal ikke have et system, der forsøger at styre bilen, før de har forbedret det i situationer med dårlig afmærkning af vejen. Jeg var ude for en Passat, der besluttede sig for at "skifte vognbane", da den ikke kunne se midterstriben mere.
Hemmeligheden ligger i navnet "assistent systemer", du skal stadig selv køre bilen.
Ja, har jeg skrevet andet? Problemet er, at jeg kommer til at "slås" med en bil der vil noget, som for en person er ulogisk. Indtil systemet er mere intelligent, vil jeg ikke bruge det, for så er det ikke en assistent, men en modstander.
Ja :-) Hvis bilen selv beslutter sig for at skifte vognbane, så har du gjort noget forkert. Du kan sammenligne det med at hvis du bare lader den køre selv, så risikerer du at den smutter af motorvejen ved afkørslerne hvor markeringerne er slidt.

Man kan godt være sur på systemerne, det er jo en frit for, for mig gør den kørslen væsentlig mere afslappet 98% af tiden på motorvejen og landevejen, jeg har stadig fat i rattet og har endnu ikke oplever at køre over i den forkerte bane. Derudover, så virker det jo på den måde, at når den ikke kan se stregerne i siden af vejen slår den fra, du vil derfor heller ikke mærke den som modstander når den ikke kan finde ud af hvor den er.
These users thanked the author martinta for the post (total 3):
malernvw4everMorten Hedensted

Brugeravatar
vw4ever
Aktiv medlem
Indlæg: 4072
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 339 times
Been thanked: 204 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af vw4ever » 5. okt 2020, 20:26

Kører med alt slået til og har vænnet mig til det.
Eneste anke og klage er at kortmaterialet som ligger til grund for for feks farten, ikke er opdateret, men det kan bilen jo ikke gøre for.
Danmark er ikke klar til kloge biler :mrgreen:

Nogen der ved hvordan man kan få rettet de fejl vedr hastigheder, tænker dem der dagligt pendler på de strækninger burde give besked :?:
These users thanked the author vw4ever for the post (total 2):
okronerTrolau
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem
Indlæg: 277
Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:01
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 64 times
Been thanked: 51 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af torniel » 5. okt 2020, 20:41

martinta skrev:
5. okt 2020, 20:11
Ja :-) Hvis bilen selv beslutter sig for at skifte vognbane, så har du gjort noget forkert.
Jeg burde naturligvis have sørget for, at vejen var tilstrækkeligt afmærket, dumme mig! :oops:

Heldigvis sov jeg ikke og jeg havde begge hænder på rattet, så der blev aldrig tale om et vognbaneskift. Men vi måtte lige diskutere med næverne, indtil der var midterstriber igen.
Derudover, så virker det jo på den måde, at når den ikke kan se stregerne i siden af vejen slår den fra, du vil derfor heller ikke mærke den som modstander når den ikke kan finde ud af hvor den er.
Det samme er enten ikke tilfældet mht. midterstriber, eller også fejlede systemet. Uanset udfører systemet efter min smag ikke assistentopgaven tilfredsstillende. Det kommer nok (muligvis er det allerede tilfældet på dyrere biler), og så vil jeg da gerne have det. Men som det er nu, oplever jeg mere systemets assistance som en forstyrrelse.
Mvh.
Torben

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af martinta » 5. okt 2020, 20:58

torniel skrev:
5. okt 2020, 20:41
martinta skrev:
5. okt 2020, 20:11
Ja :-) Hvis bilen selv beslutter sig for at skifte vognbane, så har du gjort noget forkert.
Jeg burde naturligvis have sørget for, at vejen var tilstrækkeligt afmærket, dumme mig! :oops:

Heldigvis sov jeg ikke og jeg havde begge hænder på rattet, så der blev aldrig tale om et vognbaneskift. Men vi måtte lige diskutere med næverne, indtil der var midterstriber igen.
Læs nu hvad jeg skriver, og hvad du selv skriver. Bilen holder dig inden for stregerne når de er der. Det er DIT! ansvar at køre bilen - ikke assistent systemet. Når der er striber, så holder den sig indenfor, når der kun er striber på den ene side, så holder den sig indenfor den stribe, når de mangler i begge, så slår den fra.

Hvis din bil har præsteret at komme over i den anden side af vejen så har DU! ikke gjort dit arbejde som fører. Det har intet at gøre med "at vejen var tilstrækkeligt afmærket, dumme mig!" det er dit ansvar som fører - så kan du jo klage alt hvad du vil, men den eneste du kan bebrejde er ham der sidder bag rattet.

Hvis der ikke har været midterstriber, eller den ikke har kunne genkende midterstriben, men godt se den i højre side, så kan du sagtens ryge over i den forkerte vognbane, men du vil ikke kunne køre over den i højre side som den genkender. Og så er vi tilbage på hvem det er der kører bilen, det er ikke assistenten. Derudover viser den det i displayed hvilke striber den kan se og hvilke den ikke kan (i hvert fald i Passat)
These users thanked the author martinta for the post:
okroner

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem
Indlæg: 277
Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:01
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 64 times
Been thanked: 51 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af torniel » 5. okt 2020, 21:33

martinta skrev:
5. okt 2020, 20:58
Læs nu hvad jeg skriver, og hvad du selv skriver. Bilen holder dig inden for stregerne når de er der. Det er DIT! ansvar at køre bilen - ikke assistent systemet.
Helt enig. Jeg har aldrig skrevet, at systemet har ansvaret.

Trådstarter bad om erfaringer. Jeg bidrog med mine erfaringer: Systemet er ikke modent nok til, at det virker som en assistent. Det virker forstyrrende.

At du har bedre erfaringer end jeg, er bare godt. Men skal trådstarter have noget ud af sit spørgsmål, skal han jo også have de mindre gode erfaringer med, så han kan træffe sit valg på et oplyst grundlag.

Med de vejforhold, der er her, hvor jeg bor, ville jeg blive irriteret over at skulle slå assistentsystemet fra, hver gang jeg tager af sted. Og det er jo ikke bare på en fysisk knap som ved start/stop-systemet, på Passaten var det via menuer.
These users thanked the author torniel for the post:
Mathiasen
Mvh.
Torben

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020

Hallas
Medlem
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Hallas » 5. okt 2020, 21:40

Vores Skoda Superb har det hele, og blind spot tillige. Ville ikke undvære noget af det. Det er vanedannende, men når du ser på priser, har Skoda Fredericia lige haft spritny 2020 Superb Combi med det hele, også matrix lygter og det der hører til den pakke. 386000 kr.

Forstod ikke den kunne sælges til den pris, men det blev den.

Ps. Kun lidt træt af, har du haft noget på krogen, skal du selv aktivere noget af sikkerheden igen.
These users thanked the author Hallas for the post:
Trolau
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af HansH » 5. okt 2020, 21:54

Hallas skrev:
5. okt 2020, 21:40
.. når du ser på priser, har Skoda Fredericia lige haft spritny 2020 Superb Combi med det hele, også matrix lygter og det der hører til den pakke. 386000 kr.
Forstod ikke den kunne sælges til den pris, men det blev den.
Øh... ikke helt forstået ?

En fabriksny Superb Combi løber da med lethed langt over 400K hvis den får nogle krydser.
Selvfølgelig afhængig af hvilken motor, om vi taler Ambition, Style.. osv
Alene matrixlygter er 25K.
Så jeg forstår ikke hvordan du mener at 386 er en høj pris for en ny Combi med alle krydser.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1260
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1098 times
Been thanked: 487 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Target » 5. okt 2020, 22:41

Jeg har selv en Superb fra i år, med Vejbaneassistent og skiltegenkendelse... Og jeg har ikke rigtig noget positivt at sige om nogen af dem. Skiltegenkendelsen viser meget ofte forkert hastighed, både alt for højt og alt for lavt. Den tager oftest fejl steder hvor der ikke er skiltet, men det sker også steder hvor der er skilte.
F.eks. kan den ikke helt finde ud af zoner med anbefalet hastighed (de firkantede blå skilte). Dem tager den som en maks hastighed.
Jeg har også oplevet at når jeg kørte ind på motorvejen ad en tilkørsel, så fortsatte den med at vise 70km/t en kilometer eller to på motorvejen, selvom man måtte køre 130km/t.
Vejbaneassistenten er permanent slået fra, da jeg simpelthen ikke kan forlige mig med at køre med den. Den er kun frustrerende. Men nu hører jeg heller ikke til dem der laver alt muligt andet mens jeg kører bil, og jeg har derfor aldrig haft behov for en assistent til at holde mig i vejbanen.
Jeg håber inderligt, at både skiltegenkendelsen og vejbaneassistenten virker meget bedre, hvis man køber den fulde pakke med travel assist osv., for ellers ville det ikke være noget jeg ville turde anvende. :-D
Min klare anbefaling vil være, at spare pengene.
DSG derimod, det vil jeg klart anbefale fremfor manuelt gear.
These users thanked the author Target for the post:
Trolau
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Letten
Nyt medlem
Indlæg: 132
Tilmeldt: 13. sep 2019, 18:07
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 50 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Letten » 5. okt 2020, 23:14

Har nu haft min Passat i ca. et år og jeg stor fan af Travel Assist. Kører altid med det på motorvej og de fleste landeveje bortset fra de allermindste hvor der slet ikke er nogen striber.
Sætter næsten altid en rute i navigationen så den selv sænker farten i sving og rundkørsler. Ligesom jeg lader den sætte farten efter navi og farttavler.
Det er mega afslappende at køre med. Selvfølgelig skal man være opmærksom “og køre bil”, men man slipper for de konstante små ratkorrektioner.
Er den perfekt? Nej, men det er stadig mega Nice at køre med 90% af tiden.
These users thanked the author Letten for the post:
Trolau
Passat 2.0 150hk TDI EVO DSG Elegance (2020), DP, DC

poull
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 5. sep 2019, 13:11
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af poull » 6. okt 2020, 06:50

Lige præcis adaptiv fartpilot bør man ikke undvære. Selvom min octavia har manuelt gear er adaptiv fartpilot en stor hjælp på motorvej og landevej. Jeg forestiller mig at DSG også vil spille godt sammen med adaptiv fartpilot så tror ikke du behøver at tænke at det skal være alt eller intet.

De øvrige assistener tænker jeg mere på som en mindre hjælp. Eksempelvis har jeg side assist/blind vinkel assistent som fungerer som et ekstra tjek om man er ved at blive overhalet hvilket er rart på motorvej. Den giver sin advarsel alt efter den anden bils hastighed hvilket kan være svært at vurdere hvis man ikke har set bilen i sidespejlet flere gange selv. Men jeg ser den kun som et ekstra tjek.
These users thanked the author poull for the post:
Trolau

Brugeravatar
Soeren C
Nyt medlem
Indlæg: 164
Tilmeldt: 29. dec 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 51 times
Been thanked: 85 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Soeren C » 6. okt 2020, 07:37

HansH skrev:
5. okt 2020, 21:54
Så jeg forstår ikke hvordan du mener at 386 er en høj pris for en ny Combi med alle krydser.
Tror der menes, at de 386 er en lav pris, ellers giver det ikke rigtig mening. Hvis en veludstyret 2020 Superb kan fås til 386, vurderer jeg den til at være en seriøs overvejelse værd.
Med venlig hilsen

Søren Christensen
2021 Mustang Mach-E AWD Extended Range

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af HansH » 6. okt 2020, 07:53

Soeren C skrev:
6. okt 2020, 07:37
HansH skrev:
5. okt 2020, 21:54
Så jeg forstår ikke hvordan du mener at 386 er en høj pris for en ny Combi med alle krydser.
Tror der menes, at de 386 er en lav pris, ellers giver det ikke rigtig mening. Hvis en veludstyret 2020 Superb kan fås til 386, vurderer jeg den til at være en seriøs overvejelse værd.
Jamen præcis min pointe!

Men... Hallas skrev således, hvilket jeg kun kan tolke som at han mener prisen er for høj:
Hallas skrev:
5. okt 2020, 21:40
Forstod ikke den kunne sælges til den pris, men det blev den.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1260
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1098 times
Been thanked: 487 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Target » 6. okt 2020, 07:59

HansH skrev:
6. okt 2020, 07:53
Men... Hallas skrev således, hvilket jeg kun kan tolke som at han mener prisen er for høj:
Hallas skrev:
5. okt 2020, 21:40
Forstod ikke den kunne sælges til den pris, men det blev den.
Den kan forstås på to måder; enten at prisen er sat så højt at han mener der ikke bør være nogle købere, eller at prisen er sat så lavt at forhandleren må formodes at tabe penge på den.
Det må være det sidste han mener. Så giver det i hvert fald mening. :-D
These users thanked the author Target for the post:
HansH
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af HansH » 6. okt 2020, 08:02

Target skrev:
6. okt 2020, 07:59
HansH skrev:
6. okt 2020, 07:53
Men... Hallas skrev således, hvilket jeg kun kan tolke som at han mener prisen er for høj:
Hallas skrev:
5. okt 2020, 21:40
Forstod ikke den kunne sælges til den pris, men det blev den.
Den kan forstås på to måder; enten at prisen er sat så højt at han mener der ikke bør være nogle købere, eller at prisen er sat så lavt at forhandleren må formodes at tabe penge på den.
Det må være det sidste han mener. Så giver det i hvert fald mening. :-D
Oh ja.... det har du jo helt ret i. Det må være sådan det skal forstås ... den vinkel (forhandlerens) havde jeg ikke lige set det fra.
Tak :)
These users thanked the author HansH for the post:
Target
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

mrwee
Nyt medlem
Indlæg: 110
Tilmeldt: 5. dec 2013, 20:24
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af mrwee » 6. okt 2020, 09:51

Har en 2020 Superb med alle de assistenter den kan have, samt DSG. Adaptiv fartpilot er fantastisk, det vil jeg helst ikke undvære.
Lane Assist bryder jeg mig ikke om. Synes ikke det fungerer særligt godt heller. Alt for ofte finder den ikke sporet, og har nogle gange en tendens til at "sejle lidt". At man skal holde hænderne på rattet, er kun sikkerhedsmæssigt klogt.
Predictive fartpilot er noget bras. Alt for ofte bremser bilen ned ved f.eks. midterhelle (fra 50km/t til f.eks. 20km/t) eller fordi den tror jeg kører på en afkørsel. Den tror nogle gange på motorvejen at jeg nærmer mig et kryds (Som jeg i virkeligheden kører henover, da det er på vejen under)
Skiltegenkendelse er ok, men den bliver ofte forvirret over f.eks. byskilte eller elektroniske tavler.

Side Assistent er fint og jeg oplever sjældent problemer med det.
Dynamisk fjernlys (Matrix LED) fungerer også helt fint. Oplever sjældent problemer eller modkørende der signallerer at jeg skal blænde ned.

Men overordnet set, er assistenterne ikke "klogere" end at man som billist skal være opmærksom og nogle gange kompensere for hvordan de oplever omverden.

Alt ovenstående er min personlige holdning, og inputtet er ment som ren inspiration.
Synes stadigvæk at bilen overordnet er fantastisk :D
These users thanked the author mrwee for the post:
Trolau
Superb Combi 2020 150HK TDI, DSG7 Business Executive. Webasto fyr.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Anders D » 6. okt 2020, 10:27

ACC+DSG fungerer rigtig godt til alt slags kørsel synes jeg faktisk.

Jeg bruger det primært ved lande/motorvejskørsel, hvor opmærksomheden, fra en som menneske, er lavere, end når man kører i by. Jeg ved godt det ikke burde være sådan, men sådan er det ;)

Ind i mellem bruger jeg det også i egentlig kø-kørsel i by, simpelthen for at holde en fast afstand til forankørende.

Jeg synes 3 sekunders "klar til igangsætning" er alt for lavt sat. Det ville give mening med 10-15 sekunder. Jeg forstår godt det ikke må være 30-120 sekunder.

Jeg bemærker med min egen adfærd, at bilen "fanger" en forankørende, langsomtkørende bil, f.eks. på motorvej ved cirka "2 vejpæle", 200 meter må det være, og det er ofte før jeg selv ville reagere på vanen. Det er et sikkerhedselement der har ændret min måde at køre bil på.

Jeg kørte i tåge i weekenden, hvor bilen låste sig fast på en lastbil, jeg slet ikke havde i sigte endnu.

Rent komfortmæssigt er kombinationen af DSG og ACC ikke til at komme uden om.
These users thanked the author Anders D for the post:
Trolau

Hallas
Medlem
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Hallas » 6. okt 2020, 11:11

Hej.

Ja min konklusion var : det var bare billigt for sådan er bil.. ikke dyrt :lol:

Hvordan de så kunne sælge den så billigt, uden den havde været indregristeret først. :ugeek:

Men alle de systemer der er i dag, er gode at have. Køb med så meget som muligt, der må være en bedre gensalgsværdi. Er der så noget af det udstyr der irriterer, så slå det fra :oops:
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Brugeravatar
vw4ever
Aktiv medlem
Indlæg: 4072
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 339 times
Been thanked: 204 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af vw4ever » 6. okt 2020, 11:33

Det tog nok 14 dage at vænne sig til lane assistent, sælger sagde at han slog det altid fra og det kunne jeg også bare gøre.
Men jeg gjorde op med mig selv, at det ville være hul i hovedet at slå en sikkerhedsting fra, synes det gav lidt tryghed når sønnen(20 år) skulle låne bilen, og det ville være sundt for ham at vænne sig til det.

Dengang det blev lovpligtigt at køre med sele, det var da også træls og det var svært at vænne sig til, men i dag kunne vi vel ikke forestille os at køre uden ;)


EDIT: Siden vi har fået Poloen så gider han i øvrigt ikke køre i Passaten mere :mrgreen:
(Klog søn er der en bruger der skriver om lidt, jeg ved det :mrgreen: )
These users thanked the author vw4ever for the post:
Trolau
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af HansH » 6. okt 2020, 12:41

vw4ever skrev:
6. okt 2020, 11:33
EDIT: Siden vi har fået Poloen så gider han i øvrigt ikke køre i Passaten mere :mrgreen:
(Klog søn er der en bruger der skriver om lidt, jeg ved det :mrgreen: )
Jeg tænker, at de der virkelig ikke har noget til overs for VAG vil skrive "Tja... det er jo noget med pest eller kolera.." :)

Jeg ville jo kalde det et rigtig fint valg at have som 20-årig.
These users thanked the author HansH for the post:
vw4ever
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

PeterG
Helt nyt medlem
Indlæg: 56
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af PeterG » 6. okt 2020, 12:52

Jeg har en 2020 Passat GTE med alle de nævnte systemer, har kørt i den 2 måneder og indtil videre er jeg glad for systemerne.
Der er fordele og ulemper ved systemerne hver især, men i det store hele opvejer fordele uden tvivl ulemperne.
Derudover skal man lige lære hvor det giver mening og ikke giver mening at aktivere dem.

Fartpilot ville i min optik være perfekt hvis man havde mulighed for at vælge mellem adaptiv og almindelig.
Derudover er der, som andre nævner, nogle fejl i kort data mht. hastigheder som er lidt belastende. Både ift. fart grænser, men også ift. vejens forløb.

Ift. travel assist, så synes jeg den fungere bedre end f.eks. pilot assist i Volvo, den Volvo jeg har prøvet virkede til at ville op af afkørselsrampen når man kørte motorvej, det gør Passaten ikke.
These users thanked the author PeterG for the post (total 3):
Trolauvw4everHansH

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"