Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af martinta » 8. okt 2020, 13:53

chrstn_olsen skrev:
8. okt 2020, 13:22
martinta skrev:
8. okt 2020, 08:27
chrstn_olsen skrev:
8. okt 2020, 08:19
Jeg skal aldrig have Lane Assist - i hvert fald ikke før de fixer det. Har prøvekørt et par biler med det og det gav et par farlige situationer. Det samme har jeg faktisk oplevet hvor nødbremsen klapper, mens man er på vej forbi en anden bil. Det var ikke rart.

Fart pilot er must - adaptiv er nice.
Automatgear er must til mit behov.
Alt det andet kan de godt beholde indtil de har fået kalibreret det rigtigt.
Lidt irrelevant for selve tråden, men er nysgerrig, hvordan har lane assist lavet farlige situationer mens du kørte?

Omkring ACC/Nødbremse, så har jeg flere skænderier med den, end jeg har med lane assist, dette oplever jeg typisk hvor der er en svingbane, bilen foran drejer ind i svingbanen for at dreje, nødbremsen ser bilen som værende i ens eget spor hvorefter den reagerer.

Specielt når man kommer kørerne på afstand, en bil er ved at dreje af (i svingbanen), men for bilen ligner det den holder stille, hvorefter bilen går i panik og bipper mens den kommer med et kæmpe rødt skilt i displayed hvor der bare står "BREMS!".
Lane assist har flere gange i BMW prøvet at trække mig i grøften, hvis jeg har ligget i en kurve på en lille vej uden striber. Så har det pludselig føltes som om nogen trak kraftigt i rattet. Første gang fik jeg et chock :)

Så ville helt sikkert fravælge det hvis jeg skulle skifte bil lige nu. Måske om et par år, når det bliver bedre.
Spændende, nu kan jeg ikke udtale mig det store om BMW da mine ture i dem har været meget begrænset - og afgrænset til motor og landevej.

Men på VW fungerer det ret simpelt, i displayed kan du se hvilke streger den kan se, hvis den ikke kan se i streg i højre side, så trækker den heller ikke i den side, kan den ikke se nogen streger så rører den ikke ved rattet.

Den styrer udelukkende hvis den kan se hvor afgrænsningen af vejbanen er, har endnu ikke bemærket nogen fejl på trods af mange ture på små veje, i en periode gik min daglige rute igennem 10 km. meget smal vej uden striber, og heller ikke der har jeg set nogen fejl.

Så min egen private holdning til den der, må være at hvis din BMW har gjort det så er det enten BMW der er elendig til lane assist (som jeg ikke har hørt skulle være tilfældet), og ellers skal din BMW på værksted.
These users thanked the author martinta for the post (total 2):
GaSelleDanielB12

chrstn_olsen
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 169 times
Been thanked: 80 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af chrstn_olsen » 8. okt 2020, 14:04

martinta skrev:
8. okt 2020, 13:53
chrstn_olsen skrev:
8. okt 2020, 13:22
martinta skrev:
8. okt 2020, 08:27


Lidt irrelevant for selve tråden, men er nysgerrig, hvordan har lane assist lavet farlige situationer mens du kørte?

Omkring ACC/Nødbremse, så har jeg flere skænderier med den, end jeg har med lane assist, dette oplever jeg typisk hvor der er en svingbane, bilen foran drejer ind i svingbanen for at dreje, nødbremsen ser bilen som værende i ens eget spor hvorefter den reagerer.

Specielt når man kommer kørerne på afstand, en bil er ved at dreje af (i svingbanen), men for bilen ligner det den holder stille, hvorefter bilen går i panik og bipper mens den kommer med et kæmpe rødt skilt i displayed hvor der bare står "BREMS!".
Lane assist har flere gange i BMW prøvet at trække mig i grøften, hvis jeg har ligget i en kurve på en lille vej uden striber. Så har det pludselig føltes som om nogen trak kraftigt i rattet. Første gang fik jeg et chock :)

Så ville helt sikkert fravælge det hvis jeg skulle skifte bil lige nu. Måske om et par år, når det bliver bedre.
Spændende, nu kan jeg ikke udtale mig det store om BMW da mine ture i dem har været meget begrænset - og afgrænset til motor og landevej.



Men på VW fungerer det ret simpelt, i displayed kan du se hvilke streger den kan se, hvis den ikke kan se i streg i højre side, så trækker den heller ikke i den side, kan den ikke se nogen streger så rører den ikke ved rattet.

Den styrer udelukkende hvis den kan se hvor afgrænsningen af vejbanen er, har endnu ikke bemærket nogen fejl på trods af mange ture på små veje, i en periode gik min daglige rute igennem 10 km. meget smal vej uden striber, og heller ikke der har jeg set nogen fejl.

Så min egen private holdning til den der, må være at hvis din BMW har gjort det så er det enten BMW der er elendig til lane assist (som jeg ikke har hørt skulle være tilfældet), og ellers skal din BMW på værksted.
Det er ikke min BMW men flere fabriksnye biler under prøvekørsel inden valget faldt på en Audi (uden lane assist) istedet.

Men bare fordi jeg syntes det er lort og det ikke passer til min kørestil, så skal andre da ikke holde sig tilbage, hvis de syntes det er verdens 7. vidunder :)
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.

Brugeravatar
vw4ever
Aktiv medlem
Indlæg: 4072
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 339 times
Been thanked: 204 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af vw4ever » 8. okt 2020, 14:11

chrstn_olsen skrev:
8. okt 2020, 13:25
vw4ever skrev:
8. okt 2020, 09:30
Target skrev:
8. okt 2020, 09:13


Det må da være mega irriterende, hvis man kører på en ellers tom landevej, at den så bremser ned for en cyklist, som man uden videre bare kan køre udenom... :-D
I sidste uge blev en 68 årig cyklist kørt ihjel i Holstebro,(Ud af lige landevej og om dagen) måske han kunne ha været reddet af en assist ?
Kunne man redde blot en, så vil det være det hele værd, for vi kan jo alle overse ;)
Bliver det ikke bare en sovepude? Hvis man kører en cyklist ned på lige landevej i dagslys, så tænker jeg at man har lavet noget andet end at køre bil...lige tjekket sms eller lagt make-up måske?
Det må self ikke blive en sovepude, men i det aktuelle eksempel var det et barn på bagsædet der tog føren/morens opmærksomhed.

Kør bil når du kører bil :mrgreen: det er vi enige om.
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995

nellemanngro
Nyt medlem
Indlæg: 275
Tilmeldt: 11. nov 2015, 22:57
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af nellemanngro » 9. okt 2020, 03:04

Kører Arteon med Predictive ACC med stop and go, skiltegenkendelse, Adaptiv LA, Blindspot, og vil helst ikke undvære det, det er blevet lidt vanedannede at kører med må jeg indrømme :)

Javist kan jeg nikke genkende til at bilen tror ud af det blå tror det er motorvej, blev noget overrasket første gang, har pudsigt nok altid kun oplevet det i 70 zone, undre mig lidt over hvorfor den tror det er motorvej når bilen ifølge navi ved hvor den er henne og man overhovedet ikke er nærheden af motorvej når den gør det.

Oplever også fejl med pACC så farten ikke/kortet ikke passer men ikke værre man selv kan korrigere men gad godt vide om der var nogen steder man kunne melde fejl ind :) eller man selv kunne rette i kortet vil være nice :)

Som jeg forstår det så virker pACC og Skiltegenkendelse bedst når man har original navigation installeret, det virker som om det 95% af tiden er sådan bilen finder ud af hvor hurtigt man må køre og så suppulerer op med hvad ellers skiltegenkendelse opfanger af skilte, har haft en skoda superb Lsom ånebil som havde havde skiltegenkendelse med valg mulighed i radio om at den skulle sætte farten efter skiltene men ikke org. navi det fungerede ikke særligt godt og meldte fejl eg. begrænset udsyn eller begrænset funktion, hvilket jeg slet ikke oplever i min arteon her synes jeg det fungere efter hensigten 95% af tiden.

Jeg tror i sidste ende at folk forventer systemer kan mere end hvad de rent faktisk kan på nuværende stadie ingen tvivl de kan redde folk fra situationer i trafikken men desværre og skabe utilsigtet situationer i trafikken og kan forstå folk der slå det fra pga. uheldige oplever og ens kørestil ikke forener sig med systemer, men har en tro på at det nok skal blive bedre i fremtiden.

Er selv blevet reddet af bilen ved et vognbaneskift bindspot og modstanden i rattet gjorde mig opmærksom på en bil jeg havde overset.

Lad mig tag et eksempel en anden bruger skrev på siden her at lane assist modarbejder når pågældende vil skifte bane på motorvejen men pågældende brugte ikke blinklys derved vidste bilen ikke hvad føreren havde af intentioner dermed modarbejdede den.

Mht. bilen sejler rundt i vejbanen slipper i rattet? for det jo ikke meningen - man skal stadig styre bilen det jo ikke ment at den skal styre for en,, selvom den godt kan selv i mindre omfang. oplever ikke en modstand så stor, der gør at jeg skal bruge kræfter hvis jeg ikke er enig med den. igen der er begrænsninger hvad det kan. oplever kun at bilen sejler hvis jeg slipper rattet og det er en bred vejbane.

Som jeg forstår/oplevet det indenfor VW/Skoda Regi. Så findes der to versioner af Lane Assist man kan få (Ret mig gerne hvis jeg tager fejl)

LA Nr. 1 La med adaptiv funktion der hjælper dig med at holde vejbanen så vidt muligt indenfor systemets begrænsninger som jeg har det i min Arteon

LA Nr. 2 La der kun griber ind hvis man er kører ud over af striberne på vejen. oplevet det i en skoda som lånebil

Fælles for dem er at nr. 2 stort set altid er standard efterhånden i det teknikpakker de efterhånden smider i nakken som standard og nr.1 er ekstra udstyr.
These users thanked the author nellemanngro for the post:
Trolau
Mvh. Martin Andersen

14´ Golf 1.4 Tsi.

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Martin1986 » 9. okt 2020, 05:34

Jeg prøvede for nyligt at teste assistent systemerne i den nye Passat.

Kørte på motorvej og den blev holdt inden for linjerne. Slap rattet og den styrede på et tidspunkt mod midten, men den korrigerede. Den kom med en advarsel. Efter lidt tid en advarsel igen, og den begyndte at bremse blødt ned i mens den holdt bilen inden for linjerne. Havari blink tændtes og den bremsede helt ned.

Det kommer altså til at redde liv det system. Der h vor folk falder i søvn.
These users thanked the author Martin1986 for the post (total 3):
DanielB12Anders DMorten Hedensted
Nuværende bil: BMW F11 530D

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Target » 9. okt 2020, 06:39

nellemanngro skrev:
9. okt 2020, 03:04
Lad mig tag et eksempel en anden bruger skrev på siden her at lane assist modarbejder når pågældende vil skifte bane på motorvejen men pågældende brugte ikke blinklys derved vidste bilen ikke hvad føreren havde af intentioner dermed modarbejdede den.
Nu ved jeg ikke om det er min kommentar du hentyder til, men det var i så fald ikke på motorvej, men på almindelig landevej. Uanset, så modarbejder vejbaneassistenten vognbaneskift, både på landevej (med vognbanestriber) og motorvej, desuagtet at brug af afviserblink kun er lovmæssigt påkrævet på motorvej.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2411
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 839 times
Kontakt:

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af TorbenRasmussen » 9. okt 2020, 07:05

De situationer, hvor jeg har oplevet, at Lane Assist har lavet noget utilsigtet har været i situationer, hvor vejen går fra eks. 1 til 2 baner. Det sker eks. på forlængelsen mod Hillerød eller mod Kalundborg. Her trækker bilen ud midt på vejen, når den breder ud for at blive til to baner. Jeg ved ikke om prediktive-versionen gør det bedre.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af martinta » 9. okt 2020, 07:20

Target skrev:
9. okt 2020, 06:39
nellemanngro skrev:
9. okt 2020, 03:04
Lad mig tag et eksempel en anden bruger skrev på siden her at lane assist modarbejder når pågældende vil skifte bane på motorvejen men pågældende brugte ikke blinklys derved vidste bilen ikke hvad føreren havde af intentioner dermed modarbejdede den.
Nu ved jeg ikke om det er min kommentar du hentyder til, men det var i så fald ikke på motorvej, men på almindelig landevej. Uanset, så modarbejder vejbaneassistenten vognbaneskift, både på landevej (med vognbanestriber) og motorvej, desuagtet at brug af afviserblink kun er lovmæssigt påkrævet på motorvej.
Nu er det teknisk lavet på den måde, at den eneste måde bilen aner hvad du har af planer er ved at du fortæller den det, tænker det er derfor man har valgt at blinklyset er måden man signalerer til bilen at nu har man planer om at krydse linjerne - dertil så har du ret det er kun et lovmæssigt krav at du blinker ved overhaling på motorvej, men du må gerne gøre det ved overhaling på landevej, så du gør intet ulovligt ved at bruge blinklyset - så hvad er problemet?

Dertil så bliver biler jo lavet for at understøtte reglerne i flere lande end kun ét, og i lande som eks. østrig skal du blinke ved overhaling på både landevej og motorvej.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af martinta » 9. okt 2020, 07:21

TorbenRasmussen skrev:
9. okt 2020, 07:05
De situationer, hvor jeg har oplevet, at Lane Assist har lavet noget utilsigtet har været i situationer, hvor vejen går fra eks. 1 til 2 baner. Det sker eks. på forlængelsen mod Hillerød eller mod Kalundborg. Her trækker bilen ud midt på vejen, når den breder ud for at blive til to baner. Jeg ved ikke om prediktive-versionen gør det bedre.
Er predictive delen ikke kun til ACC? så ACC selv tager farten af før rundkørsler, skarpe sving mm?

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Target » 9. okt 2020, 07:33

martinta skrev:
9. okt 2020, 07:20
Nu er det teknisk lavet på den måde, at den eneste måde bilen aner hvad du har af planer er ved at du fortæller den det, tænker det er derfor man har valgt at blinklyset er måden man signalerer til bilen at nu har man planer om at krydse linjerne - dertil så har du ret det er kun et lovmæssigt krav at du blinker ved overhaling på motorvej, men du må gerne gøre det ved overhaling på landevej, så du gør intet ulovligt ved at bruge blinklyset - så hvad er problemet?

Dertil så bliver biler jo lavet for at understøtte reglerne i flere lande end kun ét, og i lande som eks. østrig skal du blinke ved overhaling på både landevej og motorvej.
Jeg er udmærket klar over hvordan systemet fungerer. Og jeg er også udmærket klar over, at det ikke er ulovligt at bruge blinklyset på landevej.
Problemet, for mig, er, at systemet er generende når jeg ellers kører efter de gældende danske færdselsregler. Det kan godt være det ikke er et problem for dig, og så er det jo bare godt for dig.
Men hvis du ikke kan se, at det kan være et problem/generende for andre, så er du godt nok snævertsynet.
Jeg beklager det skarpe sprogbrug, men jeg synes godt nok din kommentar er formuleret ret provokerende.
These users thanked the author Target for the post:
torniel
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af martinta » 9. okt 2020, 08:12

Target skrev:
9. okt 2020, 07:33
martinta skrev:
9. okt 2020, 07:20
Nu er det teknisk lavet på den måde, at den eneste måde bilen aner hvad du har af planer er ved at du fortæller den det, tænker det er derfor man har valgt at blinklyset er måden man signalerer til bilen at nu har man planer om at krydse linjerne - dertil så har du ret det er kun et lovmæssigt krav at du blinker ved overhaling på motorvej, men du må gerne gøre det ved overhaling på landevej, så du gør intet ulovligt ved at bruge blinklyset - så hvad er problemet?

Dertil så bliver biler jo lavet for at understøtte reglerne i flere lande end kun ét, og i lande som eks. østrig skal du blinke ved overhaling på både landevej og motorvej.
Jeg er udmærket klar over hvordan systemet fungerer. Og jeg er også udmærket klar over, at det ikke er ulovligt at bruge blinklyset på landevej.
Problemet, for mig, er, at systemet er generende når jeg ellers kører efter de gældende danske færdselsregler. Det kan godt være det ikke er et problem for dig, og så er det jo bare godt for dig.
Men hvis du ikke kan se, at det kan være et problem/generende for andre, så er du godt nok snævertsynet.
Jeg beklager det skarpe sprogbrug, men jeg synes godt nok din kommentar er formuleret ret provokerende.
Det er nu heller ikke helt uden grund at den er formuleret lidt provokerende - hvis du synes den er ret provokerende må det være for egen regning ;)

Når de laver i biler (og alt mulig andet), så laver man det med udgangspunkt i at samme model skal kunne sælges til en større mængde mennesker, der er ikke økonomi i at lave en enhed der skal opføre sig specielt til eks. Danmark medmindre der er en virkelig god grund (eks. en lov der direkte forbyder en funktionalitet). Så hvis man kan lave noget som er lovlig i alle lande så gør man det. Derudover vil det betyde man skal finde en helt anden måde at styre systemet på.

At have en forventning om at de kan tage højde for alle normer - ikke love, men normer - i alle lande synes jeg er snævertsynet, lidt som barnet der ligger sig ned og græder fordi man tog papiret af den der is poden nu havde fået fordi han lige i dag selv ville. Man må forvente de tjekker deres løsninger lovmæssigt, og lever standard løsningen op til loven, så laver man den ikke om - og det gør den her. At du ikke kan lide måden den gør det på er helt fint med mig, men at gøre det til at systemets problem at den ikke kan læse dine tanker og at du skal flytte din finger fra rattet til blinklyset er godt nok at gøre voldsomt meget ud af en meget lille ting.

Det er i øvrig gældende for alle biler, uanset om du kører VW, BMW eller andet (er lidt i tvivl om tesla har lavet noget andet).
These users thanked the author martinta for the post:
DanielB12

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Target » 9. okt 2020, 08:18

martinta skrev:
9. okt 2020, 08:12

Det er nu heller ikke helt uden grund at den er formuleret lidt provokerende - hvis du synes den er ret provokerende må det være for egen regning ;)

Når de laver i biler (og alt mulig andet), så laver man det med udgangspunkt i at samme model skal kunne sælges til en større mængde mennesker, der er ikke økonomi i at lave en enhed der skal opføre sig specielt til eks. Danmark medmindre der er en virkelig god grund (eks. en lov der direkte forbyder en funktionalitet). Så hvis man kan lave noget som er lovlig i alle lande så gør man det. Derudover vil det betyde man skal finde en helt anden måde at styre systemet på.

At have en forventning om at de kan tage højde for alle normer - ikke love, men normer - i alle lande synes jeg er snævertsynet, lidt som barnet der ligger sig ned og græder fordi man tog papiret af den der is poden nu havde fået fordi han lige i dag selv ville. Man må forvente de tjekker deres løsninger lovmæssigt, og lever standard løsningen op til loven, så laver man den ikke om - og det gør den her. At du ikke kan lide måden den gør det på er helt fint med mig, men at gøre det til at systemets problem at den ikke kan læse dine tanker og at du skal flytte din finger fra rattet til blinklyset er godt nok at gøre voldsomt meget ud af en meget lille ting.

Det er i øvrig gældende for alle biler, uanset om du kører VW, BMW eller andet (er lidt i tvivl om tesla har lavet noget andet).
Det er godt nok noget af nogle stråmænd du kommer med.
Jeg har ALDRIG givet udtryk for, at systemerne skal designes til mig og mine behov. Hvor får du det fra? Du opfinder stråmændsargumenter og skyder dem ned.
Det eneste jeg siger er, at så længe systemer er som de er, så vil JEG ikke bruge dem. Jeg håber virkelig du kan forstå forskellen.
Din måde at diskutere på er simpelthen for lav. At du hentyder til, at jeg skulle opføre mig som et lille barn der ligger sig ned og græder... Funderet i dine egne stråmændsargumenter, og ikke noget som jeg rent faktisk har skrevet. Det er uværdigt.
These users thanked the author Target for the post:
torniel
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af martinta » 9. okt 2020, 08:40

Target skrev:
9. okt 2020, 08:18
martinta skrev:
9. okt 2020, 08:12

Det er nu heller ikke helt uden grund at den er formuleret lidt provokerende - hvis du synes den er ret provokerende må det være for egen regning ;)

Når de laver i biler (og alt mulig andet), så laver man det med udgangspunkt i at samme model skal kunne sælges til en større mængde mennesker, der er ikke økonomi i at lave en enhed der skal opføre sig specielt til eks. Danmark medmindre der er en virkelig god grund (eks. en lov der direkte forbyder en funktionalitet). Så hvis man kan lave noget som er lovlig i alle lande så gør man det. Derudover vil det betyde man skal finde en helt anden måde at styre systemet på.

At have en forventning om at de kan tage højde for alle normer - ikke love, men normer - i alle lande synes jeg er snævertsynet, lidt som barnet der ligger sig ned og græder fordi man tog papiret af den der is poden nu havde fået fordi han lige i dag selv ville. Man må forvente de tjekker deres løsninger lovmæssigt, og lever standard løsningen op til loven, så laver man den ikke om - og det gør den her. At du ikke kan lide måden den gør det på er helt fint med mig, men at gøre det til at systemets problem at den ikke kan læse dine tanker og at du skal flytte din finger fra rattet til blinklyset er godt nok at gøre voldsomt meget ud af en meget lille ting.

Det er i øvrig gældende for alle biler, uanset om du kører VW, BMW eller andet (er lidt i tvivl om tesla har lavet noget andet).
Det er godt nok noget af nogle stråmænd du kommer med.
Jeg har ALDRIG givet udtryk for, at systemerne skal designes til mig og mine behov. Hvor får du det fra? Du opfinder stråmændsargumenter og skyder dem ned.
Det eneste jeg siger er, at så længe systemer er som de er, så vil JEG ikke bruge dem. Jeg håber virkelig du kan forstå forskellen.
Din måde at diskutere på er simpelthen for lav. At du hentyder til, at jeg skulle opføre mig som et lille barn der ligger sig ned og græder... Funderet i dine egne stråmændsargumenter, og ikke noget som jeg rent faktisk har skrevet. Det er uværdigt.
Skal vi lige blive enige om, at jeg kommenterer på en saglig måde på dit første indlæg, eneste usaglige der er i mit indlæg er dette:
martinta skrev:
9. okt 2020, 07:20
så du gør intet ulovligt ved at bruge blinklyset - så hvad er problemet?
Det konverterer du til "meget provokerende", fred være med det, efter det indlæg begynder du at kalde mig snævertsynet, men det er naturligvis mig der sætter baren på den her diskussion lavt :roll:

Så kan du kalde mig hvad du vil og bruge spændende ord, det du beskriver er for mig en, der ikke kan lide at bruge et system (hvilket er fair nok), og konverterer dette til at systemet bare er noget lort fordi det ikke virker helt som du gerne vil have det til.
Target skrev:
9. okt 2020, 07:33
Jeg er udmærket klar over hvordan systemet fungerer. Og jeg er også udmærket klar over, at det ikke er ulovligt at bruge blinklyset på landevej.
Problemet, for mig, er, at systemet er generende når jeg ellers kører efter de gældende danske færdselsregler. Det kan godt være det ikke er et problem for dig, og så er det jo bare godt for dig.
Men hvis du ikke kan se, at det kan være et problem/generende for andre, så er du godt nok snævertsynet.
Target skrev:
9. okt 2020, 06:39
Nu ved jeg ikke om det er min kommentar du hentyder til, men det var i så fald ikke på motorvej, men på almindelig landevej. Uanset, så modarbejder vejbaneassistenten vognbaneskift, både på landevej (med vognbanestriber) og motorvej, desuagtet at brug af afviserblink kun er lovmæssigt påkrævet på motorvej.
Så for mig lukker jeg den her, det pjat med at kalde navne og analysere alle mulige spændende personprofiler ud fra 3 indlæg gider jeg ikke bruge mere tid på. :roll:

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Anders D » 9. okt 2020, 08:46

Jeg kan se Vagstyle skifter ACC-radar på samlebånd mhbp. Predictive ACC.
Vil en af jer der har prøvet med og uden Predictive skrive lidt om, hvorvidt det er 10.000 kroner i eftermontering værd?

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af DanielB12 » 9. okt 2020, 08:46

martinta skrev:
9. okt 2020, 07:21
TorbenRasmussen skrev:
9. okt 2020, 07:05
De situationer, hvor jeg har oplevet, at Lane Assist har lavet noget utilsigtet har været i situationer, hvor vejen går fra eks. 1 til 2 baner. Det sker eks. på forlængelsen mod Hillerød eller mod Kalundborg. Her trækker bilen ud midt på vejen, når den breder ud for at blive til to baner. Jeg ved ikke om prediktive-versionen gør det bedre.
Er predictive delen ikke kun til ACC? så ACC selv tager farten af før rundkørsler, skarpe sving mm?
Det er versioneringen der gør det - i Torbens A5 var det en ældre udgave en i nyere. I den nyeste der kan den også kende forskel på gule og hvide vejstriber, og følge de gule i stedet for de hvide, ved f.eks. vejarbejde. Der kan de også i højere grad bruge kantsten, græskanter etc som kant. Og hvis man har en A8 der læser vejen med noget lidar af en art, så kan den også bruge rumlestriber som kant.

@Target

Det er netop på landevejen at vejbaneassistenten er aller vigtigst. Der er der en seriøs risiko for dødsulykker hvis man utilsigtet kører over i den modsatte vejbane.. Men du er vidst bare sådan en typisk nej-siger, der forventer utopi bliver virkelighed i foregårs.. :lol:
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af DanielB12 » 9. okt 2020, 08:47

Anders D skrev:
9. okt 2020, 08:46
Jeg kan se Vagstyle skifter ACC-radar på samlebånd mhbp. Predictive ACC.
Vil en af jer der har prøvet med og uden Predictive skrive lidt om, hvorvidt det er 10.000 kroner i eftermontering værd?
Kun hvis du har org navigation. Ellers er det i min bog ligegyldigt.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Anders D » 9. okt 2020, 08:48

Tak for at acceptere at jeg ikke lige skrev, at jeg har original navi, men IKKE A5 kamera.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Target » 9. okt 2020, 08:52

martinta skrev:
9. okt 2020, 08:40
Skal vi lige blive enige om, at jeg kommenterer på en saglig måde på dit første indlæg, eneste usaglige der er i mit indlæg er dette:
martinta skrev:
9. okt 2020, 07:20
så du gør intet ulovligt ved at bruge blinklyset - så hvad er problemet?
Det konverterer du til "meget provokerende", fred være med det, efter det indlæg begynder du at kalde mig snævertsynet, men det er naturligvis mig der sætter baren på den her diskussion lavt :roll:
Problemet med den måde du argumenterer på er, at du ikke respekterer at jeg har en anden holdning end dig. Jeg giver udtryk for, at jeg ikke er fan af den måde systemet fungerer på, og din kommentar til det er, må man forstå, at det er mig der har et problem og at jeg så bare skal ændre mine vaner og tilpasse mig systemet. Det fordrer ikke en god diskution.
martinta skrev:
9. okt 2020, 08:40
Så kan du kalde mig hvad du vil og bruge spændende ord, det du beskriver er for mig en, der ikke kan lide at bruge et system (hvilket er fair nok), og konverterer dette til at systemet bare er noget lort fordi det ikke virker helt som du gerne vil have det til.
Igen kommer du med stråmændsargumenter. Jeg har aldrig skrevet at systemet er noget lort. Jeg har skrevet at JEG ikke vil bruge det. Der er væsentlig forskel.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af DanielB12 » 9. okt 2020, 08:54

Anders D skrev:
9. okt 2020, 08:48
Tak for at acceptere at jeg ikke lige skrev, at jeg har original navi, men IKKE A5 kamera.
Acceptere? Tror ikke jeg forstår om du er sarkastisk eller oprigtig :shock:

Jeg synes det er guld værd i vores bil (2019 A4). Jeg har ACC på i 95 % af mine køreture.. også de helt faste ned til børnehaven, hvor der er 5 rundkørsler.. Der skal jeg bare dreje på rattet og synge med Pilfingersangen.
Jeg oplever fejl og irritationer - på vores vej der skifter den fra 30 km/t, til 50 km/t, til 60 km/t (som er det man må køre), til 80 km/t tilbage til 30 km/t. Det sker på cirka 600 m. Det er relativt irriterende, så lige der slår jeg den ofte fra..

På motorvejen er det sjældent der er problemer.. Det er dog lidt irriterende, at hvis du kører på en 130 strækning, men kun kører 90 fordi sønnike skal falde i søvn, så når man når en 110 strækning, så gasser den godt og grundigt op.. Men det der er lige en fast rute hver tirsdag, så nu har jeg jo lært hvor man lige skal være obs.

Man skal huske på, at den jo aldrig bliver bedre end det input den får.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2411
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 839 times
Kontakt:

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af TorbenRasmussen » 9. okt 2020, 08:57

Den "A5" Daniel henviser til er en Audi A5. Ikke A5-kameraet. Er det dét som forvirrer?
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post:
DanielB12
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Target » 9. okt 2020, 08:58

DanielB12 skrev:
9. okt 2020, 08:46
@Target

Det er netop på landevejen at vejbaneassistenten er aller vigtigst. Der er der en seriøs risiko for dødsulykker hvis man utilsigtet kører over i den modsatte vejbane.. Men du er vidst bare sådan en typisk nej-siger, der forventer utopi bliver virkelighed i foregårs.. :lol:
Jeg har lidt svært ved at forstå hvordan jeg skal forstå dit indlæg. :-D Jeg tager det som et spøgefulgt indlæg, givet din afsluttende :lol:
Men jeg har ingen forventninger til systemet. :-) Og jeg synes da kun det er positivt, hvis kan sørge for at nogle ulykker undgås.
Men derfor synes jeg godt man kan tillade sig at påpege nogle af de uhensigtsmæssigheder sådan et system har, både objektive og subjektive.
Jeg kan ikke fremtænke et system, der teknisk er muligt at implementere, som vil passe til mine behov. Derfor forventer jeg selvfølgelig heller ikke, at VAG eller andre kan.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af DanielB12 » 9. okt 2020, 09:03

Target skrev:
9. okt 2020, 08:58
DanielB12 skrev:
9. okt 2020, 08:46
@Target

Det er netop på landevejen at vejbaneassistenten er aller vigtigst. Der er der en seriøs risiko for dødsulykker hvis man utilsigtet kører over i den modsatte vejbane.. Men du er vidst bare sådan en typisk nej-siger, der forventer utopi bliver virkelighed i foregårs.. :lol:
Jeg har lidt svært ved at forstå hvordan jeg skal forstå dit indlæg. :-D Jeg tager det som et spøgefulgt indlæg, givet din afsluttende :lol:
Men jeg har ingen forventninger til systemet. :-) Og jeg synes da kun det er positivt, hvis kan sørge for at nogle ulykker undgås.
Men derfor synes jeg godt man kan tillade sig at påpege nogle af de uhensigtsmæssigheder sådan et system har, både objektive og subjektive.
Jeg kan ikke fremtænke et system, der teknisk er muligt at implementere, som vil passe til mine behov. Derfor forventer jeg selvfølgelig heller ikke, at VAG eller andre kan.
Det var det jeg med et satirisk blik kommenterede på ;) Du minder om min far.. Da han købte sin MB C-klasse for et par år siden, kørte de en kampagne på C-klassen, da der kom et facelift snart.. Den kostede ca 50k ekstra ift hans, men havde så bla. adaptiv fartpilot, kø-assistent og noget andet.. Det skulle han i hvert fald ikke have. Det var totalt tosset, og spild af penge..

Nu har han så kørt nogle gange i vores, som jo har de her assistentsystemer, og nu fortryder han da ret meget.. Især da en MB-forhandler her i sommers fortalte, at brugtprisen på hans ville være 30.000 kr mindre end den de havde tilsalg som var præcis magen til hans, men med de her assistenter.. Der gjorde det ekstra ondt..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Target » 9. okt 2020, 09:12

DanielB12 skrev:
9. okt 2020, 09:03
Target skrev:
9. okt 2020, 08:58
DanielB12 skrev:
9. okt 2020, 08:46
@Target

Det er netop på landevejen at vejbaneassistenten er aller vigtigst. Der er der en seriøs risiko for dødsulykker hvis man utilsigtet kører over i den modsatte vejbane.. Men du er vidst bare sådan en typisk nej-siger, der forventer utopi bliver virkelighed i foregårs.. :lol:
Jeg har lidt svært ved at forstå hvordan jeg skal forstå dit indlæg. :-D Jeg tager det som et spøgefulgt indlæg, givet din afsluttende :lol:
Men jeg har ingen forventninger til systemet. :-) Og jeg synes da kun det er positivt, hvis kan sørge for at nogle ulykker undgås.
Men derfor synes jeg godt man kan tillade sig at påpege nogle af de uhensigtsmæssigheder sådan et system har, både objektive og subjektive.
Jeg kan ikke fremtænke et system, der teknisk er muligt at implementere, som vil passe til mine behov. Derfor forventer jeg selvfølgelig heller ikke, at VAG eller andre kan.
Det var det jeg med et satirisk blik kommenterede på ;) Du minder om min far.. Da han købte sin MB C-klasse for et par år siden, kørte de en kampagne på C-klassen, da der kom et facelift snart.. Den kostede ca 50k ekstra ift hans, men havde så bla. adaptiv fartpilot, kø-assistent og noget andet.. Det skulle han i hvert fald ikke have. Det var totalt tosset, og spild af penge..

Nu har han så kørt nogle gange i vores, som jo har de her assistentsystemer, og nu fortryder han da ret meget.. Især da en MB-forhandler her i sommers fortalte, at brugtprisen på hans ville være 30.000 kr mindre end den de havde tilsalg som var præcis magen til hans, men med de her assistenter.. Der gjorde det ekstra ondt..
Fair nok. :-D
Dog vil jeg sige, at jeg faktisk HAR vejbaneassistent i min bil, og jeg har prøvet at aktivere det en del gange. Så modsat din far, så har jeg faktisk erfaring med at køre med systemet, inden jeg afskriver det som værende noget for mig. Jeg afskriver det ikke bare på forhånd. ;)
Og jeg er også helt med på, at den vejbaneassistent jeg har i min er af den primitive slags som først reagerer når man er ved at passere vejstriberne.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af martinta » 9. okt 2020, 09:31

Target skrev:
9. okt 2020, 08:52
Uhh ja, det er mig der ligger ord i munden på dig :-) Det kan jeg godt se. :roll:

Du har fået en PB, så kan du svare på den hvis du har et behov for at få den diskutteret til ende. Ingen grund til at blive ved med at fortsætte den diskussion herinde.
These users thanked the author martinta for the post:
Hallas

Mech0z
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 5. jun 2017, 22:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Mech0z » 13. jun 2021, 20:19

Anders D skrev:
9. okt 2020, 08:46
Jeg kan se Vagstyle skifter ACC-radar på samlebånd mhbp. Predictive ACC.
Vil en af jer der har prøvet med og uden Predictive skrive lidt om, hvorvidt det er 10.000 kroner i eftermontering værd?
Ved du hvad det koster hvis man har det rigtige kamera? Jeg kigger på passat highline fra 2017/2018 og formoder den med alm acc og lane assist har korrekt kamera

Så formoder "kun" der skal installeres https://www.ebay.com/p/14031148333?iid=383634441332 og så opdateres software? Har kun set https://www.youtube.com/watch?v=OJPy7gkTQyU så ved ikke super meget om det :/

Men vil gerne have alle assistent systemer som pACC og kø kørsel ned til 0, så skal lige finde ud af hvad det koster at få.
Skoda Octavia III Elegance 2013 Hatchback 1.4TSI 140HK

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af diskoboy » 13. jun 2021, 20:32

Det kan laves en del billigere hvis bilen har ACC - jeg er sikker på at Kims (www.facebook.com/vagstyle) pris ikke er 10k mere.. men du får ikke meget ud af den radar uden den rigtige software og datasæt (hvilket han har)
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Mech0z
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 5. jun 2017, 22:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Mech0z » 13. jun 2021, 20:42

diskoboy skrev:
13. jun 2021, 20:32
Det kan laves en del billigere hvis bilen har ACC - jeg er sikker på at Kims pris ikke er 10k mere.. men du får ikke meget ud af den radar uden den rigtige software og datasæt (hvilket han har)
Jeg er godt klar over det software koster noget at få installeret, men tænker nærmere det ville være 3000-5000 hvis dét der stykke hardware er det eneste der skal skiftes?

Hvis bilen får installeret pACC og laneassist, har den så det nødvendige hardware til kø-kørsel ned til 0 km/t?
Skoda Octavia III Elegance 2013 Hatchback 1.4TSI 140HK

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af diskoboy » 13. jun 2021, 21:06

Mech0z skrev:
13. jun 2021, 20:42
diskoboy skrev:
13. jun 2021, 20:32
Det kan laves en del billigere hvis bilen har ACC - jeg er sikker på at Kims pris ikke er 10k mere.. men du får ikke meget ud af den radar uden den rigtige software og datasæt (hvilket han har)
Jeg er godt klar over det software koster noget at få installeret, men tænker nærmere det ville være 3000-5000 hvis dét der stykke hardware er det eneste der skal skiftes?

Hvis bilen får installeret pACC og laneassist, har den så det nødvendige hardware til kø-kørsel ned til 0 km/t?
Den behøver ikke pAcc for at holde ACC'en ned til 0 km/t. Det klarer Traffic Jam Assist ganske fint.

Software koster - også det til bilerne. Hardwaren koster ikke så meget :-)

pACC giver mulighed for at holde fart jf fartskilte (enten navidata eller skilte i vejkanten) og/eller at tage højde for "vejens forhindringer" såsom rundkørseler, t-kryds osv. Hvis du har sat navi'en til og du skal dreje fx ned af en villavej sænker den farten.
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Mech0z
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 5. jun 2017, 22:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Mech0z » 13. jun 2021, 21:26

diskoboy skrev:
13. jun 2021, 21:06
Mech0z skrev:
13. jun 2021, 20:42
diskoboy skrev:
13. jun 2021, 20:32
Det kan laves en del billigere hvis bilen har ACC - jeg er sikker på at Kims pris ikke er 10k mere.. men du får ikke meget ud af den radar uden den rigtige software og datasæt (hvilket han har)
Jeg er godt klar over det software koster noget at få installeret, men tænker nærmere det ville være 3000-5000 hvis dét der stykke hardware er det eneste der skal skiftes?

Hvis bilen får installeret pACC og laneassist, har den så det nødvendige hardware til kø-kørsel ned til 0 km/t?
Den behøver ikke pAcc for at holde ACC'en ned til 0 km/t. Det klarer Traffic Jam Assist ganske fint.

Software koster - også det til bilerne. Hardwaren koster ikke så meget :-)

pACC giver mulighed for at holde fart jf fartskilte (enten navidata eller skilte i vejkanten) og/eller at tage højde for "vejens forhindringer" såsom rundkørseler, t-kryds osv. Hvis du har sat navi'en til og du skal dreje fx ned af en villavej sænker den farten.
Jeg var godt klar over forskellene, men jeg nævnte bare at de 2 features ville jeg gerne have og hvad for noget udstyr jeg søger på når jeg finder biler på bilbasen :)

Men hvis det "bare" er software, formoder jeg prisen er til at betale, men en feature som area view ville jeg nok skulle finde pre monteret, da den koster meget at få eftermonteret.

Men er pACC kun aktiv hvis man har indtastet en adresse? Hvis man f.eks nærmer sig et kryds vil den så ikke sløve ned?
Skoda Octavia III Elegance 2013 Hatchback 1.4TSI 140HK

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af diskoboy » 13. jun 2021, 21:37

Mech0z skrev:
13. jun 2021, 21:26
Jeg var godt klar over forskellene, men jeg nævnte bare at de 2 features ville jeg gerne have og hvad for noget udstyr jeg søger på når jeg finder biler på bilbasen :)

Men hvis det "bare" er software, formoder jeg prisen er til at betale, men en feature som area view ville jeg nok skulle finde pre monteret, da den koster meget at få eftermonteret.

Men er pACC kun aktiv hvis man har indtastet en adresse? Hvis man f.eks nærmer sig et kryds vil den så ikke sløve ned?
Hvis du nærmer dig et kryds hvor du kan ikke komme videre uden at dreje bremser den automatisk (ned til ca. 30-40 km/t). Syntes det er lidt forskelligt afhængig af fx rundkørsel/t-kryds mv.
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"