Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Morten Hedensted » 30. jun 2021, 07:50

HansH skrev:
Morten Hedensted skrev:
30. jun 2021, 07:15
Problemet er jo præcis det samme når man fanger en på motorvejen der kører langsommere. Den sænker hastigheden alt for tidligt alt for meget. Der er to alternativer hvis man vil undgå det, enten trække ud alt for tidligt eller sidde med foden på speederen og så er ideen med fartpilot lidt væk.

Kører jeg uden ACC kan jeg ofte få det til at passe med et hul i venstre bane, tættere på ham jeg vil overhale.
Præcis! Jeg kunne ikke have forklaret det bedre.

Hvis man kører i relativt tæt motorvejstrafik, hvor man ikke kan tillade sig den luksus at trække så tidligt ud som det ville være nødvendigt, for at undgå at ACC sænker hastigheden, er man ganske enkelt nødt til at overstyre med speederen for at holde på så man kommer tættere på den forankørende, inden man trækker ud.
Hvis man bare lader ACC styre showet, så kommer man aldrig ud. Og når man gør, så er man så langt nede i fart, og den er så lang tid om at begynde at accelerere igen, fordi den vil se ~2 sekunders fri bane foran sig før den begynder at give gas, at man får dem bagfra lige i nakken :)

Derfor - min bog ser nogenlunde sådan ud:
* motorvej lav trafiktæthed --> ACC fino
* motorvej høj trafiktæthed --> ACC ikke optimal, så der kører jeg uden
* landevej --> ACC fino (her kommer den virkelig til sin ret)

Det er sådan jeg vælger at bruge det.

Jeg kan så omvendt ikke forstå hvad man skulle kunne have imod at muligheden for at degradere ACC til alm. fartpilot var til stede :)
Altså ligesom i lastbilerne.
Tak Hans. Jeg troede efterhånden jeg var alene om min tilgang.
At man ikke kan nedgradere til almindelig fartpilot fra acc, er sådan noget trafiksikkerheds overformynderi, fordi enhver påkørsel, i teorien, er umulig ved brug af acc.

Min erfaring fra især E45 viser noget ganske andet. Jo flere assistentsystemer, jo mere sidder folk og sover, surfer porno, drikker kaffe og spiser is. Når assistenten ser en fare, hugger den bremsen unødvendigt hårdt og ham bagved uden assistent, når ikke at holde. Bum, så står E45 stille.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13290
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3229 times
Been thanked: 4574 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af HansH » 30. jun 2021, 08:06

Morten Hedensted skrev:
30. jun 2021, 07:50
Når assistenten ser en fare, hugger den bremsen unødvendigt hårdt og ham bagved uden assistent, når ikke at holde. Bum, så står E45 stille.
Enig.

Farlige situationer opstår selvfølgelig når man kører for hurtigt og for tæt på. Klart.
Men farlige situationer (og kø) kan i min bog lige så vel opstå ud af ... hvad jeg vil kalde "overdrevet bremsning".
Bare der er én der lige rører bremsen, så bremselyset tænder - så er der sået frø til balladen.

Jeg oplever ofte, når jeg kører i relativt tæt trafik, at bremselyset hos medtrafikanter tænder det jeg vil kalde "unødigt".

Eksempel:
Man kører i spor 1 og kan se en bil 3-4 pladser længere fremme, som lige skal lukke én forbi i spor 2 inden han trækker ud for at overhale den lastbil han er ved at indhente.
Det kunne fuldstændig uproblematisk og udramatisk gøres ved blot at lette speederen og i få sekunder at køre tættere på lastbilen end man egentlig bør, hvorefter han kan hoppe ud i det hul der er til ham i spor 2 lige om et øjeblik.

Men nej. Bremsen SKAL lige røres et par gange. Det er ikke engang sikkert at han som sådan bremser bilen .. men blot dét at han rører bremsen, så stoplygten tænder et par gange, er nok til at de næste par stykker i rækken også begynder at bremse.
Og så har man i værste fald den der dominoeffekt, hvor det hele kommer helt ned i fart, eller sågar står helt stille. Og uden at der er nogen som helst grund til at det havde behøvet at komme dertil.

Derfor tænker jeg altid over hvornår jeg rører bremsen, så mit stoplys tænder.
Det skal kun tænde, hvis jeg virkelig ønsker at signalere til dem bagved, at nu skal farten altså ned. Ellers ikke.
Og derfor bander jeg af dem jeg synes misbruger sit stoplys. Eller rettere - ikke tænker over det.

Omvendt bruger jeg også stoplyset aktivt, hvis jeg kan se en situation foran der indikerer at vi skal ned i fart eller holde stille.
Der kigger jeg i bakspejlet samtidig med at jeg blot rører bremsen, så stoplyset tænder - men uden at bremse bilen - og så forsøger jeg at få kontakt med den bagvedkørende, for at se om han har set mit stoplys.
Først når jeg kan se at han har set mit stoplys og reageret derpå, træder jeg hårdere på bremsen, så jeg rent faktisk bremser bilen ned i fart.
Det kræver selvfølgelig at man erkender situationen så tidligt, at man har tiden til at lave denne forvarsling.

Lang historie ... Men min pointe er, at jeg synes heller ikke det er hensigtsmæssigt at ACC tænder mit stoplys, og dermed potentielt skaber unødig panik bagud, hvis jeg vurderer at situationen kan afvikles udramatisk uden at behøve at tænde stoplyset.
These users thanked the author HansH for the post:
Morten Hedensted
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af perw » 30. jun 2021, 08:22

Morten Hedensted skrev:
30. jun 2021, 07:15
PhillOS skrev:
Morten Hedensted skrev:
29. jun 2021, 19:05
Bevares, i tæt trafik på landevej, hvor der ikke er af og tilkørsler som på motorvej og hvor trafikken går op og ned i fart, kan det fint bruges. Men på motorvej, nej tak. I øvrigt bruger det mere brændstof, netop fordi det ikke læser trafikken, så den giver fuld gas, så snart den forhindring den kan se er væk.

Jeg ville ønske det virkede så godt, som mange her mener, det ville lette min hverdag voldsomt, især i tæt trafik.
Du lader jo til at kende begrænsninger ved ACC :?: Når man kender begræsningerne kan man også forudese de situtationer hvor den ikke fungerer optimalt, forudsat at man følger med i trafikken.
Dermed synes jeg at præmisen for dit argument er lidt slattent. Det er en assistent, og ikke en Autopilot som i et passager fly.

Jeg benytter ACC så snart jeg har nået min ønskede hastighed, eks. 53km/t, og det er uanset om der er 500meter eller 5km til næste opbremsning.
Så snart jeg læser at det er mere optimalt at trille/motorbremse, slår jeg den fra. Dermed får jeg det bedste fra begge verdner, hhv. ACC og HCC (Human Cruise Control) :lol:

I motorvejs scenariet ved du at når du ser forankørende tager afkørslen på motorvejen, så trykker du let på speederen (midlertidig override) indtil ACC tilkendegiver at den ikke længere følger/registrerer bilen foran.
-Problem solved.

I by scenarier hvor den reagere for sent... well, der dapper du bare på bremsen når du syntes det giver bedre mening at trille/rulle/motorbremsen, og undgår helt den abrupte opbremsning.
-Problem solved.
Problemet er jo præcis det samme når man fanger en på motorvejen der kører langsommere. Den sænker hastigheden alt for tidligt alt for meget. Der er to alternativer hvis man vil undgå det, enten trække ud alt for tidligt eller sidde med foden på speederen og så er ideen med fartpilot lidt væk.

Kører jeg uden ACC kan jeg ofte få det til at passe med et hul i venstre bane, tættere på ham jeg vil overhale.

I lastbilen, pt en DAF, kan jeg koble acc fra. Altså kan jeg tilvælge det når det er optimalt i forhold til trafik vej osv og fravælge det når det ikke er optimalt. Det er da langt mere optimalt at man kan vælge til og fra efter behov og omstændigheder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er jo igen ikke en Autopilot du har.

Og sagen er jo den at alt for mange faktisk kører med for kort afstand og det gør ACC ikke.

I reglen siger man minimum ½ hastighed i afstand. Så kører du motorvej, så er det minimum 50 m i afstand.

Og min ACC begynder da at tage farten af inden og det gør den jo i starten bare med motorbremse, alternativet ville jo være at den hyggede bremserne i når du har opnået minimum afstand.

Og igen i dit eksempel, har du orienteret dig og set, at ved at du kan passe ind ved at give lidt gas. Jamen så giver du bare gas og skifter vognbane.

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Morten Hedensted » 30. jun 2021, 08:46

perw skrev:
Morten Hedensted skrev:
30. jun 2021, 07:15
PhillOS skrev: Du lader jo til at kende begrænsninger ved ACC :?: Når man kender begræsningerne kan man også forudese de situtationer hvor den ikke fungerer optimalt, forudsat at man følger med i trafikken.
Dermed synes jeg at præmisen for dit argument er lidt slattent. Det er en assistent, og ikke en Autopilot som i et passager fly.

Jeg benytter ACC så snart jeg har nået min ønskede hastighed, eks. 53km/t, og det er uanset om der er 500meter eller 5km til næste opbremsning.
Så snart jeg læser at det er mere optimalt at trille/motorbremse, slår jeg den fra. Dermed får jeg det bedste fra begge verdner, hhv. ACC og HCC (Human Cruise Control) :lol:

I motorvejs scenariet ved du at når du ser forankørende tager afkørslen på motorvejen, så trykker du let på speederen (midlertidig override) indtil ACC tilkendegiver at den ikke længere følger/registrerer bilen foran.
-Problem solved.

I by scenarier hvor den reagere for sent... well, der dapper du bare på bremsen når du syntes det giver bedre mening at trille/rulle/motorbremsen, og undgår helt den abrupte opbremsning.
-Problem solved.
Problemet er jo præcis det samme når man fanger en på motorvejen der kører langsommere. Den sænker hastigheden alt for tidligt alt for meget. Der er to alternativer hvis man vil undgå det, enten trække ud alt for tidligt eller sidde med foden på speederen og så er ideen med fartpilot lidt væk.

Kører jeg uden ACC kan jeg ofte få det til at passe med et hul i venstre bane, tættere på ham jeg vil overhale.

I lastbilen, pt en DAF, kan jeg koble acc fra. Altså kan jeg tilvælge det når det er optimalt i forhold til trafik vej osv og fravælge det når det ikke er optimalt. Det er da langt mere optimalt at man kan vælge til og fra efter behov og omstændigheder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er jo igen ikke en Autopilot du har.

Og sagen er jo den at alt for mange faktisk kører med for kort afstand og det gør ACC ikke.

I reglen siger man minimum ½ hastighed i afstand. Så kører du motorvej, så er det minimum 50 m i afstand.

Og min ACC begynder da at tage farten af inden og det gør den jo i starten bare med motorbremse, alternativet ville jo være at den hyggede bremserne i når du har opnået minimum afstand.

Og igen i dit eksempel, har du orienteret dig og set, at ved at du kan passe ind ved at give lidt gas. Jamen så giver du bare gas og skifter vognbane.
Din tommelfingerregel om afstand passer ingenlunde til en moderne personbil.
Afstandsparameteret er det samme i lastbil og personbil på acc og selv med 50 tons total, kan jeg komfortabelt nå at stoppe med 50 meters afstand. Altså er 50 meter totalt overdrevet i en personbil.

Set med de positive briller, så gør den udbredte brug af acc og den dermed overdrevne afstand, at jeg langt lettere kan finde plads til at trække ud med lastbilen. Billede

Anyway, vi bliver næppe enige. En assistent der konsekvent skal overrules, er, i min verden, kun et irritationsmoment.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af perw » 30. jun 2021, 08:51

Morten Hedensted skrev:
30. jun 2021, 08:46


Set med de positive briller, så gør den udbredte brug af acc og den dermed overdrevne afstand, at jeg langt lettere kan finde plads til at trække ud med lastbilen. Billede
Og stadig ulovligt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13290
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3229 times
Been thanked: 4574 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af HansH » 30. jun 2021, 09:32

perw skrev:
30. jun 2021, 08:51
Morten Hedensted skrev:
30. jun 2021, 08:46


Set med de positive briller, så gør den udbredte brug af acc og den dermed overdrevne afstand, at jeg langt lettere kan finde plads til at trække ud med lastbilen. Billede
Og stadig ulovligt.
Hvad er ulovligt ?
These users thanked the author HansH for the post:
Morten Hedensted
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af perw » 30. jun 2021, 10:21

HansH skrev:
30. jun 2021, 09:32

Hvad er ulovligt ?
Hvis du ligger i et spor med lastbil hvor de kører 80 og vil overhale og du skifter til det andet spor, hvor de kører 110, bare fordi der lige er plads, og dem der kommer bagfra skal bremse op, så er det ulovligt

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13290
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3229 times
Been thanked: 4574 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af HansH » 30. jun 2021, 10:26

perw skrev:
30. jun 2021, 10:21
HansH skrev:
30. jun 2021, 09:32

Hvad er ulovligt ?
Hvis du ligger i et spor med lastbil hvor de kører 80 og vil overhale og du skifter til det andet spor, hvor de kører 110, bare fordi der lige er plads, og dem der kommer bagfra skal bremse op, så er det ulovligt
OK.
Men.. det var da også lidt af et 'vognbaneskift' i debatten. Det er jo slet ikke dét vi diskuterer :)
Vi snakker pros and cons ved hvordan ACC fungerer ... eller ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Sgh2008ejs
Nyt medlem
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 100 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Sgh2008ejs » 30. jun 2021, 11:19

HansH skrev:
30. jun 2021, 10:26
Men.. det var da også lidt af et 'vognbaneskift' i debatten. Det er jo slet ikke dét vi diskuterer :)
Vi snakker pros and cons ved hvordan ACC fungerer ... eller ?
Egentlig er det vel bare et svar direkte til Morten Hedensted, som selv nævner det.

Desuden køber jeg ingen steder at han i en lastbil “komfortabelt” kan nå at bremse op til en forankørende personbil, der kører med samme hastighed naturligvis, med kun 50 meters afstand.

Egentlig er den diskussion vel omsonst. ACC holder den afstand som ingeniørerne, matematikken og færdselsloven foreskriver er mest fornuftig., At man mener det som udgangspunkt er et problem, fortæller vel mere om en som billist? (Jeg er klar over, at der selvfølgelig er situationer hvor den ikke fungerer optimalt)
Uden at skulle dømme eller generalisere specielt, så lyder det i mine ører lidt som stereotypen på en typisk mandlig chauffør, der mener han selv kører bedst og alle andre kører forfærdeligt.
These users thanked the author Sgh2008ejs for the post:
perw
2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Morten Hedensted » 30. jun 2021, 11:29

Sgh2008ejs skrev:
HansH skrev:
30. jun 2021, 10:26
perw skrev:
30. jun 2021, 10:21
Hvis du ligger i et spor med lastbil hvor de kører 80 og vil overhale og du skifter til det andet spor, hvor de kører 110, bare fordi der lige er plads, og dem der kommer bagfra skal bremse op, så er det ulovligt
OK.
Men.. det var da også lidt af et 'vognbaneskift' i debatten. Det er jo slet ikke dét vi diskuterer :)
Vi snakker pros and cons ved hvordan ACC fungerer ... eller ?
Egentlig er det vel bare et svar direkte til Morten Hedensted, som selv nævner det.

Desuden køber jeg ingen steder at han i en lastbil “komfortabelt” kan nå at bremse op til en forankørende personbil, der kører med samme hastighed naturligvis, med kun 50 meters afstand.

Egentlig er den diskussion vel omsonst. ACC holder den afstand som ingeniørerne, matematikken og færdselsloven foreskriver er mest fornuftig., At man mener det som udgangspunkt er et problem, fortæller vel mere om en som billist? (Jeg er klar over, at der selvfølgelig er situationer hvor den ikke fungerer optimalt)
Uden at skulle dømme eller generalisere specielt, så lyder det i mine ører lidt som stereotypen på en typisk mandlig chauffør, der mener han selv kører bedst og alle andre kører forfærdeligt.
Var der godt at få luftet fordommene?
Det er fint med blind tiltro til ingeniører og matematikere, men hvis ikke du anerkender, at der er forskel på standselængde i personbil og 50 tons vogntog, så er debatten nok formålsløs.
Jeg gentager lige: Afstanden acc arbejder med, er den samme i begge køretøjstyper. Så må du selv vælge om den er for lang i personbil, eller for kort i lastbil. Jeg er egentlig ligeglad, jeg ved bare, at den ikke kan være rigtig til begge.

Jeg tror ikke bare, at jeg er den eneste der kan køre bil og alle andre ikke kan. På ingen måde. Jeg forholder mig til det jeg oplever. Og tro mig, det er ikke småting man kan se når man sidder lidt højere. Og nå ja, sådan helt faktuelt, efter genåbningen af landet, holder vi nu igen i kø grundet uheld, både tidligt og sent på E45. Da landet var lukket, var godstrafikken højere end normalt, uden alle de sædvanlige uheld.
Det fortæller vel lidt om hvem det er i vi holder i kø for!?

Jeg kører 130-130.000 km om året i stor bil og har ikke haft et uheld siden 1996. Jeg tænker ikke det hele har været held. Bevares, jeg har også været heldig, at påstå andet ville være løgn, men ingen sidder i konstant held så længe.

Den dag, personbiler har samme skadesfrekvens som lastbiler pr kørte kilometer, så er din holdning helt på din plads, indtil da, er det udelukkende en fordummende fordom!


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13290
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3229 times
Been thanked: 4574 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af HansH » 30. jun 2021, 11:37

Sgh2008ejs skrev:
30. jun 2021, 11:19
Egentlig er den diskussion vel omsonst. ACC holder den afstand som ingeniørerne, matematikken og færdselsloven foreskriver er mest fornuftig.
Hvis vi bliver ved den med 'hvad ingeniørerne har besluttet er rigtigt' .....

Hvordan kan det være at lastbilfabrikanternes ingeniører har fundet frem til, at det er OK at man kan vælge mellem retro-fartpilot og ACC .. Mens VAG's personbil-ingeniører er kommet frem til, at det skal man ikke kunne ?

Jeg tror ikke hverken Morten eller jeg, eller andre der måtte have samme synspunkt, siger at ACC er noget skrammel der bare skal helt væk, fordi den intet godt gør.
Jeg har i tidligere indlæg listet 3 korte scenarier, hvor jeg anerkender værdien og nytten af ACC i de 2 af dem.
Så .. Jeg er glad nok for ACC :)

Det eneste jeg beder om, er at få muligheden for at slå den fra, i de specifikke situationer, hvor jeg mener den driller lidt mere end den hjælper... Og vel og mærke - slå den fra, så jeg ikke fuldstændig mister fartpilot, men blot overgår til hvad jeg kalder retro.
Det er alt jeg beder om.
Og jeg kan jo forstå på dig, at du medgiver at der ER scenarier hvor den ikke fungerer optimalt.

Så igen - jeg vil gerne høre hvad argumentet imod en "vælg mellem ACC eller retro-fartpilot" skulle være.
Hvilken skade skulle en sådan valgmulighed kunne gøre ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 516
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 167 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Mathiasen » 30. jun 2021, 11:47

Morten Hedensted skrev:
30. jun 2021, 08:46
perw skrev:
Morten Hedensted skrev:
30. jun 2021, 07:15

Problemet er jo præcis det samme når man fanger en på motorvejen der kører langsommere. Den sænker hastigheden alt for tidligt alt for meget. Der er to alternativer hvis man vil undgå det, enten trække ud alt for tidligt eller sidde med foden på speederen og så er ideen med fartpilot lidt væk.

Kører jeg uden ACC kan jeg ofte få det til at passe med et hul i venstre bane, tættere på ham jeg vil overhale.

I lastbilen, pt en DAF, kan jeg koble acc fra. Altså kan jeg tilvælge det når det er optimalt i forhold til trafik vej osv og fravælge det når det ikke er optimalt. Det er da langt mere optimalt at man kan vælge til og fra efter behov og omstændigheder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er jo igen ikke en Autopilot du har.

Og sagen er jo den at alt for mange faktisk kører med for kort afstand og det gør ACC ikke.

I reglen siger man minimum ½ hastighed i afstand. Så kører du motorvej, så er det minimum 50 m i afstand.

Og min ACC begynder da at tage farten af inden og det gør den jo i starten bare med motorbremse, alternativet ville jo være at den hyggede bremserne i når du har opnået minimum afstand.

Og igen i dit eksempel, har du orienteret dig og set, at ved at du kan passe ind ved at give lidt gas. Jamen så giver du bare gas og skifter vognbane.
Din tommelfingerregel om afstand passer ingenlunde til en moderne personbil.
Afstandsparameteret er det samme i lastbil og personbil på acc og selv med 50 tons total, kan jeg komfortabelt nå at stoppe med 50 meters afstand. Altså er 50 meter totalt overdrevet i en personbil.

Set med de positive briller, så gør den udbredte brug af acc og den dermed overdrevne afstand, at jeg langt lettere kan finde plads til at trække ud med lastbilen. Billede

Anyway, vi bliver næppe enige. En assistent der konsekvent skal overrules, er, i min verden, kun et irritationsmoment.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg kørte stille og roligt på motorvejen ved Aalborg en dag.. pludselig stod der en hund midt på motorvejen. Jeg nåede at undvige uden at klappe bremsen helt, men personen i venstre vejbane der kørte hurtigere end mig, måtte stå på pedalen. Hun fik den bagvedkørende lige op i bagklappen med et ordentligt brag, lige ved siden af mit vindue. Den bagvedkørende holdt, hvad de fleste ville kalde; helt almindelig afstand i relativt tæt trafik, men det var tydeligtvis ikke nok.

50 meter er ingenting i praksis, hvis du skal nå at reagere på en katastrofeopbremsning med 120km/t. Det kan godt være din bil teoretisk kan bremse ned inden.. men sidder du og tænker på en lækker sprækket Monark-pølse, der har stegt i 4 timer, så varer det altså et par millisekunder inden din fod træder ligeså hårdt på bremsen som den forankørende, og så står du med en politi-tiltale for at køre for tæt, en smadret bil, og får skylden for hele uheldet. Det fik den unge chokerede mand jeg hev ud af bilen den dag.

Jeg holder altid en pæn afstand nu, men har tit en hidsig bagvedkørende helt oppe i bakspejlet, og nogle gange tænker jeg da at det måske snart er min tur til at have en bil halvt inde i bagagerummet.
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Morten Hedensted » 30. jun 2021, 12:29

Mathiasen skrev:
Morten Hedensted skrev:
30. jun 2021, 08:46
perw skrev: Det er jo igen ikke en Autopilot du har.

Og sagen er jo den at alt for mange faktisk kører med for kort afstand og det gør ACC ikke.

I reglen siger man minimum ½ hastighed i afstand. Så kører du motorvej, så er det minimum 50 m i afstand.

Og min ACC begynder da at tage farten af inden og det gør den jo i starten bare med motorbremse, alternativet ville jo være at den hyggede bremserne i når du har opnået minimum afstand.

Og igen i dit eksempel, har du orienteret dig og set, at ved at du kan passe ind ved at give lidt gas. Jamen så giver du bare gas og skifter vognbane.
Din tommelfingerregel om afstand passer ingenlunde til en moderne personbil.
Afstandsparameteret er det samme i lastbil og personbil på acc og selv med 50 tons total, kan jeg komfortabelt nå at stoppe med 50 meters afstand. Altså er 50 meter totalt overdrevet i en personbil.

Set med de positive briller, så gør den udbredte brug af acc og den dermed overdrevne afstand, at jeg langt lettere kan finde plads til at trække ud med lastbilen. Billede

Anyway, vi bliver næppe enige. En assistent der konsekvent skal overrules, er, i min verden, kun et irritationsmoment.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg kørte stille og roligt på motorvejen ved Aalborg en dag.. pludselig stod der en hund midt på motorvejen. Jeg nåede at undvige uden at klappe bremsen helt, men personen i venstre vejbane der kørte hurtigere end mig, måtte stå på pedalen. Hun fik den bagvedkørende lige op i bagklappen med et ordentligt brag, lige ved siden af mit vindue. Den bagvedkørende holdt, hvad de fleste ville kalde; helt almindelig afstand i relativt tæt trafik, men det var tydeligtvis ikke nok.

50 meter er ingenting i praksis, hvis du skal nå at reagere på en katastrofeopbremsning med 120km/t. Det kan godt være din bil teoretisk kan bremse ned inden.. men sidder du og tænker på en lækker sprækket Monark-pølse, der har stegt i 4 timer, så varer det altså et par millisekunder inden din fod træder ligeså hårdt på bremsen som den forankørende, og så står du med en politi-tiltale for at køre for tæt, en smadret bil, og får skylden for hele uheldet. Det fik den unge chokerede mand jeg hev ud af bilen den dag.

Jeg holder altid en pæn afstand nu, men har tit en hidsig bagvedkørende helt oppe i bakspejlet, og nogle gange tænker jeg da at det måske snart er min tur til at have en bil halvt inde i bagagerummet.
Som jeg skrev i et tidligere indlæg; alt for mange laver alt andet end at køre bil. Det er klart, at 50 meter lynhurtigt er væk, hvis man ikke er opmærksom. Det anerkender jeg til fulde.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af Morten Hedensted » 30. jun 2021, 12:31

HansH skrev:
Sgh2008ejs skrev:
30. jun 2021, 11:19
Egentlig er den diskussion vel omsonst. ACC holder den afstand som ingeniørerne, matematikken og færdselsloven foreskriver er mest fornuftig.
Hvis vi bliver ved den med 'hvad ingeniørerne har besluttet er rigtigt' .....

Hvordan kan det være at lastbilfabrikanternes ingeniører har fundet frem til, at det er OK at man kan vælge mellem retro-fartpilot og ACC .. Mens VAG's personbil-ingeniører er kommet frem til, at det skal man ikke kunne ?

Jeg tror ikke hverken Morten eller jeg, eller andre der måtte have samme synspunkt, siger at ACC er noget skrammel der bare skal helt væk, fordi den intet godt gør.
Jeg har i tidligere indlæg listet 3 korte scenarier, hvor jeg anerkender værdien og nytten af ACC i de 2 af dem.
Så .. Jeg er glad nok for ACC :)

Det eneste jeg beder om, er at få muligheden for at slå den fra, i de specifikke situationer, hvor jeg mener den driller lidt mere end den hjælper... Og vel og mærke - slå den fra, så jeg ikke fuldstændig mister fartpilot, men blot overgår til hvad jeg kalder retro.
Det er alt jeg beder om.
Og jeg kan jo forstå på dig, at du medgiver at der ER scenarier hvor den ikke fungerer optimalt.

Så igen - jeg vil gerne høre hvad argumentet imod en "vælg mellem ACC eller retro-fartpilot" skulle være.
Hvilken skade skulle en sådan valgmulighed kunne gøre ?
Fordelen ved at kunne vælge acc fra er også, at man så stadig kan benytte fartpilot hvis der falder slud eller det små sneer. Det kan kun ganske kort med acc aktivt. 5 minutter så er sensoren beskidt og så slår det hele fra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1174
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 272 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af xbn » 30. jun 2021, 20:19

Argumentet for ikke at kunne slå ACC til og fra, kunne være at man ikke ønsker at der kan opstå tvivl om hvordan bilen opfører sig. Kører man 99% af tiden med ACC og slår det fra en dag, så der opstå en situation, hvor man reagerer for sent fordi bilen ikke gør som den plejer.
Bevares, det er i sidste ende førerens ansvar, og et af de andre assistentsystemer vil formentligt træde i kraft i sådan nogen situationer, men det er nok et udtryk for tysk overforsigtighed.

I fx Toyota mener jeg man kan slå det til og fra selv.
Billede

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13290
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3229 times
Been thanked: 4574 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af HansH » 30. jun 2021, 20:27

xbn skrev:
30. jun 2021, 20:19
Argumentet for ikke at kunne slå ACC til og fra, kunne være at man ikke ønsker at der kan opstå tvivl om hvordan bilen opfører sig. Kører man 99% af tiden med ACC og slår det fra en dag, så der opstå en situation, hvor man reagerer for sent fordi bilen ikke gør som den plejer.
Bevares, det er i sidste ende førerens ansvar, og et af de andre assistentsystemer vil formentligt træde i kraft i sådan nogen situationer, men det er nok et udtryk for tysk overforsigtighed.
Tjo .... men samme argument kunne jo fremføres fsva. en lastbil .. Og hvis noget kan lave ravage, så er det da 56 tons i bevægelse !
Og mht den tyske indflydelse ... well, VW ejer 100% af Scania og mere end 75% af MAN.
Så jeg synes ikke jeg kan købe ind på det.

Og hvis det er muligt i en Toyota, så kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle kunne laves i en VW :)
These users thanked the author HansH for the post:
Morten Hedensted
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1174
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 272 times

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

Indlæg af xbn » 30. jun 2021, 21:14

Selvfølgelig kunne de lave det, det var bare et bud på hvorfor de har valgt ikke at give valgmuligheden.
Billede

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"