Godt, det vigtigste for mig er nok også mere at den reagere på byskilte og trafikskilte, det med rundkørseler og sving er ikke helt så vigtigt, men det er vigtigt den kan det forrige uden at jeg har GPS tildiskoboy skrev: ↑13. jun 2021, 21:37Hvis du nærmer dig et kryds hvor du kan ikke komme videre uden at dreje bremser den automatisk (ned til ca. 30-40 km/t). Syntes det er lidt forskelligt afhængig af fx rundkørsel/t-kryds mv.Mech0z skrev: ↑13. jun 2021, 21:26Jeg var godt klar over forskellene, men jeg nævnte bare at de 2 features ville jeg gerne have og hvad for noget udstyr jeg søger på når jeg finder biler på bilbasen
Men hvis det "bare" er software, formoder jeg prisen er til at betale, men en feature som area view ville jeg nok skulle finde pre monteret, da den koster meget at få eftermonteret.
Men er pACC kun aktiv hvis man har indtastet en adresse? Hvis man f.eks nærmer sig et kryds vil den så ikke sløve ned?
Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 60
- Tilmeldt: 5. jun 2017, 22:03
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Skoda Octavia III Elegance 2013 Hatchback 1.4TSI 140HK
- diskoboy
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5468
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 325 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Tag forbi VagStyle (du skal lige aftale tidspunkt inden) og se/prøv Kims Touran. Han har det med nyeste kamera/radar
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 60
- Tilmeldt: 5. jun 2017, 22:03
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Tak, tror lige forhøre mig om priser inden jeg bebyrder ham for meget, det er lidt afgørende om det kan betale sig (250-300k) i forhold til købe dyrere brugt bil med facelift eller tage skridtet helt op til f.eks. Enyaq eller lign elbil og tilvælge det fra start. Jeg tror dog det her bedre kan betale sig
Men arbejder dog ofte i Fredericia, så er nærliggende
Skoda Octavia III Elegance 2013 Hatchback 1.4TSI 140HK
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3205 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Er ved at kigge på en Skoda Enyaq, og et af tilvalgene hedder Assisted Drive Basis vs. Assisted Drive Plus.
Som jeg kan læse mig frem til, er forskellen på de to, at Plus pakken har Travel Assist.
Jeg har set et par videoer på YT og også googlet lidt rundt for at finde ud af hvad en "Travel Assist aftapning årgang 2021" kan gøre for én.
Synes imidlertid at der stadig er nogle lidt utydelige pletter i min forståelse af systemet.
Måske også påvirket af, at det er en feature som er under udvikling --> på vej mod mere og mere autonom kørsel, og derfor kan man ikke 100% regne med, at Travel Assist for et år siden, er lig med Travel Assist i dag. For slet ikke at snakke om når bilen engang bliver produceret...
Tråden her giver jo et rigtigt godt startsted.. Men jeg har følgende usikkerheder:
- Travel Assist kan holde bilen fast midt mellem stregerne på vejen. Uden Travel Assist (dvs kun almindelig Lane Assist), vil den sejle lidt fra side til side, og basalt set kun advare og/eller stritte lidt imod når man nærmer sig striben. Rigtigt eller forkert ?
- Travel Assist har predictive funktionen, dvs bremser bilen ned i fart mod sving/rundkørsel, og har styr på ændringer i hastighedsgrænser (via kortdata og/eller skiltelæsning), og sørger således for at tilpasse bilens fart tilsvarende, når man kører på fartpilot. Uden Travel Assist, skal man selv holde øje med og tilpasse hastigheden til fartgrænserne. Rigtigt eller forkert ?
- Travel Assist indeholder køassistent, hvilket betyder at bilen kan bremse helt ned til forankørende, og selv følge med denne frem i en køsituation. Dvs bilen styrer 100% stop'n'go uden man behøver gøre noget. Uden Travel Assist vil bilen blot bremse ned til stilstand, og så skal man selv håndtere køafviklingen. Rigtigt eller forkert ?
Alt andet der måtte være relevant i forhold til at få en klar(ere) forståelse af Travel Assist er meget velkomment.
Som jeg kan læse mig frem til, er forskellen på de to, at Plus pakken har Travel Assist.
Jeg har set et par videoer på YT og også googlet lidt rundt for at finde ud af hvad en "Travel Assist aftapning årgang 2021" kan gøre for én.
Synes imidlertid at der stadig er nogle lidt utydelige pletter i min forståelse af systemet.
Måske også påvirket af, at det er en feature som er under udvikling --> på vej mod mere og mere autonom kørsel, og derfor kan man ikke 100% regne med, at Travel Assist for et år siden, er lig med Travel Assist i dag. For slet ikke at snakke om når bilen engang bliver produceret...
Tråden her giver jo et rigtigt godt startsted.. Men jeg har følgende usikkerheder:
- Travel Assist kan holde bilen fast midt mellem stregerne på vejen. Uden Travel Assist (dvs kun almindelig Lane Assist), vil den sejle lidt fra side til side, og basalt set kun advare og/eller stritte lidt imod når man nærmer sig striben. Rigtigt eller forkert ?
- Travel Assist har predictive funktionen, dvs bremser bilen ned i fart mod sving/rundkørsel, og har styr på ændringer i hastighedsgrænser (via kortdata og/eller skiltelæsning), og sørger således for at tilpasse bilens fart tilsvarende, når man kører på fartpilot. Uden Travel Assist, skal man selv holde øje med og tilpasse hastigheden til fartgrænserne. Rigtigt eller forkert ?
- Travel Assist indeholder køassistent, hvilket betyder at bilen kan bremse helt ned til forankørende, og selv følge med denne frem i en køsituation. Dvs bilen styrer 100% stop'n'go uden man behøver gøre noget. Uden Travel Assist vil bilen blot bremse ned til stilstand, og så skal man selv håndtere køafviklingen. Rigtigt eller forkert ?
Alt andet der måtte være relevant i forhold til at få en klar(ere) forståelse af Travel Assist er meget velkomment.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10863
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1887 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Har svaret med fed ovenfor, Du må gerne få en tur ved lejlighed, hvis du vil prøve en UDEN Travel Assist.HansH skrev: ↑28. jun 2021, 08:58Er ved at kigge på en Skoda Enyaq, og et af tilvalgene hedder Assisted Drive Basis vs. Assisted Drive Plus.
Som jeg kan læse mig frem til, er forskellen på de to, at Plus pakken har Travel Assist.
Jeg har set et par videoer på YT og også googlet lidt rundt for at finde ud af hvad en "Travel Assist aftapning årgang 2021" kan gøre for én.
Synes imidlertid at der stadig er nogle lidt utydelige pletter i min forståelse af systemet.
Måske også påvirket af, at det er en feature som er under udvikling --> på vej mod mere og mere autonom kørsel, og derfor kan man ikke 100% regne med, at Travel Assist for et år siden, er lig med Travel Assist i dag. For slet ikke at snakke om når bilen engang bliver produceret...
Tråden her giver jo et rigtigt godt startsted.. Men jeg har følgende usikkerheder:
- Travel Assist kan holde bilen fast midt mellem stregerne på vejen. Uden Travel Assist (dvs kun almindelig Lane Assist), vil den sejle lidt fra side til side, og basalt set kun advare og/eller stritte lidt imod når man nærmer sig striben. Rigtigt eller forkert ? Det er rigtigt. Vores ID.3 er uden Travel Assist, men med normal Lane Assist. Det er ikke adaptiv Lane Assist i standardversionen, og den holder derfor ikke bilen aktivt mellem striberne, så den sejler lidt frem og tilbage.
- Travel Assist har predictive funktionen, dvs bremser bilen ned i fart mod sving/rundkørsel, og har styr på ændringer i hastighedsgrænser (via kortdata og/eller skiltelæsning), og sørger således for at tilpasse bilens fart tilsvarende, når man kører på fartpilot. Uden Travel Assist, skal man selv holde øje med og tilpasse hastigheden til fartgrænserne. Rigtigt eller forkert ? Forkert. Denne funktion er den del af Predictive ACC, som er standard - i hvert fald i en ID.3.
- Travel Assist indeholder køassistent, hvilket betyder at bilen kan bremse helt ned til forankørende, og selv følge med denne frem i en køsituation. Dvs bilen styrer 100% stop'n'go uden man behøver gøre noget. Uden Travel Assist vil bilen blot bremse ned til stilstand, og så skal man selv håndtere køafviklingen. Rigtigt eller forkert ? Både rigtigt og forkert. Jeg tror tiden bilen kan holde stille i kø, før den selv fortsætter er længere med Travel Assist. Med Predictive ACC kan den også køre "stop and go" til en hvis grænse.
Alt andet der måtte være relevant i forhold til at få en klar(ere) forståelse af Travel Assist er meget velkomment.
De største forskelle er, i min optik, at Travel Assist giver Adaptiv Lane Assist (i gamle dage kunne det bare kodes; den er vist ikke knækket endnu på de nye her), Blind Spot og Kø Assistent (som de almindelige har en "light" udgave af).
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3205 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Det er mægtigt Kasper, mange takGaSelle skrev: ↑28. jun 2021, 09:07Har svaret med fed ovenfor, Du må gerne få en tur ved lejlighed, hvis du vil prøve en UDEN Travel Assist.
De største forskelle er, i min optik, at Travel Assist giver Adaptiv Lane Assist (i gamle dage kunne det bare kodes; den er vist ikke knækket endnu på de nye her), Blind Spot og Kø Assistent (som de almindelige har en "light" udgave af).
Jeg synes desværre også det bidrager til forvirringen, at disse assistentsystemer har lidt forskellige navne afhængig af brand.
F.eks. siger beskrivelsen af Assisted Drive Basis på Enyaq, at pakken har Side Assist:
... og det bliver så kategoriseret ind under "sikker kørsel" ...
Side Assist på min gamle Passat => det man i dag bl.a. kalder Blind Spot.
Altså de to radarer i baghjørnerne, som holder øje med trafik i nabobanerne, og blinker gult i sidespejlene når der er noget på siden.
Så dette efterlader mig i tvivl om hvorvidt det rent faktisk er Blind Spot funktionen der findes i Basis-pakken.. eller om jeg skal op i Plus for at få det som en del af Travel Assist...
Har lidt på fornemmelsen, at det netop er denne slags shady detaljer, hvor man vil kunne få et vilkårligt svar fra sælger...
Og når først bilen er rullet af båndet så er løbet jo kørt....
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 1159
- Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 226 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Jeg har fået eftermonteret PCC og LaneAssist i min Octavia 2018.
LaneAssist virker fint og det er tit, når jeg kører motorvej, hvor den kommer og sige, at nu skal jeg overtage styringen. Så den holder fint bilen i midten af vejen.
Mht PCC, så har jeg lidt blandet følelser, da VW stadig ikke har styr på datagrundtlaget (dvs. kort i DK).
Der er tit at den begynder at bremse rimelig hårdt på motorvejen, for nu mener den at der er 60 km/t eller også begynder den at sætte farten op, for så mener den, at der er 130 km/t her rundt om København og det er der ikke.
Så det er kun den del hvor man bruger hastighed fra kort eller kamera.
Men man kører rigtig meget artige verner. Når du kommer hen til skiltet med 60 (fra 80). Så når du rammer skiltet kører du 60 km/t og den har brugt et stykke for til gradvis at sætte hastigheden ned.
Hvis man så slår til at den også skal tage højede for vejens forløb, så gå det igen lidt ned af bakke, for der er mange steder der snegler rundt i svinget.
Men når det virker, så er det fedt. Især på landevejen, hvor der hele tiden skiftes mellem hastigheden. Kører jeg fra Næstved til Ringsted, så kan jeg kører uden at bruge pedalerne (bremse/gas). Det kører bare 60/70/80.
LaneAssist virker fint og det er tit, når jeg kører motorvej, hvor den kommer og sige, at nu skal jeg overtage styringen. Så den holder fint bilen i midten af vejen.
Mht PCC, så har jeg lidt blandet følelser, da VW stadig ikke har styr på datagrundtlaget (dvs. kort i DK).
Der er tit at den begynder at bremse rimelig hårdt på motorvejen, for nu mener den at der er 60 km/t eller også begynder den at sætte farten op, for så mener den, at der er 130 km/t her rundt om København og det er der ikke.
Så det er kun den del hvor man bruger hastighed fra kort eller kamera.
Men man kører rigtig meget artige verner. Når du kommer hen til skiltet med 60 (fra 80). Så når du rammer skiltet kører du 60 km/t og den har brugt et stykke for til gradvis at sætte hastigheden ned.
Hvis man så slår til at den også skal tage højede for vejens forløb, så gå det igen lidt ned af bakke, for der er mange steder der snegler rundt i svinget.
Men når det virker, så er det fedt. Især på landevejen, hvor der hele tiden skiftes mellem hastigheden. Kører jeg fra Næstved til Ringsted, så kan jeg kører uden at bruge pedalerne (bremse/gas). Det kører bare 60/70/80.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10863
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1887 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Det med at den ændrer hastighed uden grund klager min kollega også over i hans 2020 Octavia. Jeg har prøvet det én gang, hvor der ved indkørslen til en rasteplads på E45 står et skilt med "30 km/t" som den læste i forbifarten. Der vil jeg nu mene, at det er placeringen af skiltet der er dumt, og ikke bilen der fejler. Jeg savner også muligheden for, at man kan justere hastighedsgrænserne som fx BMW gør med deres ACC. Her kan man vælge, at den skal overtage hastighedsgrænsen +/- X km/t (op til 10 km/t over/under grænsen). Jeg kører som regel 5 over grænsen, fordi der er lidt fejlvisning osv.perw skrev: ↑28. jun 2021, 12:47Jeg har fået eftermonteret PCC og LaneAssist i min Octavia 2018.
LaneAssist virker fint og det er tit, når jeg kører motorvej, hvor den kommer og sige, at nu skal jeg overtage styringen. Så den holder fint bilen i midten af vejen.
Mht PCC, så har jeg lidt blandet følelser, da VW stadig ikke har styr på datagrundtlaget (dvs. kort i DK).
Der er tit at den begynder at bremse rimelig hårdt på motorvejen, for nu mener den at der er 60 km/t eller også begynder den at sætte farten op, for så mener den, at der er 130 km/t her rundt om København og det er der ikke.
Så det er kun den del hvor man bruger hastighed fra kort eller kamera.
Men man kører rigtig meget artige verner. Når du kommer hen til skiltet med 60 (fra 80). Så når du rammer skiltet kører du 60 km/t og den har brugt et stykke for til gradvis at sætte hastigheden ned.
Hvis man så slår til at den også skal tage højede for vejens forløb, så gå det igen lidt ned af bakke, for der er mange steder der snegler rundt i svinget.
Men når det virker, så er det fedt. Især på landevejen, hvor der hele tiden skiftes mellem hastigheden. Kører jeg fra Næstved til Ringsted, så kan jeg kører uden at bruge pedalerne (bremse/gas). Det kører bare 60/70/80.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3205 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Hvis man har denne predictive ACC ... som nogen gange forvirres af skiltene .... kan man så slå det 'predictive' pis fra, og så bare køre den som almindelig ACC hvor man selv bestemmer setpunkt ??
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3205 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Sælger har lige svaret dette mht Side Assist / Blindspot:
Sideassist er afløseren for blindspot.
Den registrer biler længere bagud i forhold til blindspot. Altså tidligere varsel
Hmm... hmm....
Sideassist er afløseren for blindspot.
Den registrer biler længere bagud i forhold til blindspot. Altså tidligere varsel
Hmm... hmm....
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10863
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1887 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Bullshit. Det hedder stadig Blind Spot i en ID, og det er samme platform.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10863
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1887 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Jeps (Igen er BMW smartere IMHO, for her skal man selv bekræfte med et vip på en af rattets kontakter, at man ønsker at overtage den "nye" hastighed).
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3205 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Hahaha...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 1159
- Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 226 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Det kan du.
Jeg har 2 muligheden:
- Tage højde for vejensforløb
- Tage højde for hasighed (Kort og Skiltegenkendelse).
-
- Medlem
- Indlæg: 859
- Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1722 times
- Been thanked: 467 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Hvis softwaren er som i vores 2021 Passat, kan du slå predictive fra, det har vi gjort, og bare køre med adaptiv fartpilot. Den adaptive gad jeg også godt at kunne fravælge, men det kan jeg umiddelbart ikke.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport
-
- Medlem
- Indlæg: 1159
- Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 226 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Kan du ikke slå frontassistent fra og så har du alm fartpilot?Morten Hedensted skrev: ↑28. jun 2021, 19:11Hvis softwaren er som i vores 2021 Passat, kan du slå predictive fra, det har vi gjort, og bare køre med adaptiv fartpilot. Den adaptive gad jeg også godt at kunne fravælge, men det kan jeg umiddelbart ikke.
Det mener jeg at jeg kan på min Octavia
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3205 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Jeg kan sagtens slå Front Assist fra på min Passat B7 ... og dermed også ACC. Men så har jeg ingen fartpilot.
Så det er enten ACC eller ingenting
Jeg skal ikke kunne sige om det er anderledes på MQB biler.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Sgh2008ejs
- Nyt medlem
- Indlæg: 477
- Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Sydfyn
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 100 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Er der ikke en der kan prøve at forklare mig, hvorfor man vil slå ACC fra?
ACC + DSG er absolut det fedeste udstyr jeg har i min, det er så nemt at køre med.
ACC + DSG er absolut det fedeste udstyr jeg har i min, det er så nemt at køre med.
- These users thanked the author Sgh2008ejs for the post (total 2):
- GaSelle • Ozona
2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style
2019 Seat Mii Style
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3205 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Den har været diskuteret flere gange herinde, så unødvendigt at besudle en tråd mere med det.Sgh2008ejs skrev: ↑29. jun 2021, 07:37Er der ikke en der kan prøve at forklare mig, hvorfor man vil slå ACC fra?
ACC + DSG er absolut det fedeste udstyr jeg har i min, det er så nemt at køre med.
Alle holdninger til sagen er tilkendegivet, og der er næppe noget nyt under solen
Hvis du søger en forklaring, så kan du finde noget f.eks her ... viewtopic.php?f=72&t=122582 ... og hvis du vil diskutere det videre, så vil jeg foreslå at poste et indlæg i samme tråd (fremfor her).
PS: der er flere tråde end den linkede hvor det diskuteres. Søg og du skal finde..
PPS: I tråden vi befinder os i her, har jeg kun efterspurgt muligheden for at slå predictive ACC fra ..... ikke "hele" ACC
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Sgh2008ejs
- Nyt medlem
- Indlæg: 477
- Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Sydfyn
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 100 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Som altid fra din side kom der en fin henvisning til den relevante tråd. Jeg faldt ikke lige over den selv, tak. Selvom jeg stadig ikke er overbevistHansH skrev: ↑29. jun 2021, 07:47Den har været diskuteret flere gange herinde, så unødvendigt at besudle en tråd mere med det.Sgh2008ejs skrev: ↑29. jun 2021, 07:37Er der ikke en der kan prøve at forklare mig, hvorfor man vil slå ACC fra?
ACC + DSG er absolut det fedeste udstyr jeg har i min, det er så nemt at køre med.
Alle holdninger til sagen er tilkendegivet, og der er næppe noget nyt under solen
Hvis du søger en forklaring, så kan du finde noget f.eks her ... viewtopic.php?f=72&t=122582 ... og hvis du vil diskutere det videre, så vil jeg foreslå at poste et indlæg i samme tråd (fremfor her).
PS: der er flere tråde end den linkede hvor det diskuteres. Søg og du skal finde..
PPS: I tråden vi befinder os i her, har jeg kun efterspurgt muligheden for at slå predictive ACC fra ..... ikke "hele" ACC
Min kommentar var mere henvendt til Morten Hedensted, end til dig. Han udtrykte ønske om helt at kunne slå den adaptive del af fartpiloten fra, hvilket undrede mig.
Den “predictive” del kan jeg forstå. Selvom jeg ærgrer mig over min ikke har det.
Nok herfra
- These users thanked the author Sgh2008ejs for the post:
- HansH
2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style
2019 Seat Mii Style
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 395
- Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 100 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Begge dele er muligt i nyere BMW, har sat til at den automatisk skal overtage ny hastighed mig det fungere fortrinligt.GaSelle skrev:Jeps (Igen er BMW smartere IMHO, for her skal man selv bekræfte med et vip på en af rattets kontakter, at man ønsker at overtage den "nye" hastighed).
Sent from my iPhone using Tapatalk
- diskoboy
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5468
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 325 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Jeg lavede predictive ACC i min Touran for et års tid siden. Det virker nu ganske fint, men har kun slået det til med "Tage højde for vejensforløb".
Det med skiltevisning er noget rod - specielt mellem Roskilde og Næstved over Ringsted. Det er jo som at køre i på en sinus-kurve mht. farten.
Kører jeg alene på en strækning hvor jeg ved der er vejarbejde slår jeg den dog til. Så sikre det at jeg holder fartgrænserne.
Laver det i min Golf en af dagene.
Det med skiltevisning er noget rod - specielt mellem Roskilde og Næstved over Ringsted. Det er jo som at køre i på en sinus-kurve mht. farten.
Kører jeg alene på en strækning hvor jeg ved der er vejarbejde slår jeg den dog til. Så sikre det at jeg holder fartgrænserne.
Laver det i min Golf en af dagene.
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display
-
- Medlem
- Indlæg: 1159
- Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 226 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Sjovt.diskoboy skrev: ↑29. jun 2021, 13:48Jeg lavede predictive ACC i min Touran for et års tid siden. Det virker nu ganske fint, men har kun slået det til med "Tage højde for vejensforløb".
Det med skiltevisning er noget rod - specielt mellem Roskilde og Næstved over Ringsted. Det er jo som at køre i på en sinus-kurve mht. farten.
Kører jeg alene på en strækning hvor jeg ved der er vejarbejde slår jeg den dog til. Så sikre det at jeg holder fartgrænserne.
Laver det i min Golf en af dagene.
Jeg kørte fra Næstved over Ringsted Lejre og her virkede hastihed skiltegenkendelse uden problemer. Ja hastigheden er en sinus kurve, men sådanne er den jo.
-
- Medlem
- Indlæg: 859
- Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1722 times
- Been thanked: 467 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Helt kort; fordi jeg ikke deler begejstringen for ACC. Kan man læse trafikken bare semi fornuftigt, halter softwaren bigtime. Det kører mildest talt af helvede til.Sgh2008ejs skrev: ↑29. jun 2021, 07:37Er der ikke en der kan prøve at forklare mig, hvorfor man vil slå ACC fra?
ACC + DSG er absolut det fedeste udstyr jeg har i min, det er så nemt at køre med.
Vil du ha mit svar uddybet, så stager vi den i pm.
- These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
- Target
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport
-
- Medlem
- Indlæg: 1159
- Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 226 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Jeg må indrømme jeg har også svært bed at se fordelen, ved kun at have en fartpilot der bare tonser derudaf.Morten Hedensted skrev: ↑29. jun 2021, 18:02Helt kort; fordi jeg ikke deler begejstringen for ACC. Kan man læse trafikken bare semi fornuftigt, halter softwaren bigtime. Det kører mildest talt af helvede til.Sgh2008ejs skrev: ↑29. jun 2021, 07:37Er der ikke en der kan prøve at forklare mig, hvorfor man vil slå ACC fra?
ACC + DSG er absolut det fedeste udstyr jeg har i min, det er så nemt at køre med.
Vil du ha mit svar uddybet, så stager vi den i pm.
Der sker ingen læsning af trafikken.
Det er jo ikke meningen at man skal trykke på knappen og så slukke for hjernen.
-
- Medlem
- Indlæg: 859
- Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1722 times
- Been thanked: 467 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Man skal aldrig bare slukke for hjernen, det er præcis derfor jeg ikke gider ACC. ACC er værdiløst fordi, den læser trafikken som en der ikke burde ha kørekort, den læser kun til bilen lige foran og hvis han fx skifter vognbane, kan den se ham alt for længe. Trækker han ud i en afkørsel, sænker den hastigheden voldsomt så længe den kan se ham, hvis han kører forsigtigt i afkørslen.perw skrev: ↑29. jun 2021, 18:20Jeg må indrømme jeg har også svært bed at se fordelen, ved kun at have en fartpilot der bare tonser derudaf.Morten Hedensted skrev: ↑29. jun 2021, 18:02Helt kort; fordi jeg ikke deler begejstringen for ACC. Kan man læse trafikken bare semi fornuftigt, halter softwaren bigtime. Det kører mildest talt af helvede til.Sgh2008ejs skrev: ↑29. jun 2021, 07:37Er der ikke en der kan prøve at forklare mig, hvorfor man vil slå ACC fra?
ACC + DSG er absolut det fedeste udstyr jeg har i min, det er så nemt at køre med.
Vil du ha mit svar uddybet, så stager vi den i pm.
Der sker ingen læsning af trafikken.
Det er jo ikke meningen at man skal trykke på knappen og så slukke for hjernen.
Hvis jeg kører selv, så tilpasser jeg farten til trafikken, som jeg læser flere biler frem. Kørslen er langt mere glidende med en almindlig fartpilot, som man naturligvis kobler fra hvis trafikken er tæt og dermed selv er i fuld kontrol.
Vi har haft ACC i følgende biler:
Golf 7 R Line fra 14
Polo Bluemotion fra 16
SuperB 2.0 TDI 190 L&K fra 16
Golf Comfortline 1.4 fra 17
Polo GTI fra 19
Passat 2.0 TSI MY 21
Det virker lige jammerligt i dem alle.
Bevares, i tæt trafik på landevej, hvor der ikke er af og tilkørsler som på motorvej og hvor trafikken går op og ned i fart, kan det fint bruges. Men på motorvej, nej tak. I øvrigt bruger det mere brændstof, netop fordi det ikke læser trafikken, så den giver fuld gas, så snart den forhindring den kan se er væk.
Jeg er lastbilchauffør og vi har det også i lastbilerne, vi har en kollega der bruger det konsekvent, på de analyser der kommer fra Scania, er det tydeligt, at han præsterer 7-8% ringere på brændstof og bremserne er markant mere i brug, den måler på "hårde" opbremsninger og det er dem, ACC foretager, når den er i tvivl om bilen foran er væk eller ej, fx i en afkørsel.
og nej, jeg er ikke bare farvet af mit erhverv, hverken knægten på 23 eller fruen er imponerede over ACC som helhed.
Jeg ville ønske det virkede så godt, som mange her mener, det ville lette min hverdag voldsomt, især i tæt trafik.
- These users thanked the author Morten Hedensted for the post (total 2):
- Target • HansH
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport
-
- Medlem
- Indlæg: 762
- Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 159 times
- Been thanked: 249 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Du lader jo til at kende begrænsninger ved ACC Når man kender begræsningerne kan man også forudese de situtationer hvor den ikke fungerer optimalt, forudsat at man følger med i trafikken.Morten Hedensted skrev: ↑29. jun 2021, 19:05Bevares, i tæt trafik på landevej, hvor der ikke er af og tilkørsler som på motorvej og hvor trafikken går op og ned i fart, kan det fint bruges. Men på motorvej, nej tak. I øvrigt bruger det mere brændstof, netop fordi det ikke læser trafikken, så den giver fuld gas, så snart den forhindring den kan se er væk.
Jeg ville ønske det virkede så godt, som mange her mener, det ville lette min hverdag voldsomt, især i tæt trafik.
Dermed synes jeg at præmisen for dit argument er lidt slattent. Det er en assistent, og ikke en Autopilot som i et passager fly.
Jeg benytter ACC så snart jeg har nået min ønskede hastighed, eks. 53km/t, og det er uanset om der er 500meter eller 5km til næste opbremsning.
Så snart jeg læser at det er mere optimalt at trille/motorbremse, slår jeg den fra. Dermed får jeg det bedste fra begge verdner, hhv. ACC og HCC (Human Cruise Control)
I motorvejs scenariet ved du at når du ser forankørende tager afkørslen på motorvejen, så trykker du let på speederen (midlertidig override) indtil ACC tilkendegiver at den ikke længere følger/registrerer bilen foran.
-Problem solved.
I by scenarier hvor den reagere for sent... well, der dapper du bare på bremsen når du syntes det giver bedre mening at trille/rulle/motorbremsen, og undgår helt den abrupte opbremsning.
-Problem solved.
.
-
- Medlem
- Indlæg: 1159
- Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 226 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Det er så bare ikke min erfaring.Morten Hedensted skrev: ↑29. jun 2021, 19:05
Bevares, i tæt trafik på landevej, hvor der ikke er af og tilkørsler som på motorvej og hvor trafikken går op og ned i fart, kan det fint bruges. Men på motorvej, nej tak. I øvrigt bruger det mere brændstof, netop fordi det ikke læser trafikken, så den giver fuld gas, så snart den forhindring den kan se er væk.
Jeg er lastbilchauffør og vi har det også i lastbilerne, vi har en kollega der bruger det konsekvent, på de analyser der kommer fra Scania, er det tydeligt, at han præsterer 7-8% ringere på brændstof og bremserne er markant mere i brug, den måler på "hårde" opbremsninger og det er dem, ACC foretager, når den er i tvivl om bilen foran er væk eller ej, fx i en afkørsel.
og nej, jeg er ikke bare farvet af mit erhverv, hverken knægten på 23 eller fruen er imponerede over ACC som helhed.
Jeg ville ønske det virkede så godt, som mange her mener, det ville lette min hverdag voldsomt, især i tæt trafik.
Jeg kører nok >90% af tiden med acc og det er både by, landevej og motorvej.
Jeg oplever det er i byen, når de foran kørende drejer om hjørnet. Men i reglen kan man mærke at den begynder at tage farten af (ingen opbremsning) og så giver jeg bare gas.
Og så slukker jeg jo bare acc, når det er jeg skal trille fordi der er rødt eller jeg kan se trafikken stopper op foran.
I min Skoda kan jeg også se hårde opbremsninger og lign. Og det jeg har set har jeg selv forsaget.
Så igen det er slet ikke mit billede af acc.
-
- Medlem
- Indlæg: 859
- Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1722 times
- Been thanked: 467 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Problemet er jo præcis det samme når man fanger en på motorvejen der kører langsommere. Den sænker hastigheden alt for tidligt alt for meget. Der er to alternativer hvis man vil undgå det, enten trække ud alt for tidligt eller sidde med foden på speederen og så er ideen med fartpilot lidt væk.PhillOS skrev:Du lader jo til at kende begrænsninger ved ACC Når man kender begræsningerne kan man også forudese de situtationer hvor den ikke fungerer optimalt, forudsat at man følger med i trafikken.Morten Hedensted skrev: ↑29. jun 2021, 19:05Bevares, i tæt trafik på landevej, hvor der ikke er af og tilkørsler som på motorvej og hvor trafikken går op og ned i fart, kan det fint bruges. Men på motorvej, nej tak. I øvrigt bruger det mere brændstof, netop fordi det ikke læser trafikken, så den giver fuld gas, så snart den forhindring den kan se er væk.
Jeg ville ønske det virkede så godt, som mange her mener, det ville lette min hverdag voldsomt, især i tæt trafik.
Dermed synes jeg at præmisen for dit argument er lidt slattent. Det er en assistent, og ikke en Autopilot som i et passager fly.
Jeg benytter ACC så snart jeg har nået min ønskede hastighed, eks. 53km/t, og det er uanset om der er 500meter eller 5km til næste opbremsning.
Så snart jeg læser at det er mere optimalt at trille/motorbremse, slår jeg den fra. Dermed får jeg det bedste fra begge verdner, hhv. ACC og HCC (Human Cruise Control)
I motorvejs scenariet ved du at når du ser forankørende tager afkørslen på motorvejen, så trykker du let på speederen (midlertidig override) indtil ACC tilkendegiver at den ikke længere følger/registrerer bilen foran.
-Problem solved.
I by scenarier hvor den reagere for sent... well, der dapper du bare på bremsen når du syntes det giver bedre mening at trille/rulle/motorbremsen, og undgår helt den abrupte opbremsning.
-Problem solved.
Kører jeg uden ACC kan jeg ofte få det til at passe med et hul i venstre bane, tættere på ham jeg vil overhale.
I lastbilen, pt en DAF, kan jeg koble acc fra. Altså kan jeg tilvælge det når det er optimalt i forhold til trafik vej osv og fravælge det når det ikke er optimalt. Det er da langt mere optimalt at man kan vælge til og fra efter behov og omstændigheder.
Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3205 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Præcis! Jeg kunne ikke have forklaret det bedre.Morten Hedensted skrev: ↑30. jun 2021, 07:15Problemet er jo præcis det samme når man fanger en på motorvejen der kører langsommere. Den sænker hastigheden alt for tidligt alt for meget. Der er to alternativer hvis man vil undgå det, enten trække ud alt for tidligt eller sidde med foden på speederen og så er ideen med fartpilot lidt væk.
Kører jeg uden ACC kan jeg ofte få det til at passe med et hul i venstre bane, tættere på ham jeg vil overhale.
Hvis man kører i relativt tæt motorvejstrafik, hvor man ikke kan tillade sig den luksus at trække så tidligt ud som det ville være nødvendigt, for at undgå at ACC sænker hastigheden, er man ganske enkelt nødt til at overstyre med speederen for at holde på så man kommer tættere på den forankørende, inden man trækker ud.
Hvis man bare lader ACC styre showet, så kommer man aldrig ud. Og når man gør, så er man så langt nede i fart, og den er så lang tid om at begynde at accelerere igen, fordi den vil se ~2 sekunders fri bane foran sig før den begynder at give gas, at man får dem bagfra lige i nakken
Derfor - min bog ser nogenlunde sådan ud:
* motorvej lav trafiktæthed --> ACC fino
* motorvej høj trafiktæthed --> ACC ikke optimal, så der kører jeg uden
* landevej --> ACC fino (her kommer den virkelig til sin ret)
Det er sådan jeg vælger at bruge det.
Jeg kan så omvendt ikke forstå hvad man skulle kunne have imod at muligheden for at degradere ACC til alm. fartpilot var til stede
Altså ligesom i lastbilerne.
- These users thanked the author HansH for the post:
- Morten Hedensted
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813