Side 4 af 5

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 13. jun 2021, 21:48
af Mech0z
diskoboy skrev:
13. jun 2021, 21:37
Mech0z skrev:
13. jun 2021, 21:26
Jeg var godt klar over forskellene, men jeg nævnte bare at de 2 features ville jeg gerne have og hvad for noget udstyr jeg søger på når jeg finder biler på bilbasen :)

Men hvis det "bare" er software, formoder jeg prisen er til at betale, men en feature som area view ville jeg nok skulle finde pre monteret, da den koster meget at få eftermonteret.

Men er pACC kun aktiv hvis man har indtastet en adresse? Hvis man f.eks nærmer sig et kryds vil den så ikke sløve ned?
Hvis du nærmer dig et kryds hvor du kan ikke komme videre uden at dreje bremser den automatisk (ned til ca. 30-40 km/t). Syntes det er lidt forskelligt afhængig af fx rundkørsel/t-kryds mv.
Godt, det vigtigste for mig er nok også mere at den reagere på byskilte og trafikskilte, det med rundkørseler og sving er ikke helt så vigtigt, men det er vigtigt den kan det forrige uden at jeg har GPS til :)

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 13. jun 2021, 22:00
af diskoboy
Mech0z skrev:
13. jun 2021, 21:48
Godt, det vigtigste for mig er nok også mere at den reagere på byskilte og trafikskilte, det med rundkørseler og sving er ikke helt så vigtigt, men det er vigtigt den kan det forrige uden at jeg har GPS til :)
Tag forbi VagStyle (du skal lige aftale tidspunkt inden) og se/prøv Kims Touran. Han har det med nyeste kamera/radar

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 13. jun 2021, 22:14
af Mech0z
diskoboy skrev:
13. jun 2021, 22:00
Mech0z skrev:
13. jun 2021, 21:48
Godt, det vigtigste for mig er nok også mere at den reagere på byskilte og trafikskilte, det med rundkørseler og sving er ikke helt så vigtigt, men det er vigtigt den kan det forrige uden at jeg har GPS til :)
Tag forbi VagStyle (du skal lige aftale tidspunkt inden) og se/prøv Kims Touran. Han har det med nyeste kamera/radar
Tak, tror lige forhøre mig om priser inden jeg bebyrder ham for meget, det er lidt afgørende om det kan betale sig (250-300k) i forhold til købe dyrere brugt bil med facelift eller tage skridtet helt op til f.eks. Enyaq eller lign elbil og tilvælge det fra start. Jeg tror dog det her bedre kan betale sig

Men arbejder dog ofte i Fredericia, så er nærliggende :)

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 28. jun 2021, 08:58
af HansH
Er ved at kigge på en Skoda Enyaq, og et af tilvalgene hedder Assisted Drive Basis vs. Assisted Drive Plus.
Som jeg kan læse mig frem til, er forskellen på de to, at Plus pakken har Travel Assist.

Jeg har set et par videoer på YT og også googlet lidt rundt for at finde ud af hvad en "Travel Assist aftapning årgang 2021" kan gøre for én.
Synes imidlertid at der stadig er nogle lidt utydelige pletter i min forståelse af systemet.
Måske også påvirket af, at det er en feature som er under udvikling --> på vej mod mere og mere autonom kørsel, og derfor kan man ikke 100% regne med, at Travel Assist for et år siden, er lig med Travel Assist i dag. For slet ikke at snakke om når bilen engang bliver produceret... :?

Tråden her giver jo et rigtigt godt startsted.. Men jeg har følgende usikkerheder:

- Travel Assist kan holde bilen fast midt mellem stregerne på vejen. Uden Travel Assist (dvs kun almindelig Lane Assist), vil den sejle lidt fra side til side, og basalt set kun advare og/eller stritte lidt imod når man nærmer sig striben. Rigtigt eller forkert ?

- Travel Assist har predictive funktionen, dvs bremser bilen ned i fart mod sving/rundkørsel, og har styr på ændringer i hastighedsgrænser (via kortdata og/eller skiltelæsning), og sørger således for at tilpasse bilens fart tilsvarende, når man kører på fartpilot. Uden Travel Assist, skal man selv holde øje med og tilpasse hastigheden til fartgrænserne. Rigtigt eller forkert ?

- Travel Assist indeholder køassistent, hvilket betyder at bilen kan bremse helt ned til forankørende, og selv følge med denne frem i en køsituation. Dvs bilen styrer 100% stop'n'go uden man behøver gøre noget. Uden Travel Assist vil bilen blot bremse ned til stilstand, og så skal man selv håndtere køafviklingen. Rigtigt eller forkert ?

Alt andet der måtte være relevant i forhold til at få en klar(ere) forståelse af Travel Assist er meget velkomment. :)

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 28. jun 2021, 09:07
af GaSelle
HansH skrev:
28. jun 2021, 08:58
Er ved at kigge på en Skoda Enyaq, og et af tilvalgene hedder Assisted Drive Basis vs. Assisted Drive Plus.
Som jeg kan læse mig frem til, er forskellen på de to, at Plus pakken har Travel Assist.

Jeg har set et par videoer på YT og også googlet lidt rundt for at finde ud af hvad en "Travel Assist aftapning årgang 2021" kan gøre for én.
Synes imidlertid at der stadig er nogle lidt utydelige pletter i min forståelse af systemet.
Måske også påvirket af, at det er en feature som er under udvikling --> på vej mod mere og mere autonom kørsel, og derfor kan man ikke 100% regne med, at Travel Assist for et år siden, er lig med Travel Assist i dag. For slet ikke at snakke om når bilen engang bliver produceret... :?

Tråden her giver jo et rigtigt godt startsted.. Men jeg har følgende usikkerheder:

- Travel Assist kan holde bilen fast midt mellem stregerne på vejen. Uden Travel Assist (dvs kun almindelig Lane Assist), vil den sejle lidt fra side til side, og basalt set kun advare og/eller stritte lidt imod når man nærmer sig striben. Rigtigt eller forkert ? Det er rigtigt. Vores ID.3 er uden Travel Assist, men med normal Lane Assist. Det er ikke adaptiv Lane Assist i standardversionen, og den holder derfor ikke bilen aktivt mellem striberne, så den sejler lidt frem og tilbage.

- Travel Assist har predictive funktionen, dvs bremser bilen ned i fart mod sving/rundkørsel, og har styr på ændringer i hastighedsgrænser (via kortdata og/eller skiltelæsning), og sørger således for at tilpasse bilens fart tilsvarende, når man kører på fartpilot. Uden Travel Assist, skal man selv holde øje med og tilpasse hastigheden til fartgrænserne. Rigtigt eller forkert ? Forkert. Denne funktion er den del af Predictive ACC, som er standard - i hvert fald i en ID.3.

- Travel Assist indeholder køassistent, hvilket betyder at bilen kan bremse helt ned til forankørende, og selv følge med denne frem i en køsituation. Dvs bilen styrer 100% stop'n'go uden man behøver gøre noget. Uden Travel Assist vil bilen blot bremse ned til stilstand, og så skal man selv håndtere køafviklingen. Rigtigt eller forkert ? Både rigtigt og forkert. Jeg tror tiden bilen kan holde stille i kø, før den selv fortsætter er længere med Travel Assist. Med Predictive ACC kan den også køre "stop and go" til en hvis grænse.

Alt andet der måtte være relevant i forhold til at få en klar(ere) forståelse af Travel Assist er meget velkomment. :)
Har svaret med fed ovenfor, Du må gerne få en tur ved lejlighed, hvis du vil prøve en UDEN Travel Assist.

De største forskelle er, i min optik, at Travel Assist giver Adaptiv Lane Assist (i gamle dage kunne det bare kodes; den er vist ikke knækket endnu på de nye her), Blind Spot og Kø Assistent (som de almindelige har en "light" udgave af).

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 28. jun 2021, 12:17
af HansH
GaSelle skrev:
28. jun 2021, 09:07
Har svaret med fed ovenfor, Du må gerne få en tur ved lejlighed, hvis du vil prøve en UDEN Travel Assist.

De største forskelle er, i min optik, at Travel Assist giver Adaptiv Lane Assist (i gamle dage kunne det bare kodes; den er vist ikke knækket endnu på de nye her), Blind Spot og Kø Assistent (som de almindelige har en "light" udgave af).
Det er mægtigt Kasper, mange tak :)

Jeg synes desværre også det bidrager til forvirringen, at disse assistentsystemer har lidt forskellige navne afhængig af brand.
F.eks. siger beskrivelsen af Assisted Drive Basis på Enyaq, at pakken har Side Assist:

Snap29.jpg
Snap29.jpg (19.46 KiB) Vist 889 gange

... og det bliver så kategoriseret ind under "sikker kørsel" ...

Side Assist på min gamle Passat => det man i dag bl.a. kalder Blind Spot.
Altså de to radarer i baghjørnerne, som holder øje med trafik i nabobanerne, og blinker gult i sidespejlene når der er noget på siden.

Så dette efterlader mig i tvivl om hvorvidt det rent faktisk er Blind Spot funktionen der findes i Basis-pakken.. eller om jeg skal op i Plus for at få det som en del af Travel Assist...

Har lidt på fornemmelsen, at det netop er denne slags shady detaljer, hvor man vil kunne få et vilkårligt svar fra sælger... :)
Og når først bilen er rullet af båndet så er løbet jo kørt....

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 28. jun 2021, 12:47
af perw
Jeg har fået eftermonteret PCC og LaneAssist i min Octavia 2018.

LaneAssist virker fint og det er tit, når jeg kører motorvej, hvor den kommer og sige, at nu skal jeg overtage styringen. Så den holder fint bilen i midten af vejen.

Mht PCC, så har jeg lidt blandet følelser, da VW stadig ikke har styr på datagrundtlaget (dvs. kort i DK).

Der er tit at den begynder at bremse rimelig hårdt på motorvejen, for nu mener den at der er 60 km/t eller også begynder den at sætte farten op, for så mener den, at der er 130 km/t her rundt om København og det er der ikke.

Så det er kun den del hvor man bruger hastighed fra kort eller kamera.

Men man kører rigtig meget artige verner. Når du kommer hen til skiltet med 60 (fra 80). Så når du rammer skiltet kører du 60 km/t og den har brugt et stykke for til gradvis at sætte hastigheden ned.

Hvis man så slår til at den også skal tage højede for vejens forløb, så gå det igen lidt ned af bakke, for der er mange steder der snegler rundt i svinget.

Men når det virker, så er det fedt. Især på landevejen, hvor der hele tiden skiftes mellem hastigheden. Kører jeg fra Næstved til Ringsted, så kan jeg kører uden at bruge pedalerne (bremse/gas). Det kører bare 60/70/80.

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 28. jun 2021, 12:58
af GaSelle
perw skrev:
28. jun 2021, 12:47
Jeg har fået eftermonteret PCC og LaneAssist i min Octavia 2018.

LaneAssist virker fint og det er tit, når jeg kører motorvej, hvor den kommer og sige, at nu skal jeg overtage styringen. Så den holder fint bilen i midten af vejen.

Mht PCC, så har jeg lidt blandet følelser, da VW stadig ikke har styr på datagrundtlaget (dvs. kort i DK).

Der er tit at den begynder at bremse rimelig hårdt på motorvejen, for nu mener den at der er 60 km/t eller også begynder den at sætte farten op, for så mener den, at der er 130 km/t her rundt om København og det er der ikke.

Så det er kun den del hvor man bruger hastighed fra kort eller kamera.

Men man kører rigtig meget artige verner. Når du kommer hen til skiltet med 60 (fra 80). Så når du rammer skiltet kører du 60 km/t og den har brugt et stykke for til gradvis at sætte hastigheden ned.

Hvis man så slår til at den også skal tage højede for vejens forløb, så gå det igen lidt ned af bakke, for der er mange steder der snegler rundt i svinget.

Men når det virker, så er det fedt. Især på landevejen, hvor der hele tiden skiftes mellem hastigheden. Kører jeg fra Næstved til Ringsted, så kan jeg kører uden at bruge pedalerne (bremse/gas). Det kører bare 60/70/80.
Det med at den ændrer hastighed uden grund klager min kollega også over i hans 2020 Octavia. Jeg har prøvet det én gang, hvor der ved indkørslen til en rasteplads på E45 står et skilt med "30 km/t" som den læste i forbifarten. Der vil jeg nu mene, at det er placeringen af skiltet der er dumt, og ikke bilen der fejler. Jeg savner også muligheden for, at man kan justere hastighedsgrænserne som fx BMW gør med deres ACC. Her kan man vælge, at den skal overtage hastighedsgrænsen +/- X km/t (op til 10 km/t over/under grænsen). Jeg kører som regel 5 over grænsen, fordi der er lidt fejlvisning osv.

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 28. jun 2021, 13:03
af HansH
Hvis man har denne predictive ACC ... som nogen gange forvirres af skiltene .... kan man så slå det 'predictive' pis fra, og så bare køre den som almindelig ACC hvor man selv bestemmer setpunkt ??

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 28. jun 2021, 13:25
af HansH
Sælger har lige svaret dette mht Side Assist / Blindspot:

Sideassist er afløseren for blindspot.
Den registrer biler længere bagud i forhold til blindspot. Altså tidligere varsel :)


Hmm... hmm.... :?:

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 28. jun 2021, 13:37
af GaSelle
HansH skrev:
28. jun 2021, 13:25
Sælger har lige svaret dette mht Side Assist / Blindspot:

Sideassist er afløseren for blindspot.
Den registrer biler længere bagud i forhold til blindspot. Altså tidligere varsel :)


Hmm... hmm.... :?:
Bullshit. Det hedder stadig Blind Spot i en ID, og det er samme platform.

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 28. jun 2021, 13:38
af GaSelle
HansH skrev:
28. jun 2021, 13:03
Hvis man har denne predictive ACC ... som nogen gange forvirres af skiltene .... kan man så slå det 'predictive' pis fra, og så bare køre den som almindelig ACC hvor man selv bestemmer setpunkt ??
Jeps :) (Igen er BMW smartere IMHO, for her skal man selv bekræfte med et vip på en af rattets kontakter, at man ønsker at overtage den "nye" hastighed).

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 28. jun 2021, 13:40
af HansH
GaSelle skrev:
28. jun 2021, 13:37
HansH skrev:
28. jun 2021, 13:25
Sælger har lige svaret dette mht Side Assist / Blindspot:

Sideassist er afløseren for blindspot.
Den registrer biler længere bagud i forhold til blindspot. Altså tidligere varsel :)


Hmm... hmm.... :?:
Bullshit. Det hedder stadig Blind Spot i en ID, og det er samme platform.
Hahaha... :D

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 28. jun 2021, 14:01
af perw
HansH skrev:
28. jun 2021, 13:03
Hvis man har denne predictive ACC ... som nogen gange forvirres af skiltene .... kan man så slå det 'predictive' pis fra, og så bare køre den som almindelig ACC hvor man selv bestemmer setpunkt ??
Det kan du.

Jeg har 2 muligheden:
- Tage højde for vejensforløb
- Tage højde for hasighed (Kort og Skiltegenkendelse).

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 28. jun 2021, 19:11
af Morten Hedensted
HansH skrev:
28. jun 2021, 13:03
Hvis man har denne predictive ACC ... som nogen gange forvirres af skiltene .... kan man så slå det 'predictive' pis fra, og så bare køre den som almindelig ACC hvor man selv bestemmer setpunkt ??
Hvis softwaren er som i vores 2021 Passat, kan du slå predictive fra, det har vi gjort, og bare køre med adaptiv fartpilot. Den adaptive gad jeg også godt at kunne fravælge, men det kan jeg umiddelbart ikke.

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 28. jun 2021, 20:04
af perw
Morten Hedensted skrev:
28. jun 2021, 19:11
HansH skrev:
28. jun 2021, 13:03
Hvis man har denne predictive ACC ... som nogen gange forvirres af skiltene .... kan man så slå det 'predictive' pis fra, og så bare køre den som almindelig ACC hvor man selv bestemmer setpunkt ??
Hvis softwaren er som i vores 2021 Passat, kan du slå predictive fra, det har vi gjort, og bare køre med adaptiv fartpilot. Den adaptive gad jeg også godt at kunne fravælge, men det kan jeg umiddelbart ikke.
Kan du ikke slå frontassistent fra og så har du alm fartpilot?
Det mener jeg at jeg kan på min Octavia

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 28. jun 2021, 20:57
af HansH
perw skrev:
28. jun 2021, 20:04
Kan du ikke slå frontassistent fra og så har du alm fartpilot?
Det mener jeg at jeg kan på min Octavia
Jeg kan sagtens slå Front Assist fra på min Passat B7 ... og dermed også ACC. Men så har jeg ingen fartpilot.
Så det er enten ACC eller ingenting :)

Jeg skal ikke kunne sige om det er anderledes på MQB biler.

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 29. jun 2021, 07:37
af Sgh2008ejs
Er der ikke en der kan prøve at forklare mig, hvorfor man vil slå ACC fra? 😳
ACC + DSG er absolut det fedeste udstyr jeg har i min, det er så nemt at køre med.

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 29. jun 2021, 07:47
af HansH
Sgh2008ejs skrev:
29. jun 2021, 07:37
Er der ikke en der kan prøve at forklare mig, hvorfor man vil slå ACC fra? 😳
ACC + DSG er absolut det fedeste udstyr jeg har i min, det er så nemt at køre med.
Den har været diskuteret flere gange herinde, så unødvendigt at besudle en tråd mere med det.
Alle holdninger til sagen er tilkendegivet, og der er næppe noget nyt under solen :)
Hvis du søger en forklaring, så kan du finde noget f.eks her ... viewtopic.php?f=72&t=122582 ... og hvis du vil diskutere det videre, så vil jeg foreslå at poste et indlæg i samme tråd (fremfor her).

PS: der er flere tråde end den linkede hvor det diskuteres. Søg og du skal finde..
PPS: I tråden vi befinder os i her, har jeg kun efterspurgt muligheden for at slå predictive ACC fra ..... ikke "hele" ACC ;)

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 29. jun 2021, 08:46
af Sgh2008ejs
HansH skrev:
29. jun 2021, 07:47
Sgh2008ejs skrev:
29. jun 2021, 07:37
Er der ikke en der kan prøve at forklare mig, hvorfor man vil slå ACC fra? 😳
ACC + DSG er absolut det fedeste udstyr jeg har i min, det er så nemt at køre med.
Den har været diskuteret flere gange herinde, så unødvendigt at besudle en tråd mere med det.
Alle holdninger til sagen er tilkendegivet, og der er næppe noget nyt under solen :)
Hvis du søger en forklaring, så kan du finde noget f.eks her ... viewtopic.php?f=72&t=122582 ... og hvis du vil diskutere det videre, så vil jeg foreslå at poste et indlæg i samme tråd (fremfor her).

PS: der er flere tråde end den linkede hvor det diskuteres. Søg og du skal finde..
PPS: I tråden vi befinder os i her, har jeg kun efterspurgt muligheden for at slå predictive ACC fra ..... ikke "hele" ACC ;)
Som altid fra din side kom der en fin henvisning til den relevante tråd. Jeg faldt ikke lige over den selv, tak. Selvom jeg stadig ikke er overbevist :)

Min kommentar var mere henvendt til Morten Hedensted, end til dig. Han udtrykte ønske om helt at kunne slå den adaptive del af fartpiloten fra, hvilket undrede mig.
Den “predictive” del kan jeg forstå. Selvom jeg ærgrer mig over min ikke har det.

Nok herfra :)

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 29. jun 2021, 09:36
af nbryde
GaSelle skrev:
HansH skrev:
28. jun 2021, 13:03
Hvis man har denne predictive ACC ... som nogen gange forvirres af skiltene .... kan man så slå det 'predictive' pis fra, og så bare køre den som almindelig ACC hvor man selv bestemmer setpunkt ??
Jeps :) (Igen er BMW smartere IMHO, for her skal man selv bekræfte med et vip på en af rattets kontakter, at man ønsker at overtage den "nye" hastighed).
Begge dele er muligt i nyere BMW, har sat til at den automatisk skal overtage ny hastighed mig det fungere fortrinligt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 29. jun 2021, 13:48
af diskoboy
Jeg lavede predictive ACC i min Touran for et års tid siden. Det virker nu ganske fint, men har kun slået det til med "Tage højde for vejensforløb".

Det med skiltevisning er noget rod - specielt mellem Roskilde og Næstved over Ringsted. Det er jo som at køre i på en sinus-kurve mht. farten.

Kører jeg alene på en strækning hvor jeg ved der er vejarbejde slår jeg den dog til. Så sikre det at jeg holder fartgrænserne.

Laver det i min Golf en af dagene.

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 29. jun 2021, 14:03
af perw
diskoboy skrev:
29. jun 2021, 13:48
Jeg lavede predictive ACC i min Touran for et års tid siden. Det virker nu ganske fint, men har kun slået det til med "Tage højde for vejensforløb".

Det med skiltevisning er noget rod - specielt mellem Roskilde og Næstved over Ringsted. Det er jo som at køre i på en sinus-kurve mht. farten.

Kører jeg alene på en strækning hvor jeg ved der er vejarbejde slår jeg den dog til. Så sikre det at jeg holder fartgrænserne.

Laver det i min Golf en af dagene.
Sjovt.
Jeg kørte fra Næstved over Ringsted Lejre og her virkede hastihed skiltegenkendelse uden problemer. Ja hastigheden er en sinus kurve, men sådanne er den jo.

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 29. jun 2021, 18:02
af Morten Hedensted
Sgh2008ejs skrev:
29. jun 2021, 07:37
Er der ikke en der kan prøve at forklare mig, hvorfor man vil slå ACC fra? 😳
ACC + DSG er absolut det fedeste udstyr jeg har i min, det er så nemt at køre med.
Helt kort; fordi jeg ikke deler begejstringen for ACC. Kan man læse trafikken bare semi fornuftigt, halter softwaren bigtime. Det kører mildest talt af helvede til.

Vil du ha mit svar uddybet, så stager vi den i pm.

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 29. jun 2021, 18:20
af perw
Morten Hedensted skrev:
29. jun 2021, 18:02
Sgh2008ejs skrev:
29. jun 2021, 07:37
Er der ikke en der kan prøve at forklare mig, hvorfor man vil slå ACC fra? 😳
ACC + DSG er absolut det fedeste udstyr jeg har i min, det er så nemt at køre med.
Helt kort; fordi jeg ikke deler begejstringen for ACC. Kan man læse trafikken bare semi fornuftigt, halter softwaren bigtime. Det kører mildest talt af helvede til.

Vil du ha mit svar uddybet, så stager vi den i pm.
Jeg må indrømme jeg har også svært bed at se fordelen, ved kun at have en fartpilot der bare tonser derudaf.

Der sker ingen læsning af trafikken.

Det er jo ikke meningen at man skal trykke på knappen og så slukke for hjernen.

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 29. jun 2021, 19:05
af Morten Hedensted
perw skrev:
29. jun 2021, 18:20
Morten Hedensted skrev:
29. jun 2021, 18:02
Sgh2008ejs skrev:
29. jun 2021, 07:37
Er der ikke en der kan prøve at forklare mig, hvorfor man vil slå ACC fra? 😳
ACC + DSG er absolut det fedeste udstyr jeg har i min, det er så nemt at køre med.
Helt kort; fordi jeg ikke deler begejstringen for ACC. Kan man læse trafikken bare semi fornuftigt, halter softwaren bigtime. Det kører mildest talt af helvede til.

Vil du ha mit svar uddybet, så stager vi den i pm.
Jeg må indrømme jeg har også svært bed at se fordelen, ved kun at have en fartpilot der bare tonser derudaf.

Der sker ingen læsning af trafikken.

Det er jo ikke meningen at man skal trykke på knappen og så slukke for hjernen.
Man skal aldrig bare slukke for hjernen, det er præcis derfor jeg ikke gider ACC. ACC er værdiløst fordi, den læser trafikken som en der ikke burde ha kørekort, den læser kun til bilen lige foran og hvis han fx skifter vognbane, kan den se ham alt for længe. Trækker han ud i en afkørsel, sænker den hastigheden voldsomt så længe den kan se ham, hvis han kører forsigtigt i afkørslen.
Hvis jeg kører selv, så tilpasser jeg farten til trafikken, som jeg læser flere biler frem. Kørslen er langt mere glidende med en almindlig fartpilot, som man naturligvis kobler fra hvis trafikken er tæt og dermed selv er i fuld kontrol.

Vi har haft ACC i følgende biler:

Golf 7 R Line fra 14
Polo Bluemotion fra 16
SuperB 2.0 TDI 190 L&K fra 16
Golf Comfortline 1.4 fra 17
Polo GTI fra 19
Passat 2.0 TSI MY 21

Det virker lige jammerligt i dem alle.

Bevares, i tæt trafik på landevej, hvor der ikke er af og tilkørsler som på motorvej og hvor trafikken går op og ned i fart, kan det fint bruges. Men på motorvej, nej tak. I øvrigt bruger det mere brændstof, netop fordi det ikke læser trafikken, så den giver fuld gas, så snart den forhindring den kan se er væk.

Jeg er lastbilchauffør og vi har det også i lastbilerne, vi har en kollega der bruger det konsekvent, på de analyser der kommer fra Scania, er det tydeligt, at han præsterer 7-8% ringere på brændstof og bremserne er markant mere i brug, den måler på "hårde" opbremsninger og det er dem, ACC foretager, når den er i tvivl om bilen foran er væk eller ej, fx i en afkørsel.

og nej, jeg er ikke bare farvet af mit erhverv, hverken knægten på 23 eller fruen er imponerede over ACC som helhed.

Jeg ville ønske det virkede så godt, som mange her mener, det ville lette min hverdag voldsomt, især i tæt trafik.

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 29. jun 2021, 22:27
af PhillOS
Morten Hedensted skrev:
29. jun 2021, 19:05
Bevares, i tæt trafik på landevej, hvor der ikke er af og tilkørsler som på motorvej og hvor trafikken går op og ned i fart, kan det fint bruges. Men på motorvej, nej tak. I øvrigt bruger det mere brændstof, netop fordi det ikke læser trafikken, så den giver fuld gas, så snart den forhindring den kan se er væk.

Jeg ville ønske det virkede så godt, som mange her mener, det ville lette min hverdag voldsomt, især i tæt trafik.
Du lader jo til at kende begrænsninger ved ACC :?: Når man kender begræsningerne kan man også forudese de situtationer hvor den ikke fungerer optimalt, forudsat at man følger med i trafikken.
Dermed synes jeg at præmisen for dit argument er lidt slattent. Det er en assistent, og ikke en Autopilot som i et passager fly.

Jeg benytter ACC så snart jeg har nået min ønskede hastighed, eks. 53km/t, og det er uanset om der er 500meter eller 5km til næste opbremsning.
Så snart jeg læser at det er mere optimalt at trille/motorbremse, slår jeg den fra. Dermed får jeg det bedste fra begge verdner, hhv. ACC og HCC (Human Cruise Control) :lol:

I motorvejs scenariet ved du at når du ser forankørende tager afkørslen på motorvejen, så trykker du let på speederen (midlertidig override) indtil ACC tilkendegiver at den ikke længere følger/registrerer bilen foran.
-Problem solved.

I by scenarier hvor den reagere for sent... well, der dapper du bare på bremsen når du syntes det giver bedre mening at trille/rulle/motorbremsen, og undgår helt den abrupte opbremsning.
-Problem solved.

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 30. jun 2021, 05:10
af perw
Morten Hedensted skrev:
29. jun 2021, 19:05


Bevares, i tæt trafik på landevej, hvor der ikke er af og tilkørsler som på motorvej og hvor trafikken går op og ned i fart, kan det fint bruges. Men på motorvej, nej tak. I øvrigt bruger det mere brændstof, netop fordi det ikke læser trafikken, så den giver fuld gas, så snart den forhindring den kan se er væk.

Jeg er lastbilchauffør og vi har det også i lastbilerne, vi har en kollega der bruger det konsekvent, på de analyser der kommer fra Scania, er det tydeligt, at han præsterer 7-8% ringere på brændstof og bremserne er markant mere i brug, den måler på "hårde" opbremsninger og det er dem, ACC foretager, når den er i tvivl om bilen foran er væk eller ej, fx i en afkørsel.

og nej, jeg er ikke bare farvet af mit erhverv, hverken knægten på 23 eller fruen er imponerede over ACC som helhed.

Jeg ville ønske det virkede så godt, som mange her mener, det ville lette min hverdag voldsomt, især i tæt trafik.
Det er så bare ikke min erfaring.

Jeg kører nok >90% af tiden med acc og det er både by, landevej og motorvej.

Jeg oplever det er i byen, når de foran kørende drejer om hjørnet. Men i reglen kan man mærke at den begynder at tage farten af (ingen opbremsning) og så giver jeg bare gas.

Og så slukker jeg jo bare acc, når det er jeg skal trille fordi der er rødt eller jeg kan se trafikken stopper op foran.

I min Skoda kan jeg også se hårde opbremsninger og lign. Og det jeg har set har jeg selv forsaget.

Så igen det er slet ikke mit billede af acc.

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 30. jun 2021, 07:15
af Morten Hedensted
PhillOS skrev:
Morten Hedensted skrev:
29. jun 2021, 19:05
Bevares, i tæt trafik på landevej, hvor der ikke er af og tilkørsler som på motorvej og hvor trafikken går op og ned i fart, kan det fint bruges. Men på motorvej, nej tak. I øvrigt bruger det mere brændstof, netop fordi det ikke læser trafikken, så den giver fuld gas, så snart den forhindring den kan se er væk.

Jeg ville ønske det virkede så godt, som mange her mener, det ville lette min hverdag voldsomt, især i tæt trafik.
Du lader jo til at kende begrænsninger ved ACC :?: Når man kender begræsningerne kan man også forudese de situtationer hvor den ikke fungerer optimalt, forudsat at man følger med i trafikken.
Dermed synes jeg at præmisen for dit argument er lidt slattent. Det er en assistent, og ikke en Autopilot som i et passager fly.

Jeg benytter ACC så snart jeg har nået min ønskede hastighed, eks. 53km/t, og det er uanset om der er 500meter eller 5km til næste opbremsning.
Så snart jeg læser at det er mere optimalt at trille/motorbremse, slår jeg den fra. Dermed får jeg det bedste fra begge verdner, hhv. ACC og HCC (Human Cruise Control) :lol:

I motorvejs scenariet ved du at når du ser forankørende tager afkørslen på motorvejen, så trykker du let på speederen (midlertidig override) indtil ACC tilkendegiver at den ikke længere følger/registrerer bilen foran.
-Problem solved.

I by scenarier hvor den reagere for sent... well, der dapper du bare på bremsen når du syntes det giver bedre mening at trille/rulle/motorbremsen, og undgår helt den abrupte opbremsning.
-Problem solved.
Problemet er jo præcis det samme når man fanger en på motorvejen der kører langsommere. Den sænker hastigheden alt for tidligt alt for meget. Der er to alternativer hvis man vil undgå det, enten trække ud alt for tidligt eller sidde med foden på speederen og så er ideen med fartpilot lidt væk.

Kører jeg uden ACC kan jeg ofte få det til at passe med et hul i venstre bane, tættere på ham jeg vil overhale.

I lastbilen, pt en DAF, kan jeg koble acc fra. Altså kan jeg tilvælge det når det er optimalt i forhold til trafik vej osv og fravælge det når det ikke er optimalt. Det er da langt mere optimalt at man kan vælge til og fra efter behov og omstændigheder.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?

: 30. jun 2021, 07:43
af HansH
Morten Hedensted skrev:
30. jun 2021, 07:15
Problemet er jo præcis det samme når man fanger en på motorvejen der kører langsommere. Den sænker hastigheden alt for tidligt alt for meget. Der er to alternativer hvis man vil undgå det, enten trække ud alt for tidligt eller sidde med foden på speederen og så er ideen med fartpilot lidt væk.

Kører jeg uden ACC kan jeg ofte få det til at passe med et hul i venstre bane, tættere på ham jeg vil overhale.
Præcis! Jeg kunne ikke have forklaret det bedre.

Hvis man kører i relativt tæt motorvejstrafik, hvor man ikke kan tillade sig den luksus at trække så tidligt ud som det ville være nødvendigt, for at undgå at ACC sænker hastigheden, er man ganske enkelt nødt til at overstyre med speederen for at holde på så man kommer tættere på den forankørende, inden man trækker ud.
Hvis man bare lader ACC styre showet, så kommer man aldrig ud. Og når man gør, så er man så langt nede i fart, og den er så lang tid om at begynde at accelerere igen, fordi den vil se ~2 sekunders fri bane foran sig før den begynder at give gas, at man får dem bagfra lige i nakken :)

Derfor - min bog ser nogenlunde sådan ud:
* motorvej lav trafiktæthed --> ACC fino
* motorvej høj trafiktæthed --> ACC ikke optimal, så der kører jeg uden
* landevej --> ACC fino (her kommer den virkelig til sin ret)

Det er sådan jeg vælger at bruge det.

Jeg kan så omvendt ikke forstå hvad man skulle kunne have imod at muligheden for at degradere ACC til alm. fartpilot var til stede :)
Altså ligesom i lastbilerne.