perw skrev: ↑29. jun 2021, 18:20
Morten Hedensted skrev: ↑29. jun 2021, 18:02
Sgh2008ejs skrev: ↑29. jun 2021, 07:37
Er der ikke en der kan prøve at forklare mig, hvorfor man vil slå ACC fra?
ACC + DSG er absolut det fedeste udstyr jeg har i min, det er så nemt at køre med.
Helt kort; fordi jeg ikke deler begejstringen for ACC. Kan man læse trafikken bare semi fornuftigt, halter softwaren bigtime. Det kører mildest talt af helvede til.
Vil du ha mit svar uddybet, så stager vi den i pm.
Jeg må indrømme jeg har også svært bed at se fordelen, ved kun at have en fartpilot der bare tonser derudaf.
Der sker ingen læsning af trafikken.
Det er jo ikke meningen at man skal trykke på knappen og så slukke for hjernen.
Man skal aldrig bare slukke for hjernen, det er præcis derfor jeg ikke gider ACC. ACC er værdiløst fordi, den læser trafikken som en der ikke burde ha kørekort, den læser kun til bilen lige foran og hvis han fx skifter vognbane, kan den se ham alt for længe. Trækker han ud i en afkørsel, sænker den hastigheden voldsomt så længe den kan se ham, hvis han kører forsigtigt i afkørslen.
Hvis jeg kører selv, så tilpasser jeg farten til trafikken, som jeg læser flere biler frem. Kørslen er langt mere glidende med en almindlig fartpilot, som man naturligvis kobler fra hvis trafikken er tæt og dermed selv er i fuld kontrol.
Vi har haft ACC i følgende biler:
Golf 7 R Line fra 14
Polo Bluemotion fra 16
SuperB 2.0 TDI 190 L&K fra 16
Golf Comfortline 1.4 fra 17
Polo GTI fra 19
Passat 2.0 TSI MY 21
Det virker lige jammerligt i dem alle.
Bevares, i tæt trafik på landevej, hvor der ikke er af og tilkørsler som på motorvej og hvor trafikken går op og ned i fart, kan det fint bruges. Men på motorvej, nej tak. I øvrigt bruger det mere brændstof, netop fordi det ikke læser trafikken, så den giver fuld gas, så snart den forhindring den kan se er væk.
Jeg er lastbilchauffør og vi har det også i lastbilerne, vi har en kollega der bruger det konsekvent, på de analyser der kommer fra Scania, er det tydeligt, at han præsterer 7-8% ringere på brændstof og bremserne er markant mere i brug, den måler på "hårde" opbremsninger og det er dem, ACC foretager, når den er i tvivl om bilen foran er væk eller ej, fx i en afkørsel.
og nej, jeg er ikke bare farvet af mit erhverv, hverken knægten på 23 eller fruen er imponerede over ACC som helhed.
Jeg ville ønske det virkede så godt, som mange her mener, det ville lette min hverdag voldsomt, især i tæt trafik.