Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
RFalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 19. nov 2018, 23:13
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 17 times

Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af RFalle » 13. okt 2020, 07:11

Vi står overfor at skrive under på vores første elbil snart, og overvejer derfor hvordan vi skal lade den og hvad vi bliver mest glade for, så håber i kan hjælpe mig lidt med hvad vi skal vælge.

Bilen vi er ved at købe er en Seat Mii electric med stor udstyrspakke.

kørselsbehovet i den bliver ikke ret meget omkring 500-750 km om måneden.

Vi overvejer derfor blot at bruge mormor laderren, men dette ser der ud til ikke at være for gode erfaringer med, brand m.m.

Bilen kommer til at stå ude året rundt, og vil vil helt klart i vinter månederne benytte os af forvarmnings funktionen som betyder den skal være sat til strøm for at virke.

Så overvejer om man i stedet skulle investere i en ladeboks med det samme og så få fordelene af dette. selve installationen skulle ikke være et problem, så er mere om man vil bruge 5.000 - 10.000 kr. på en ladeboks, og om det reelt vil være en fordel eller blot "nice to have" da det kun er bil nr. 2 er ladetiden ikke så vigtig.

I så fald i mener en ladeboks, hvad vil så være en fornuftig boks, tænker det ville være rart hvis der er noget app eller lignende hvor man kan følge forbrug m.m.

af ladeboks, har jeg kigget på: https://thecharger.dk/easee-home-ladest ... 32a-type-2 men er jo en jungle at finde rundt i hvad der er godt og hvad der ikke er ;)

og er der noget vi overser? er der bedre løsninger til vores behov?

håber i kan hjælpe vi er ret nye i denne elbils verden ;)

/Rasmus
2019 VW Touran Highline 1.5 TSI DSG
2020 Seat Mii electric Plus

Minaldo
Helt nyt medlem
Indlæg: 71
Tilmeldt: 10. feb 2013, 13:23
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 0

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af Minaldo » 13. okt 2020, 07:28

Hvad med at få trukket et nyt kabel fra eltavlen til en dedikeret stikkontakt som kan holde til længere tids belastning ved 3,7kW/16a. Så kan du bruge mormor-laderen uden problemer. Hvis du så vælger et 5 leder 6 kvadrat, så er kablet forberedt til en fremtidig 22kW lader (22kW/3x32A). Det sidste kræver måske en forstærkning af din el-stikledning også, men som minimum vil 11kW være muligt.
Opel Corsa-E 50kWh 2020
VW Passat 1,5 tsi - 2020

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af magre » 13. okt 2020, 07:40

‘Mormor’ laderen til en ny Mii er mig bekendt kun 6A/1,4kW så det svarer til hvad du kontinuerligt kan trække fra en helt almindelig stikkontakt.

Hvis du derfor allerede har en udendørs stikk. med korrekt og funktionel jordben så ville jeg ikke gøre yderligere.

Skal der trækkes nyt kabel for at lave en stikkontakt så ville jeg også trække noget 5G6 så det var forberedt til min 11kW.
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

RFalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 19. nov 2018, 23:13
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 17 times

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af RFalle » 13. okt 2020, 08:01

Minaldo skrev:
13. okt 2020, 07:28
Hvad med at få trukket et nyt kabel fra eltavlen til en dedikeret stikkontakt som kan holde til længere tids belastning ved 3,7kW/16a. Så kan du bruge mormor-laderen uden problemer. Hvis du så vælger et 5 leder 6 kvadrat, så er kablet forberedt til en fremtidig 22kW lader (22kW/3x32A). Det sidste kræver måske en forstærkning af din el-stikledning også, men som minimum vil 11kW være muligt.
Der skal selvfølgelig laves en separat gruppe til denne stikkontakt / ladeboks uanset hvilken vi beslutter os for, så kunne selvfølgelig bare gøre alt klar til en ladeboks og se tiden an.
2019 VW Touran Highline 1.5 TSI DSG
2020 Seat Mii electric Plus

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2061
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 494 times
Been thanked: 252 times

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af donfetaful » 13. okt 2020, 08:02

Få lavet et kraft stik i din carport/garage og køb en mormorlader der kan lade med 3,7 kW (16a 230v) så er du godt og billigt kørende. Du skal også have et bestemt relæ i din eltavle af sikkerhedsmæssige årsager. God fornøjelse
These users thanked the author donfetaful for the post:
BrianDS
Kør og vær glad 🛻💨

RFalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 19. nov 2018, 23:13
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 17 times

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af RFalle » 13. okt 2020, 08:04

magre skrev:
13. okt 2020, 07:40
‘Mormor’ laderen til en ny Mii er mig bekendt kun 6A/1,4kW så det svarer til hvad du kontinuerligt kan trække fra en helt almindelig stikkontakt.

Hvis du derfor allerede har en udendørs stikk. med korrekt og funktionel jordben så ville jeg ikke gøre yderligere.

Skal der trækkes nyt kabel for at lave en stikkontakt så ville jeg også trække noget 5G6 så det var forberedt til min 11kW.
Der står den lader på 80% på 13 timer via en 2,3 kW stikkontakt, men har ikke meget forstand på om det så reelt kun er 1,4kW den trækker
2019 VW Touran Highline 1.5 TSI DSG
2020 Seat Mii electric Plus

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6021
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af BrianDS » 13. okt 2020, 08:39

magre skrev:‘Mormor’ laderen til en ny Mii er mig bekendt kun 6A/1,4kW så det svarer til hvad du kontinuerligt kan trække fra en helt almindelig stikkontakt.

Hvis du derfor allerede har en udendørs stikk. med korrekt og funktionel jordben så ville jeg ikke gøre yderligere.

Skal der trækkes nyt kabel for at lave en stikkontakt så ville jeg også trække noget 5G6 så det var forberedt til min 11kW.
Hvis man kører 6A kontinuert så er man lige på grænsen konstant med en almindelig 3-benet stikkontakt

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallati ... g-el-biler#

Jeg ville som minimum få lavet et kraftstik med det rette relæ (fejlstrømsafbryder), RCD Type A, så den får sin egen gruppe, sin egen fejlstrømsafbryder og sin egen “stikkontakt”, så er man sikret forholdsvist godt i forhold til resten af elinstallationen - og det er lavet “rigtigt”, vil man så have en ladeboks på, så skal den bare tilsluttes denne installation.

Det kan så være at det er næsten ligeså billigt at få lavet ladeboksen, jeg kender dog ikke priserne.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

kuno
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 110 times

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af kuno » 13. okt 2020, 09:23

"Jeg ville som minimum få lavet et kraftstik med det rette relæ (fejlstrømsafbryder), RCD Type A, så den får sin egen gruppe, sin egen fejlstrømsafbryder og sin egen “stikkontakt”" + en Bi-måler samlet pris kr. 3750 - det har jeg lige fået lavet til min Ford Kuga Hybrid - så venter jeg bare på at må lade igen
These users thanked the author kuno for the post:
BrianDS
ID.5 PRO Performance 2022

Minaldo
Helt nyt medlem
Indlæg: 71
Tilmeldt: 10. feb 2013, 13:23
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 0

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af Minaldo » 13. okt 2020, 15:03

Jeg tror at standard-/mormorladeren til up/Mii er 2,3kW/10a. Det fremgår i hvert fald af denne som hører til en E-up.

En 16a udgave kan fås til små 2000 på nettet.
Vedhæftede filer
E0E55C94-B19A-47C2-AB4E-92C8B450E20A.png
E0E55C94-B19A-47C2-AB4E-92C8B450E20A.png (927.68 KiB) Vist 3850 gange
Opel Corsa-E 50kWh 2020
VW Passat 1,5 tsi - 2020

RFalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 19. nov 2018, 23:13
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 17 times

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af RFalle » 13. okt 2020, 18:58

Tak for de mange svar, umildbart lyder det til at vi i første omgang bare skal få lavet en sikret og fremtidssikret forbindelse med en kontakt og så se tiden an om vi kan leve med ladehastighederne og ellers skifte til en ladeboks.

Havde håbet der var nogen som havde en mikro elbil som kunne have svaret på hvad deres erfaringer er med mormor laderen kontra ladeboks. Men ser ud til jeg må danne mig mine egne erfaringer :)

Ville også være fedt hvis nogen har erfaringer med egne ladeboks, om der er nogen specifikke mærker som er gode eller man skal holde sig fra.

Igen tusinde tak for input til jer alle.
2019 VW Touran Highline 1.5 TSI DSG
2020 Seat Mii electric Plus

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af magre » 13. okt 2020, 19:33

Min erfaring stammer fra da jeg sidst havde Superb’n til service; der havde jeg en 2020 model E-Up! som lånebil og der fulgte en 6A ‘mormor’ lader med hvor der stod VW overalt.

Det gik jeg ud fra var standard :roll:

Jeg er klar over at 6A per definition er grænsen for kontinuerligt belastning af en alm. 3 benet stikk. (Ikke CEE) men så længe det går på papiret så bør det også gå IRL.

Mig bekendt så kræver en ‘mormor’ lader ikke anden HPFI end hvad der kræves for en alm. husstand. Og den kræver helt sikkert ikke en seperat gruppe hvis den er 6A.

Man “kan” gøre meget men til en E-Up! hvor budgettet/behovet nødvendigvis ikke kræver en 11kW lader så kan man lovligt og sikkert slippe om med mindre end luksusløsningen ;)
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6021
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af BrianDS » 13. okt 2020, 19:52

magre skrev:Min erfaring stammer fra da jeg sidst havde Superb’n til service; der havde jeg en 2020 model E-Up! som lånebil og der fulgte en 6A ‘mormor’ lader med hvor der stod VW overalt.

Det gik jeg ud fra var standard :roll:

Jeg er klar over at 6A per definition er grænsen for kontinuerligt belastning af en alm. 3 benet stikk. (Ikke CEE) men så længe det går på papiret så bør det også gå IRL.

Mig bekendt så kræver en ‘mormor’ lader ikke anden HPFI end hvad der kræves for en alm. husstand. Og den kræver helt sikkert ikke en seperat gruppe hvis den er 6A.

Man “kan” gøre meget men til en E-Up! hvor budgettet/behovet nødvendigvis ikke kræver en 11kW lader så kan man lovligt og sikkert slippe om med mindre end luksusløsningen ;)
Du må lade med 6A i op til to timer, i en almindelig stikkontakt, skal du lade længere skal du have en egnet installation

Når man så skal til at lave noget, så kan man ligeså godt forberede det ordentligt, også selvom der bare sidder et CEE stik i enden
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

yBFoxb8N6P
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af yBFoxb8N6P » 13. okt 2020, 20:01

Du tror det er bil nr 2, men når først du har kørt i den, så bliver den hurtigt bil nr 1 (eller tæt på givet at det er en Up :)).

Da jeg købte min elbil (dog af andet mærke) måtte jeg brugte mormor-laderen den første måneds tid indtil min elektriker var tilbage fra ferie. Jeg brugte husets nyeste stikkontakt sat op til vores tørretumbler. Den blev godt lun af at trække 6A i lang tid... Min mormorlader kan klare 16A, men så højt nåede jeg aldrig op inden jeg blev for nervøs.

Hvis du alligevel skal have en elektriker ud, så kan du ligeså godt få lavet en 11kw installation, så du er klar til at skifte næste bil ud.
These users thanked the author yBFoxb8N6P for the post:
BrianDS
Elbilsejer

mrwee
Nyt medlem
Indlæg: 110
Tilmeldt: 5. dec 2013, 20:24
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af mrwee » 13. okt 2020, 20:23

Jeg forstår ikke helt det med 6A kontinuerligt og stikontakter der bliver lune.
Jeg har en udendørs OPUS 74 stikkontakt hvor der sidder en 3KW elvarmer som ofte kører i mange timer. Hverken 3x1,5mm tilledning, stikkontakt eller ledning bliver varme. Og det er trods alt ~13A ved 230V.
Superb Combi 2020 150HK TDI, DSG7 Business Executive. Webasto fyr.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6021
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af BrianDS » 13. okt 2020, 20:29

mrwee skrev:Jeg forstår ikke helt det med 6A kontinuerligt og stikontakter der bliver lune.
Jeg har en udendørs OPUS 74 stikkontakt hvor der sidder en 3KW elvarmer som ofte kører i mange timer. Hverken 3x1,5mm tilledning, stikkontakt eller ledning bliver varme. Og det er trods alt ~13A ved 230V.
Det er heller ikke indenfor anbefalingerne fra sikkerhedsstyrelsen, du skal have en dedikeret installation til kontinuert 13A
Det kan være dit udendørs stik bedre kan holde til det, jeg ville dog være bekymret for at bruge det
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

JGGH
Nyt medlem
Indlæg: 427
Tilmeldt: 2. jul 2011, 19:56
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejen
Has thanked: 27 times
Been thanked: 17 times

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af JGGH » 13. okt 2020, 20:34

Jeg har ladet med mormor lader i næsten 1 år nu. Har prøvet i et sommerhus hvor den slå fra, da stikket var for dårligt. Da strømmen blev sat ned til 6A var der ingen problemer. Der er i stikket på laderen temperatur overvågning som selv slår fra hvis den bliver varm. Hvis kontakten er af ældre dato ville jeg nok skifte den til en som er mærket 16A.

Har også tidligere gjort det med en Nissan Leaf.

https://www.sik.dk/privat/gor-det-sikke ... kkontakter
Tesla model 3 Performance
Hyundai Ioniq 38kWh

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6021
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af BrianDS » 13. okt 2020, 20:38

JGGH skrev:Jeg har ladet med mormor lader i næsten 1 år nu. Har prøvet i et sommerhus hvor den slå fra, da stikket var for dårligt. Da strømmen blev sat ned til 6A var der ingen problemer. Der er i stikket på laderen temperatur overvågning som selv slår fra hvis den bliver varm. Hvis kontakten er af ældre dato ville jeg nok skifte den til en som er mærket 16A.

Har også tidligere gjort det med en Nissan Leaf.

https://www.sik.dk/privat/gor-det-sikke ... kkontakter
Det er ikke laderen jeg ville være bekymret for, nærmere hvad der sker i en skjult elinstallation.
Jeg er godt nok ikke elektriker, men jeg har set min del af smeltede samlemuffer og sorte membrandåser, ledninger med smeltet isolering samt stikkontakter med tydelige brændemærker og sorte ledninger bagved.
At det går godt at man “overskrider” anbefalingerne er ikke ens betydende med det bliver ved med at gå godt.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af magre » 13. okt 2020, 21:43

For en alm. hus installation gælder det netop at 6A er grænsen for hvad man må belaste med kontinuerligt.

Er ‘mormor’ laderen kraftigere end det skal der laves en kraftigere dimensioneret installation, det er korrekt.

Som jeg skrev tidligere, den lader der fulgte med den E-Up! jeg havde lånt var på 6A.
Den må man lade med 24/7/365.

Hvis TS har en kraftigere model skal han være opmærksom på at man ikke lovligt kan anvende den i længere end 2 timer ad gangen.
These users thanked the author magre for the post:
Passatg 3c
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

mrwee
Nyt medlem
Indlæg: 110
Tilmeldt: 5. dec 2013, 20:24
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af mrwee » 14. okt 2020, 07:55

BrianDS skrev:
13. okt 2020, 20:29
mrwee skrev:Jeg forstår ikke helt det med 6A kontinuerligt og stikontakter der bliver lune.
Jeg har en udendørs OPUS 74 stikkontakt hvor der sidder en 3KW elvarmer som ofte kører i mange timer. Hverken 3x1,5mm tilledning, stikkontakt eller ledning bliver varme. Og det er trods alt ~13A ved 230V.
Det er heller ikke indenfor anbefalingerne fra sikkerhedsstyrelsen, du skal have en dedikeret installation til kontinuert 13A
Det kan være dit udendørs stik bedre kan holde til det, jeg ville dog være bekymret for at bruge det
Alle vores udendørs stikkontakter kører med dedikerede gruppeafbrydere (Netop grundet sandsynligheden for højt forbrug). Men jeg kan godt se udfordringen hvis man ikke kender installationen og/eller der er mange samlinger.

Men overordnet set, kan man jo "bare" få elektrikeren til at trække et dedikeret 2.5mm kabel til et dedikeret udtag, hvis man vil være helt sikker.
Senest rettet af mrwee 14. okt 2020, 07:57, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author mrwee for the post:
BrianDS
Superb Combi 2020 150HK TDI, DSG7 Business Executive. Webasto fyr.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6021
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af BrianDS » 14. okt 2020, 07:57

mrwee skrev:
BrianDS skrev:
13. okt 2020, 20:29
mrwee skrev:Jeg forstår ikke helt det med 6A kontinuerligt og stikontakter der bliver lune.
Jeg har en udendørs OPUS 74 stikkontakt hvor der sidder en 3KW elvarmer som ofte kører i mange timer. Hverken 3x1,5mm tilledning, stikkontakt eller ledning bliver varme. Og det er trods alt ~13A ved 230V.
Det er heller ikke indenfor anbefalingerne fra sikkerhedsstyrelsen, du skal have en dedikeret installation til kontinuert 13A
Det kan være dit udendørs stik bedre kan holde til det, jeg ville dog være bekymret for at bruge det
Alle vores udendørs stikkontakter kører med dedikerede gruppeafbrydere (Netop grundet sandsynligheden for højt forbrug). Men jeg kan godt se udfordringen hvis man ikke kender installationen og/eller der er mange samlinger.
Ok, så er det jo også lavet til det Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

RFalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 19. nov 2018, 23:13
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 17 times

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af RFalle » 8. nov 2020, 21:35

Vi endte med at købe ladeboksen fra easee.

Nem installation og lavet på sin egen gruppe. Med den indbyggede beskyttelse var udgiften ikke meget større end boksens pris.

Tak for jeres meninger og råd.
20201108_183001.jpg
20201108_183001.jpg (109.63 KiB) Vist 3367 gange
These users thanked the author RFalle for the post (total 4):
TonnyJGGHmagrei-s
2019 VW Touran Highline 1.5 TSI DSG
2020 Seat Mii electric Plus

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af i-s » 22. nov 2020, 13:24

RFalle skrev:
8. nov 2020, 21:35
Vi endte med at købe ladeboksen fra easee.

Nem installation og lavet på sin egen gruppe. Med den indbyggede beskyttelse var udgiften ikke meget større end boksens pris.

Tak for jeres meninger og råd.

20201108_183001.jpg
Smart at hvis man har flere easee udtag, så kan de selv finde ud af at load balancere i forhold til installationen.
Den ser ikke helt dum ud den boks.
These users thanked the author i-s for the post:
BrianDS
/Søren.

cyberc
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 14. sep 2010, 08:04
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 16 times

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af cyberc » 25. nov 2020, 07:56

Nogen der ved om man kan bruge dem hvis man får refusion af elafgift pga elvarme?

Der er nemlig mange der ikke kan håndtere det hvis man har solceller eller får refusion. Alternativet er clever de kan håndtere det men de er ikke nødvendigvis de bedste.

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af superbeszzz » 25. nov 2020, 08:36

cyberc skrev:
25. nov 2020, 07:56
Nogen der ved om man kan bruge dem hvis man får refusion af elafgift pga elvarme?

Der er nemlig mange der ikke kan håndtere det hvis man har solceller eller får refusion. Alternativet er clever de kan håndtere det men de er ikke nødvendigvis de bedste.
Jeg har valgt Clever af samme årsag, da jeg har jordvarme og får refusion.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges

Indlæg af Passatg 3c » 25. nov 2020, 10:30

superbeszzz skrev:
25. nov 2020, 08:36
cyberc skrev:
25. nov 2020, 07:56
Nogen der ved om man kan bruge dem hvis man får refusion af elafgift pga elvarme?

Der er nemlig mange der ikke kan håndtere det hvis man har solceller eller får refusion. Alternativet er clever de kan håndtere det men de er ikke nødvendigvis de bedste.
Jeg har valgt Clever af samme årsag, da jeg har jordvarme og får refusion.
Ja, det er vist eneste mulighed på nuværende tidspunkt.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"