Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 46
- Tilmeldt: 19. nov 2018, 23:13
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 17 times
Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
Vi står overfor at skrive under på vores første elbil snart, og overvejer derfor hvordan vi skal lade den og hvad vi bliver mest glade for, så håber i kan hjælpe mig lidt med hvad vi skal vælge.
Bilen vi er ved at købe er en Seat Mii electric med stor udstyrspakke.
kørselsbehovet i den bliver ikke ret meget omkring 500-750 km om måneden.
Vi overvejer derfor blot at bruge mormor laderren, men dette ser der ud til ikke at være for gode erfaringer med, brand m.m.
Bilen kommer til at stå ude året rundt, og vil vil helt klart i vinter månederne benytte os af forvarmnings funktionen som betyder den skal være sat til strøm for at virke.
Så overvejer om man i stedet skulle investere i en ladeboks med det samme og så få fordelene af dette. selve installationen skulle ikke være et problem, så er mere om man vil bruge 5.000 - 10.000 kr. på en ladeboks, og om det reelt vil være en fordel eller blot "nice to have" da det kun er bil nr. 2 er ladetiden ikke så vigtig.
I så fald i mener en ladeboks, hvad vil så være en fornuftig boks, tænker det ville være rart hvis der er noget app eller lignende hvor man kan følge forbrug m.m.
af ladeboks, har jeg kigget på: https://thecharger.dk/easee-home-ladest ... 32a-type-2 men er jo en jungle at finde rundt i hvad der er godt og hvad der ikke er
og er der noget vi overser? er der bedre løsninger til vores behov?
håber i kan hjælpe vi er ret nye i denne elbils verden
/Rasmus
Bilen vi er ved at købe er en Seat Mii electric med stor udstyrspakke.
kørselsbehovet i den bliver ikke ret meget omkring 500-750 km om måneden.
Vi overvejer derfor blot at bruge mormor laderren, men dette ser der ud til ikke at være for gode erfaringer med, brand m.m.
Bilen kommer til at stå ude året rundt, og vil vil helt klart i vinter månederne benytte os af forvarmnings funktionen som betyder den skal være sat til strøm for at virke.
Så overvejer om man i stedet skulle investere i en ladeboks med det samme og så få fordelene af dette. selve installationen skulle ikke være et problem, så er mere om man vil bruge 5.000 - 10.000 kr. på en ladeboks, og om det reelt vil være en fordel eller blot "nice to have" da det kun er bil nr. 2 er ladetiden ikke så vigtig.
I så fald i mener en ladeboks, hvad vil så være en fornuftig boks, tænker det ville være rart hvis der er noget app eller lignende hvor man kan følge forbrug m.m.
af ladeboks, har jeg kigget på: https://thecharger.dk/easee-home-ladest ... 32a-type-2 men er jo en jungle at finde rundt i hvad der er godt og hvad der ikke er
og er der noget vi overser? er der bedre løsninger til vores behov?
håber i kan hjælpe vi er ret nye i denne elbils verden
/Rasmus
2019 VW Touran Highline 1.5 TSI DSG
2020 Seat Mii electric Plus
2020 Seat Mii electric Plus
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 71
- Tilmeldt: 10. feb 2013, 13:23
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 0
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
Hvad med at få trukket et nyt kabel fra eltavlen til en dedikeret stikkontakt som kan holde til længere tids belastning ved 3,7kW/16a. Så kan du bruge mormor-laderen uden problemer. Hvis du så vælger et 5 leder 6 kvadrat, så er kablet forberedt til en fremtidig 22kW lader (22kW/3x32A). Det sidste kræver måske en forstærkning af din el-stikledning også, men som minimum vil 11kW være muligt.
Opel Corsa-E 50kWh 2020
VW Passat 1,5 tsi - 2020
VW Passat 1,5 tsi - 2020
-
- Medlem
- Indlæg: 681
- Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg - DK
- Has thanked: 155 times
- Been thanked: 114 times
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
‘Mormor’ laderen til en ny Mii er mig bekendt kun 6A/1,4kW så det svarer til hvad du kontinuerligt kan trække fra en helt almindelig stikkontakt.
Hvis du derfor allerede har en udendørs stikk. med korrekt og funktionel jordben så ville jeg ikke gøre yderligere.
Skal der trækkes nyt kabel for at lave en stikkontakt så ville jeg også trække noget 5G6 så det var forberedt til min 11kW.
Hvis du derfor allerede har en udendørs stikk. med korrekt og funktionel jordben så ville jeg ikke gøre yderligere.
Skal der trækkes nyt kabel for at lave en stikkontakt så ville jeg også trække noget 5G6 så det var forberedt til min 11kW.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 46
- Tilmeldt: 19. nov 2018, 23:13
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 17 times
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
Der skal selvfølgelig laves en separat gruppe til denne stikkontakt / ladeboks uanset hvilken vi beslutter os for, så kunne selvfølgelig bare gøre alt klar til en ladeboks og se tiden an.Minaldo skrev: ↑13. okt 2020, 07:28Hvad med at få trukket et nyt kabel fra eltavlen til en dedikeret stikkontakt som kan holde til længere tids belastning ved 3,7kW/16a. Så kan du bruge mormor-laderen uden problemer. Hvis du så vælger et 5 leder 6 kvadrat, så er kablet forberedt til en fremtidig 22kW lader (22kW/3x32A). Det sidste kræver måske en forstærkning af din el-stikledning også, men som minimum vil 11kW være muligt.
2019 VW Touran Highline 1.5 TSI DSG
2020 Seat Mii electric Plus
2020 Seat Mii electric Plus
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2061
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 494 times
- Been thanked: 252 times
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
Få lavet et kraft stik i din carport/garage og køb en mormorlader der kan lade med 3,7 kW (16a 230v) så er du godt og billigt kørende. Du skal også have et bestemt relæ i din eltavle af sikkerhedsmæssige årsager. God fornøjelse
- These users thanked the author donfetaful for the post:
- BrianDS
Kør og vær glad 🛻
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 46
- Tilmeldt: 19. nov 2018, 23:13
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 17 times
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
Der står den lader på 80% på 13 timer via en 2,3 kW stikkontakt, men har ikke meget forstand på om det så reelt kun er 1,4kW den trækkermagre skrev: ↑13. okt 2020, 07:40‘Mormor’ laderen til en ny Mii er mig bekendt kun 6A/1,4kW så det svarer til hvad du kontinuerligt kan trække fra en helt almindelig stikkontakt.
Hvis du derfor allerede har en udendørs stikk. med korrekt og funktionel jordben så ville jeg ikke gøre yderligere.
Skal der trækkes nyt kabel for at lave en stikkontakt så ville jeg også trække noget 5G6 så det var forberedt til min 11kW.
2019 VW Touran Highline 1.5 TSI DSG
2020 Seat Mii electric Plus
2020 Seat Mii electric Plus
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6021
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
Hvis man kører 6A kontinuert så er man lige på grænsen konstant med en almindelig 3-benet stikkontaktmagre skrev:‘Mormor’ laderen til en ny Mii er mig bekendt kun 6A/1,4kW så det svarer til hvad du kontinuerligt kan trække fra en helt almindelig stikkontakt.
Hvis du derfor allerede har en udendørs stikk. med korrekt og funktionel jordben så ville jeg ikke gøre yderligere.
Skal der trækkes nyt kabel for at lave en stikkontakt så ville jeg også trække noget 5G6 så det var forberedt til min 11kW.
https://www.sik.dk/erhverv/elinstallati ... g-el-biler#
Jeg ville som minimum få lavet et kraftstik med det rette relæ (fejlstrømsafbryder), RCD Type A, så den får sin egen gruppe, sin egen fejlstrømsafbryder og sin egen “stikkontakt”, så er man sikret forholdsvist godt i forhold til resten af elinstallationen - og det er lavet “rigtigt”, vil man så have en ladeboks på, så skal den bare tilsluttes denne installation.
Det kan så være at det er næsten ligeså billigt at få lavet ladeboksen, jeg kender dog ikke priserne.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 524
- Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 110 times
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
"Jeg ville som minimum få lavet et kraftstik med det rette relæ (fejlstrømsafbryder), RCD Type A, så den får sin egen gruppe, sin egen fejlstrømsafbryder og sin egen “stikkontakt”" + en Bi-måler samlet pris kr. 3750 - det har jeg lige fået lavet til min Ford Kuga Hybrid - så venter jeg bare på at må lade igen
ID.5 PRO Performance 2022
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 71
- Tilmeldt: 10. feb 2013, 13:23
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 0
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
Jeg tror at standard-/mormorladeren til up/Mii er 2,3kW/10a. Det fremgår i hvert fald af denne som hører til en E-up.
En 16a udgave kan fås til små 2000 på nettet.
En 16a udgave kan fås til små 2000 på nettet.
- Vedhæftede filer
-
- E0E55C94-B19A-47C2-AB4E-92C8B450E20A.png (927.68 KiB) Vist 3850 gange
Opel Corsa-E 50kWh 2020
VW Passat 1,5 tsi - 2020
VW Passat 1,5 tsi - 2020
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 46
- Tilmeldt: 19. nov 2018, 23:13
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 17 times
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
Tak for de mange svar, umildbart lyder det til at vi i første omgang bare skal få lavet en sikret og fremtidssikret forbindelse med en kontakt og så se tiden an om vi kan leve med ladehastighederne og ellers skifte til en ladeboks.
Havde håbet der var nogen som havde en mikro elbil som kunne have svaret på hvad deres erfaringer er med mormor laderen kontra ladeboks. Men ser ud til jeg må danne mig mine egne erfaringer
Ville også være fedt hvis nogen har erfaringer med egne ladeboks, om der er nogen specifikke mærker som er gode eller man skal holde sig fra.
Igen tusinde tak for input til jer alle.
Havde håbet der var nogen som havde en mikro elbil som kunne have svaret på hvad deres erfaringer er med mormor laderen kontra ladeboks. Men ser ud til jeg må danne mig mine egne erfaringer
Ville også være fedt hvis nogen har erfaringer med egne ladeboks, om der er nogen specifikke mærker som er gode eller man skal holde sig fra.
Igen tusinde tak for input til jer alle.
2019 VW Touran Highline 1.5 TSI DSG
2020 Seat Mii electric Plus
2020 Seat Mii electric Plus
-
- Medlem
- Indlæg: 681
- Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg - DK
- Has thanked: 155 times
- Been thanked: 114 times
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
Min erfaring stammer fra da jeg sidst havde Superb’n til service; der havde jeg en 2020 model E-Up! som lånebil og der fulgte en 6A ‘mormor’ lader med hvor der stod VW overalt.
Det gik jeg ud fra var standard
Jeg er klar over at 6A per definition er grænsen for kontinuerligt belastning af en alm. 3 benet stikk. (Ikke CEE) men så længe det går på papiret så bør det også gå IRL.
Mig bekendt så kræver en ‘mormor’ lader ikke anden HPFI end hvad der kræves for en alm. husstand. Og den kræver helt sikkert ikke en seperat gruppe hvis den er 6A.
Man “kan” gøre meget men til en E-Up! hvor budgettet/behovet nødvendigvis ikke kræver en 11kW lader så kan man lovligt og sikkert slippe om med mindre end luksusløsningen
Det gik jeg ud fra var standard
Jeg er klar over at 6A per definition er grænsen for kontinuerligt belastning af en alm. 3 benet stikk. (Ikke CEE) men så længe det går på papiret så bør det også gå IRL.
Mig bekendt så kræver en ‘mormor’ lader ikke anden HPFI end hvad der kræves for en alm. husstand. Og den kræver helt sikkert ikke en seperat gruppe hvis den er 6A.
Man “kan” gøre meget men til en E-Up! hvor budgettet/behovet nødvendigvis ikke kræver en 11kW lader så kan man lovligt og sikkert slippe om med mindre end luksusløsningen
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6021
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
Du må lade med 6A i op til to timer, i en almindelig stikkontakt, skal du lade længere skal du have en egnet installationmagre skrev:Min erfaring stammer fra da jeg sidst havde Superb’n til service; der havde jeg en 2020 model E-Up! som lånebil og der fulgte en 6A ‘mormor’ lader med hvor der stod VW overalt.
Det gik jeg ud fra var standard
Jeg er klar over at 6A per definition er grænsen for kontinuerligt belastning af en alm. 3 benet stikk. (Ikke CEE) men så længe det går på papiret så bør det også gå IRL.
Mig bekendt så kræver en ‘mormor’ lader ikke anden HPFI end hvad der kræves for en alm. husstand. Og den kræver helt sikkert ikke en seperat gruppe hvis den er 6A.
Man “kan” gøre meget men til en E-Up! hvor budgettet/behovet nødvendigvis ikke kræver en 11kW lader så kan man lovligt og sikkert slippe om med mindre end luksusløsningen
Når man så skal til at lave noget, så kan man ligeså godt forberede det ordentligt, også selvom der bare sidder et CEE stik i enden
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 188
- Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 37 times
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
Du tror det er bil nr 2, men når først du har kørt i den, så bliver den hurtigt bil nr 1 (eller tæt på givet at det er en Up ).
Da jeg købte min elbil (dog af andet mærke) måtte jeg brugte mormor-laderen den første måneds tid indtil min elektriker var tilbage fra ferie. Jeg brugte husets nyeste stikkontakt sat op til vores tørretumbler. Den blev godt lun af at trække 6A i lang tid... Min mormorlader kan klare 16A, men så højt nåede jeg aldrig op inden jeg blev for nervøs.
Hvis du alligevel skal have en elektriker ud, så kan du ligeså godt få lavet en 11kw installation, så du er klar til at skifte næste bil ud.
Da jeg købte min elbil (dog af andet mærke) måtte jeg brugte mormor-laderen den første måneds tid indtil min elektriker var tilbage fra ferie. Jeg brugte husets nyeste stikkontakt sat op til vores tørretumbler. Den blev godt lun af at trække 6A i lang tid... Min mormorlader kan klare 16A, men så højt nåede jeg aldrig op inden jeg blev for nervøs.
Hvis du alligevel skal have en elektriker ud, så kan du ligeså godt få lavet en 11kw installation, så du er klar til at skifte næste bil ud.
- These users thanked the author yBFoxb8N6P for the post:
- BrianDS
Elbilsejer
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 110
- Tilmeldt: 5. dec 2013, 20:24
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 8 times
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
Jeg forstår ikke helt det med 6A kontinuerligt og stikontakter der bliver lune.
Jeg har en udendørs OPUS 74 stikkontakt hvor der sidder en 3KW elvarmer som ofte kører i mange timer. Hverken 3x1,5mm tilledning, stikkontakt eller ledning bliver varme. Og det er trods alt ~13A ved 230V.
Jeg har en udendørs OPUS 74 stikkontakt hvor der sidder en 3KW elvarmer som ofte kører i mange timer. Hverken 3x1,5mm tilledning, stikkontakt eller ledning bliver varme. Og det er trods alt ~13A ved 230V.
Superb Combi 2020 150HK TDI, DSG7 Business Executive. Webasto fyr.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6021
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
Det er heller ikke indenfor anbefalingerne fra sikkerhedsstyrelsen, du skal have en dedikeret installation til kontinuert 13Amrwee skrev:Jeg forstår ikke helt det med 6A kontinuerligt og stikontakter der bliver lune.
Jeg har en udendørs OPUS 74 stikkontakt hvor der sidder en 3KW elvarmer som ofte kører i mange timer. Hverken 3x1,5mm tilledning, stikkontakt eller ledning bliver varme. Og det er trods alt ~13A ved 230V.
Det kan være dit udendørs stik bedre kan holde til det, jeg ville dog være bekymret for at bruge det
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 427
- Tilmeldt: 2. jul 2011, 19:56
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vejen
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 17 times
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
Jeg har ladet med mormor lader i næsten 1 år nu. Har prøvet i et sommerhus hvor den slå fra, da stikket var for dårligt. Da strømmen blev sat ned til 6A var der ingen problemer. Der er i stikket på laderen temperatur overvågning som selv slår fra hvis den bliver varm. Hvis kontakten er af ældre dato ville jeg nok skifte den til en som er mærket 16A.
Har også tidligere gjort det med en Nissan Leaf.
https://www.sik.dk/privat/gor-det-sikke ... kkontakter
Har også tidligere gjort det med en Nissan Leaf.
https://www.sik.dk/privat/gor-det-sikke ... kkontakter
Tesla model 3 Performance
Hyundai Ioniq 38kWh
Hyundai Ioniq 38kWh
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6021
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
Det er ikke laderen jeg ville være bekymret for, nærmere hvad der sker i en skjult elinstallation.JGGH skrev:Jeg har ladet med mormor lader i næsten 1 år nu. Har prøvet i et sommerhus hvor den slå fra, da stikket var for dårligt. Da strømmen blev sat ned til 6A var der ingen problemer. Der er i stikket på laderen temperatur overvågning som selv slår fra hvis den bliver varm. Hvis kontakten er af ældre dato ville jeg nok skifte den til en som er mærket 16A.
Har også tidligere gjort det med en Nissan Leaf.
https://www.sik.dk/privat/gor-det-sikke ... kkontakter
Jeg er godt nok ikke elektriker, men jeg har set min del af smeltede samlemuffer og sorte membrandåser, ledninger med smeltet isolering samt stikkontakter med tydelige brændemærker og sorte ledninger bagved.
At det går godt at man “overskrider” anbefalingerne er ikke ens betydende med det bliver ved med at gå godt.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 681
- Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg - DK
- Has thanked: 155 times
- Been thanked: 114 times
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
For en alm. hus installation gælder det netop at 6A er grænsen for hvad man må belaste med kontinuerligt.
Er ‘mormor’ laderen kraftigere end det skal der laves en kraftigere dimensioneret installation, det er korrekt.
Som jeg skrev tidligere, den lader der fulgte med den E-Up! jeg havde lånt var på 6A.
Den må man lade med 24/7/365.
Hvis TS har en kraftigere model skal han være opmærksom på at man ikke lovligt kan anvende den i længere end 2 timer ad gangen.
Er ‘mormor’ laderen kraftigere end det skal der laves en kraftigere dimensioneret installation, det er korrekt.
Som jeg skrev tidligere, den lader der fulgte med den E-Up! jeg havde lånt var på 6A.
Den må man lade med 24/7/365.
Hvis TS har en kraftigere model skal han være opmærksom på at man ikke lovligt kan anvende den i længere end 2 timer ad gangen.
- These users thanked the author magre for the post:
- Passatg 3c
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 110
- Tilmeldt: 5. dec 2013, 20:24
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 8 times
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
Alle vores udendørs stikkontakter kører med dedikerede gruppeafbrydere (Netop grundet sandsynligheden for højt forbrug). Men jeg kan godt se udfordringen hvis man ikke kender installationen og/eller der er mange samlinger.BrianDS skrev: ↑13. okt 2020, 20:29Det er heller ikke indenfor anbefalingerne fra sikkerhedsstyrelsen, du skal have en dedikeret installation til kontinuert 13Amrwee skrev:Jeg forstår ikke helt det med 6A kontinuerligt og stikontakter der bliver lune.
Jeg har en udendørs OPUS 74 stikkontakt hvor der sidder en 3KW elvarmer som ofte kører i mange timer. Hverken 3x1,5mm tilledning, stikkontakt eller ledning bliver varme. Og det er trods alt ~13A ved 230V.
Det kan være dit udendørs stik bedre kan holde til det, jeg ville dog være bekymret for at bruge det
Men overordnet set, kan man jo "bare" få elektrikeren til at trække et dedikeret 2.5mm kabel til et dedikeret udtag, hvis man vil være helt sikker.
Senest rettet af mrwee 14. okt 2020, 07:57, rettet i alt 1 gang.
Superb Combi 2020 150HK TDI, DSG7 Business Executive. Webasto fyr.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6021
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
Ok, så er det jo også lavet til detmrwee skrev:Alle vores udendørs stikkontakter kører med dedikerede gruppeafbrydere (Netop grundet sandsynligheden for højt forbrug). Men jeg kan godt se udfordringen hvis man ikke kender installationen og/eller der er mange samlinger.BrianDS skrev: ↑13. okt 2020, 20:29Det er heller ikke indenfor anbefalingerne fra sikkerhedsstyrelsen, du skal have en dedikeret installation til kontinuert 13Amrwee skrev:Jeg forstår ikke helt det med 6A kontinuerligt og stikontakter der bliver lune.
Jeg har en udendørs OPUS 74 stikkontakt hvor der sidder en 3KW elvarmer som ofte kører i mange timer. Hverken 3x1,5mm tilledning, stikkontakt eller ledning bliver varme. Og det er trods alt ~13A ved 230V.
Det kan være dit udendørs stik bedre kan holde til det, jeg ville dog være bekymret for at bruge det
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 46
- Tilmeldt: 19. nov 2018, 23:13
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 17 times
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
Vi endte med at købe ladeboksen fra easee.
Nem installation og lavet på sin egen gruppe. Med den indbyggede beskyttelse var udgiften ikke meget større end boksens pris.
Tak for jeres meninger og råd.
Nem installation og lavet på sin egen gruppe. Med den indbyggede beskyttelse var udgiften ikke meget større end boksens pris.
Tak for jeres meninger og råd.
2019 VW Touran Highline 1.5 TSI DSG
2020 Seat Mii electric Plus
2020 Seat Mii electric Plus
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
Smart at hvis man har flere easee udtag, så kan de selv finde ud af at load balancere i forhold til installationen.
Den ser ikke helt dum ud den boks.
/Søren.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 300
- Tilmeldt: 14. sep 2010, 08:04
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 16 times
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
Nogen der ved om man kan bruge dem hvis man får refusion af elafgift pga elvarme?
Der er nemlig mange der ikke kan håndtere det hvis man har solceller eller får refusion. Alternativet er clever de kan håndtere det men de er ikke nødvendigvis de bedste.
Der er nemlig mange der ikke kan håndtere det hvis man har solceller eller får refusion. Alternativet er clever de kan håndtere det men de er ikke nødvendigvis de bedste.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2001
- Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 486 times
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
Jeg har valgt Clever af samme årsag, da jeg har jordvarme og får refusion.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 250 times
Re: Hjemmeopladning af elbiler - råd søges
Ja, det er vist eneste mulighed på nuværende tidspunkt.superbeszzz skrev: ↑25. nov 2020, 08:36Jeg har valgt Clever af samme årsag, da jeg har jordvarme og får refusion.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)