Run On Flat - Behøves jeg så ikke et reservehjul?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
JensJ300
Nyt medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 18. jan 2015, 14:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Run On Flat - Behøves jeg så ikke et reservehjul?

Indlæg af JensJ300 » 15. okt 2020, 13:22

Jeg har Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 dæk på min Citigo. Jeg kan se de har en funktion som hedder Run On Flat, som Goodyear beskriver således:

Med vores revolutionerende RunOnFlat-teknologi kan du køre op til 80 km/t på et fladt dæk. Så der er ingen grund til at skifte dæk i vejsiden, og der er en reduceret risiko for eksplosioner på motorvejen.https://www.goodyear.eu/da_dk/consumer/ ... EASG2.html

Tror I det betyder at jeg ikke behøves at køre rundt med et reservehjul i min Citigo?

Er der nogen der har erfaringer med Run On Flat?

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4437 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Run On Flat - Behøves jeg så ikke et reservehjul?

Indlæg af DanielB12 » 15. okt 2020, 13:30

Kommer vel an på hvor længe du kan køre på det - uanset hvad så ødelægger du nok dækket, selv ved et lille hul. Ved dog ikke om man overhovedet lapper dæk i dag. Til en citigo er det nok begrænset hvad et nyt dæk koster.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Run On Flat - Behøves jeg så ikke et reservehjul?

Indlæg af xbn » 15. okt 2020, 14:12

En af mine kollegaer punkterede på alle 4 hjul for nyligt, der fungerede runflat fint, omend han kørte meget langsomt og på småveje hen til mekanikeren.
Billede

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4437 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Run On Flat - Behøves jeg så ikke et reservehjul?

Indlæg af DanielB12 » 15. okt 2020, 14:17

xbn skrev:
15. okt 2020, 14:12
En af mine kollegaer punkterede på alle 4 hjul for nyligt, der fungerede runflat fint, omend han kørte meget langsomt og på småveje hen til mekanikeren.
Hvordan bar han sig dog ad med det?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1375
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 393 times
Been thanked: 478 times

Re: Run On Flat - Behøves jeg så ikke et reservehjul?

Indlæg af Monze1980 » 15. okt 2020, 14:33

Mener der er en kerne indeni som den så kører på ved fladt dæk.
Men ja det skal nok skiftes ud efterfølgende. Men ved det ikke.

Det er pænt smart.


Sent from my iPhone using Tapatalk
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Run On Flat - Behøves jeg så ikke et reservehjul?

Indlæg af xbn » 15. okt 2020, 15:00

DanielB12 skrev:
15. okt 2020, 14:17
xbn skrev:
15. okt 2020, 14:12
En af mine kollegaer punkterede på alle 4 hjul for nyligt, der fungerede runflat fint, omend han kørte meget langsomt og på småveje hen til mekanikeren.
Hvordan bar han sig dog ad med det?
Han byttede bil med sin far en dag, og faren kørte på en industriaffaldsplads og kørte rundt i metalspåner.
Billede

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1247
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 641 times

Re: Run On Flat - Behøves jeg så ikke et reservehjul?

Indlæg af VWAU » 15. okt 2020, 15:01

Smart?
Kortere levetid.

"Reduced tread wear: A 2013 study by J.D. Power found that people replaced their run-flat tires an average of 6,000 miles sooner than owners using conventional tires. Opinions differ on the reason, but one theory is that tiremakers put a soft tread compound on a run-flat tire to counter the hard ride"

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1260
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1098 times
Been thanked: 487 times

Re: Run On Flat - Behøves jeg så ikke et reservehjul?

Indlæg af Target » 15. okt 2020, 16:09

JensJ300 skrev:
15. okt 2020, 13:22
Tror I det betyder at jeg ikke behøves at køre rundt med et reservehjul i min Citigo?

Er der nogen der har erfaringer med Run On Flat?
Ja det er præcis hvad det betyder. :-) Så længe du selvfølgelig holder dig inden for hastighedsgrænsen og kører på værksted hurtigst muligt og får skiftet dæk.

Jeg har lidt erfaringer med run-flat dæk, dog fra en BMW. Hvis man kører sportsligt til så kan man godt mærke forskel på om det er et almindeligt dæk eller et run-flat. Run-flat er lidt stivere i det, og man mister lidt af den sideværts fleksibilitet der er i et normalt dæk.
Men i en Citigo mærker man nok ikke nogen forskel. :-D

Jeg har dog aldrig prøvet at punktere på sådan et dæk, så den del har jeg ikke erfaringer med.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
sto
Nyt medlem
Indlæg: 119
Tilmeldt: 11. feb 2011, 16:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: Run On Flat - Behøves jeg så ikke et reservehjul?

Indlæg af sto » 16. okt 2020, 06:10

Hvis man vil udnytte ROF teknologi skal man have AKTIV TPMS.
Registrering af trykfald ved hjælp af ABS ringe er ikke nok - hjuldiameter/omkreds
ændres ikke ved punktering af ROF dæk og så får man ikke besked at trykket er faldet.
Dermed risikerer man at dækket falder fra fælgen hvis man kører over den anbefalede
hastighed (80 km/h).
Kort sagt - hvis du ikke har TPMS ventiler på dine hjul (samt overvågning ), får du ikke
nogen glæde af ROF dæk
These users thanked the author sto for the post:
DanielB12
..................................................................................................................................
Mercedes C220d W205 2017
BMW 520d G30 2020
BMW 320d F31 2019
Škoda Fabia 1.0 TSI 95 2018

Tidl.biler:
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 150 4x4 2018
Passat Variant Highline 1,4 TSI 150 ACT 2018
Golf VII 1,6 TDI BMT Trendline 2013
Superb Combi Executive 110 Edition 2,0 TDI 140 2015
m.fl. VAG

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1260
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1098 times
Been thanked: 487 times

Re: Run On Flat - Behøves jeg så ikke et reservehjul?

Indlæg af Target » 16. okt 2020, 06:52

sto skrev:
16. okt 2020, 06:10
Hvis man vil udnytte ROF teknologi skal man have AKTIV TPMS.
Registrering af trykfald ved hjælp af ABS ringe er ikke nok - hjuldiameter/omkreds
Jeg har ikke nogen grund til at betvivle din påstånd, du kan meget vel have ret.
Men har du noget dokumentation på det? Jeg troede faktisk at ABS sensorerne også ville kunne opfange det, da de, i hvert fald på min Superb, er ret følsomme overfor trykfald.
Og jeg ville faktisk formode, at dæktrykket alt andet lige har noget at sige i run-flat dæk.
Men jeg kan sagtens tage fejl. :-)
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1375
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 393 times
Been thanked: 478 times

Re: Run On Flat - Behøves jeg så ikke et reservehjul?

Indlæg af Monze1980 » 16. okt 2020, 06:52

Jeg er faktisk ret sikker på at run flat rent lovmæssigt kræver, at der er TPMS i den bil de sidder på.
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

JKBP
Nyt medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: Run On Flat - Behøves jeg så ikke et reservehjul?

Indlæg af JKBP » 16. okt 2020, 07:16

Monze1980 skrev:Jeg er faktisk ret sikker på at run flat rent lovmæssigt kræver, at der er TPMS i den bil de sidder på.
Man kan sagtens nøjes med ABS registrering. Dækket ændrer rulleomkreds i en sådan grad at det ikke er noget problem at opdage. Mange biler kører med ROF dæk standard uden TPMS.

Sendt fra min SM-G981B med Tapatalk


Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 218 times

Re: Run On Flat - Behøves jeg så ikke et reservehjul?

Indlæg af Henrik2800 » 16. okt 2020, 07:31

Target skrev:
16. okt 2020, 06:52
sto skrev:
16. okt 2020, 06:10
Hvis man vil udnytte ROF teknologi skal man have AKTIV TPMS.
Registrering af trykfald ved hjælp af ABS ringe er ikke nok - hjuldiameter/omkreds
Jeg har ikke nogen grund til at betvivle din påstånd, du kan meget vel have ret.
Men har du noget dokumentation på det? Jeg troede faktisk at ABS sensorerne også ville kunne opfange det, da de, i hvert fald på min Superb, er ret følsomme overfor trykfald.
Og jeg ville faktisk formode, at dæktrykket alt andet lige har noget at sige i run-flat dæk.
Men jeg kan sagtens tage fejl. :-)
Fra EU: (ved run-flat skal der være overvågning)

Enjoy :)

Ved køretøjer udstyret med sikkerhedsdæk/selvbærende dæk eller sikkerhedsdæksystem/udvidet
mobilitetssystem skal køretøjet også have monteret et run-flat-advarselssystem (som defineret i
punkt 2.13), som fungerer i et hastighedsområde fra 40 km/h til køretøjets konstruktivt bestemte
tophastighed, og som opfylder forskrifterne i punkt 5.1.6.1 til 5.1.6.6. Hvis køretøjet imidlertid er
monteret med et dæktryksovervågningssystem, der opfylder forskrifterne i punkt 5.3, er yderligere
montering af et run-flat-advarselssystem ikke påkrævet.

Fuld tekst;
https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Le ... 040:DA:PDF
These users thanked the author Henrik2800 for the post:
Target
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1260
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1098 times
Been thanked: 487 times

Re: Run On Flat - Behøves jeg så ikke et reservehjul?

Indlæg af Target » 16. okt 2020, 07:48

Henrik2800 skrev:
16. okt 2020, 07:31
Fra EU: (ved run-flat skal der være overvågning)

Enjoy :)

Ved køretøjer udstyret med sikkerhedsdæk/selvbærende dæk eller sikkerhedsdæksystem/udvidet
mobilitetssystem skal køretøjet også have monteret et run-flat-advarselssystem (som defineret i
punkt 2.13), som fungerer i et hastighedsområde fra 40 km/h til køretøjets konstruktivt bestemte
tophastighed, og som opfylder forskrifterne i punkt 5.1.6.1 til 5.1.6.6. Hvis køretøjet imidlertid er
monteret med et dæktryksovervågningssystem, der opfylder forskrifterne i punkt 5.3, er yderligere
montering af et run-flat-advarselssystem ikke påkrævet.

Fuld tekst;
https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Le ... 040:DA:PDF
Perfekt. :-D Bedre dokumentation kan man vel næppe bede om.
Jeg antager at et system alene baseret på ABS sensorerne alene ikke lever op til kravene i punkt 2.1.3.
Men det kunne være meget sjovt/interessant at se om ABS sensorerne ikke alligevel ville slå ud på det. Men det er nok bare min syge nysgerrighed. :lol:
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
SylleGS
Medlem
Indlæg: 530
Tilmeldt: 22. dec 2011, 21:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 6 times
Been thanked: 21 times

Re: Run On Flat - Behøves jeg så ikke et reservehjul?

Indlæg af SylleGS » 16. okt 2020, 09:59

Jeg har erfaring med runflat, grundet at jeg har arbejdet med BMW i +10 år.
Det forholder sig sådan at for at køre med runflat skal der være et overvågningssystem. Dog er det fint med ABS sensor overvågningen. Hvis man køre på runflat og ikke har noget overvågningssystem, kan man jo risikere at dækket kører for længe med en punktering og derfor går til under kørsel og forsager en skade. Man må køre op til 80 km på et punkteret runflat dæk, og op til 80 km/t.
Dækkene er generelt stivere i siderne, grundet teknologien. Samt de er en del tungere.
Dog et meget smart system.
Det anbefales ikke at lappe et runflat dæk, da men derved ikke ved hvor længe dækket har tilbage i runflat funktionen. Derfor skal det altid skiftes, hvis det punktere.

BMW har brugt Runflat siden 2003 og der er mange modeller der er født på runflat dæk, som ikke har TPMS. Det blev først standard udstyr på en BMW i marts 2014.

Håber dette er svar nok. Ellers så sig til.
These users thanked the author SylleGS for the post (total 3):
DanielB12TargetThe Micktrix / Dk
Vh. Andreas S

Nuværende bil - Seat Leon Cupra ST 300 4Drive + VW Passat Variant 1.4 TSI DSG 2017 (fruens)
Tidl. biler - Skoda Octavia RS220 DSG Combi 2015 - VW Golf 7 GTI Performance DSG 2015 - Seat Altea FR 2.0 TFSI DSG

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 153 times

Re: Run On Flat - Behøves jeg så ikke et reservehjul?

Indlæg af Tor Morrison » 16. okt 2020, 11:19

Henrik2800 skrev:
16. okt 2020, 07:31
Target skrev:
16. okt 2020, 06:52
sto skrev:
16. okt 2020, 06:10
Hvis man vil udnytte ROF teknologi skal man have AKTIV TPMS.
Registrering af trykfald ved hjælp af ABS ringe er ikke nok - hjuldiameter/omkreds
Jeg har ikke nogen grund til at betvivle din påstånd, du kan meget vel have ret.
Men har du noget dokumentation på det? Jeg troede faktisk at ABS sensorerne også ville kunne opfange det, da de, i hvert fald på min Superb, er ret følsomme overfor trykfald.
Og jeg ville faktisk formode, at dæktrykket alt andet lige har noget at sige i run-flat dæk.
Men jeg kan sagtens tage fejl. :-)
Fra EU: (ved run-flat skal der være overvågning)

Enjoy :)

Ved køretøjer udstyret med sikkerhedsdæk/selvbærende dæk eller sikkerhedsdæksystem/udvidet
mobilitetssystem skal køretøjet også have monteret et run-flat-advarselssystem (som defineret i
punkt 2.13), som fungerer i et hastighedsområde fra 40 km/h til køretøjets konstruktivt bestemte
tophastighed, og som opfylder forskrifterne i punkt 5.1.6.1 til 5.1.6.6. Hvis køretøjet imidlertid er
monteret med et dæktryksovervågningssystem, der opfylder forskrifterne i punkt 5.3, er yderligere
montering af et run-flat-advarselssystem ikke påkrævet.

Fuld tekst;
https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Le ... 040:DA:PDF
Der står intet om at TPMS vha. ABS ikke kan anvendes.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 218 times

Re: Run On Flat - Behøves jeg så ikke et reservehjul?

Indlæg af Henrik2800 » 16. okt 2020, 11:52

Der er metode-frihed.

5.3.2.1. Dæktryksovervågningssystemet prøves efter prøvningsproceduren i punkt 2.6.1 i bilag 5. Ved
denne prøvning skal dæktryksovervågningssystemet tænde det i punkt 5.3.5 beskrevne advarselssignal senest 10 minutter efter, at dæktrykket ved kørsel for et af køretøjets dæk er reduceret med
20 % eller har nået et laveste tryk på 150 kPa, afhængig af, hvad der er højest.


Umiddelbart er det nok svært, at lave et system som via ABS kan give alarm ved 20% trykfald. F.eks. ved 2,5 -> 2,0 bar.
Så biler med "run flat" efter den nye ordning, dvs. efter 2010 + overgangsordning, vil nok have aktiv TPMS.
Samt en typegodkendelse som angiver at "run flat" kan anvendes.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1260
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1098 times
Been thanked: 487 times

Re: Run On Flat - Behøves jeg så ikke et reservehjul?

Indlæg af Target » 16. okt 2020, 15:03

Henrik2800 skrev:
16. okt 2020, 11:52
Umiddelbart er det nok svært, at lave et system som via ABS kan give alarm ved 20% trykfald. F.eks. ved 2,5 -> 2,0 bar.
Det passer ganske fint med, at min Superb advarer ved 20% tryktab. De seneste 4-5 uger har jeg fået en alarm cirka en gang om ugen om, at mit højre fordæk har for lavt tryk. Og det passer med at trykket er faldet fra 2,7 bar til 2,1 bar, når jeg så fylder luft i.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Run On Flat - Behøves jeg så ikke et reservehjul?

Indlæg af Morten Hedensted » 16. okt 2020, 15:45

Henrik2800 skrev:Der er metode-frihed.

5.3.2.1. Dæktryksovervågningssystemet prøves efter prøvningsproceduren i punkt 2.6.1 i bilag 5. Ved
denne prøvning skal dæktryksovervågningssystemet tænde det i punkt 5.3.5 beskrevne advarselssignal senest 10 minutter efter, at dæktrykket ved kørsel for et af køretøjets dæk er reduceret med
20 % eller har nået et laveste tryk på 150 kPa, afhængig af, hvad der er højest.


Umiddelbart er det nok svært, at lave et system som via ABS kan give alarm ved 20% trykfald. F.eks. ved 2,5 -> 2,0 bar.
Så biler med "run flat" efter den nye ordning, dvs. efter 2010 + overgangsordning, vil nok have aktiv TPMS.
Samt en typegodkendelse som angiver at "run flat" kan anvendes.
Run flat er vel det en del nye VW modeller leveres med i dag. Mig bekendt er de ikke med TPMS.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
Target
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1898
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 334 times
Been thanked: 214 times

Re: Run On Flat - Behøves jeg så ikke et reservehjul?

Indlæg af The Micktrix / Dk » 16. okt 2020, 16:57

sto skrev:
16. okt 2020, 06:10
Hvis man vil udnytte ROF teknologi skal man have AKTIV TPMS.
Registrering af trykfald ved hjælp af ABS ringe er ikke nok - hjuldiameter/omkreds
ændres ikke ved punktering af ROF dæk og så får man ikke besked at trykket er faldet.
Dermed risikerer man at dækket falder fra fælgen hvis man kører over den anbefalede
hastighed (80 km/h).
Kort sagt - hvis du ikke har TPMS ventiler på dine hjul (samt overvågning ), får du ikke
nogen glæde af ROF dæk
Det en gang vrøvl.

Bmw har kørt med det i mange år.

Den måler på Abs´en og det funger 100 % De nye har self TPMS os.

Har punktert med RunFlat og du mærker det ikke. Fordi de er så stive i karkassen.

Dem der har prøvet og mærke på et RunFlat dæk ved hvor stiv det er. Det er som sten hehe.

Undervogn på Bmw skulle i følge dem værre sat op til og kører med et RunFlat dæk. Så der er kompensiteret for det i undervogen.
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Brugeravatar
sto
Nyt medlem
Indlæg: 119
Tilmeldt: 11. feb 2011, 16:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: Run On Flat - Behøves jeg så ikke et reservehjul?

Indlæg af sto » 17. okt 2020, 19:33

The Micktrix / Dk skrev:
16. okt 2020, 16:57
Det en gang vrøvl.

Bmw har kørt med det i mange år.

Den måler på Abs´en og det funger 100 % De nye har self TPMS os.

Har punktert med RunFlat og du mærker det ikke. Fordi de er så stive i karkassen.

Dem der har prøvet og mærke på et RunFlat dæk ved hvor stiv det er. Det er som sten hehe.

Undervogn på Bmw skulle i følge dem værre sat op til og kører med et RunFlat dæk. Så der er kompensiteret for det i undervogen.
:lol: :lol: :lol:
Jeg siger ikke "VRØVL" og jeg kører selv en BMW 8-)
..................................................................................................................................
Mercedes C220d W205 2017
BMW 520d G30 2020
BMW 320d F31 2019
Škoda Fabia 1.0 TSI 95 2018

Tidl.biler:
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 150 4x4 2018
Passat Variant Highline 1,4 TSI 150 ACT 2018
Golf VII 1,6 TDI BMT Trendline 2013
Superb Combi Executive 110 Edition 2,0 TDI 140 2015
m.fl. VAG

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1898
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 334 times
Been thanked: 214 times

Re: Run On Flat - Behøves jeg så ikke et reservehjul?

Indlæg af The Micktrix / Dk » 17. okt 2020, 19:51

sto skrev:
The Micktrix / Dk skrev:
16. okt 2020, 16:57
Det en gang vrøvl.

Bmw har kørt med det i mange år.

Den måler på Abs´en og det funger 100 % De nye har self TPMS os.

Har punktert med RunFlat og du mærker det ikke. Fordi de er så stive i karkassen.

Dem der har prøvet og mærke på et RunFlat dæk ved hvor stiv det er. Det er som sten hehe.

Undervogn på Bmw skulle i følge dem værre sat op til og kører med et RunFlat dæk. Så der er kompensiteret for det i undervogen.
Billede Billede Billede
Jeg siger ikke "VRØVL" og jeg kører selv en BMW 8-)
Jamen det da fint Billede men det ændre ikke på hvad du skrev hehe Billede

Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk

Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"