Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.

Indlæg af thg » 20. okt 2020, 18:58

Kan man tvinge den til altid at køre kombineret el/benzin og dermed opnå de optil 83 km/l og en længere strækning og er der nogen der har en idé om hvor mange km man kan køre på kombineret el/benzin og de optil 83 km/l?

Jeg går ikke så meget op i at køre de optil 63 km på rent el, så vil jeg egentlig hellere køre langt flere km med kombineret el/benzin med de optil 83 km/l, men jeg er i tvivl om hvor meget man selv kan bestemme/indstille.

Så undrer jeg mig over at man bruger 1.4 liters TSI motoren, som jo er ret gammel og forlængst erstattet af 1.5 TSI?
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

Brugeravatar
mart!n
Aktiv medlem
Indlæg: 3092
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times
Kontakt:

Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.

Indlæg af mart!n » 20. okt 2020, 19:02

Du kan ikke køre og få de tal frem på skærmen. Det er et gennemsnit kørt over en strækning af fabrikken under komplet kontrollerede forhold på kombineret el, benzin og hybrid.
Kører man Feks 5 km på benzin hvor man kører 20 på literen og derefter 50 på el. Så har man jo snitlig kørt rigtig langt på benzin.
mart!n - Liljedahl.eu
Billede @Dub_Collective
2013 Polo 6R GT
2015 Golf 7 TSI R-Line

thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.

Indlæg af thg » 20. okt 2020, 19:10

Det var jeg nogenlunde klar over, derfor skriver jeg også optil alle steder. Det er jo ligesom en benzin/diesel bil som er opgiver til f.eks. 20 km/l men som kun går 15 km/l.

Spørgsmålet er mere om man kan tvinge den til at køre kombineret el/benzin, samt de andre ting jeg nævner?
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 465 times

Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.

Indlæg af Madmax » 20. okt 2020, 19:19

Jeg har en superb iv og jeg formoder princippet er det samme i Leon, da motorerne er mere eller mindre identiske.
Den starter altid i e-mode, og man kan via en knap i midterkonsollen skifte til hybrid mode. Så justerer bilen selv hvornår den skal køre på el/benzin.

1.4 er valgt fordi den passer bedre til hybridlinjen pt.

thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.

Indlæg af thg » 20. okt 2020, 19:22

Men når du sætter den til hybrid, så finder den selv ud af om den skal køre el/benzin, dvs. man kan ikke tvinge den til at køre kombineret hele tiden?

Hvornår kører den typisk ren el, del diesel og kombineret?
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 481 times

Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.

Indlæg af Target » 20. okt 2020, 19:30

thg skrev:
20. okt 2020, 19:22
Men når du sætter den til hybrid, så finder den selv ud af om den skal køre el/benzin, dvs. man kan ikke tvinge den til at køre kombineret hele tiden?

Hvornår kører den typisk ren el, del diesel og kombineret?
Det ville overhovedet ikke give mening at tvinge den til konstant at køre på både el og almindeligt brændstof. Det ville være spild af energi.
Ved almindelig hybrid mode så finder den jo netop selv ud af, hvornår det bedst kan betale sig at køre på el og/eller brændstof.
Iøvrigt er tallene fra WLTP, så vidt jeg ved, baseret på at man bruger alt strømmen fra batteriet, samt en kortere distance i hybridmode, og på baggrund af det beregner forbruget af brændstof. Dvs. når du kører i almindelig hybridmode, så er forbruget måske nærmere 25-30 km/l. Særligt hvis det er over længere strækninger, som du skriver.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Sace
Medlem
Indlæg: 1152
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 85 times
Been thanked: 156 times

Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.

Indlæg af Sace » 20. okt 2020, 19:38

thg skrev:
20. okt 2020, 18:58
Så undrer jeg mig over at man bruger 1.4 liters TSI motoren, som jo er ret gammel og forlængst erstattet af 1.5 TSI?
Man opgraderede 1.4 TSI’eren for at kunne fungere med hybriddrivlinjen, bla. med andre cylinderforinger etc.

Det har formentligt ikke kunne betale sig at udvikle en ny version baseret på 1.5 TSI når 1.4 TSI’eren kan opnå de ønskede resultater.
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 465 times

Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.

Indlæg af Madmax » 20. okt 2020, 19:48

Nej det er selvfølgelig enten benzin eller el. Det justerer den selv. Ofres med el i byen og op til 50-60 km/t og så slår den over på benzin derover.

Mht. 1,5 så har den også cylinder frakobling, og det spiller vidst ikke sammen med hybrid - endnu.
Igen de har udviklet 1,4 til at køre i kombination med el. Så derfor forsætter de. Den har nok været ret dyr i udvikling.
Formentlig også derfor det stadig er DSG6

thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.

Indlæg af thg » 20. okt 2020, 19:51

Kan man indstille den til ren el og så køre stærkere end 60 km/t?
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 465 times

Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.

Indlæg af Madmax » 20. okt 2020, 20:20

Ja. Op til 140. Jeg har prøvet at køre på motorvej på ren el. Så går det stærkt med at bruge strøm.

thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.

Indlæg af thg » 20. okt 2020, 20:23

Du skriver at den kører enten el eller benzin, jeg havde bare på forståelsen at man kun havde 204 hk. ved kombineret el/benzin samtidig?
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 465 times

Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.

Indlæg af Madmax » 20. okt 2020, 20:59

Korrekt. Under acceleration bruger den både el/benzin for at opnå alle 204 hk.
Men af hvad jeg ved så når du kører alm kørsel så bruger den enten eller.
Måske nogen med mere teknisk viden end mig kan præcisere det mere korrekt hvis jeg tager fejl.

Edit: Jeg kan se Skoda selv skriver det fungerer sammen i Hybrid mode.

“In Hybrid mode, both power units work together and their interplay is automatically controlled electronically. This makes the combined consumption 1.5 l of petrol per 100 km and 14.0 to 14.5 kWh per 100 km, which corresponds to CO₂ emissions of 33 to 35 g/km.”
Senest rettet af Madmax 20. okt 2020, 20:59, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.

Indlæg af GranTurismo » 20. okt 2020, 21:04

thg skrev:
20. okt 2020, 20:23
Du skriver at den kører enten el eller benzin, jeg havde bare på forståelsen at man kun havde 204 hk. ved kombineret el/benzin samtidig?
Korrekt. På Golf/Passat hedder det GTE-mode, når man tvinger den til at bruge begge dele. Jeg ved ikke hvad det hedder på en Leon.

Så vidt jeg har forstået ud fra det jeg har læst, er det mest økonomisk på lange ture at køre med benzin, når farten er konstant og så bruge el når der skal accelereres.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Roeden
Medlem
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 70 times
Been thanked: 70 times

Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.

Indlæg af Roeden » 21. okt 2020, 05:19

Hvis man ved man skal køre en del by senere på dagen så giver der vel menig at "gemme" el til det, i stedet for at brande det af på motorvejen?

Roeden
Sommer: 07' MB CLK63 Cab
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 41 times
Been thanked: 196 times

Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.

Indlæg af Jannik » 22. okt 2020, 09:16

I min Golf GTE har jeg i alt 5 driving modes.
(følgende styres via dedikeret knap ved gearstangen)
- E-mode (ren el)
- Hybrid (kombination af el/fossil)
- Battery hold (for det meste udelukkende fossil, for at gemme batterikapaciteten til senere)
- Battery charge (oplader batteriet via fossil. Meget uøkonomisk og bruges aldrig)

(har egen knap ved gearstangen)
- GTE (fuld effekt af begge drivlinjer)

Hvordan det fungerer i en Leon ved jeg ikke, men der har du helt sikkert ikke GTE mode.
Jeg er ikke helt klar over hvordan og hvornår du får den fulde effekt i en Leon. En GTE er betragtelig mere sløv i hybrid-mode sammenlignet med GTE mode.

Det skal derudover siges, at motorstyringen i GTE mode stadig meget aggressivt vil standse fossil-motoren for at spare brændstof. Derfor egner en GTE sig ikke ligefrem til banekørsel, men hvem ville også bruge den til det?
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: VW e-Golf - 04/2020
Kommende til fruen: BMW iX1 eDrive20 M-Sport m. Premium, Driving Assistant og Komfort-pakker.
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Rasbi
Nyt medlem
Indlæg: 101
Tilmeldt: 24. nov 2014, 19:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 25 times
Been thanked: 8 times

Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.

Indlæg af Rasbi » 24. okt 2020, 09:39

thg skrev:
20. okt 2020, 18:58
Kan man tvinge den til altid at køre kombineret el/benzin og dermed opnå de optil 83 km/l og en længere strækning og er der nogen der har en idé om hvor mange km man kan køre på kombineret el/benzin og de optil 83 km/l?

Jeg går ikke så meget op i at køre de optil 63 km på rent el, så vil jeg egentlig hellere køre langt flere km med kombineret el/benzin med de optil 83 km/l, men jeg er i tvivl om hvor meget man selv kan bestemme/indstille.

Så undrer jeg mig over at man bruger 1.4 liters TSI motoren, som jo er ret gammel og forlængst erstattet af 1.5 TSI?
De 83 km/l er ren salgsgas og er et tal der kommer fra at køre på rent el indtil batteriet er tomt og så kører ekstra 25 km med brændstofmotoren. Forbruget af brændstof beregnes så for den samlede distance.
These users thanked the author Rasbi for the post:
Morten Hedensted

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"