Bilafgifter 2021

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Dockdk
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. dec 2020, 08:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af Dockdk » 5. dec 2020, 08:31

Er der nogle der er skarpe på de nye afgifter :slight_smile:
Har lige købt den nye Audi a3 plug-in hybrid for 1 uge siden, og kan ikke helt gennemskue om den vil stige eller falde efter nytår :slight_smile:

Har købt en demo som allerede er indregistreret og betalt afgift af for 1 md siden.

Men kan ikke gennemskue om det var dumt eller godt at købe inden 2021.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/ ... 5d/4917639
These users thanked the author Dockdk for the post:
Muncken

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2610
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 614 times
Been thanked: 350 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af kGlerup » 5. dec 2020, 08:37

Target skrev: Jeg tror bestemt ikke de er døde... Men det kan godt være der går 5-10 år endnu før de reelt bliver attraktive.
Men må indrømme at jeg ikke har prøvet at regne på total økonomien med sådan en brint bil, da jeg selv bor alt for langt væk fra en brint tankstation til at det kunne give mening for mig at eje sådan en bil.
Jeg tror de er HELT døde. Økonomien kan kun hænge sammen hvis nogen vil give støtte til den ekstra energi det kræver at producere hydrogen. Det tvivler jeg stærkt på at nogen vil støtte, specielt når elbilerne bare bliver bedre og bedre.
Brintbilerne vil altid køre en faktor 2-3 kortere per tilført kWh el. Det er det kun forbrugeren til at betale.

https://www.idtechex.com/en/research-ar ... lure/22155

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6037
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6469 times
Been thanked: 1647 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af BrianDS » 5. dec 2020, 08:44

kGlerup skrev:
Target skrev: Jeg tror bestemt ikke de er døde... Men det kan godt være der går 5-10 år endnu før de reelt bliver attraktive.
Men må indrømme at jeg ikke har prøvet at regne på total økonomien med sådan en brint bil, da jeg selv bor alt for langt væk fra en brint tankstation til at det kunne give mening for mig at eje sådan en bil.
Jeg tror de er HELT døde. Økonomien kan kun hænge sammen hvis nogen vil give støtte til den ekstra energi det kræver at producere hydrogen. Det tvivler jeg stærkt på at nogen vil støtte, specielt når elbilerne bare bliver bedre og bedre.
Brintbilerne vil altid køre en faktor 2-3 kortere per tilført kWh el. Det er det kun forbrugeren til at betale.

https://www.idtechex.com/en/research-ar ... lure/22155
Hvis afgift rabatten (processtrøm) bortfalder for rene elbiler men fortsætter for brint - eller man laver brint udenom elnettet med fx vindmøller, så er prisforskellen mindre.

En elbil er også meget billigere end og mere effektiv end en dieselbil, men økonomisk set er forskellen ikke ret stor - medmindre man kører rigtig mange kilometer.

Brint vil have en fordel på vægt, mindre behov for batterier, større mulighed for at trække noget på krogen, optankning er hurtigere og kan sammenlignes med det distributionsnet vi allerede har til benzin og diesel.

Brintbiler er ikke attraktive nu, men det betyder ikke at de ikke bliver det.
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
TargetKorreborg
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6037
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6469 times
Been thanked: 1647 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af BrianDS » 5. dec 2020, 08:45

Dockdk skrev:Er der nogle der er skarpe på de nye afgifter :slight_smile:
Har lige købt den nye Audi a3 plug-in hybrid for 1 uge siden, og kan ikke helt gennemskue om den vil stige eller falde efter nytår :slight_smile:

Har købt en demo som allerede er indregistreret og betalt afgift af for 1 md siden.

Men kan ikke gennemskue om det var dumt eller godt at købe inden 2021.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/ ... 5d/4917639
Bilen er vel købt, så er det nok en god ide bare at lukke af for diskussionen og nyde bilen Billede

Med hybrid biler kan afgiften gå begge veje pga. den nye aftale og WLTP ændringerne
These users thanked the author BrianDS for the post:
Dockdk
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1102 times
Been thanked: 489 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af Target » 5. dec 2020, 08:51

kGlerup skrev:
5. dec 2020, 08:37
Target skrev: Jeg tror bestemt ikke de er døde... Men det kan godt være der går 5-10 år endnu før de reelt bliver attraktive.
Men må indrømme at jeg ikke har prøvet at regne på total økonomien med sådan en brint bil, da jeg selv bor alt for langt væk fra en brint tankstation til at det kunne give mening for mig at eje sådan en bil.
Jeg tror de er HELT døde. Økonomien kan kun hænge sammen hvis nogen vil give støtte til den ekstra energi det kræver at producere hydrogen. Det tvivler jeg stærkt på at nogen vil støtte, specielt når elbilerne bare bliver bedre og bedre.
Brintbilerne vil altid køre en faktor 2-3 kortere per tilført kWh el. Det er det kun forbrugeren til at betale.

https://www.idtechex.com/en/research-ar ... lure/22155
Jeg mener det er for tidligt at afskrive brintbilerne, men tiden vil vise om de kommer til at slå igennem.
De har en række fordele fremfor batteridrevne elbiler, de to største er at de ikke behøver slæbe rundt på et tungt, dyrt og pladskrævende batteri, og så kan de tankes lige så hurtigt som vi er vant til med en benzin eller dieselbil.
Selve brinten tror jeg også vil falde i pris da produktionen f.eks. kan ske i de perioder hvor vi alligevel har overproduktion af strøm her i landet, hvor vi i dag forærer strømmen væk eller til tider faktisk betaler penge for at komme af med strømmen.
Jeg er vist heller ikke den eneste der stadig er optimistisk omkring brintbiler:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknolo ... -billigere
https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/201 ... vet-voksen
These users thanked the author Target for the post:
BrianDS
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Dockdk
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. dec 2020, 08:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af Dockdk » 5. dec 2020, 08:56

BrianDS skrev:
5. dec 2020, 08:45
Dockdk skrev:Er der nogle der er skarpe på de nye afgifter :slight_smile:
Har lige købt den nye Audi a3 plug-in hybrid for 1 uge siden, og kan ikke helt gennemskue om den vil stige eller falde efter nytår :slight_smile:

Har købt en demo som allerede er indregistreret og betalt afgift af for 1 md siden.

Men kan ikke gennemskue om det var dumt eller godt at købe inden 2021.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/ ... 5d/4917639
Bilen er vel købt, så er det nok en god ide bare at lukke af for diskussionen og nyde bilen Billede

Med hybrid biler kan afgiften gå begge veje pga. den nye aftale og WLTP ændringerne
Det har du ret i, men kunne jo høre om der var noget at komme efter, da bilen først kan blive kørt fra til marts, så har ikke modtaget den men dog underskrevet købsaften :)
These users thanked the author Dockdk for the post:
BrianDS

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af Dakota » 5. dec 2020, 09:01

Dockdk skrev:
5. dec 2020, 08:56
BrianDS skrev:
5. dec 2020, 08:45
Dockdk skrev:Er der nogle der er skarpe på de nye afgifter :slight_smile:
Har lige købt den nye Audi a3 plug-in hybrid for 1 uge siden, og kan ikke helt gennemskue om den vil stige eller falde efter nytår :slight_smile:

Har købt en demo som allerede er indregistreret og betalt afgift af for 1 md siden.

Men kan ikke gennemskue om det var dumt eller godt at købe inden 2021.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/ ... 5d/4917639
Bilen er vel købt, så er det nok en god ide bare at lukke af for diskussionen og nyde bilen Billede

Med hybrid biler kan afgiften gå begge veje pga. den nye aftale og WLTP ændringerne
Det har du ret i, men kunne jo høre om der var noget at komme efter, da bilen først kan blive kørt fra til marts, så har ikke modtaget den men dog underskrevet købsaften :)
Eftersom en Passat GTE falder voldsomt i pris, gør din nok også.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af martinta » 5. dec 2020, 09:03

Dakota skrev:
5. dec 2020, 09:01
Dockdk skrev:
5. dec 2020, 08:56
BrianDS skrev:
5. dec 2020, 08:45

Bilen er vel købt, så er det nok en god ide bare at lukke af for diskussionen og nyde bilen Billede

Med hybrid biler kan afgiften gå begge veje pga. den nye aftale og WLTP ændringerne
Det har du ret i, men kunne jo høre om der var noget at komme efter, da bilen først kan blive kørt fra til marts, så har ikke modtaget den men dog underskrevet købsaften :)
Eftersom en Passat GTE falder voldsomt i pris, gør din nok også.
Vel ikke når det er en demo som vel er indregistreret? Så er der vel betalt de afgifter der skal betales, er der ikke?
These users thanked the author martinta for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6037
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6469 times
Been thanked: 1647 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af BrianDS » 5. dec 2020, 09:03

Dockdk skrev:
BrianDS skrev:
5. dec 2020, 08:45
Dockdk skrev:Er der nogle der er skarpe på de nye afgifter :slight_smile:
Har lige købt den nye Audi a3 plug-in hybrid for 1 uge siden, og kan ikke helt gennemskue om den vil stige eller falde efter nytår :slight_smile:

Har købt en demo som allerede er indregistreret og betalt afgift af for 1 md siden.

Men kan ikke gennemskue om det var dumt eller godt at købe inden 2021.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/ ... 5d/4917639
Bilen er vel købt, så er det nok en god ide bare at lukke af for diskussionen og nyde bilen Billede

Med hybrid biler kan afgiften gå begge veje pga. den nye aftale og WLTP ændringerne
Det har du ret i, men kunne jo høre om der var noget at komme efter, da bilen først kan blive kørt fra til marts, så har ikke modtaget den men dog underskrevet købsaften :)
Hvis ikke du kan få bilen før til marts, så kan der være noget at hente, hvis prisen falder, for så kan du måske bestille en helt ny i stedet - hvorimod hvis prisen stiger er det måske en god ide at holde ved den du har kontrakt på BilledeBillede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Juhler
Nyt medlem
Indlæg: 272
Tilmeldt: 10. feb 2013, 15:57
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 125 times
Been thanked: 43 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af Juhler » 5. dec 2020, 09:13

Syntes det er fedt, ser frem til at få overtalt konen til en Passat GTE, eller er der nogen der har set priser på Superb Hybrid?
Billede 2018 VW Passat B8 2,0 TDI Highline Premium (Min)
Billede 2018 VW E-Golf VII Comfortline (Hendes)
Billede 1985 Toyota Corolla AE86 (For sjov :-))

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1174
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 272 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af xbn » 5. dec 2020, 10:01

JBK skrev:
5. dec 2020, 02:04
Av for den, købte en gte passat for små 2 uger siden :o instant tab på 51k
SMC skal nu nok æde noget af tabet med deres egne prisstigninger.
These users thanked the author xbn for the post:
BrianDS
Billede

koden
Nyt medlem
Indlæg: 434
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 72 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af koden » 5. dec 2020, 10:05

Men hvornår gælder de nye afgifter fra... synes der skrives fra den 18. dec.?

Jeg synes det er en fattig aftale, hvis man prøver at være grøn.

Hvor er det grønne i en hybrid?

Sådan helt privat for den alm. danskers økonomi.
Hvor er det smarte i en hybrid med bare endnu mere avanceret teknik, som går i stykker og sikkert efter garantien er udløbet.
Men vi holder liv i værksteder og arb. pladser.

Men en ting er sikker... vores benzin og diesel biler bliver mindre værd og jeg tror det kommer til at gå stærkt med de el biler der er på vej.

PS. Har kørt EL i 5 år og kommer ikke tilbage til noget andet og slet ikke med de fremskridt vi ser pt.

Dockdk
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. dec 2020, 08:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af Dockdk » 5. dec 2020, 10:16

martinta skrev:
5. dec 2020, 09:03
Dakota skrev:
5. dec 2020, 09:01
Dockdk skrev:
5. dec 2020, 08:56


Det har du ret i, men kunne jo høre om der var noget at komme efter, da bilen først kan blive kørt fra til marts, så har ikke modtaget den men dog underskrevet købsaften :)
Eftersom en Passat GTE falder voldsomt i pris, gør din nok også.
Vel ikke når det er en demo som vel er indregistreret? Så er der vel betalt de afgifter der skal betales, er der ikke?
Ja der er betalt afgift, det var mere i forhold til, at jeg lige har købt en bil til “overpris” hvis den skulle falde her i det nye år, men bare ikke helt gennemskue om den vil falde eller stige samt om det er noget voldsomt :)

koden
Nyt medlem
Indlæg: 434
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 72 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af koden » 5. dec 2020, 10:22

Aftalepartierne er enige om, at ændringer i registreringsafgiften har virkning for biler, der indregistreres fra fremsættelse af lovforslaget den 18. december 2020.

Fundet i et indlæg på Teslaforum hvor det er kopieret ind fra en officiel meddelselse

Men har ikke et direkte link til hvorfra

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1573
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 180 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af styker » 5. dec 2020, 10:22

Brint bliver primært til bl.a. lastbiler i fremtiden, da tunge batterier ikke fungerer i et 50 tons vogntog.

Og syntes også det er virkelig tåbeligt at det er de mest økonomiske non plugin biler der bliver straffet hårdest.
F.eks. Yaris hybrid får en heftig prisstigning, der er jo reelt ingen brugbare elbiler til under 200K, eltrillingerne er jo væk igen.
Hvorimod nogle større benzinbiler f.eks. octavia falder i pris.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4125
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af Realtor » 5. dec 2020, 10:45

er noget ambivalent med den aftale.

Positivt at der nu kommer vished for priserne, og de trods alt ikke stikker helt af som tidligere.

Når dette er sagt, så forstår jeg ikke hybrider tilgodeses i så vidt et omfang kontra el-bilerne. Det bør og skal være en mellemstation, men ender formentlig med at blive det primære folk køber.

Derudover så syntes det er ærgeligt det grønne tilskud til firmabils billister er fjernet. Så er der ingen incitament i at tage en grøn bil fremover hverken for medarbejdere eller virksomheder. Postivt ladestanderbeskatningen fjernes, hvilket også kun giver mening, men det rykker nada.
These users thanked the author Realtor for the post:
BrianDS
2020 Audi E-tron 55

Fabia4444
Nyt medlem
Indlæg: 497
Tilmeldt: 28. okt 2016, 18:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af Fabia4444 » 5. dec 2020, 10:57

På Skoda hjemmesiden, er der nu fire eksempler, på nye priser.
Underligt at Oktavia hybrid kun står til at falde 2000 KR.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6037
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6469 times
Been thanked: 1647 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af BrianDS » 5. dec 2020, 11:01

styker skrev:Brint bliver primært til bl.a. lastbiler i fremtiden, da tunge batterier ikke fungerer i et 50 tons vogntog.

Og syntes også det er virkelig tåbeligt at det er de mest økonomiske non plugin biler der bliver straffet hårdest.
F.eks. Yaris hybrid får en heftig prisstigning, der er jo reelt ingen brugbare elbiler til under 200K, eltrillingerne er jo væk igen.
Hvorimod nogle større benzinbiler f.eks. octavia falder i pris.
Hvis ikke de kan lades op, så er hybrid teknikken jo baseret på brændstof?

I Bilmagasinets liste ville en almindelig Octavia stige 20.000 kr (fra 343k til 363k)?

Helt enig i at elbiler er dyre i indkøb og der reelt ikke findes nogen til dem der ikke lige har 300.000 kr og opefter. Og søger man en stationcar er der nærmest intet.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6037
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6469 times
Been thanked: 1647 times

Bilafgifter 2021

Indlæg af BrianDS » 5. dec 2020, 11:02

Fabia4444 skrev:På Skoda hjemmesiden, er der nu fire eksempler, på nye priser.
Underligt at Oktavia hybrid kun står til at falde 2000 KR.
Det er da positivt - andre hybrid biler vil stige Billede

Octavia Hybrid stod også overfor en stor stigning pga. WLTP fra nytår
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6037
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6469 times
Been thanked: 1647 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af BrianDS » 5. dec 2020, 11:03

Realtor skrev:er noget ambivalent med den aftale.

Positivt at der nu kommer vished for priserne, og de trods alt ikke stikker helt af som tidligere.

Når dette er sagt, så forstår jeg ikke hybrider tilgodeses i så vidt et omfang kontra el-bilerne. Det bør og skal være en mellemstation, men ender formentlig med at blive det primære folk køber.

Derudover så syntes det er ærgeligt det grønne tilskud til firmabils billister er fjernet. Så er der ingen incitament i at tage en grøn bil fremover hverken for medarbejdere eller virksomheder. Postivt ladestanderbeskatningen fjernes, hvilket også kun giver mening, men det rykker nada.
Og så det faktum at der kun er en midlertidig nedsættelse, indfasningen er “bare” forlænget
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4955
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4445 times
Been thanked: 1962 times
Kontakt:

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af DanielB12 » 5. dec 2020, 11:05

BrianDS skrev:
5. dec 2020, 11:02
Fabia4444 skrev:På Skoda hjemmesiden, er der nu fire eksempler, på nye priser.
Underligt at Oktavia hybrid kun står til at falde 2000 KR.
Det er da positivt - andre hybrid biler vil stige Billede

Octavia Hybrid stod også overfor en stor stigning pga. WLTP fra nytår
Falder en MB E300e ikke med ~120k? Eller passede den pris ikke?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

koden
Nyt medlem
Indlæg: 434
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 72 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af koden » 5. dec 2020, 11:09

BrianDS skrev:
5. dec 2020, 11:01
styker skrev:
Helt enig i at elbiler er dyre i indkøb og der reelt ikke findes nogen til dem der ikke lige har 300.000 kr og opefter. Og søger man en stationcar er der nærmest intet.
https://blog.bilbasen.dk/video-aiways-u ... newsletter

Er på vej...

Brugeravatar
MathiasFB
Medlem
Indlæg: 1036
Tilmeldt: 29. jun 2011, 13:37
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af MathiasFB » 5. dec 2020, 11:15

Jannik skrev:
4. dec 2020, 20:01
Jeg skal efter planen have leveret en PHEV på tirsdag (ikke én af dem, der er forsøgt regnet på i diverse eksempler), og tror vist lige jeg skal overveje at vente med at få den indregistreret indtil sælgeren kan sige, hvad den pågældende bil vil koste efter nytår Billede
Det kan du ikke selv vælge. Se side 10 i lovgivningen. Du SKAL betale 2020 afgift, også selvom du indregger 2021.
Mvh Mathias Boesgaard
Nuværende: BMW 330e M-Sport '21 • BMW 320d Touring M-Sport '13 • VW Golf IV GTI Exclusive '00
Tidligere: Audi S3 Sportback '16Audi A1 TDI '10Saab 9-3 Turbo X '08 • • VW Golf III GT TDI '96
VW Golf III Variant Bon Jovi '96VW Golf II GTI '91VW Golf II GL Automatic '90

Brugeravatar
MathiasFB
Medlem
Indlæg: 1036
Tilmeldt: 29. jun 2011, 13:37
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af MathiasFB » 5. dec 2020, 11:18

Dockdk skrev:
5. dec 2020, 08:56
BrianDS skrev:
5. dec 2020, 08:45
Dockdk skrev:Er der nogle der er skarpe på de nye afgifter :slight_smile:
Har lige købt den nye Audi a3 plug-in hybrid for 1 uge siden, og kan ikke helt gennemskue om den vil stige eller falde efter nytår :slight_smile:

Har købt en demo som allerede er indregistreret og betalt afgift af for 1 md siden.

Men kan ikke gennemskue om det var dumt eller godt at købe inden 2021.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/ ... 5d/4917639
Bilen er vel købt, så er det nok en god ide bare at lukke af for diskussionen og nyde bilen Billede

Med hybrid biler kan afgiften gå begge veje pga. den nye aftale og WLTP ændringerne
Det har du ret i, men kunne jo høre om der var noget at komme efter, da bilen først kan blive kørt fra til marts, så har ikke modtaget den men dog underskrevet købsaften :)
Så SKAL du betale 2020 reg. afgift uanset!
Mvh Mathias Boesgaard
Nuværende: BMW 330e M-Sport '21 • BMW 320d Touring M-Sport '13 • VW Golf IV GTI Exclusive '00
Tidligere: Audi S3 Sportback '16Audi A1 TDI '10Saab 9-3 Turbo X '08 • • VW Golf III GT TDI '96
VW Golf III Variant Bon Jovi '96VW Golf II GTI '91VW Golf II GL Automatic '90

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6037
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6469 times
Been thanked: 1647 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af BrianDS » 5. dec 2020, 11:20

DanielB12 skrev:
BrianDS skrev:
5. dec 2020, 11:02
Fabia4444 skrev:På Skoda hjemmesiden, er der nu fire eksempler, på nye priser.
Underligt at Oktavia hybrid kun står til at falde 2000 KR.
Det er da positivt - andre hybrid biler vil stige Billede

Octavia Hybrid stod også overfor en stor stigning pga. WLTP fra nytår
Falder en MB E300e ikke med ~120k? Eller passede den pris ikke?
Så vidt jeg forstod var dette store fald i forhold til den pris den skulle have haft efter nytår - hvilket for Octavia så måske kunne tolkes som et fald på ~80k
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
MathiasFB
Medlem
Indlæg: 1036
Tilmeldt: 29. jun 2011, 13:37
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af MathiasFB » 5. dec 2020, 11:22

For dem der har bestilt hybridbil i 2020, og afventer levering:

“ Aftalen træder i kraft den 18. december. Det betyder, at biler bestilt inden denne dato, som leveres til kunden inden den 1. juni 2021, skal betale den afgift, der gælder i dag. Alle slutsedler underskrevet efter lovforslagets fremsættelse vil være til den nye afgift.”

Link:
https://autobranchendanmark.dk/ros-til- ... lafgifter/

Jeg har fået det bekræftet af Charlotte Brix Andersen.

Se aftaleteksten side 10.
Mvh Mathias Boesgaard
Nuværende: BMW 330e M-Sport '21 • BMW 320d Touring M-Sport '13 • VW Golf IV GTI Exclusive '00
Tidligere: Audi S3 Sportback '16Audi A1 TDI '10Saab 9-3 Turbo X '08 • • VW Golf III GT TDI '96
VW Golf III Variant Bon Jovi '96VW Golf II GTI '91VW Golf II GL Automatic '90

Jesper_christiansen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af Jesper_christiansen » 5. dec 2020, 11:35

Villanyi skrev:
BrianDS skrev:
4. dec 2020, 18:55
Ja, det er sjovt de andre hybrid biler stiger, men ikke Passat GTE? Billede
Det er baseret på CO2 udslip samt hvor meget registreringsafgift der er på bilen nu kontra i den nye aftale... Forvent at eHybrid stiger marginalt og GTE stiger lidt mere som det ser ud nu.
Er der noget videre leveringstid på Passat GTE? For så kunne jeg godt fristes til at skifte min Octavia RS ud.

Sendt fra min moto g(8) plus med Tapatalk


Brugeravatar
kitora
Medlem
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 67 times
Been thanked: 219 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af kitora » 5. dec 2020, 11:36

Jeg har ud fra regnemodellen på autobranchendanmark.dk prøvet at taste tal ind for at hente en brugt bil i DE. Den ser ud til at blive betydeligt billigere end at købe en ny i DK med 2020 afgifterne.

Eksemplet er en BMW 330e M-sport, som i DK står til 570.000 i nypris. Jeg kender ikke den danske nypris uden afgift, så hvis der er nogen der har den, så vil jeg da meget gerne høre det.
Vedhæftede filer
Afgift BMW 330e.JPG
Afgift BMW 330e.JPG (39.13 KiB) Vist 561 gange
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af Korreborg » 5. dec 2020, 11:56

Hvordan er det i seriøst ikke kan se at en hybrid er smart for miljøet?

15kw batteri og så forbrænde lidt benz på langtur.
Kontra at producere og altid slæbe rundt på 60-100kw batteri
These users thanked the author Korreborg for the post (total 2):
Soeren CBrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4955
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4445 times
Been thanked: 1962 times
Kontakt:

Re: Bilafgifter 2021

Indlæg af DanielB12 » 5. dec 2020, 12:00

BrianDS skrev:
5. dec 2020, 11:20
Så vidt jeg forstod var dette store fald i forhold til den pris den skulle have haft efter nytår - hvilket for Octavia så måske kunne tolkes som et fald på ~80k
Nej - den kostede omkring 650k i sommers (der var også en der listede prisliste), og nu skulle den stå til 520k

Men forstår det ikke helt til fulde endnu. Vores vedkommende, der står og skal købe en brugt e-golf, rykker aftalen vidst ikke rigtig noget.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"