Re: Bilafgifter 2021
: 23. apr 2021, 07:19
Men havde du købt den hvis den kostede 1 mil,
Mange der gerne vil være gode ved deres biler, skifter alligevel olie hvert 10-15.000km, så det ser jeg egentlig ikke som en ekstraomkostning.BrianDS skrev: ↑22. apr 2021, 21:34Nu har jeg ikke lige trekvart million til en bil, og det er ikke noget som jeg vil kalde billigt, ej heller hvis den kunne have kostet en kvart million mereGasolin82 skrev:Nu ved jeg ikke hvilke hybridbiler, som skal til service dobbelt så ofte.BrianDS skrev: ↑22. apr 2021, 20:29Lad os nu se...
Jeg kender flere der udskyder bilkøb, eller køber brugt, fordi der ikke er biler der er rimeligt prissat til de behov de har.
Hybrid har fået et hak nedad, hvis man har brug for en bil i de segmenter de nu kommer i, det er bare ikke ensbetydende med at det er grønnere at køre i dem, for flere lader dem ikke op, og hvis de ofte kører meget langt, så vil diesel stadig være bedre for klimaet.
Jeg kunne godt selv bruge en hybrid, men filmen knækker når den skal til service dobbelt så ofte og dyrere service.
Til gengæld kører den stadig kortere på literen uden strøm, og jeg kører så lidt at strømmen er dyrere end brændstoffet i forhold til rækkevidden.
Alt i alt går det måske lige op med vedligehold, forbrug og grøn ejerafgift - hvis jeg er heldig, til gengæld får jeg så en bil med mindre bagagerum eller en meget lavere bil der er mindre praktisk med små børn.
Man kan ikke få alt, men jeg ser en rød omstilling og ikke en grøn omstilling, for hvis den havde været grøn havde man ikke øget afgifterne på hybrid og el.
BMW 545e som er i den helt dyre klasse, skal til service hvert andet år.
Det er vidst meget rimeligt.
Jeg har også fået et tilbud på 750.000kr. for en 545e med masser af lækkert udstyr.
Havde det været sidste år, havde den kostet på den anden side af 1.000.000kr.
Så jeg er selvfølgelig godt tilfreds
Men jeg tænker ikke du køber den for klimaets skyld? Vel nærmere for en fed bil til billigere penge?
En Passat GTE, Tiguan eHybrid og lignende skal til service for hver 15.000 km/1 år, modsat andre ikke hybrid biler der kan køre dobbelt så langt (i hvert tilfælde kilometertallet)
Sådan har jeg forstået det er med flere mærker, det bliver også en slags penge hvis der er dobbelt så mange besøg på værkstedet, for hvis man kører 30.000 km/år vil man skulle til service to gange på et år, fremfor en gang.
Det er vist en gammel skrøne der der - kan du forklare bare en ting der gør at din bil er bedre når den sælges hvis du skifter olie 2-3 gange så ofte som anbefalet? De fleste nye biler har variable intervaller, det er ikke et problem længere. Til gengæld er service andet og mere end olieskiftchrstn_olsen skrev:Mange der gerne vil være gode ved deres biler, skifter alligevel olie hvert 10-15.000km, så det ser jeg egentlig ikke som en ekstraomkostning.BrianDS skrev: ↑22. apr 2021, 21:34Nu har jeg ikke lige trekvart million til en bil, og det er ikke noget som jeg vil kalde billigt, ej heller hvis den kunne have kostet en kvart million mereGasolin82 skrev: Nu ved jeg ikke hvilke hybridbiler, som skal til service dobbelt så ofte.
BMW 545e som er i den helt dyre klasse, skal til service hvert andet år.
Det er vidst meget rimeligt.
Jeg har også fået et tilbud på 750.000kr. for en 545e med masser af lækkert udstyr.
Havde det været sidste år, havde den kostet på den anden side af 1.000.000kr.
Så jeg er selvfølgelig godt tilfreds
Men jeg tænker ikke du køber den for klimaets skyld? Vel nærmere for en fed bil til billigere penge?
En Passat GTE, Tiguan eHybrid og lignende skal til service for hver 15.000 km/1 år, modsat andre ikke hybrid biler der kan køre dobbelt så langt (i hvert tilfælde kilometertallet)
Sådan har jeg forstået det er med flere mærker, det bliver også en slags penge hvis der er dobbelt så mange besøg på værkstedet, for hvis man kører 30.000 km/år vil man skulle til service to gange på et år, fremfor en gang.
Er det en gammel skrøne? Selv VW mekanikere indrømmer at de ikke forstår intervallerne er øget til 30.000 fra før 15.000km.BrianDS skrev: ↑23. apr 2021, 09:59Det er vist en gammel skrøne der der - kan du forklare bare en ting der gør at din bil er bedre når den sælges hvis du skifter olie 2-3 gange så ofte som anbefalet? De fleste nye biler har variable intervaller, det er ikke et problem længere. Til gengæld er service andet og mere end olieskiftchrstn_olsen skrev:Mange der gerne vil være gode ved deres biler, skifter alligevel olie hvert 10-15.000km, så det ser jeg egentlig ikke som en ekstraomkostning.BrianDS skrev: ↑22. apr 2021, 21:34Nu har jeg ikke lige trekvart million til en bil, og det er ikke noget som jeg vil kalde billigt, ej heller hvis den kunne have kostet en kvart million mere
Men jeg tænker ikke du køber den for klimaets skyld? Vel nærmere for en fed bil til billigere penge?
En Passat GTE, Tiguan eHybrid og lignende skal til service for hver 15.000 km/1 år, modsat andre ikke hybrid biler der kan køre dobbelt så langt (i hvert tilfælde kilometertallet)
Sådan har jeg forstået det er med flere mærker, det bliver også en slags penge hvis der er dobbelt så mange besøg på værkstedet, for hvis man kører 30.000 km/år vil man skulle til service to gange på et år, fremfor en gang.
BrianDS skrev: ↑22. apr 2021, 20:29Lad os nu se...Hybridbilen skrev:Nej når der i forvejen ingen afgift var på elbiler op til 400k, så kan de jo ikke blive billigere. Nu er det hæveet til ca 480k. Og samtidigt er hybridbiler bliver meget billigere.BrianDS skrev: ↑22. apr 2021, 16:34Jeg synes ikke jeg kan se et fald for de billigere el- og hybrid biler, da der ikke var meget afgift i forvejen, til gengæld er de dyrere elbiler blevet meget dyrere og de dyrere hybridbiler tilsvarende billigere.
Det er bare stadig ikke alle hvor disse biler passer til behovene, hverken for rækkevidde, infrastruktur eller bilmodeller. Og husk - der er indbyggede stigninger for alle disse biler også, til helt vanvittige 150% + moms over de næste 15 år, men allerede signifikant indenfor 5 år.
Det ses jo også meget tydeligt på salgstallene. At el og hybriderne tager gevaldige andele de her mdr. Så ud fra et grønt perspektiv så har det bestemt været en succes med seneste omlægning.
Vi ser også flere og flere virksomheder omlægge deres firmabils ordninger til at hele flåden skal skiftes til netop el eller hybrid.
Mere vil have mere. Sådan er det for de fleste. Men overordnet så viser salgstal at afgiftsændringen har haft den ønskede effekt
Jeg kender flere der udskyder bilkøb, eller køber brugt, fordi der ikke er biler der er rimeligt prissat til de behov de har.
Hybrid har fået et hak nedad, hvis man har brug for en bil i de segmenter de nu kommer i, det er bare ikke ensbetydende med at det er grønnere at køre i dem, for flere lader dem ikke op, og hvis de ofte kører meget langt, så vil diesel stadig være bedre for klimaet.
Jeg kunne godt selv bruge en hybrid, men filmen knækker når den skal til service dobbelt så ofte og dyrere service.
Til gengæld kører den stadig kortere på literen uden strøm, og jeg kører så lidt at strømmen er dyrere end brændstoffet i forhold til rækkevidden.
Alt i alt går det måske lige op med vedligehold, forbrug og grøn ejerafgift - hvis jeg er heldig, til gengæld får jeg så en bil med mindre bagagerum eller en meget lavere bil der er mindre praktisk med små børn.
Man kan ikke få alt, men jeg ser en rød omstilling og ikke en grøn omstilling, for hvis den havde været grøn havde man ikke øget afgifterne på hybrid og el.
Ja næsten, 90+% af danske hus ejereHybridbilen skrev: ↑23. apr 2021, 11:54Den nye generation af hybrider fra Mercedes, hvor man kan kære ca 100km på el, så vil 90+% af alle danskere kunne køre 90+% af deres kørsel på ren el.
Infrastruktur tager lang tidHybridbilen skrev:Jeg bor selv i lejlighed. Jeg forventer bestemt der i løbet af de næste 1-24 mdr kommer både lovgivning og generelt pres mod at få etableret lader ved lejligheder. Dertil at de fleste arbejdsgiver også vil etablere ladere. Vi har allerede etableret ret mange på min arbejdsplads
Ja, 20% - det er 1 ud af 5Hybridbilen skrev:BrianDS skrev: ↑22. apr 2021, 20:29Lad os nu se...Hybridbilen skrev: Nej når der i forvejen ingen afgift var på elbiler op til 400k, så kan de jo ikke blive billigere. Nu er det hæveet til ca 480k. Og samtidigt er hybridbiler bliver meget billigere.
Det ses jo også meget tydeligt på salgstallene. At el og hybriderne tager gevaldige andele de her mdr. Så ud fra et grønt perspektiv så har det bestemt været en succes med seneste omlægning.
Vi ser også flere og flere virksomheder omlægge deres firmabils ordninger til at hele flåden skal skiftes til netop el eller hybrid.
Mere vil have mere. Sådan er det for de fleste. Men overordnet så viser salgstal at afgiftsændringen har haft den ønskede effekt
Jeg kender flere der udskyder bilkøb, eller køber brugt, fordi der ikke er biler der er rimeligt prissat til de behov de har.
Hybrid har fået et hak nedad, hvis man har brug for en bil i de segmenter de nu kommer i, det er bare ikke ensbetydende med at det er grønnere at køre i dem, for flere lader dem ikke op, og hvis de ofte kører meget langt, så vil diesel stadig være bedre for klimaet.
Jeg kunne godt selv bruge en hybrid, men filmen knækker når den skal til service dobbelt så ofte og dyrere service.
Til gengæld kører den stadig kortere på literen uden strøm, og jeg kører så lidt at strømmen er dyrere end brændstoffet i forhold til rækkevidden.
Alt i alt går det måske lige op med vedligehold, forbrug og grøn ejerafgift - hvis jeg er heldig, til gengæld får jeg så en bil med mindre bagagerum eller en meget lavere bil der er mindre praktisk med små børn.
Man kan ikke få alt, men jeg ser en rød omstilling og ikke en grøn omstilling, for hvis den havde været grøn havde man ikke øget afgifterne på hybrid og el.
Tjaa faktum er at hybrid og elbiler pludselig står for over 20% af salget her i Q1. Sidste år var det under 5%.
Den nye generation af hybrider fra Mercedes, hvor man kan kære ca 100km på el, så vil 90+% af alle danskere kunne køre 90+% af deres kørsel på ren el.
Det er sådan en jeg har kig på. Når de præsentere den nye GLC til efteråret.
Netop pga de store batterier i den nye generation, så regner Mercedes selv med en del af bilerne vil køre tæt på 100% på strøm. Derfor vil motoren selv starte 1 gang i kvartalet, hvis motoren ikke er blevet motioneret. Så service bliver der ikke meget af
Mange tak for tallene.Lasse179 skrev: ↑24. apr 2021, 20:59Så vidt jeg kan regne ud, så vil prisudviklingen for en 545e til 660.000 i 2021 være følgende:
2021 660
2022 685
2023 727
2024 754
2025 781
2026 797
2027 813
2028 829
2029 846
2030 862
Stålprisen inkl. moms er i øvrigt ca. 480.000,-, hvis man regner baglæns fra prisen på 660.
Som udgangspunkt enig. Men det gælder jo for alle bilerne. Folk kommer heller ikke til at stå i kø for at købe 5 år gamle el biler....Bopjensen skrev: ↑25. apr 2021, 04:23Jeg synes det er underligt at folk ikke tror de kommer til at tabe på en hybrid.
Hvis du køber en hybrid til 700 i dag kommer du til at kigge ind i et kæmpe værditab.
Hvem vil købe en 5 år gammel hybrid der har kørt 150.000km.. INGEN.
Dyrt I service og kan potentielt blive astronomisk dyrt i rep.
Jeg kender ingen der har købt en hybrid der ikke efter følgende har sagt arh, skulle nok have købt en ren el. Mig selv inkl. Jeg har haft hybrid, og skiftede til el. Eller det vil sige jeg skiftede konens. Jeg købte en 530d til mig selv
Solid State batterier er lige på trapperne næste år fra Toyota og i 2025 fra bmw.
Kan tankes på 10min og får ingen nævneværdig ældning. Tesla taler også om deres million mile battery der er så godt at det skal bruges i to biler før det er slidt op.
Hvis du køber en hybrid i dag så tror jeg godt du kan regne med at den er 80% afskrevet om 5-6år.
Og glem hvad en hybrid koster i 2030. Til den tid findes de slet ikke mere.
Bopjensen skrev: ↑25. apr 2021, 04:23Jeg synes det er underligt at folk ikke tror de kommer til at tabe på en hybrid.
Hvis du køber en hybrid til 700 i dag kommer du til at kigge ind i et kæmpe værditab.
Hvem vil købe en 5 år gammel hybrid der har kørt 150.000km.. INGEN.
Dyrt I service og kan potentielt blive astronomisk dyrt i rep.
Jeg kender ingen der har købt en hybrid der ikke efter følgende har sagt arh, skulle nok have købt en ren el. Mig selv inkl. Jeg har haft hybrid, og skiftede til el. Eller det vil sige jeg skiftede konens. Jeg købte en 530d til mig selv
Solid State batterier er lige på trapperne næste år fra Toyota og i 2025 fra bmw.
Kan tankes på 10min og får ingen nævneværdig ældning. Tesla taler også om deres million mile battery der er så godt at det skal bruges i to biler før det er slidt op.
Hvis du køber en hybrid i dag så tror jeg godt du kan regne med at den er 80% afskrevet om 5-6år.
Og glem hvad en hybrid koster i 2030. Til den tid findes de slet ikke mere.
Men det er jo heller ikke en hybrid.Gasolin82 skrev: ↑25. apr 2021, 06:59Bopjensen skrev: ↑25. apr 2021, 04:23Jeg synes det er underligt at folk ikke tror de kommer til at tabe på en hybrid.
Hvis du køber en hybrid til 700 i dag kommer du til at kigge ind i et kæmpe værditab.
Hvem vil købe en 5 år gammel hybrid der har kørt 150.000km.. INGEN.
Dyrt I service og kan potentielt blive astronomisk dyrt i rep.
Jeg kender ingen der har købt en hybrid der ikke efter følgende har sagt arh, skulle nok have købt en ren el. Mig selv inkl. Jeg har haft hybrid, og skiftede til el. Eller det vil sige jeg skiftede konens. Jeg købte en 530d til mig selv
Solid State batterier er lige på trapperne næste år fra Toyota og i 2025 fra bmw.
Kan tankes på 10min og får ingen nævneværdig ældning. Tesla taler også om deres million mile battery der er så godt at det skal bruges i to biler før det er slidt op.
Hvis du køber en hybrid i dag så tror jeg godt du kan regne med at den er 80% afskrevet om 5-6år.
Og glem hvad en hybrid koster i 2030. Til den tid findes de slet ikke mere.
Nu må der altså noget realisme ind i disse kommentarer.
Du skriver, at en 545e vil miste 80% på fem år!
Det svarer til en pris for en luksus sedan med firehjulstræk, rækkesekser, høj komfort, 400 hk, skal koste 130k. I 2026.
Hvor prisen i øvrigt vil være omkring 800k som ny!
Selv de 4-5 år gamle 530e, koster omkring 400k., på markedet i dag. Kast et blik på markedet og få lidt viden.
Altså come on.
Godt nok er det aldrig en god investering at købe bil, ej heller hybrid, men man skal heller ikke male fanden på væggen.
Og det der med at teknologien udvikler sig.
Ja, selvfølgelig gør den det. Det har den i øvrigt altid gjort.
Også på fossile biler.
En fem år gammel c63 som kører 6 km. på literen, har stadig en del kunder.
Også selvom de nyere kører noget længere.
Så drop nu jeres dommedagsteorier.
Er du helt ærlig seriøs?Bopjensen skrev: ↑25. apr 2021, 07:09Men det er jo heller ikke en hybrid.Gasolin82 skrev: ↑25. apr 2021, 06:59Bopjensen skrev: ↑25. apr 2021, 04:23Jeg synes det er underligt at folk ikke tror de kommer til at tabe på en hybrid.
Hvis du køber en hybrid til 700 i dag kommer du til at kigge ind i et kæmpe værditab.
Hvem vil købe en 5 år gammel hybrid der har kørt 150.000km.. INGEN.
Dyrt I service og kan potentielt blive astronomisk dyrt i rep.
Jeg kender ingen der har købt en hybrid der ikke efter følgende har sagt arh, skulle nok have købt en ren el. Mig selv inkl. Jeg har haft hybrid, og skiftede til el. Eller det vil sige jeg skiftede konens. Jeg købte en 530d til mig selv
Solid State batterier er lige på trapperne næste år fra Toyota og i 2025 fra bmw.
Kan tankes på 10min og får ingen nævneværdig ældning. Tesla taler også om deres million mile battery der er så godt at det skal bruges i to biler før det er slidt op.
Hvis du køber en hybrid i dag så tror jeg godt du kan regne med at den er 80% afskrevet om 5-6år.
Og glem hvad en hybrid koster i 2030. Til den tid findes de slet ikke mere.
Nu må der altså noget realisme ind i disse kommentarer.
Du skriver, at en 545e vil miste 80% på fem år!
Det svarer til en pris for en luksus sedan med firehjulstræk, rækkesekser, høj komfort, 400 hk, skal koste 130k. I 2026.
Hvor prisen i øvrigt vil være omkring 800k som ny!
Selv de 4-5 år gamle 530e, koster omkring 400k., på markedet i dag. Kast et blik på markedet og få lidt viden.
Altså come on.
Godt nok er det aldrig en god investering at købe bil, ej heller hybrid, men man skal heller ikke male fanden på væggen.
Og det der med at teknologien udvikler sig.
Ja, selvfølgelig gør den det. Det har den i øvrigt altid gjort.
Også på fossile biler.
En fem år gammel c63 som kører 6 km. på literen, har stadig en del kunder.
Også selvom de nyere kører noget længere.
Så drop nu jeres dommedagsteorier.
Den slags biler vil der være kunder til i mange år fremover.
Tror også der er kunder til de store diesler i en del år endnu, til dem der skal trække noget stort på krogen.
Jeg har en campingvogn på 2000kg der skal slæbes rundt i Europa så der var ikke så mange andre muligheder.
Hybrid bilen er jo bare en slags overgangsbil i mangel på bedre.
Jeg tror "bedre" kommer omkring eller lige inden 2025, og så er hybrid yt.
Var der ikke lige en tråd med en der havde fået skiftet bat på en Volvo hybrid der lige var et par måneder over garantien pris 135.000!! og er det ikke en golf GTE man ikke kan skifte koblinger i men i stedet skal skifte hele kassen til over 80.000Kr.
Kommer det ret mange af de historier er der jo ikke nogen der vil rørre dem med en ildtang.
Det er en hård retorik du kørerBopjensen skrev:Men det er jo heller ikke en hybrid.Gasolin82 skrev: ↑25. apr 2021, 06:59Bopjensen skrev: ↑25. apr 2021, 04:23Jeg synes det er underligt at folk ikke tror de kommer til at tabe på en hybrid.
Hvis du køber en hybrid til 700 i dag kommer du til at kigge ind i et kæmpe værditab.
Hvem vil købe en 5 år gammel hybrid der har kørt 150.000km.. INGEN.
Dyrt I service og kan potentielt blive astronomisk dyrt i rep.
Jeg kender ingen der har købt en hybrid der ikke efter følgende har sagt arh, skulle nok have købt en ren el. Mig selv inkl. Jeg har haft hybrid, og skiftede til el. Eller det vil sige jeg skiftede konens. Jeg købte en 530d til mig selv
Solid State batterier er lige på trapperne næste år fra Toyota og i 2025 fra bmw.
Kan tankes på 10min og får ingen nævneværdig ældning. Tesla taler også om deres million mile battery der er så godt at det skal bruges i to biler før det er slidt op.
Hvis du køber en hybrid i dag så tror jeg godt du kan regne med at den er 80% afskrevet om 5-6år.
Og glem hvad en hybrid koster i 2030. Til den tid findes de slet ikke mere.
Nu må der altså noget realisme ind i disse kommentarer.
Du skriver, at en 545e vil miste 80% på fem år!
Det svarer til en pris for en luksus sedan med firehjulstræk, rækkesekser, høj komfort, 400 hk, skal koste 130k. I 2026.
Hvor prisen i øvrigt vil være omkring 800k som ny!
Selv de 4-5 år gamle 530e, koster omkring 400k., på markedet i dag. Kast et blik på markedet og få lidt viden.
Altså come on.
Godt nok er det aldrig en god investering at købe bil, ej heller hybrid, men man skal heller ikke male fanden på væggen.
Og det der med at teknologien udvikler sig.
Ja, selvfølgelig gør den det. Det har den i øvrigt altid gjort.
Også på fossile biler.
En fem år gammel c63 som kører 6 km. på literen, har stadig en del kunder.
Også selvom de nyere kører noget længere.
Så drop nu jeres dommedagsteorier.
Den slags biler vil der være kunder til i mange år fremover.
Tror også der er kunder til de store diesler i en del år endnu, til dem der skal trække noget stort på krogen.
Jeg har en campingvogn på 2000kg der skal slæbes rundt i Europa så der var ikke så mange andre muligheder.
Hybrid bilen er jo bare en slags overgangsbil i mangel på bedre.
Jeg tror "bedre" kommer omkring eller lige inden 2025, og så er hybrid yt.
Var der ikke lige en tråd med en der havde fået skiftet bat på en Volvo hybrid der lige var et par måneder over garantien pris 135.000!! og er det ikke en golf GTE man ikke kan skifte koblinger i men i stedet skal skifte hele kassen til over 80.000Kr.
Kommer det ret mange af de historier er der jo ikke nogen der vil rørre dem med en ildtang.
Afgiften bliver netop udfaset de kommende år på hybrider.Bopjensen skrev: ↑25. apr 2021, 07:41I dag er hybrid jo både pris, afgift, værditabsmæssigt jo super fint.
Og jo jeg læser skam også bimmerpost.com og kan sagtens se at folk er ret glade for deres hybrider.
Hvis den teknologiske udviklingen gik i stå nu og afgift på hybrider blev indfaste over de næste 5 år så kan jeg love dig for at jeg også havde købt en hvis ikke flere nu.
Problemet er bare at udvikingen ikke går i stå snarrer tværtimod.
"Lige om lidt" vil der være så mange alternativer der vil være næsten lige så gode og med meget lave vedigeholdeses udgifter at en brugt hybrid slet ikke giver mening.
Om hybrid, eller nuværende el taber mest tænker jeg kan være svært at sige, men der der nærmest tænkes i at det kan blive en god investering nu, det kan jeg overhovedet ikke se.
Jeg tror også min 530d kommer til at tabe ret meget i værdi men det er jeg ligeglad med for sådan en vil jeg ha.
Er helt enig Brian.BrianDS skrev: ↑25. apr 2021, 07:51Det er en hård retorik du kørerBopjensen skrev:Men det er jo heller ikke en hybrid.Gasolin82 skrev: ↑25. apr 2021, 06:59
Nu må der altså noget realisme ind i disse kommentarer.
Du skriver, at en 545e vil miste 80% på fem år!
Det svarer til en pris for en luksus sedan med firehjulstræk, rækkesekser, høj komfort, 400 hk, skal koste 130k. I 2026.
Hvor prisen i øvrigt vil være omkring 800k som ny!
Selv de 4-5 år gamle 530e, koster omkring 400k., på markedet i dag. Kast et blik på markedet og få lidt viden.
Altså come on.
Godt nok er det aldrig en god investering at købe bil, ej heller hybrid, men man skal heller ikke male fanden på væggen.
Og det der med at teknologien udvikler sig.
Ja, selvfølgelig gør den det. Det har den i øvrigt altid gjort.
Også på fossile biler.
En fem år gammel c63 som kører 6 km. på literen, har stadig en del kunder.
Også selvom de nyere kører noget længere.
Så drop nu jeres dommedagsteorier.
Den slags biler vil der være kunder til i mange år fremover.
Tror også der er kunder til de store diesler i en del år endnu, til dem der skal trække noget stort på krogen.
Jeg har en campingvogn på 2000kg der skal slæbes rundt i Europa så der var ikke så mange andre muligheder.
Hybrid bilen er jo bare en slags overgangsbil i mangel på bedre.
Jeg tror "bedre" kommer omkring eller lige inden 2025, og så er hybrid yt.
Var der ikke lige en tråd med en der havde fået skiftet bat på en Volvo hybrid der lige var et par måneder over garantien pris 135.000!! og er det ikke en golf GTE man ikke kan skifte koblinger i men i stedet skal skifte hele kassen til over 80.000Kr.
Kommer det ret mange af de historier er der jo ikke nogen der vil rørre dem med en ildtang.
Du nævner ny teknologi som "million mile batteri", Solid state batteri mv. - det kommer nok engang, men jeg tror ikke vi kommer til at se noget af det i serieproduktion lige foreløbig, til at starte med skal de have testet at det virker, det tager tid ... jeg ved godt Tesla på nogle punkter producerer og sælger prototyper, men jeg tror alligevel ikke de har råd til at fejle på batterierne.
Dernæst har vi udbredelsen, vi så Audi e-tron og Porsche Taycan med 800v ladeteknologi i 2015, og de kom på markedet i 2019, altså fire år senere - to år senere bliver Hyundai Ioniq 5 lanceret med lignende teknologi, men stadig dobbelt teknologi til DC ladning for ladenetværket til 800v er stadig temmelig begrænset (mere end ladenetværket generelt)
Den næste udfordring er at mange producenter lige nu kommer med deres første eller anden generation af elbiler (og hybridbiler), de vil skyde deres egen forretning i foden, hvis de lancerer ny teknologi for hurtigt, de kan ganske enkelt ikke betale for udviklingen af teknologien...
Vi kan kun spå, men jeg tror der bliver solgt både benzin, diesel, hybrid og elbiler de næste 10 år, og måske også noget helt andet...
Ny teknologi er en svær størrelse, selvom Toyota skulle komme med en prototype til næste år, så går der længe inden de kan skalere og andre kommer med - dertil kommer prisen, vi har fx allerede set CO2 neutralt brændstof som er udvundet af netop CO2, men det er dyrt, derfor er det ikke det du ser i hanerne på tankstationen.Bopjensen skrev:Nej, der kommer ikke afgørende nyt på batteri fronten lige foreløbig. Dog tror jeg stadig 2025ish er realistisk.
Toyato påstår godt nok vedholdende at de lacerer det næste år.
..og det er rigtigt at der har været snak om det læææææænge uden der rigtig er sket så meget.
Hvis nedenstående kommer til at holde stik:
- Lav ældning
- Super hurtig opladning
- Højere energitæthed
- Grønt batteri mindre brug af eksotiske metaller.
- Lav produktionspris
.. så tror jeg virkelig der kommer til at ske noget.
Til den tid kan jeg nok også bare køre min diesel hakker i havnen med mindre den har fået direkte kørslesforbud til den tid
Bopjensen skrev: ↑25. apr 2021, 07:59Nej, der kommer ikke afgørende nyt på batteri fronten lige foreløbig. Dog tror jeg stadig 2025ish er realistisk.
Toyato påstår godt nok vedholdende at de lacerer det næste år.
..og det er rigtigt at der har været snak om det læææææænge uden der rigtig er sket så meget.
Hvis nedenstående kommer til at holde stik:
- Lav ældning
- Super hurtig opladning
- Højere energitæthed
- Grønt batteri mindre brug af eksotiske metaller.
- Lav produktionspris
.. så tror jeg virkelig der kommer til at ske noget.
Til den tid kan jeg nok også bare køre min diesel hakker i havnen med mindre den har fået direkte kørslesforbud til den tid
Jeg tror der vil være et meget stort værditab uanset hvilken bil du køber til 700-900.000 krBopjensen skrev:"Problematikken" om man vil ,går ene alene på spørgsmålet om værditabet bliver stort eller lille.
Jeg tror det bliver, GIGANTISK. hvis man spenderer 7-900.000 på en hybrid i dag.
Du tror noget andet og fred med det.
Vi skal jo ikke nødvendigvis blive enige.
Faktum er netop, at det ikke er tilfældet.
Høje brugtpriser på fx 530e er jo lige nu holdt oppe af den store efterspørgsel på den type bil, som i dag har stort set samme teknologi. Pointen er vel, at hvis udviklingen flytter sig drastisk, så bliver de hybrider der sælges i dag håbløse konstruktioner, der prismæssigt vil få samme prismæssige prygl, som store dieselbiler får i dag. Det giver vel meget godt mening.