Skoda Enyaq Coupé

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Skoda Enyaq Coupé

Indlæg af peter w » 24. jan 2021, 08:24

Den nye Enyaq ser rigtig interessant ud, og ligner absolut noget, der kunne blive en succes.
Desværre er designet lidt familiebilsorienteret. Det er der naturligvis ikke noget galt med, men spændende og udfordrende kan man næppe kalde det.
Glæder mig derfor rigtig meget til at se Enyaq Coupé, når den bliver præsenteret. Den skulle ligge langt tættere på Vision-modellen, der i min lille verden ser rigtig spændende ud med et mere sportsligt udtryk.
Har I nogle gode oplysninger om Coupéen, må I endelig komme med dem.
Mon ikke den bliver lidt dyrere end Enyaq ordinaire?
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Skoda Enyaq Coupé

Indlæg af BrianDS » 24. jan 2021, 09:29

Nu skriver du både sportslig, Skoda, SUV og elbil i samme sætning gentag det lige højt et par gange.

Med elbiler er sportslig noget helt andet end vi har været vant til, de har hurtig accelleration, men de taber hurtigere pusten så jeg går ud fra det er rent design du går efter?

For mig giver coupe udgaven ikke rigtig mening, men jeg håber/forventer at Skoda husker deres ophav og laver den med en stor bagklap - og så kan man måske sammenligne ENYAQ og ENYAQ coupe ligesom Octavia Combi og Octavia “coupe”?

Så det kan gå begge veje, hvis ENYAQ Coupe bliver ligesom man definerer Octavia Coupe, så vil jeg forvente priserne er tæt på hinanden. Omvendt hvis ENYAQ Coupe vitterligt er mere “sportslig”, så vil jeg forvente den kun kommer i de bedst udstyrede versioner, og måske med lidt ekstra finesser, og så bliver den dyrere - forskellen bliver dog ikke så stor som andre Skoda pga. afgift rabatten
These users thanked the author BrianDS for the post:
DanielB12
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Skoda Enyaq Coupé

Indlæg af Tonny » 25. jan 2021, 10:43

BrianDS skrev:
24. jan 2021, 09:29
Med elbiler er sportslig noget helt andet end vi har været vant til, de har hurtig accelleration, men de taber hurtigere pusten så jeg går ud fra det er rent design du går efter?
Kan du ikke lige uddybe for mig?

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Skoda Enyaq Coupé

Indlæg af BrianDS » 25. jan 2021, 12:11

Tonny skrev:
BrianDS skrev:
24. jan 2021, 09:29
Med elbiler er sportslig noget helt andet end vi har været vant til, de har hurtig accelleration, men de taber hurtigere pusten så jeg går ud fra det er rent design du går efter?
Kan du ikke lige uddybe for mig?
Det ved jeg ikke, hvad er du i tvivl om?

For mig er en sportslig bil en bil der udstråler sportslighed, men også fungerer på en snoet vej, og en bane i længere tid.
Altså er vi ovre i noget BMW M, Mercedes AMG, Volkswagen GTI eller R, Porsche, Audi S/RS

Skoda Octavia RS iV har udseendet, men den bygger i bund og grund på en 1.4 TSI når du forholdsvist hurtigt har brugt el ressourcerne - det samme gælder GTE modellerne.

Elbilerne har lidt det samme problem, hvis de køres sportsligt dræner du batteriet, og så kan du ikke blive ved. Ligesom med en RC bil (legetøj), den er sjov, men den løber hurtigt tør for krudt.

Det kan godt være det er mig, men sådan er min oplevelse med elbiler indtil nu?

Og så ser jeg stadig ikke en SUV som det sportslige bidrag - medmindre det er en helt anden sport og vi så taler rigtig 4x4 kørsel?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Skoda Enyaq Coupé

Indlæg af Tonny » 25. jan 2021, 12:48

BrianDS skrev:
25. jan 2021, 12:11
Det ved jeg ikke, hvad er du i tvivl om?

For mig er en sportslig bil en bil der udstråler sportslighed, men også fungerer på en snoet vej, og en bane i længere tid.
Altså er vi ovre i noget BMW M, Mercedes AMG, Volkswagen GTI eller R, Porsche, Audi S/RS

Elbilerne har lidt det samme problem, hvis de køres sportsligt dræner du batteriet, og så kan du ikke blive ved. Ligesom med en RC bil (legetøj), den er sjov, men den løber hurtigt tør for krudt.

Det kan godt være det er mig, men sådan er min oplevelse med elbiler indtil nu?
Hvori består din oplevelse med elbiler? Har du en eller?

Elbiler der fungerer på snoet vej og på bane - tjo tyngdepunktet er rigtigt lavt og derfor hænger de godt fast. De kører meget sportsligt generelt, men selvfølgelig er en SUV ikke at sammenligne med en Porsche 911. Hvis du prøver at kigge på youtube vil du finde masser af bane erfaring fra f.eks Nordschleife osv. Længere tid er selvfølgelig en definition, og du har nok ret i at vi ikke har elbiler med kapacitet til at køre banekørsel i ret meget mere end 30-40 minutter af gangen tænker jeg på nuværende. Til gengæld har jeg før været til trackdays med Porsche klubben og det er sjældent at nogen kører 30 minutter af gangen til sådan et arrangement, med mindre det er en decideret trackday-bil. Du vil iøvrigt blive overrasket over hvor mange der har benzindunke osv med for en 911 løber nemlig også ret hurtigt tør for brændstof når den tæves rundt på en bane :D

I forhold til Enyaq coupé, så mener jeg at den stolt kan bære S'et i SUV, altså at det er en SPORT Utility Vehicle

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Skoda Enyaq Coupé

Indlæg af BrianDS » 25. jan 2021, 14:42

Tonny skrev:
BrianDS skrev:
25. jan 2021, 12:11
Det ved jeg ikke, hvad er du i tvivl om?

For mig er en sportslig bil en bil der udstråler sportslighed, men også fungerer på en snoet vej, og en bane i længere tid.
Altså er vi ovre i noget BMW M, Mercedes AMG, Volkswagen GTI eller R, Porsche, Audi S/RS

Elbilerne har lidt det samme problem, hvis de køres sportsligt dræner du batteriet, og så kan du ikke blive ved. Ligesom med en RC bil (legetøj), den er sjov, men den løber hurtigt tør for krudt.

Det kan godt være det er mig, men sådan er min oplevelse med elbiler indtil nu?
Hvori består din oplevelse med elbiler? Har du en eller?

Elbiler der fungerer på snoet vej og på bane - tjo tyngdepunktet er rigtigt lavt og derfor hænger de godt fast. De kører meget sportsligt generelt, men selvfølgelig er en SUV ikke at sammenligne med en Porsche 911. Hvis du prøver at kigge på youtube vil du finde masser af bane erfaring fra f.eks Nordschleife osv. Længere tid er selvfølgelig en definition, og du har nok ret i at vi ikke har elbiler med kapacitet til at køre banekørsel i ret meget mere end 30-40 minutter af gangen tænker jeg på nuværende. Til gengæld har jeg før været til trackdays med Porsche klubben og det er sjældent at nogen kører 30 minutter af gangen til sådan et arrangement, med mindre det er en decideret trackday-bil. Du vil iøvrigt blive overrasket over hvor mange der har benzindunke osv med for en 911 løber nemlig også ret hurtigt tør for brændstof når den tæves rundt på en bane :D

I forhold til Enyaq coupé, så mener jeg at den stolt kan bære S'et i SUV, altså at det er en SPORT Utility Vehicle
Lad os bare sige vi har forskellig opfattelse af sportslig og så en elektrisk SUV

Som jeg forstår “sport” i SUV er det ikke sport som i “race”, men i praktiske egenskaber som terræn egenskaber.
Da SUV blev mere populært var der ikke nogen af dem der havde coupe form, det begyndte vist med BMW X6?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1721
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 687 times

Re: Skoda Enyaq Coupé

Indlæg af Thor-thor » 25. jan 2021, 15:30

BrianDS skrev:
25. jan 2021, 14:42
BrianDS skrev:
25. jan 2021, 12:11
... For mig er en sportslig bil en bil der udstråler sportslighed, men også fungerer på en snoet vej, og en bane i længere tid. Altså er vi ovre i noget BMW M, Mercedes AMG, Volkswagen GTI eller R, Porsche, Audi S/RS

Elbilerne har lidt det samme problem, hvis de køres sportsligt dræner du batteriet, og så kan du ikke blive ved. Ligesom med en RC bil (legetøj), den er sjov, men den løber hurtigt tør for krudt
.........Lad os bare sige vi har forskellig opfattelse af sportslig og så en elektrisk SUV

Som jeg forstår “sport” i SUV er det ikke sport som i “race”, men i praktiske egenskaber som terræn egenskaber.
Hvorfor den SUV kontra sports vinkel?

SUV er hvad det er, man kan vel diskutere hvor "sportsligt" det er, uanset navnet/forkortelsen. Men det har jo intet med drivmidlet at gøre, så en eldrevet SUV er vel ikke mindre sportslig end en benzin SUV?

Forstår heller ikke det med at løbe tør for krudt? Forbruget er højere, ved højere belastning, både for fossil og el drift. Så alle løber vel tør for krudt tidligere....

Er det modviljen mod el, der sætter ind ;)

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Skoda Enyaq Coupé

Indlæg af Dakota » 25. jan 2021, 15:49

Og således kom man helt og aldeles væk fra det, trådstarter spurgte om :lol:
These users thanked the author Dakota for the post:
aknedude

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Skoda Enyaq Coupé

Indlæg af peter w » 25. jan 2021, 16:15

Dakota skrev:
25. jan 2021, 15:49
Og således kom man helt og aldeles væk fra det, trådstarter spurgte om :lol:
Det må man sige, men det her er vist foreløbigt den eneste Enyaq Coupé tråd, så lad dem bare more sig, eller hvad det nu er de gør ...
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Skoda Enyaq Coupé

Indlæg af BrianDS » 25. jan 2021, 17:56

Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
25. jan 2021, 14:42
BrianDS skrev:
25. jan 2021, 12:11
... For mig er en sportslig bil en bil der udstråler sportslighed, men også fungerer på en snoet vej, og en bane i længere tid. Altså er vi ovre i noget BMW M, Mercedes AMG, Volkswagen GTI eller R, Porsche, Audi S/RS

Elbilerne har lidt det samme problem, hvis de køres sportsligt dræner du batteriet, og så kan du ikke blive ved. Ligesom med en RC bil (legetøj), den er sjov, men den løber hurtigt tør for krudt
.........Lad os bare sige vi har forskellig opfattelse af sportslig og så en elektrisk SUV

Som jeg forstår “sport” i SUV er det ikke sport som i “race”, men i praktiske egenskaber som terræn egenskaber.
Hvorfor den SUV kontra sports vinkel?

SUV er hvad det er, man kan vel diskutere hvor "sportsligt" det er, uanset navnet/forkortelsen. Men det har jo intet med drivmidlet at gøre, så en eldrevet SUV er vel ikke mindre sportslig end en benzin SUV?

Forstår heller ikke det med at løbe tør for krudt? Forbruget er højere, ved højere belastning, både for fossil og el drift. Så alle løber vel tør for krudt tidligere....

Er det modviljen mod el, der sætter ind ;)
Jeg svarede på spørgsmålet der blev stillet.

Andre SUV er heller ikke det jeg vil kalde “sportslig” med coupe værdierne

Jeg tror ENYAQ Coupe kan gå begge veje, blive dyrere hvis man ser det som en mindre praktisk luksus udgave, eller nogenlunde samme prisleje hvis de prissættes som Octavia/Superb i forhold til Coupe/Combi
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Cyppen
Nyt medlem
Indlæg: 424
Tilmeldt: 8. apr 2013, 20:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 9 times
Been thanked: 74 times

Re: Skoda Enyaq Coupé

Indlæg af Cyppen » 29. jan 2021, 12:35

Ser sku fed ud

https://ibb.co/Xtm9V5h

Billede

ID Buzz Style 204 hk
Renault Megane e-Tech
Peugeot E-208

Tidligere
BMW IX3 Fully charged 286 hk
Skoda Enyaq Sportline 80X 265 hk

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Skoda Enyaq Coupé

Indlæg af peter w » 5. feb 2022, 09:36

BrianDS skrev:
24. jan 2021, 09:29
Nu skriver du både sportslig, Skoda, SUV og elbil i samme sætning Billede gentag det lige højt et par gange.
Nu, hvor jeg har set coupé RS, så gentager jeg det gerne et par gange ...

Den er sgu fed.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Skoda Enyaq Coupé

Indlæg af peter w » 5. feb 2022, 09:44

Den er blevet rigtig flot coupéen. Kan bestilles fra marts. De første RS skulle komme til juni. Øvrige modeller senere. Spændt på priser. RS skulle have crystal face, fuldt glastag og 4x4 som standard. Den bliver nok dyr ...
These users thanked the author peter w for the post:
BrianDS
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Skoda Enyaq Coupé

Indlæg af BrianDS » 5. feb 2022, 11:53

peter w skrev:
BrianDS skrev:
24. jan 2021, 09:29
Nu skriver du både sportslig, Skoda, SUV og elbil i samme sætning Billede gentag det lige højt et par gange.
Nu, hvor jeg har set coupé RS, så gentager jeg det gerne et par gange ...

Den er sgu fed.
Jeg kan også godt gentage at det er en fin bil, men det er stadig en Skoda SUV, og det rimer ikke rigtigt på sportslig.

Jeg kører i øvrigt selv i en ENYAQ - og jeg har prøvet ID.4 GTX inden jeg valgte ENYAQ
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"