Hjælp til køb af ny bil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Hjælp til køb af ny bil

Indlæg af i-s » 6. apr 2021, 18:20

HansH skrev:
5. apr 2021, 18:53
Thor-thor skrev:
5. apr 2021, 17:07
Endelig er en diesel, (denne er vel ovenikøbet en euro5 motor)..
Arr.. alle Passat B8 er Euro6 :)

Den R-Line trådstarter kigger på her, er enten 6a eller 6c .. not sure.
Fra en gang slut 2017 / start 2018 er de 6d temp. @i-s er godt inde i de sager.
Tak @HansH :D
Du har helt ret. Hvis jeg husker rigtig, så blev de 6c i okt 17 da de fik adblue. I princippet er 6c og 6d-temp ens. Forskellen ligger i, at 6d-temp er opgivet efter wltp. Men nu snakker de allerede om Euro 7.
These users thanked the author i-s for the post:
BrianDS
/Søren.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Hjælp til køb af ny bil

Indlæg af i-s » 6. apr 2021, 18:27

BrianDS skrev:
5. apr 2021, 20:57
Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
5. apr 2021, 19:20

Hvis Tante Olga skal futte 2.000 km om året, så er det mere klimabevidst at købe en benzin Up i forhold til en e-Up...
Præcis. Elbiler har en relativ høj miljøbelastning ved produktion, men lav i drift. Så jo flere km, jo større fordel ved eldrift (også økonomisk).

Derudover er producenternes udmelding naturligvis en betragtning på globalt plan, hvor fossile biler uden tvivl vil have en del år foran sig, især i lande med lavere velstandsniveau og dårligere infrastruktur.
I den relativt velstående del af verden, formentlig i særlig grad Nordeuropa, med fornuftig infrastruktur/forsyningsikkerhed/grønt elmix etc. vil omstillingen til el, alt andet lige gå relativt stærkt, både pga. politisk fokus/støtte, men også pga. at flere og flere vil se fordele i det.
Så man skal næppe forestille sig at fossilbiler har en lang og glorværdig fremtid foran sig i DK og omegn....
Jeg er relativt enig, men jeg tror dog også du ser ICE biler på salgslisterne i 2029, medmindre der sker en revolution i udviklingen af enten BEV, eller andet, så alle behov kan dækkes - der er lige et stykke vej endnu, så jeg tror ikke det er helt grotesk at købe en diesel eller benzin bil i dag, der skal nok være nogen der har behovet også om både 5 og 10 år - om ikke andet så dem der køber brugt.

Sendt fra min KB2003 med Tapatalk
Der bliver eksporteret masser af 7 - 15 år gamle dieselbiler til øst Europa og Rusland. Efterspørgslen er helt enorm, så jeg tror der er masser af købere også om 10 år, så prisen vil blive holdt oppe - selv hvis efterspørgslen i DK skulle forsvinde helt.
These users thanked the author i-s for the post (total 2):
Morten HedenstedBrianDS
/Søren.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Hjælp til køb af ny bil

Indlæg af BrianDS » 6. apr 2021, 23:16

i-s skrev:
BrianDS skrev:
5. apr 2021, 20:57
Thor-thor skrev: Præcis. Elbiler har en relativ høj miljøbelastning ved produktion, men lav i drift. Så jo flere km, jo større fordel ved eldrift (også økonomisk).

Derudover er producenternes udmelding naturligvis en betragtning på globalt plan, hvor fossile biler uden tvivl vil have en del år foran sig, især i lande med lavere velstandsniveau og dårligere infrastruktur.
I den relativt velstående del af verden, formentlig i særlig grad Nordeuropa, med fornuftig infrastruktur/forsyningsikkerhed/grønt elmix etc. vil omstillingen til el, alt andet lige gå relativt stærkt, både pga. politisk fokus/støtte, men også pga. at flere og flere vil se fordele i det.
Så man skal næppe forestille sig at fossilbiler har en lang og glorværdig fremtid foran sig i DK og omegn....
Jeg er relativt enig, men jeg tror dog også du ser ICE biler på salgslisterne i 2029, medmindre der sker en revolution i udviklingen af enten BEV, eller andet, så alle behov kan dækkes - der er lige et stykke vej endnu, så jeg tror ikke det er helt grotesk at købe en diesel eller benzin bil i dag, der skal nok være nogen der har behovet også om både 5 og 10 år - om ikke andet så dem der køber brugt.

Sendt fra min KB2003 med Tapatalk
Der bliver eksporteret masser af 7 - 15 år gamle dieselbiler til øst Europa og Rusland. Efterspørgslen er helt enorm, så jeg tror der er masser af købere også om 10 år, så prisen vil blive holdt oppe - selv hvis efterspørgslen i DK skulle forsvinde helt.
Jeg er helt enig, og hvis vi begynder at købe færre nye, så falder efterspørgslen i Østeuropa ikke af den grund - der er lidt længere til nyere og mere elektriske biler der, så det kan endda ende med priserne vil stige - det er ikke til at vide, men jeg tror ikke en TDI er et meget mere usikkert køb end andre biler. Billede

Sendt fra min KB2003 med Tapatalk

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2143
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 229 times
Been thanked: 110 times

Re: Hjælp til køb af ny bil

Indlæg af larslyn » 7. apr 2021, 06:44

Hvis jeg kom ind hér med samme tilgang til biler som trådstarter og bad om input til en specifik bil.... så ville jeg forlade forummet og aldrig logge ind igen efter at have læst jeres forslag/diskussioner om diesel/benzin/andre mærker/el-biler og hvad der ellers er kommet......

det er en flot bil du har kig på... hvis i er vilde med den, så køb den..... den er hverken dårligere eller markant bedre end mange andre biler i samme klasse imo...... med fedt udstyret og den trækker fint synes jeg.
These users thanked the author larslyn for the post (total 6):
jansomsuperbeszzzBrianDSTargetMathiasenMorten Hedensted

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1721
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 687 times

Re: Hjælp til køb af ny bil

Indlæg af Thor-thor » 7. apr 2021, 11:37

Morten Hedensted skrev:
6. apr 2021, 18:15
Thor-thor skrev:
5. apr 2021, 17:07
Trådstarter begynder med at skrive:
"Vi har absolut ingen forstand på biler - som i overhovedet.." "Hvad kan I sige om modellen - er den værd at købe til de penge"
Så det er jo meget relevant at forsøge at hjælpe vedkommende med at afklare behov, ønsker etc.
Hvorfor mener du, at værditabet bliver større end på en Highline+ - Det giver da ingen mening, overhovedet, R Line er super populær som brugt, netop derfor hentes der så mange via import!

Og så er det lidt kedeligt, at dit had til alt diesel er så udtalt, så du fremturer igen og igen med problemer du mener alle har, men som kun en marginal gruppe oplever. Ligesom det er lidt sørgeligt, når nu du er så indædt diesel modstander, at du så ikke har styr på noget så basalt som euronormer. Det er fint at ha en skarp holdning, men så læs da op på tingene.
Måske der sidder folk og læser med, der bare æder dine indlæg råt.

Valget af diesel kan handle om andet end økonomi, fx kan det handle om måden bilen kører på, sådan en 190 HK diesel, kører da langt federe og mere tilbagelænet end en tilsvarende TSI. Jeg er selv lige skiftet fra TDI til TSI med samme effekt, så min påstand er ikke grebet ud af den blå luft!
Har du overhovedet læst hvad jeg skriver?
Jeg forsøger sådan set bare at stille trådstarter et par spørgsmål omkring kørselsbehov etc. I min bog er det yderst relevant at forsøge at hjælpe en køber med at afklare diverse forhold (også evt. ting vedkommende ikke har tænkt på), især når vedkommende selv skriver at han ved noget om biler.
Man kan selvfølgelig sagtens bare råbe "fed bil, køb den før din nabo", uden at vide om det overhovedet passer til vedkommende. Men det er temmelig dårlig "hjælp" efter min mening

Har overhovedet ikke noget had ift. diesel, har selv kørt mange km i diesel og det fungerer ganske udmærket. Mht. til Euronormer lagde jeg netop det lille ord "vel" ind i sætningen, da jeg ikke var sikker (og ikke checkede) og i øvrigt er det ikke afgørende for pointen.
Pointen er den samme uanset EU 5/6, (men naturligvis mindre udtalt for EU6). Diesel er generelt betragtet mindre populært end det har været og vil formentlig blive endnu mindre populært i fremtiden og der vil forventeligt komme yderligere restriktioner ift. dieselkørsel i fremtiden. Derfor ville jeg også (helt generelt) forvente højere værditab på en diesel i fremtiden.

Satte jo i øvrigt også dette ind "medmindre man har behov/fordel af diesel pga. sin kørsel (eller en særlig forkærlighed for diesel motorer"
Der kan jo sagtens være fornuftige grunde til at køre diesel og har man diesel i forvejen (og evt. er meget glad for det), er tærsklen til at skifte naturligt nok større.
Men står man og skal købe en ny/anden bil, vil det være uklogt ikke at overveje eks. kørselsmønster etc. og kører man eks. max. 20-25 k km/år er der generelt ikke nogen grund til at vælge diesel, hverken økonomisk eller praktisk, nærmest tværtimod (medmindre man er evt. stor fan af diesel eller har andre særlige behov der skal dækkes ;) )
These users thanked the author Thor-thor for the post:
Target

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1721
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 687 times

Re: Hjælp til køb af ny bil

Indlæg af Thor-thor » 7. apr 2021, 14:10

Thor-thor skrev:
7. apr 2021, 11:37
.... I min bog er det yderst relevant at forsøge at hjælpe en køber med at afklare diverse forhold (også evt. ting vedkommende ikke har tænkt på), især når vedkommende selv skriver at han ved noget om biler. .........
Skulle selvfølgelig have stået: at han ikke ved noget om biler....

Brugeravatar
Ghettoadam
Medlem
Indlæg: 678
Tilmeldt: 14. maj 2011, 13:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tallmountain
Has thanked: 11 times
Been thanked: 32 times

Re: Hjælp til køb af ny bil

Indlæg af Ghettoadam » 7. apr 2021, 17:39

Priserne på diesel biler rasler ned, fordi mange hr og fru jensen, ikke tør købe dem. Fremtiden for biler, som ikke er elektriske eller hybrid er heller ikke for god, det er jo bare fakta.

Den model som trådstarter har fundet er nu fed nok, men lidt i den dyre ende. Han kunne også kigge på Passat GTE, (hvis det skal være en Passat) for der er godt nok mange af dem på markedet.

Eks. https://www.biltorvet.dk/bil/vw/passat/ ... ut/1597708 samme model årgang .
These users thanked the author Ghettoadam for the post:
larslyn

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"