Re: Audi A7 55 tfsi e eller Bmw 545 e
: 11. apr 2021, 15:31
^^^Det, Dennis sagde
Tak for dine iagttagelser.HansH skrev: ↑11. apr 2021, 15:53Sådan en 6-benet ..... det giver altså bare fugtige øjne og kildren i mellemgulvet at høre den!!
Forleden tilbragte vi en uge i sommerhus i Søndervig, og en dag oppe på hovedgaden kom der en Audi A6 V6T listende.
Bare at høre den i tomgang, da han holdt ved T-krydset og skulle svinge ud ..... og da den så fik en smule omdrejninger og accelererede .... For hunde da!! det lød sundt
Men visse ting bevæger sig bare i den forkerte retning i denne verden.
At en A7 i den kaliber du kigger, ikke kan fås med 6 ben ... det er bare så trist
Så uden at have prøvet hverken BMW'en eller Audi'en .... hvis jeg havde muligheden for at få et 6-benet maskineri, så skulle der godt nok meget til at slå den af banen
Har også set på Bernina grey, den er faktisk ret flot til 5 serien.
Tillykke med købet.MK1981 skrev: ↑11. apr 2021, 18:56Jeg har også lige stået med samme valg, og jeg valgte efter prøvekørsler at bestille en A7 TFSI e 55 med følgende konfiguration: www.audi.dk/APY29R07
Jeg valgte en A7 ud fra følgende punkter:
- Generelt var jeg rigtig godt tilfreds med køreegenskaberne i A7.
- Der er rigtig meget udstyr med som standard.
- Jeg kan rigtig godt lide kabinen i A7 - jeg synes BMW er for konservativ.
- Jeg synes i-Drive hjulet er besværligt at betjene, og jeg kan heller ikke lide skærmen i BMW. Synes A7 er smartere.
- Jeg kan bedre lide det ydre udseende af A7 end 545.
- Det betyder intet for mig i dagligdagen, at den bruger godt 1 sekund mere fra 0-100 km/h.
- Udseendet og kabineindretningen betyder mere for mig end en 6-cylindret motor (på små "el"-ture er det også lige meget).
Det er selvfølgelig en smagssag, hvad man synes er pænt, og der er selvfølgelig andre, som synes, at BMW er pænere. Men jeg kunne ikke finde på at vælge BMW udelukkende pga. en 6-cylindret motor. Hvis det er motoren, man går efter, er BMW 545e selvfølgelig en enestående mulighed for at få en 6-cylindret til en fornuftig pris.
Jeg har samme holdning til Bernina Grey - jeg valgte Bluestone.
Jo tak, jeg afventer dog stadig at få en endelig leveringsdato på denGasolin82 skrev: ↑11. apr 2021, 19:14Tillykke med købet.MK1981 skrev: ↑11. apr 2021, 18:56Jeg har også lige stået med samme valg, og jeg valgte efter prøvekørsler at bestille en A7 TFSI e 55 med følgende konfiguration: www.audi.dk/APY29R07
Jeg valgte en A7 ud fra følgende punkter:
- Generelt var jeg rigtig godt tilfreds med køreegenskaberne i A7.
- Der er rigtig meget udstyr med som standard.
- Jeg kan rigtig godt lide kabinen i A7 - jeg synes BMW er for konservativ.
- Jeg synes i-Drive hjulet er besværligt at betjene, og jeg kan heller ikke lide skærmen i BMW. Synes A7 er smartere.
- Jeg kan bedre lide det ydre udseende af A7 end 545.
- Det betyder intet for mig i dagligdagen, at den bruger godt 1 sekund mere fra 0-100 km/h.
- Udseendet og kabineindretningen betyder mere for mig end en 6-cylindret motor (på små "el"-ture er det også lige meget).
Det er selvfølgelig en smagssag, hvad man synes er pænt, og der er selvfølgelig andre, som synes, at BMW er pænere. Men jeg kunne ikke finde på at vælge BMW udelukkende pga. en 6-cylindret motor. Hvis det er motoren, man går efter, er BMW 545e selvfølgelig en enestående mulighed for at få en 6-cylindret til en fornuftig pris.
Det er helt sikkert også en lækker bil.
Har du prøvekørt dem begge?
Når man kører dem back to back, er oplevelsen altså en helt anden i BMW’ en.
Det handler ikke bare om kongedisciplinen 0-100, som du skitserer. Det er i lige så høj grad komforten. Den glider bare på en anden måde.
Udover det selvfølgelig er en 6 benet kontra 4 benet, er drivlinjen i en BMW altså bare et niveau eller to bedre end Audis.
Udseendet er selvfølgelig subjektivt.
Men begge biler er meget lækre på hver deres måde.
Det er ærgerligt, at ingen af dem kommer med luftundervogn som hybrid.MK1981 skrev: ↑11. apr 2021, 20:46Du har ret i, at der er forskel på køreegenskaberne. Jeg kan dog bedre lide A7 på motorvejen, hvor jeg synes den er mere retningsstabil og komfortabel i affjedringen. Nogen vil måske kalde den mere kedelig, men da jeg kører 60.000 km om året, foretrækker jeg komfortabel frem for dynamisk. Jeg har det også helt fint med dobbeltkoblingsgearkassen i A7, som jeg synes fungerer godt.
Du har da vidst heller ikke sparet på udstyret i din kommende Audi.MK1981 skrev: ↑11. apr 2021, 20:46Jo tak, jeg afventer dog stadig at få en endelig leveringsdato på denGasolin82 skrev: ↑11. apr 2021, 19:14Tillykke med købet.MK1981 skrev: ↑11. apr 2021, 18:56Jeg har også lige stået med samme valg, og jeg valgte efter prøvekørsler at bestille en A7 TFSI e 55 med følgende konfiguration: www.audi.dk/APY29R07
Jeg valgte en A7 ud fra følgende punkter:
- Generelt var jeg rigtig godt tilfreds med køreegenskaberne i A7.
- Der er rigtig meget udstyr med som standard.
- Jeg kan rigtig godt lide kabinen i A7 - jeg synes BMW er for konservativ.
- Jeg synes i-Drive hjulet er besværligt at betjene, og jeg kan heller ikke lide skærmen i BMW. Synes A7 er smartere.
- Jeg kan bedre lide det ydre udseende af A7 end 545.
- Det betyder intet for mig i dagligdagen, at den bruger godt 1 sekund mere fra 0-100 km/h.
- Udseendet og kabineindretningen betyder mere for mig end en 6-cylindret motor (på små "el"-ture er det også lige meget).
Det er selvfølgelig en smagssag, hvad man synes er pænt, og der er selvfølgelig andre, som synes, at BMW er pænere. Men jeg kunne ikke finde på at vælge BMW udelukkende pga. en 6-cylindret motor. Hvis det er motoren, man går efter, er BMW 545e selvfølgelig en enestående mulighed for at få en 6-cylindret til en fornuftig pris.
Det er helt sikkert også en lækker bil.
Har du prøvekørt dem begge?
Når man kører dem back to back, er oplevelsen altså en helt anden i BMW’ en.
Det handler ikke bare om kongedisciplinen 0-100, som du skitserer. Det er i lige så høj grad komforten. Den glider bare på en anden måde.
Udover det selvfølgelig er en 6 benet kontra 4 benet, er drivlinjen i en BMW altså bare et niveau eller to bedre end Audis.
Udseendet er selvfølgelig subjektivt.
Men begge biler er meget lækre på hver deres måde.
Ja jeg har prøvet dem begge og derudover en Panamera E-hybrid (jeg synes dog, den blev for dyr med udstyr).
Du har ret i, at der er forskel på køreegenskaberne. Jeg kan dog bedre lide A7 på motorvejen, hvor jeg synes den er mere retningsstabil og komfortabel i affjedringen. Nogen vil måske kalde den mere kedelig, men da jeg kører 60.000 km om året, foretrækker jeg komfortabel frem for dynamisk. Jeg har det også helt fint med dobbeltkoblingsgearkassen i A7, som jeg synes fungerer godt. En anden ting som irriterede mig ved BMW var speedometervisningen - der foretrækker jeg en almindelig "urskive".
Jeg har kørt Passat 240 HK bi-turbo og derefter Arteon med elektrisk reguleret affjedring tidligere, og der kunne jeg tydeligt mærke forskel, når man valgte "sport", hvor styretøjet og undervognen blev strammet op, og gearskiftet blev hurtigere. Jeg forventer lidt det samme i A7.
Men igen så er det jo en smagssag, og jeg synes de 2 biler ligger meget tæt. Til mit behov foretrækker jeg klart A7'eren, men BMW'en uden tvivl lidt mere spændende/levende at køre.
I know en 6’er i BMW = a7 i Audi men jeg undrer mig stadig over hvorfor man absolut skal købe en sedan får at få en fed motor hos BMW i den store mellemklasse (Hybrid eller M) når man i Audi eller Mercedes kan vælge fra alle hylder med stactiocar, sedan osv. Anyway, måske det bare er mig der ikke kan se det attraktive i en sedanTorbenRasmussen skrev: ↑11. apr 2021, 21:42En 5-serie i Grand coupe er jo en 6’er, ligesom en coupe af en 3’er hedder 4. Og en coupe af en Audi A6 er en ... ja, A7
Jeg forstår dig udmærket, og jeg synes også at en A7 vinder klokkeklart over en 5-serie på form og visuals.Gasolin82 skrev: ↑11. apr 2021, 16:04Tak for dine iagttagelser.HansH skrev: ↑11. apr 2021, 15:53Sådan en 6-benet ..... det giver altså bare fugtige øjne og kildren i mellemgulvet at høre den!!
Forleden tilbragte vi en uge i sommerhus i Søndervig, og en dag oppe på hovedgaden kom der en Audi A6 V6T listende.
Bare at høre den i tomgang, da han holdt ved T-krydset og skulle svinge ud ..... og da den så fik en smule omdrejninger og accelererede .... For hunde da!! det lød sundt
Men visse ting bevæger sig bare i den forkerte retning i denne verden.
At en A7 i den kaliber du kigger, ikke kan fås med 6 ben ... det er bare så trist
Så uden at have prøvet hverken BMW'en eller Audi'en .... hvis jeg havde muligheden for at få et 6-benet maskineri, så skulle der godt nok meget til at slå den af banen
Meget valide holdninger du kommer med der.
Har det lidt selv på samme måde. Måske den sidste mulighed for mig at køre sådan en med 6 ben, nu hvor alt nærmest bliver elektrificeret.
Det som har gjort beslutningen svær, har været bilernes visuelle fremtoning.
Jeg synes sgu ikke det gør noget, at en bil får lidt opmærksom på gaden
Og der gør A7’ eren det trods alt godt med dens former.
Men som jeg fremhævede tidligere, er Bmw’ en med m sport pakken, de rette fælger og lak absolut også attraktiv.
Nævnte du lige Model S og Taycan i samme sætning? Altså som sammenligneligeascaria skrev: ↑12. apr 2021, 08:02Selv om A7'eren MK1981 har bestilt isoleret set er en voldsomt fed bil, forstår jeg ikke helt ræsonnementet i at betale over 1 mio kr for en plugin-hybrid. Til den pris får man rene elbiler med vanvittig performance og komfort (Model S Plaid, Taycan m.fl.), som ikke byder på "dobbelte" udgifter til vedligehold af drivlinje og som ikke må formodes at være forældede om få år. I min optik giver plugin-hybrider kun mening, når de får en tilstrækkelig stor besparelse på afgiften, så det ikke kan svare sig at købe ICE-biler, fx. i Golf/Tiguan-klassen. Til den firedobbelte pris synes jeg ikke helt ræsonnementet er det samme...
En Porsche og en Tesla kan ikke sammenlignes.ascaria skrev: ↑12. apr 2021, 08:02Selv om A7'eren MK1981 har bestilt isoleret set er en voldsomt fed bil, forstår jeg ikke helt ræsonnementet i at betale over 1 mio kr for en plugin-hybrid. Til den pris får man rene elbiler med vanvittig performance og komfort (Model S Plaid, Taycan m.fl.), som ikke byder på "dobbelte" udgifter til vedligehold af drivlinje og som ikke må formodes at være forældede om få år. I min optik giver plugin-hybrider kun mening, når de får en tilstrækkelig stor besparelse på afgiften, så det ikke kan svare sig at købe ICE-biler, fx. i Golf/Tiguan-klassen. Til den firedobbelte pris synes jeg ikke helt ræsonnementet er det samme...
Uanset vejtype er eldrift billigst, jo flere km, jo billigere, da man kan få flatrate abo. på strøm. Men kræver naturligvis at rækkevidde/lademuligheder også dækker ens kørselsbehovchrstn_olsen skrev: ↑12. apr 2021, 08:13Nævnte du lige Model S og Taycan i samme sætning? Altså som sammenligneligeascaria skrev: ↑12. apr 2021, 08:02Selv om A7'eren MK1981 har bestilt isoleret set er en voldsomt fed bil, forstår jeg ikke helt ræsonnementet i at betale over 1 mio kr for en plugin-hybrid. Til den pris får man rene elbiler med vanvittig performance og komfort (Model S Plaid, Taycan m.fl.), som ikke byder på "dobbelte" udgifter til vedligehold af drivlinje og som ikke må formodes at være forældede om få år. I min optik giver plugin-hybrider kun mening, når de får en tilstrækkelig stor besparelse på afgiften, så det ikke kan svare sig at købe ICE-biler, fx. i Golf/Tiguan-klassen. Til den firedobbelte pris synes jeg ikke helt ræsonnementet er det samme...
.....
Kører man meget motorvej er det ud fra en økonomisk betragtning stadig kun diesel der giver mening.
Hvorfor tror du, at en hybrid vil tabe mere i værdi end en ellert?Thor-thor skrev: ↑12. apr 2021, 09:51Uanset vejtype er eldrift billigst, jo flere km, jo billigere, da man kan få flatrate abo. på strøm. Men kræver naturligvis at rækkevidde/lademuligheder også dækker ens kørselsbehovchrstn_olsen skrev: ↑12. apr 2021, 08:13Nævnte du lige Model S og Taycan i samme sætning? Altså som sammenligneligeascaria skrev: ↑12. apr 2021, 08:02Selv om A7'eren MK1981 har bestilt isoleret set er en voldsomt fed bil, forstår jeg ikke helt ræsonnementet i at betale over 1 mio kr for en plugin-hybrid. Til den pris får man rene elbiler med vanvittig performance og komfort (Model S Plaid, Taycan m.fl.), som ikke byder på "dobbelte" udgifter til vedligehold af drivlinje og som ikke må formodes at være forældede om få år. I min optik giver plugin-hybrider kun mening, når de får en tilstrækkelig stor besparelse på afgiften, så det ikke kan svare sig at købe ICE-biler, fx. i Golf/Tiguan-klassen. Til den firedobbelte pris synes jeg ikke helt ræsonnementet er det samme...
.....
Kører man meget motorvej er det ud fra en økonomisk betragtning stadig kun diesel der giver mening.
Men enig i forhold til tankerne omkring hybrid. Men i det segment er pris/driftsudgifter etc. måske ikke så vigtige ved køb af ny. Men tænker at brugtpriserne godt kunne komme under pres.
Ps.
Skader vel ikke at han giver Porschen lidt snor, selvom den er dyrere og generelt er underlegen i forhold til den kommende Model S Plaid (Men hvis alt er som det plejer har Porschen formentlig bedre finish. Med forbehold for at ingen vel set en Plaid endnu)
Jeg har ikke skrevet at hybrid vil tabe mere i værdi end en ellert? (men hælder i øvrigt nok mod at PHEV brugtpriser kunne komme under lidt højere pres)Gasolin82 skrev: ↑12. apr 2021, 10:09Hvorfor tror du, at en hybrid vil tabe mere i værdi end en ellert?Thor-thor skrev: ↑12. apr 2021, 09:51Uanset vejtype er eldrift billigst, jo flere km, jo billigere, da man kan få flatrate abo. på strøm. Men kræver naturligvis at rækkevidde/lademuligheder også dækker ens kørselsbehov
Men enig i forhold til tankerne omkring hybrid. Men i det segment er pris/driftsudgifter etc. måske ikke så vigtige ved køb af ny. Men tænker at brugtpriserne godt kunne komme under pres.
Ps.
Skader vel ikke at han giver Porschen lidt snor, selvom den er dyrere og generelt er underlegen i forhold til den kommende Model S Plaid (Men hvis alt er som det plejer har Porschen formentlig bedre finish. Med forbehold for at ingen vel set en Plaid endnu)
.... Men udelukkende fokus på pengepungen i form af dyrere vedligeholdelse af hybrider som argument, holder simpelthen ikke. ..... Så ovenstående har jeg bare forsøgt at skitsere, at alle teknologier og drivlinjer har diverse risici.
Ingen af os ved, hvordan det ser ud om 5-10 år.
Meget valide holdninger.Kongelunden skrev: ↑12. apr 2021, 10:20Tillader mig kort at byde ind, da jeg netop har været i tilsvarende situation - vælge mellem A6/7 55 TFSI e og 545e.
Endte med at bestille en 545e, primært pga den 6-cylinderede motor, min oplevelse af køreegenskaber samt preference mht kabine. Jeg har i mange år kørt Audi, og har pt en A6 avant C7 - men har været lidt "skuffet" over seneste generation af A6 som ganske enkelt ikke har talt til mig på samme måde som C7 udgaven (og tidligere generationer) har gjort. Jeg er ganske enkelt ikke så begejstret for Audi's nye interiørdesign, og følte køremæssigt ikke den store forskel i forhold til min C7 - hvorimod køreegenskaber og interiør virkede klart bedre for mig i 545e. Så derfor prøver jeg nu 5-serien af samt 'opgraderer' til en 6-benet hest.
Eneste mulige anke for dette skift er bagagerumsplads, da jeg har 2 piger på 10 og 14 - og vi har været godt vant med en A6 avant. Men er sikker på vi nok skal klare os pladsmæssigt alligevel.
Jeg har også kigget på Bernina, kræver sgu bare lidt modKongelunden skrev: ↑12. apr 2021, 12:00Lige præcis, Audi'ens interiør er bestemt high-tec og super kvalitet - men er for mig bare blevet lidt for meget high-tec, med for meget skærmstyring - hvor 545e stadig har superfin touchskærm men dog mere klassisk opsætning for mange af dag-til-dag funktioner. I Audi'en fangede jeg mig selv flere gange i at skulle rode rundt på skærmene for at finde en simpel funktion, som for mig bare virkede mere intuitivt tilgængeligt i 545e. Og det kan sagtens være fordi jeg er ved at nærme mig de 50
Bilen er bestilt for en uge siden, og har endnu ikke info omkring levering - hvilket bringer mig hen til, hvis der er andre der har bestilt en 545e, hvor lang leveringstid har I så oplevet eller blevet forelagt?
Hvad angår rabatter, så vil disse afhænge af hvor meget udstyr du propper i Jeg havde oprindeligt tænkt på at bestille i Bernina grå, men ombesluttede i sidste øjeblik til Alvit grå i stedet - hvilket er en temmelig dyrere lak. Men kunne så få lidt ekstra rabat på den konto.
Så alt i alt cirka hvad der er rapporteret af andre, omkring 38-40K.