Familiebil/Pendler til 35k km årligt, til maks 230k?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 18. apr 2020, 10:07
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Familiebil/Pendler til 35k km årligt, til maks 230k?
Jeg har fået nyt job og skal lige pludseligt køre omkring 35k km årligt, hovedsageligt på motorvej.
Vi har egentligt for et halvt år siden anskaffet os en ny Ford Kuga hybrid, som har været fantastisk må jeg indrømme, men med det antal km jeg nu skal ud i, tænker jeg der hurtigt kommer en god omgang værkstedsregninger. Derudover kan jeg ikke med sikkerhed lade i vores kommende hus, så det ender jo med at blive en tung SUV at køre rundt med på motorvejen.
Vi har derfor aftalt at den nuværende sælges, så der i stedet er plads til en familiebil/pendler til maks 230k, og så en lille konebil for det sidste.
Vi skal derfor have fat i en brugt bil der er god på motorvejen, driftsikker og med god økonomi.
Både leon og golf stationcar har vi fundet for små desværre.. Jeg er 190cm og ligger næsten ned når jeg kører, så konen forlanger god plads på bagsædet... Lige nu hælder jeg mest til enten en 1.0 tsi eller 1.6 tdi octavia, naturligvist med DSG og adaptiv fartpilot, og med maksimalt en 75k km på bagen. Vores Ford forhandler har ellers en møg flot superb tdi med en masse udstyr, han gerne ville lade indgå i en handel hvor vi sælger Kugaen, men den har kørt 100k km, og til 249k kr er det måske lige i overkanten.. O så meget plads har vi måske alligevel ikke brug for..
Hvad ville i vælge? Ift. diesel eller benzin er det vel næsten økonomisk det samme når afgift osv er regnet ind?
Vi har egentligt for et halvt år siden anskaffet os en ny Ford Kuga hybrid, som har været fantastisk må jeg indrømme, men med det antal km jeg nu skal ud i, tænker jeg der hurtigt kommer en god omgang værkstedsregninger. Derudover kan jeg ikke med sikkerhed lade i vores kommende hus, så det ender jo med at blive en tung SUV at køre rundt med på motorvejen.
Vi har derfor aftalt at den nuværende sælges, så der i stedet er plads til en familiebil/pendler til maks 230k, og så en lille konebil for det sidste.
Vi skal derfor have fat i en brugt bil der er god på motorvejen, driftsikker og med god økonomi.
Både leon og golf stationcar har vi fundet for små desværre.. Jeg er 190cm og ligger næsten ned når jeg kører, så konen forlanger god plads på bagsædet... Lige nu hælder jeg mest til enten en 1.0 tsi eller 1.6 tdi octavia, naturligvist med DSG og adaptiv fartpilot, og med maksimalt en 75k km på bagen. Vores Ford forhandler har ellers en møg flot superb tdi med en masse udstyr, han gerne ville lade indgå i en handel hvor vi sælger Kugaen, men den har kørt 100k km, og til 249k kr er det måske lige i overkanten.. O så meget plads har vi måske alligevel ikke brug for..
Hvad ville i vælge? Ift. diesel eller benzin er det vel næsten økonomisk det samme når afgift osv er regnet ind?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 214
- Tilmeldt: 5. apr 2021, 21:22
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Familiebil/Pendler til 35k km årligt, til maks 230k?
Hvorfor tænker du, at der vil komme en masse værkstedsregninger med nuværende bil, når den er så ny?
Derudover ville jeg vælge en 1,6 TDI fremfor for en 1,0 tsi.
Bedre træk og generelt bedre til lange ture.
Derudover ville jeg vælge en 1,6 TDI fremfor for en 1,0 tsi.
Bedre træk og generelt bedre til lange ture.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 110
- Tilmeldt: 5. dec 2013, 20:24
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 8 times
Re: Familiebil/Pendler til 35k km årligt, til maks 230k?
Lad være med at test-køre Superb'en, ellers er du solgt
Kidding aside, til langture er den fænomenal, og du vil værdsætte pladsen. TDI giver rigtigt meget mening til de ture du har frem for dig.
PS: Tillykke med jobbet!
Kidding aside, til langture er den fænomenal, og du vil værdsætte pladsen. TDI giver rigtigt meget mening til de ture du har frem for dig.
PS: Tillykke med jobbet!
Superb Combi 2020 150HK TDI, DSG7 Business Executive. Webasto fyr.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 18. apr 2020, 10:07
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Familiebil/Pendler til 35k km årligt, til maks 230k?
Jeg tænkte bare der ville være en stor afskrivning på kort tid, hvis jeg på 4 år får kørt en 160.000 km på sådan en ny bil, og hvor der så er lidt mere der kan gå i stykker, i og med at det er en hybrid..
Men det kunne lyde som om jeg skulle gå efter en TDI.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 18. apr 2020, 10:07
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Familiebil/Pendler til 35k km årligt, til maks 230k?
Haha jeg tror også det ville være farligt!!
Men hvis den har en 100k km på bagen nu, så er der jo måske omkring 260k km på tælleren om 4 år hvor jeg evt skal sælge den igen (det er en 4 årig stilling jeg er påbegyndt - og tak ). Mon ikke den vil være svær at sælge med sådan et antal km til den tid? Hvor meget kan sådan en fyr mon køre?
Og hvor meget kører du egentligt på literen, på motorvej med din?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 249
- Tilmeldt: 31. jan 2014, 07:51
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 27 times
Re: Familiebil/Pendler til 35k km årligt, til maks 230k?
det ''bump'' ind/ud af forhandlers indkørsel er også et dyrt bump
men ja, gå efter en TDI
men ja, gå efter en TDI
A3 2,0 tdi - mit (fast) absolut alles
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 18. apr 2020, 10:07
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Familiebil/Pendler til 35k km årligt, til maks 230k?
Forhandleren har faktisk tilbudt at give samme pris som vi gav for den i sin tid - så lige her har vi faktisk været ret heldige Modellen er jo ret populær, og blevet dyrere pga de nye afgiftsregler.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Familiebil/Pendler til 35k km årligt, til maks 230k?
Jeg ville nok overveje den Superb en gang til.
Om bilen har kørt 75.000 km eller 100.000 km, og du så lægger 160.000 km oveni, så er forskellen imellem 235.000 km og 260.000 km om fire år, og bilen er tilmed fire år ældre.
Du har et maks på 230.000 kr, så det er 20.000 kr mere. Den mindre bybil til bil nummer to kan så måske blive 20.000 kr billigere?
Din Kuga PHEV vil nok skulle lidt oftere til service end en Superb TDI, men jeg tænker nemt den holder til 160.000 km, men det er gunstigt hvis du kan få samme pris (måske du kan handle Superb lidt billigere?)
Uanset hvad, så koster 160.000 km, både i brændstof, afskrivning og service
Om bilen har kørt 75.000 km eller 100.000 km, og du så lægger 160.000 km oveni, så er forskellen imellem 235.000 km og 260.000 km om fire år, og bilen er tilmed fire år ældre.
Du har et maks på 230.000 kr, så det er 20.000 kr mere. Den mindre bybil til bil nummer to kan så måske blive 20.000 kr billigere?
Din Kuga PHEV vil nok skulle lidt oftere til service end en Superb TDI, men jeg tænker nemt den holder til 160.000 km, men det er gunstigt hvis du kan få samme pris (måske du kan handle Superb lidt billigere?)
Uanset hvad, så koster 160.000 km, både i brændstof, afskrivning og service
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 110
- Tilmeldt: 5. dec 2013, 20:24
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 8 times
Re: Familiebil/Pendler til 35k km årligt, til maks 230k?
Jeg kører pt. ikke så meget på motorvej pga. hjemarbejde, men da jeg kørte ~20-30.000km/år, lå den vist på ~15-16km/l.delfinos skrev: ↑7. apr 2021, 12:22Haha jeg tror også det ville være farligt!!
Men hvis den har en 100k km på bagen nu, så er der jo måske omkring 260k km på tælleren om 4 år hvor jeg evt skal sælge den igen (det er en 4 årig stilling jeg er påbegyndt - og tak ). Mon ikke den vil være svær at sælge med sådan et antal km til den tid? Hvor meget kan sådan en fyr mon køre?
Og hvor meget kører du egentligt på literen, på motorvej med din?
Superb Combi 2020 150HK TDI, DSG7 Business Executive. Webasto fyr.
-
- Medlem
- Indlæg: 859
- Tilmeldt: 18. aug 2008, 21:40
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 56 times
Re: Familiebil/Pendler til 35k km årligt, til maks 230k?
Ingen tvivl om det skal være diesel m det km behov.
Har du overvejet en Passat?
Du kan finde en 2017 med under 100k km til 220-230k
Har du overvejet en Passat?
Du kan finde en 2017 med under 100k km til 220-230k
Nuværende:
Til hverdag:2018 VW Tiguan HighLine mit ein del
Og 2014 Sharan mit das meste
Til fritid: Volvo P1800S 1964 - nu med sorte plader
Til hverdag:2018 VW Tiguan HighLine mit ein del
Og 2014 Sharan mit das meste
Til fritid: Volvo P1800S 1964 - nu med sorte plader
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 18. apr 2020, 10:07
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Familiebil/Pendler til 35k km årligt, til maks 230k?
Superb fremfor octavia pga. mere køreglæde? Jeg kan finde en octavia fra '18 med under 50k km til lidt over 200k kr, ville det ikke være en bedre ide?BrianDS skrev: ↑7. apr 2021, 12:36Jeg ville nok overveje den Superb en gang til.
Om bilen har kørt 75.000 km eller 100.000 km, og du så lægger 160.000 km oveni, så er forskellen imellem 235.000 km og 260.000 km om fire år, og bilen er tilmed fire år ældre.
Du har et maks på 230.000 kr, så det er 20.000 kr mere. Den mindre bybil til bil nummer to kan så måske blive 20.000 kr billigere?
Din Kuga PHEV vil nok skulle lidt oftere til service end en Superb TDI, men jeg tænker nemt den holder til 160.000 km, men det er gunstigt hvis du kan få samme pris (måske du kan handle Superb lidt billigere?)
Uanset hvad, så koster 160.000 km, både i brændstof, afskrivning og service
Og hvor mange km/l bedre kan man overhovedet forvente en octavia er fremfor superb'en?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 18. apr 2020, 10:07
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Familiebil/Pendler til 35k km årligt, til maks 230k?
Ah æv, håbede faktisk på det var lidt bedre
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Familiebil/Pendler til 35k km årligt, til maks 230k?
Jeg ville prøve begge muligheder, men jeg har selv haft Octavia TDI, de kører godt.delfinos skrev:Superb fremfor octavia pga. mere køreglæde? Jeg kan finde en octavia fra '18 med under 50k km til lidt over 200k kr, ville det ikke være en bedre ide?BrianDS skrev: ↑7. apr 2021, 12:36Jeg ville nok overveje den Superb en gang til.
Om bilen har kørt 75.000 km eller 100.000 km, og du så lægger 160.000 km oveni, så er forskellen imellem 235.000 km og 260.000 km om fire år, og bilen er tilmed fire år ældre.
Du har et maks på 230.000 kr, så det er 20.000 kr mere. Den mindre bybil til bil nummer to kan så måske blive 20.000 kr billigere?
Din Kuga PHEV vil nok skulle lidt oftere til service end en Superb TDI, men jeg tænker nemt den holder til 160.000 km, men det er gunstigt hvis du kan få samme pris (måske du kan handle Superb lidt billigere?)
Uanset hvad, så koster 160.000 km, både i brændstof, afskrivning og service
Og hvor mange km/l bedre kan man overhovedet forvente en octavia er fremfor superb'en?
2.0 TDI er rigtig god, men i nogle situationer vil en 1.6 TDI kunne køre længere på en liter diesel. Min egen 1.6 TDI Octavia fra 2014 kunne køre cirka 18,5 km/l (målt på det tankede) tur retur til Italien med fuld oppakning og fire personer - tre år i træk, det ene år viste kørecomputeren 20 km/l på turen fra overnatning i Østrig til den danske grænse.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK