passat 2,0 tdi eller 2,o tsi til hverdags kørsel

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Millimeter-peter
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. jan 2020, 19:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

passat 2,0 tdi eller 2,o tsi til hverdags kørsel

Indlæg af Millimeter-peter » 11. apr 2021, 14:52

vi står i den situation herhjemme at vi ikke ved om vi tør at vælge en diesel bil med vores forbrug og derfor har konen sagt jeg skal spøger jer...

valget står mellem en:
passat fra 2018 2,0 tdi 190hk 4motion med 96.000km på tælleren
passat fra 2016 2,0 tsi 220hk med 125.000km på tælleren
begge er variant model.

konen køre 20km hver vej til arbejde og tager ca.25min at køre. derudover vil den køre ture både ned til netto 1,5km og længere ture på 130km hver vej mindst 1 gang om mdr.
vil vi sode sådan en tdi totalt til med vores kørsel eller kan det godt gå an med nutidens diesel biler?

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: passat 2,0 tdi eller 2,o tsi til hverdags kørsel

Indlæg af Dennis2k » 11. apr 2021, 15:07

Med jeres kørselsforbrug så havde jeg taget en benziner - om det lige skal være den du er kommet frem til, det skal jeg ikke kunne sige.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: passat 2,0 tdi eller 2,o tsi til hverdags kørsel

Indlæg af BrianDS » 11. apr 2021, 15:19

En hybrid lyder mere oplagt, der kan man køre op arbejde på el hver eneste dag.
Omvendt er der måske ikke så mange i samme prisklasse.

Benzin/diesel er lige på vippen, jeg turde godt tage en diesel, og tror ikke den soder til, samt 25 minutter så kan man godt få en fornuftig økonomi ud af turen, samt bilen er nyere og har kørt kortere.

Jeg tror dog TCO er meget tæt på hinanden med de to.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Millimeter-peter
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. jan 2020, 19:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: passat 2,0 tdi eller 2,o tsi til hverdags kørsel

Indlæg af Millimeter-peter » 11. apr 2021, 15:31

super så må vi på jagt efter noget benzin.
men jo hybrid kunne da være noget men tør ikke helt med DQ200 gearkassen som følger med 1,4tsi / 1,5tsi / 1,8tsi ellers havde jeg valgt en 1,4-1,5tsi dsg

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: passat 2,0 tdi eller 2,o tsi til hverdags kørsel

Indlæg af BrianDS » 11. apr 2021, 15:39

Millimeter-peter skrev:super så må vi på jagt efter noget benzin.
men jo hybrid kunne da være noget men tør ikke helt med DQ200 gearkassen som følger med 1,4tsi / 1,5tsi / 1,8tsi ellers havde jeg valgt en 1,4-1,5tsi dsg
2.0 TDI er altså også fin, og med 25 minutter og en længere tur hver måned skal den også nok være sund Billede

Ulempen ved andre DSG er så olieskift på gearkassen for hver 60.000 km (altså ikke DQ200)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: passat 2,0 tdi eller 2,o tsi til hverdags kørsel

Indlæg af HansH » 11. apr 2021, 15:41

Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :)

Hvis jeg var så relativt sikker på at kørselsbehovet ikke stikker af, som det lyder til at I er, så havde jeg taget TSI'en.
Any day :-)

Jeg stod selv med akkurat samme valg som dig tilbage i 2016, men endte med TDI'en ..... fordi jeg 'frygtede' at mit kørselsbehov skulle blive mange km om året, og ikke ønskede at stå med en 2.0TSI i så fald.
Ligger det lige på kanten, eller blot der om lag, så havde jeg taget TSI'en.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 388 times
Been thanked: 472 times

Re: passat 2,0 tdi eller 2,o tsi til hverdags kørsel

Indlæg af Monze1980 » 11. apr 2021, 16:12

Måske et par yderligere informationer kan være nødvendige:
- Pris på de to biler i har kig på?
- Hvor lang tid plejer i at beholde biler?
These users thanked the author Monze1980 for the post:
BrianDS
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Millimeter-peter
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. jan 2020, 19:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: passat 2,0 tdi eller 2,o tsi til hverdags kørsel

Indlæg af Millimeter-peter » 11. apr 2021, 16:19

priserne er 290.000kr for tdi og 275.000kr for tsi
vi har leasing bil idag og skifter når de er mellem 12-24mdr

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: passat 2,0 tdi eller 2,o tsi til hverdags kørsel

Indlæg af Morten Hedensted » 11. apr 2021, 17:13

Af de to, havde jeg taget TDI anyday. TSI med 220 HK tror jeg der er få kunder til allerede her inden elbilshysteriet har fået fat for alvor.
Den konkrete TDI er også 2 år nyere, har kørt mindre og er med 4motion. Alt i alt en bedre pakke til prisen, i min optik. Udfordringerne med diesel til det beskrevne brug, er stærkt overdrevne.
Dog skal i huske på, at jeres mønster i forhold til udskiftning vil være utopi fremadrettet, medmindre i betaler kontant med frie midler og ikke skal tage hensyn til værditab i forhold til restgæld osv.
2.0 TDI med 190 HK kører fantastisk. I min verden langt bedre end den tilsvarende TSI, som jeg i øvrigt har nu.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
BrianDS
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: passat 2,0 tdi eller 2,o tsi til hverdags kørsel

Indlæg af HenrikH29 » 11. apr 2021, 18:26

Hvis TDI bilen overall tiltaler jeg bedre, så tag den. Og vær ikke så diesel-forskrækket mht. korte ture osv.

Giv den en gang diesel-additiv ved hver tankning eller en gang i mellem og gerne en længere tur en gang i mellem. Så skal den som nok køre mange km for jer, uden i får problemer flere problemer med den, end i kan få med en benziner.

Kører selv en 3.0 TDI V6'er med 7-8 km frem og tilbage (arbejde), hver dag. Plus ture til bager, købmand osv. En gang i mellem får den så en længere tur. Ved hver tankning tilsættes Bell Add Diesel City.

Forrige Diesel var en 2.0 TDCI Mondeo. Den havde jeg i 11 år med samme kørselsmønster, og den fik endda kun diesel additiv vel 6-8 gange om året. Havde ingen problemer med den.
These users thanked the author HenrikH29 for the post (total 2):
BrianDSMorten Hedensted

Brugeravatar
DanielSan
Nyt medlem
Indlæg: 325
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 78 times
Been thanked: 23 times

Re: passat 2,0 tdi eller 2,o tsi til hverdags kørsel

Indlæg af DanielSan » 12. apr 2021, 06:58

Til så lille et kørselsforbrug vil jeg uden tvivl sige 2.0 TSI. Det er fed motor der ligesom 2.0 TDI holder rigtig godt.
Kan ikke helt finde argumenterne frem for at du skal tage diesel.

Morian87
Nyt medlem
Indlæg: 280
Tilmeldt: 14. maj 2014, 10:28
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 63 times

Re: passat 2,0 tdi eller 2,o tsi til hverdags kørsel

Indlæg af Morian87 » 12. apr 2021, 07:21

Millimeter-peter skrev:
11. apr 2021, 15:31
super så må vi på jagt efter noget benzin.
men jo hybrid kunne da være noget men tør ikke helt med DQ200 gearkassen som følger med 1,4tsi / 1,5tsi / 1,8tsi ellers havde jeg valgt en 1,4-1,5tsi dsg
Blot lige for at pointere at hybrid ikke kører med DQ200 selvom det er en 1.4 tsi. Hvilken en det er må andre lige byde ind med hvis de ved det - men er overbevist om at det i hvert fald ikke er DQ200. Hybrid burde være en kandidat med det kørselsmønster. 😊
VW Passat Variant GTE 2021.
Polestar 2, SMLR 231 Hk 2022.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: passat 2,0 tdi eller 2,o tsi til hverdags kørsel

Indlæg af HansH » 12. apr 2021, 07:29

Morian87 skrev:
12. apr 2021, 07:21
Blot lige for at pointere at hybrid ikke kører med DQ200 selvom det er en 1.4 tsi. Hvilken en det er må andre lige byde ind med hvis de ved det - men er overbevist om at det i hvert fald ikke er DQ200. Hybrid burde være en kandidat med det kørselsmønster. 😊
Korrekt.
Hybrid kører med en DQ400e (6-trins), som i grove træk er en DQ250 hvor elmotoren er bygget sammen med.
Så den gearkasse er helt sin egen, og har ikke noget med DQ200 eller deraf kendte problemer at gøre :)
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: passat 2,0 tdi eller 2,o tsi til hverdags kørsel

Indlæg af Morten Hedensted » 12. apr 2021, 19:06

DanielSan skrev:
12. apr 2021, 06:58
Til så lille et kørselsforbrug vil jeg uden tvivl sige 2.0 TSI. Det er fed motor der ligesom 2.0 TDI holder rigtig godt.
Kan ikke helt finde argumenterne frem for at du skal tage diesel.
2.0 TSI er en fin motor ja, men har slet ikke samme overarm som en TDI med 190 HK. Som nævnt tidligere har jeg selv lige foretaget skiftet fra TDI med 190 Hk til en spritny TSI med 190 HK. Benzinmotoren er desuden langt mere følsom på brændstoføkonomi ved fx bykørsel eller højere hastigheder. Bykørsel slår alt fornuftig økonomi ihjel i TSI'en.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
BrianDS
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"