Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Stedet hvor der snakkes VAG biler
chrstn_olsen
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 169 times
Been thanked: 80 times

Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af chrstn_olsen » 12. maj 2021, 06:54

Tænkte at elbilstråden efterhånden er snasket godt og grundigt til og jeg kunne godt tænke mig at høre folks praktiske erfaringer omkring hvor langt de kører på en opladning af både elbil og hybrider.

Det kunne fx. være at man angiver mærke, model, km og normalt kørselsmønster (% by, landevej, motorvej) samt gns KW forbrug per km. Betragtninger om forbrug ved kulde eller højere hastigheder på motorvej kunne også være super fint.

Syntes det ville være super relevant for alle os der overvejer at skifte. Når jeg engang får min bestilte A6 Phev, skal jeg selvfølgelig nok bidrage selv :)
These users thanked the author chrstn_olsen for the post (total 2):
BrianDSKevinff
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.

allannissen
Nyt medlem
Indlæg: 182
Tilmeldt: 18. nov 2011, 05:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 41 times
Been thanked: 53 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af allannissen » 12. maj 2021, 07:29

I min Octavia IV har jeg fået styret ind på cirka dette forbrug kontra rækkevidde på strøm.
Octavia IV rækkevidde.PNG
Octavia IV rækkevidde.PNG (12.15 KiB) Vist 2340 gange
De 10,5kwh i batteri kapacitet er cirka det jeg kan lade når batteriet indikerer tomt i bilens instrumenter.

Forbruget er selvfølgelig påvirket af kørselsmønster, vejens forløb, vejr og vind, og ikke mindst hvor meget varme har man brug for i kabinen.

Hvordan opnår man så et forbrug på 20kwh/100km eller bedre?
Mine pendler km består af 20km motorvej, som jeg kører med mellem 110 og 120, og 23km lande, by og småveje, hvor fartpiloten er sat til hastigheds grænsen.
- om morgenen på vej til arbejde (koldere vejr/mere varme på kabinen, mere op ad bakke, oftest modvind), så ender forbruget omkring de 25kwh/100km, hvilket passer med at jeg akkurat ikke kan køre de 43 km jeg har, på strøm alene.
- om eftermiddagen hjem fra arbejde (varmere vejr/mindre varme på kabinen, mere ned af bakke, oftest medvind) ender forbruget på cirka 18kwh/100km.
These users thanked the author allannissen for the post:
chrstn_olsen
Octavia 1.4 TSI Hybrid DSG IV Plus Combi 2021 - Billede

chrstn_olsen
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 169 times
Been thanked: 80 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af chrstn_olsen » 12. maj 2021, 08:28

allannissen skrev:
12. maj 2021, 07:29
I min Octavia IV har jeg fået styret ind på cirka dette forbrug kontra rækkevidde på strøm.
Octavia IV rækkevidde.PNG
De 10,5kwh i batteri kapacitet er cirka det jeg kan lade når batteriet indikerer tomt i bilens instrumenter.

Forbruget er selvfølgelig påvirket af kørselsmønster, vejens forløb, vejr og vind, og ikke mindst hvor meget varme har man brug for i kabinen.

Hvordan opnår man så et forbrug på 20kwh/100km eller bedre?
Mine pendler km består af 20km motorvej, som jeg kører med mellem 110 og 120, og 23km lande, by og småveje, hvor fartpiloten er sat til hastigheds grænsen.
- om morgenen på vej til arbejde (koldere vejr/mere varme på kabinen, mere op ad bakke, oftest modvind), så ender forbruget omkring de 25kwh/100km, hvilket passer med at jeg akkurat ikke kan køre de 43 km jeg har, på strøm alene.
- om eftermiddagen hjem fra arbejde (varmere vejr/mindre varme på kabinen, mere ned af bakke, oftest medvind) ender forbruget på cirka 18kwh/100km.
Fedt - lige præcis den slags jeg er på udkig efter :geek:
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af GaSelle » 13. maj 2021, 15:09

Blot et eksempel herfra. Bilen er en ID.3 Pro Life. Altså, 58KWh batteri og 145hk.

Kørte i sommerhus i dag, syd for Kolding og til Ebeltoft. Altså primært motorvej. 188 km totalt. Kørte efter fartgrænserne +3 med et par overhalinger. Vi var fire mand i bilen og bagagerummet fyldt til randen. Batteriet var ladet op til 100% ved start, og qua min kones friske kørestil de sidste par dage viste rækkevidden 365km ved start. Kom frem med 48% på batteriet og et forbrug på 16,6KWh/100km. Restrækkevidden viste 180km. Varme og A/C var til, og jeg kørte ikke decideret øko - så synes det er godkendt.

Der var en ledig Clever lynlader ved Føtex, så den tankede mens vi handlede - det er dæleme nemt. Der var dog trængsel ved de andre ladere; primært PHEV’er. Forhåbentligt har ejerne pli nok til at flytte dem, når de er ladet op.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 6):
allannissenMorten HedenstedtbnilenjansomKevinffchrstn_olsen

Brugeravatar
Fanoe
Nyt medlem
Indlæg: 407
Tilmeldt: 9. sep 2009, 13:35
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 39 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af Fanoe » 15. maj 2021, 02:02

PHEV med 13,5 kWh batteri.
Dagligt 26 km tur/retur med cirka 70% landevej.
Officielt cirka 52 km/opladning
Sommer (20 grader): 44-45 km/opladning
Vinter (minusgrader): 27-28 km/opladning

De to nederste linjer i "Siden reset" med gennemsnitligt forbrug er noget lagkageregning.
Screenshot_20210514-194153.jpg
These users thanked the author Fanoe for the post:
chrstn_olsen
Jacob F.

kuno
Medlem
Indlæg: 523
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 108 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af kuno » 18. maj 2021, 08:17

Min Kuga har kørt 34,2 km på 7,36 KWh ved seneste måling - da vi har nedsat El-afgift pga. jordvarme - svarer det til en udgift på ca. 8 kr. for 34,2 km - det billigt
These users thanked the author kuno for the post:
chrstn_olsen
ID.5 PRO Performance 2022

CJ2110
Nyt medlem
Indlæg: 372
Tilmeldt: 12. mar 2013, 19:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af CJ2110 » 18. maj 2021, 09:31

Lidt data fra den første måned med PHEV.
Der har været 4-5 længere ture, hvor det meste er foregået med forbrændingsmotor - ellers små-ture på el.
Forbrug.png
Forbrug.png (70.74 KiB) Vist 1798 gange
Audi A3 8Y 45 TFSI e S-Line "mit alles" 04.2021
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af BrianDS » 18. maj 2021, 10:46


CJ2110 skrev:Lidt data fra den første måned med PHEV.
Der har været 4-5 længere ture, hvor det meste er foregået med forbrændingsmotor - ellers små-ture på el.
Forbrug.png
Er det så at forstå at du har brugt 3.8 liter/100 km + 10,1 kWh/100 km, eller er det hver for sig?

Det har jo noget at sige hvis man skal lægge elprisen oveni benzinprisen, eller om der regnes rent el og rent benzin hver for sig.

Fx 1.000 km kørt, hvor de 200 km er kørt på rent el med 10,1 kWh = 20,2 kWh i alt
Og så de sidste 800 km kørt med 3,8 liter/km = 30,4 liter, så har det kostet cirka 375 kr at køre 1.000 km.

Er det omvendt tal der skal lægges sammen, så bliver det dyrere så er det 101 kWh og 38 liter, så er vi nærmere på 620 kr for de 1.000 km

Hvordan regnes den samlede økonomi?

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

chrstn_olsen
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 169 times
Been thanked: 80 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af chrstn_olsen » 18. maj 2021, 11:22

BrianDS skrev:
18. maj 2021, 10:46
CJ2110 skrev:Lidt data fra den første måned med PHEV.
Der har været 4-5 længere ture, hvor det meste er foregået med forbrændingsmotor - ellers små-ture på el.
Forbrug.png
Er det så at forstå at du har brugt 3.8 liter/100 km + 10,1 kWh/100 km, eller er det hver for sig?

Det har jo noget at sige hvis man skal lægge elprisen oveni benzinprisen, eller om der regnes rent el og rent benzin hver for sig.

Fx 1.000 km kørt, hvor de 200 km er kørt på rent el med 10,1 kWh = 20,2 kWh i alt
Og så de sidste 800 km kørt med 3,8 liter/km = 30,4 liter, så har det kostet cirka 375 kr at køre 1.000 km.

Er det omvendt tal der skal lægges sammen, så bliver det dyrere så er det 101 kWh og 38 liter, så er vi nærmere på 620 kr for de 1.000 km

Hvordan regnes den samlede økonomi?
Det må skulle ligges sammen, når den ikke angiver strækning kørt på hhv. el og benzin, men derimod kun et samlet tal. Vil heller ikke mene at det er muligt at få en hybrid til at køre med kun fx. 10kwh/100km uden at køre ekstremt sløvt.
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.

CJ2110
Nyt medlem
Indlæg: 372
Tilmeldt: 12. mar 2013, 19:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af CJ2110 » 18. maj 2021, 11:24

BrianDS skrev:
18. maj 2021, 10:46
CJ2110 skrev:Lidt data fra den første måned med PHEV.
Der har været 4-5 længere ture, hvor det meste er foregået med forbrændingsmotor - ellers små-ture på el.
Forbrug.png
Er det så at forstå at du har brugt 3.8 liter/100 km + 10,1 kWh/100 km, eller er det hver for sig?

Det har jo noget at sige hvis man skal lægge elprisen oveni benzinprisen, eller om der regnes rent el og rent benzin hver for sig.

Fx 1.000 km kørt, hvor de 200 km er kørt på rent el med 10,1 kWh = 20,2 kWh i alt
Og så de sidste 800 km kørt med 3,8 liter/km = 30,4 liter, så har det kostet cirka 375 kr at køre 1.000 km.

Er det omvendt tal der skal lægges sammen, så bliver det dyrere så er det 101 kWh og 38 liter, så er vi nærmere på 620 kr for de 1.000 km

Hvordan regnes den samlede økonomi?
Tallene skal lægges sammen, så den reelle omkostning ser således ud:
Ved 1556 km. havde jeg forbrugt for kr. 702,71 i brændstof samt kr. 369 for en måneds Clever = kr. 1.071,71
Det giver en omkostning på ca. kr. 689 pr. 1.000 km.

Men igen - i perioden har været mere benzinkørsel end forventet (længere ture), så i dagligdagen vil det se anderledes ud.
These users thanked the author CJ2110 for the post:
chrstn_olsen
Audi A3 8Y 45 TFSI e S-Line "mit alles" 04.2021
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981

Brugeravatar
majbom
Aktiv medlem
Indlæg: 2789
Tilmeldt: 23. jun 2008, 08:43
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Midtfyn
Has thanked: 78 times
Been thanked: 152 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af majbom » 18. maj 2021, 11:28

CJ2110 skrev:
BrianDS skrev:
18. maj 2021, 10:46
CJ2110 skrev:Lidt data fra den første måned med PHEV.
Der har været 4-5 længere ture, hvor det meste er foregået med forbrændingsmotor - ellers små-ture på el.
Forbrug.png
Er det så at forstå at du har brugt 3.8 liter/100 km + 10,1 kWh/100 km, eller er det hver for sig?

Det har jo noget at sige hvis man skal lægge elprisen oveni benzinprisen, eller om der regnes rent el og rent benzin hver for sig.

Fx 1.000 km kørt, hvor de 200 km er kørt på rent el med 10,1 kWh = 20,2 kWh i alt
Og så de sidste 800 km kørt med 3,8 liter/km = 30,4 liter, så har det kostet cirka 375 kr at køre 1.000 km.

Er det omvendt tal der skal lægges sammen, så bliver det dyrere så er det 101 kWh og 38 liter, så er vi nærmere på 620 kr for de 1.000 km

Hvordan regnes den samlede økonomi?
Tallene skal lægges sammen, så den reelle omkostning ser således ud:
Ved 1556 km. havde jeg forbrugt for kr. 702,71 i brændstof samt kr. 369 for en måneds Clever = kr. 1.071,71
Det giver en omkostning på ca. kr. 689 pr. 1.000 km.

Men igen - i perioden har været mere benzinkørsel end forventet (længere ture), så i dagligdagen vil det se anderledes ud.
Så ret præcist samme pris som det koster i en dieselbil der kører 16km/l Billede
These users thanked the author majbom for the post:
DanielB12
//morten

Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Billede

Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af BrianDS » 18. maj 2021, 11:31


CJ2110 skrev:
BrianDS skrev:
18. maj 2021, 10:46
CJ2110 skrev:Lidt data fra den første måned med PHEV.
Der har været 4-5 længere ture, hvor det meste er foregået med forbrændingsmotor - ellers små-ture på el.
Forbrug.png
Er det så at forstå at du har brugt 3.8 liter/100 km + 10,1 kWh/100 km, eller er det hver for sig?

Det har jo noget at sige hvis man skal lægge elprisen oveni benzinprisen, eller om der regnes rent el og rent benzin hver for sig.

Fx 1.000 km kørt, hvor de 200 km er kørt på rent el med 10,1 kWh = 20,2 kWh i alt
Og så de sidste 800 km kørt med 3,8 liter/km = 30,4 liter, så har det kostet cirka 375 kr at køre 1.000 km.

Er det omvendt tal der skal lægges sammen, så bliver det dyrere så er det 101 kWh og 38 liter, så er vi nærmere på 620 kr for de 1.000 km

Hvordan regnes den samlede økonomi?
Tallene skal lægges sammen, så den reelle omkostning ser således ud:
Ved 1556 km. havde jeg forbrugt for kr. 702,71 i brændstof samt kr. 369 for en måneds Clever = kr. 1.071,71
Det giver en omkostning på ca. kr. 689 pr. 1.000 km.

Men igen - i perioden har været mere benzinkørsel end forventet (længere ture), så i dagligdagen vil det se anderledes ud.
Du har så reelt brugt 154 kWh i perioden? Samt omkring 64 liter benzin?

Det lyder ikke videre økonomisk i mine ører - selvom man så har flatrate på strøm, så skal der køres rigtig mange kilometer på strøm for at tjene det ind. Jeg går ud fra din refusion fra Clever går lige op med det du betaler for strømmen (hvis du lader hjemme), men havde du brugt 154 kWh til 1,80 kr, ville det i sidste ende have været billigere end et Clever abonnement, men som sagt forventer du at du kører mere på strøm i hverdagen, så er der ikke så langt til at Clever kan tjenes hjem BilledeBillede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

CJ2110
Nyt medlem
Indlæg: 372
Tilmeldt: 12. mar 2013, 19:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af CJ2110 » 18. maj 2021, 12:31

BrianDS skrev:
18. maj 2021, 11:31
CJ2110 skrev:
BrianDS skrev:
18. maj 2021, 10:46


Er det så at forstå at du har brugt 3.8 liter/100 km + 10,1 kWh/100 km, eller er det hver for sig?

Det har jo noget at sige hvis man skal lægge elprisen oveni benzinprisen, eller om der regnes rent el og rent benzin hver for sig.

Fx 1.000 km kørt, hvor de 200 km er kørt på rent el med 10,1 kWh = 20,2 kWh i alt
Og så de sidste 800 km kørt med 3,8 liter/km = 30,4 liter, så har det kostet cirka 375 kr at køre 1.000 km.

Er det omvendt tal der skal lægges sammen, så bliver det dyrere så er det 101 kWh og 38 liter, så er vi nærmere på 620 kr for de 1.000 km

Hvordan regnes den samlede økonomi?
Tallene skal lægges sammen, så den reelle omkostning ser således ud:
Ved 1556 km. havde jeg forbrugt for kr. 702,71 i brændstof samt kr. 369 for en måneds Clever = kr. 1.071,71
Det giver en omkostning på ca. kr. 689 pr. 1.000 km.

Men igen - i perioden har været mere benzinkørsel end forventet (længere ture), så i dagligdagen vil det se anderledes ud.
Du har så reelt brugt 154 kWh i perioden? Samt omkring 64 liter benzin?

Det lyder ikke videre økonomisk i mine ører - selvom man så har flatrate på strøm, så skal der køres rigtig mange kilometer på strøm for at tjene det ind. Jeg går ud fra din refusion fra Clever går lige op med det du betaler for strømmen (hvis du lader hjemme), men havde du brugt 154 kWh til 1,80 kr, ville det i sidste ende have været billigere end et Clever abonnement, men som sagt forventer du at du kører mere på strøm i hverdagen, så er der ikke så langt til at Clever kan tjenes hjem BilledeBillede
Jeg er ikke helt sikker på beregningen, men jeg tænker der viser sig et mere præcist billede med tiden.
I bilen er der angivet at 50% af kørslen er på strøm, og 50% er på benzin, og da jeg typisk har kørt på benzin på motorvej (i forbindelse med længere ture), og dermed højere hastigheder, vil jeg estimere at det reelle forbrug, i forhold til kørte kilometer, har været 33% på el og 67% på benzin
Når forbruget retter sig til mere el-drift, vil km-prisen jo også ændre sig tilsvarende (til det bedre)
These users thanked the author CJ2110 for the post:
BrianDS
Audi A3 8Y 45 TFSI e S-Line "mit alles" 04.2021
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981

chrstn_olsen
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 169 times
Been thanked: 80 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af chrstn_olsen » 18. maj 2021, 14:56

Men jeg tænker da det er fint. Hvis jeg i min fremtidige phev kan holde samme økonomi som 16/kml på diesel koster, så vil det være 25% besparelse i forhold til den bil jeg kører nu :D
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af GaSelle » 18. maj 2021, 15:13

CJ2110 skrev:
18. maj 2021, 12:31
BrianDS skrev:
18. maj 2021, 11:31
CJ2110 skrev: Tallene skal lægges sammen, så den reelle omkostning ser således ud:
Ved 1556 km. havde jeg forbrugt for kr. 702,71 i brændstof samt kr. 369 for en måneds Clever = kr. 1.071,71
Det giver en omkostning på ca. kr. 689 pr. 1.000 km.

Men igen - i perioden har været mere benzinkørsel end forventet (længere ture), så i dagligdagen vil det se anderledes ud.
Du har så reelt brugt 154 kWh i perioden? Samt omkring 64 liter benzin?

Det lyder ikke videre økonomisk i mine ører - selvom man så har flatrate på strøm, så skal der køres rigtig mange kilometer på strøm for at tjene det ind. Jeg går ud fra din refusion fra Clever går lige op med det du betaler for strømmen (hvis du lader hjemme), men havde du brugt 154 kWh til 1,80 kr, ville det i sidste ende have været billigere end et Clever abonnement, men som sagt forventer du at du kører mere på strøm i hverdagen, så er der ikke så langt til at Clever kan tjenes hjem BilledeBillede
Jeg er ikke helt sikker på beregningen, men jeg tænker der viser sig et mere præcist billede med tiden.
I bilen er der angivet at 50% af kørslen er på strøm, og 50% er på benzin, og da jeg typisk har kørt på benzin på motorvej (i forbindelse med længere ture), og dermed højere hastigheder, vil jeg estimere at det reelle forbrug, i forhold til kørte kilometer, har været 33% på el og 67% på benzin
Når forbruget retter sig til mere el-drift, vil km-prisen jo også ændre sig tilsvarende (til det bedre)
Plus det faktum, at hvis man har sin egen boks uden refusion, så bliver ladning ude væsentligt dyrere. Det er ikke noget let regnestykke at sætte op; men det er forkert at sige, at "hvis du havde haft din egen boks, ville det være billigere end et Clever abonnement". Det vil forudsætte, at 100% af ladningen foregår hjemme. Der skal som sagt ikke mange udeladninger til, for at tippe regnestykket - og så kører pladen i hak igen ved, at hvis man har reduceret elafgift/solceller, så er det et helt tredje scenarie.

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2057
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 485 times
Been thanked: 249 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af donfetaful » 18. maj 2021, 15:26

Screenshot_20210518-162117.jpg
Screenshot_20210518-162117.jpg (46.03 KiB) Vist 1659 gange
2015 BMW I3 (22kwh) 99,9% ladning hjemme.

Set over en periode på Ca 1,5 år. (2 vintersæsoner, 1 sommer)
KWh målinger er før laderen.

Man skal huske at der er Ca 15-25% ladetab på en elbil ved ladning på 1 fase.

Forvarmning er også inkluderet i grafen, derfor peaker den på 310w/km i denne vinter. Småture gør ikke noget i det regnskab 😇
These users thanked the author donfetaful for the post:
chrstn_olsen

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af BrianDS » 18. maj 2021, 17:33

GaSelle skrev:
CJ2110 skrev:
18. maj 2021, 12:31
BrianDS skrev:
18. maj 2021, 11:31
Du har så reelt brugt 154 kWh i perioden? Samt omkring 64 liter benzin?

Det lyder ikke videre økonomisk i mine ører - selvom man så har flatrate på strøm, så skal der køres rigtig mange kilometer på strøm for at tjene det ind. Jeg går ud fra din refusion fra Clever går lige op med det du betaler for strømmen (hvis du lader hjemme), men havde du brugt 154 kWh til 1,80 kr, ville det i sidste ende have været billigere end et Clever abonnement, men som sagt forventer du at du kører mere på strøm i hverdagen, så er der ikke så langt til at Clever kan tjenes hjem BilledeBillede
Jeg er ikke helt sikker på beregningen, men jeg tænker der viser sig et mere præcist billede med tiden.
I bilen er der angivet at 50% af kørslen er på strøm, og 50% er på benzin, og da jeg typisk har kørt på benzin på motorvej (i forbindelse med længere ture), og dermed højere hastigheder, vil jeg estimere at det reelle forbrug, i forhold til kørte kilometer, har været 33% på el og 67% på benzin
Når forbruget retter sig til mere el-drift, vil km-prisen jo også ændre sig tilsvarende (til det bedre)
Plus det faktum, at hvis man har sin egen boks uden refusion, så bliver ladning ude væsentligt dyrere. Det er ikke noget let regnestykke at sætte op; men det er forkert at sige, at "hvis du havde haft din egen boks, ville det være billigere end et Clever abonnement". Det vil forudsætte, at 100% af ladningen foregår hjemme. Der skal som sagt ikke mange udeladninger til, for at tippe regnestykket - og så kører pladen i hak igen ved, at hvis man har reduceret elafgift/solceller, så er det et helt tredje scenarie.
El regningen for el og hybrid er på ingen måde logisk eller enkel - så jeg er helt enig - jeg nævnte derfor også kWh prisen da det selvfølgelig kun er aktuelt ved 100% hjemmeopladning.

Clever løsningen kræver så enten et vist forbrug eller udeladning (hvor det er Clever man lader på)

Og elvarme og solceller kan både gøre godt og skidt i det regnskab - desværre er solceller primært skidt
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

chrstn_olsen
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 169 times
Been thanked: 80 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af chrstn_olsen » 19. maj 2021, 09:20

BrianDS skrev:
18. maj 2021, 17:33
GaSelle skrev:
CJ2110 skrev:
18. maj 2021, 12:31

Jeg er ikke helt sikker på beregningen, men jeg tænker der viser sig et mere præcist billede med tiden.
I bilen er der angivet at 50% af kørslen er på strøm, og 50% er på benzin, og da jeg typisk har kørt på benzin på motorvej (i forbindelse med længere ture), og dermed højere hastigheder, vil jeg estimere at det reelle forbrug, i forhold til kørte kilometer, har været 33% på el og 67% på benzin
Når forbruget retter sig til mere el-drift, vil km-prisen jo også ændre sig tilsvarende (til det bedre)
Plus det faktum, at hvis man har sin egen boks uden refusion, så bliver ladning ude væsentligt dyrere. Det er ikke noget let regnestykke at sætte op; men det er forkert at sige, at "hvis du havde haft din egen boks, ville det være billigere end et Clever abonnement". Det vil forudsætte, at 100% af ladningen foregår hjemme. Der skal som sagt ikke mange udeladninger til, for at tippe regnestykket - og så kører pladen i hak igen ved, at hvis man har reduceret elafgift/solceller, så er det et helt tredje scenarie.
El regningen for el og hybrid er på ingen måde logisk eller enkel - så jeg er helt enig - jeg nævnte derfor også kWh prisen da det selvfølgelig kun er aktuelt ved 100% hjemmeopladning.

Clever løsningen kræver så enten et vist forbrug eller udeladning (hvor det er Clever man lader på)

Og elvarme og solceller kan både gøre godt og skidt i det regnskab - desværre er solceller primært skidt
Måske vi skulle tage pris/lade diskussioner i en anden tråd - vil gerne holde denne til rækkevidde/forbrug erfaringer :)
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 852
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 100 times
Been thanked: 238 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af mortenmol » 19. maj 2021, 10:48

chrstn_olsen skrev:
BrianDS skrev:
18. maj 2021, 17:33
GaSelle skrev: Plus det faktum, at hvis man har sin egen boks uden refusion, så bliver ladning ude væsentligt dyrere. Det er ikke noget let regnestykke at sætte op; men det er forkert at sige, at "hvis du havde haft din egen boks, ville det være billigere end et Clever abonnement". Det vil forudsætte, at 100% af ladningen foregår hjemme. Der skal som sagt ikke mange udeladninger til, for at tippe regnestykket - og så kører pladen i hak igen ved, at hvis man har reduceret elafgift/solceller, så er det et helt tredje scenarie.
El regningen for el og hybrid er på ingen måde logisk eller enkel - så jeg er helt enig - jeg nævnte derfor også kWh prisen da det selvfølgelig kun er aktuelt ved 100% hjemmeopladning.

Clever løsningen kræver så enten et vist forbrug eller udeladning (hvor det er Clever man lader på)

Og elvarme og solceller kan både gøre godt og skidt i det regnskab - desværre er solceller primært skidt
Måske vi skulle tage pris/lade diskussioner i en anden tråd - vil gerne holde denne til rækkevidde/forbrug erfaringer :)
Det får du svært ved med de deltagere du har i diskussionen her…


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author mortenmol for the post:
Kevinff

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af GaSelle » 19. maj 2021, 12:26

mortenmol skrev:
19. maj 2021, 10:48
chrstn_olsen skrev:
BrianDS skrev:
18. maj 2021, 17:33
El regningen for el og hybrid er på ingen måde logisk eller enkel - så jeg er helt enig - jeg nævnte derfor også kWh prisen da det selvfølgelig kun er aktuelt ved 100% hjemmeopladning.

Clever løsningen kræver så enten et vist forbrug eller udeladning (hvor det er Clever man lader på)

Og elvarme og solceller kan både gøre godt og skidt i det regnskab - desværre er solceller primært skidt
Måske vi skulle tage pris/lade diskussioner i en anden tråd - vil gerne holde denne til rækkevidde/forbrug erfaringer :)
Det får du svært ved med de deltagere du har i diskussionen her…


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vi har da bidraget mere konstruktivt i denne tråd end du har ;)
These users thanked the author GaSelle for the post:
BrianDS

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 852
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 100 times
Been thanked: 238 times

Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af mortenmol » 19. maj 2021, 15:09

Der står erfaring med rækkevidde ikke prisen pr km, der er alligevel intet der slår en Touran 2.0 TDI.

Jeg har et snit på 0,204 kw/km kun bykørsel og motorvej.
Nedenstående er snittet på en motorvejs tur på tværs af landet med vejarbejde på Fyn
Billede
Tur hjem fra arbejde, myldretid omkring Kbh



Billede
Så har jeg bidraget mere end BrianDS til OP spørgsmål - det bliver konstant en hvad nu hvis med ham.
Jeg har ingen lader hjemme, lader kun ude og har ikke abbo. Betaler 2kr/kWh hos Clever.
Dvs min tur på tværs af DK koster ca 140kr


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author mortenmol for the post (total 2):
GaSellechrstn_olsen

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af BrianDS » 19. maj 2021, 16:01

mortenmol skrev:Der står erfaring med rækkevidde ikke prisen pr km, der er alligevel intet der slår en Touran 2.0 TDI.

Jeg har et snit på 0,204 kw/km kun bykørsel og motorvej.
Nedenstående er snittet på en motorvejs tur på tværs af landet med vejarbejde på Fyn
Billede
Tur hjem fra arbejde, myldretid omkring Kbh



Billede
Så har jeg bidraget mere end BrianDS til OP spørgsmål - det bliver konstant en hvad nu hvis med ham.
Jeg har ingen lader hjemme, lader kun ude og har ikke abbo. Betaler 2kr/kWh hos Clever.
Dvs min tur på tværs af DK koster ca 140kr


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvilken del af mine kommentarer er ikke relevante? Jeg spørger til hvordan forbruget udregnes og dialogen ender så i hvad det så reelt koster

Det ligger dig åbenbart meget på sinde at være personlig overfor mig, men jeg ved ikke hvordan jeg har generet dig så meget at du skal kommentere negativt på alt hvad jeg deltager i.

Jeg ser heller ikke hvorfor du er så irriteret over at jeg har nævnt i elbiltråde at en Touran er mere praktisk end en Tesla Model 3 og at udvalget af elbiler der kan noget tilsvarende er småt.

Men det er åbenbart vigtigere for dig at pisse på folk?!

PS - NU har du fået mig til at komme med et ikke relevant indlæg - de andre indlæg handlede om forbrug og prisen på dette, og jeg mente at økonomi og forbrug følges ad - men det er jeg åbenbart ene om .

Admin må selvfølgelig gerne slette dette indlæg Billede

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 852
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 100 times
Been thanked: 238 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af mortenmol » 19. maj 2021, 16:53

Det går mere på at alle tråde med elbiler skal konstant spammes med de samme kommentarer.
“Min Touran er meget mere praktisk” (til DIT behov)
“Økonomien holder ikke” - når du så bliver udfordret på hvordan det nogensinde skal blive dyre svarer du ikke
“Hjemmeboks er for dyrt hvis man lader meget ude” - nej har man det behov har man nok et all inklusive abbo hos Clever med boks hjemme fra dem?!
“Man kan ikke køre 600km uden at lade” - nej har man det behov skal man ikke have en elbil

For mange andre er det helt fint, dækker vores behov og jeg har en bil der er væsentligt sjovere at køre end en børnecontainer og jeg har tilstrækkeligt plads til et barn og oppakning og den har både kørt til Hamburg og til Verbier i Schweiz.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author mortenmol for the post (total 2):
KevinffThe Micktrix / Dk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af BrianDS » 19. maj 2021, 17:14


mortenmol skrev:Det går mere på at alle tråde med elbiler skal konstant spammes med de samme kommentarer.
“Min Touran er meget mere praktisk” (til DIT behov)
“Økonomien holder ikke” - når du så bliver udfordret på hvordan det nogensinde skal blive dyre svarer du ikke
“Hjemmeboks er for dyrt hvis man lader meget ude” - nej har man det behov har man nok et all inklusive abbo hos Clever med boks hjemme fra dem?!
“Man kan ikke køre 600km uden at lade” - nej har man det behov skal man ikke have en elbil

For mange andre er det helt fint, dækker vores behov og jeg har en bil der er væsentligt sjovere at køre end en børnecontainer og jeg har tilstrækkeligt plads til et barn og oppakning og den har både kørt til Hamburg og til Verbier i Schweiz.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Er vi ikke enige om det er dig der spammer tråden her?

Dit behov er anderledes end mit, men det har du åbenbart svært ved at acceptere - og jo jeg har svaret dig, og skal gerne gøre det igen, men lad os tage det et andet sted hvis du har behov for det.

Lad os ikke tage dine personlige irritationer i @chrstn_olsen's tråd

@KMDTHY vil du eller en anden admin ikke rydde op i denne tråd, og slet gerne disse ikke relevante indlæg - og hvis dem om økonomien generer trådstarter, så slet også dem.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af HansH » 19. maj 2021, 17:16

Husk at give plads.
Der er ingen forumregler mod at gentage sine argumenter. Den "forbrydelse" er begået mange gange, hvis det er sådan.

Jeg vil henvise til "ignore" funktionen, hvis man er træt af bruger X. Uanset årsag til trætheden.

Og dermed - ploven ned og fremad :)
These users thanked the author HansH for the post (total 6):
Dennis2kRasmusaDanielB12mortenmolKevinffkGlerup
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1721
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 687 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af Thor-thor » 20. maj 2021, 17:04

Mht. forbrug er det meget svært at få noget særlig præcist ud af andres erfaringer, medmindre man har rigtig mange parametre med og det bliver sjældent helt sammenligneligt.
Vil anbefale feks. www.abetterrouteplanner.com det giver langt det bedste billede af den relevante tur/ens normale kørsel (men er vist kun for ren el)

Min erfaring er at man ved landevejskørsel med moderat fart og gunstige forhold/mild temp etc. ligger i omegnen af WLTP tallet. Høj fart/motorvej tager hårdt fat, så man skal ikke regne med meget mere end 60% af WLTP ved høj fart. I byen er elbiler derimod sparegrise og kan godt køre 20-30% over WLTP.

Har kigget på data fra køreture i E Up.
Bedste tur viser 10 km/kWh. 2/3 bykørsel og 1/3 landevej, mild temp, så stort set intet forbrug på varme/ac.
Ringeste tur er 4,7 km/kWh, næsten udelukkende motorvej, på en halvkølig dag.
Gennemsnittet ligger omkring 7 km/kWh, primært landevej.

Samtidig er der rigtig stor påvirkning fra kørestil/temp/vind/hastighed etc.

Det er stadig billigt i "brændstof". Men viser også, hvor meget det svinger.
These users thanked the author Thor-thor for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af BrianDS » 20. maj 2021, 18:06

Thor-thor skrev:Mht. forbrug er det meget svært at få noget særlig præcist ud af andres erfaringer, medmindre man har rigtig mange parametre med og det bliver sjældent helt sammenligneligt.
Vil anbefale feks. www.abetterrouteplanner.com det giver langt det bedste billede af den relevante tur/ens normale kørsel (men er vist kun for ren el)

Min erfaring er at man ved landevejskørsel med moderat fart og gunstige forhold/mild temp etc. ligger i omegnen af WLTP tallet. Høj fart/motorvej tager hårdt fat, så man skal ikke regne med meget mere end 60% af WLTP ved høj fart. I byen er elbiler derimod sparegrise og kan godt køre 20-30% over WLTP.

Har kigget på data fra køreture i E Up.
Bedste tur viser 10 km/kWh. 2/3 bykørsel og 1/3 landevej, mild temp, så stort set intet forbrug på varme/ac.
Ringeste tur er 4,7 km/kWh, næsten udelukkende motorvej, på en halvkølig dag.
Gennemsnittet ligger omkring 7 km/kWh, primært landevej.

Samtidig er der rigtig stor påvirkning fra kørestil/temp/vind/hastighed etc.

Det er stadig billigt i "brændstof". Men viser også, hvor meget det svinger.
Men er WLTP tallet så forbruget i Wh/km eller opgivne rækkevidde? For jeg ser flere biler hvor der er en væsentlig forskel på de to tal?

De oplevelser jeg har med elbiler er nærmere et gennemsnit på 4 km/kWh fordelt over et helt år - men det er så ID serien, og lidt større elbiler.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

tintin
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 8. aug 2018, 18:57
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 61 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af tintin » 20. maj 2021, 18:34

Jeg lånte en Tesla M3 LR i tirsdags og kørte 300km landevej. Der var på 82% da jeg startede og 15% da jeg afleverede den. Temperatur ca. 14 grader.

ascaria
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 125 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af ascaria » 20. maj 2021, 18:37

tintin skrev:
20. maj 2021, 18:34
Jeg lånte en Tesla M3 LR i tirsdags og kørte 300km landevej. Der var på 82% da jeg startede og 15% da jeg afleverede den. Temperatur ca. 14 grader.
Dvs. ca. 450km på en fuld opladning. Det er vel okay.

tintin
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 8. aug 2018, 18:57
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 61 times

Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid

Indlæg af tintin » 20. maj 2021, 18:45

ascaria skrev:
20. maj 2021, 18:37
tintin skrev:
20. maj 2021, 18:34
Jeg lånte en Tesla M3 LR i tirsdags og kørte 300km landevej. Der var på 82% da jeg startede og 15% da jeg afleverede den. Temperatur ca. 14 grader.
Dvs. ca. 450km på en fuld opladning. Det er vel okay.
Ja WLTP er 560 og fartkontrol sat på 88 og ellers fulgt trafikken. Tur retur så ikke noget med modvind/medvind
These users thanked the author tintin for the post:
chrstn_olsen

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"