Side 1 af 1

Passat GTE 2018 eller 2020?

: 26. maj 2021, 12:45
af csk
Hej

Går og overvejer Passat GTE, da vores kørselsbehov i hverdagen vil passe fint til det.
Men vi skal også kunne trække en campingvogn på 1800kg. (den skulle vist kunne vejes op til 1900kg) - korrekt?

Kan så bare ikke helt finde ud af om det skal være en 2017/18 model med meget udstyr (der er en del til ca. 280K)
eller en 2020 model med ikke ret meget udstyr (ca. 330K)

Hvad ville i vælge? en nyere vogn frem for udstyr?

Og hvad er der egentlig sket fra "gammel" til ny model? Er det udelukkende kosmetisk?

Hvad med motor og gearkasse, er de ens? og er det korrekt at gearkassen er en DQ400, som burde være ret holdbar? og vådkobling....

Er den nye blevet længere? synes jeg kan læse nogle steder at den er 489 cm, men andre steder står der 477 cm..

Ift. campingvogn og tempo 100, så har det noget at sige hvad den "køreklare vægt" er, er det nogle som har en Passat GTE der kan kigge i registreringattesten og se hvad der står ved "køreklar vægt"? :)

På forhånd tak for inputs.

Re: Passat GTE 2018 eller 2020?

: 26. maj 2021, 12:51
af Jannik
Jeg vil anbefale dig at gå efter en mindst 2020 model, da den har større batteri, end de tidligere modeller.
Det er 9,8kWh mod knap 13kWh så vidt jeg lige husker.

Jeg har selv kørt med DQ400e gearkassen i snart 3,5 år, og det er en fin gearkasse (specielt sammenlignet med DQ200). De tidligere modeller (inkl. modelår 17 og 18) har dog i nogle tilfælde haft problemer med utæt pakdåse, med resultat af oliespild og temmeligt høje værkstedsomkostninger til følge. Det skal siges, at jeg endnu har til gode at høre om et tilfælde, hvor VW ikke tog hele regningen, men det har været ved biler, der stadig var under fabriksgaranti.

Re: Passat GTE 2018 eller 2020?

: 26. maj 2021, 12:58
af i-s
Jannik skrev:
26. maj 2021, 12:51
Jeg vil anbefale dig at gå efter en mindst 2020 model, da den har større batteri, end de tidligere modeller.
Det er 9,8kWh mod knap 13kWh så vidt jeg lige husker.

Jeg har selv kørt med DQ400e gearkassen i snart 3,5 år, og det er en fin gearkasse (specielt sammenlignet med DQ200). De tidligere modeller (inkl. modelår 17 og 18) har dog i nogle tilfælde haft problemer med utæt pakdåse, med resultat af oliespild og temmeligt høje værkstedsomkostninger til følge. Det skal siges, at jeg endnu har til gode at høre om et tilfælde, hvor VW ikke tog hele regningen, men det har været ved biler, der stadig var under fabriksgaranti.
Det er ikke så slemt mere. Tidligere skiftede de hele gearkassen, men nu findes der et pakdåse kit, så den kan skiftes seperat. Trækakslen skal af, så det er i dag nok noget der ligner 2 timer + kit. Vil gætte på det kan fikses for 3k eller mindre i dag.

Re: Passat GTE 2018 eller 2020?

: 26. maj 2021, 13:43
af Jannik
i-s skrev:
26. maj 2021, 12:58

Det er ikke så slemt mere. Tidligere skiftede de hele gearkassen, men nu findes der et pakdåse kit, så den kan skiftes seperat. Trækakslen skal af, så det er i dag nok noget der ligner 2 timer + kit. Vil gætte på det kan fikses for 3k eller mindre i dag.
Jeg fik skiftet pakdåsen i min GTE, lige efter dette kit kom ud, og de skulle have hele drivlinjen ud af bilen, så det var et job, der tog dem en lille uges tid.
Værkstedet påstod det var en regning på 20k + moms.

Det er dog fint, hvis de har fået lavet en mere optimal arbejdsprocedure for dette, og ikke længere skal have drivlinjen ud af bilen.

Re: Passat GTE 2018 eller 2020?

: 27. maj 2021, 10:39
af csk
Hej Tak for inputs.

Men hvis nu el-delen rækker fint nok (det er ca. 2 x 15-18km om dagen), ville du så stadig helst vælge en 2020 model?
@Jannik, er det en passat GTE du har kørt nu i ca. 3,5 år? i såfald, hvad står der i din reg.attest omkring køreklar vægt?

Re: Passat GTE 2018 eller 2020?

: 27. maj 2021, 10:50
af HansH
Som jeg har forstået rækkevidden i forhold til dit behov på 2 x 15-18km :

- hvis du kan lade i begge ender --> helt perfekt! Der er ingen problemer.
- hvis du kun kan lade hjemme:
-- sommerhalvår --> bør du kunne komme frem og tilbage, hvis du ikke tyrer klimaanlæg på max begge veje og kører motorvej
-- vinterhalvår --> lyder til at være lige til øllet .. og at den flere dage nok vil starte motoren før du er hjemme

Nogenlunde noget i den stil....

Dette er baseret på den "lille" med 9,8 batteri. 13 vil (naturligvis) stille dig bedre.

Re: Passat GTE 2018 eller 2020?

: 27. maj 2021, 16:15
af i-s
Jannik skrev:
26. maj 2021, 13:43
i-s skrev:
26. maj 2021, 12:58

Det er ikke så slemt mere. Tidligere skiftede de hele gearkassen, men nu findes der et pakdåse kit, så den kan skiftes seperat. Trækakslen skal af, så det er i dag nok noget der ligner 2 timer + kit. Vil gætte på det kan fikses for 3k eller mindre i dag.
Jeg fik skiftet pakdåsen i min GTE, lige efter dette kit kom ud, og de skulle have hele drivlinjen ud af bilen, så det var et job, der tog dem en lille uges tid.
Værkstedet påstod det var en regning på 20k + moms.

Det er dog fint, hvis de har fået lavet en mere optimal arbejdsprocedure for dette, og ikke længere skal have drivlinjen ud af bilen.
Ok, godt input.
Jeg antog det var det samme som på en ikke-GTE.

Re: Passat GTE 2018 eller 2020?

: 8. jun 2021, 10:17
af PeterG
Jeg har en 2020 Passat GTE.

Normalt har jeg 2x8 km til og fra arbejde, men siden Januar kørt 2x19 km.
Der er tydelig forskel i rækkevidde ift. temperatur, i vintermånederne kunne jeg ikke nå ud og hjem, det kan jeg sagtens nu.

Så vidt jeg ved er der lavet en række opgraderinger i assistent systemer, elektronik mv. fra en 2018 til 2020 model.

Ift. campingtrækker har jeg ingen erfaring.