Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af HansH » 16. jun 2021, 12:00

Swoelf skrev:
16. jun 2021, 11:38
Det er en Volvo XC40.
Okay. Så - jeg skal lige forstå det rigtigt:

- din er en T5 Twin Engine 1,5 med 180HK
- du sammenligner med en 2,0 diesel med 150/190 HK

... korrekt ?

Og her siger du at din er mere brændstoføkonomisk end dieseludgaven ... samtidig med at du lader batteri op med benzinmotoren ?
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
BrianDSDanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Tripel3
Helt nyt medlem
Indlæg: 85
Tilmeldt: 3. jan 2018, 23:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af Tripel3 » 16. jun 2021, 12:08

Autocar angiver 14 km /l for en Ford kuga der er løbet tør for strøm
Ja hvilken bil kører ikke langt ved landevejs hastighed eller bare konstant fart 😉
Den der har købt en el Mustang har nok set lyset og bliver sikker glad for den jfr min tur i en Taycan🙂

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 852
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 100 times
Been thanked: 238 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af mortenmol » 16. jun 2021, 12:46

En helt alm Old School Prius der ikke er plug-in kører også langt på literen.
Jeg har haft en Mondeo hybrid i usa og den kørte også langt, du coaster meget og den regenerere når man bremser eller kører ned ad bakke.
Så tungt er det ekstra batteri i en Kuga ikke ift en Prius procentuelt når man ser på hvad resten af bilen vejer.
Selvfølgelig er en Diesel mere økonomisk ved høj konstant hastighed, men på landevej tror jeg ikke gevinsten er særlig stor.
Vægten betyder mindre når der skal holdes konstant hastighed vs accelleration, når man skal accellerere har man typisk også Decelereret og derved høstet energi til batteriet som kan hjælpe med accelerationen modsat en alm bil


Sent from my iPhone using Tapatalk

QT1410
Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af QT1410 » 16. jun 2021, 12:52

Er Volvoen stadig en forklædt Ford, som teknisk er en Toyota, hvis hybridteknik er "bulletproof"?

(At motorerne i Auris og Yaris så tydeligt kommer fra Toyota Fork Lift Division er en anden sag)

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 87 times
Been thanked: 413 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af _Jensen » 16. jun 2021, 13:21

kuno skrev:"Har læst det om Ford kuga at så er den langsom og tørstig."

Uha der er mange som udtaler sig / skriver om noget de ikke ved en skid om - I en periode måtte vi jo ikke oplade vores Kuga Hybrider pga. batterifejl - i den tid var det på ren benzin - og der kørte min mellem 17-19 km/L - det er vel ok for så tung bil. Og langsom vil jeg ikke sige den var.
Det lyder helt vildt, at du kan få din Kuga hybrid til at køre 17-19 km/L udelukkende på brændstof. Det må jeg ærligtalt stille mig tvivlende overfor.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
These users thanked the author _Jensen for the post (total 2):
jansomBrianDS
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

kuno
Medlem
Indlæg: 523
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 108 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af kuno » 16. jun 2021, 13:49

_Jensen skrev:
16. jun 2021, 13:21
Det lyder helt vildt, at du kan få din Kuga hybrid til at køre 17-19 km/L udelukkende på brændstof. Det må jeg ærligtalt stille mig tvivlende overfor.
Det må være dit problem.

Jeg har lige tjekket på app.en - Kugaen kører ca. 15-20% på regenerering af El og det gør den også når den kører kun benzin.

Her er lidt fra Kuga gruppen på facebook: og nej - det er ikke mine indlæg

Den del, der er kørt på benzin, har bilen haft et forbrug på 17 km/l. Ganske godt syntes jeg, da det meste af benzinkørselen har været længere ture på motorvejen.

Efter en uge i kuga’en kan jeg kun sige at det er en super bil! Har kørt 2070 km siden onsdag sidste uge. Snit på ca 16 km/l - Det er i min verden godkendt!

Vi ligger på alt mellem 18-23 km/l. Er yderst tilfreds
ID.5 PRO Performance 2022

Lasse179
Helt nyt medlem
Indlæg: 13
Tilmeldt: 29. maj 2020, 06:48
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af Lasse179 » 16. jun 2021, 14:12

Brændstofbiler i premiumklassen kommer oplagt til at tage nogle tæsk. Hvis man lige køber en audi a6 40TDI til 665, så skal den jo på brugtmarkedet om nogle år som minimum sammenlignes med en 50tfsi Quattro som er købt til 535.

I udgangspunktet vil jeg for ca. 50-100.000,- hellere have phev'en. Den har 4X4, den kan køre elektrisk, den har flere hk. Så som jeg ser det så skal 40TDI'en lige tage et fald på ca. 200.000 for at være i balance.

Og man kan se det her allerede. Nyere brugte A6'ere med brændstofmotorer skal relativt langt ned for at være attraktive, for hvorfor ikke bare tage en ny PHEV? Og sådan er det hele vejen rundt. For de billigere biler er det lidt mere lige, for der er afgiftseffekten ikke helt så stor (du får batteri og elmotor med gratis, men ikke meget mere end det).

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af BrianDS » 16. jun 2021, 16:28

kuno skrev:
_Jensen skrev:
16. jun 2021, 13:21
Det lyder helt vildt, at du kan få din Kuga hybrid til at køre 17-19 km/L udelukkende på brændstof. Det må jeg ærligtalt stille mig tvivlende overfor.
Det må være dit problem.

Jeg har lige tjekket på app.en - Kugaen kører ca. 15-20% på regenerering af El og det gør den også når den kører kun benzin.

Her er lidt fra Kuga gruppen på facebook: og nej - det er ikke mine indlæg

Den del, der er kørt på benzin, har bilen haft et forbrug på 17 km/l. Ganske godt syntes jeg, da det meste af benzinkørselen har været længere ture på motorvejen.

Efter en uge i kuga’en kan jeg kun sige at det er en super bil! Har kørt 2070 km siden onsdag sidste uge. Snit på ca 16 km/l - Det er i min verden godkendt!

Vi ligger på alt mellem 18-23 km/l. Er yderst tilfreds
Hvordan er tallene opgjort?

Der er flere steder jeg har set tvivl om netop disse tal, og med utrolig god økonomi på strøm, men hvor det i sidste ende bundet i at det er totalt gennemsnit, altså benzin + strøm, så det fx er 17 km/l + 10 km/kWh - hvilket betyder 140 km kræver 20 liter benzin og 14 kWh strøm.

Eller er det rent faktisk en reel opgørelse for hvor langt den kører på det ene eller det andet? Billede

Hvis det er kombinationen, er det måske ikke så imponerende?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Swoelf
Nyt medlem
Indlæg: 112
Tilmeldt: 14. jul 2013, 11:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 20 times
Been thanked: 28 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af Swoelf » 16. jun 2021, 17:15

HansH skrev:
16. jun 2021, 12:00
Swoelf skrev:
16. jun 2021, 11:38
Det er en Volvo XC40.
Okay. Så - jeg skal lige forstå det rigtigt:

- din er en T5 Twin Engine 1,5 med 180HK
- du sammenligner med en 2,0 diesel med 150/190 HK

... korrekt ?

Og her siger du at din er mere brændstoføkonomisk end dieseludgaven ... samtidig med at du lader batteri op med benzinmotoren ?
Du er helt korrekt i din antagelse.
Den genererer en del strøm, så på en tur bliver der kørt en del km på strøm også. Og kan tolke, du lyder meget skeptisk, og det var jeg også inden jeg selv fik den, men ikke desto mindre er det rigtige tal.
Hvis man kører +130, så er diesel’en nok mere økonomisk, for her kommer man ikke til at køre på strøm.
Og man “lader”, jeg gør i hvert fald ikke, batteriet direkte ekstra op ved kørslen - det er jo strømmen den selv genererer…

kuno
Medlem
Indlæg: 523
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 108 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af kuno » 16. jun 2021, 20:46

det er da også irriterende at en dieselbil ikke er mest økonomisk
ID.5 PRO Performance 2022

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af HansH » 16. jun 2021, 21:00

Irriterende ?

Normalt (jeg vælger at bruge det udtryk) vil en diesel gå længere end sin benzin-pendent i samme bil.
Altså - med mindre det er en lille benzin og en meget stor diesel (3.0'ish) man sammenligner.
Men jeg forudsætter vi snakker 1.5 benzin vs. 2.0 diesel.

Når man dertil lægger, at en hybrid-benzin har mere vægt at slæbe på og dermed mere arbejde der skal gøres end en ren benziner ... så er det jeg stiller mig undrende op og spørger - hvordan kan det lige give mening..

Men hey - jeg kender ikke en sk.. disse til en Volvo XC40 og hvordan den performer. Hverken i benzin, hybrid eller diesel :)
Jeg taler udelukkende baseret på den erfaring jeg har fra VAG verdenen.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af BrianDS » 16. jun 2021, 21:07

HansH skrev:Irriterende ?

Normalt (jeg vælger at bruge det udtryk) vil en diesel gå længere end sin benzin-pendent i samme bil.
Altså - med mindre det er en lille benzin og en meget stor diesel (3.0'ish) man sammenligner.
Men jeg forudsætter vi snakker 1.5 benzin vs. 2.0 diesel.

Når man dertil lægger, at en hybrid-benzin har mere vægt at slæbe på og dermed mere arbejde der skal gøres end en ren benziner ... så er det jeg stiller mig undrende op og spørger - hvordan kan det lige give mening..

Men hey - jeg kender ikke en sk.. disse til en Volvo XC40 og hvordan den performer. Hverken i benzin, hybrid eller diesel :)
Jeg taler udelukkende baseret på den erfaring jeg har fra VAG verdenen.
Helt enig, og jeg tror den eneste måde man finder ud af det på er ved at tage to næsten ens biler med hver sin drivline og køre samme tur, og se hvad forbruget er.

Data i computeren ved vi at der sjældent passer helt, og hvis ikke det er klart om det er samlet eller separat forbrug, så er det kun den tankede mængde og kørte kilometer der kan afgøre det - og mest præcist.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af HansH » 16. jun 2021, 21:12

BrianDS skrev:
16. jun 2021, 21:07
Helt enig, og jeg tror den eneste måde man finder ud af det på er ved at tage to næsten ens biler med hver sin drivline og køre samme tur, og se hvad forbruget er.
Nemlig.

Og vi snakker vel og mærke forbruget af benzin efter højvoltbatteriet er kørt helt "fladt" (fladt i anførselstegn fordi det jo aldrig kommer ned på 0%).
Men altså så fladt at det udelukkende er benzinmotoren der driver bilen fremad.
I den fase forudsætter jeg at tilførsel af strøm til batteriet sker via 1) rekuperation og 2) benzinmotoren.

Det er denne fase, hvor benzinmotoren er eneste energikilde, at jeg ikke kan forstå skulle være mere økonomisk end en ren benzin - for ikke at snakke om en diesel.

Jeg er med på at der tilføres strøm ved nedbremsning, som så kan bruges bagefter.
Men en nedbremsning betyder uvilkårligt også at bilen skal bringes op i fart igen .. så det kan vel aldrig blive et regnskab der netto går i plus.
Ellers skulle man jo bare blive ved med at accelerere op til 100 og så bremse ned til stop. Efter at have gjort det 500 gange, har man igen ladet sit højvoltbatteri helt op! Til gengæld er benzintanken tom, er min påstand.. :)
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1890
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 329 times
Been thanked: 212 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af The Micktrix / Dk » 16. jun 2021, 21:16

Helt enig med dig Hans.

Jeg ville os godt se en test af det. For det lyder godt nok imponeren hvis den kan kører mellem 17 og 19 km/l :shock:
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 852
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 100 times
Been thanked: 238 times

Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af mortenmol » 16. jun 2021, 21:41

HansH skrev:
BrianDS skrev:
16. jun 2021, 21:07
Helt enig, og jeg tror den eneste måde man finder ud af det på er ved at tage to næsten ens biler med hver sin drivline og køre samme tur, og se hvad forbruget er.
Nemlig.

Og vi snakker vel og mærke forbruget af benzin efter højvoltbatteriet er kørt helt "fladt" (fladt i anførselstegn fordi det jo aldrig kommer ned på 0%).
Men altså så fladt at det udelukkende er benzinmotoren der driver bilen fremad.
I den fase forudsætter jeg at tilførsel af strøm til batteriet sker via 1) rekuperation og 2) benzinmotoren.

Det er denne fase, hvor benzinmotoren er eneste energikilde, at jeg ikke kan forstå skulle være mere økonomisk end en ren benzin - for ikke at snakke om en diesel.

Jeg er med på at der tilføres strøm ved nedbremsning, som så kan bruges bagefter.
Men en nedbremsning betyder uvilkårligt også at bilen skal bringes op i fart igen .. så det kan vel aldrig blive et regnskab der netto går i plus.
Ellers skulle man jo bare blive ved med at accelerere op til 100 og så bremse ned til stop. Efter at have gjort det 500 gange, har man igen ladet sit højvoltbatteri helt op! Til gengæld er benzintanken tom, er min påstand.. :)
I en konventionel bil forsvinder energien fra opbremsningen i friktion og varme, i en hybrid kan du bruge en del af energien til at komme op i fart igen. Jeg forstår ikke det er så svært at forstå at den derved bør være mere økonomisk end en diesel der ikke høster energi og der kun kan bruge brændstof til at komme op i fart igen.
Kører man bare motorvej i Nordjylland er gevinsten næppe stor, kører man meget i Storkøbenhavn tror jeg det giver et fint plus


Sent from my iPhone using Tapatalk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af BrianDS » 16. jun 2021, 21:47

mortenmol skrev:
HansH skrev:
BrianDS skrev:
16. jun 2021, 21:07
Helt enig, og jeg tror den eneste måde man finder ud af det på er ved at tage to næsten ens biler med hver sin drivline og køre samme tur, og se hvad forbruget er.
Nemlig.

Og vi snakker vel og mærke forbruget af benzin efter højvoltbatteriet er kørt helt "fladt" (fladt i anførselstegn fordi det jo aldrig kommer ned på 0%).
Men altså så fladt at det udelukkende er benzinmotoren der driver bilen fremad.
I den fase forudsætter jeg at tilførsel af strøm til batteriet sker via 1) rekuperation og 2) benzinmotoren.

Det er denne fase, hvor benzinmotoren er eneste energikilde, at jeg ikke kan forstå skulle være mere økonomisk end en ren benzin - for ikke at snakke om en diesel.

Jeg er med på at der tilføres strøm ved nedbremsning, som så kan bruges bagefter.
Men en nedbremsning betyder uvilkårligt også at bilen skal bringes op i fart igen .. så det kan vel aldrig blive et regnskab der netto går i plus.
Ellers skulle man jo bare blive ved med at accelerere op til 100 og så bremse ned til stop. Efter at have gjort det 500 gange, har man igen ladet sit højvoltbatteri helt op! Til gengæld er benzintanken tom, er min påstand.. :)
I en konventionel bil forsvinder energien fra opbremsningen i friktion og varme, i en hybrid kan du bruge en del af energien til at komme op i fart igen. Jeg forstår ikke det er så svært at forstå at den derved bør være mere økonomisk end en diesel der ikke høster energi og der kun kan bruge brændstof til at komme op i fart igen.
Kører man bare motorvej i Nordjylland er gevinsten næppe stor, kører man meget i Storkøbenhavn tror jeg det giver et fint plus


Sent from my iPhone using Tapatalk
I storbyen måske, men der skal ofte en del til før en benzin kommer ned på et forbrug der kan matche en dieselbil der ellers er identisk, når man kører landevej og motorvej.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 852
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 100 times
Been thanked: 238 times

Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af mortenmol » 16. jun 2021, 22:10

BrianDS skrev:
mortenmol skrev:
HansH skrev:
Nemlig.

Og vi snakker vel og mærke forbruget af benzin efter højvoltbatteriet er kørt helt "fladt" (fladt i anførselstegn fordi det jo aldrig kommer ned på 0%).
Men altså så fladt at det udelukkende er benzinmotoren der driver bilen fremad.
I den fase forudsætter jeg at tilførsel af strøm til batteriet sker via 1) rekuperation og 2) benzinmotoren.

Det er denne fase, hvor benzinmotoren er eneste energikilde, at jeg ikke kan forstå skulle være mere økonomisk end en ren benzin - for ikke at snakke om en diesel.

Jeg er med på at der tilføres strøm ved nedbremsning, som så kan bruges bagefter.
Men en nedbremsning betyder uvilkårligt også at bilen skal bringes op i fart igen .. så det kan vel aldrig blive et regnskab der netto går i plus.
Ellers skulle man jo bare blive ved med at accelerere op til 100 og så bremse ned til stop. Efter at have gjort det 500 gange, har man igen ladet sit højvoltbatteri helt op! Til gengæld er benzintanken tom, er min påstand.. :)
I en konventionel bil forsvinder energien fra opbremsningen i friktion og varme, i en hybrid kan du bruge en del af energien til at komme op i fart igen. Jeg forstår ikke det er så svært at forstå at den derved bør være mere økonomisk end en diesel der ikke høster energi og der kun kan bruge brændstof til at komme op i fart igen.
Kører man bare motorvej i Nordjylland er gevinsten næppe stor, kører man meget i Storkøbenhavn tror jeg det giver et fint plus


Sent from my iPhone using Tapatalk
I storbyen måske, men der skal ofte en del til før en benzin kommer ned på et forbrug der kan matche en dieselbil der ellers er identisk, når man kører landevej og motorvej.
Og hvad skriver jeg?
Det kommer helt an på ens kørsels mønster. Skal jeg køre 10 km stop’n’go er en flad hybrid mere økonomisk end en kold diesel motor, skal man køre 100 km landevej er det nok bedst at lade batteriet hvis det skal være konkurrence dygtigt.
Jeg tvivler på de folk der ikke lader en hybrid går meget op i økonomien og formentligt har sig en benzin bil ellers.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Senest rettet af mortenmol 16. jun 2021, 22:10, rettet i alt 3 gange.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af BrianDS » 16. jun 2021, 22:14

mortenmol skrev:
BrianDS skrev:
mortenmol skrev: I en konventionel bil forsvinder energien fra opbremsningen i friktion og varme, i en hybrid kan du bruge en del af energien til at komme op i fart igen. Jeg forstår ikke det er så svært at forstå at den derved bør være mere økonomisk end en diesel der ikke høster energi og der kun kan bruge brændstof til at komme op i fart igen.
Kører man bare motorvej i Nordjylland er gevinsten næppe stor, kører man meget i Storkøbenhavn tror jeg det giver et fint plus


Sent from my iPhone using Tapatalk
I storbyen måske, men der skal ofte en del til før en benzin kommer ned på et forbrug der kan matche en dieselbil der ellers er identisk, når man kører landevej og motorvej.
Og hvad skriver jeg?
Det kommer helt an på ens kørsels mønster. Skal jeg køre 10 km stop’n’go er en flad hybrid mere økonomisk end en kold diesel motor, skal man køre 100 km landevej er det nok bedst at lade batteriet hvis det skal være konkurrence dygtigt.
Jeg tvivler på de folk der ikke lader en hybrid går meget op i økonomien og formentligt har sig en benzin bil ellers.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg bekræftede vel egentlig bare det samme?!

Det kommer alt sammen an på behov, og de har hver deres stærke og svage sider.

Motorvej, landevej, og glidende kørsel, der har hybridbilerne ikke så gode kort på hånden, det er så bedre i tæt trafik - men der lyder det stadig mærkeligt hvis den kan komme op på 19 km/l ?! Eller?
Lægger man strømforbruget oveni, ser regnskabet jo også anderledes ud.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af HansH » 16. jun 2021, 22:44

mortenmol skrev:
16. jun 2021, 22:10
Kører man bare motorvej i Nordjylland er gevinsten næppe stor, kører man meget i Storkøbenhavn tror jeg det giver et fint plus
....
Det kommer helt an på ens kørsels mønster. Skal jeg køre 10 km stop’n’go er en flad hybrid mere økonomisk end en kold diesel motor, skal man køre 100 km landevej er det nok bedst at lade batteriet hvis det skal være konkurrence dygtigt.
Jeg vender lige tilbage til udgangspunktet for denne debat, hvor Swoelf skrev således:
Swoelf skrev:
16. jun 2021, 10:58
Landevej når batteriet er tomt, så går den 17-20 km/l og motorvej efter skiltene 15-17 km/l.
Tror ikke på en diesel i samme bil kører lige så langt.
Det var disse statements, som udelukkende taler om landevej og motorvej, der udløste mine kommentarer.
dvs scenarier, hvor du mortenmol, medgiver at gevinsten ved hybrid må være mindst.

Jeg har ikke skrevet noget om stop'n'go eller kørsel i Storkøbenhavn.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
DanielB12BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Swoelf
Nyt medlem
Indlæg: 112
Tilmeldt: 14. jul 2013, 11:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 20 times
Been thanked: 28 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af Swoelf » 16. jun 2021, 22:50

Nu skal det hele ikke gå op i denne types forbrug, men synes skeptikerne skal prøve en på en længere tur…
Men denne tur er ganske normal. En del motorvej med hastigheder efter skiltene og så en god stak kø/bykørsel. Batteriet kørt helt tomt inden starten.
Og inden folk kommer med postulater om, at der sikkert var en orkanvind i ryggen og lign. så var det ikke tilfældet. Kunne finde mange andre eksempler, der nok var bedre i min historik.
Jeg er bestemt ikke en fantast, som kun er ude på at tale min bil op. Syntes blot nogle folk måske er liiige kritiske nok ift. denne biltype - phev altså.
Vedhæftede filer
FCAEAD47-0BB2-4140-BBD6-1BF3D46EE2FE.png
FCAEAD47-0BB2-4140-BBD6-1BF3D46EE2FE.png (197.89 KiB) Vist 496 gange

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af martinta » 16. jun 2021, 23:18

Der er en meget væsentlig ting der mangler at blive klarlagt.

Hvordan har i styr på det forbrug? Der er vel 2 måder

1) Bilens computer / producentens app
2) Tanket og taget kilometer/antal liter

Løsning 2 er jo relativt udfordrende på en plugin-hybrid, da den jo vil køre længst på en tur hvor den er blevet ladet først, og har man benyttet løsning 1, så er de tal - hvad skal vi sige - yderst tvivlsomme i omgangen med sandheden.

Lad os tage et eksempel:
IMG_0861.PNG
IMG_0861.PNG (166.78 KiB) Vist 490 gange
Dette billede er taget på en tur fra mine forældre, og hjem til mig. Vi har trailer med, og har en trailer der er læsset med ca. 800 kg, plus egenvægt på 250 kg, altså 1.050 kg (begge veje, fliser med derned og import varer (primært til svigerfar) med retur)

Jeg tankede inden afgang, og jeg tankede efter jeg kom hjem. samlede kilometer er det på billedet gange 2 (og nej, kan desværre ikke vise turen derned, da minvolkswagen app'en åbenbart ikke har logget den - guderne må vide hvorfor).

Anyway, bilen gik 13 km/l på den tur jævnfør tankstationen (i alt fairness, var det vist 13,3), men ifølge app'en har den kørt 24,6 km/l.

Der er altså en ret væsentlig forskel på hvad bilen selv tror den går, og hvad virkeligheden viser.

Jeg skal ikke gætte mig til hvordan i måler, men hvis det er bilens computer, så må jeg nok desværre skuffe jer med at det næppe er det rigtige billede.
These users thanked the author martinta for the post:
BrianDS

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af perw » 17. jun 2021, 06:28

martinta skrev:
16. jun 2021, 23:18

Anyway, bilen gik 13 km/l på den tur jævnfør tankstationen (i alt fairness, var det vist 13,3), men ifølge app'en har den kørt 24,6 km/l.
Du kan ikke tro på vw app. Det samme er med Skodas app.

Jeg var afsted med campingvogn for noget tid siden. Det var.ige lidt over 100 km og forbruget var i føle appen 4,9 l diesel. Bilen sagde 12-13 km/l.

Jeg har mistanke om at det er en beregnet værdi ud fra seneste gennemsnit og ikke en målt værdi.
These users thanked the author perw for the post:
BrianDS

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af martinta » 17. jun 2021, 06:31

perw skrev:
17. jun 2021, 06:28
martinta skrev:
16. jun 2021, 23:18

Anyway, bilen gik 13 km/l på den tur jævnfør tankstationen (i alt fairness, var det vist 13,3), men ifølge app'en har den kørt 24,6 km/l.
Du kan ikke tro på vw app. Det samme er med Skodas app.

Jeg var afsted med campingvogn for noget tid siden. Det var.ige lidt over 100 km og forbruget var i føle appen 4,9 l diesel. Bilen sagde 12-13 km/l.

Jeg har mistanke om at det er en beregnet værdi ud fra seneste gennemsnit og ikke en målt værdi.
Hvilket præcis er min pointe :-) Det er derfor jeg spørger hvor folk har deres gennemsnit fra med de 17-19 km/l fra. Hvis det er fra netop VW/Skoda el app, eller for den sags skyld bilens computer, så er de overoptimistiske.
These users thanked the author martinta for the post:
BrianDS

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af DanielB12 » 17. jun 2021, 06:37

perw skrev:
17. jun 2021, 06:28

Jeg har mistanke om at det er en beregnet værdi ud fra seneste gennemsnit og ikke en målt værdi.
Det står direkte i app'en at det er sådan den gør:
IMG_1089.jpeg
IMG_1089.jpeg (69.46 KiB) Vist 452 gange
Vores 'boardcomputer' er ret så præcis. Jeg har næsten lige målt på en tur fra Køge til Odense. Der sagde tank-til-tank-metoden 16,1 km/L og bilen selv sagde 16,4 km/L.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

kuno
Medlem
Indlæg: 523
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 108 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af kuno » 17. jun 2021, 06:43

Mit oplyste forbrug i Kuga Hybrid er målt ud fra tankning - tritæller nulstilles altid ved tankning - og derved kan km/l nemt udregnes. Det kan være svært at acceptere for nogle, at en Hybridbil faktisk kører langt på en liter benzin men det er fakta.
ID.5 PRO Performance 2022

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af perw » 17. jun 2021, 06:46

DanielB12 skrev:
17. jun 2021, 06:37

Vores 'boardcomputer' er ret så præcis. Jeg har næsten lige målt på en tur fra Køge til Odense. Der sagde tank-til-tank-metoden 16,1 km/L og bilen selv sagde 16,4 km/L.
Min er så ikke så nøjagtig. Jeg har nok omkring 1-2 km pr i forskel mellem hvad jeg regner ud til og hvad bilen siger.

Men en enkelt kontrol er heller ikke nok, da der kan være forskel i hvor meget du tanker.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af Target » 17. jun 2021, 06:50

perw skrev:
17. jun 2021, 06:46
DanielB12 skrev:
17. jun 2021, 06:37

Vores 'boardcomputer' er ret så præcis. Jeg har næsten lige målt på en tur fra Køge til Odense. Der sagde tank-til-tank-metoden 16,1 km/L og bilen selv sagde 16,4 km/L.
Min er så ikke så nøjagtig. Jeg har nok omkring 1-2 km pr i forskel mellem hvad jeg regner ud til og hvad bilen siger.

Men en enkelt kontrol er heller ikke nok, da der kan være forskel i hvor meget du tanker.
Og så skal man vel også indregne speedometerfejlvisning? Normalt viser speedometeret i biler 5-10% for meget, hvilket jeg formoder også gør sig gældende for odometeret. Så når bilen siger den har kørt f.eks. 100km så har man måske reelt kun kørt 95km.
Det giver jo også en betydelig forskel, når man udregner km/l.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af DanielB12 » 17. jun 2021, 06:56

perw skrev:
17. jun 2021, 06:46
DanielB12 skrev:
17. jun 2021, 06:37

Vores 'boardcomputer' er ret så præcis. Jeg har næsten lige målt på en tur fra Køge til Odense. Der sagde tank-til-tank-metoden 16,1 km/L og bilen selv sagde 16,4 km/L.
Min er så ikke så nøjagtig. Jeg har nok omkring 1-2 km pr i forskel mellem hvad jeg regner ud til og hvad bilen siger.

Men en enkelt kontrol er heller ikke nok, da der kan være forskel i hvor meget du tanker.
Ja, jeg har gjort det en 8-10 gange tror jeg. Primært ifbm. kørselsregnskab, så altid på lange ture, så har ikke et skema eller noget. Men Den plejer at ligge inden for 0,5-1 km/L, og nogen gange i bilens favør, andre gange ikke.

Har ikke lige tænkt over dækstørrelser, så det er ikke med i ligningen.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af perw » 17. jun 2021, 07:00

Target skrev:
17. jun 2021, 06:50

Og så skal man vel også indregne speedometerfejlvisning? Normalt viser speedometeret i biler 5-10% for meget, hvilket jeg formoder også gør sig gældende for odometeret. Så når bilen siger den har kørt f.eks. 100km så har man måske reelt kun kørt 95km.
Det giver jo også en betydelig forskel, når man udregner km/l.
Jeg mener at speedometerfejlvisning kun er på vist hastighed og ikke kørt km
These users thanked the author perw for the post (total 4):
BrianDSTargetNicolaj_OlesenRasmusAndersen

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af BrianDS » 17. jun 2021, 07:46

perw skrev:
Target skrev:
17. jun 2021, 06:50

Og så skal man vel også indregne speedometerfejlvisning? Normalt viser speedometeret i biler 5-10% for meget, hvilket jeg formoder også gør sig gældende for odometeret. Så når bilen siger den har kørt f.eks. 100km så har man måske reelt kun kørt 95km.
Det giver jo også en betydelig forskel, når man udregner km/l.
Jeg mener at speedometerfejlvisning kun er på vist hastighed og ikke kørt km
Jeg har prøvet at køre 1.000 km på en for lille størrelse dæk (40 profil i stedet for 45), og der kunne man se forskel på GPS kørte og bilens målte distance, men med den rette profil er forskellen ikke "synlig", så enig, det er i hastighedsvisningen der er indlagt en "buffer"
These users thanked the author BrianDS for the post:
Target
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"