Se det gir en del af forklaringen på hvorfor den kan kører langt på L.Passatg 3c skrev: ↑17. jun 2021, 14:32Jeg kan lige komme med et indspark til Kuga'en. Bilen er lidt speciel i det at motoren er med Atkinson-cyklus (er ikke helt sikker på hvad det er, men det er vist noget med tændings-tidspunktet). En Atkinson-motor er konstrueret med forbruget for øje på bekostning af hk og Nm. Derfor yder den 2.5 liters motor heller ikke alverden, men er ret økonomisk i drift. Når det så skal gå lidt kvikt (en Kuga er ikke kvik ), så bruger den elmotoren også.
https://en.wikipedia.org/wiki/Atkinson_cycle
Det er nemlig en lav kompressionen motor. Typisk lidt stor i det for stadig at kunne yde nok til og trække noget når det går ige ud.
Den kører med en mager blanding og yder der ved ikke ret meget, forhold til den er på 2.5L. Derfor den aldrig er blevet populær før nu. Hvor el motor kan hjælpe den op i fart og motor så kan tag over. Derved bliver den økonomisk, når den bare skal kører lige ud
Det var lidt det Bmw gjorde tilbage med deres Eta motor. Stor motor, lav kompressionen og høj gearing. Den gang i 80érne.