Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
jespert
Medlem
Indlæg: 700
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:49
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 159 times

Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af jespert » 14. jun 2021, 20:40

Syntes virkelig det er et svært marked pt. Der er argumenter for at købe alle 3 dele. Ja det går an på kørselsbehov. Men de fleste vil kunne dække det daglige behov. Der kan self være opladningsbøvl for folk der bor i lejlighed, lad os lige se bort fra dette.

Men hvordan ser i værditabet de næste 3-5 år hvis vi antager man køber en ny Audi til lad os sige 600.000 og kører 20.000 km årligt.

Benzin:
Umiddelbart det mest “sikre” valg i forhold til infrastruktur og rækkevidde. Men virker dyr i anskaffelse / udstyr da der jo er nedsat afgift på hybrid / el.
Mit bud på værdi efter;
3 år: 350.000 / 5 år: 250.000

Hybrid:
Har egentlig været modstander af denne løsning, da man jo efter få el kilometer skal slæbe rundt på det tunge batteri. Men pga man får benzin rækkevidden og “rabat” på afgiften er den måske ikke så dum.
Mit bud på værdi efter;
3 år: 400.000 / 5 år: 300.000

El:
Man får utrolig meget bil for pengene pt pga afgiftbesparelsen. Men har man lidt følelsen af at være ham der køber det første fladskærms TV. Har de dobbelt rækkevidde til samme pris om 3-5 år?
Mit bud på værdi efter;
3 år: 300.000 / 5 år: 200.000


Grunden til at jeg tror på mindst værditab på hybrid er, at der pt er en ALT for stor besparelse på afgiften i forhold til hvor minimalt mere “grønne” de er. Det er jeg sikker på der snart kommer fokus på og jeg tror noget af afgitbesparelsen fjernes inden for 6 måneder.

Hvad er jeres tanker til valg af drivmiddel og endnu vigtigere spådomme om værditab?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har samlet nok flasker...! :lol:

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af HansH » 14. jun 2021, 20:55

Min mening om hybrid i forhold til de aktuelle priser:

Hybrid giver fint mening, hvis det er en firmabil hvor du intet har at gøre med afskrivning og driftsomkostninger.
Du kan nu få en bil med nogle specs, som tidligere havde kostet måske 1500-2000 mere pr. md i beskatning.
At den aldrig nogen sinde ser et ladestik, og derfor kører rundt og lader sig selv op med benzinmotoren ved 10 km/l, kan man være bedøvende ligeglad med ... firmakortet bliver trukket ved tankstanderen, når det er tid.

Hvis vi snakker privatejet, så vil jeg påstå at der er nogle forudsætninger der ikke må skride ret meget, for at hybrid skal give mening.
Derfor - hvis privatejet - så anser jeg EV for et sikrere og bedre valg end PHEV ud fra en rent økonomisk overvejelse.

Så har jeg ikke taget stilling til om du kan finde en EV der må trække din campingvogn og alle de andre ting :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af BrianDS » 14. jun 2021, 20:58

Jeg tænker markedet udjævnes og værditabet kan gå hen og blive ret ensartet, og måske værditabet bliver lidt større end det du estimerer - uanset bilen.

Benzinbilen kan have en fordel for dem der ikke kan eller vil lade, også som brugt.
Det er det kendte, men også det "gamle"

Hybrid kan tabe mere fordi service i nogle modeller er hyppigere og dyrere.
Ny teknologi kan også trække prisen ned, imens afgift ændringer kan trække den op.

El er der mange ukendte faktorer, men ingen tvivl om der kommer meget nyt, samt rækkevidden er en joker med et fem år gammelt batteri.
Service efter fem år er nærmest ukendt, men potentielt kan der være flere ting i det.

Det er næsten ligeså godt som at stikke tungen ud af vinduet for at fortælle hvordan vejret bliver i morgen
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1237
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 627 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af VWAU » 14. jun 2021, 21:11

Har prøvet en Audi Q3 TFSI e. Med strøm på batteriet har den meget svært ved at få "fodfæste" og når batteriet er tomt er den en undermotoriseret plage. En ren ØV-bil.
En A6 eller en Q5 TFSI e gør det langt, langt bedre fordi den har 4x4 og fordi dens 2L - motor også uden strøm på batteri kan "trække" bilen.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af Realtor » 14. jun 2021, 23:43

Jeg har gået meget med samme tanker for nylig da min e-tron er på vej væk- og er endt med at købe lidt ældre diesel, som jeg påtænker at beholde i et års tid.

Til den tid satser jeg på markedet for hybrider og el-biler er godt ramt at dem som har taget kantstensafskrivningen plus mange kan have fortrudt el/hybrid og vil af med dem.

var forbi Audi Aalborg i sidste uge - de har aldrig haft så mange biler i bestilling som nu. Rigtig mange phev og alene indenfor 14 dage var der bestilt 150 q4 etron.
2020 Audi E-tron 55

varmlose
Medlem
Indlæg: 540
Tilmeldt: 29. jun 2008, 14:10
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 41 times
Been thanked: 12 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af varmlose » 15. jun 2021, 03:58

Vi købte el bil i sidste uge BMW I3 120ah 42,2kwh år 2019 km 10150 nypris i følge forhandler kr350000
Nu pris kr230000 den er købt som nr 2 bil og den er lidt høj at sætte sig ind i 😁😁
Hvis det nu er rigtigt så har den tabt det værste tror jeg

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af BrianDS » 15. jun 2021, 06:07

Brugtpriser lige nu er jeg bange for ikke er retvisende, der er ikke så mange biler fordi mange har ventet med af skifte, og nu skal vente på deres nye bil, det gør markedet for nyere brugte biler ligger lidt højt.

BilBasen har også lavet en artikel/blog, dog vinklet på andet end elbiler.
https://blog.bilbasen.dk/hoje-priser-br ... er-384358/
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af Tonny » 15. jun 2021, 07:32

Jeg tror også det bliver en faktor at elbilers produktionspris lige pt lader til at falde drastisk. Hver gang der kommer en ny elbil, så føler jeg at den er billigere prissat end sine konkurrenter. However, hvis vi om 5 år kan købe en tilsvarende ID.4 EV, til det halve af hvad de koster idag, så vil det flytte hele markedet med ned, og ikke kun for EV's.
Konklusion: jeg tror EV's sætter standarden for afskrivning, de andre følger med. Og ellers enig i at så vil de konservative vælge dyrere driftsomkostninger i en PHEV/ICE.

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1397
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 420 times
Been thanked: 248 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af Passatg 3c » 15. jun 2021, 07:38

VWAU skrev:
14. jun 2021, 21:11
Har prøvet en Audi Q3 TFSI e. Med strøm på batteriet har den meget svært ved at få "fodfæste" og når batteriet er tomt er den en undermotoriseret plage. En ren ØV-bil.
En A6 eller en Q5 TFSI e gør det langt, langt bedre fordi den har 4x4 og fordi dens 2L - motor også uden strøm på batteri kan "trække" bilen.
Elmotoren stopper jo ikke med at trække fordi der ikke er mere strøm på batteriet. Du kan bare ikke køre på ren el længere.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af kGlerup » 15. jun 2021, 07:42


Passatg 3c skrev: Elmotoren stopper jo ikke med at trække fordi der ikke er mere strøm på batteriet. Du kan bare ikke køre på ren el længere.
Hvis der ikke er strøm på batteriet kan elmotoren kun trække vha strøm genereret af benzinmotoren, hvilket ikke rigtig giver mening.
Eller misforstår jeg?

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af BrianDS » 15. jun 2021, 07:49


Tonny skrev:Jeg tror også det bliver en faktor at elbilers produktionspris lige pt lader til at falde drastisk. Hver gang der kommer en ny elbil, så føler jeg at den er billigere prissat end sine konkurrenter. However, hvis vi om 5 år kan købe en tilsvarende ID.4 EV, til det halve af hvad de koster idag, så vil det flytte hele markedet med ned, og ikke kun for EV's.
Konklusion: jeg tror EV's sætter standarden for afskrivning, de andre følger med. Og ellers enig i at så vil de konservative vælge dyrere driftsomkostninger i en PHEV/ICE.
Den del har den siddende danske regering jo sikret at kunderne ikke får gavn af?!
Afgifterne stiger hvert år de næste 15 år på elbiler og hybridbiler, men selvom de ikke gjorde, så tror jeg det bliver svært at se en halvering af produktionsprisen på en elbil over 5 år, måske over 10 år, men de skal også lige hente det de taber på lavere margen på elbiler lige nu.
Samtidig skal elbilerne først ned i samme niveau som ICE biler (uden afgift)

Så måske de kommer til at sætte niveauet for afskrivning, men jeg tror ikke de står markant bedre end andre biler.

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af martinta » 15. jun 2021, 08:09

Jeg synes den er svær, for rigtig meget kommer jo an på udviklingen.

Personligt tror jeg at Hybrid biler kommer til at dykke mest, primært fordi jeg tror færre og færre kan se logikken med dem.

Nok presset lidt af at EU allerede har nævnt at de ikke længere er "grønne" fra 2025.
https://www.reuters.com/business/retail ... 021-04-12/

Så når vi rammer de der 3 og 5 år som nævnt her, så forestiller jeg mig at hvis EU fortsætter i den retning (som jeg i øvrig synes er fornuftig) så ender vi med biler som meget få folk vil have. Argumentet kunne jo være at rækkevidden på elbiler er så meget længere at den egentlig ikke har en berettigelse mere.

Men ud fra benzin og el biler er jeg mere i tvivl. Udviklingen går jo hurtigt, og elbiler vinder ret sikkert frem over benzin biler, spørgsmålet er bare om de "brugte" elbiler vinder på det, eller om teknologien går så hurtigt at folk ikke gider købe de brugte elbiler fordi teknologien er i dem bliver for gammel til nyere krav. Benzin biler tror jeg ikke der sker meget andet med end nu, der vil være mange der sværger til dem mange år frem, og fordi elbiler er så dyre som de er, vil der nok ske en mere naturlig udskiftning i bilparken, så vi ikke ender med at stå med en boble af benzin biler som ikke kan sælges.

Men alt kan så igen skifte hvis nu regeringen pludseligt beslutter at give folk et lille puf i den rigtige retning og øge beskatningen på brændstof til netop benzin biler, eller hvis regeringen opdager at de nu mangler penge fra afgifter på benzin og så placerer det på el i stedet - pengene skal jo i kassen.

et eksempel på dette kan i øvrig ses i nogle stater i australien, hvor der fremover skal betales et usage fee for elbiler, fordi de ikke betaler til vejene over afgift på brændstoffer

https://www.drive.com.au/news/victoria- ... ry-reacts/

Og til de af jer der skulle være interesseret, så har thejuicemedia (satire, hvor de kigger med andre briller på australien) lavet en fin forklaring :-) Kan anbefales hvis i lige har 4½ minut.


Realtor skrev:
14. jun 2021, 23:43
Jeg har gået meget med samme tanker for nylig da min e-tron er på vej væk- og er endt med at købe lidt ældre diesel, som jeg påtænker at beholde i et års tid.
Havde du ikke lige fået den? :shock: Mener da at kunne huske en tråd herinde fra dengang du fik den.

Gasolin82
Nyt medlem
Indlæg: 214
Tilmeldt: 5. apr 2021, 21:22
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af Gasolin82 » 15. jun 2021, 08:12

I glemmer altså også, at primært de dyre hybridbiler. står til ret store prisstigninger de kommende år.
Jeg har selv bestilt en BMW 545e med en del udstyr. Den koster mig i dag uden forhandlerrabat omkring 760.000kr.
Havde jeg købt den samme bil sidste år med tilsvarende udstyr, havde den kostet omkring 1.050.000kr.
Allerede næste år vil prisen stige med 30-40.000kr. bare i afgift.

Ovenstående vil nok holde hånden under brugtbilspriserne.

Derudover vil jeg da også lige nævne, at jeg altså ikke kun tænker gensalgsværdi.
Jeg glæder mig over, at have muligheden for at købe en lækker vogn helt ny, som jeg i øvrigt har bygget efter eget ønske, med en rabat på ca. 300.000kr.
Vi snakker altså næsten tyske priser!
Det kan man da kun glæde sig over. Den del synes jeg altså også man skal have med i ligningen.

Er sikker på, at ret mange danskere, som ikke havde drømt om at købe en stor bil i premium klassen som ny, pludselig har fået det ønske opfyldt.
Senest rettet af Gasolin82 15. jun 2021, 08:22, rettet i alt 2 gange.
These users thanked the author Gasolin82 for the post (total 2):
martintaBrianDS

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1397
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 420 times
Been thanked: 248 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af Passatg 3c » 15. jun 2021, 08:18

kGlerup skrev:
15. jun 2021, 07:42
Passatg 3c skrev: Elmotoren stopper jo ikke med at trække fordi der ikke er mere strøm på batteriet. Du kan bare ikke køre på ren el længere.
Hvis der ikke er strøm på batteriet kan elmotoren kun trække vha strøm genereret af benzinmotoren, hvilket ikke rigtig giver mening.
Eller misforstår jeg?
Når bilen ikke længere kan køre på rent el er der stadig ca. 15-25% kapacitet på batteriet. Bilen går i HEV-mode, hvor den selv vurdere, hvad der skal trække. Batteriet bliver så ladt via nedbremsninger og vha. af brændstofsmotoren som en alm. hybrid-bil. Man har stadig fuld effekt, hvis pedalen trykkes ned i de fleste PHEV-biler.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Gasolin82
Nyt medlem
Indlæg: 214
Tilmeldt: 5. apr 2021, 21:22
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af Gasolin82 » 15. jun 2021, 08:20

Jeg vil også gerne lige til min tidligere skrivelse tilføje, at bilmarkedet generelt er utrolig dynamisk.
Hvis man konstant venter på den nye udvikling, kan man lige så godt køre rundt i sin 20 år gamle Passat.

Altså come on. Køb en bil som passer til JERES behov, og nyd den dog derfra.
Ingen af os kan spå om fremtiden.
Og glæd jer over de kæmpe rabatter vi kan få på en masse feder biler i vores afgiftsplagede kongerige.
These users thanked the author Gasolin82 for the post (total 3):
martintajansomPhillOS

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af martinta » 15. jun 2021, 08:22

Gasolin82 skrev:
15. jun 2021, 08:20
Jeg vil også gerne lige til min tidligere skrivelse tilføje, at bilmarkedet generelt er utrolig dynamisk.
Hvis man konstant venter på den nye udvikling, kan man lige så godt køre rundt i sin 20 år gamle Passat.

Altså come on. Køb en bil som passer til JERES behov, og nyd den dog derfra.
Ingen af os kan spå om fremtiden.
Og glæd jer over de kæmpe rabatter vi kan få på en masse feder biler i vores afgiftsplagede kongerige.
Kunne ikke være mere enig. Jeg køber ikke biler med fokus på gensalg, køber dog biler med fokus på den daglige økonomi mens jeg har den.

Dertil, så er det at købe en bil jo altid en dårlig forretning, så hvis vi har de økonomiske briller på ville de fleste nok vælge en cykel i stedet. Og elbilen vi har købt nu er købt primært for at komme med på vognen, på trods af at det økonomisk var helt hul i hovedet.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af kGlerup » 15. jun 2021, 08:24

Passatg 3c skrev:
kGlerup skrev:
15. jun 2021, 07:42
Passatg 3c skrev: Elmotoren stopper jo ikke med at trække fordi der ikke er mere strøm på batteriet. Du kan bare ikke køre på ren el længere.
Hvis der ikke er strøm på batteriet kan elmotoren kun trække vha strøm genereret af benzinmotoren, hvilket ikke rigtig giver mening.
Eller misforstår jeg?
Når bilen ikke længere kan køre på rent el er der stadig ca. 15-25% kapacitet på batteriet. Bilen går i HEV-mode, hvor den selv vurdere, hvad der skal trække. Batteriet bliver så ladt via nedbremsninger og vha. af brændstofsmotoren som en alm. hybrid-bil. Man har stadig fuld effekt, hvis pedalen trykkes ned i de fleste PHEV-biler.
Roger. Giver god mening.

kuno
Medlem
Indlæg: 523
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 108 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af kuno » 15. jun 2021, 09:31

"Altså come on. Køb en bil som passer til JERES behov, og nyd den dog derfra.
Ingen af os kan spå om fremtiden.
Og glæd jer over de kæmpe rabatter vi kan få på en masse feder biler i vores afgiftsplagede kongerige.

Ja ingen kan spå om fremtiden og udvikling af priser på biler - så køb den som i har brug for og nyd den

Sidste år da jeg købte min Kuga Hybrid var pga. en god pris på en veludstyret bil og den har jeg så lige fået det samme for som jeg gav - i bytte på en ny Ford Mustang Mach E - hvordan det så går med prisen på Mustangen i fremtiden - det må guderne vide men jeg vil nyde den når jeg får den leveret
ID.5 PRO Performance 2022

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af perw » 15. jun 2021, 09:38

Det kommer jo meget an på ens daglige behov.

Min søn har lige købt en Cuper plugin hybrid og han har 40 km på arbejde hver dag. Med et abonnement til Clever, så kan han lade op for 370 kr om måneden hjemme og ude. Det kontra købe benzin for 1200-1400 kr om måneden.

Og skal de på langtur, så kan de kører på benzin. Men til dagligt kan det være ren el.
These users thanked the author perw for the post:
Monze1980

Tripel3
Helt nyt medlem
Indlæg: 85
Tilmeldt: 3. jan 2018, 23:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af Tripel3 » 16. jun 2021, 06:44

Din søn er nok heldig hvis den kan køre udelukkende på el til og fra arbejde. Vil du ikke rapportere når han har prøvet det en tid?
En læser oven for sagde at når strømmen er brugt på batteriet i en hybrid er slæden døv. Har læst det om Ford kuga at så er den langsom og tørstig. Men vil da gerne belæres at en med sådan en bil.
Ville selv købe ren el. Har prøvet en taycan og den kører uden du savner noget som helst😂

Tripel3
Helt nyt medlem
Indlæg: 85
Tilmeldt: 3. jan 2018, 23:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af Tripel3 » 16. jun 2021, 06:53

Her er en lidt klodset oversættelse fra autocar om Kuga med batteri:
Stol for meget på benzinmotoren, og du vil hurtigt indse, at det at ramme et stort batteri uden at kunne bruge det rammer hårdt brændstofeffektiviteten. Det bliver værre, hvis du kaster Kuga ind i dens 'EV Charge' indstilling. Her bruger den motoren til at fylde cellerne op; vi undgår dette, medmindre du skal ind i et bebygget område eller en zone med lav emission. Reklame

kuno
Medlem
Indlæg: 523
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 108 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af kuno » 16. jun 2021, 07:30

"Har læst det om Ford kuga at så er den langsom og tørstig."

Uha der er mange som udtaler sig / skriver om noget de ikke ved en skid om - I en periode måtte vi jo ikke oplade vores Kuga Hybrider pga. batterifejl - i den tid var det på ren benzin - og der kørte min mellem 17-19 km/L - det er vel ok for så tung bil. Og langsom vil jeg ikke sige den var.
ID.5 PRO Performance 2022

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af perw » 16. jun 2021, 09:16

Tripel3 skrev:
16. jun 2021, 06:44
Din søn er nok heldig hvis den kan køre udelukkende på el til og fra arbejde. Vil du ikke rapportere når han har prøvet det en tid?
En læser oven for sagde at når strømmen er brugt på batteriet i en hybrid er slæden døv. Har læst det om Ford kuga at så er den langsom og tørstig. Men vil da gerne belæres at en med sådan en bil.
Ville selv købe ren el. Har prøvet en taycan og den kører uden du savner noget som helst😂
Der er ca 20-25% strøm tilbage, når han kommer på arbejde. Så det er lidt afhængig af om der er ledig oplader, når han kommet op arbejde om han kan komme hjem på strøm.

Men kan han ikke lade sp mener jeg han sagde at han kørte 30km/l hjem i hybrid mode. Så det er stadig en besparelse.

Hans cupra har 150 bensin og på hybrid 245 hk. Jeg synes ikke den er sløv på ren benzin.

Tripel3
Helt nyt medlem
Indlæg: 85
Tilmeldt: 3. jan 2018, 23:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af Tripel3 » 16. jun 2021, 09:37

Jeg prøver ikke at gøre mig klog
Derfor satte jeg autocar citatet ind
Der siger de at uden el er den tung og tørstig
Ja det er godt du kan køre 17-18 km/ l det vil ingen bestride men hvor dybt træder du så på pedalen😉

Tripel3
Helt nyt medlem
Indlæg: 85
Tilmeldt: 3. jan 2018, 23:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af Tripel3 » 16. jun 2021, 09:41

Ja cupran er fin da den har en turbomotor med rigeligt moment
Ford kuga har en suge benzin fra Toyota 🤭

kuno
Medlem
Indlæg: 523
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 108 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af kuno » 16. jun 2021, 10:48

"Ja det er godt du kan køre 17-18 km/ l det vil ingen bestride men hvor dybt træder du så på pedalen"

ja og læse kan du heller ikke - jeg skrev 17-19km/l - jeg har f.eks holdt 17 km/l på motorvej med 110-120 og selvfølgelig kan jeg få den til at køre mindre - men kan man ikke det med alle biler

Men det er helt ok hvis du er modstander af hybridbiler
Senest rettet af kuno 16. jun 2021, 11:11, rettet i alt 1 gang.
ID.5 PRO Performance 2022

Swoelf
Nyt medlem
Indlæg: 112
Tilmeldt: 14. jul 2013, 11:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 20 times
Been thanked: 28 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af Swoelf » 16. jun 2021, 10:58

Jeg har også efterhånden kørt en del km i min phev... Og jeg er vældig overrasket over forbruget. Landevej når batteriet er tomt, så går den 17-20 km/l og motorvej efter skiltene 15-17 km/l. For en bil, der minder om en mindre kummefryser og som vejer små to ton, så syntes jeg det er fint. Tror ikke på en diesel i samme bil kører lige så langt. Og det med at man bare kører rundt med ekstra vægt, når batteriet er tomt, er måske rigtig nok. Men du har stadig elmotorens kræfter, så du kører ikke kun på den "lille" benzinmotor.
Folk har super mange fordomme, men det bygger nok på, at du kun har prøvet en på kortere ture.
Men værditabet er jeg godt nok spændt på!

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af HansH » 16. jun 2021, 11:21

Swoelf skrev:
16. jun 2021, 10:58
Jeg har også efterhånden kørt en del km i min phev... Og jeg er vældig overrasket over forbruget. Landevej når batteriet er tomt, så går den 17-20 km/l og motorvej efter skiltene 15-17 km/l. For en bil, der minder om en mindre kummefryser og som vejer små to ton, så syntes jeg det er fint. Tror ikke på en diesel i samme bil kører lige så langt.
Hvilken hybridbil på ~2 tons er det, som går længere på literen med fladt højvoltbatteri og benzindrift ... end en tilsvarende diesel ?
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
DanielB12BrianDSThe Micktrix / Dk
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kuno
Medlem
Indlæg: 523
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 108 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af kuno » 16. jun 2021, 11:29

Der har ikke været noget værditab på min Kuga Hybrid - har solgt den til det samme som jeg gav for den
ID.5 PRO Performance 2022

Swoelf
Nyt medlem
Indlæg: 112
Tilmeldt: 14. jul 2013, 11:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 20 times
Been thanked: 28 times

Re: Benzin, hybrid eller ren el. Værditab?

Indlæg af Swoelf » 16. jun 2021, 11:38

HansH skrev:
16. jun 2021, 11:21
Swoelf skrev:
16. jun 2021, 10:58
Jeg har også efterhånden kørt en del km i min phev... Og jeg er vældig overrasket over forbruget. Landevej når batteriet er tomt, så går den 17-20 km/l og motorvej efter skiltene 15-17 km/l. For en bil, der minder om en mindre kummefryser og som vejer små to ton, så syntes jeg det er fint. Tror ikke på en diesel i samme bil kører lige så langt.
Hvilken hybridbil på ~2 tons er det, som går længere på literen med fladt højvoltbatteri og benzindrift ... end en tilsvarende diesel ?
Det er en Volvo XC40.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"